Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
onhan se hieman liikaa kyllä. Eikös myös ole hyvä vaihdella miinuskaloreiden määrää ajoittain. Kyllä se vhh mielestäni on paras vaihtoehto itselleni.

onhan se hieman liikaa kyllä. Eikös myös ole hyvä vaihdella miinuskaloreiden määrää ajoittain. Kyllä se vhh mielestäni on paras vaihtoehto itselleni.

Lisäisin vielä että makro jaukauma on tällä hetkellä tällainen: 255g/20g/107g (proteiini/hiilari/rasva) Prosentteina kokonaiskalorimäärästä näyttäisi olevan 49% /4% /47%

Paino on tällä hetkellä n.75kg ja rasvaprosentti liikkuu välillä 22-23%

Ääh, mulla on loppukiri menossa, mutta painonpudotus tuntuu takertelevan hieman. Lähtötilanne oli n. 86-87kg ja alimillaan on nyt dipannut 78,2kg:seen. Heti kun viisari värähtää grammankin alle 75kg:n, loppuu dietti siihen. Haluan nähdä tämän lukeman ennen kesäkuuta.

Pitkään vedin 2200kcal linjalla, josta pikkuhiljaa pudotin lähemmäs 2000kcal. Nyt tuntuu, että pitäisi toiset 200 pudottaa. 1800kcal kuulostaa jo tosi vähältä näin 181cm miehelle, että onko järkevää? Näillä numeroilla on kuitenkin koko dietin ajan pystytty ylläpitämään samat sarjapainoit liikkeissä (no mun murheenkryynissä penkissä on pikkasen pudonneet), joten mitään järjetöntä lihaskatoa on tuskin päässyt tapahtumaan.

Rasvaprosenteista mulla ei ole pienintäkään käryä, mutta referenssinä pidän armeija-aikaa, jossa paino oli alhaimillaan metsäleirin jälkeen 69kg. Koskaan en ole ollut niin kireässä kunnossa, mutta toki myös lihasmassa oli täysin olematonta. Uskon, että silloin olin n. 10% rasvoissa. Nyt arvioisin, että samoissa kireyksissä olisin noin 72kg painoisena. Eli 75kg varmaan pyörisi jossain 12-15% välissä, otaksun?

Dieettiä takana nyt nelisen kuukautta. Paino pudonnut noin 6 kiloa. Tänään kävin inbody mittauksessa ja edellisestä mittauksesta 2 kk sitten paino pudonnut 3 kiloa mutta rasvat ainoastaan 0,4 kiloa. Eli suurin osa lähteneestä painosta on lihasta ja rasvaprosentti sama. Tosin mulla kyllä kropan nestemäärä 2 litraa vähemmän kun viime mittauksessa joka varmaan vaikuttaa mittatulokseen? Kuinka tarkkoja noi inbody mittaukset on koska peilin perusteella kiristymistä on kyllä tapahtunut? Voisin hyväksyä sen et lihasta lähtenyt noin paljon jos olisin liikunnalla pudottanut sen mutta käytännössä siis ruokavaliolla tapahtunut. Liikkunut olen saman verran kuin aikaisemmin. Tällä hetkellä vedän noin 2000 kcal päivässä ja mitat 181/87. Makrot noin 200g p, 160g h, 50g r. Ymmärrän sen ettei pelkästään rasvaa voi polttaa mut se et lihasta lähtee noin paljon ja rasvaa noin vähän panee rauhallistakin miestä vituttamaan...

Auttakeehan vähän tyhmempää. :D Kehonkoostumusmittauksen mukaan mun rasva% ois n. 29, paino 73,6kg (mitattu aamupäivällä), pituus 173,5cm, normipäivän kulutus n.2100 kcal. Oon 22v nainen. Jos haluaisin pitkällä tähtäimellä rasvasprossan jonnekin lähemmäs kahtakymppiä mutta kokonaismassan ei tarttis pakosti laskea, mitä teen? Eli siis lopputuloksena ois tarkotus saada läskiä vaihdettua lihakseen, vaakalukema ei oo olennainen vaan voimatasot ja kehonkoostumus.

Joko dieettaat rasvaa pois tai syöt hieman plussilla ja reenaat lujaa, lihasten kasvaessa kehonkoostumus muuttuu ja rasvan suhteellinen määrä laskee.
Ei kannata luottaa sokeasti noihin mittauksiin sillä niihin vaikuttaa mm elimistön nestetasapaino. Eli jos jättää vaikka hiilarit pois ja nesteet katoaa kropasta Nii joku inbody ilmoittaa että rasvatonta massaa (lihasta hävinnyt) vaikka näin ei todellisuudessa olisikaan vaan elimistön sähkön johtavuus on huonompi vähemmästä neste määrästä johtuen. Sillä vesi ja lihas johtaa paremmin sähköä kuin läski.

Peili ja sarjapainot parhaimmat mittarit kehitykselle, ei hintavat mittaukset.

Joko dieettaat rasvaa pois tai syöt hieman plussilla ja reenaat lujaa, lihasten kasvaessa kehonkoostumus muuttuu ja rasvan suhteellinen määrä laskee.
Ei kannata luottaa sokeasti noihin mittauksiin sillä niihin vaikuttaa mm elimistön nestetasapaino. Eli jos jättää vaikka hiilarit pois ja nesteet katoaa kropasta Nii joku inbody ilmoittaa että rasvatonta massaa (lihasta hävinnyt) vaikka näin ei todellisuudessa olisikaan vaan elimistön sähkön johtavuus on huonompi vähemmästä neste määrästä johtuen. Sillä vesi ja lihas johtaa paremmin sähköä kuin läski.

Sitä rasvaahan mä olen yrittänyt dieetata... Niin mä vähän päättelinkin et nesteitä olisi lähtenyt eikä sen takia oikein ois vertailukelpoisia mittaustulokset keskenään. Se mikä varmasti vaikuttaa on se et viimeks kun kävin käytin kreatiinia ja sehän sitoo jonkin verran vettä.

Peili mielestäni kertoo sen että kroppa on kiristynyt. Painot salilla luonnollisesti pudonnut jonkun verran kun painoa lähtenyt mutta muutenkin jonkin verran muuuttanut treenityyliä joka varmasti vaikuttanut. Lyhyemmillä tauoilla olen yrittänyt tehdä ja vetämättä failureen pääliikkeissä... Vaimonkin mielestä olen kiristynyt eli jätetään sit tuo inbody omaan arvoonsa. :)

Hei, olen 20v nainen ja tarkoitus olisi tehdä elämäntapa muutos. Oon liikun vähintään 5 kertaa viikossa, 3-jakoinen saliohjelma ja lisäksi n. tunnin lenkkejä välipäivinä, niissä palaa noin 400cal. Salilla oon hypännyt vuoden vaihteesta asti viikottain. Viime syksynä mulla oli salikortti, mutta aktiivisuus oli aika vaihtelevaa.. Oon kuitenkin treenannut omasta mielestäni kunnolla, mutta ruokapuoli on ollut suoraan sanottua päin persettä. Pituutta on 171cm, painoa 72kg (en oo uskaltanut käydä enää puntarilla niin ei oo ihan tältä päivältä, sinkkuvuosi tehnyt tehtävänsä....). Netin laskurilla sain rasvaprosentiksi 33% ja rasvatonpaino on n.51kg. Oon nyt viikon alusta merkinnyt syömiset fatsecrettiin ja sen avulla laskenut rasvat/hiilarit/protskut. Se antaa päivän kaloritavoiteeksi 1700kcal, luen tällä hetkellä pääsykokeisiin niin päivittäinen aktiivisuus rajoittuu yhteen tuntiin iltaisin lenkillä tai salilla. Joku oli aiemmin antanut nyrkkisäännöksi rasvaa oman rasvattoman painon verran, protskuja x2,5 ja hiilareista loput, oon nyt noudattanut sitä.

Tässä olis tämän päivän ja huomisen ruokapäiväkirja, jos joku vois jotenkin vinkata onko jotain korjattavaa:

aamupala: sportlife whey100 30g, ruishiutalepuuro 30g, ruisjälkiuunipala, keiju 30% sipaisu, 2x ohuen ohut broilerifileeleivänpäällinen, 1/2 tomaatti, keitetty muna, kahvi maidolla ( oli ähky puolesvälis leipää, liikaa ruokaa)
lounas: 3 lihapyörykkää ( made by myself), 20g täysjyväriisiä, porkkana, 150g papuja, kukkakaalta ja parsakaalia, ketsuppi
välipala: maustamaton maitorahka tilkalla funlightiä, terveyskaarnikkapuolukkakauramuroja 20g, banaani, kahvi maidolla
päivällinen: sama kuin lounas
iltapala: 2 munaa paistettuna ilman rasvaa
= 1557kcal, rasvaa 49,70g, hiilarit 158,8g, protskut 115,11g

Huomenna eli su ajattelin syödä:
aamupala: sportlife whey100 30g, ruishiutalepuuro 30g, terveyskaarnikkapuolukkakauramuroja 40g, keitetty muna, omenan jos tarvii tai sit välipalalla, kahvi maidolla
lounas: sama setti kuin eilen(tänään)
välipala: ruisjälkiuunipala, keiju 30% sipaisu, 2x ohuen ohut broilerifileeleivänpäällinen, 1/2 tomaatti, keitetty muna, kahvi maidolla
lounas: 1 pyörykkä, linssikeitto, 20g täysjyväriisiä, raejuusto 100g + samat vihannekset kuin muillakin aterioilla
iltapala: maitorahka 250g, manteleita 10g
= 1689kcal, rasvaa 47,40g, hiilarit 183,71g, protskut 128,51g

Salipäivinä juon sportlifen recovery+ palautukseen ja vaikuttaa tietty ruokavalioon, kun protskuja tulee siitä lisää, mut rasvaa siinä ei juuri ole.

Lisäksi kysyn täs samassa, onko pitkistä sarjoista oikeesti niin suurta hyötyä? Tein viime saliohjelmassa 3x12 sarjoja ja nyt uudessa vaihdoin 3x15, kun se muka polttaa enemmän rasvaa? Onko niillä merkitystä? Pidin enenmmän tosta 3x12, tuntui et sai enemmän itsestään irti.

Lisäksi kysyn täs samassa, onko pitkistä sarjoista oikeesti niin suurta hyötyä? Tein viime saliohjelmassa 3x12 sarjoja ja nyt uudessa vaihdoin 3x15, kun se muka polttaa enemmän rasvaa? Onko niillä merkitystä? Pidin enenmmän tosta 3x12, tuntui et sai enemmän itsestään irti.

Ei niin suurta, mutta vaikka dieetillä ollaankin, niin silti toistomäärien vaihtelu ajoittain ei ole mikään tyhmempi homma pääliikkeissä. Tottakai lyhyemmillä toistomäärillä liikuttaa enemmän rautaa. Esim. vaikka 4-6vk 6toistoa tai alle, seuraava jakso 8-10, seuraava 10-15 ja alusta.

Joka tapauksessa tärkeämpää on, että pystyt vähintäänkin ylläpitämään saavutetut sarjapainot ja ehkä jopa korottamaan niitä.

Vastasitko Jonnylle vai mulle?

Joo oon ymmärtänyt että noi mittalaitteet on jossain määrin epätarkkoja, mutta kai ne nyt suuntaa-antavia tuloksia kertoo jos ei tuijota mitään grammoja vaan kokonaisia kiloja?

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Sulle mut näköjään sopi toiseenki postauksee vastaukseksi. Edelleen toi mittaustulos voi heittää useampia kiloja rasvattoman massan suhteen. Saat Inbodyn mukaan lisää rasvatonta massaa pelkästään runsaasti suolaa ja vettä nauttimalla jolloin kropassa on vettä= sähkön johtavuus parempi. Esim ketoosidieetille alkaessa inbody herkästi väittää rasvattomaa massaa kadonneen kiloja vaikka todellisuudessa tämä tulkinta on väärä sillä kyse on vain hetkellisestä nesteiden poistumisesta johtuvan sähkönjohtavuuden alentumisesta.

Sulle mut näköjään sopi toiseenki postauksee vastaukseksi. Edelleen toi mittaustulos voi heittää useampia kiloja rasvattoman massan suhteen. Saat Inbodyn mukaan lisää rasvatonta massaa pelkästään runsaasti suolaa ja vettä nauttimalla jolloin kropassa on vettä= sähkön johtavuus parempi. Esim ketoosidieetille alkaessa inbody herkästi väittää rasvattomaa massaa kadonneen kiloja vaikka todellisuudessa tämä tulkinta on väärä sillä kyse on vain hetkellisestä nesteiden poistumisesta johtuvan sähkönjohtavuuden alentumisesta.

Loistava vastaus kun sopi munkin kyssäriin vaikka et ollut siihen edes vastaamassa... :rock:

Onko normaalia, että on niin saatanan nälkä kokoajan kun on dieetillä? Tuntuu ettei illaks oikein jää syötävää :D. Paino 88kg 21v mies ja vetelen sellaisilla 2500-2700 kaloreilla, pitäskö nostaa? Makrot suurinpiirtein P33-H43-R24. Neljästi viikolla salilla ja yks tai kaks lenkkiä viikkoon.

E: Aamusin tulee syötyä aika hyvin, sit tuleekin päivän toinen ateria jonka jälkeen yleensä 2-3 tuntia salitreeniin. Tän jälkeen palautusjuoma ja sit tarttiskin saada syötyä viel jotain.

Eilen tuli syötyä:
Aamupala: 250g rahkaa, 3 munan munakas, ruispuikulat yks kokonainen jossa juustoa ja kinkkua.
Lounas: täysjyvämakaroonia 100g, jauhelihaa 10% 200g.
Treeni: PWO Rush accelerated, intra octane ja 50g hiilarii, palautus 50g heraa 50g maltoo maidossa.
Iltapala: Ruispuikulat kokonainen, juusto, kinkku, 200g raejuusto.

Ainiin, mähän siis heräsin varmaan yhdeltä joten ei tossa nyt ihan niin pitkiä välejä oo mitä joku saattaa kuvitella. Tolla setillä tuli about 2500kcal.

Aamupala: 250g rahkaa, 3 munan munakas, ruispuikulat yks kokonainen jossa juustoa ja kinkkua.
Lounas: täysjyvämakaroonia 100g, jauhelihaa 10% 200g.
Treeni: PWO Rush accelerated, intra octane ja 50g hiilarii, palautus 50g heraa 50g maltoo maidossa.
Iltapala: Ruispuikulat kokonainen, juusto, kinkku, 200g raejuusto.
Mä lisäisin kasviksia kyl ihan reippaasti esim. lounaalle, koska ne täyttää mahaa ja saat enempi kuituja, kuitenkaan kaloreita ei hirveesti tuu. Ja toinen juttu niin lisäisin vähän rasvaa, koska silläkin on kylläisyyteen vaikutuksia. Ootko miten pitkä eli onks sulla ees paljoa pudotettavaa? Maltilla kantsii edetä joka tapauksessa kun pudotettavaa ei hirveesti ole, että lähtee rasvoista.

Mitä ja paljonko noissa PWO Rush accelerated, intra octane ja 50 g hiilarii on? Muut laskin ja niissä on öbaut säälittävät 1700 kcal joten noinkohan saat yli 2500 kcal päivässä?

Mä lisäisin kasviksia kyl ihan reippaasti esim. lounaalle, koska ne täyttää mahaa ja saat enempi kuituja, kuitenkaan kaloreita ei hirveesti tuu. Ja toinen juttu niin lisäisin vähän rasvaa, koska silläkin on kylläisyyteen vaikutuksia. Ootko miten pitkä eli onks sulla ees paljoa pudotettavaa? Maltilla kantsii edetä joka tapauksessa kun pudotettavaa ei hirveesti ole, että lähtee rasvoista.

Joo siis salattia tulee vedettyä aterioiden yhteydessä kyllä et ei siinä mitään, en vaan mainitse sitä kun niitä kaloreita on aika turha laskea. Jotain wokkivihanneksia vois harkita ku saa sillä vähä enemmän täytettä tohon ruokaan. Lisäks aamulla joskus joku pieni omena tai mandariini tulee syötyä. Oon 188 pitkä, että ei nyt hirveesti oo pudotettavaa, mutta vedän tällä toukokuun alkuun asti. Koitan hyvin maltilla vetääkkin tän just sen takia, ettei lähe lihaksista ja toistaiseksi on mennyt mun mielestä ihan hyvin. Ainoo vaan, että kun sitä omaa kulutusta on aika vaikee tarkkaan laskea (okei salipäivänä 3200 kalorilaskuri.fi:n mukaan), niin ei osaa ihan tarkkaa sanoa miten paljo tarvis syödä optimoidakseen ton jutun.

Positiivista on se ettei tulokset ainakaan vielä oo laskeneet salilla. Ehkä lepopäivinä vois kalorit pitää siinä 2500 ja treenipäivinä nostaa 2800-2900?

E: Kalorilaskuri.fi:n mukaa on 2500. Pelkästä palautusjuomasta ja intrasta tulee noin 700 kaloria, pitää muistaa kanssa et maidosta tulee vielä 8 desin verran jota en oo maininnu. Jauhelihasta ja makaronista 700, aamupalasta 800. Rasvoja mul on tossa mun setissä jotain 1g/painokilo, tänäänkin esim 90g tullu jo. Kananmunat paistan aina öljyn kanssa.

Pelkästä palautusjuomasta ja intrasta tulee noin 700 kaloria, pitää muistaa kanssa et maidosta tulee vielä 8 desin verran jota en oo maininnu. Jauhelihasta ja makaronista 700, aamupalasta 800. Rasvoja mul on tossa mun setissä jotain 1g/painokilo, tänäänkin esim 90g tullu jo. Kananmunat paistan aina öljyn kanssa.
No näin asian ollessa kyllä. Hieman oli harhaanjohtava tuo edellinen viestisi kun öljyt, rehut ja maitomäärä puuttuu. Hyvältä vaikuttaa siis.

No näin asian ollessa kyllä. Hieman oli harhaanjohtava tuo edellinen viestisi kun öljyt, rehut ja maitomäärä puuttuu. Hyvältä vaikuttaa siis.

Juu oli ehkä hieman, pahoittelut. Mut hei kiitos paljo vinkeistä, etenki noi vihannekset pitää muistaa! Tää tän hetkinen dieetti on lähinnä pieni kokeilu ennen seuraavaa massakautta, toki se että halutaan vaikuttava keho kesäksi on myöskin yksi syy, mut ihan hyvä jo nyt nähdä kuinka tiukkaa voi sitten tehä myöhemmillä dieeteillä. Katotaan kuinka kireeks tässä mennään.

Ekaa dieettiä aloittelin viikko sitten ja nyt tarvis apuja kokeneemmilta:

Perus VHH:lla mennään, miinukset 400-500kcal/päivä. Dieetin alkaessa 93kg/180cm (talven aikana +12kg). Koskaan ennen en ole laihduttanut millään tavalla, joten uudet tuntemukset salilla oli aika yllättäviä: tyhjillä hiilarivarastoillahan tuosta hommasta ei tullut yhtään mitään. Melkeinpä kaikissa liikkeissä tuli tehtyä about pelkät lämmittelysarjat ja sitten oli takki tyhjä. Näinkö sen kuuluukin olla VHH:n aikana vai onko mulla mennyt nyt jotain ihan olennaista ohi??

Ekaa dieettiä aloittelin viikko sitten ja nyt tarvis apuja kokeneemmilta:

Perus VHH:lla mennään, miinukset 400-500kcal/päivä. Dieetin alkaessa 93kg/180cm (talven aikana +12kg). Koskaan ennen en ole laihduttanut millään tavalla, joten uudet tuntemukset salilla oli aika yllättäviä: tyhjillä hiilarivarastoillahan tuosta hommasta ei tullut yhtään mitään. Melkeinpä kaikissa liikkeissä tuli tehtyä about pelkät lämmittelysarjat ja sitten oli takki tyhjä. Näinkö sen kuuluukin olla VHH:n aikana vai onko mulla mennyt nyt jotain ihan olennaista ohi??

Ite kans kokeilin vhh-dieettiä viime vuonna ja samanlaiset kokemukset. Alle 6 toiston sarjat menee ihan ok.

En tiedä miten usein esitetty kysymys tulossa. Ei ainakaan nopeasti hakemalla löytynyt mitään. Elikkäs:

Nyt olen maaliskuun alusta pyrkinyt pitämään miinukset tonnin pinnassa per vuorokausi ja alkaa pikkuhiljaa näkymään aivan liikaa treenijaksamisessa tuo kalorivaje. Pyrin syömään mahdollisimman puhtaasti, kuten dieetillä voisi olettaakin. Kerran viikossa pidän n. 3000kcal/vrk päivän, jolloin peruskulutuksesta mennään yli ~400kcal. Tällöin yleensä nestettä pakkautuu puolen kilon luokkaa, joka sitten poistuu päivässä tai parissa.

140kg tällä hetkellä painoa, 20v ikää ja 180cm pituutta. Rasva% kuun alussa oli 41,9%, eli on mistä tiputtaa. Fat Free Mass kehonkoostumusmittauksen mukaan 85kg luokkaa. Syön nyt n. 1600kcal/päivä, jolloin peruskulutuksesta tulee miinusta tonni per päivä. Salitreeniä, 3-4*6-12, neljä kertaa viikkoon. Tauot treenissä 20-40sek, eli syke ei pääse liioiksi laskemaan. Treenin kulutusta en oikein osaa laskea, joten siksi olen laskenut miinukset peruskulutuksesta. Treenipäivinä energiaa ei olennaisesti tule enempää kuin lepopäivinä, ehkä 100-150kcal enemmän yhden ylimääräisen When-100 drinkin muodossa. Ja mitä aerobisen harrastamiseen tulee: en ole vuosien saatossa löytänyt lajia josta nauttisin, joten olen pitänyt liikunnat pelkästään salitreenissä.

Oma ajatukseni on, että jatkan tällä vielä toukokuun ajan. Mikä on pakkislaisten mielipide, onko viisasta jatkaa tällä tahdilla kuinka pitkään ja mikä on seuraava vaihe tästä, kun tavoite on poltella rasvoja n. 30-40kg pitkällä aikavälillä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom