GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä ja niin on tarkoituskin jossain vaiheessa, mutta haluaisin ennen sitä polttaa tuon vatsan seudulla hemmetin tiukkaan jämähtäneen läskipallon pois. Tarkoitus ei ole aloittaa mitään kuukausien dieettiä vaan korkeintaan 4-6 viikkoa riippuen kuinka hyvin rasvaa saan hävitettyä.

Oma on päätöksesi. Sanonpa vielä, että aloittelijana se läskikin voi palaa ja lihas kasvaa samaan aikaan, joten en välttämättä ihan dieettihengessä lähtisi liikkeelle :) Lisäksi kun sitä lihasta tulee niin se läskipallokin alkaa näyttää aika erilaiselta siinä. Kalorit sulla on aika saatanan alhaalla. Pyöräilet tunnin lenkkejä 3-4 krt vko ja kalorit 1550. Nyt järki käteen.

En kyllä ymmärrä alle 70kg miehiä joiden "pitää" laihduttaa, naisethan painaa sen verran :D Ja laihdut kyllä tolla 2000kcal, koska jos se on sun perusaineenvaihdunta se tarkoittaa sitä että kun makaat sängyllä koko päivän niin paljon päivän aikana kuluu. Lepopäivinä ainakin 2000 ja pyöräpäivinä 2500 ja siitä sitten viilailemaan ylös/alas riippuen tuloksista.

Heips, hieman vinkkejä/näkökulmia kaipailisin. Olen nainen 159cm/71kg, laihdutellut n. 6kk ja takana on -16kg. Tavoitteeseen olisi vielä tiputettavaa 14kg.
Tähän mennessä olen tiputtanut painoa ruokavalion, sekä 3-6x/vko aerobisen avulla. Nyt kuitenkin haluaisin ottaa hieman salia mukaan kuvioihin tueksi laihdutukseen. Minulla on 1-jakoinen ohjelma,
ja pyrin käymään salilla 2-3x/vko. Kysymys onkin, jotta painonpudotukseni jatkuu verkkaiseen tahtiin jatkossakin, miten minun tulisi suhteuttaa nyt sali ja aerobinen liikunta?
Montako kertaa viikossa salia, entä aerobista? Tulisiko ne tehdä eri päivinä?

Morjes!

Kaipaisin hieman neuvoja viisaammilta. Olen kolmekymppinen mies mitoiltaan 181cm/76kg. Aloitin lihasmassan kasvattamisen marraskuussa 2013 jolloin painoni oli noin 71kg. Massaa tulikin ihan mukavasti 9kk aikana aina tuonne 81 kiloon saakkaa myös sarjapainot nousivat hyvin tämän bulkin aikana. Lihasmassan mukana tuli luonnollisesti myös rasvaa joka kertyi ikävästi erityisesti vatsan seudulle. Olen nyt ollut 6viikkoa dieetillä ja painoni on tippunut sen 1kg/vk aamupainon ollen nyt noin 75-76kg välillä. Tarkoituksenani on ollut saada rasvaprosentti sen verran matalaksi, että vatsapalikat saisi näkyviin. Tämä on kuitenkin osoittautunut erittäinkin vaikeaksi. Ylimmät palikat näkyvät jo ihan kohtuudella mutta alimpien päällä tuntuu vielä rasvaa olevan.

Ruokavalio on ollut suurinpiirtein tämänkaltainen:

AAMIAINEN:
Whey-80 30g
Maitorahka 200g
Marjoja 100-150g
Pala täysjyvä ruisleipää
Lasi rasvatonta maitoa

TREENIN JÄLKEINEN PALAUTUSJUOMA:
Whey-80 45g

LOUNAS:
Kanaa/kalaa/vähärasvaista punaistalihaa +täysjyväriisi/täysjyväpasta/peruna +vihreitä kasviksia/vihanneksia

VÄLIPALA:
200g Maitorahka +marjoja/pähkinöitä

PÄIVÄLLINEN:
Kanaa/Tonnikalaa +vihreitäkasviksia/vihanneksia

ILTAPALA:
2-3 Kananmunaa
Rkl Oliiviöljyä
200g Maitorahka

Kokonaiskalorit olen tähdännyt treenipäivinä 2300-2500kcal ja lepopäivinä 1900-2000kcal. Makrot: Proteiini 3g/kg Hiilarit 2g/kg Rasva 0,8 -1g/kg Lepopäivinä oon menny vähän matalammilla hiilareilla kuin treenipäivinä. Salilla käyn 4 kertaa viikossa 2-jakoisella ohjelmalla.

Se varsinen kysymys on kuitenkin se, että kannataako tässä enää dietata, kun tuntuu siltä että ei ne palikat sieltä tahdo tulla suosiolla esiin kunnolla. Olisiko parempi esim alkaa pikku hiljaa nostamaan kaloreita siihen saakkaa, että paino alkaa taas nousemaan ja tämän jälkeen syklitellä maltillisten pluskalorien ja miinuskalorien kanssa? Kun tuntuu, että tässä joutuu kuihtumaan olemattomiin ennen kuin tuon rasvan saa tuosta keskivartalolta katoamaan.

Se varsinen kysymys on kuitenkin se, että kannataako tässä enää dietata, kun tuntuu siltä että ei ne palikat sieltä tahdo tulla suosiolla esiin kunnolla. Olisiko parempi esim alkaa pikku hiljaa nostamaan kaloreita siihen saakkaa, että paino alkaa taas nousemaan ja tämän jälkeen syklitellä maltillisten pluskalorien ja miinuskalorien kanssa? Kun tuntuu, että tässä joutuu kuihtumaan olemattomiin ennen kuin tuon rasvan saa tuosta keskivartalolta katoamaan.
Mun mielestä ei kannata. Koska noilla mitoilla siellä ei voi olla mitään kovin suurta lihasmassaa ja niitä isoja palikoita. Ei kannata kuihduttaa itseään olemattomiin turhan takia - ei ole miehellä kovin hyvänäköistä... kuten ei tietysti naisellakaan. Pikemminkin lähtisin hankkimaan niitä lihaksia eli hienoisille plussille ja kunnon treeniä kehiin. Varmasti näkyy tuloksetkin nopeasti kun olet jo aika hoikassa kunnossa. Syklittelystä en niin tiiä.. kaippa se toimii jos jaksaa noin vaivaa nähdä.

Edit. PItää vielä erikseen sanoa noin yleisesti, että mä en tajua miten miehet voi olla dieetillä tosi matalilla kaloreilla. Sehän tarkoittaa vaan käytännössä sitä, että oma aineenvaihdunta (tai joku) ei toimi kunnolla JOS ei pysty syömään paljon lihomatta. Tai sitten ollaan vaan ihan liian isoilla miinuksilla siihen nähden mikä olisi rasvanpoltonkannalta järkevää. Minä en edes ole mikään koostumuksellinen ihme joka voisin syödä paljon ja silti laihdun hyvää vauhtia semmosella 1800-1900 kcal dieetillä ja olen vain 169/60. Noin esimerkkinä.

Jeps, hyvää luettavaa perus-Lissulle joka vasta "vanhemmalla iällä" on alkanut kiinnostua.. khrmph.. toisenlaisesta elämäntavasta, kiitosta vaan :)

Morjes!

Aattelin nyt kysästä täältä vähän viisaammilta että miltä meikäläisen "dieetti" vaikuttaa. Aika paljon on tullut luettua tietoa kehon muokkauksesta (bulkkaaminen, dieetti ja treeni). Kuitenkin ihan noviisi näissä asioissa.
Kilpa-uinti taustaa löytyy junnusta asti, vuos sitten lopetin aktiivisen kisaamisen. Punttisali harjoittelu ja ravintoasiat ovat oikeastaan alkaneet kiinnostamaan kunnolla tässä tämän vuoden aikana. Olen 22v 183/75. Keväällä aloin syömään n. 200-300kcal plussilla ja treenasin 4-5krt punttia/vko 5kk ajan. Lihasta meikäläisen on vaikea saada mutta kaipa sitä 2-3kg tuli ja varmaan loput rasvaa. Sarjapainot ainakin kasvoivat mukavasti. Rasvaprosentti bulkin jälkeen ihan vaan peilistä arvioituna n. 20% ja paino 79.

Ymmärtääkseni rasvaprosenttia ei kannata nostaa yli 20, sillä tällöin yhä enempi massasta on läskiä, joten siksi aloin pikkuhiljaa diettailemaan syksyllä. Diettiä kestänyt nyt n. 8vk ja paino tippunut 79 --> 75 300-400kcal miinuksilla. Olen lisännyt treeniin 2-3 krt/vko aerobista, joka sisältää kevyttä uintia ja myös kovia lähes maksimisykkeisiin n. 30-60sek (esim. 4 x 50m uintia täysiä, 5min palautuksilla) vetoja, eli aikalailla kisavauhtia. Tarkoitus olisi alkaa taas kisailemaan myös mutta myös saada tiputettua rasvat about kymppiin. Punttia teen 3krt viikossa. Kovia treenejä tulee siis aikas paljon, mutta olen koittanut palautua näistä mahdollisimman hyvin mm. loppuverryttelyt ja venyttelyt. Vielä ainakin treenaaminen tuntunut ihan hyvältä, eikä mtn ylirasittumisen merkkejä ole tullut.

Syön dietin aikana n. 2,5g/painokilo proteiinia ja rasvaa n. 1g/painokilo. Hiilareita tietty sen verran että mennään kuitenkin miinuksilla. Diettia ajattelin syklitellä niin että 6-8vk samoilla miinuskaloreilla ja 2vk niin että 5päivää hienoisesti plussilla ja pari päivää miinuksilla.

Mitä mieltä te olette siis tälläisestä dietistä, joka sisältää myös kovaa maitohapoille vievää anaerobista nopeuskestävyys reeniä? Kisaamisen takia tarttis vähän vedellä noita uintivetojakin, mutta kuluttaako tälläinen treenaaminen lihasmassaa dietin aikana entisestään? Kannattaako tuossa 6-8vk aikana pitää välillä päiviä, jolloin syö plussilla?

Varmaan jotkut on sitä mieltä että pitäis vaan näin ruipelon pojan keskittyä massan keräämiseen :D mutta itse en haluaisi nostaa rasvoja yli 20%. Sitten kun rasvat alkaa olla 10tienoilla niin alan taas pikkuhiljaa syömään plussilla. Miltäs tämmönen suunnitelma kuulostaa? Rakentavia vastauksia kiitos! :)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Ihan hyvällä mallilla sulla asiat. Plussapäiviä ei tarvitse pitää jos ukko kiristyy tolla tyylillä. En usko, että nuo uintivedotkaan kuluttavat lihasmassaa mitenkään huomattavasti, jos ollenkaan.

Moro. Kyselisin vähän vinkkejä. 7dietti viikko käynnissä nyt. Paino oli noin 91 kun alotin ekat viikot paino nousi muutaman kilon kun otin säännöllisen ruokavalion. Nyt paino on 88 ollut jo muutaman viikon. Mahasta lähtenyt senttejä noin 6-7. Lantiosta ehkä sentti. kalorit siinä 2100 nurkilla. Huomena olis ensimääinen irtiotto arjesta kun pitää vähän rillutteleen lähtee. Rasvat 4viikolla kun mittautin niin 22.4. Eli onko täällä jotain hyviä vinkkejä miten kannattaa tätä toteuttaa?

Jos niitä irtiottoja tulee vaikka kuukauden välein niin ei kannata sen kummemmin miettä antaa mennä vaan ja takasin ruotuun seuraavana päivänä ja siinä se.

Olisin tässä neuvoa vailla, että millä tyylillä aloittaisin laihduttamisen? Olen 27-vuotias nainen. Harrastuksena pari kertaa viikossa painonnostoa ja pari kolme kertaa viikossa crossfittiä. Inbodymittauksen mukaan paino on 75,8 kg (pituus 171 cm) eli lievästi ylipainonen. Rasvaprosentti on 30,5% ja lihasmassaa on 29,3 kg (inbodyviitearvo 24,4 kg-29,8kg). Arvioisin, että 8-10 kg on passeli pudotettava kilomäärä.

Ketoosilla sanee nopeasti tuloksia, mutta menenköhän siinä perse edellä puuhun, koska harrastukseni ovat sellaisia, missä tarvinnee edes jonkun verran hiilareita? Tietäisipä vain mikä olisi sopiva määrä? Toinen mikä mietityttää on se, että kesän aikana söin kolme antibioottikuuria ja siitä elimistöni on hieman ihmeissään; palautumisen kanssa ongelmia yms. Olen syönyt maitohappobakteereita elvyttääkseni suoliston tilaa. Mietityttää, että miten vähähiilarinen/ketoosi vaikuttaa suolistoon tällaisessa tilanteessa?

Itse tehnyt ihan samallailla kuin massakaudella elikkä 2g/painokilo proteiinia ja 1g/rasvaa. Loput kalorit säädetään sitten hiilareilla. Toki massakaudella proteiinia tulee enemmän riisistä ym johtuen mutta varsinaisista proteiinin löähteistä laskettuna 2g painokilo vähintään. Naisille yleensä suositellaan hieman enemmän rasvaa ruokavalioon elikkä se voisi olla joku 1.2g/painokilo.
Ja tosiaan vaikka sitä hiilaria ei tule paljoa, niin pystyt kuitenkin nostamaan treenipäivinä kaloreita huoletta 200-300 ja nosto tapahtuu hiilareista että jaksaa treenata kovaa kuiteskin.
Kannataisiko lääkärillä käydä jos tosiaan ei ole vielä kesän jälkeen vatsa palautunut antibiottikuureista?

Jotain tuon tyylistä itsekin pyörittelin päässäni, että kovina treenipäivinä nostaisi hiilareita.

Lääkärissä käskivät vain syödä maitohappobakteereita. Kuulemma suolistolla menee 1,5 vuotta toipua antibioottikuurista.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Moro

Tässä pohdin dieetiäni. Olen parikymppinen 174cm/85kg rasvat 16-19%. Päivät kulutan sohvalla makaamalla, raskainta päivässäni on ruokakaupassa käynti (autolla).
Dietillä käyn 6krt viikossa salilla, 2krt viikossa 12minuutin intervall harjoitus treenin päätteeksi.
Kalorit treenipäivinä 2350 kcal. prot.200g/hh235g/r70g. Lepopäivä kalorit 1900kcal. Hiilihydraatit koostuvat lähinnä tummasta riisistä ja maltosta, jotka nautin treenin ympärillä. Rasvat tulevat pellavansiemenistä, avokadosta, oliiviöljystä ja cashew pähkinöistä, kalaöljystä. Kerran viikos tankkauspäivä jalkapäivän yhteydessä prot.160g/hh800g/r55g eli noin 4400 kcal.
8 vko olisi tarkotus dietata.

Menenkö pahasti metsään, mielipiteitä?

Varmaan siksi koska proteiinilla ja rasvalla ei ole aineenvaihduntaa*herättelevää*vaikutusta, eikä niillä voi luonnollisesti täyttää lihasten hiilihydraattivarastojakaan

Suositut

Back
Ylös Bottom