Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ite olen vetänyt jo kolmatta kuukautta about 1000kcal ma-pe ja viikonloppuisin sitten reilummin 2000-3000kcal per päivä ja hyvin on läskiä lähtenyt (kulutus 2500-2900kcal päivässä riippuen onko lenkkiä, punttia vai kumpaakin) :) haukkari ja rinnanympärys jopa kasvanut (vähän) samalla. 178cm/67kg nyt eli höyhensarjalaisia. Sixpäkkikin erottuu jo päivänvalossa kohtalaisen hyvin, mutta jos seisoo esim kattovalon alla niin sillon on vaikea erottaa erillisiä paloja. Tavoitteena kaventaa vyötäröä vielä about 3cm että saan rasvat alle 10% ja sitten lihasta tilalle ainakin seuraavat 6-9kk ennen seuraavaa dieettiä.

Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

N. viikko sitten puitiin vähän allekirjoittaneen energiansaantia dietillä tässä threadissa. Aiemmin pyöri reilusti alle 2000kcal luokassa ja n. viikko sitten hujautin nostaa saantia 2700kcal lepopäivänä ja 3000kcal treenipäivänä lukemiin. Paino onkin taas lähtenyt tasaiseen laskuun, n. 1kg on lähtenyt jo pois.

Tässä on nyt kuitenkin sellainen ongelma, ja voi kuulostaa vähän :david:, mutta kun meinaa olla ongelmia työntää toi 2700kcal alas. Kysyisinkin siis, että onko tässä IIFYM-meiningissä mitään toteuttamiskelpoista? Lähinnä mietin sillä, kun eilenkin jäi 600kcal vajaaksi saanti kun ei vaan jaksa. Jos ton 600kcal voi huoletta ottaa esim. pähkinöistä niin I'm game.

Auttakkee läskiä.

N. viikko sitten puitiin vähän allekirjoittaneen energiansaantia dietillä tässä threadissa. Aiemmin pyöri reilusti alle 2000kcal luokassa ja n. viikko sitten hujautin nostaa saantia 2700kcal lepopäivänä ja 3000kcal treenipäivänä lukemiin. Paino onkin taas lähtenyt tasaiseen laskuun, n. 1kg on lähtenyt jo pois.

Tässä on nyt kuitenkin sellainen ongelma, ja voi kuulostaa vähän :david:, mutta kun meinaa olla ongelmia työntää toi 2700kcal alas. Kysyisinkin siis, että onko tässä IIFYM-meiningissä mitään toteuttamiskelpoista? Lähinnä mietin sillä, kun eilenkin jäi 600kcal vajaaksi saanti kun ei vaan jaksa. Jos ton 600kcal voi huoletta ottaa esim. pähkinöistä niin I'm game.

Auttakkee läskiä.

No jos olet IIFYM, niin sitten sen mukaan. Harvempi tietty kai rasvan osuutta dieetillä nostelee, jos sitä entuudestaan tulee jo sopivasti. Kaikkia kaloreita ei tarvi myöskään syödä, smoothien muodossahan tuo esim. menisi. Tai sitten niin, että otat yhden välipalan päivään lisää, tai että uppaat jokaisessa syömiskerrassa annoskokoa vähän. Eli jos sulla on lounaan mukana 200 g raejuustoa, syötkin silloin 300 g, jne.

Ja tämä toki vain oma mielipide, mutta elämänmuutoksestahan on kyse, ja sellaisena siihen pitää suhtautua, että kilot jatkossakin pysyvät poissa. Ja sitä sitten taas tukemaan ei välttämättä ole paras vaihtoehto tuollainen syöminen(ruoka), mikä on kuitenkin luonteeltaan napostelua.

No jos olet IIFYM, niin sitten sen mukaan.

En varsinaisesti ole tuota IIFYM-tyyliä noudattanut, vaikka makroja laskeskelenkin päivittäin. Taidan lähteä kokeilemaan tuota annoskokojen suurennusta pikkuhiljaa.

Hiilareiden mättäminen on tässä nyt se suurin ongelma, kun olen tottunut syömään melko vähän näitä perinteisiä hiilarilähteitä. Seuraavalla FT-tilauksella tosin tulee kotiin Vitargoa ja Maltoa, josko niillä saisi treenin ympärillä paikattua kalori- ja hiilariongelmaa. :)

En varsinaisesti ole tuota IIFYM-tyyliä noudattanut, vaikka makroja laskeskelenkin päivittäin. Taidan lähteä kokeilemaan tuota annoskokojen suurennusta pikkuhiljaa.

Hiilareiden mättäminen on tässä nyt se suurin ongelma, kun olen tottunut syömään melko vähän näitä perinteisiä hiilarilähteitä. Seuraavalla FT-tilauksella tosin tulee kotiin Vitargoa ja Maltoa, josko niillä saisi treenin ympärillä paikattua kalori- ja hiilariongelmaa. :)
Tilaa instant oatsia myproteinilta tai Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Se on hidasta hiilihydraattijauhetta joten voit juoda hitaasti imeytyvää hiilaria helposti alas.

Morje.

Aloittelen tässä ensimmäistä kunnon dieettiä, jonka pitäisi kestää 8 viikkoa. Paino tällä hetkellä 76kg ja pituus 172cm. Minkähänlaisilla kalorimäärillä kannattaisi lähteä liikkeelle? Käyn 4-5 kertaa viikossa salilla ja kerta viikkoon ajattelin ottaa 30min porrashyppelyn mukaan, tarvitaanko myös lisää aerobista?

Kiitos paljon vastauksista!

Eikös lihas tarvi kasvaakseen vaan tarpeeksi proteiinia ja kunnon ärsykkeen? Tarkoitan siis että en ole koskaan ymmärtäny bulkin ideaa. Jos siis syöt +- 0 kaloreilla mutta saat tarpeeksi proteiinia niin kyllähän lihas silloin kasvaa. Ylimääräinen enegia/kalorithan muuttuu vaan rasvaksi ja sillä kasvaa vaan maha omasta mielestä :P

Kroppa käyttää proteiinia myös energianlähteenä, ei se ole pelkästään mikään "lihasten rakennusaine". Ja siinäkään ei ois mitään järkeä että kroppa polttais omia energiavarastojaan (kehon rasvaa) menemään merkittävissä määrin ennemmin kuin on hyödyntää ruuasta saatavan energian. Eli käytännössä tuo +-0 kaloreilla tapahtuvan lihaskasvun edelletys "rasvaa palaa, lihasta saman verran tilalle" on hyvin hankala yhtälö ainakin ilman lääkkeitä.

Valitettavasti meidän elintoimintoja ei oo optimoitu lihaskasvuun tilanteessa jossa ravinnonsaanti on taattua, vaan selviytymiseen silloinkin kun ravinnonsaanti on epävarmaa.

Eikös lihas tarvi kasvaakseen vaan tarpeeksi proteiinia ja kunnon ärsykkeen? Tarkoitan siis että en ole koskaan ymmärtäny bulkin ideaa. Jos siis syöt +- 0 kaloreilla mutta saat tarpeeksi proteiinia niin kyllähän lihas silloin kasvaa. Ylimääräinen enegia/kalorithan muuttuu vaan rasvaksi ja sillä kasvaa vaan maha omasta mielestä :P

Mistä saat ylimääräisen energian sitten? Jos mietit että lihas kasvaa eli siis paino kasvaa. Jostainhan sun on otettava se energia, joka näkyy ylimääräisenä massana. Muutenkin ihmiskeho on evoluution jäljiltä tosiaan sellainen, että varastoi ennemmin rasvaa joten omia rasvavarastoja ei tuohon käytetä mielellään. Siksi on pakko ottaa ylimääräinen energia ulkopuolelta.

Itse olen vetänyt nyt lähes 2v sellaisella tyylillä, että treenipäivänä pikkuisen syön yli kulutuksen keskimäärin ja ei treenipäivinä syön alle. Voin sanoa, että mulla toimii tämä tyyli paljon paremmin mitä aikanaan toimi keskipitkä bulkki+dietti tyyli. Jokainenhan saa päättää mitä tekee, kannattaa löytää itselleen se paras vaihtoehto.

Hyvä pointti Sampsalta. Minä taas olen tällainen vanhempi jantteri, 48v. Nuorena jäi aina kesken Weiderit ja muut. Franco Columbon kirjan "Kehonrakentaja voittaa" sain luettua. ;)

Siis se dieetti ja treeni. Pituus on 180cm. Pari vuotta sitten paino oli 86kg, ei treeniä ja läskiä se kymmenisen kiloa. Pudotin vajaaseen vuoteen 10 kg pois hallituilla miinuskaloreilla. Treeniä en tehnyt. Sitten aloitin G6 treenin ja laskin ravinnon saannin kohdilleen. Lisäsin ruokavalioon rasvattoman maitorahkan ja herajauhot ym.
Nyt on paino noussut 5kg, mutta vyötärö ei ole kasvanut, lisää ihraa ei siis ole tullut. Mittanauha kertoo, että lihasmassaa on tullut senttimääriä sinne, minne niitä harjoittelun pitäisikin tuoda.

Rasvaprosenttia ei harmittavasti tullut mitattua ennen treenin aloittamista. 6kk G6 treenin jälkeen se oli 14%.

Tähän asti olen mennyt aikalailla samaan malliin kuin Sampsakin ja se on minulla toiminut.
Nyt kun treenaaminen on tuonut tulosta ja ilmeisesti kevyen rasvamassan alla on vähän lihastakin, niin milläs nyt sitten kiristäisin noita rasvoja pienemmäksi? Se lähinnä, että vatsapalat erottuu kaksi ylintä riviä, niin silti sormien väliin puristamalla jää kuitenkin rasvamakkara, jonka voisi vielä tiristää pois.
Vedänkö vaan kalorit miinukselle ja thats it? Tuon fläsän kanssa kun on tapellut, niin aika tarkkaan nuo kalorit tulee katottua. Ja entä ikä? Nuoret hemmot syö kahmalokaupalla ja treenaa. Tässä iässä aineenvaihdunta on jo vähän toista.
Boogiehan se varmaan tietäis millä tämän ikänen ukko vetää rasvat minimiin. ;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Moni ei nyt varmasti usko silmiään, mutta olen mies ja vihaan tehdä penkkiä. Millä tuon penkin voisi korvata? Käsipainoilla teen jo nyt välillä, mutta onko penkki "pakollinen" rintaliike vai olisiko siihen vaihtoehtoa?

EDIT: Hienosti alkoi tämä forum-ura ja eka posti väärälle alueelle. Piti mennä siis tuonne aloittelijoiden kysymykset.

Viimeksi muokattu:
Tälläinen pikainen kysymys. Oon nyt about 13% rasvoissa ja ois tarkotus päästä 10%:iin. Kauanko tähän suurinpiirtein menee aikaa? 21v 190cm 89kg mies on siis kyseessä. Oon rakentanu dieetin tähän asti tähän tyyliin: 2500-2700kcal, P: 170-190g H: 250-300g R:70-90g. Treenit 4x viikkoon ja päälle yks lenkki.

Tälläinen pikainen kysymys. Oon nyt about 13% rasvoissa ja ois tarkotus päästä 10%:iin. Kauanko tähän suurinpiirtein menee aikaa? 21v 190cm 89kg mies on siis kyseessä. Oon rakentanu dieetin tähän asti tähän tyyliin: 2500-2700kcal, P: 170-190g H: 250-300g R:70-90g. Treenit 4x viikkoon ja päälle yks lenkki.

Tarkennetaan vielä sen verran, että kalorilaskurin mukaan peruskulutus olisi 2380kcal päivässä (2 viikkoa sitten mun mielestä näytti 2500? :D). Pitäisköhän kuitenkin vähentää tota ruuan määrää? Treenipäivinähän tuo 2500 on ihan hyvä, mutta jos on lepopäivä niin tuskin tulee poltettua rasvaa grammaakaan. Kannattaako tuosta enää pudottaa rasvan määrää esim. 60 grammaan?

Tarkennetaan vielä sen verran, että kalorilaskurin mukaan peruskulutus olisi 2380kcal päivässä (2 viikkoa sitten mun mielestä näytti 2500? :D). Pitäisköhän kuitenkin vähentää tota ruuan määrää? Treenipäivinähän tuo 2500 on ihan hyvä, mutta jos on lepopäivä niin tuskin tulee poltettua rasvaa grammaakaan. Kannattaako tuosta enää pudottaa rasvan määrää esim. 60 grammaan?

Jos jostain pitää vielä tinkiä, niin hiilihydraateista. Rasvat on ihan ok nykyisellään (noin 1 g/painokilo), kunhan niiden laatu on hyvä. Jos nyt vaikka katsoisit ensin pari viikkoa, että tapahtuuko tuolla dieetillä mitään ja sen jälkeen laskisit hiilareita, jos paino ei liiku yhtään (puhumattakaan että se menee ylöspäin). Älä laske päivittäistä vaihtelua vaan punnitse itsesi vaikka joka aamu heti herättyäsi ja seuraa painonkehitystä useamman päivän ajalta kerrallaan. Yhden päivän painosta on iloa vain jossain kisapunnituksissa. ;^)

Terve,

Toivottavasti viestini tulee oikeaan paikkaan mutta selatessani läpi pakkista tämä tuntui oikealta paikalta.

Mutta itse asiaan:
Itselläni on tässä parin vuoden ajan pyöriny mielessä ryhtyä tosissani dieetille. Aikasemmat yritykset ovat meneeet ihan perseelleen joko tullu syötyä ihan ihan liian vähän sarjapainotkin putosi ihan olemattomiin mutta ei sitä nälkäkuuria jaksanut sitä 1kk pitempään jolloin painoa kerkesi kylläkin reilut 10kiloa tippua mutta yhtä nopeasti ne tuli takaisinkin. Urheilua olen koko ikäni harrastanut sekä punttiksella on tullut käytyä jo kolmen vuoden ajan vaihtelevasti. 1kk sittem loppui kortti salille ja sitä ennen oli mahtava 6kk jakso jolloin tuli käytyä sen 4 kertaa ja parhaimmillaan 5 kertaa viikossa salilla ja se kyllä tuloksissakin näkyi. Vaikka urheilun määrä läpi elämäni on ollut todella iso mutta silti olen ollut lapsesta asti reilusti ylipainoinen ja yläasteen jälkeen loppui kilpa-urheilu nousi paino melko nopeasti korkealla ja nyt useampia vuosia myöhemmin painan sen 125kg ja pituuttahan on vain ja ainoastaan 175cm. Järkyttävää kyllä tiedän, jostain syystä aikasemmin koskaan en ole nähnyt näin isoa tarvetta painin pudotukselle kuin nyt.

Eli olen tämän ketjun lukenut aikalailla kokonaan läpi mutta toivoisin vielä jonkun kertovan pari erilaista esimerkkia päivän ateriarytmiä. Esim. Aamulla puuro,välipala whey jne... ihan aamusta iltaan saakka olisin todella kiitollinen !

Ps. Pahoittelut kirjoitusvirheistä kännykällä kirjoittaessa tää oli hankalaa puuhaa. Ja oliki tällä foorumilla jotain paikkaa minne voisi aloittaa oman painonpudotus päiväkirjan jonne kertoisi kuulumisia ja muut kommentoisivat asiaa ?

Terve,

Toivottavasti viestini tulee oikeaan paikkaan mutta selatessani läpi pakkista tämä tuntui oikealta paikalta.

Mutta itse asiaan:
Itselläni on tässä parin vuoden ajan pyöriny mielessä ryhtyä tosissani dieetille. Aikasemmat yritykset ovat meneeet ihan perseelleen joko tullu syötyä ihan ihan liian vähän sarjapainotkin putosi ihan olemattomiin mutta ei sitä nälkäkuuria jaksanut sitä 1kk pitempään jolloin painoa kerkesi kylläkin reilut 10kiloa tippua mutta yhtä nopeasti ne tuli takaisinkin. Urheilua olen koko ikäni harrastanut sekä punttiksella on tullut käytyä jo kolmen vuoden ajan vaihtelevasti. 1kk sittem loppui kortti salille ja sitä ennen oli mahtava 6kk jakso jolloin tuli käytyä sen 4 kertaa ja parhaimmillaan 5 kertaa viikossa salilla ja se kyllä tuloksissakin näkyi. Vaikka urheilun määrä läpi elämäni on ollut todella iso mutta silti olen ollut lapsesta asti reilusti ylipainoinen ja yläasteen jälkeen loppui kilpa-urheilu nousi paino melko nopeasti korkealla ja nyt useampia vuosia myöhemmin painan sen 125kg ja pituuttahan on vain ja ainoastaan 175cm. Järkyttävää kyllä tiedän, jostain syystä aikasemmin koskaan en ole nähnyt näin isoa tarvetta painin pudotukselle kuin nyt.

Eli olen tämän ketjun lukenut aikalailla kokonaan läpi mutta toivoisin vielä jonkun kertovan pari erilaista esimerkkia päivän ateriarytmiä. Esim. Aamulla puuro,välipala whey jne... ihan aamusta iltaan saakka olisin todella kiitollinen !

Ps. Pahoittelut kirjoitusvirheistä kännykällä kirjoittaessa tää oli hankalaa puuhaa. Ja oliki tällä foorumilla jotain paikkaa minne voisi aloittaa oman painonpudotus päiväkirjan jonne kertoisi kuulumisia ja muut kommentoisivat asiaa ?
Voit suunnitella ruokailut ihan mihin rytmiin itse haluat. Pääasia, että lasket suunnilleen paljon tulee kaloreita joka päivä ja seurailet vaakalukemaa. Jos ei viikkotasolla tule muutosta alaspäin niin vähennät vähän ruokaa. Ateriarytmillä ei siis ole väliä.

Voit hommata vipit ja laittaa sinne päiväkirjaa tai pistää tänne aloittelijoiden osiolle jonkun oman ketjun ihan ilmankin vippejä.

Auttakaa, eksynyt muumi laaksossa..

Olen tässä nyt pähkäillyt mitä ihmettä teen ja päädyin siihen, että pieni dieetti tästä pienestä painostani olisi ihan ok ennen syksyistä kunnon repäisyä. Olen käynyt salilla vuoden ja pienillä plussilla kokoajan olen mennyt. Olen siis nainen, 170cm ja 60kg. Laskin juuri tämän päivän kalorisaantini ja se näytti tältä:
1540kcal, P128g HH133g R51g. Kehonkoostumus (Tanita) mitattiin viimeksi helmikuun lopussa, silloin perusaineenvaihdunta oli 1401kcal eli ei mikään vauhdikas.

Ruokavalioni koostuu kaurapuurosta, kauraleseistä, mehukeitosta, omega3-sinkki-magnesium-ripped pro lisäravinteistä (whey-80 treenin jälkeen/vaihtoehtoinen välipala), proteiinipatukka silloin tällöin, oliiviöljystä, pähkinöistä, kanasta/kalasta/lihasta, (riisiohra/fusilli nyt olen syönyt vaan rankimpina päivinä näitä hiilareita lisänä), maitorahkoista, raejuustosta, marjoista, runsaasti erilaisista kasviksista. Vaaleita viljoja en syö enkä juustoa sekä leipä ei kuulu ruokaohjeeseeni. Eli aika perus mitä kaikki luettelee tai vähintäänkin suosittelee. Herkkupäivä oli reilu viikko sitten ja seuraavana tämän vkon lopuilla (mietinnässä että voisi pitkittää sitä?)

Olen lukenut pääni puhki dieeteistä sun muista, mutta en vaan saa kokonaiskuvaa omasta tilanteestani. Vuoden aikana en painon mukaan ole isontunut hirveästi, n. 6 kg kun maltillisesti, ohjeen mukaan söin. Ruokaohjetta muutettiin pari kk sitten ja sitä olen aika prikulleen noudattanut ja kroppa on siitä tykännyt. Iänikuinen ongelma kuitenkin vaivaa, vatsankohdalla oleva ylimääräinen joka olisi kiva saada kesänmittaan pois. Reisiin on tullut 7cm paksuutta ja käsiin 5cm, lantio-vyötärö seudulle on tullut vain pari senttiä lisää (hyvähyvä!). Henkilökohtainen tavoite on näkyvät vatsalihakset jotka jo pikkuisen kurkistavat mahasta kun hyvä päivä on. Roomaakaan ei rakennettu päivässä enkä todellakaan oleta, että tässä ajassa ollaan huippukunnossa, parin vuoden päästä olen tavoitteessani sellainen aikataulu minulla.

Kuitenkin olisi kiva saada useampi mielipide tästä, kiitos! :)

Edit. Lisättäköön että aerobista/HIIT en ole harrastanut ja salilla käyn 4xvko.

Auttakaa, eksynyt muumi laaksossa..

Olen tässä nyt pähkäillyt mitä ihmettä teen ja päädyin siihen, että pieni dieetti tästä pienestä painostani olisi ihan ok ennen syksyistä kunnon repäisyä. Olen käynyt salilla vuoden ja pienillä plussilla kokoajan olen mennyt. Olen siis nainen, 170cm ja 60kg. Laskin juuri tämän päivän kalorisaantini ja se näytti tältä:
1540kcal, P128g HH133g R51g. Kehonkoostumus (Tanita) mitattiin viimeksi helmikuun lopussa, silloin perusaineenvaihdunta oli 1401kcal eli ei mikään vauhdikas.

Moikka! Mitkä siis ovat ne pienet plussat, jolla menet?

Katsos kun ihmisen kalorinkulutuksen voi jakaa periaatteessa kolmeen eri osaan. Ensinnäkin on koomakulutus, eli mikä tarvitaan normaalien elintoimintojen ja hormonitoiminnan ylläpitämiseen. Ja joka siis on se, kun nukut 8 h, ja vietät makuuasennossa loput 16 h. Sulla se on Tanitan mukaan 1401, ja joka on täysin normaali.

Sitten on peruskulutus, eli tuon koomakulutuksen päälle päivittäin esim. vaikka 8 h toimistotyötä, työmatkat kävellen, vähän shoppailua, kotitöitä. Ja joka terveellä naisella (jos ei paljon lihasmassaa) on yleensä siellä 2000+ ainakin. Tämän päälle tulee vielä mahdollinen liikunnalla lisätty kulutus, joka voi sitten taas henkilöstä riippuen olla vaikka siellä 300-600 kcal haarukassa.

Jos sun normaalit 'plussat' on tuo 1540, et ole plussilla, vaan kaukana siitä. Varsinkin lihastenkasvatusta ja niiden vatsapalojen esiin kaivelua ajatellen ruokavalio olisi hyvä koostaa niin, että rasvaa saat vähintään 1 g per painokilo, proteiinia 2 g per painokilo, ja loput sitten hiilareista, hyviä hiilareita, kuten marjoja ja kasviksia suosien.

Oman kulutuksesi arviointiin esimerkiksi tämä on hyvä postaus: http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/121583-paljonko-pitaisi-syoda-mika-mun-peruskulutus/

Hyödyllinen linkki, kiitos!

Ja siis ei ei tuo 1540 olleet plussia, PTn tekemän viimeisimmän ruokavalion mukaan tulee 2358 kcal pienillä plussilla.
Teen fyysistä työtä 6-8h ja työmatkat julkisilla. Vuosi sitten mun plussakalorit oli ruokaohjeen mukaan laskettu paperille n.1500kcal, aloin silloin syömään säännöllisesti ja suht oikein. Jätin joka päiväisen herkuttelun yms. Kaikki paino tuli hyvistä kaloreista ja sitä kuitenkin tuli hyvin vaikka noin pienet kalorit oli?

Ahdistaa koko tilanne :|

Mites on, mulla on juuri loppunut puolen vuoden dieetti ja viimiset kolme viikkoa kärvistelin enään 1500 päiväkaloreissa. Dieetti alkoi kuitenkin 2200 kalorin päivätahdilla, josta pikku hiljaa pudottelin tuohon 1500 kcal loppukiriin. Painoa putosi kaiken kaikkiaan noin 12-13kg. Nyt kun siirryn plussille, niin kannattaako pitää muutaman viikon siirtymävaihe, vai voiko ihan rauhassa nostaa suoraan sinne ~2800-3000kcal, mikä olisi omasta mielestäni vielä varsin maltillinen määrä 181cm/75kg miehelle? Kysyn vaan, koska heti muutaman ekan päivän aikana on aamupaino ponnahtanut kilon ylöspäin (eli käytännössä olen nykyään 76-kiloinen). Toki kyse on melko varmasti vain nesteistä, mutta pieni pelko alkoi silti hiipimään, sillä olen kuitenkin varsin paljon uhrannut vaivaa painonpudotukseen, joten en heti haluaisi nollata saavutettuja tuloksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom