Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Saiskos viisaammilta neuvoa? Dietin 7 viikko pyörähti toissapäivänä käyntiin ja ekalla 3 viikolla suli oikein mainiosti 1,5-2kg viikossa. Olo oli/on hyvä treeni kulkee. Salitaustaa on nyt n.2,5v ja kolmas dietti päällä. Eka dietti 145kg-->128kg meni ihan nälkiinnyttämällä (1600kcal/päivä),kävelylenkillä ja puntin opettelulla. Toinen dietti meni kanssa ihan ok: 3kk 128kg-->118kg, periaatteessa pelkällä puntilla ja n.2000kcal päivä. Tällä kertaa muutaman kuukauden ilman diettiä treenaamisen jälkeen jälleen dietille lähdettäessä painon putoaminen tyssäs 126kg-->120,5kg eikä vaaka liiku mihinkään.

Mittanauha näyttää edistystä oikein hyvin (rinnanympärys kasvaa, vyötärö ja lantio pienenee) mutta paino ei putoa. Paska tulee myös laiskan puoleisesti. Syön nyt 2250-2500kcal päivässä, salitreeniä kovalla intensiteetillä (n. 30-45sek tauot) 4-7x viikossa, 2-4aerobista ja 1-2 tasasykkeistä 60-90min kävelylenkkiä viikossa. V*tuttaa kauhee duuni ja "mitään" ei tapahdu. Koitin erään podarin neuvoa että viikon söin 2750kcal päivässä ja pudotin sitten takaisin mutta ei toimi vieläkään. Junnaa vaan.

Hjälpa!!!

Kaikkea ei voi miettiä pelkän puntarin kautta. Kuten itsekin sanoit, mittanauha näyttää, että edistystä tulee. Jos paino pysyy samana, mutta vyötärö ja lantio kapenee, niin sehän kertoo vain siitä, että rasva palaa ja muuttuu lihakseksi. Ja jos näin tapahtuu, niin älä huoli, se sun rasvaprosenttis tippuu aivan varmasti, vaikka kilomäärällisesti puntarilla paino ei muutu. Muutenkin harvalla ihmisellä paino tippuu tasaisesti tietyn määrän viikossa, useasti on heittelyjä, jolloin paino voi jopa nousta. Tärkeintä on, että pitkässä juoksussa paino tippuu. Viikko ei välttämättä ole mikään mittari.

Mutta:

Et maininnut ikääsi tai pituuttasi. Treenaat helvetin paljon, todennäköisesti sun kalorit on tällä hetkellä liian matalalla. Makroistakaan ei ole mitään mainintaa, joten en osaa sanoa yhtään, että millainen sun ruokavalios loppujen lopuks on.

Jos nuo sun treenimääräsi pitävät paikkaansa, sulla saattaa tulla jopa tuplatreenipäiviä? Jos näin on, niin tuon kokoisen miehen kulutus niinä päivinä voi olla jopa yli 4000 kalorin luokkaa. Jos silloin syöt oikeasti vain hieman päälle 2000 kaloria, ei ole mikään ihme, että kroppa on hieman jumissa.

Nosta kaloreita. Tuplatreenipäivinä 3500 kaloria, yhden treenin päivinä 3000 ja lepopäivinä 2500. Jos protskuja tulee about noin 200g päivässä, niin lisää sinne rohkeasti hiilihydraatin määrää ruokavaliossa. Jos alat säästellä kaloreita hiilareista, aineenvaihdunta vetää entistä helpommin jumiin ja kakkakaan ei tule kuin laiskan puoleisesti.

Kaikkea ei voi miettiä pelkän puntarin kautta. Kuten itsekin sanoit, mittanauha näyttää, että edistystä tulee. Jos paino pysyy samana, mutta vyötärö ja lantio kapenee, niin sehän kertoo vain siitä, että rasva palaa ja muuttuu lihakseksi. Ja jos näin tapahtuu, niin älä huoli, se sun rasvaprosenttis tippuu aivan varmasti, vaikka kilomäärällisesti puntarilla paino ei muutu. Muutenkin harvalla ihmisellä paino tippuu tasaisesti tietyn määrän viikossa, useasti on heittelyjä, jolloin paino voi jopa nousta. Tärkeintä on, että pitkässä juoksussa paino tippuu. Viikko ei välttämättä ole mikään mittari.

Mutta:

Et maininnut ikääsi tai pituuttasi. Treenaat helvetin paljon, todennäköisesti sun kalorit on tällä hetkellä liian matalalla. Makroistakaan ei ole mitään mainintaa, joten en osaa sanoa yhtään, että millainen sun ruokavalios loppujen lopuks on.

Jos nuo sun treenimääräsi pitävät paikkaansa, sulla saattaa tulla jopa tuplatreenipäiviä? Jos näin on, niin tuon kokoisen miehen kulutus niinä päivinä voi olla jopa yli 4000 kalorin luokkaa. Jos silloin syöt oikeasti vain hieman päälle 2000 kaloria, ei ole mikään ihme, että kroppa on hieman jumissa.

Nosta kaloreita. Tuplatreenipäivinä 3500 kaloria, yhden treenin päivinä 3000 ja lepopäivinä 2500. Jos protskuja tulee about noin 200g päivässä, niin lisää sinne rohkeasti hiilihydraatin määrää ruokavaliossa. Jos alat säästellä kaloreita hiilareista, aineenvaihdunta vetää entistä helpommin jumiin ja kakkakaan ei tule kuin laiskan puoleisesti.

Prkl arvasin että jotain tärkeää jäi... Pituutta on 188, ikää 27v ja todellakin: treenejä tulee se 4-7 viikossa (siis punttia) maksimissaan yks tuplatreenipäivä on viikossa. Aerobiset on 25-30min puntin jälkeen plus kerran viikossa yks 60-90min tasasykkeinen ihan vaan kulutusta lisäämään.

Macrojakauma menee niin että ~200g proteiinia päivässä, ~50g rasvaa (joskus voi olla enemmän jos on esim lounaalla kananmunia=munakas) ja loput hiilareista. Aamun ja lounaan välillä hiilarit lähinnä puuro/all bran ja pellavansiemenet. Joskus menee lounaalla vihannesten ja proteiinin lisäks esim 100g riisiä tms. Loput hiilarit ennen treeniä n klo 1700. Treenin jälkeen n klo 20-21 pelkkä palkkari (ei hiilaria). Tän viikon katon viel ja sit säädän kaloreita korkeammalle jos ei ala tippuu.

Tämän triidin alotuspostauksesta kysyisin tarkennusta, kun nyt tilanne on se, että alkaa olla tässä jumalaisessa hyljevartalossa vähän liikaa rasvaa ja sitä pitäisi karsia pois. Niin millasta salitreeniä porukka yleensä tekee dieetillä? Jatkatteko samalla ohjelmalla ja samalla salikäyntejä/viikko -määrällä vai miten yleensä? Ja sitten tuosta, että ootteko arvioinu laihdutusta ihan vaaka-peli kombolla, vai tarviiko jotain hienoja kehonkoostumusmittauksia? Omat speksit tällä hetkellä 175cm 85kg ja peilistä katottuna rasva-% mutu ~20% (joo tiedän, aika säälittävät gainssit, mut shit happens).

Jatkat ihan samalla tavalla reenejä kuin ennenkin ja siistit vaikkapa alkuun ruokavaliosta kaikki turha paska pois ja kunnon ruokaa vaan naamaan. Aerobista voi tarvittaessa ottaa mukaan. Peilin mukaan kannattaa mennä ja tietty vaaka siinä mukana. Eipä tuo kehonkoostumusmittauskaa pahitteeks varmasti olisi. :)

Nyt olisi konkareille hieman haastetta. Tekstiä tulee paljon, pahoittelut siitä, mutta toivottavasti herättää jonkun mielenkiintoa.

Taustatiedot seuraavat:
20v. nainen
169cm ja 70kg
kilpirauhasen vajaatoiminta diagnosoitu 2014
1T diabetes diagnosoitu 2003
bulimiaa vuonna 2013-2014 (pahimmillaan 2014 kevät)
entinen kilparatsastaja (raviratsastus/monté - googlatkaa)
aktiiviliikkuja kersasta lähtien (jalkapallo ja ratsastus)
työskentelen lähihoitajana

Liikun päivittäin hevosharrastukseni muodossa, joka sisältää siis paskanlappamista, vesien kantoa ym. fyysistä työtä sen "ratsastelun" lisäksi (ja tässä vaiheessa toivon, että jokainen tutustuisi edes yhteen googlen tarjoamaan kuvaan lajistani). Ratsastan lähestulkoon joka päivä, kuitenkin vähintään 4x viikko ja liikutan tällöin 1-6 hevosta per päivä. Tallilla tuusaan tallitöiden muodossa työpäivien jälkeen kolme-neljä tuntia, vapaapäivinä jopa 9 tuntia. Tällä tahdilla on menty nyt pari kk (aiemmin kahden vuoden ajan opiskelin, tein 3h siivoustyötä päivittäin ja kävin salilla/lenkillä eli liikuin silloinkin paljon) ja lihaksetkin ovat kivasti palautuneet jalkoihin palatessani ratsastuksen pariin.

Kilpailu-urani ratsastuksessa tyssäsi 2013-2014. Kilpailupainoni oli 58-62kg. Tällöin pyrin pitämään painoni kuitenkin aina alle 60 kilon, koska olen muutenkin lajiin liian pitkä ja kilpailutoverit saattavat painaa sen 52kg (minimipaino lajissa). No, minulla olisi haaveena päästä taas starttaamaan, mutta tällä painolla en yhdenkään hevosen selkään voi kilpailussa mennä.

Olen aina syönyt terveellisesti ja säännöllisesti. Sokerihiiri en ole ikinä ollut. Painoni lähti (yllätysyllätys) nousemaan 2014 aivan holtittomasti. 61kg tyttösestä paisui 72kg kiloinen norsun alku. Kilpirauhasen piti olla syy tähän, mutta paino ei ole vain missään vaiheessa enää laskenut. Olen kussut oman aineenvaihduntani leikkimällä ruuan kanssa päivittäisten kalorien ollessa parhaillaan 400 ja muut päivät meni oksentaessa ruokaa pihalle. Tämä kuitenkin loppui 2014 syksyllä eli 1,5 vuotta sitten. Diabeteshoitotasapaino ollut pitkään (viimeiset 4 vuotta) huono (korkeat arvot, HbA1c 9-10%), mutta nyt senkin kanssa on alkanut menemään oikein hyvin. Minulle on hoettu nyt niin paljon, sitä, että syö syö syö ja en enää millään jaksa kuunnella tätä enempää, se ei nyt vaan voi olla siitä kiinni. Rakastan nukkumista: nukun 7-12h päivässä.

Ruokavalioni tällä hetkellä:

Aamupala ja iltapala sama -
2 ruisleipää (päällä 28% margariinia, 2 kalkkunaleikettä per leipä, salaattia, kurkkua, joskus juustoa viipale per leipä)
Maustamaton AB-jogurtti
Hedelmä (päärynä, banaani, omena)
(+ aamuisin kaksi Möller -kapselia)

Lounas ja päivällinen sama-
Saarioisen valmiskeittoja (porkkana, pinaatti, bataatti, herkkusieni) joissa ~200kcal
100g raejuustoa
hedelmä
TAI
0,5dl riisiä
200g jauhelihaa (broileri, nauta, tai sika-nauta), kalaa tai kanaa
200g pakastevihannespussi

Välipala1-
Hedelmä + jogurtti
Välipala2-
Hedelmä + puoli kourallista cashew -pähkinöitä
Välipala 3-
Porkkanoita määrä x

= syön noin 3 tunnin välein. Olen koko ajan jonnekin menossa, joten välipalat on sellaisia, jotka pystyn autossa syömään ja valmiskeitot on helppoja töihin, koska siellä ei ole aikaa pureskella ruokaa + olen laiska tekemään eväitä töihin. Ravitsemusterapeuttini on hyväksynyt valmiskeittojen syöntini.

Kerran viikkoon (joskus kahdestikin) minulla on herkkupäivä, jolloin pääasiassa käyn syömässä roskaruoka-annoksen ja/tai syön sipsiä (yleensä 200g, koska ne on hyviä ja useimmiten olen herkkupäiväni ansainnut). Matalien sokerien takia juon 1-2 pillimehua päivässä tarvittaessa. Pepsi Maxia juon päivässä 2-3 tölkkiä, vettä juon noin litran päivässä. Kahvia juon 1-5 kuppia päivässä ja vihreää teetä juon iltaisin kupin tai kaksi. Ruokailu on lähestulkoon samanlaista aina arkipäivisin. Vapaapäivinä tahtoo jäädä aterioita syömättä, koska herkästi korvaantuvat juurikin niillä herkuilla.

Sitten päästään siihen jännään osioon:
Tätä ruokailu- ja painoasiaa on setvitty niin mielenterveyshoitajan, ravitsemusterapeutin (syömishäiriöihin erikoistunut) ja endokrinologien kanssa. Tärkeintä on ollut, että syön säännöllisesti niin diabeteksen kuin mt-ongelmien takia. Numeroiden tuijotteluun on puututtu heti eli kaloreita en ole pitkiin aikoihin laskenut. Käyn säännöllisesti ravitsemusterapeutin luona, joka on usuttanut tiheään ruokailuun ja välipalat on suunniteltu niin, että ne sopivat jatkuvasti liikkuvaan elämäntapaani. Ravitsemusterapeutin arvio kulutuksestani on 2500-3000kcal ja ruokaa syön keskimäärin 1500kcal per päivä. Kyllä: "syö enemmän". MUTTA lääkäripä sanookin, että syö vähemmän! Lääkärin mukaan huonot pitkäaikaisverensokeriarvot laskevat painoani eli kun diabeteshoitotasapaino paranee, painoni nousee entisestään JA koska tyroksiinitasoni ovat kunnossa, ei kilpirauhasen vajaatoimintakaan voi liittyä painooni = syön liikaa.

Minuun ei vain kertakaikkiaan saa ruokaa mahtumaan enempää eikä se ole ravitsemusterapeutinkaan mukaan järkevää, mikäli minulle siitä huono olo tulee, koska syömishäiriötaustakin pitää ottaa huomioon. Herkkupäivinä toki kalorimäärät ovat suuremmat ja kuulemma saavat ollakin. Ja joskus kalkkunasiivujen tilalla saattaa olla kinkkua, joskus margariini saattaa olla 60% ja joskus syön kermajuustoa ja laitan kahviin kermaa, välillä saatan syödä nuudeleita riisin sijasta (terapeutti nauroi minulle, kun tein näistä "huonoista valinnoista" kriisin aiheen).

Eli olenko nyt tehnyt pitkän stoorin sen takia, että saan ratkaisuksi "syö enemmän"? Ammattilaiset eivät osaa sanoa minulle enää mitään. He eivät tiedä mistä kiikastaa, koska aineenvaihdunnankin pitäisi olla suht. hyvin palautunut kokemastaan vääryydestä parisen vuotta takaperin. Vai pitääkö minun vetää itseni niin tiukalle, että herkkuja ei vaan syödä eikä kosketa koviin rasvoihin ja toivoa parasta, ettei minusta jälleen tule neuroottinen ruokailujeni suhteen?

Ja ennen kuin minulle tyrkytetään proteiinia, huomauttaisin, että ruokavalioni on suunniteltu diabetekseni huomioiden, eli munuaiseni eivät kestä suurta proteiinin määrää, vaan minun kohdallani hiilareiden määrä pitää olla suurin osa ruokavaliosta (tästäkin siis väännetty terapeutin kanssa).

Olisin erittäin kiitollinen, jos joku osaisi sanoa, miksi en kertakaikkiaan laihdu, vaikka laihtumista on se pari vuotta yritetty niin syömisellä kuin nälkiintymisellä. Oloni on hyvä, jaksan juosta koko päivän ongelmitta eikä minulla ole ikinä nälkä.

Noin yleisesti ottaen todettakoon, että helpoin tapa saada kaloreita kokoon on syödä kaloritiheämpiä ruokia ja / tai suosia smoothieita. Myös rasvoja olisi hyvä saada tasaisesti eri lähteistä(ja tarpeeksi).

Aineenvaihdunnan palautumiseen voi mennä yllättävänkin pitkä aika, kun kehoa on rusikoitu aikansa se toipuu useimmiten toki hitaasti, mutta varmasti. Isointa roolia näyttelee pitkäjänteisyys, tommoinen vuorotellen syöminen ja laihduttaminen ei tee muuta kuin sekoittaa lisää kroppaa ja nuppia jolloin lopputulos on sen mukainen. Asiasta stressaaminen ei luonnollisestikkaan vaikuta ongelman ratkeamiseen mitenkään positiivisesti, stressi kun on yksi pahimmista myrkyistä keholleen näissä hommissa.

Kuinka normaalia dieetillä on huono pahoinvoiva olo? 1kk meni dieettiä ihan ok mutta nyt viime aikoina alkanut tuntumaan olo vähän huonolle. noin -800kcal ollut miinuksilla liikaako ?

Terve

Eli olisin nyt aloittelemassa pikkuhiljaa ensimmäistä dieettiä. Kalorien määrää ja jakautumista mietin. Eli teen Layne Nortonin PHAT:ia ja pelaan fudista. Miten sellaisina päivinä kannattaa syödä jos käyn salilla n. klo15-16 ja fudisharkat klo19? Kävin 1kk sitten kehonkoostumusmittauksessa jonka mukaan lepokulutus olisi 4500kcal joka kuulostaa aika uskomattomalta itselle enkä siihen kauheasti luota. Ajattelin kuitenkin kokeilla 3000kcal ja siitä laskea sitten kaloreita pikkuhiljaa jos on tarvetta. Mitat 175/85. Jos fudisharkat on 2-3x viikossa plus peli onko järkeä tehdä ainakaan raskasta aerobista sen lisäksi?

Nyt olisi konkareille hieman haastetta. Tekstiä tulee paljon, pahoittelut siitä, mutta toivottavasti herättää jonkun mielenkiintoa.

Taustatiedot seuraavat:
20v. nainen
169cm ja 70kg
kilpirauhasen vajaatoiminta diagnosoitu 2014
1T diabetes diagnosoitu 2003
bulimiaa vuonna 2013-2014 (pahimmillaan 2014 kevät)
entinen kilparatsastaja (raviratsastus/monté - googlatkaa)
aktiiviliikkuja kersasta lähtien (jalkapallo ja ratsastus)
työskentelen lähihoitajana

Liikun päivittäin hevosharrastukseni muodossa, joka sisältää siis paskanlappamista, vesien kantoa ym. fyysistä työtä sen "ratsastelun" lisäksi (ja tässä vaiheessa toivon, että jokainen tutustuisi edes yhteen googlen tarjoamaan kuvaan lajistani). Ratsastan lähestulkoon joka päivä, kuitenkin vähintään 4x viikko ja liikutan tällöin 1-6 hevosta per päivä. Tallilla tuusaan tallitöiden muodossa työpäivien jälkeen kolme-neljä tuntia, vapaapäivinä jopa 9 tuntia. Tällä tahdilla on menty nyt pari kk (aiemmin kahden vuoden ajan opiskelin, tein 3h siivoustyötä päivittäin ja kävin salilla/lenkillä eli liikuin silloinkin paljon) ja lihaksetkin ovat kivasti palautuneet jalkoihin palatessani ratsastuksen pariin.

Kilpailu-urani ratsastuksessa tyssäsi 2013-2014. Kilpailupainoni oli 58-62kg. Tällöin pyrin pitämään painoni kuitenkin aina alle 60 kilon, koska olen muutenkin lajiin liian pitkä ja kilpailutoverit saattavat painaa sen 52kg (minimipaino lajissa). No, minulla olisi haaveena päästä taas starttaamaan, mutta tällä painolla en yhdenkään hevosen selkään voi kilpailussa mennä.

Olen aina syönyt terveellisesti ja säännöllisesti. Sokerihiiri en ole ikinä ollut. Painoni lähti (yllätysyllätys) nousemaan 2014 aivan holtittomasti. 61kg tyttösestä paisui 72kg kiloinen norsun alku. Kilpirauhasen piti olla syy tähän, mutta paino ei ole vain missään vaiheessa enää laskenut. Olen kussut oman aineenvaihduntani leikkimällä ruuan kanssa päivittäisten kalorien ollessa parhaillaan 400 ja muut päivät meni oksentaessa ruokaa pihalle. Tämä kuitenkin loppui 2014 syksyllä eli 1,5 vuotta sitten. Diabeteshoitotasapaino ollut pitkään (viimeiset 4 vuotta) huono (korkeat arvot, HbA1c 9-10%), mutta nyt senkin kanssa on alkanut menemään oikein hyvin. Minulle on hoettu nyt niin paljon, sitä, että syö syö syö ja en enää millään jaksa kuunnella tätä enempää, se ei nyt vaan voi olla siitä kiinni. Rakastan nukkumista: nukun 7-12h päivässä.

Ruokavalioni tällä hetkellä:

Aamupala ja iltapala sama -
2 ruisleipää (päällä 28% margariinia, 2 kalkkunaleikettä per leipä, salaattia, kurkkua, joskus juustoa viipale per leipä)
Maustamaton AB-jogurtti
Hedelmä (päärynä, banaani, omena)
(+ aamuisin kaksi Möller -kapselia)

Lounas ja päivällinen sama-
Saarioisen valmiskeittoja (porkkana, pinaatti, bataatti, herkkusieni) joissa ~200kcal
100g raejuustoa
hedelmä
TAI
0,5dl riisiä
200g jauhelihaa (broileri, nauta, tai sika-nauta), kalaa tai kanaa
200g pakastevihannespussi

Välipala1-
Hedelmä + jogurtti
Välipala2-
Hedelmä + puoli kourallista cashew -pähkinöitä
Välipala 3-
Porkkanoita määrä x

= syön noin 3 tunnin välein. Olen koko ajan jonnekin menossa, joten välipalat on sellaisia, jotka pystyn autossa syömään ja valmiskeitot on helppoja töihin, koska siellä ei ole aikaa pureskella ruokaa + olen laiska tekemään eväitä töihin. Ravitsemusterapeuttini on hyväksynyt valmiskeittojen syöntini.

Kerran viikkoon (joskus kahdestikin) minulla on herkkupäivä, jolloin pääasiassa käyn syömässä roskaruoka-annoksen ja/tai syön sipsiä (yleensä 200g, koska ne on hyviä ja useimmiten olen herkkupäiväni ansainnut). Matalien sokerien takia juon 1-2 pillimehua päivässä tarvittaessa. Pepsi Maxia juon päivässä 2-3 tölkkiä, vettä juon noin litran päivässä. Kahvia juon 1-5 kuppia päivässä ja vihreää teetä juon iltaisin kupin tai kaksi. Ruokailu on lähestulkoon samanlaista aina arkipäivisin. Vapaapäivinä tahtoo jäädä aterioita syömättä, koska herkästi korvaantuvat juurikin niillä herkuilla.

Sitten päästään siihen jännään osioon:
Tätä ruokailu- ja painoasiaa on setvitty niin mielenterveyshoitajan, ravitsemusterapeutin (syömishäiriöihin erikoistunut) ja endokrinologien kanssa. Tärkeintä on ollut, että syön säännöllisesti niin diabeteksen kuin mt-ongelmien takia. Numeroiden tuijotteluun on puututtu heti eli kaloreita en ole pitkiin aikoihin laskenut. Käyn säännöllisesti ravitsemusterapeutin luona, joka on usuttanut tiheään ruokailuun ja välipalat on suunniteltu niin, että ne sopivat jatkuvasti liikkuvaan elämäntapaani. Ravitsemusterapeutin arvio kulutuksestani on 2500-3000kcal ja ruokaa syön keskimäärin 1500kcal per päivä. Kyllä: "syö enemmän". MUTTA lääkäripä sanookin, että syö vähemmän! Lääkärin mukaan huonot pitkäaikaisverensokeriarvot laskevat painoani eli kun diabeteshoitotasapaino paranee, painoni nousee entisestään JA koska tyroksiinitasoni ovat kunnossa, ei kilpirauhasen vajaatoimintakaan voi liittyä painooni = syön liikaa.

Minuun ei vain kertakaikkiaan saa ruokaa mahtumaan enempää eikä se ole ravitsemusterapeutinkaan mukaan järkevää, mikäli minulle siitä huono olo tulee, koska syömishäiriötaustakin pitää ottaa huomioon. Herkkupäivinä toki kalorimäärät ovat suuremmat ja kuulemma saavat ollakin. Ja joskus kalkkunasiivujen tilalla saattaa olla kinkkua, joskus margariini saattaa olla 60% ja joskus syön kermajuustoa ja laitan kahviin kermaa, välillä saatan syödä nuudeleita riisin sijasta (terapeutti nauroi minulle, kun tein näistä "huonoista valinnoista" kriisin aiheen).

Eli olenko nyt tehnyt pitkän stoorin sen takia, että saan ratkaisuksi "syö enemmän"? Ammattilaiset eivät osaa sanoa minulle enää mitään. He eivät tiedä mistä kiikastaa, koska aineenvaihdunnankin pitäisi olla suht. hyvin palautunut kokemastaan vääryydestä parisen vuotta takaperin. Vai pitääkö minun vetää itseni niin tiukalle, että herkkuja ei vaan syödä eikä kosketa koviin rasvoihin ja toivoa parasta, ettei minusta jälleen tule neuroottinen ruokailujeni suhteen?

Ja ennen kuin minulle tyrkytetään proteiinia, huomauttaisin, että ruokavalioni on suunniteltu diabetekseni huomioiden, eli munuaiseni eivät kestä suurta proteiinin määrää, vaan minun kohdallani hiilareiden määrä pitää olla suurin osa ruokavaliosta (tästäkin siis väännetty terapeutin kanssa).

Olisin erittäin kiitollinen, jos joku osaisi sanoa, miksi en kertakaikkiaan laihdu, vaikka laihtumista on se pari vuotta yritetty niin syömisellä kuin nälkiintymisellä. Oloni on hyvä, jaksan juosta koko päivän ongelmitta eikä minulla ole ikinä nälkä.

Syöt ihan naurettavan vähän kulutukseen nähden. Lääkäri joko on täysi tollo tai kuvittelee, että tosiasiassa syöt paljon enemmän kuin mitä sanot syöväsi.

Ensinnäkin sun pitää opetella syömään enemmän ja toisekseen sun pitää opetella olemaan stressaamatta, sillä stressi estää laihtumista tehokkaasti. Ehdottaisin, että mietit diettaamista seuraavan kerran vasta ensi vuonna ja nyt keskityt saamaan pään kuntoon. Smoothieiden lisäksi pähkinät olisivat helppo eväs ja tehokas keinosaada lisää kaloreita pienessä annoskoossa. Älä kuitenkaan missään nimessä korvaa niillä nykyisiä syömisiä, vaan niiden lisäksi.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Tyhmä kysymys. Eli, kolme viikkoa dieettiä takana, Kalorit +1000 miinuksella kuusi päivää ja sitten tankkaus. Kaksi ensimmäistä viikkoa meni tietysti hyvin ja paino putosi reilusti, mutta toisen tankkauksen jälkeen paino putosi ensin kahdessa päivässä edellisen viikkopunnituksen tasalle. Sitten paino alkoikin nousta, vaikka syömiset oli varmasti ok ja reilusti miinuksella. Paino kävi melkein kilon yli edellisen punnituksen. Töissä ollu ihan vitunmoinen kiire ja ahdistus. Voisikohan johtua siitä? Loppuviikkoa kohti paino alkoi laskea ja tänään punnitus-/tankkauspäivänä paino oli enää 300 grammaa enemmän kuin viikko sitten. Omalla Omronilla katsottuna rasvaa on kuitenkin lähtenyt reilusti. Siis, tankatako vai ei???

Töissä ollu ihan vitunmoinen kiire ja ahdistus. Voisikohan johtua siitä?

Hyvin mahdollisesti. Stressihormonit tapissa ja keho selviytymistilassa niin silloin ei ensimmäisenä prioriteettina ole kropalla polttaa rasvaa, pikemminkin päinvastoin.

Tuosta tankkauksesta en osaa sanoa kun en ole itse varsinaisesti tankkauspäiviä ikinä harjoittanut, mutta heittäisin, että jos kroppa ei tunnu erityisen tyhjältä tai voimattomalta ja treeni kulkee niin ehkä venyttäisin tankkausta vielä. Toki nuo teikäläisen miinukset on aika rajut, että ei se tankkaus varmasti huonoakaan tee. Yhden viikon tuloksista painon suhteen ei kuitenkaan kannata stressata turhia. Parilla ekalla viikolla varmasti dieettiä aloittaessa paino notkahtaa rajusti alaspäin kun nesteet lähtevät ensimmäisenä kropasta, mutta sitten tuo homma tasaantuu ja saattaa välillä heilahtaa paino hieman ylöspäinkin.

Manti-kulta!

Oletkohan vielä Pakkikselta aktiivisesti?

Unohda painosi mittailun parin vuoden ajaksi ja anna mielellesi ja vartalollesi aikaa toipua.

Onko haaveesi palautua kilpaurheilemaan realistinen? Lajin vaatima ihannevartalo kuuluu teini-ikäiselle ja pienikokoiselle tyttöselle, ei aikuiselle naiselle, joksi sinä olet kehittymässä.

Suosittelisin sinulle aterioittesi monipuolistamista laadullisesti ja määrällisesti. Syötkö lainkaan vihanneksia ja juureksia? Herkkuja ei tarvitse "ansaita". Mitä enemmän rajoitat ja vahdit syömisiäsi, sitä vaikeammaksi suhteesi ruokaan tulee ja panttaaminen altistaa ahmimiselle.

Elämäsi kuulostaa kiireiseltä ja vauhdikkaalta. Voisitko saada viikkoosi mahtumaan tietoisen rentoutumisen ja pysähtymisen hetkiä? Huollatko kehoasi venyttelemällä ja käymällä hierojalla?

Voit elää loppuelämääsi terveenä, vahvana ja kauniina, vaikka painaisit ikuisesti 70 kg (mikä sinun pituisellesi naiselle ei ole vaarallista lihavuutta). Mielestäni hyvinvointiasi uhkaa enemmän diabetes, bulimia ja kilpirauhassairaus kuin se, että painat nyt kymmenisen kiloa enemmän kuin muutama vuosi sitten.

Kaikkea hyvää sinulle. Nauti elämästä ja pussaile ihania heppasia minun puolestani.

Hyvin mahdollisesti. Stressihormonit tapissa ja keho selviytymistilassa niin silloin ei ensimmäisenä prioriteettina ole kropalla polttaa rasvaa, pikemminkin päinvastoin.

Tämä on NIIN totta!!!

Kun itselläni aivotoiminta yrittää parhaansa tappaakseen loppukehoni, niin tottatotisesti kaikenlaiset veriarvot ovat sekaisin kuin hurrikaanin jäljiltä. Jopa lääkäri pyörittelee päätään ja yrittää selvittää, oliko muna ennen kanaa vai toisinpäin :)

Terve

Eli olisin nyt aloittelemassa pikkuhiljaa ensimmäistä dieettiä. Kalorien määrää ja jakautumista mietin. Eli teen Layne Nortonin PHAT:ia ja pelaan fudista. Miten sellaisina päivinä kannattaa syödä jos käyn salilla n. klo15-16 ja fudisharkat klo19? Kävin 1kk sitten kehonkoostumusmittauksessa jonka mukaan lepokulutus olisi 4500kcal joka kuulostaa aika uskomattomalta itselle enkä siihen kauheasti luota. Ajattelin kuitenkin kokeilla 3000kcal ja siitä laskea sitten kaloreita pikkuhiljaa jos on tarvetta. Mitat 175/85. Jos fudisharkat on 2-3x viikossa plus peli onko järkeä tehdä ainakaan raskasta aerobista sen lisäksi?
Ei ole, tuohon korkeintaan kevyttä palauttavaa lenkkiä mutta ei muuta, oo varovainen tuon PHAT ohjelman kanssa dietillä, itse sain paikat komeasti tukkoon kun yritin kehittyä ja laihtua samalla.

Hei, Onko ok syödä 1500 kcal/pvä dieetatessa? jauhelihaa, kanaa, maitorahkaa, protskusheikkejä, tomaatteja, parsakaalia, raejuustoa ja tonnikalaa.

Olen 24v 180cm/95kg (läski) työni on seisomatyötä jossa kävelen myös, aloitin salilla käynnin monen vuoden tauon jälkeen kuukausi sitten, ekat 2 viikkoa meni perseillessä ruoan kanssa, paino pysyi samana. Aloin syömään yllämainitulla tavalla; tulos, lihonut 2kg 2 viikon aikana.
Ohjelma löytyy salille, 4-5krt vko 3 jakoinen 3x12-15 toistot. neuvoja miten saisin painon putoamaan?

Viimeksi muokattu:
Hei, Onko ok syödä 1500 kcal/pvä dieetatessa? jauhelihaa, kanaa, maitorahkaa, protskusheikkejä, tomaatteja, parsakaalia, raejuustoa ja tonnikalaa.

Olen 24v 180cm/95kg (läski) työni on seisomatyötä jossa kävelen myös, aloitin salilla käynnin monen vuoden tauon jälkeen kuukausi sitten, ekat 2 viikkoa meni perseillessä ruoan kanssa, paino pysyi samana. Aloin syömään yllämainitulla tavalla; tulos, lihonut 2kg 2 viikon aikana.
Ohjelma löytyy salille, 4-5krt vko 3 jakoinen 3x12-15 toistot. neuvoja miten saisin painon putoamaan?

Tuntuu aika hävyttömän vähäiseltä nuo kalorit jos olet vielä töissä jaloillasi koko ajan ja treenaat. Veikkaisin, että saa reilusti tonnin kilokaloreita pistää safkasta lisää ja silti mentäisiin miinuksella. Ruokavalio näyttäisi pikaisella silmäyksellä olevan hyvin proteiinipitoinen ja hiilarit ja rasvat aika minimissä. Sinne tarvittaisiin tasapainoa. Rasvaa sen 80-90g päivässä ainakin ja hiilareita aterioille, että pysyy metabolia käynnissä. Lisäksi kun aloitat dieetin reilummilla kaloreilla niin on myöhemmin sitten varaa vähentää. Tuosta 1500 kcal olisi aivan järjetöntä vetää alaspäin.

Itse menen suunnilleen samoilla kaloreilla, mutta tankkaan kerran viikossa. Itellä vähän enemmän hiilareita aamupäivällä ja iltapäivällä/treenin jälkeen ei juuri ollenkaan. Itsellä toimii erinomaisen hyvin.

Itse menen suunnilleen samoilla kaloreilla, mutta tankkaan kerran viikossa. Itellä vähän enemmän hiilareita aamupäivällä ja iltapäivällä/treenin jälkeen ei juuri ollenkaan. Itsellä toimii erinomaisen hyvin.

Ihan mielenkiinnosta niin oletko samoissa mitoissa? Onko kuinka pitkä/lyhyt dieetti tähtäimessä kun menet noin pienillä kaloreilla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom