Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
En vielä ehtiny ku sivulle 148, mutta hätäilen ja kysyn:

Kun lähtöpaino oli 180cm varrella tuolla 86,6 kilossa, niin miten syklittäisitte jos tavoitteena on pysyä 85 kilon painoluokassa? Ei tarkoitus mitään mättöbulkkia tehdä, vaan +200 kalorilla pikkuhiljaa voimapainoitteisesti reenata jatkossa. Voimaahan voi saada dieetilläkin, mutta kai se nyt paremmin +200 kalorilla tulee.

80 kiloonko asti ja siitä sit plussille? Vai aikaisemmin jo plussille? Nestettähän tulee äkkiä niin ei viittis 84 kilosta lähtee nostamaan ja sitten 2 päivän päästä huomata että onkin jo 86 kiloa taas mittarissa :)

Näistä mättöpäivistä on ollut täällä aika paljon puhetta, mutta olisiko jollain laittaa jotain linkkiä siitä mihin ne oikeen perustuu. "Natural bodybuilding bible" kirjassa oli puhetta hiilari re-feed päivisitä jolloin syödään runsaasti hiilareita, mutta vähän rasvaa. Näillä juuri oli tarkoitus estää aineenvaihduntaa menemästä lukkoon/elimistö säästöliekille. Tällöinkään tarkoituis ei ilmeisesti ollut kuiteenkaan vetää kaloreita yli kulutuksen tai edes nollille.

Onko ainoa syy mättöpäiviin siis antaa päälle lepoa vai onko olemassa jotain oikeaa syytä, että pitäisi dietillä välillä syödä yli kulutuksen?

Näistä mättöpäivistä on ollut täällä aika paljon puhetta, mutta olisiko jollain laittaa jotain linkkiä siitä mihin ne oikeen perustuu. "Natural bodybuilding bible" kirjassa oli puhetta hiilari re-feed päivisitä jolloin syödään runsaasti hiilareita, mutta vähän rasvaa. Näillä juuri oli tarkoitus estää aineenvaihduntaa menemästä lukkoon/elimistö säästöliekille. Tällöinkään tarkoituis ei ilmeisesti ollut kuiteenkaan vetää kaloreita yli kulutuksen tai edes nollille.

Onko ainoa syy mättöpäiviin siis antaa päälle lepoa vai onko olemassa jotain oikeaa syytä, että pitäisi dietillä välillä syödä yli kulutuksen?

dieetillä vähennetään ruokamäärää, koska myös oma kulutus laskee painon pudottua. Kun paino pysähtyy niin saadaan aineenvaihduntaan lisäboostia nostamalla ruokamäärää hetkellisesti, jolloin kehon joutuu tekemään enemmän työtä ruokamäärän polttamiseen. Seuraavana päivänä kun jatkat taas tuttuun tapaan matalammilla ruokamäärillä, luulee kehosi edelleen, että saa enemmän ruokaa ja kulutus isompi, sekä tästä johtuva painon lasku jatkuu. Toki nämä "mättöpäivät" ovat jollekkin enemmän motivaatiopäiviä.. Ei välttämättömyys mikäli dieetti etenee suunnitellusti ilmankin, eikä kaipaa ylimääräistä hiilaria. Kuitenkaan harva menee syömään "mättöpäivänä" kovin epäterveellistä ruokaa isoja määriä.. Vaan pikemminkin dieetin aikana syötyjä ruokia enemmän ja varsinkin hiilihydraatteja.

Onko mahdollista että dieetillä paino hyppäisi ylöspäin? itse olen ollut nyt muutaman viikon dieetillä ja paino tippui ensin melkein viisi kiloa mutta sen jälkeen on noussut melkein kaksi.
Ruokamäärät ja ateriat ovat pysyneet vakioina pääosin, mutta vedenjuontia olen lisännyt. Välillä myös kuulen että raskas treeni saattaa imeä nestettä kehoon. Pari päivää ennen mittausta vedin poikkeuksellisen raskaan jalkatreenin.

Eli siis, pitääkö minun tarkistaa syömiset uudelleen vai voiko tämä olla treenin kovenemisesta ja veden juonnista johtuva ohimenevä nousu?

Onko mahdollista että dieetillä paino hyppäisi ylöspäin? itse olen ollut nyt muutaman viikon dieetillä ja paino tippui ensin melkein viisi kiloa mutta sen jälkeen on noussut melkein kaksi.
Ruokamäärät ja ateriat ovat pysyneet vakioina pääosin, mutta vedenjuontia olen lisännyt. Välillä myös kuulen että raskas treeni saattaa imeä nestettä kehoon. Pari päivää ennen mittausta vedin poikkeuksellisen raskaan jalkatreenin.

Eli siis, pitääkö minun tarkistaa syömiset uudelleen vai voiko tämä olla treenin kovenemisesta ja veden juonnista johtuva ohimenevä nousu?

Kuulostaa melko isolta tiputukselta muutamassa viikossa.. Millä tavalla olet dieettisi suunnitellut? VHH-dieetti?(vähähiilihydraattinen) Kuinka monta treeniä vko? Paljonko kaloreita/pv?
Aika moni asia vaikuttaa siihen, että mihin suuntaan paino menee.. Jos homma on ajateltu et menee vähän sinnepäin niin tulokset ovat sen mukaisia.

Kaloreilla tähtään 2500 kcal. Tämä pitäisi olla pikkuisen alle välipäivän kulutuksen. Treenipäivinä kulutus pitäisi olla vähän päälle 3000kcal. Kulutus on siis kalorilaskurin mukaan ja kalorit on laskettu itse.

Aterioista vaihtelee ainoastaan kouluruoka ja iltapala. Treenipäiviä tulee neljä viikkoa kohden.

Ääh, siis alkuperäisellä kysymykselläni hain siis että voiko paino nousta miinuksilla. Olinpas huonosti kysynyt.

Nestevaihtelut voivat olla päivästä riippuen 1-3kg näin suurinpiirtein. Eli ei mitään hätää, pienikin ylimääräinen hiilari voi nostaa tuota nestemäärää runsaasti. Se ei siis ole läskiä jos sitä kauhistelet. Jatkat vaan dieettailua niin kyllä se siitä taas laskee.

E. Ja tietenkin jos paino pidempään junnaa paikoillaan niin se viestii siitä että syödään liikaa/aineenvaihdunta ei toimi yhtä vilkkaasti kuin ennen.

Ääh, siis alkuperäisellä kysymykselläni hain siis että voiko paino nousta miinuksilla. Olinpas huonosti kysynyt.

Kyllähän toi heittelee ja vaihtelee, ei sitä välttämättä ees viikossakaan vielä voi suurempia johtopäätöksiä tehdä. Tuossa alla oma käyrä, ylihuomenna tulee kuukausi täyteen kirjaamistakin. Sitäkin ennen jo ehkä n. viikko puoliteholla aloittelin kirjaamista ja laihduttamista. Kai tuokin suurinpiirtein siellä -0.5kg/vko on. Noi romahdukset on aina niitä krapula-aamuja milloin on aika kuivassa kunnossa :D Kyllähän tota kaljaakin on mennyt, mutta samana päivänä pitkät aerobiset niin ollaan suurinpiirtein aina miinuksella. Joo ei ehkä se tehokkain tapa tiputella painoa juomalla kaljaa samalla mut onhan toi nyt ihan normaalivauhtia laskenut... salilla 3krt/vko + aerobista vähän päälle, pituus 180. Aloin dieetin kanssa samaan aikaan säännöllisesti käymään salilla, ennen sitä vähän vaihtelevasti 1-3krt/vko. Selittänee osaltaan sitä miksei aluksi lähtenyt sitä perinteistä kahta kiloa nestettä samantien.

Eikä alkkis mitään suklaata tai pizzaa kaipaa, broilerilla elää kuhan sitä kaljaa saa koneeseen säännöllisesti.

kayra.png

(Sininen se mitä teoriassa syömisen perusteella pitäis painaa, punainen se painokäyrä)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Lähteekö keskivartaloon kertyneet bulkkausläskit jatkamalla normaalia salitreeniä 4xviikossa, mutta -500 kaloreilla, Vai vaatiiko se sen aerobisen mukaan? Jos, niin riittääkö että tekee aerobiset välipäivinä?

Lähteekö keskivartaloon kertyneet bulkkausläskit jatkamalla normaalia salitreeniä 4xviikossa, mutta -500 kaloreilla, Vai vaatiiko se sen aerobisen mukaan? Jos, niin riittääkö että tekee aerobiset välipäivinä?

Lähtee. Se aerobinen ei ole mikään välttämättömyys. Lähinnä silloin se tulee kyseeseen, kun kulutusta pitää kiristää.

Apuja tietämättömälle?

Itsellä menossa semibulkki, fläsää kertynyt hieman vatsankin seudulle lihan lisäksi. Keväällä olisi tarkoitus ryhtyä ensimmäiselle ketoosidieetille. Mielessä kävi myös mahdollisuus nyt joulun alla syklitykseen. Olen lukenut kuinka jengi vetää esim. 6/2 viikon sykleillä bulkkia ja dieettiä. Jos nyt vetäisin 2 viikon ketoosin niin ehtisikö siinä rasvaa palaa ollenkaan? helpottaisi kevään kiristelyä. Ketoosista luin että 4 viikon kuluessa vasta homma ns. "käynnistyy" Mites on syklien laita sitten.. :wtf:

Eli pientä jeesiä tartteisin vaikka en nyt ihan alottelija enää olekkaa. Oon nyt kolmisen kuukautta ollu miinuksella ja paino tippunu 72 kilosta 67.5-68 kiloon. Ja tohon se on oikeestaan jämähtänykkin nyt. Pituutta on 170cm.

Oon koittanu nyt kalorit pitää alle 1400. Joinain pävinä menee vähän ylikin ja joinain päivinä on makrot miten sattuu niin et tulee hiilareita proteiiniin nähden liikaa.

Nyt mietin, et pitäiskö koittaa kitkuttaa painoa alemmas vielä vai vaihtaa plussalle joksikin aikaa? Vielä löytyy sitä ylimäärästä ihan liikaa, mut ei siellä alla oikeen mitään kunnon lihaksiakaan ole.

Päätavoitteena olis lihaksen kasvattaminen ja rasvaprosentin laskeminen. Mietin vaan, et kummasta kannattais nyt jatkaa? Painoa kun nostaa niin sitä rasvaa tulee tietty lisää ja sitä en kovin isoa määrää kerrallaan halua ottaa enää. Ja onko se rasvaprosentin tiputtaminen sit taas vaikeampaa sen jälkeen jos nyt rupean kasvattamaan lihasta?

Eli miten olis nyt kaikista paras suunnitella tästä eteenpäin tä homma? Mulla kävi mielessä kanssa, et jos alkais syklittelemään lyhyempiä jaksoja. Oon huomannu, et mulla alkaa lipsumaan jos oon pitemmän aikaa miinuksilla niin vois olla parempi jos tiputtais painoa lyhyempinä jaksoina, mut useemmin.

1800 lähdin liikkeelle. Sillä ei tapahtunu yhtään mitään. Sit tiputin 1600 kaloriin ja sillä lähti jo vähän paino tippumaan. Vasta kun tiputin tohon 1400 niin alko se puol kiloa viikossa tulemaan alemmas. Mun tulee aika vähän liikuttua päivisin, eli se kulutus ei oo kovin suurta. Tietty niinä päivinä kun käyn salilla niin syön enemmän. Toi 1400 välipäivinä.

En mina ainakaan nae tuota 1400 kcal paivassa mitenkaan kovin ihmeellisena. Itse kun tammikuussa aloitin niin tavoitteena oli 1700, ja suunnilleen silla mentiin koko 9kk (107->80kg, 181cm).
Mike vissiin vetaa parhaillaan noin tonnilla, ja Wintikalla on myos aika pienehkot kalorit. Jos ne jakaa fiksusti ja kovina treenipaivina ottaa vahan enemman, lepopaivina ehka vahan vahemman, miksei 140 varsinkin noilla mitoilla toimisi?

Eli pientä jeesiä tartteisin vaikka en nyt ihan alottelija enää olekkaa. Oon nyt kolmisen kuukautta ollu miinuksella ja paino tippunu 72 kilosta 67.5-68 kiloon. Ja tohon se on oikeestaan jämähtänykkin nyt. Pituutta on 170cm.

Oon koittanu nyt kalorit pitää alle 1400. Joinain pävinä menee vähän ylikin ja joinain päivinä on makrot miten sattuu niin et tulee hiilareita proteiiniin nähden liikaa.

Nyt mietin, et pitäiskö koittaa kitkuttaa painoa alemmas vielä vai vaihtaa plussalle joksikin aikaa? Vielä löytyy sitä ylimäärästä ihan liikaa, mut ei siellä alla oikeen mitään kunnon lihaksiakaan ole.

Päätavoitteena olis lihaksen kasvattaminen ja rasvaprosentin laskeminen. Mietin vaan, et kummasta kannattais nyt jatkaa? Painoa kun nostaa niin sitä rasvaa tulee tietty lisää ja sitä en kovin isoa määrää kerrallaan halua ottaa enää. Ja onko se rasvaprosentin tiputtaminen sit taas vaikeampaa sen jälkeen jos nyt rupean kasvattamaan lihasta?

Eli miten olis nyt kaikista paras suunnitella tästä eteenpäin tä homma? Mulla kävi mielessä kanssa, et jos alkais syklittelemään lyhyempiä jaksoja. Oon huomannu, et mulla alkaa lipsumaan jos oon pitemmän aikaa miinuksilla niin vois olla parempi jos tiputtais painoa lyhyempinä jaksoina, mut useemmin.

Miksi pitäisi vielä tiputella painoo alemmas? Itse noilla mitoilla söisin n.2000kcal jos en haluis ruveta bulkille ja riittävästi proteiinia. Sillä ei varmasti sulla oo kauheesti ylimäärästä. Ja noilla 2000 kaloreilla kyllä varmasti saat kiristeltyy ja kunnon treeniä vaan ja aerobista liikuntaa myös.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom