Omia kokemuksia
Kuukauden ajan olen diettaillut ja hyvältä tuntuu. Paino ei ole tippunut kuin 2 kiloa, mutta tiedän sen johtuvan siitä, että alussa asetin kalorit todella korkealle. Syy tähän on se, että minulla ei ollut harmaintakaan aavistusta paljonko minun pitäisi syödä saavuttaakseni tuon -500kcal/vrk tahdin ts. lasken nyt ensimmäisen kerran elämässäni kaloreita.
Eli ensimmäisen kuukauden jaksolta muutamia omia vinkkejäni muille diettaajille (nämä perustuvat siis vain omaan kokemukseen):
1. Aloita oikeasti kaloreitten laskeminen ja varsinkin jos olet pitkällä dietillä niin aseta kalorit aluksi mielummin yläkanttiin kuin alakanttiin. Näin löydät itsellesi sen oikean kalorimäärän/vrk eikä tarvi kituutta itseään liian alhaisilla kaloreilla.
2. Netin kalorilaskurit ovat ihan hyviä, mutta itse aloin keräämään tuotteiden energiasisältöjä exceliin. Syy tähän oli se, että jos esim. syön jauhelihakastiketta niin teen sen "omalla tavallani" ja näin ollen nykyään excelistäni löytyy kohta "jauhelihakastike" jonka alle olen listannut tuotteet mitä itse laitan siihen kastikkeeseeni ja kalorit pitävät varmasti paikkansa. Kerääminen on mielestäni todella vaivatonta, koska itselläni päivän syömisrunko koostuu lähes joka päivä samoista tuotteista.
3. Treenipäivinä syön n. 300-400 kcal enemmän kun lepopäivinä, koska juon palkkarin missä 50:50 protskua ja hiilaria. Tämä on itselleni todella tärkeä palautumisen kannalta. (Vai onko vain henkistä, koska palkkari miastuu niin perkeleen hyvältä kovan treenin jälkeen :P)
4. Aerobisesta minulla ei ole vinkkejä antaa vielä, mutta itse päätin tehdä niin, että katson vielä pidemmän aikaa miten dietti lähtee potkimaan näillä kaloreilla. Jos joudun jossain vaiheessa tiputtamaan kalorit todella alas että kiristymistä tapahtuisi niin sitten otan mukaan varmaan HIIT:in, koska pidän syömisestä :D
5. Juo vettä paljon ja huolehdi kuitujen saannista (n.30g). Tämän opin kantapään kautta, suoli veti aivan tukkoon eikä paska lentänyt kunnolla neljään päivään.
6. Vielä tuohon kaloreitten laskemiseen. Ota ajattelumalli "Jos en tiedä energiasisältöä, en voi syödä sitä." Toimii ainakin minulla. Näin jää wiinerit sun muut paskat syötyä esim. tuttavilla vieraillessa.
7. Oma ajattelumallini makroista: 1g/kg rasvaa vuorokaudessa, 2-3 g/kg proteiinia vuorokaudessa ja "loput" hiilaria. Ostin ruokavaa'an ja säätelen hiilareilla siis nuo kalorit oikeiksi. Hiilarit ovat ikäänkuin se täytesafka. Enkä todellakaan tuijota rasvoja ja protskuja liian tarkasti. Painan nyt n. 93kg, joten jos rasvoja tulee 80-110g niin se on hyvä. Protskua saan vastaavasti aina vähintään sen 2g/kg eli n. 190g ja jos sen yli mennään ni se o vain hyvä asia.
8. Treenejä jatkaisin samanlailla kuin ennen diettiä. Konditionaali sen takia että itselläni oli n. 4kk tauko treenistä nilkan murtumisen + motivaation takia. Olen myös pohtinut sellaista että tulevaisuudessa kun diettaan niin jatkaisin treenejä aivan samanlailla kuin ennekin mutta kun seinä tulee vastaan ja sarjapainot romahtavat niin alkaisin tekemään enemmän voimatreeniä ja parantamaan hermotusta. Tästä en puhu sen enempää, koska tietotaito ei riitä mutta joku muu voi jatkaa aiheesta jos tuossa on mitään järkeä.
9. En ole niin välittänyt "rasvat illalla" + sun muista hienosäädöistä koska mielestäni on tärkeämpää laittaa ensin muutoin syöminen jne kuntoon. Toki tein näin että vaihdoin hieman syömisieni järjestystä eli nykyään iltapala on usein munakas jossa sitä protskua ja rasvaa on.
10. Kukaan muu ei tee diettaamista puolestasi. Kaverit kun kyselevät dokaamaan niin siitä voi kieltäytyä. Itse olen lähtenyt muutaman kerran baariin selvinpäin ja yllättäen naisetkin lämpeävät paremmin nyt kuin silloin kun on 4 promillen jurrissa :D
Pitkä teksti, mutta toivottavasti auttaa joitakin. Keskityin enemmän tähän dietin käytännön onnistumiseen koska teoriasta minulla ei ole tarpeeksi tietoa.