Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Tosiaan olen tässä koittanut näitä ketjuja lueskella, ja pakko kysyä: Pitäisikö minun syödä enemmän? Olen siis ekaa kertaa dietillä, ja tarkoituksena saada sitä rasvaprosenttia alemmas...

Tilanne on siis tämä: pituus 172cm ja paino 67kg. Kalorilaskurin mukaan syötyjä kaloreita noi 1555. P:101g (26%) H:107g (28 %) R:77g (46%)
Laskurin mukaan pitäisi laihtua 0.7kg/vko, joka kuullostaa aika hirmuiselta. Mutta tuntuu, että napa ei vaan vedä enempää ruokaa.

What, ei vaan vedä enempää ruokaa? Ongelmissa olet kyllä dieettisi jälkeen jos ei pysty enempää syömään kuin 1,5 tuhatta. Nostaisin kalorimäärää heti, ehdottomasti. Proteiinia ainakin voit syödä lisää, väh. 2g/painokilo. Rasvaa on riittävästi.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
What, ei vaan vedä enempää ruokaa? Ongelmissa olet kyllä dieettisi jälkeen jos ei pysty enempää syömään kuin 1,5 tuhatta. Nostaisin kalorimäärää heti, ehdottomasti. Proteiinia ainakin voit syödä lisää, väh. 2g/painokilo. Rasvaa on riittävästi.

Ei vaan mahdu ei... Mietinkin, että pitäiskö sitten vaan litkiä noita proteiinijuomia? Mutta mitä sitten dieetin jälkeen, jos nytkään ei meinaa mahtua? Pitänee vähän googlailla ja etsiä, mistä saa paljon proteiinia ym. Oon aika aloittelija tän syömisen tarkkailun suhteen.

Ei vaan mahdu ei... Mietinkin, että pitäiskö sitten vaan litkiä noita proteiinijuomia? Mutta mitä sitten dieetin jälkeen, jos nytkään ei meinaa mahtua? Pitänee vähän googlailla ja etsiä, mistä saa paljon proteiinia ym. Oon aika aloittelija tän syömisen tarkkailun suhteen.

Sali vaatii treeniä ja syömistäkin voi ja pitää treenata. Itekin pikku hiljaa lisäsin ruokaa ja nyt menee jo ihan miehekkäitä annoksia. Lisää yksi pikku juttu kerrallaan päivittäisiin ruokailuihin ja siitä se lähtee. Kohta syöt jo tuplasti entiseen nähden.

Kyllä se nyt vaan on sillätavalla, että kun bodypainotteisesti treenaa, niin harjoituksellisesti kaiken A-O on edelleen ärsykkeenvaihtelu ja mahdollisimman pitkään sarjapainojen pito. Tuossa yhdistyy voiman ylläpito ja riittävä ärsykkeenvaihtelu minimoi lihaskatoa.

Sali vaatii treeniä ja syömistäkin voi ja pitää treenata. Itekin pikku hiljaa lisäsin ruokaa ja nyt menee jo ihan miehekkäitä annoksia. Lisää yksi pikku juttu kerrallaan päivittäisiin ruokailuihin ja siitä se lähtee. Kohta syöt jo tuplasti entiseen nähden.

Kiitos vastauksesta! Tänään onkin sitten syöty jo vähän enemmän kuin eilen, kiitos vinkistä siis!

MITÄ sä sitten SYÖT!?!?!

Tämä oli ilmeisesti minulle?
Aamu: Paistettu kananmuna + puolikas paketti pekonia + appelsiinimehu/kahvi maidolla + vitamiinit
Päivä: Jauhelihamureke (seassa hernemaissipaprikaa) + keitettykananmuna + raejuustoa tai tomaattia/kurkkua/salaattia/fetaa yms. + Novelle friss 2 lasillista
Välipala: Kiivi/appelssiini
Lounas: Jauhelihamureke (pienempi annos) + kurkkua (tämä oli nyt uusi lisäys tälle päivälle)
Ilta: Rahkaa (250g) + banaani + marjoja

Ja lisäksi juon tietty vettä ihan runsaalla kädellä. Yleensä käyn aamupalan jälkeen salilla (4 krt/vko), ja salin jälkeen menee maidon kanssa protskua. Vanhat ruokatottumukset ovat olleet todella huonot, ja nyt sitten olen kolmisen kuukautta yrittänyt (huom. yrittänyt) syödä terveellisemmin ja paremmin, joka ei onnistunut.... Nyt otin itseäni tämän syömisen kanssa niskasta kiinni ja olen pari viikkoa mennyt ilman "huonoja" ruokia. Vähähiilarista kuvittelin noudattavani, mutta tuo testi nyt sanoo jotain aivan muuta.. Miten vähähiilarinen ja lihasten kasvatus sopii yhteen? Muuten olen todella tyytyväinen ruokailuihini, kunhan vain pystyisi syömään enemmän. Pelkään koko ajan, että keho menee säästötilaan ja tämä dieetti ei toimi.

^juu sulle. :)

aamupalalle hiukan hiilaria, ainakin salipäivinä? - tosin onhan tossa ½ pekonipaketissa kaloreita... ei ne hh:t välttämättömiä ole, jos tunnet jaksavasi.
välipallalle hiukan jotain protskua? raejuustoa 100-150g?

-- vältteletkö hiilaria, vaikka käyt paljon salilla? - ei sitä dieetillä tietty kauheesti tarvita, mutta hiukan sit vois lisätä vaikka treenin jälkeiselle aterialle? esim. riisiä 0,5dl? tai joku muu hiilari, josta pidät ja jota voit syödä, niin että tulee nyt vaikka ton riisin määrä hh:ta. :)

- ja sit tosiaan niitä kasviksia vähintään se 500g eli ainakin 2 aterialla reilu satsi. :) - kyllä sitä mahtuu, kun totuttelee. ja sit ku oppii syömään pelkäämättä sitä OIKEAA RUOKAA, voi sitten jo hiukam kikkailla ja vähentää jostain, jos ei peilikuva muutu.

^ Oorait. Mulla tuppaa olemaan noitten hiilareitten kanssa vähän ristiriitaset suhteet, tykkäisin syödä, mutta vatta ei tykkää. Tai siis hyvät hiilarit on ok, tummaaleipää tai puuroa voisin mm. kokeilla - tai tummaa riisiä. Kasviksien kanssa on ollut vähän totuttelua, tai mm. salaatin lehdet on hirveetä kuraa, riittääkö ihan esim. kurkku-paprika-tomaatti, vai pitäisikö salaatin lehdelle keksiä jokin vastaavanlainen? Tai sitten vaan väkisin nassuun, eiköhän ne makuhermot joskus totu. Kiitos vastauksestasi!

^ Oorait. Mulla tuppaa olemaan noitten hiilareitten kanssa vähän ristiriitaset suhteet, tykkäisin syödä, mutta vatta ei tykkää. Tai siis hyvät hiilarit on ok, tummaaleipää tai puuroa voisin mm. kokeilla - tai tummaa riisiä. Kasviksien kanssa on ollut vähän totuttelua, tai mm. salaatin lehdet on hirveetä kuraa, riittääkö ihan esim. kurkku-paprika-tomaatti, vai pitäisikö salaatin lehdelle keksiä jokin vastaavanlainen? Tai sitten vaan väkisin nassuun, eiköhän ne makuhermot joskus totu. Kiitos vastauksestasi!
Kasviksia, vihanneksia, hedelmiä. Noita piisaa erilaisia. Ei tarvitse lehtiä syödä jos ei maistu.

Näin helppoa se puoli kiloa on:

Esim. isohko omena päivässä ja kahdella aterialla 200g vaikkapa valkosipulilla/currymausteella/chilillä/soijakastikkeella maustettuja kasviksia kuten (pakastealtaan vokkivihanneksia tai hemapaa tai) sipulia, porkkanaa, kaaleja, tomaattia, herneitä, kesäkurpitsaa/kurpitsaa... Ja hups, siinähän se puoli kiloa tulikin. Kun makuun pääsee ja omat suosikit löytää niin helposti tulee ylikin puoli kiloa, mutta sehän ei haittaa.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kiitos vielä vastauksista. Kyllä makuhermot kiittää! En tajua miten olen ennen voinyt syödä niin vähän vihanneksia, saatika niin vähän ruokaa :)

Nonii, itse tässä suunnitelin aloittelevani poistaa tuota rasvaa vähän ympäriltä. Tiedän että projekti ei tapahdu yhdessä päivässä eikä se ole alkuun helppoa. Olen tässä lukenut muutamia topikkeja kyseisestä aiheesta ja alan päästä jyvälle. Suunnittelin karkeasti mielessäni tälläistä:

-Yleinen mässäily pois
-Syön 500kcal vähemmän kuin kulutan
-Aamuaerobista 4-5 kertaa viikossa = 30min juoksu/pyöräily
-Salitreeni n. 3krt viikossa

Tiedän että tästä puuttuu vielä paljon tärkeitä seikkoja, mutta mitenkä näin alkuunsa tämä näyttää?

Syömisestä sen verran että melkein joka päivä mennään samalla kaavalla:

Aamupala: Ruisleipää ja juustoa, jogurtti/rahka
Päivällinen: Nopea valmisruoka (tämä töiden takia. Tähän on tulossa muutos)
Välipala: Jogurtti/rahka, ruisleipä ja juustoa
Lounas: Lämminruoka (Tämä vaihtelee paljon, koska asun vielä vanhempien luona ja syön samaa kuin muutkin. Yleensä perunaa ja lihaa + salaattia)
Iltapala: Ruisleipää ja juustoa, jogurtti

Nyt vinkkejä yleisesti ettei mene ihan ojaan tämä. Proteiinia ainakin täytyisi lisätä, mutta kuinka paljon, mitä ja mihin?

Nonii, itse tässä suunnitelin aloittelevani poistaa tuota rasvaa vähän ympäriltä. Tiedän että projekti ei tapahdu yhdessä päivässä eikä se ole alkuun helppoa. Olen tässä lukenut muutamia topikkeja kyseisestä aiheesta ja alan päästä jyvälle. Suunnittelin karkeasti mielessäni tälläistä:

-Yleinen mässäily pois
-Syön 500kcal vähemmän kuin kulutan
-Aamuaerobista 4-5 kertaa viikossa = 30min juoksu/pyöräily
-Salitreeni n. 3krt viikossa

Tiedän että tästä puuttuu vielä paljon tärkeitä seikkoja, mutta mitenkä näin alkuunsa tämä näyttää?

Syömisestä sen verran että melkein joka päivä mennään samalla kaavalla:

Aamupala: Ruisleipää ja juustoa, jogurtti/rahka
Päivällinen: Nopea valmisruoka (tämä töiden takia. Tähän on tulossa muutos)
Välipala: Jogurtti/rahka, ruisleipä ja juustoa
Lounas: Lämminruoka (Tämä vaihtelee paljon, koska asun vielä vanhempien luona ja syön samaa kuin muutkin. Yleensä perunaa ja lihaa + salaattia)
Iltapala: Ruisleipää ja juustoa, jogurtti

Nyt vinkkejä yleisesti ettei mene ihan ojaan tämä. Proteiinia ainakin täytyisi lisätä, mutta kuinka paljon, mitä ja mihin?

Kyllähän sulla ainakin tuo perus idea näyttää olevan hallussa. Eli turhat mässäilyt pois ja noin 500 kalorin miinukset per päivä, niin se radva lähtee kävelemään ajan kanssa. Noista ruuista sen verran, että ihan hyvä pohja sulla tossa jo on, mutta vihreää se 500 grammaa per päivä sinne olis hyvä saada. Lisäksi voisit laskea noista saamasi makrot ja niiden olisi hyvä olla 2g/painokilo proteiinia ja 1g/painokilo rasvaa ja loput voi ottaa hiilareista. Rasvaa voi olla hiukan enemmänkin, mutta mieluusti hyviä rasvoja. Näillä varmaan jo pääsee alkuun ja vaaka kyllä kertoo sitten ollaanko oikeilla jäljillä.

Mielipideluontoinen kysymys:

Tilanne on se että piiitkän tauon jälkeen(useampi vuosi) Vajaan puolen vuoden salitreeni takana. Tämän ajan on menty pienillä miinuksilla (500-1000) kalorien kanssa ja treeniä 2-4 kertaa viikossa.
Treenitulokset on hissukseen kasvaneet ja paino tippunut 89kg --> 83kg. Pituutta 175cm ja vieläkin ylimääräistä on selvästi.
Nyt mietinnässä millä systeemillä jatkais. Tavoitteena rasvattomampi ja lihaksikkaampi minä.

- Kova dieetti päälle jolla paino alas, mietitään niitä treenituloksia sitten vähempirasvaisena?
- Maltilliset miinukset ja treeniä niin että kehitystäkin vähän tulee?
- Kovaa treeniä ja riittävästi kaloreita niin että lihakset kehittyy, mietitään painoa sitten kun on lihaksia millä kuluttaa rasvoja?

Mites offipäivinä ootte kalorivajeen kanssa mennyt? Pitäiskö syödä enemmän välttääkseen sen rasvattoman lihasmassan katoamisen?

Mielipideluontoinen kysymys:

Tilanne on se että piiitkän tauon jälkeen(useampi vuosi) Vajaan puolen vuoden salitreeni takana. Tämän ajan on menty pienillä miinuksilla (500-1000) kalorien kanssa ja treeniä 2-4 kertaa viikossa.
Treenitulokset on hissukseen kasvaneet ja paino tippunut 89kg --> 83kg. Pituutta 175cm ja vieläkin ylimääräistä on selvästi.
Nyt mietinnässä millä systeemillä jatkais. Tavoitteena rasvattomampi ja lihaksikkaampi minä.

- Kova dieetti päälle jolla paino alas, mietitään niitä treenituloksia sitten vähempirasvaisena?
- Maltilliset miinukset ja treeniä niin että kehitystäkin vähän tulee?
- Kovaa treeniä ja riittävästi kaloreita niin että lihakset kehittyy, mietitään painoa sitten kun on lihaksia millä kuluttaa rasvoja?

Oletko tyytymätön johonkin tähänastisessa dieetissäsi? Vaikuttaisi nimittäin omaan silmään siltä, että olet juuri ihannetilanteessa, koska treeni kulkee samalla kun rasva palaa. Turhalla kiirehtimisellä suuntaan tai toiseen ei yleensä saa kovin hyvää pitkän aikavälin tulosta, vaan joko turhaa lihaskatoa tai läskin kertymistä. Eli itse suosittelen keskimmäistä.

En ole tyytymätön oikeastaan mihinkään... paitsi tietysti se perusjuttu että paino saisi tippua ja tulokset kasvaa nopeammin.. :) Mutta homma sujuu aika mukavasti, ja tänäänkin vaa-alla ennätyspieni lukema ja sarjapainot vähintään samat kuin aiemminkin.

Lähinnä mielipiteet asiasta kiinnostavat...

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Kyselläänpäs täältä onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia.
Tosiaan tässä on dieettaillessa alkanut nyt entistä useammin ilmenemään huimausta seisomaan noustessa. Noin viikko tai kaksi takaperin on alkanut.
Onko tämä ihan normaalia alhaisemmilla kaloreilla vai pitäisikö tästä huolestua?

Edit. Voisiko tuo johtua esim. jostakin puutoksesta tms?

painan 74kg. oon bulkatessä vetäny proteiinia 145-190g joka päivä, varmaan toi riittää dieettiin vai pitäisikö nostaa?
hyvä idea esim penkissä muuttaa 70kg 10x3 ---> 75kg 2x6 dieetillä? ja kyykyssä 82kg 3x10 --> 90kg 2x5?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom