Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Huokaus ja helpotus - nyt on jo paljon luottavaisempi mieli valioon. Tuo 1 dl riisiä on mitattu keitetystä, mutta mutta... katsotaan kuukausi nyt tällä eteenpäin, eiköhän se peili/ mittanauha kerro miten sujuu :)
Kiitos vastauksesta !

Jatkoa varten: nuo mitataan kuivapainosta, mutta turha tollasella vaivata päätään. Oikein hyvällä mallilla homma on! :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Osaisiko joku viisaampii valistaa kreatiinista ja laihduttamisesta. Onko kreatiini täydellinen ei-ei painoa pudottaessa eli kuinka paljon kerää nestettä ym? En siis varsinaisesti käytä mitään erillistä kreatiinivalmistetta, mutta käyttämässäni palkkarissa (Fastin muscle+) sitä on. Salilla käyn 2 x viikkoon ja sen lisäksi 3-4 päivänä 1h aerobista. Palkkarin vedän vain salitreenien jälkeen eli sen 2 x viikkoon.

Osaisiko joku viisaampii valistaa kreatiinista ja laihduttamisesta. Onko kreatiini täydellinen ei-ei painoa pudottaessa eli kuinka paljon kerää nestettä ym? En siis varsinaisesti käytä mitään erillistä kreatiinivalmistetta, mutta käyttämässäni palkkarissa (Fastin muscle+) sitä on. Salilla käyn 2 x viikkoon ja sen lisäksi 3-4 päivänä 1h aerobista. Palkkarin vedän vain salitreenien jälkeen eli sen 2 x viikkoon.

Kerää nestettä lihakseen... eli onko tarkoitus pudottaa paino vai pienentää rasvaprosenttia? Jos tavoite on painon pudottaminen ilman muita päämääriä, on luonnollista että erilaiset nesteenkerääjät jätetään pois. Asiaa on sivuttu myös tämän artikkelin alussa:

http://lihastohtori.wordpress.com/2013/03/10/kehonrakentajat_ravinto_anabolise/
http://lihastohtori.wordpress.com/2012/07/15/ravintolisat-lihaskasvussai/

Tarkennetaan sen verran että mitat on tällä hetkellä 184cm/115kg eli läskiä on reilusti. Sinänsä ei haittaisi vaikka paino pysyisi samana ja rasva häviäisi, mutta tuskinpa niin käy ainakaan kovin pitkään ;). Eli lähinnä sitä tiedustelen kuinka paljon nestettä krea voi kroppaan kerryttää sillä ei kai sitä nestettäkään määrättömästi kerry? Tavoitepaino on tuolla 90-95 nurkilla.

Tarkennetaan sen verran että mitat on tällä hetkellä 184cm/115kg eli läskiä on reilusti. Sinänsä ei haittaisi vaikka paino pysyisi samana ja rasva häviäisi, mutta tuskinpa niin käy ainakaan kovin pitkään ;). Eli lähinnä sitä tiedustelen kuinka paljon nestettä krea voi kroppaan kerryttää sillä ei kai sitä nestettäkään määrättömästi kerry? Tavoitepaino on tuolla 90-95 nurkilla.

Tuskin paljoa enempää kahta kiloa. Jos ei siis mikään painoluokkaurheilu ole tavoitteena, niin en jaksaisi välittää asiasta sen enempää. Nesteen määrä nyt muutenkin vaihtelee melkoisesti joten ennemmin keskittyisin siihen rasvan hävittämiseen.

Kiitos Zipa ja Vinnie, jatkan siis vanhaan malliin. Lähinnä itsellä hieman uskoi horjui kun paino ei ole hirveästi pudonnut tammikuun lopusta (4kg) ja kuitenkin kurinalaisesti rääkännyt kroppaa ja seurannut syömistä. Peili ja mitanauha tosin todistavat että kyllä se tästä etenee ;)

Nyt tarvitsee kokeneemmilta apua.

Vartalonmalli aiemmin laihaläski, pituus 197cm. 9kk sitten paino 100kg. Pelkällä ruokavalion korjauksella ja mässyn pois jättämisellä paino laski 7.5kk noin 89kg:hen.
Nyt takana 1.5kk kalorilaskurilla seurattua syömistä (n. 200-300 miinuskalorit = 2300kcal/pvä), 3 krt / viikko sali -> paino 87kg. Kuukaudessa vyötärö mahan kohdalta pudonnut yli 5 cm! 97.5cm -> 92 cm, mutta edelleen pieni pömppö. Pömpön yläpuolelta mitattuna vyötärö enää 88cm (vatsalihaksia ei näy kun ei taida olla). Eli tuollainen 4cm kumpu navan alta öytyy. Sivuilta kuitenkin läskit kadonneet ja renkaita ei enää ole ollenkaan. 9kk sitten mahani oli kuula jo "rintalihasten" alta.

Salitreeni on 3-jakoinen työnnöt, vedot, jalat. Tulokset nousevat tasaisesti ja viikon välein esim. käsipaino penkissä painojen yht. paino kasvaa 5kg (2.5kg per käsipaino) ja jaloissa painot kasvaa myös. Toistot vaihtelevat viikottain 6-8-12. Ohjelma tuntuu toimivan.

Nyt kysymys koskee, kuinka pitkälle dieetti on turvallista/järkevää vetää? Kannattaako minun taistella tuo pömppö kerralla kokonaan pois miinuskaloreilla ja mahd. lisäämällä aerobista. Asettaa vielä esim. 2 vko äärimmäinen kuuri (-> 83-84kg) ja aloittaa sitten pluskaloreilla ja toivoa lihasmassan kasvua ja pömpön hälvenemistä. Vai pitäisikö vaihtaa nyt jo plus kaloreihin. Vaatekokoni pienenee ihan älytöntä vauhtia ja alan olla siinä pisteessä että tarvitsen alushousuihinkin kohta vyön.

Ravintoa tulee n.
Prot 2.5 g/kg
Hiilarit 3.0 g/kg
Rasvat 0.8 g/kg

n. 5-6 ateriaa päivässä 2-3 tunnin välein. Aterioiden ero maks. 200kcal. Minimi proteiinit 30g.

Omia kokemuksia

Kuukauden ajan olen diettaillut ja hyvältä tuntuu. Paino ei ole tippunut kuin 2 kiloa, mutta tiedän sen johtuvan siitä, että alussa asetin kalorit todella korkealle. Syy tähän on se, että minulla ei ollut harmaintakaan aavistusta paljonko minun pitäisi syödä saavuttaakseni tuon -500kcal/vrk tahdin ts. lasken nyt ensimmäisen kerran elämässäni kaloreita.

Eli ensimmäisen kuukauden jaksolta muutamia omia vinkkejäni muille diettaajille (nämä perustuvat siis vain omaan kokemukseen):

1. Aloita oikeasti kaloreitten laskeminen ja varsinkin jos olet pitkällä dietillä niin aseta kalorit aluksi mielummin yläkanttiin kuin alakanttiin. Näin löydät itsellesi sen oikean kalorimäärän/vrk eikä tarvi kituutta itseään liian alhaisilla kaloreilla.

2. Netin kalorilaskurit ovat ihan hyviä, mutta itse aloin keräämään tuotteiden energiasisältöjä exceliin. Syy tähän oli se, että jos esim. syön jauhelihakastiketta niin teen sen "omalla tavallani" ja näin ollen nykyään excelistäni löytyy kohta "jauhelihakastike" jonka alle olen listannut tuotteet mitä itse laitan siihen kastikkeeseeni ja kalorit pitävät varmasti paikkansa. Kerääminen on mielestäni todella vaivatonta, koska itselläni päivän syömisrunko koostuu lähes joka päivä samoista tuotteista.

3. Treenipäivinä syön n. 300-400 kcal enemmän kun lepopäivinä, koska juon palkkarin missä 50:50 protskua ja hiilaria. Tämä on itselleni todella tärkeä palautumisen kannalta. (Vai onko vain henkistä, koska palkkari miastuu niin perkeleen hyvältä kovan treenin jälkeen :P)

4. Aerobisesta minulla ei ole vinkkejä antaa vielä, mutta itse päätin tehdä niin, että katson vielä pidemmän aikaa miten dietti lähtee potkimaan näillä kaloreilla. Jos joudun jossain vaiheessa tiputtamaan kalorit todella alas että kiristymistä tapahtuisi niin sitten otan mukaan varmaan HIIT:in, koska pidän syömisestä :D

5. Juo vettä paljon ja huolehdi kuitujen saannista (n.30g). Tämän opin kantapään kautta, suoli veti aivan tukkoon eikä paska lentänyt kunnolla neljään päivään.

6. Vielä tuohon kaloreitten laskemiseen. Ota ajattelumalli "Jos en tiedä energiasisältöä, en voi syödä sitä." Toimii ainakin minulla. Näin jää wiinerit sun muut paskat syötyä esim. tuttavilla vieraillessa.

7. Oma ajattelumallini makroista: 1g/kg rasvaa vuorokaudessa, 2-3 g/kg proteiinia vuorokaudessa ja "loput" hiilaria. Ostin ruokavaa'an ja säätelen hiilareilla siis nuo kalorit oikeiksi. Hiilarit ovat ikäänkuin se täytesafka. Enkä todellakaan tuijota rasvoja ja protskuja liian tarkasti. Painan nyt n. 93kg, joten jos rasvoja tulee 80-110g niin se on hyvä. Protskua saan vastaavasti aina vähintään sen 2g/kg eli n. 190g ja jos sen yli mennään ni se o vain hyvä asia.

8. Treenejä jatkaisin samanlailla kuin ennen diettiä. Konditionaali sen takia että itselläni oli n. 4kk tauko treenistä nilkan murtumisen + motivaation takia. Olen myös pohtinut sellaista että tulevaisuudessa kun diettaan niin jatkaisin treenejä aivan samanlailla kuin ennekin mutta kun seinä tulee vastaan ja sarjapainot romahtavat niin alkaisin tekemään enemmän voimatreeniä ja parantamaan hermotusta. Tästä en puhu sen enempää, koska tietotaito ei riitä mutta joku muu voi jatkaa aiheesta jos tuossa on mitään järkeä.

9. En ole niin välittänyt "rasvat illalla" + sun muista hienosäädöistä koska mielestäni on tärkeämpää laittaa ensin muutoin syöminen jne kuntoon. Toki tein näin että vaihdoin hieman syömisieni järjestystä eli nykyään iltapala on usein munakas jossa sitä protskua ja rasvaa on.

10. Kukaan muu ei tee diettaamista puolestasi. Kaverit kun kyselevät dokaamaan niin siitä voi kieltäytyä. Itse olen lähtenyt muutaman kerran baariin selvinpäin ja yllättäen naisetkin lämpeävät paremmin nyt kuin silloin kun on 4 promillen jurrissa :D

Pitkä teksti, mutta toivottavasti auttaa joitakin. Keskityin enemmän tähän dietin käytännön onnistumiseen koska teoriasta minulla ei ole tarpeeksi tietoa.

Nyt alkaa kyrvähtämään itellä hermo pikku hiljaa :curs:

Auttakaa miestä mäessä ja kertokaa mikä mättää, kun olen tahkonnut 500 vajeella pari kuukautta 4 krt viikossa salilla ja siihen päälle 1-2 aerobista (ei kovin pitkiä tosin).
Lähtöpaino 92kg (pit 184) ja fatit omronin mukaan 22%. Lopputuloksena se, että tulokset kasvaa salilla kohisten, mutta paino on jopa noussut kilon ja rasva-% junnaa paikallaan.
40/20/40 makroilla mennään ja höttöhiilarit on pääosin pois ruokavaliosta. Mikseise tanan rasva putoa?

Kalorilaskurin mukaan peruskulutus 2484 kcal ja 1948kcal/päivä 500 vajeella. Sillä on menty. Protskuja tulee se 2g/kilo, lähinnä tonnikalasta, rahkasta ja herasta.

Yelp.

Kalorilaskurin mukaan peruskulutus 2484 kcal ja 1948kcal/päivä 500 vajeella. Sillä on menty. Protskuja tulee se 2g/kilo, lähinnä tonnikalasta, rahkasta ja herasta.

Luuletko että kahdella yhtä vanhalla, samaa sukupuolta olevalla, pitkällä ja saman painoisella kaverilla on peruskulutus sama? Kyllä peruskulutus on yksilöllistä, joten heittoja tuossa voi olla. Jos paino on peräti nousussa ja tuloksetkin rullaa ylöspäin, niin itse kokeilisin kyllä tinkiä aluksi parisataa kaloria lisää. Jos parissa viikossa ei paino ala vieläkään laskea, niin ota vielä toiset parisataa... jos taas paino lähtee laskuun, niin suunta on ainakin oikea, sitten odotellaan. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos haluis rasvoja alas nykyisestä 16% vielä vähän ennen kesää, niin miten kantsis lähtee tota ravintoa muuttaa, vai onko nyt jo ns. Liian myöhästä? Salitreeniä 3krt ja 2 krt lihasvoiman kehitykseen keskittyvää ryhmäliikuntaa viikossa. Pituutta 164 cm aamupaino 47kg. Naispuolinen henkilö siis kyseessä.

Kalorilaskurin mukaan voi syödä 1910 kcal Ja peruskulutus 1549 kcal. Nyt tulee ehkä syötyä 1600kcal, mutta muutosta en kyllä itse ainakaan huomaa..? Paljon vois vähentää vielä ja kuinka pitkäks aikaa ja mitä kannattais jättää pois..?

Edellisestä kirjoituksesta tänne on vain viikko, jonka jälkeen pudotin kalorit yht. -500/pvä tai jopa yli ja lisäsin juoksulenkit välipäivälle. Oletin että paino laskisi vielä kovempaa mutta bullshit, sen kunniaksi sain melkein 2 kiloa painoa lisää. Haastavaa tämä on aika ajoittain.

Tosin piti luntata mittanauhalla ja näyttäisi 0.5cm kapeammalta vyötärö taas. Mitä lie sitten..

Tuo vähän sama kuin itsellä (kts aiempi kirjoitus). Paino ei tipu, rasva-% ei muutu, mutta peilistä näkee positiivista kehitystä. Välillä tää dieettaus tuntuu todella hakuammunnalta.

Zone-sarja -42%
Tuo vähän sama kuin itsellä (kts aiempi kirjoitus). Paino ei tipu, rasva-% ei muutu, mutta peilistä näkee positiivista kehitystä. Välillä tää dieettaus tuntuu todella hakuammunnalta.

Huomasin tänä aamuna että olen pitänyt kalorilaskurissa peruskulutuksen raskaana vaikka työ on ihan puhtaasti istumatyötä. Muuttamalla istumatyöhön kaloritavoite laski huomattavasti.. ei ihme että paino on seilaillut miten sattuu ja olen lätkinyt helvetisti miinuskaloreita laskuriin. Positiivista kuitenkin tuo vyötärön/mahan pieneminen joka tässä pääasiallinen tavoite tässä vaiheessa on ollutkin.

Mikä ohjelma sopii dieetille parhaiten? olen itse aattellut 2-jakoista ohjelmaa 4 krt viikossa tai 4-jakoista ohjelmaa. Mitä ohjelmaa täällä porukka suosittelee?

Mikä ohjelma sopii dieetille parhaiten? olen itse aattellut 2-jakoista ohjelmaa 4 krt viikossa tai 4-jakoista ohjelmaa. Mitä ohjelmaa täällä porukka suosittelee?

Mitään parasta ei tietenkään ole, mutta periaatteessa kumpikin noista sopii varmasti. Ite ottaisin 2-jakosen 4krt viikossa. Sillä kulutuskin on varmaan hiukan nelijakosta suurempi.

Tällainen yleiskysymys, että kauanko teillä jotka vaihtelette usein massa/dieetti-kausien välillä nuo dieetti-kaudet kestävät ja mitä luokkaa painon pudotukset ovat tässä ajassa? Paljonko eroa massa vs dieetti -kauden kaloreissa?

Tyhymä keltanokka diettaa. Eli mitä enemmän pakkista luen, tuntuu että sitä vähemmän tiiän. Pari viikkoa ekaa oikeaa dieettiä takana ja lisäravinteet sekottaa mun pään o_O Vedän aika isoilla miinuksilla (oiskohan noin -800kcal päivässä jos laskee yhden herkuttelupäivän/vko mukaan) ja mietinkin että pitäisikö hifistellä ja ostaa glutamiinia tai jotain rasvanpolttajaa tehostamaan dieettiä/estämään lihasten katoamista. Kalliitahan nuo on...
Tarkoitus pikku hiljaa nostaa kaloreita, itse en hirveästi pelkää lihasten katoamista kun ei niitä paljon alkujaan ole ollutkaan. Jotain boostia kuitenkin reeni kaipailisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom