Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Mitäs mieltä seuraavasta. Olen aloittelija, pari kuukautta reenannut kunnolla. Nyt alkoi kuitenkin ottaa päähän ylimääräiset läskit jotka tuossa on nyt pari vuotta roikkuneet. Ainakin 10 kiloa pitäisi saada pois. Ihannepaino olisi kai jossain 85kg tienoilla. Nyt se on satasen luokkaa. Tai eipä niillä kiloilla niin väliä vaan sillä että sais vatsalihakset joskus näkymään ja tissit hiukan kireämmiksi. Varsinainen kysymys kuuluu, että olisiko fiksumpaa jättää treenaaminen laihdutuksen ajaksi kokonaan pois? Idea tämän kysymyksen takana on se, että jos jatkan samaan tahtiin treenaamista laihdutuksen aikana, niin tuloksethan tuskin ainakaan nousevat. Tässä taas huolestuttaa se että tuskin ne laihdutuksen jälkeenkään enää nousee samaan tahtiin mitä nyt. Eli olisiko fiksumpaa olla nyt kuukausi tai pari treenaamatta ja aloittaa taas puhtaalta pöydältä kireämmällä kropalla?

En tiedä miten usein esitetty kysymys tulossa. Ei ainakaan nopeasti hakemalla löytynyt mitään. Elikkäs:

Nyt olen maaliskuun alusta pyrkinyt pitämään miinukset tonnin pinnassa per vuorokausi ja alkaa pikkuhiljaa näkymään aivan liikaa treenijaksamisessa tuo kalorivaje. Pyrin syömään mahdollisimman puhtaasti, kuten dieetillä voisi olettaakin. Kerran viikossa pidän n. 3000kcal/vrk päivän, jolloin peruskulutuksesta mennään yli ~400kcal. Tällöin yleensä nestettä pakkautuu puolen kilon luokkaa, joka sitten poistuu päivässä tai parissa.

140kg tällä hetkellä painoa, 20v ikää ja 180cm pituutta. Rasva% kuun alussa oli 41,9%, eli on mistä tiputtaa. Fat Free Mass kehonkoostumusmittauksen mukaan 85kg luokkaa. Syön nyt n. 1600kcal/päivä, jolloin peruskulutuksesta tulee miinusta tonni per päivä. Salitreeniä, 3-4*6-12, neljä kertaa viikkoon. Tauot treenissä 20-40sek, eli syke ei pääse liioiksi laskemaan. Treenin kulutusta en oikein osaa laskea, joten siksi olen laskenut miinukset peruskulutuksesta. Treenipäivinä energiaa ei olennaisesti tule enempää kuin lepopäivinä, ehkä 100-150kcal enemmän yhden ylimääräisen When-100 drinkin muodossa. Ja mitä aerobisen harrastamiseen tulee: en ole vuosien saatossa löytänyt lajia josta nauttisin, joten olen pitänyt liikunnat pelkästään salitreenissä.

Oma ajatukseni on, että jatkan tällä vielä toukokuun ajan. Mikä on pakkislaisten mielipide, onko viisasta jatkaa tällä tahdilla kuinka pitkään ja mikä on seuraava vaihe tästä, kun tavoite on poltella rasvoja n. 30-40kg pitkällä aikavälillä?

Syö nyt herranjestas enemmän ku 1600kcal päiväs. Reippaasti yli 2tonnia vaan

Tiivistettynä:
Laihdutus ilman salia-- lihakset hävii helposti.
Laihdutus nostamalla liikuntaa salin avullla -- lihakset säilyy varmemmin.

Painoja nostamalla lihakset saa käskyn, että niiden pitäisi kasvaa. Näin tapahtuu myös dietillä. Kasvua ei vaan tapahdu, koska miinuskalorit.
Tuollainen dietti kannattaa suorittaa about max kg painoa pois viikossa, jotta kalorivaje ei ole liian suuri ja lihakset pala myös läskin ohella.

Mitäs mieltä raati on siitä, jos VHH:lla täräyttää 2-3h ennen salia hiilaria koneeseen treenin buustaamiseksi? Muun ajan pysyttelee sitten VHH:n mukaisessa ruokavaliossa ja pitää kalorit miinuksella sen 400-500 kcal. Voisko dieetti toimia tällä systeemillä?

140kg tällä hetkellä painoa, 20v ikää ja 180cm pituutta. Rasva% kuun alussa oli 41,9%, eli on mistä tiputtaa. Fat Free Mass kehonkoostumusmittauksen mukaan 85kg luokkaa. Syön nyt n. 1600kcal/päivä, jolloin peruskulutuksesta tulee miinusta tonni per päivä. Salitreeniä, 3-4*6-12, neljä kertaa viikkoon. Tauot treenissä 20-40sek, eli syke ei pääse liioiksi laskemaan. Treenin kulutusta en oikein osaa laskea, joten siksi olen laskenut miinukset peruskulutuksesta.
Boldasin erityisen huolestuttavan kohdan. EI NÄIN. Eli ei missään tapauksessa dieettikaloreita lasketa peruskulutuksesta, joka on siis koomakulutus kun maataan koomassa sängyssä. Ja sitä paitsi tuon kokoisella, nuorella äijällä koomakulutus on paljon suurempi kuin 1600 kcal. Mistä ihmeestä oot tuon napannut? Koomakulutuksen päälle tulee kerroin, joka valikoituu sen mukaan miten aktiivista arkesi on. Eli millaista työtä teet, miten liikkuvaista sorttia olet, tuleeko hyötyliikuntaa jne. Karkeasti tuon koomakulutuksen voi kertoa 1,3 - 1,5 ja sen LISÄKSI tulee vielä liikunnat. Siitä sitten se - 500 kcal (maksimissaan -1000 kcal) pois. Eli ehdottomasti lisää kaloreita koneeseen, koska tuolla touhulla et pääse eroon muusta kuin lihaksistasi. Nosta nyt ainakin tuonne 2500 kcal hujakoille, vähän ylikin niin jaksat treenata ja rasva palaa lihasten sijaan. Treeni kuluttaa varmasti sen rapiat 500 kcal ja siihen vielä lisäksi jälkipoltot jne. Joten mä lähtisin vähentämään miinuksia n. 3700 kcal kulutuksesta. Vähintään siinä 2700 kcal pitäisin ja sittenhän sen näkee miten alkaa toimia.

Tsekkaas tämä: http://kalorilaskuri.fi/kalorikulutus

Olen laskenut Nyyssölän blogista löytämälläni kaavalla (paino*15,3 + 679) koomakulutukseksi 2800kcal. Kehonkoostumusmittaus arvioi tuon hiukka alle 2700kcal. Olen sitten siitä sen n. 1000kcal (tai vähän enemmän) vähentänyt ja sillä on nyt porskutettu. Painoa on kyllä lähtenyt tasaisesti joka puolelta, joskin hieman hitaanlaisesti. Esim. yläkropan lihakset ovat alkaneet erottua paremmin, eli kai sieltä on rasvaakin lähtenyt.

Kalorilaskuri sanoi että saisin treenipäivänä syödä n. 4200kcal. Työ on siis hieman istumatyötä aktiivisempaa, päivittäin tulee n. 20min kevyttä kävelyä töihin ja treeniä tulee n. 45-50min kokonaisuudessaan aina treenipäivänä. Huhhuh.

Kannattaisiko nyt siis lähteä maltillisesti, esim +250 tai +500kcal per viikko nostamaan tonne 2500-2700kcal paikkeille, vai samoin tein nostaa tuohon koomakulutuksen tasolle ja toivoa, ettei sieltä ala mitään pakkautumaan takaisin?

Kannattaisiko nyt siis lähteä maltillisesti, esim +250 tai +500kcal per viikko nostamaan tonne 2500-2700kcal paikkeille, vai samoin tein nostaa tuohon koomakulutuksen tasolle ja toivoa, ettei sieltä ala mitään pakkautumaan takaisin?

Koska tämä ei ole kuitenkaan päivän tai viikonkaan projekti, vaan useamman kuukauden, niin itse ainakin nostaisin vaikka samantien tuohon tasolle ja katsoisin pari viikkoa, miten paino kehittyy. Jos paino ei jatka lievässä laskusuunnassa, niin ota siten vaikka 250 kcal pois ja tarkkaile painoa taas pari viikkoa. Jos kuitenkin käyt salilla, ja saat lihaksetkin kasvamaan, alkaa myös energiankulutuksesi kasvaa pidemmällä tähtäimellä, vaikka itse paino sinällään ei olisikaan laskusuunnassa juuri nyt. Ja ei se paino joka viikko laske eli maltti on valttia. Vaa'alle vain joka aamu ensimmäisenä ja paino ylös. Siitä kun laskee aina viikon keskiarvoa tai piirretään keskiarvoistettua graafia, niin pidemmän päälle pitäisi olla helpohko seurata missä mennään ja mihin ollaan menossa.

Koska tämä ei ole kuitenkaan päivän tai viikonkaan projekti, vaan useamman kuukauden, niin itse ainakin nostaisin vaikka samantien tuohon tasolle ja katsoisin pari viikkoa, miten paino kehittyy. Jos paino ei jatka lievässä laskusuunnassa, niin ota siten vaikka 250 kcal pois ja tarkkaile painoa taas pari viikkoa. Jos kuitenkin käyt salilla, ja saat lihaksetkin kasvamaan, alkaa myös energiankulutuksesi kasvaa pidemmällä tähtäimellä, vaikka itse paino sinällään ei olisikaan laskusuunnassa juuri nyt. Ja ei se paino joka viikko laske eli maltti on valttia. Vaa'alle vain joka aamu ensimmäisenä ja paino ylös. Siitä kun laskee aina viikon keskiarvoa tai piirretään keskiarvoistettua graafia, niin pidemmän päälle pitäisi olla helpohko seurata missä mennään ja mihin ollaan menossa.

Pudotettavaa on tosiaan n. 40kg rasvoista, eli on vuoden, ellei puolentoista projekti että nahka pysyy mukana ja venymät vähän ehtivät edes palautua.

Nostelen tänään kalorit tonne 2700kcal tienoille ja seuraan tilannetta. Prodea tulee nyt n. 270g/päivä, eli ilmeisesti hiilareihin ja rasvoihin pitäisi lisätä?

Pudotettavaa on tosiaan n. 40kg rasvoista, eli on vuoden, ellei puolentoista projekti että nahka pysyy mukana ja venymät vähän ehtivät edes palautua.

Nostelen tänään kalorit tonne 2700kcal tienoille ja seuraan tilannetta. Prodea tulee nyt n. 270g/päivä, eli ilmeisesti hiilareihin ja rasvoihin pitäisi lisätä?

Kyllä.

Tiivistettynä:
Laihdutus ilman salia-- lihakset hävii helposti.
Laihdutus nostamalla liikuntaa salin avullla -- lihakset säilyy varmemmin.

Painoja nostamalla lihakset saa käskyn, että niiden pitäisi kasvaa. Näin tapahtuu myös dietillä. Kasvua ei vaan tapahdu, koska miinuskalorit.
Miten tämä toimii jos syö just sen minkä kuluttaa (ei plus eikä miinuskaloreita)? Ts mitä yleensäkin tapahtuu jos treenaa salilla jolloin antaa lihaksille kasvu ärsykkeitä, ja syö sen minkä kuluttaa?

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Miten tämä toimii jos syö just sen minkä kuluttaa (ei plus eikä miinuskaloreita)? Ts mitä yleensäkin tapahtuu jos treenaa salilla jolloin antaa lihaksille kasvu ärsykkeitä, ja syö sen minkä kuluttaa?

Lihas saa kasvuärsykkeen, muttei saa energiaa, jolla kasvaa. Tulos on siis aika +-0.

Öö...

... ei? :david:
Öö..joo?:jahas:

Tästä nyt on väitelty jo ties monessako threadissa, mutta uskotko oikeasti jos joku söisi joka päivä kulutuksensa verran (käytännössä mahdotonta) vuoden ajan samalla treenaten kovaa, niin mitään ei olisi tapahtunut alkutilanteeseen nähden?:face:. Tottakai on tapahtunut, sä oletat nyt näköjään siten että jos 24h aikana keho on mennyt yhdenkään miinuskalorin verran kulutkseen nähden, niin lihasta ei voi tulla..Voit ajatella maalaisjärjellä esim. niin, että jos kaveri syö oikein tarpeeksi proteiinia jne. mutta söisi tasan +-0 joka päivä. Väitätkö, että jos tohon lisäisi esim. +100g riisiä, jonka ansiosta menisi esim. +300kcal niin se on siitä kiinni tuleeko lihasta vai ei..

Lihas kasvu ja rasvan palo ei tapahdu samanaikaisesti, samalla kun bulkillakin sä oot osan ajasta tavallaan "miinuksella", koska keho pyrkii kokoajan kuluttamaan. Sun pitää kattoa tota tilannetta vähän isommalta ajalta kun 24h. Sä oot käytännössä plussalla ja miinuksella pitkin päivää, joten molempia tapahtuu kun katsotaan 1kk/6kk/1vuoden ajan saatossa. Tähän oli youtubessa jossain tosi hyvä havainnollistava video, jota en nyt tietenkään löydä, mutta jos tosta tekstistä nyt jotain saisi selvää.

Ja voidaan vaikka sanoa niinkin, että itse olin pari vuotta sitten vuoden käytännön +-0 joka päivä, rasvat lähti ~25%->alle 15%, paino pysyi samana. Siinä voi ite päätellä tuliko lihasta ja lähtikö rasvaa..

Öö..joo?:jahas:

Tästä nyt on väitelty jo ties monessako threadissa, mutta uskotko oikeasti jos joku söisi joka päivä kulutuksensa verran (käytännössä mahdotonta) vuoden ajan samalla treenaten kovaa, niin mitään ei olisi tapahtunut alkutilanteeseen nähden?:face:. Tottakai on tapahtunut, sä oletat nyt näköjään siten että jos 24h aikana keho on mennyt yhdenkään miinuskalorin verran kulutkseen nähden, niin lihasta ei voi tulla..Voit ajatella maalaisjärjellä esim. niin, että jos kaveri syö oikein tarpeeksi proteiinia jne. mutta söisi tasan +-0 joka päivä. Väitätkö, että jos tohon lisäisi esim. +100g riisiä, jonka ansiosta menisi esim. +300kcal niin se on siitä kiinni tuleeko lihasta vai ei..

Lihas kasvu ja rasvan palo ei tapahdu samanaikaisesti, samalla kun bulkillakin sä oot osan ajasta tavallaan "miinuksella", koska keho pyrkii kokoajan kuluttamaan. Sun pitää kattoa tota tilannetta vähän isommalta ajalta kun 24h. Sä oot käytännössä plussalla ja miinuksella pitkin päivää, joten molempia tapahtuu kun katsotaan 1kk/6kk/1vuoden ajan saatossa. Tähän oli youtubessa jossain tosi hyvä havainnollistava video, jota en nyt tietenkään löydä, mutta jos tosta tekstistä nyt jotain saisi selvää.

Ja voidaan vaikka sanoa niinkin, että itse olin pari vuotta sitten vuoden käytännön +-0 joka päivä, rasvat lähti ~25%->alle 15%, paino pysyi samana. Siinä voi ite päätellä tuliko lihasta ja lähtikö rasvaa..
Yhden ihmisen henkilökohtaset kokemukset ei kerro vielä mitään. Heitän kyllä pallon takaisin, että kuinka pitkälle luulet kehon ottavan rasvavarastoista energiaa lihaskasvuun? Niin kauan, että rasvaprosentti on 2? Tuskin. Jossain vaiheessa se lihaskasvukin rajoittuu ja rasvaprosentti pysyy samassa. Ja se on varmasti hyvin henkilökohtaista missä kohtaa se homma tyssää. Eikä noita tietenkään voi yleistää, että "ei kasva lihas nollakaloreilla". Voi se kasvaa. Mutta et voi myöskään yleistää noin että "nollakaloreilla lihas kasvaa ja rasva tirisee, mutta homma on vaan melko hidasta".

Yhden ihmisen henkilökohtaset kokemukset ei kerro vielä mitään. Heitän kyllä pallon takaisin, että kuinka pitkälle luulet kehon ottavan rasvavarastoista energiaa lihaskasvuun? Niin kauan, että rasvaprosentti on 2? Tuskin. Jossain vaiheessa se lihaskasvukin rajoittuu ja rasvaprosentti pysyy samassa. Ja se on varmasti hyvin henkilökohtaista missä kohtaa se homma tyssää. Eikä noita tietenkään voi yleistää, että "ei kasva lihas nollakaloreilla". Voi se kasvaa. Mutta et voi myöskään yleistää noin että "nollakaloreilla lihas kasvaa ja rasva tirisee, mutta homma on vaan melko hidasta".

Kompaan tätä, jossain vaiheessa keho alkaa pitämään niistä viimesistä rasvoista kiinni n. 12-15% kohdalla, toki jokainen on erilainen tapaus. Ja siis pienenee se rasvaprosentti vaikka rasvaa ei palaisikaan tai lisääntyisi, kun lihakset vain kasvavat. Ja toinen pointti voi olla, että keho näyttää ns. kiinteämmältä vaikka rasvaprosentti ei oikeasti ole muuttunut yhtään mihinkään vaan keho on ns. jatkuvassa pumppi tilassa, sen treenaamisen kun lopettaa vaikka 2 viikoksi, niin saattaa peilistä tulla todellisuus vastaan, että mitään ei ole tapahtunut.

^ ei tietenkään toimi ikuisesti, sitä tuskin kukaan on väittänytkään. Sitä vaikeemmaksi menee mitä pienemmät rasvat ovat. Toi yleinen kommentointi vaan vituttaa, missä oikeesti luullaan että mitään ei tapahdu jos syödään keskimäärin kulutuksen verran. On tiedossa useita tapauksia, jotka vetävät tällä tyylillä ja kyllä siinä ajansaatossa vaan tuppaa lihasta tulemaan+rasvaa lähtemään. Kaikista eniten on väliä sillä mitä syö ja miten treenaa.

^ ei tietenkään toimi ikuisesti, sitä tuskin kukaan on väittänytkään. Sitä vaikeemmaksi menee mitä pienemmät rasvat ovat. Toi yleinen kommentointi vaan vituttaa, missä oikeesti luullaan että mitään ei tapahdu jos syödään keskimäärin kulutuksen verran. On tiedossa useita tapauksia, jotka vetävät tällä tyylillä ja kyllä siinä ajansaatossa vaan tuppaa lihasta tulemaan+rasvaa lähtemään. Kaikista eniten on väliä sillä mitä syö ja miten treenaa.

Ei tuo toimi alottelijavuosien jälkeen kyllä. Nimimerkillä 2 vuotta oli treeniä takana ja söin nollakaloreilla eikä mitään tapahtunut.

Ei tuo toimi alottelijavuosien jälkeen kyllä. Nimimerkillä 2 vuotta oli treeniä takana ja söin nollakaloreilla eikä mitään tapahtunut.

Ehkäpä saattoi olla reenissä/ruokavaliossa jotain vialla.. Itse olen vetänyt nyt lähes 2v sellaisella tyylillä, että treenipäivänä pikkuisen syön yli kulutuksen keskimäärin ja ei treenipäivinä syön alle. Voin sanoa, että mulla toimii tämä tyyli paljon paremmin mitä aikanaan toimi keskipitkä bulkki+dietti tyyli. Jokainenhan saa päättää mitä tekee, kannattaa löytää itselleen se paras vaihtoehto.

Ehkäpä saattoi olla reenissä/ruokavaliossa jotain vialla.. Itse olen vetänyt nyt lähes 2v sellaisella tyylillä, että treenipäivänä pikkuisen syön yli kulutuksen keskimäärin ja ei treenipäivinä syön alle. Voin sanoa, että mulla toimii tämä tyyli paljon paremmin mitä aikanaan toimi keskipitkä bulkki+dietti tyyli. Jokainenhan saa päättää mitä tekee, kannattaa löytää itselleen se paras vaihtoehto.

Rasvat mulla ollu tuossa jo lähempänä kymppiä niin onko ihmekään jos ei enää tirise nollakaloreilla :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom