Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
^ Ei tommonen pieni mättöpäivä mitään meinaa. Samalla kaavalla vaan eteenpäin mitä normaalistikkin, jos sillä paino on pudonnut. Tekee välillä ihan hyvääkin vähän herätellä kroppaa siihen painonpudotukseen pienillä mättöpäivillä, että aineenvaihdunta pysyy mukana.

No paino nyt ei oo pudonnut kuin sellaiset 2-2,5 kg, mutta mä pudotankin rasvaprossaa normipainon sisällä;174 cm, nyt (ennen tätä päivää) 58 kg. Sen sijaan olen saanut sitä mitä olen hakemassakin, lihasmassan kasvua eli onhan se dieettaus sitten sikäli purrut. Se nyt oiskin jo näky, jos minä olisin pudotellut menemään perinteistä -500 g / vko :) Ei ois kuin luut jäljellä.

Nooh, huomenna sitten uusin voimin, kun tuli tuo tovin virinnyt herkkuvaje toivottavasti paikattua.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kiitos tästä postauksesta! Tosiaan niinkuin sanoit laihduttaminenhan on periaatteessa erittäin yksinkertaista kun kulutat enemän kun syöt :D Noh kaikki tietävät että se ei todellakaan ole niin helppoa :D

Ekaa kertaa dieetillä ja nyt iski ongelma. Oon nyt käyny aamusalilla 4 x vk sekä tehny n. 4km iltalenkin päivittäin. Mitat on tällä hetkellä 181cm/90kg eli ylipainoa on jonkun verran. Salilla treenin kulutus on ~800kcal, lenkillä ~550kcal. Syön aamiaisella (salin jälkeen) pari ruisleipää kinkulla ja kananmunan yrttisuolalla. Lounaaksi salaatti (salaattisekoitus, paprika, sipuli, tomaatti, kurkku) kanalla/lihalla/kalalla (150g). Päivälliseksi myös salaattia, lihaa, ruisleipää, kananmunaa. Juomaksi raakamaitoa tai vettä. Välipaloiksi proteiinirahkaa ja hedelmiä/smoothieta. Syön 5 kertaa päivässä. Näillä eväillä pääsen 1600-1700kcal. Enkä kertakaikkiaan jaksa syödä enempää kun ei mahaan mahdu. Mutta tuossahan ei jää perusaineenvaihdunnalle salipäivinä kuin 250-350kcal. Eikös tuo nyt tarkoita, että mä vedän kroppani säästöliekille vaikka sitä karistettavaa läskiä on melko reilusti? Mitä ihmettä teen, kun enempää ei halua syödä, salia en halua jättää ja koiratkin on pakko lenkittää. Tavoitepainoni on 72kg.

Zone-sarja -42%
Ekaa kertaa dieetillä ja nyt iski ongelma. Oon nyt käyny aamusalilla 4 x vk sekä tehny n. 4km iltalenkin päivittäin. Mitat on tällä hetkellä 181cm/90kg eli ylipainoa on jonkun verran. Salilla treenin kulutus on ~800kcal, lenkillä ~550kcal. Syön aamiaisella (salin jälkeen) pari ruisleipää kinkulla ja kananmunan yrttisuolalla. Lounaaksi salaatti (salaattisekoitus, paprika, sipuli, tomaatti, kurkku) kanalla/lihalla/kalalla (150g). Päivälliseksi myös salaattia, lihaa, ruisleipää, kananmunaa. Juomaksi raakamaitoa tai vettä. Välipaloiksi proteiinirahkaa ja hedelmiä/smoothieta. Syön 5 kertaa päivässä. Näillä eväillä pääsen 1600-1700kcal. Enkä kertakaikkiaan jaksa syödä enempää kun ei mahaan mahdu. Mutta tuossahan ei jää perusaineenvaihdunnalle salipäivinä kuin 250-350kcal. Eikös tuo nyt tarkoita, että mä vedän kroppani säästöliekille vaikka sitä karistettavaa läskiä on melko reilusti? Mitä ihmettä teen, kun enempää ei halua syödä, salia en halua jättää ja koiratkin on pakko lenkittää. Tavoitepainoni on 72kg.

Miten ihmeessä olet edes päässyt tuohon 90 kiloon, jos et kerta jaksa syödä edes 2000 kaloria päivässä?

Jaa miten oon päässy 90 kiloon... Syömällä ns. paskaa. Eli törkeesti sokeria, rasvaa, vaaleeta leipää, roskaruokaa jne. Nyt kun täytän mahani paremmilla eväillä, jää kalorit alas.

Kiitos vinkistä. :) Osaako täällä vielä joku viisas vinkata, että kuinka korkeelle mun pitäis päivän kalorit nostaa, jotta laihtuminen edistyis mut en vetäs kroppaani piippuun.

Mitäs olette mieltä tämänpäiväisestä ruokavaliosta Pituutta olis 178cm ja painoo n.84kg Treeniohjelmana tällä hetkellä tuo Muscle challenge 2013 edition mutta tulee varmaa vaihtumaan hieman kevyempään versioon jos näyttää siltä että on liian rankka.

10:00 Nopeasti imeytyvää prodee 30g - Whey 80 ( Tulee otettua heti ku herää )
11:30 2 leipää jonka päällä juustoa 1 siivu / 1 kinkku per leipä + omena + hitaasti imeytyvää prodea ( Gourmet pro )
12:30 Latausjuoma
13:00 Treeni - Treenin jälkee palkkari.
N. 15:00 Omatekoinen subleipä ku sattu olemaan tarvikkeita, sisältää kurkkua,juustoa,kinkkua+ pepperonia reilusti, tomaattia, hieman kostukkeeksi valkosipuli majoneeisa
18:00 Kanasalaattia. Koko annos sisältää 300g kanasuikaleita, 4 tomaattia, puolikas iso kurkku, Feta purkki. Tästä tuli 2 annosta.
20:30 Samaa kanasalaattia mitä 18:00.
23:00 Gourmet pro hitaasti imeytyvää prodee yö prodeks.

Yleensä ei tule tehtyä mitään subleipiä vaan yleensä ennen treeniä tulee syötyä kunnon ateria missä on prodee,hiilarii rasvaa. Hiilaria oon vähentänyt siten että isoimmat annokset hiilari tulee otettua ennen ja jälkee treenin. Muut tulevat sit esim tomaatista ja kurkusta jos niissä nyt jtn pientä on. Perus aamupala on 2-3 kananmunaa ja tomaatti. Sit prode juomia tulee tehtyä 2-3 päivän aikana. Nyt oon viikon verran vähentäny hiilaria aika reippaasti. Ja kreatiinin oon jättänyt pois mutta tuo paino ei ole oikein muuttunut yhtään mihinkää. Treenin jälkee tulee tehtyä 2-3x viikkoon 20min aerobinen ja välipäivinä tulee käytyä tehtyy 30 min aerobist. Mitäs vinkkejä ruokavalioon? Pitäskö niukentaa kaloreita vai lisätä liikuntaa.

Dietti 2013

Noniin.. Dietti olis täälläkin tarkitus aloittaa, taas. Olen 23v mies, pituutta 183cm ja painoa 97kg.

Salihommia tullut lätkän ohessa väännettyä 16 vuotiaasta lähtien ja nyt viimeiset 3 vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti pelkästään salia. Viime vuoden keväällä vetäsin ketoosilla pois 10kg ja kävin sen jälkeen kehonkoostumusmittauksessa, silloin mitat olivat 93kg ja rasvat 12%.

Olin erittäin tyytyväinen tuloksiin silloin. Kesä mentiin suurinpiirtein samoissa lukemissa. Syksyllä aloitin massakauden joka lähti hyvin liikkeelle mutta marraskuun alussa nilkkani murtui ja kipsi oli jalassa 8 viikon ajan. Silloin massakausi jäi päälle kaloreiden valossa mutta salilla ei tullutkaan käytyä laisinkaan = Läskiä on kertynyt. Tammi ja helmikuun on ollut motivaatio niin poissa, että viimeisin kunno treenini on ajalta ennen nilkan murtumista.

Nyt on kuitenkin aikaa otta miestä niskasta kiinni ja vetää rasvat pois sekä aloittaa taas salitreeni. Ennen nilkan murtumista tulokset salilta oli luokkaa penkki 125kg, mave 210kg ja kyykky 180kg. Ainiin kehonkoostumusmittauksen mukaan perusaineenvaihduntani oli 93 kiloisena hieman reilu 2400kcal (en tiedä mihin mittaus perustuu).

Uskon tässä 4kk lihasteni surkastuneen aikalailla ja läskiä on tullut reilusti lisää. Olen aiemmin treenannut 1 ja 3-jakoisilla ohjelmilla. Ajattelin nyt aloittaa 1-jakoisella 3krt viikossa. Ajattelin myös aloittaa "nollista" eli alan pumppailemaan kaikkia pääliikkeitä 50kilolla ja nostaa n. 5-10 kiloa viikossa, koska minulla ei ole kiire mihinkään ja tärkeimpänä kesäksi rasvojen alas saanti, massakausi alkaa sitten syyskuussa. Myös nilkka on hieman jäykkä vielä, joten luulen että on hyvä totuttaa sitä myös pienillä painoilla.

Olisiko viisasta tähdätä tuonne 2500kalorii päivässä ja viikko kerrallaan katsoa miten etenee eli nostanko vaiko tiputanko kaloreita? Entäs treeni, uskon tulosten "nousevan" hyvin pitkään koska pohjat ovat kunnossa. Olen treenannut tähän asti hieman voimapainotteisesti, mutta nyt ajattelin aloittaa noilla kevyillä "pitkillä" sarjoilla.. Mitä olette mieltä Arnoldin kultaisesta kuusikosta? Saattaa olla aika raju dietillä, mutta tarkoitukseni on dietata maltillisesti (-500kcal)

Tulipa pitkä sepustus ja taisin vastata melkeinpä itse kysymyksiini :P Voin koittaa myös ottaa vaikkapa parin viikon välein kuvia itestäni ainakin itselleni (ja myös muille kiinnostuneille), että kuinka äijä muuttuu viikkojen varrella!

Nii ja tavotteena vois vaikka alkuun ottaa 90kg eli -7kg 3kuukauden aikana. Samalla ajan itteäni taas sisään näihi salihommii ;)

Mites kannattais alottaa ottamaan rasvaa pois kehosta ? Eli 15 vuotias poika, pituutta 182cm ja painoa 94.8 jota on siis tullut 20kiloa näin yht äkkiä kesän jälkeen. Aloitin mielialaa parantavat lääkkeet ja sen jälkeen painossa tullut merkittävä nousu suoraan ylöspäin kun terveydenhoitajan kanssa katsottiin tarkastuksessa. Olen saanut painoa jo 5 kg pois tuohon nykyiseen painoon ja tavoite olisi noin 80kg että olisin normaali painoinen.. Aloitin noin 2 kuukautta sitten käymään salilla ja käyn nykyään 4 kertaa viikossa puntilla. Salin jälkeen otan palkkarin ja kotona yleensä syön jotain. Mitään dieettiä on vaikea alkaa pitämään koska kuitenkin koulussa joka päivä ruoka ja turha ruveta raahaamaan omia safkoja sinne mukaan. Joten joku kiltti ja viisas voisi antaa pientä neuvoa tälläselle pojan pyllerölle ! Ainiin ja lenkillä käyn muutaman kerran viikossa.:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo, eli on tässä tullut tätä treadia nyt 3 päivää luettua ja päässyt vasta puoleen väliin. Tarkoitus olis saada painoa pois 5-8kg kesään mennessä. Nykyiset mitat 183cm/94kg. Kaipaisin vinkkiä, että onko tää mun ruokavalio nyt ihan perseellään? Kerrotakkoon sen verran että välipalat, aamiainen ja iltapalat on aina samat, joka päivä.
Eli:
aamupala: 3 täysjyväruispala puolikasta, päällä Becelia, kalkkunaleike ja kurkkua. Kuppi teetä ja Valion rasvaton jugurtti.
lounas: munakas, jossa on yksi kanamuna, täytteenä 3 nakkia ja hivenen herkkusientä. Tai vaihtoehtoisesti nakkien tilalla tonnikalaa 1/3 purkki. 1 Tomaatti ja kurkkua 5cm pätkä. Iso lasi rasvatonta maitoa.
päivällinen: sama kuin lounas.
välipalat n.klo 18 ja 21: omena, banaani tai 4 ananasrengasta.

vettä juon noin 1,5 litraa pitkin päivää/iltaa. Lounas/päivällinen vaihtoehto vaihtuu päivittäin, ollen välillä toi munakas tai vaikkapa täysjyväriisiä kourallinen, broileria n.100g, uncle bens kastiketta ja kurkkua ja tomaattia. Tai vaikka hernekeittoa jauhelihalla lautasellinen tms normaalia suht terveellistä kotiruokaa.

Onko tässä liian vähän kaloreita mun kokoiselle? Alkoholia en käytä, enkä syö tai juo mitään mitä tässä ei olisi mainittu, paitsi kahvia, rasvattomalla maidolla ilman sokeria.

Uutena käyttäjänä ajattelin aloittaa kertomalla omasta "laihdutteluprojektista...

Nuorempana tuli urheiltua kovin aktiivisesti mutta joskus tossa kaksvitosena tuli "jotain muuta" ja työ/opiskelu vei niin paljon aikaa,että liikunta jäi useaksi vuodeksi lähelle nollaa...

Viimekesänä sitten havaitsin/havahduin puntarin näyttäessä 103kg(pituus 174cm)ja totesin,että asiallehan on jotain tehtävä...

Koska kunto oli todella paska,ja painoa noin reilusti niin päätion ensin pudottaa hivenen kiloja ja vasta sitten ottaa enemmän liikuntaa ohjelmaan.

Heinäkuussa 2012 siis aloitin ja hain työterveystohtorilta Orlistaatti reseptin ja samalla laitoin ruokavalion uusiksi. Ruokavalio on sellainen "kevyt"karppi,eli alle 80g hiilareita/vrk,yleensä jää alle50-60... Ja lisänä siis tuo orlistaatti 120mg 3x/vrk aterioiden yhteydessä.

Paino lähti kohtuullisen hyvin laskuun ja tammikuussa 2013 oli sellainen about 15kg lähtenyt.Tammikuusta lähtien olen lisännyt liikuntaa hiljalleen ja varovasti.Alkuu lenkkeilyä,ja nyt on viimeisen kuukauden ajan salilla mennyt 4-5x viikko ja lisäksi lenkkeilyä päälle.

Nyt vaan tuntuisi olevan tiukkassa viimeiset kilot,paino on nyt jo parisen viikkkoa pysynyt tiukasti 84kg tuntumassa,ja vaikka kuinka olen yrittänyt ruokavaliota perata ja liikuntaa lisätä niin ei tapahdu mitään...Salitreeniinkin lisäsin 3xviikossa 60min juoksumatolla reipasta kävelyä(juoksu ei paskojen polvien takia oikein onnistu)...

Eli,jos tähän jotain hyvää vinkiä löytyy,niin ilolla otan vastaan...Tavoite paino olisi tuolla lähempänä 70kg.

Kiitti

Nyt vaan tuntuisi olevan tiukkassa viimeiset kilot,paino on nyt jo parisen viikkkoa pysynyt tiukasti 84kg tuntumassa,ja vaikka kuinka olen yrittänyt ruokavaliota perata ja liikuntaa lisätä niin ei tapahdu mitään...Salitreeniinkin lisäsin 3xviikossa 60min juoksumatolla reipasta kävelyä(juoksu ei paskojen polvien takia oikein onnistu)...

Voisit aluksi tarkistaa vielä, että tämän viestiketjun ensimmäisen viestin "" kohdat edelleen toteutuvat? Oletko jopa tinkinyt likaa? Pitäisikö kaloreita ehkä jopa nostaa. Kuntosaliharjoittelussa salilla käymisen määrä ei välttämättä ole paras mittari, mutta tältä foorumilta löydät paljon hyviä vinkkejä saliharjoitteluun ja sen aloittamiseen. Isommat lihakset kuluttavat enemmän energiaa, joten tavallaan sekin on tapa saada painoa tai ainakin rasvaprosenttia alaspäin.

Toisaalta pelkkä vaa'an tuiottaminen ei myöskään ole fiksua eli miten hyvin rasvaprosentti on ollut laskussa ja tuntuuko edelleen kiristymistä tapahtuvan, vaikkei paino suoranaisesti vaa'assa liikukaan? Paras apu tähän on peili...

Joo,palstaa on tullut tässä painonpudotuksen aikana kyllä tiiviisti luettua,ja nuo ekan sivun ohjeet on toimineet hyvin ohjenuorana... Ja edelleen kaikki kohdat täsmää... Voi se kyllä olla,että kalorit on jääny vähän turhan paljon miinukselle,täytyykin alkaa vähän tarkemmin vielä laskemaan... Kiristymistäkin on jossain kohdin vartaloa toki tapahtunut,mutta keskivartalon alue on edelleen "ongelma", ja sitä täs pitäis vielä pois sulatella...

Kohtapuolin alottamassa ensimmäistä dieettiäni. Punttia harrastanut noin vuoden ja sen aikana painoa tullut noin 10kg lisää, josta osa tietysti rasvaa. Olen harjoitellut "FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä" triidistä löytyneellä 1-jakosella ja nyt kiinnostaisi tietää kuinka treeniä jatketaan dietiin aikana? Tehäänkö ihan samaa ohjelmaa vai muuttuuko se jotenkin dieetin aikana? Mainittakoon vielä että kevään urheilullisena tavoitteena on lisäksi nostaa cooper-tulos takaisin vanhalle tasolleen 3500 pintaan (nyt 3000). Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan.

Moiks! Täällä olisi yks aloitteleva neito avuntarpeessa. Olen lukenut foorumia paljon ja uutta tietoa on tullut paljon, kiitos siitä !!
Okei, sitten ongelmaani.. Kerrottakoon ensin perus jutut itsestäni. Vuosimallia 85, pituutta 168cm ja painoa 60kg.
Tavoitteeni on lyhyesti: lisää lihasta, vähemmän rasvaa (sen verran täältä lukemastani oppineena, en käytä sitä sanaa josta kaikilla tuntuu palavan hermo ;) )
Okei syömiset:
Aamupala klo 7: puuro, 3kananmunan valk. 1dl marjoja ja 2tl kookosöljyä, 1rkl kauralese
Ateria 2 klo 10: 90gkananrintaa, 1dl täysjyvä riisi ja 1dl vihreitä papuja, 1tl oliiviöljyä
Välipala klo 12: proteiinijuoma (2,5dl: 183kcal,2,5g rasvaa,20g hh,(sokeria 20g) +omena
Ateria 3klo 14: 90g kanaa, 1dl parsaa, 1dl herneitä ja 100g bataattia
Ateria 4 klo 18: 90g väh.rasv. Jauhelihaa, 50g täysjyvä makaronia, 100g kasviksia ja 50g dolmio light pastalastiketta.
Iltapala klo 22: proteiinblendi 25g,150gmarjoja, 1tl pellavasiemenöljyä

Lisänä 3l vettä, B-vitamiini, 2x omega3 tabu ja aamuin sekä illoin 1tl glutamiinia veteen

Valiosta kysyisin onko liian vähän vai ok määrä ruokaa??

Treeni: 4jakoinen sali ohjelma ja ajattelin aerobisena ottaa tuota hiit treeniä mistä shamrock (???) kirjoitteli ainakin jossain täällä..

Tälläistä tämän mimmin mielessä :)

Moiks! Täällä olisi yks aloitteleva neito avuntarpeessa. Olen lukenut foorumia paljon ja uutta tietoa on tullut paljon, kiitos siitä !!
Okei, sitten ongelmaani.. Kerrottakoon ensin perus jutut itsestäni. Vuosimallia 85, pituutta 168cm ja painoa 60kg.
Tavoitteeni on lyhyesti: lisää lihasta, vähemmän rasvaa (sen verran täältä lukemastani oppineena, en käytä sitä sanaa josta kaikilla tuntuu palavan hermo ;) )
Okei syömiset:
Aamupala klo 7: puuro, 3kananmunan valk. 1dl marjoja ja 2tl kookosöljyä, 1rkl kauralese
Ateria 2 klo 10: 90gkananrintaa, 1dl täysjyvä riisi ja 1dl vihreitä papuja, 1tl oliiviöljyä
Välipala klo 12: proteiinijuoma (2,5dl: 183kcal,2,5g rasvaa,20g hh,(sokeria 20g) +omena
Ateria 3klo 14: 90g kanaa, 1dl parsaa, 1dl herneitä ja 100g bataattia
Ateria 4 klo 18: 90g väh.rasv. Jauhelihaa, 50g täysjyvä makaronia, 100g kasviksia ja 50g dolmio light pastalastiketta.
Iltapala klo 22: proteiinblendi 25g,150gmarjoja, 1tl pellavasiemenöljyä

Lisänä 3l vettä, B-vitamiini, 2x omega3 tabu ja aamuin sekä illoin 1tl glutamiinia veteen

Valiosta kysyisin onko liian vähän vai ok määrä ruokaa??

Treeni: 4jakoinen sali ohjelma ja ajattelin aerobisena ottaa tuota hiit treeniä mistä shamrock (???) kirjoitteli ainakin jossain täällä..

Tälläistä tämän mimmin mielessä :)

Ei kukaan (tai ainakaan minä) jaksa noita sun puolesta kalorilaskuriin syöttää. Eli kalorilaskuri.fi, isket safkat sinne ja lasket kalorit niin tiedät missä mennään. Kasviksia ja prodea näyttää tulevan tarpeeksi. Rasvaakin uskoisin. Aika hyvällä mallilla toisin sanoen. Ainoa kysymys on että meinaatko nyt olla sillä dieetillä vai bulkilla, eli laihdutatko vai kasvatatko lihasta? Sen mukaan kalorit. Hiilareita tuossa tuskin on liikaa ainakaan.

Hyvällä mallilla siis, mutta treeniohjelmaksi en 4-jakoista ottaisi jos kyseessä on aloittelija. Oletan että (ainakin) 4 treeniä oli sulla suunnitelmissa tehdä viikkoon niin 2-jakoinen olisi parempi, jolloin saisit koko kropan lihaksiston 2 kertaa viikossa läpi. Raskaat perusliikkeet pistää kroppaan vauhtia ja rasvaki tirisee eli ne mukaan, ei mitään naisten vemputuksia ja miljoonaa toistoa ;) Hiitistä en tiedä valitettavasti tarpeeksi, jotta mitään osaisin neuvoa :D

Syötetty- tälläistä olisi
n. 1700 kcal
Proteiinit 155g (36%)
Hiilihydraatit 150g (35%)
Rasvat 55g (29%)

Dieettiä olisi tarkoitus vetää, että pääse rasva (nimenomaan) tirisemään. Edelleen kyllä mietityttää syönkö tarpeeksi ?? Dieetti on aina tietysti dieetti, mutta nytkin nälkään heränneenä mietityttää.. Vai onko tuo smoothie liian kevyt iltaan? Tosin täältä jollain peruskulutus laskukaavalla oma p.kulutus on n1800kcal, joten ei tuo 100kalorin vaje paljolta kuullosta... mutta ottaakohan tuo laskuri huomioon jo liikunnan määrän??

Kiitos tuosta punttivinkistä- täytyy käydä lukemassa tuota treenipuolta niin saan varmaan muokattua ohjelman kaksijakoiseksi.

Niin ja kiitos vastauksesta :)

Kyllä sä päivässä kulutat todennäköisesti enemmän kuin 1700kcal. 60kg aktiivinen nainen, joka liikkuu 3-5 kertaa viikossa voi pitää jonkinlaisena ohjenuorana paino x 35 -kaavaa eli sulla koko päivän kulutus liikunnat huomioiden olisi luokkaa 2100. Siihen nähden 1700kcal on oikein hyvä :) Ruokalistassa näkyy aika vähän vihannespuolta etenkin pääaterioilla, niitä voisit mielestäni lisätä ja leikata sitten vaikka muista hiilareista (onko 1dl riisiä keitetty määrä vai kuiva määrä riisiä? jos kuiva, niin siitä puolet pois) että kalorit pysyy samana. Vihannekset täyttää vatsaakin paremmin.

Huokaus ja helpotus - nyt on jo paljon luottavaisempi mieli valioon. Tuo 1 dl riisiä on mitattu keitetystä, mutta mutta... katsotaan kuukausi nyt tällä eteenpäin, eiköhän se peili/ mittanauha kerro miten sujuu :)
Kiitos vastauksesta !

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom