Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Nyt on aloteltu -1000kcal, ehkä lähempänä -900kcal kuitenkin. Nälkää ei juuri ole kolmeeb päivään ollut ja protskua tulee vedettyä pirusti ja hiilareissa kitsastellaan. Kuis pitkän jakson n. tonnin vajeella uskaltaa edetä enneku vähätki lihat lähtee? 4-5vk ja sitten viikon plussakalori jakso? Ja perään toinen samanlainen? Vai tekeekö suosiolla niin että tää eka pätkä reilummin ja toi toinen -500kcal ja pidentää sen 10vk mittaseks?

Toivottavasti tähän sais vastausta.

Kumpi on järkevämpi tapa dieetata, syöden treenipäivänä enemmän kaloreita ja lepopäivänä vähemmän, vai siten että joka päivä samat kalorimäärät? Mutta niin että kummistakin tulee -3500 kaloria viikossa.

Kumpi on järkevämpi tapa dieetata, syöden treenipäivänä enemmän kaloreita ja lepopäivänä vähemmän, vai siten että joka päivä samat kalorimäärät? Mutta niin että kummistakin tulee -3500 kaloria viikossa.

Yleinen trendi taitaa olla syödä päivän kulutuksen mukaan. En kyllä pystyis, se nälkä lepipäivänä ois infernaalinen^2. Toinen seikka mun mielestä on se, että parempi antaa tuhotuille lihaksille ravintoa myös palautumisprosessin aikana.

Samantekevää, jos lepo- ja treenipäivän ero on käytännössä yksi salitreeni. Jos taas treenaat jotain kuluttavampaa tai kahdesti päivässä, lienee parempi nostaa treenipäiville kaloreita. Muutenhan nuo voi pitää kutakuinkin samoissa. Monestihan tuohon voi riittää jo pelkkä tuhdimpi palkkari.

Tässä keissi: 30-vuotias mies, jolla pituutta 180cm, taustalla vuosia itsepuolutuslajiharrastusta, mutta ylipainoakin ehti kertymään vuosien varrella. Fyysinen kunto ollut kuitenkin aina ihan kohtalainen. Viimeksi painoin alle 100kg mennessäni armeijaan tasan kymmenen vuotta sitten. Pahimmillaan paino oli jo 122kg, josta tiputin ensin hiljalleen kuutisen kiloa pois ihan vaan syömällä vähemmän herkkuja. Sitten 1.10 aloitin suhteellisen tiukan vhh-dieetin ja tiputin vuodenvaihteeseen mennessä 12kg, hieno muutos, näkyi jo peilikuvassa.

No sitten oli painoa jäljellä 104kg ja tarkoitus tiputtaa vielä kymmenisen kiloa. Aloitin joulukuun alussa käymään salilla 3-4 kertaa viikossa, harrastaen itsepuolustuslajiani edelleen sen 1-2 kertaa viikossa. Olen lisännyt treenipäiville hieman hiilihydraattien saantia mm. rahkan muodossa, mutta pääsääntöisesti olen edelleen noudattanut vähähiilihydraattista ruokavaliota, enkä ole mitään ihmeempiä cheattipäiviäkään pitänyt, mitä nyt viikonloppuisin muutama erikoisolut. Olen välillä seuraillut laskurin avulla päiväni syömisiä, ja tuntuvat pyörivän siinä hieman päälle 2000kcal tienoilla, eli varsinkin treenipäivinä reilusti miinuksella.

Mutta ongelma onkin se, että salihuhkimisen aloittamisen jälkeen paino on jämähtänyt lähes paikoilleen, vaikka treeniä tulee huomattavasti enemmän kuin ennen. Voiko se lihas tämän kokoisella miehellä muka kasvaa sellaista vauhtia, että tulos rasvan hävitessä on plusmiinus nolla? Rehellisyyden nimissä täytyy kyllä todeta, että ainakin yläruumiin lihaksiston osalta näkyy jo peilissä aika hyviä muutoksia.

Vai täytyisikö tässä karsia rahkat yms. hiilarit taas pois ja koittaa vetää tiukalla vhh-ruokavaliolla, samalla treenaten, että saadaan se tavoittelemani 10kg vielä pois? Tuon nopean pudotuksen jälkeen alkaa nimittäin suorastaan vituttaa tämä painon jämähtäminen...

Nyt on aloteltu -1000kcal, ehkä lähempänä -900kcal kuitenkin. Nälkää ei juuri ole kolmeeb päivään ollut ja protskua tulee vedettyä pirusti ja hiilareissa kitsastellaan. Kuis pitkän jakson n. tonnin vajeella uskaltaa edetä enneku vähätki lihat lähtee? 4-5vk ja sitten viikon plussakalori jakso? Ja perään toinen samanlainen? Vai tekeekö suosiolla niin että tää eka pätkä reilummin ja toi toinen -500kcal ja pidentää sen 10vk mittaseks?

Tää kiinnostais muakin. Jos ei parin viikon -1000kcal meinaa riittää toivottuun tulokseen niin miten pitkään ilkeää tonnin vajeella vetää ja missä kohtaa pitäisi siirtyä 500:aan?

Tämä olikin aika kiinnostava perusohjeistus. Ihan kaikkia sivuja en jaksanut tosin lukea mutta tuli vähän uutta näkökulmaa laihduttamiseen ja kuntoilun aloittamiseen. Oon nyt pikkuhiljaa laihdutellut sellaisen 10 kg ja painoa on nyt n. 80kg. Pelkkää pehmeää läskiä ja klassinen kaljamaha. Nyt olen aloittanut myös treenaamisen kotona, käsipainoilla ja oman painon vastuksella. Aika hyvin on päässyt vauhtiin ns. 2-jakoisella, eli joka toinen päivä saa reenatut lihakset levätä. Täytynee hiukan miettiä uudestaan tätä laihdutuksen ja kuntoilun yhdistämistä. Aika voimaton olo aina lepopäivänä ja tosiaan saattaa olla liian kovaa harjoitusta. Oma paino ehkä liikaa ja nuo käyttämäni 6 kg käsipainotkin saattaa vielä olla liikaa kun 10 vuotta ollut tekemättä mitään.

Tarkoitus siis olisi kesään mennessä laihduttaa tuonne 70 kg paikkeille kun pituus on 170 cm ja sitten aloittaa tosissaan kuntosali. Kotona treenaamisella olin ajatellut totuttaa lihaksia ennen tosipunttailua. Lieneekin parasta keventää lihastreeniä hiukan ja keskittyä enemmän aerobiseen. Pelkään että teen lihaksille huonoa kun tulee kuitenkin syötyä laihdutus silmälläpitäen.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
...Mutta ongelma onkin se, että salihuhkimisen aloittamisen jälkeen paino on jämähtänyt lähes paikoilleen, vaikka treeniä tulee huomattavasti enemmän kuin ennen....

Mututuntuma sanoo, että syöt liian vähän kulutukseen nähden. Ootko jo laskenut, että paljonko kulutat päivässä ? Teetkö fyysistä työtä, mikäli oot töissä?

Tein tälläisen kuvankaappauksen pieninä selostuksina, tarvisin teidän apua kertomaan mulle mikä tuossa on vikana ja mitä muuttaisitte. Olen siis mitoiltani 175/85, tarkoitus tiputtaa paino 80:een, samalla käyden punttisalilla ja tehden painoharjoitteista treeniä. Eli rasva palamaan ja lihasta tilalle, oon yrittänyt tämmöistä pienimuotoista "dieettiruokavaliota".

Nuo ruokailuajat vaihtelee tosi paljon kouluaikojen takia. Pyrin kuitenkin siihen että käyn joka toinen päivä aamulenkillä ja illasta salilla, ja välipäivinä pelkkää aerobista pidempään.
ruokapaivakirja.jpg

Tein tälläisen kuvankaappauksen pieninä selostuksina, tarvisin teidän apua kertomaan mulle mikä tuossa on vikana ja mitä muuttaisitte. Olen siis mitoiltani 175/85, tarkoitus tiputtaa paino 80:een, samalla käyden punttisalilla ja tehden painoharjoitteista treeniä. Eli rasva palamaan ja lihasta tilalle, oon yrittänyt tämmöistä pienimuotoista "dieettiruokavaliota".

Nuo ruokailuajat vaihtelee tosi paljon kouluaikojen takia. Pyrin kuitenkin siihen että käyn joka toinen päivä aamulenkillä ja illasta salilla, ja välipäivinä pelkkää aerobista pidempään.
ruokapaivakirja.jpg

Mehukatti pois, ruualla maito tai vesi. Sika-nautajauheliha vaihdetaan 10%naudan jauhelihaan. Kun ton teet, voit korvata sen jauhelihan rasvamäärän hiilareilla. Ja kasviksia 500g päivässä

Käyn salilla 4 kertaa viikossa treenaamassa + 2 kertaa viikossa jonkun näköstä cardioo. Painan 87-88kg pituutta 183cm ja tavoitteet mennä jonnekki 78 paikkeille. Tässä olis mun uus ruokavalio miltä näyttää? lisää rasvaa? liikaa kaloreita?

Aamupala

Kaurahiutale 50g
Mehukeitto sokeroimaton lasillinen
Maitorahka 250g
Omena
Kalaöljykapseli
Kahvi

Treeni

Bcaa
Palautusjuoma

Lounas

Jauheliha/kana/kala 200g
Riisi raaka 100g
Kalaöljykapseli
raejuusto 100g

Välipala

Maitorahka 250g
Omena
Marjoja 100g
Kahvi

Päivällinen

Jauheliha/kana/kala 200g
apetit kruunusekoitus 300g
raejuusto 100g

iltapala

apetit kruunusekoitus 300g
Raejuusto 200g

Yhteensä 2400Kcl proteiini 229g(39%) Hiilarit 219g(37%)
Rasva 63g(24%)

Kiitos.

rasvaa lisää; vähintään 80g. kasviksiakin voi syödä vaikka joka aterialla. - eli hiukan napsaset hiilareista silleen, et kasviksia ja rasvaa tulee lisää.
tai mikä mä oon neuvomaan, mut aattelin vaan.
kaloreista en sano mitään; ne voi olla hyvällä tasolla.

Olen mitoiltani 175/86, lähtöpainoni oli 92kg eli olen selvinnyt hiilaripöhnästä ja nesteistä. Tarkoituksena on tiputtaa painoa kesään mennessä koska mahaa löytyy (deadline 31.4.2014). Kesän jälkeen päätavoite painottuu lihasmassan kasvatukseen.
Mitä olette mieltä sen suhteen että aloittaisin "dieetin" 3-näköisellä treeniohjelmalla (aamuaerobista punttipäivien aamuina jos mahdollista ajan suhteen) ja välipäivinä aerobista.

Kyseiselle kaavalla menisi punttipäivät ma ke pe (+ aamuaerobiset jos ehtii) ja aerobiset välipäivinä ti to la su.
Ruokailun ajattelin jakaa p30/hh40/r30 riippumatta päivästä. Kalorivajeeksi 500kcal riippumatta liikunnan määrästä.

Menetänkö tällä tavalla vähäisetkin lihakset? Tulisiko 3-jakoisen treeniohjelman sijasta valita muu? Onko väliä kuinka pitkiä toistoja ja sarjoja teen dieetillä vai suhteutetaanko ne aina treeniohjelmaan (riippuen liikkeiden määrästä?)

Itselläni on käsitys että että dieetillä tulisi tehdä pelkästään pitkiä toistoja ja sarjoja.

Kiitoksia vastauksista etukäteen, todellakin olisin avun tarpeessa.

Menetänkö tällä tavalla vähäisetkin lihakset? Tulisiko 3-jakoisen treeniohjelman sijasta valita muu? Onko väliä kuinka pitkiä toistoja ja sarjoja teen dieetillä vai suhteutetaanko ne aina treeniohjelmaan (riippuen liikkeiden määrästä?)

Itselläni on käsitys että että dieetillä tulisi tehdä pelkästään pitkiä toistoja ja sarjoja.
Ihan en tajunnut, että jos aamuaerobiset vetäset salipäivinä niin miksi vielä sitten aerobisia välipäivinä? Eli käytännössä tekisit joka päivä aerobisia? Ehkä enemminkin salitreenit omina päivinä ja välipäivinä aerobisia tai hiittejä välillä. Muista levätäkin. Tuo pitkien sarjojen harha on harha ja tulee varmaan siitä että yritetään kuluttaa myös salitreenin aikana mahdollisimman paljon, mutta se sopii jos laihdutetaan ja ei ole liikoja lihaksia joita pyrkiä säilyttämään. Jos haluat säilyttää lihasmassasi ja olla maltillinen niin tee vaan tiukkaa salitreeniä maksimissaan 12 toistoja (3-jakoinen on ihan ok) ja kohtuullisesti aerobista ja tosiaan tuo maks -500 kcal.

Ihan en tajunnut, että jos aamuaerobiset vetäset salipäivinä niin miksi vielä sitten aerobisia välipäivinä? Eli käytännössä tekisit joka päivä aerobisia? Ehkä enemminkin salitreenit omina päivinä ja välipäivinä aerobisia tai hiittejä välillä. Muista levätäkin. Tuo pitkien sarjojen harha on harha ja tulee varmaan siitä että yritetään kuluttaa myös salitreenin aikana mahdollisimman paljon, mutta se sopii jos laihdutetaan ja ei ole liikoja lihaksia joita pyrkiä säilyttämään. Jos haluat säilyttää lihasmassasi ja olla maltillinen niin tee vaan tiukkaa salitreeniä maksimissaan 12 toistoja (3-jakoinen on ihan ok) ja kohtuullisesti aerobista ja tosiaan tuo maks -500 kcal.

se että tekisin aerobista myös punttipäivien aamuina, olisin yrittänyt tällä vain maksimoida kulutuksen/rasvanpolton. Haluaisin kuulla hyvät perustelutvmiksi tätä ei kannata tehdä. Jos tuossa tarkoitetaan liiallisen aerobisen syövän lihasmassaa, niin kuinka monesti pitäisi sitten tehdä punttitreeniä ja aerobista viikossa? Olisiko 3 punttitreenipäivää ja välipäivät ti to la su eli 4 aerobista päivää viikkoon hyvä? Osaisko joku ottaa kantaa noihin ravinnon makrojakaumiin yms? Paljonko pitäisi dieetillä vuorokaudessa syödä protskuu rasvaa hiilareita per vrk?

se että tekisin aerobista myös punttipäivien aamuina, olisin yrittänyt tällä vain maksimoida kulutuksen/rasvanpolton.

Eikö olisi paljon helpompi vetää sitä ruokaa vähemmän sen sijaan että ensin vetää kaksin käsin safkaa ja sen jälkeen yrittää kuluttaa sitä aerobisella?

Osaisko joku ottaa kantaa noihin ravinnon makrojakaumiin yms? Paljonko pitäisi dieetillä vuorokaudessa syödä protskuu rasvaa hiilareita per vrk?

Alkaa kuullostaa siltä, ettet ole vaivautunut lukemaan edes ketjun ensimmäistä viestiä? Pitäisikö meidän laihduttaakin puolestasi?

Eikö olisi paljon helpompi vetää sitä ruokaa vähemmän sen sijaan että ensin vetää kaksin käsin safkaa ja sen jälkeen yrittää kuluttaa sitä aerobisella?

Alkaa kuullostaa siltä, ettet ole vaivautunut lukemaan edes ketjun ensimmäistä viestiä? Pitäisikö meidän laihduttaakin puolestasi?

Mun mielestä olis voinu jättää vastaamatta, jos viestis tarkoitus oli vaan "halveksua" koska et sinänsä auttanut vastaamalla yhteenkään kysymyksistäni. Olen kyllä lukenut ensimmäisen viestin tässä ketjussa useampaan otteeseen mutta mun tyyli on hieman että pitää rautalangasta vääntää. Sen ymmärsin että dieetillä olisi hyvä olla makrojakaumat esim p30/hh40/r30 mutta kulkeeko sitten hiilarien protskujen ja rasvojen määrät (grammoina) käsikädessä tuon jakauman kanssa? Oletan näin? (huom. huono matikkapää)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom