Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Kannattaa lukea mm. Utin kirjoituksia Reverse diettauksesta. Jos pamautat heti tuon 3000kcal linssiin niin läskin kertymä on jäätävää. Lisäilet siis n. 150kcal per viikko ja katot ettei rasvaa ala kertymään liikaa.

Onko pelin henki todellakin se että dieetillä salilla pumppailu on tuskastuttavan uuvuttavaa? Tuntuu ettei millään jaksa sarjoja loppuun vaikka tiputtais painoja pois. Oisko tähän uupumiseen jotain lääkettä millä sais torpattua uupumisen salin ajaksi pois? Lääkkeellä en tässä tapauksessa tarkoita stereoita. Käytän kyllä pwo:ta (mutant mayhem + satunnaisesti creakongia sekaan) mutta ei sillä mitään wow -experienceä saa aikaiseksi, se vaan estää kaikkein pahimman ahdistuksen ja tuskan kyykkyjä tehdessä :) oisko joku hart sport tahi intra paikallaan? Oisko niistä tässä tapauksessa hyötyä vai onko tosiaan niin että ei auta ku purra hammasta ja tottua tilanteeseen? Uupuminen tulee koska hiilareiden määrä on pienempi, ja se on vain kestettävä ja sen kans elettävä... Kö ko???

Onko pelin henki todellakin se että dieetillä salilla pumppailu on tuskastuttavan uuvuttavaa? Tuntuu ettei millään jaksa sarjoja loppuun vaikka tiputtais painoja pois. Oisko tähän uupumiseen jotain lääkettä millä sais torpattua uupumisen salin ajaksi pois? Lääkkeellä en tässä tapauksessa tarkoita stereoita. Käytän kyllä pwo:ta (mutant mayhem + satunnaisesti creakongia sekaan) mutta ei sillä mitään wow -experienceä saa aikaiseksi, se vaan estää kaikkein pahimman ahdistuksen ja tuskan kyykkyjä tehdessä :) oisko joku hart sport tahi intra paikallaan? Oisko niistä tässä tapauksessa hyötyä vai onko tosiaan niin että ei auta ku purra hammasta ja tottua tilanteeseen? Uupuminen tulee koska hiilareiden määrä on pienempi, ja se on vain kestettävä ja sen kans elettävä... Kö ko???

Ajoita hiilareita treenin ympärille. Boosterin sekaan maltoa tai vitargoa, samoin palkkariin. Itse olen näin saanut nyt dieetillä treenijaksamisen pysymään kohtuullisena.

En keksiny parempaa paikkaa laittaa tätä, mutta laitan tänne. Eli oon just alottanu dietin, koska keväällä o liian mainstream. Ideana ois laittaa oma dietti ruokasuunnitelma tänne. Kalorit o oikein, mutta varmaks en osaa sanoa, onko tarpeeks hyvät lähteet ja makroravinteiden suhteet. Ideana hakea jotai VHH-Diettiä:

Aamupala: 140g pekonia

Ennen treeniä: 500g rahkaa (maustamaton ja rasvaton) ja ananas purkki.

Treenin jälkee: palkkari (mass recovery).

Pääruoka: 300g hunajamarinoitua kanaa ja 50g (kuiva paino) tummaa riisiä

Illalla välipala: 2 keitettyä kananmunaa

Iltapala: Tonnikalapurkki (öljyineen).

P/HH/R = 200/90/120

Ps. tän voi siirtää oikeaan osioon, jos ny kiireessä laitoin ihan väärään paikkaan.

Hmmm. Mitä lisäisin toho sitte? Vihannekset on ny helppo. Jonku salaatin leikkelee ruuan kaa ja kaloritkaa ei muutu tyylii, mutta entäs kuitu. En keksi muita kun leivän ja muut vilja valmisteet. Oisko joku muu josta sais vähällä kalorimäärällä kuitua hyvin?

Hyviä rasvoja tulee paistoöljystä!!!

Edit: Onhan suhteet muuten kunnos vai onko neki vähä mite sattuu?

mä huomasin että jostain syystä sokerittomista Sisu pastilleista tulee reilusti kuitua kun merkkasin ne kiloklubin laskuriin...

Ajattelin pitää dieettijakson tähän väliin, kun vatsapalikat alkavat liikaa taas peittymään. Rasvaprosentti näin mututuntumalta arvioituna noin 15-16%. Tavoite olisi lähemmäksi 10%. Pituutta noin 192 ja painoa 90kg. Paljonkohan mahtaisi olla pudotettavaa tuohon lähemmäksi 10 prosenttia ja paljonko varata aikaa? Entäs onko muita samanpituisia (ja painoisia) henkilöitä kenellä olisi samantyyppinen dieetti takana ja osaisi kertoa hyvästä kalorimäärästä millä lähteä liikkeelle. Onko 2500 kcal hieman liian raju?

Tässä olisi esimerkki ruokavaliostani, mitäs mieltä?

Aamupala
70g kaurahiutale
100g raejuusto
2 kananmunaa
Marjoja
Monivitamiini
1x Magnesium

Ruokailu 1
150g broilerin filee/150g jauheliha
250g wok-vihannekset
70g täysjyväriisi
100g ananas

Ruokailu 2
250g wok-vihannekset tai muita kasviksia
300g perunaa/70g täysjyväriisi

Välipala
Omena
Heraproteiinidrinkki
20g pähkinöitä

Iltapala
250g maitorahka
2 kananmunaa/maitorahka
Marjoja
10g oliiviöljy
1x Magnesium
1x Sinkki
2x Omega-3

Treenin jälkeen aina heraproteiinidrinkki.

Yht: 2510 kcal P: 199g H: 266g R: 72g

Ajattelin pitää dieettijakson tähän väliin, kun vatsapalikat alkavat liikaa taas peittymään. Rasvaprosentti näin mututuntumalta arvioituna noin 15-16%. Tavoite olisi lähemmäksi 10%. Pituutta noin 192 ja painoa 90kg. Paljonkohan mahtaisi olla pudotettavaa tuohon lähemmäksi 10 prosenttia ja paljonko varata aikaa? Entäs onko muita samanpituisia (ja painoisia) henkilöitä kenellä olisi samantyyppinen dieetti takana ja osaisi kertoa hyvästä kalorimäärästä millä lähteä liikkeelle. Onko 2500 kcal hieman liian raju?

Tässä olisi esimerkki ruokavaliostani, mitäs mieltä?

Aamupala
70g kaurahiutale
100g raejuusto
2 kananmunaa
Marjoja
Monivitamiini
1x Magnesium

Ruokailu 1
250g wok-vihannekset
70g täysjyväriisi
100g ananas

Ruokailu 2
250g wok-vihannekset tai muita kasviksia
300g perunaa/70g täysjyväriisi

Välipala
Omena
Heraproteiinidrinkki
20g pähkinöitä

Iltapala
250g maitorahka
2 kananmunaa/maitorahka
Marjoja
10g oliiviöljy
1x Magnesium
1x Sinkki
2x Omega-3

Treenin jälkeen aina heraproteiinidrinkki.

Yht: 2510 kcal P: 199g H: 266g R: 72g

Riippuu siitä paljonko syöt kaloreita tällä, hetkellä mutta painosta ja rasva% päätellen kiristyt helposti 3000kcalorilla helposti, kokeile vaikka aloittaa 3300kcalorilla päivässä ja seuraa aamupainoa viikon päivät. Sitten kaloreita lisää tai vähemmän sen perusteella.

Lainaus alkuperäisistä ojjeista:
7. Vitamiinien saanti pitää dietillä turvata. Kehon vastustuskyky on melkoisen heikko dietillä, joten ota vitamiinit vaikka purkista jos niiden saanti tuntuu olevan turhan vaikeaa tavallisesta ravinnosta.

Tähän vielä lisäisin henkilökohtaisen hygienian. Urheilijoiden sairaspoissaoloista yli puolet johtuu normaaleista ylähengitysteiden infektioista. Ts, normaali nuha kaataa petiin. Tämän takia normaali käsien peseminen ja hygieniasta huolehtimiseen kanttaa kiinnittää hieman huomiota myös. Luulisin myös, että kuntosalilla penkin, tangon jne. Putsaaminen omista hikijäljista on arvokasta toisten huomioimista.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kasasin tällasen pikaohjeen, koska taas tuntuu tulevan kohtuullisen paljon näitä "apua minä olen jokinorsu" viestejä.

6. Cheattipäivä. Tällaisella päivällä tarkoitetaan päivää, jolloin ei kaloreita tarkkailla. Tälla tavalla boostataan aineenvaihduntaa eli koitetaan estää säästöliekille siirtymistä. jotkut pitää tällaisen päivän kerran viikkoon toiset harvemmin. Varsinkin pitkän dietin ollessa kyseessä, pitäisin näitä päiviä. Tällaisilla päivillä annetaan myös vähän lepoa päälle. Helpottaa hieman tuota vanteen kiristymistä otsan ympärille. Huomaa nyt kuitenkin, että tässäkin päivässä pitää pitää järki mukana ei todellakaan ole järkevää vetää kahta perhepizzaa ja 300g sipsejä jotka huuhdotaan alas 3l cokisella.

7. Vitamiinien saanti pitää dietillä turvata. Kehon vastustuskyky on melkoisen heikko dietillä, joten ota vitamiinit vaikka purkista jos niiden saanti tuntuu olevan turhan vaikeaa tavallisesta ravinnosta.

.

En oikeestaan oo ekaa kertaa dietillä, mutta ekaa kertaa mielestäni järkevästi (luulisin) dietillä, pääkin kestää tätä, mutta kroppa ilmeisesti ei.

Oon pudottanu painoo hitaasti. Vviimevuoden tammikuussa vaaka näytti 128kg ja pituutta on 169cm. Ravitsemusterapeutille pääsin maaliskuussa, jolloin mittari kerto painoks 124kg ja rasvaa siitä 51kg. Huuhtikuussa tänä vuonna sama mittari anto painoks 104kg ja rasvan määräks 31kg. Kuntosali harjottelun avulla siis lihasmäärä pysyi samana kun ekassa mittauksessa. Sitten kuukaus meni rötvätessä kun en päässyt salille ja paino nousi 108.5kg joskin eri vaakalla mitattuna. Aloin dietata viikko sitten maanantaina 1100-1200 kalorin dietillä siten, että 5pv viikossa tuolla määrällä ja 2pvn viikossa syön normaalisti, samalla jatkoin salitreenia ja alotin piikkaus viikon ilman maksimikokeilua 2x90 ja 1x95 jne systeemillä tarkotuksena päästä takasin 104kg painoon saakka voima treeniä tehden.

Eiliseen eli asti eli 7pv meni hyvin paino oli jo alle 105kg. Eilen aamulla ajoin kuntopyörällä 45min ja iltapäivällä tein kyykky piikkaukset. Illalla olo oli hutera, jalkoihin särki ja oli heikko olo. Tänään olo oli vielä heikompi, kurkku alko kipeytyä ja nenä vuotaa, kokoajan oli nälkä ja närästi tai muuten puristi rintaan, join 4 litraa vettä ja kalorittomia juomia yhteensä töissä, kokoajan janotti ja kusetti. Kotona söin kanapihvit, hallum juustoo ja maissintähkän iltaruuaks. Sen jälkeen se närästys ja jano iski, join litran kerralla rasvatonta maitoo närästykseen ja janoon, ei helpottanu, join pepsimaksia ja lisää rasvatonta maitoo, närästys alkaa helpottaa mut jano ei, eikä kusetakkaan ei vaikka oon juonu ku kameli. Alotin eilen syömään kalanmaksaöljy, magnesium ja C-vitamiini tabletteja, niitä oon vetäny tänäänkin.

Päivä ruokana 5pvn/vk menee 1kg maitorahkaa+1l mehukeittoo+ 1l maitoo sekotettuna keskenään ja 8 annokseen jaettuna, myös vähän ananas salaattia jossa siis salaattia, paprikaa ja kurkkua.

Oli tarkotus jatkaa tuota diettiä vielä ens viikko että saan painon takas sinne 104kg, mutta lieneekö järkevää? ja lieneekö edesauttanu tämän flunssan syntyä? Unohin kokonaan että olis pitäny syyvä vähän myös niitä rasvoja diettipäivilläkin. Tavotteena on päästä ~95kg jouluun, tai viimestään ens kesään mennessä, menettämättä paljoakaan lihasta, pysyä siinä tai päästä vieläkin alemma ja jatkaa saliharrastusta. Tämä dietti oli siis alunperinkin tarkotus pitää vaan 2vk.

En oikeestaan oo ekaa kertaa dietillä, mutta ekaa kertaa mielestäni järkevästi (luulisin) dietillä, pääkin kestää tätä, mutta kroppa ilmeisesti ei.

Oon pudottanu painoo hitaasti. Vviimevuoden tammikuussa vaaka näytti 128kg ja pituutta on 169cm. Ravitsemusterapeutille pääsin maaliskuussa, jolloin mittari kerto painoks 124kg ja rasvaa siitä 51kg. Huuhtikuussa tänä vuonna sama mittari anto painoks 104kg ja rasvan määräks 31kg. Kuntosali harjottelun avulla siis lihasmäärä pysyi samana kun ekassa mittauksessa. Sitten kuukaus meni rötvätessä kun en päässyt salille ja paino nousi 108.5kg joskin eri vaakalla mitattuna. Aloin dietata viikko sitten maanantaina 1100-1200 kalorin dietillä siten, että 5pv viikossa tuolla määrällä ja 2pvn viikossa syön normaalisti, samalla jatkoin salitreenia ja alotin piikkaus viikon ilman maksimikokeilua 2x90 ja 1x95 jne systeemillä tarkotuksena päästä takasin 104kg painoon saakka voima treeniä tehden.

Eiliseen eli asti eli 7pv meni hyvin paino oli jo alle 105kg. Eilen aamulla ajoin kuntopyörällä 45min ja iltapäivällä tein kyykky piikkaukset. Illalla olo oli hutera, jalkoihin särki ja oli heikko olo. Tänään olo oli vielä heikompi, kurkku alko kipeytyä ja nenä vuotaa, kokoajan oli nälkä ja närästi tai muuten puristi rintaan, join 4 litraa vettä ja kalorittomia juomia yhteensä töissä, kokoajan janotti ja kusetti. Kotona söin kanapihvit, hallum juustoo ja maissintähkän iltaruuaks. Sen jälkeen se närästys ja jano iski, join litran kerralla rasvatonta maitoo närästykseen ja janoon, ei helpottanu, join pepsimaksia ja lisää rasvatonta maitoo, närästys alkaa helpottaa mut jano ei, eikä kusetakkaan ei vaikka oon juonu ku kameli. Alotin eilen syömään kalanmaksaöljy, magnesium ja C-vitamiini tabletteja, niitä oon vetäny tänäänkin.

Päivä ruokana 5pvn/vk menee 1kg maitorahkaa+1l mehukeittoo+ 1l maitoo sekotettuna keskenään ja 8 annokseen jaettuna, myös vähän ananas salaattia jossa siis salaattia, paprikaa ja kurkkua.

Oli tarkotus jatkaa tuota diettiä vielä ens viikko että saan painon takas sinne 104kg, mutta lieneekö järkevää? ja lieneekö edesauttanu tämän flunssan syntyä? Unohin kokonaan että olis pitäny syyvä vähän myös niitä rasvoja diettipäivilläkin. Tavotteena on päästä ~95kg jouluun, tai viimestään ens kesään mennessä, menettämättä paljoakaan lihasta, pysyä siinä tai päästä vieläkin alemma ja jatkaa saliharrastusta.

Öö tolla painolla kannattais 3 kertaistaa nuo kalorit, ei ihme jos kroppa pistää vastaan n

[ES];4627447 sanoi:
Öö tolla painolla kannattais 3 kertaistaa nuo kalorit, ei ihme jos kroppa pistää vastaan n

Unohtu laittaa tuohon, että työ on kevyttä "seurustelua" ja salilla keskimäärin 3x/vk ja 45min/kerta

Jos haluat itteäs näännyttää tee se mieluummin niin että 5pv syöt normaalisti ja kaksi päivää porskutat nälkäkaloreilla. Ei kyllä voimakkaan kasva noilla safkoilla puhumattakaan lihojen säilyttämisestä.

En oikeestaan oo ekaa kertaa dietillä, mutta ekaa kertaa mielestäni järkevästi (luulisin) dietillä, pääkin kestää tätä, mutta kroppa ilmeisesti ei. ---

--- Tavotteena on päästä ~95kg jouluun, tai viimestään ens kesään mennessä, menettämättä paljoakaan lihasta, pysyä siinä tai päästä vieläkin alemma ja jatkaa saliharrastusta. Tämä dietti oli siis alunperinkin tarkotus pitää vaan 2vk.

Voi hyvä jeesus taas. Alleviivasin ihan nuo tärkeät kohdat, jotka herättää ihmettelyt. Tuosta puuttuu kuidut ja rasva kokonaan ja hyvällä mäihällä tuo mehukeitto on vielä jotain aspartaamilitkua joka vähintäänkin paprikan kanssa pistää närästämän ja elimistön sekaisin. Hyvää tässä on se, että et alunperinkään ole ajatellut olevasi kuin 2 vkoa tuolla dieetillä, mutta miksi ihmeessä tehdä jotain noin radikaalia kun saisit aivan varmasti järkevämmin ja tehokkaasti pudotettua painoa myös kivalla syömisellä ilman kidutusta ja oireiluja? Oot sen kokoinen, että voit syödä sen 2500 kcal ihan huoletta joka päivä ja silti laihdut rivakkaa tahtia. Tuo kalorimäärä makrotettuna suurinpiirtein 2,5 g prodea per painokilo, 1 g rasvaa per rasvaton painokilo ja loput hiilareista niin ei voi mennä pahasti mäkeen.

Jees. Eli en nyt jatka enää tuota lyhyttä projektia. Sain soitettuu ravitsemusterapeutille niin se kahto koneelta minun edellisen mittauksen peruskulutuksen joka on 1900kcal/vrk. Sano että ei sais mennä alle 1400kcal ees lyhyttä aikaa. Marraskuussa kokeillun perusteella voi mennä esim kk ajan vaihteluvälillä 1400-1900kcal, kunhan ei edelleen putoa alle tuon 1400kcal.

Laitetaas tähän nyt selvennyksen vuoks, että tämän elämänmuutos projektin ekan 15kk aikana ruokavalio on alkanu muotoutumaan tämmöseks:

Aamulla: 250g rahkaa+2dl mehukeittoo+2dl rasvatonta maitoo sekotettuna juomaks.
Marjoja käytän mehukeiton tilalla kun niitä vaan saan.

Päivällä: 200g lihaa, jauhelihaa, kalaa tai kanaa + 100-200g
vihreitä papuja tai herne-maissi-paprikaa ja 1-4palaa (ruis)leipää floralla.

tai

Eväänä töissä 1-2x sama kun aamulla

Iltaruoka sama kun päiväruoka

Iltapalaks sama kun aamupalalla.

Tuo kun tympii, niin yritän vaihella kananmunaa rahkan tilalle ja salaattia pakastevihannesten tilalle. Mutta aamupalalla menee aina rahkaseos. Homma toimis kohtuu hyvin jos en olis leipä addikti ja jos tykkäisin vihanneksista, vieläkin tahtoo aina repsahtaa....kele. Vihannesten syöminen on edelleen vastenmielistä vaikka oon jo tuon 15kk totutellu niitä syömään. Hiilari ja proteiini jutut luulen ymmärtäväni, mutta tuota rasvansaantia en oo sisäistäny kunnolla. Kunnallisen ravitsemusterapeutin kanssa tuota ruokavalioo on mulle värkätty ja otettu rahka mukaan erään PT:n neuvosta. Kunnallisella ravitsemusterapeutilla ei juurikaan huomioida kuntosali harrastusta vaan kokonaiskalorit.

Sain soitettuu ravitsemusterapeutille niin se kahto koneelta minun edellisen mittauksen peruskulutuksen joka on 1900kcal/vrk. Sano että ei sais mennä alle 1400kcal ees lyhyttä aikaa.
Siis mitä? 1400? Ihmisen ei pitäisi mennä koskaan alle oman peruskulutuksen koska se on sitä varten "tehty", että se pitää yllä välttämättömän elintoiminnot. Eli 1900 kcal on mun mielestä ainakin se minimi minkä alle ei pidä mennä. Jos nyt yhtään helpottaa ajatella, niin itse olen saman pituinen ja 45 kg pienempi naisihminen ja minä hoikistun 1850 kcal dieetillä. Liikuntaa suurinpiirtein saman verran. Ja mun koomakulutus on vain 1450 kcal. Nyt malttia ja kärsivällisyyttä peliin niin hyvä tulee! :thumbs:

Pistä enemmin näin:

Aamulla: 250g rahkaa+2dl mehukeittoo+2dl rasvatonta maitoo sekotettuna juomaks & 2 ruispalaa flooralla ja kinkulla + rehuilla.

Päivällä: 200g lihaa, jauhelihaa, kalaa tai kanaa + 100-200g vihreitä papuja tai herne-maissi-paprikaa & öljyä paistamiseen tai salaattiin.

Eväänä töissä sama kun aamulla ja joskus esim. pähkinöitä mukaan.

Iltaruoka sama kun päiväruoka.

Iltapalaks sama kun aamupala ilman leipää.

Okkei. Löysin semmosen maksullisen sivuston mikä laskee noita Protsku, hiilari ja rasvojen osuus prosentteja kalorien lisäksi. Tein siellä erilaisia vaihtoehtoja päivän ruuaks kaloreilla 1500-2100kcal/vrk. Vaikkakin täällä ehoteltiin, että 2500kcal olis mulle ok, niin ite en oikein oo samaa mieltä, koska peruskulutus ilman treenejä on jotakuinkin 2400kcal ja kokeilun perusteella 1400-1800kcal on tuottanu parhaat tulokset, sillon tosin oli enemmän painoo. Paino on viimeset 2kk pyöriny viikoittain 105-109kg välillä ja rasvaton paino noin 75kg

Oli miten oli, mutta mitä raati sanoo siitä, että koettasin syyvä 3-4 päivänä viikossa kaloreilla 1500-1900kcal, ja treenipäivinä ~2400kcal? Riippuen miten usein ja miten paljon salin lisäks treeniä. Tarkotus alottaa elokuussa salilla kyykyssä, MV:ssa ja penkissä pääliikkeitten osalta 5x5 treeni, eli kolme treeniä viikossa 45min/kerta, apuliikkeitä 2-3 x 2-3 sarjaa. Voimaa pitäs saaha vähän lisää, mutta pääpaino kuitenkin painonpudotuksessa, varsinkin ruokavalion suhteen.

Tämmösiä prosentteja ja kaloreita sain tuolla laskurilla mitä pitäs muuttaa vei meneekö suurinpiirtein oikein?:

Vaihtoehto 1) 1602kcal, P 188g/48%, HH 106g/27%, R 45g/25%

Vaihtoehto2) 1618kcal, P 177g/44%, HH 133g/33%, R 41g/23%

Vaihtoehto3)1894kcal, P 195g/41%, HH 127g/27%, R 66g/32%

Vaihtoehto4) 1924kcal, P 185g/39%, HH 100g/21%, R 86g/40%

Vaihtoehto5) 1989kcal, P 223g/45%, HH 127g/26%, R 64g/29%

Vaihtoehto6) 2089kcal, P 207g/46%, HH 128g/25%, R 82g/35%

Vaihtoehto7) 2171kcal, P 195g/36%, HH 113g/21%, R 104g/43%

Näihin on helppo salipäivinä lisätä se muutama sata kaloria kasvattamalla määrää

Hiilarin määrä ei ilmeisesti täsmää suosituksiin, mutta kun rehut ei maistu niin ne ei maistu, kaikissa vaihtoehoissa niitä kummiskin on 100-250g/päivä, rasvaa taas mahtaa olla liikaakin? Mausteita, lähinnä chili kastikkeitten energiaa en oo noissa huomioinu ja välillä ruokajuomana on rasvaton maito, joitakin kaloreita tulee siis noitten päälle satunnaisesti, mutta mikä noista teiän mielestä olis lähimpänä oikeenlaista? Liian tiukkaa ruokavalioon en voi tehä, koska sit repsahan helpommin kokonaan jos en pysty sitä nouvattaa.

Ajattelin ruveta dietille, ja se on minun ensimmäinen joten kaipaisin vähän apua ruokavalion suunnittelussa!
Olen 17v käyn salilla noin 5 kertaa viikossa, ja lenkkeiltyä ja pyöräiltyä tulee myös.

Eli tarvitsisin vinkkejä että mitä syön, olisin todella kiitollinen jos joku voisi tehdä suuntaa antavan ruokavaliorungon! :rock: :hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom