Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Samat hyödyt siitä saa kuin bulkilla. Ainoa miinus on, että laihtumisen seuraaminen on vaikeampaa nestepöhön takia.

Eikä se mitään hankaloita, jos kreatiinia on käyttänyt jo ennen dieetille siirtymistä. Ja vaikka alottaiskin käytön vasta dieetin alussa, se nesteen kertyminen tulee vaan kerran, jollon aluks ehkä näyttää, että paino ei putoaisi samalla tavalla ku normaalisti. Eikä tota välttämättä siltikään tapahdu kaikille.

mulle PT aloitti crean dieetin aluksi. paino nousi 1,5-2kg, mutta luultavasti sillä oli apuja voimatasoihin dieetin edetessä. -> paino alkoi kyllä viikon jälkeen tasoittua ja sitten laskea. :)

Aloitin n. viikko sitten laihduttamaan lenkkeilyn avulla. Olen joka toinen päivä käynyt kävellen lenkillä ja joka toinen päivä hölkäten. Kunhan talvi pidemmälle etenee niin kuvioon astuu myös luistelu/jääkiekko. Mittani ovat tällä hetkellä 180/89 ja tavoitteena olisi ensi kesään mennessä saada paino tippumaan 75 kiloon. Kuinka paljon on "järkevää" vetää päivään minuskaloreilla ja kuinka paljon yleensäkin on päivän normaali kulutus istumatyötä tekevällä ilman liikuntaa? Lisäksi kuinka paikkaansapitävä on tuo kalorilaskuri.fi? Jotenkin kuulostaa niin pieniltä nuo kalorimäärät mitä tuolla ilmoitetaan. Esim. tämän päivän ruokailuni: kaksi kuppia kahvia, 3dl maitoa, 2dl piimää, 1 annos 4-viljan hiutalepuuroa, 4 perunaa ja nakkikastiketta antaa tulokseksi 694 kcal. Jotenkin omaan korvaan tuo kuulostaa todella vähältä.

Jotenkin kuulostaa niin pieniltä nuo kalorimäärät mitä tuolla ilmoitetaan. Esim. tämän päivän ruokailuni: kaksi kuppia kahvia, 3dl maitoa, 2dl piimää, 1 annos 4-viljan hiutalepuuroa, 4 perunaa ja nakkikastiketta antaa tulokseksi 694 kcal. Jotenkin omaan korvaan tuo kuulostaa todella vähältä.
Riippuu ihan nakkikastikkeen laadusta ja määrästä. Saat syödä ainakin 2500 kcal ja proteiini tuosta puuttuu lähes täysin. p40-hh30-r30 % on hyvä suhde, joten lähe vaikka tuosta liikkeelle. -500 kcal on järkevä dieetti. Kalorilaskuri antaa hyvät suuntaa-antavat tiedot omasta kulutuksta. Loppu löytyy kokeilemalla.

Onko se niin että sellasilla joilla on nopea aineenvaihdunta, joutuu syömään enemmän kuin sen -500 kaloria, ettei mene liikaa miinuksille nopean aineenvaihdunnan takia? Esim. normaalisti lasken kalorilaskurilla kulutukseksi 2600 kaloria, ja syön siis 2100 kalorin edestä että on se -500. Mutta nopean aineenvaihdunnan takia joudunkin syömään esim. 2400 kalorin edestä (vaikka kulutus 2600) ja silti laihdun 500g viikossa? Koska kalorilaskuri antaa samat numerot 2 eri tyypille (jos on sama paino yms. pvän kulutus), vaikka toinen olisikin sellanen jolla nopea aineenvaihdunta ja toisella hidas.

Aloitin n. viikko sitten laihduttamaan lenkkeilyn avulla. Olen joka toinen päivä käynyt kävellen lenkillä ja joka toinen päivä hölkäten. Kunhan talvi pidemmälle etenee niin kuvioon astuu myös luistelu/jääkiekko. Mittani ovat tällä hetkellä 180/89 ja tavoitteena olisi ensi kesään mennessä saada paino tippumaan 75 kiloon. Kuinka paljon on "järkevää" vetää päivään minuskaloreilla ja kuinka paljon yleensäkin on päivän normaali kulutus istumatyötä tekevällä ilman liikuntaa? Lisäksi kuinka paikkaansapitävä on tuo kalorilaskuri.fi? Jotenkin kuulostaa niin pieniltä nuo kalorimäärät mitä tuolla ilmoitetaan. Esim. tämän päivän ruokailuni: kaksi kuppia kahvia, 3dl maitoa, 2dl piimää, 1 annos 4-viljan hiutalepuuroa, 4 perunaa ja nakkikastiketta antaa tulokseksi 694 kcal. Jotenkin omaan korvaan tuo kuulostaa todella vähältä.

Saat kyllä reilusti laittaa lisää ruokaa naamariin... Jos noin vähillä kaloreilla vedät, ei aineenvaihduntasi toimi optimaallisella tavalla, ja kroppasi on käytännössä selviytymistilassa. Laihduttaessa "calories in, calories out" pitää aika hyvin kutinsa. Istumatyötä tekevälle, eikä vapaa-aikana lainkaan aktiiviselle sinun painoisella vuorokauden kulutus on noin 2500 kcal luokkaa...

Riippuu ihan nakkikastikkeen laadusta ja määrästä. Saat syödä ainakin 2500 kcal ja proteiini tuosta puuttuu lähes täysin. p40-hh30-r30 % on hyvä suhde, joten lähe vaikka tuosta liikkeelle. -500 kcal on järkevä dieetti. Kalorilaskuri antaa hyvät suuntaa-antavat tiedot omasta kulutuksta. Loppu löytyy kokeilemalla.
Joo itsekin katselin että proteiinia pitäisi saada lisää. Pitää yrittää tähdätä mahdollisimman lähelle tuota p40-hh30-r30 %

Saat kyllä reilusti laittaa lisää ruokaa naamariin... Jos noin vähillä kaloreilla vedät, ei aineenvaihduntasi toimi optimaallisella tavalla, ja kroppasi on käytännössä selviytymistilassa. Laihduttaessa "calories in, calories out" pitää aika hyvin kutinsa. Istumatyötä tekevälle, eikä vapaa-aikana lainkaan aktiiviselle sinun painoisella vuorokauden kulutus on noin 2500 kcal luokkaa...
Tuo 694kcal olikin määrä jonka olin siihen mennessä syönyt. Nyt kun laskin koko vuorokauden kalorit niin tulokseksi sain 1700kcal. Edelleenkin kuulostaa jotenkin pieneltä summalta kun en missään vaiheessa ole ollut pahemmin nälkäinen ja tuntuu että en tuosta paljoa enempää jaksa edes syödä. Laskujeni mukaan olen kuluttanut tänään 2964kcal kun lisäsin liikuntani tuohon mainitsemaasi 2500ckal kulutukseen. Eli aika hurjasti nyt mennään miinuksilla. Tuntuu hieman hassulta ajatukselta että pitäisi alkaa väkisin syömään enemmän.

Tuntuu hieman hassulta ajatukselta että pitäisi alkaa väkisin syömään enemmän.
Mulle tuo kertoo vaan sen, ettei sun kroppa toimi normaalisti. Jutta ja Bull antoi sellaiset ohjeet noissa netin dieettiohjelmissaan, että jos tuntuu ettei pysty syömään kaikkea vaadittavaa niin pakottaa itsensä, koska se käynnistää sitä elimistöä ja koneistoa toimimaan optimaalisesti ja kohta sitä ruokaa alkaa kaipaamaan lisää. (Ja vie kuulema korkeintaan sen pari viikkoa.) Joten minä vetäisin sinuna vaan vaikkei nälkä olisikaan.

Minäkin suunnittelen tässä rasvojen polttelua näin vuoden kestäneen kevyen bulkkailun jälkeen. Mitat 169 / 62,5 kg. Eli ylimääräistä ei sinänsä ole, mutta muutamia kiloja pitäisi saada rasvaa pois. Aion tehdä dieetin erittäin varovaisesti, koska en halua luopua yhtään saavutetuista lihoista, enkä halua turmella terveyttä (lähinnä hormoonitoimintaa), eikä mulla ole mikään kiire mihinkään. Ajattelin lähteä liikkeelle 2000 kcal hujakoilta ja katsoa mitä tapahtuu. Tutulla 2,5 g prodee, 1g rasvaa ja loput hiilareista -kaavalla. (Ehkä otan hieman enemmän rasvoja, 1,2 g..) Oon syönyt vuoden rennosti mitä mieli tekee proteiinista huolehtien (n. 2300 - 2500 päivästä riippuen), niin luulen että tilanne paranee jo pelkästään ruokavalion siistimisellä. Jätän siis voin, makeat herkut, vehnän vähemmälle ja yritän lisätä kasvisten syöntiä ettei iso nälkä pääse yllättämään. Aerobisia pitää vielä miettiä (ehkä joku 1 tasavauhtinen ja 1-2 intervallia?), punttia aion tehdä sen 4 x vkossa ja meinasin siirtyä 2-jakoiseen (ylävartalo - alavartalo -jaolla). Kuulostaako järkevältä?

Mulla olis ensimmäinen dieetti edessä, ja kaipaisin asiantuntevampien mielipiteitä dieettini rungosta. Aktiivista treeniä takana noin 11 kuukautta, pääsääntöisesti Golden Sixillä ja "Koko kroppa kerralla By Arc"-meiningillä. Pituutta on n. 192cm, painoa 98-100kg. Vuoden aikana painoa on kertynyt viitisentoista kiloa, josta ei ainakaan silmämääräisesti kovin suuri osa voi olla silkkaa fläsää.

Suuntaa-antavia tuloksia, jos niillä nyt on mitään merkitystä:

Penkki 115kg
Etukyykky 120kg
Mave 170-180kg

Tähän asti oon pyrkinyt syömään suhteellisen fiksusti, pääsääntöisesti tummaa pastaa, vihanneksia, jauhelihaa, kanaa, maitotuotteita, munia etc. Kaloreita en oo juurikaan laskenut, mutta näppituntumalta 3000-3500kcal/vrk, proteiineja väh. 2g per painokilo. Dieetiksi suunnittelin seuraavanlaista:

10:00
Puuro (desi kaurahiutaleita)
Raejuusto 200g

12:00
Ananas, 140 g
Maitorahka, 250 g

15:00
Kanasalaatti (200g kanaa, 0,5kpl kurkku, 10 miniluumutomaattia, salaatinlehtiä runsaasti, puolikas paprika) .

17:00
Omena
Purkki tonnikalaa (vedessä)

20:00
Jauheliha, naudan, 7%, 400 g
Tumma makaroni, 100 g

22:00-23:00
Rahka 250g

Onko tää suurinpiirtein kunnossa, vai meenkö nyt ihan metsään? Korjausehdotuksia? Tarkoitus olis kiristellä viidestä kymmeneen kiloa ja jatkaa maltillisella plussalla. Se unohtui vielä mainita, että dieetin ajaksi ajattelin ottaa käyttöön Elaston 2-jakoisen ohjelman.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kaksi asiaa. Ekaksi kasvisten vähyys. Lisää niitä ainakin toiselle ruualle illalla ja marjoja aamulle.

Toinen asia on rasvojen vähyys. Lisää vaikka öljyä parille ruualle.

paljonko kaloreita syötte mättöpäivinä ja kuinka usein teillä on?

Itselläni se ongelma että on niin vaikea päättää mitä herkkua syödä silloin eikä saa liikaa popsia niin mieluummin harventaisin mättöpäiviä ja sikailisin koko sen päivän :kuola:

Onko se todella tyhmää syödä esim kerran kolmessa/neljässä viikossa reippaasti yli kulutuksen? (4000-6000 kcal?)
Vai kerran viikossa maltillisesti? (kulutus+500-1000 kcal)

Parin kuukauden dieetin jälkeen huomasin jouluna että jopas lähti sali rullaa kun tuli kaloreita paljon enemmän jouluaattona :). kulutan noin 2000 kcal päivässä eli olisihan tuo aika hurjan tuntuista

jsjarvn: Liian vähän kaloreita isolle miehelle. Ei mitään järkeä lähteä noin tiukalla ruokavaliolla, hävität vaan lihakses. Lisää rasvaa ja kasviksia ja esim. ruisleipää tuohon lounaalle.
Mää syön tuon verran dieetillä ja oon 62,5 kg nainen..

Elämäni ekaa diettiä takana kohta 3kk. (5pv päästä). Dietin alussa paino oli 89kg. Tänään samalla vaalla paino oli 77kg. Pelkästä painosta päätellen edistystä olisi tullut siis jopa kg/vk. Voi kuitenkin olla, ettei kaikki tosta ole fläsää. Joulukuun pidin täysin taukoa treenaamisesta, koska olin silloin niin raskaissa fyysisissä töissä.

Cheattipäiviä olen pitänyt tasan 0. Mitään hidastusta kehityksessä tai "aineenvaihdunnan tukkoon menoa" en ole huomannut. Miinukset on ollut keskimäärin 500-600, parhaimillaan 1000 ja muutamana päivänä 50 tai +-0. Henkilökohtaisesti olen edelleen sitä mieltä, että cheattipäivät on vain päätä varten eikä nillä ole todellisuudessa mitään vaikutusta aineenvaihduntaan yms.

Mä oon kyllä sitä mieltä että tuossa ajassa (esim. 6 vkossa) ei järkevästi pala rasvaa 8 kg.

8kg rasvaa on 72000 kcal. Se 6 viikossa on 1700 ja risat päivässä pakkasta. Tietenkään tuollaisia määriä ei saa järkevästi kropastaan.

Toisekseen, kropasta joku 70% on vettä. Rasva sitoo vettä. Painoa kun lähtee 10kg, niin siitä on rasvaa - jos helkutin hyvin käy - noin 3kg.

Eli 8kg pudotus lihakset säästämällä olisi noin 500kcal päivässä pakkasta, joka vielä on tehtävissä varsinkin jos startti ei ole jo valmiiksi tiukahko paketti.

Anteeksi tämä rant, alkanut vasn taas etenevissä määrin tympimään kun on fitness huuma ja sitten mätisäkit jotka saa 30kg painoa alas pousaa kuvissa entiset pöksyt jalassa vieressään 30kg voita (joskus jopa ottavat sen 80% rasvapitoisuuden huomioon ja voita on 37kg). Vettä se poistunut paino kuitenkin pääasiassa on, niin paljon kuin se harmittaakin.

Kiitos ja anteeksi.

En nyt mitenkään halua ruveta hifistelemään(hehhe), mutta onnaisko jos vaikkapa joka toinen kk -1000/-500kcal? Vai kannattaako vaan suosiolla vedellä jatkuvasti -500+aerobista? Cheattipäivä n. kerran kuussa?

edit: En haluis nusasta pilkkua, mutta setae varmaan tarkotti että 8kg rasvaa on 7200kcal? :D

En nyt mitenkään halua ruveta hifistelemään(hehhe), mutta onnaisko jos vaikkapa joka toinen kk -1000/-500kcal? Vai kannattaako vaan suosiolla vedellä jatkuvasti -500+aerobista? Cheattipäivä n. kerran kuussa?

edit: En haluis nusasta pilkkua, mutta setae varmaan tarkotti että 8kg rasvaa on 7200kcal? :D

:face: 1kg rasvaa=9000kcal

Jos sulla on lihasta säilytettävänä, niin sitten kyllä ainoa kannattava vaihtoehto lienee se -500. Eikä mitään -500 + aerobinen, vaan -500, oli se vaje sitten tehty kaloreita vähentämällä, tai liikuntaa lisäämällä.

Voi juku, tarkotin et 1kg rasvaa on 7200kcal... pitäs lukee joskus. Vai onko se sen 9k... eniveis asiaan: painoo nytte semmoi 92kg ja pituutta 184 eli ois tarkotus kiristellä sinne 80-85 paikkeille. Tietty kun tällä ei varsinaisesti kiirettä ole niin varmaan vois kokeilla syklittelyä vaikka 4vk -500-1000kcal ja 4vk +200-300. Vai ?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom