Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
^no, ite tietty suosittelen just vähähiilarista, mutta muutkin toimii. riippuu mitä haluu syödä. ;)

mä kun alotin karppaamisen, vedin heti hiilarit alle sen 20 ja kaloreita söi n.2000 ja ylikin. salia en juuri harrastanut. -toki aloitin salilla käymisen, mutta en sit sitä jaksanut vähillä hiilareilla, joten nykyään hiilarit on 50-100 ja sit samalla syön hiukan vähemmän kaloreissa lepopäivänä, mutta silti syön yli 1300/pv. -> paino laskee. salipäivänä sit 1500-1800, ja viikonloppuisin siten 1800-2000 yhtenä päivänä. -- noi "yhtenä" päivänä mulla on lipsunut, joten aika tiukkoja kamppailuja oon itseni ja läskieni kanssa käynyt. 8)
parempi ainakin aluksi olla tiukka ja sitten myöhemmin sallia semmosen enempi hiilaria/kökköä sisältävän päivän.
mut jos et oo ollu kovasti laihiksilla aiemmin etkä syöny vähän VAAN paljon/huonosti, ja sen takia lihonut, niin kyllä pitäs laihtua 1500-2000 kaloreilla. oot kuitenkin mua isompi ja mies. --- toi ylemnpi lause vaan tarkotti sitä, että kyllähän niitäkin tarinoita lukee/kuulee, varsinkin naisilta, että leivät laihdu vaikka syövät ku hiiret. mut silloin takana on monia kuihdutuskuureja ja hormoonit päin persettä -> keho on säästöliekillä ja haluu pitä kaiken läskin tai pahemmassa tapauksessa kerrytää sitä lisää kaikesta mahdollisesta.

no, plääh.
toivottavasti sait olennaisen tosta irti. mulla alkaa vähän aina häröilemään nää...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kiitos paljon asiallisesta ja nopeasta vastauksesta :). Tuli sellainen mieleen, että kannattaisiko ottaa käyttöön joku vähähiilihydraattinen dieetti, kun liikkumista ei kerta tule hirveästi ja hiilareista taas tulee herkästi paljon kaloreita/energiaa?
Ei niistä sen herkemmin energiaa tule kuin proteiineista tai rasvoistakaan, mutta siltikin sinun tapauksessasi noudattaisin nimenomaan vähähiilarista dieettiä, juurikin tuon liikkumattomuuden takia.

Makroravinteiden energiamäärät:

Proteiini 4 kcal/g
Hiilihydraatti 4 kcal/g
Rasva 9 kcal/g

Huomioimisen arvoista on myös, että alkoholi sisältää energiaa 7 kcal/g.

Paino on nyt viimeisen kuukauden pysynyt 93 kilon hujakoilla 176cm varrella ja tarkoitus olisi alkaa cuttaamaan ensimmäistä kertaa vakavasti ja harkitusti heti vuoden vaihtumisen jälkeen kesän puoleen väliin tähdäten. Tavoitteena olisi realistisesti vähintään 8kg pudotus, mutta olen tosi tyytyväinen jos pääsen 80 kiloon asti.

Laskeskelin tällä laskurilla päivittäistä kaloritarvetta pelkästään painoni ylläpitoon http://scoobysworkshop.com/calorie-calculator/, ja sen mukaan ylläpitoon vaadittaisiin jopa 3500 kaloria (27v mies.)
Voiko tuo luku olla oikeassa? Tiedän, että ylimääräistä löytyy reilusti, mutta silti tuo tuntuu aika suurelta, toi tietääkseni jo suht isorunkoiselle kaverille bulkkikauden päiväenergia.

Miten tarkasti jengi myös ottaa noi hiilarien päivittäiset määrät, koska käsittääkseni vhh-tyypit rajoittavat hiilarit 25-50g päivässä ja pelkästään 50-30-20 makrojakaumalla ja energiantarpeellani menen tuosta 50g grammasta yli jo parilla aterialla, mutta sitten taas jengillä on usein hiilarit jopa yli proteiinien päiväsaannissa cutilla?

Haluaisin ottaa käyttöön myös aktiivisen fläsän mittaamisen, mutta en omista tarpeellista instrumenttia. Omaan vaakaan ei voi luottaa mitenkään, koska tuo kapistus joka ensisijaisesti vielä sanoo pakkauksessa itseään läskimittariksi, antaa hetkellisestä nesteytyksestä ja ties mistä suolen sisällöstä johtuen tulosta ainakin 3% suuntaan tai toiseen (yli 20% ollaan tällä hetkellä, se on varma).

wholesales_2012_New_Hot_sales_the_most_accurate_f.jpg

Eli kuvan kaltaista kapistusta haettaisiin, vaihtoehtoisesti myös sähköinen vastaava jos ne ovat luotettavia. Yritin etsiä ihan perus kolmiomittaa kirjakaupoista, mutta esim. Prismankaan kokoisessa kauppakeskuksessa ei moista löytynyt. Löytyykö näitä mistä?

Millanen saliohjelma kannattaa dieetin aikana olla? Se käsitys on jotta kehitystä ei tapahdu dieetillä. Pitäskö mun pitää nykyiset 8 toiston sarjat nykyisillä painoilla vai pudottaa kenties painoja ja lisätä toistoja?

Ajattelin niin kauan laihduttaa, että pääsen eroon pelastusrenkaasta. Se voi vaatia jopa 10kg painonpudotuksen. Nyt oon 165cm/70kg.

Millanen saliohjelma kannattaa dieetin aikana olla? Se käsitys on jotta kehitystä ei tapahdu dieetillä. Pitäskö mun pitää nykyiset 8 toiston sarjat nykyisillä painoilla vai pudottaa kenties painoja ja lisätä toistoja?

Ajattelin niin kauan laihduttaa, että pääsen eroon pelastusrenkaasta. Se voi vaatia jopa 10kg painonpudotuksen. Nyt oon 165cm/70kg.
Samanlainen kuin muutenkin, eli älä tee mitään radikaaleja muutoksia. Dieetillä, kun energiaa ei ole muutenkaan hukattavaksi, voisit kuitenkin välttää kaikkia äärimmäisyyksiin vietyjä tehokeinoja (kovia pakkostoistoja, pudotussarjoja, jne.).

Zone-sarja -42%
Kuinka monta lepopäivää viikossa pidätte dieetillä? Syöttekö silloin siten, että kalorit jää alle kulutuksen vai "tankkaatteko" syömällä saman määrän kuin treenipäivinä? Lepopäivät tuntuisi ainakin maalaisjärjellä ajateltuna tärkeiltä mm. rasitusvammojen välttämisen kannalta. Jos teette aamulenkkejä tyhjään mahaan, niin syöttekö hiilaria sisältävän aamupalan heti sen jälkeen vai esim. pelkkää protskua rasvan tehokkaamman palamisen toivossa?

Niin ja piti siitä kysyä, että hidastaako salitreenin aikana juotu hiilihydraattia sisältävä aminohappojuoma rasvan palamista? Eli pitäiskö olla hiilariton versio?

Niin ja piti siitä kysyä, että hidastaako salitreenin aikana juotu hiilihydraattia sisältävä aminohappojuoma rasvan palamista? Eli pitäiskö olla hiilariton versio?
Ei hidasta. Treeni nostaa GH-eritystä, hiilari estää sen, mutta hiilarilla ei oo tässä tapauksessa vaikutusta GH-eritykseen. (GH suuressa osassa rasvanpoltossa)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hei!

Naispuolinen ystäväni, 19-vuotias,170cm ja n.85 kg haluaisi alkaa laihduttamaan. Yritän auttaa häntä treenaamaa ja syömään oikein mutta punttaushimoja ei paljoa löydy. Uinti tai lenkkeily sopisi paremmin. Lihasmassalla ei ole väliä, kunhan ylimääräinen fläsä lähtisi. Onko järkevää esim. 4 krt viikossa aerobinen esim. lenkki, HIIT, uinti jne..? ja mitä arvioitte kulutukseksi? 2500 kcal?
Vai olisiko parempi 3 krt viikossa salille ja 2 aerobista siihen lisäksi? Treeni olisi varmaanki yksinkertainen G6. Kiitokset vastauksista!!

Hei!

Naispuolinen ystäväni, 19-vuotias,170cm ja n.85 kg haluaisi alkaa laihduttamaan. Yritän auttaa häntä treenaamaa ja syömään oikein mutta punttaushimoja ei paljoa löydy. Uinti tai lenkkeily sopisi paremmin. Lihasmassalla ei ole väliä, kunhan ylimääräinen fläsä lähtisi. Onko järkevää esim. 4 krt viikossa aerobinen esim. lenkki, HIIT, uinti jne..? ja mitä arvioitte kulutukseksi? 2500 kcal?
Vai olisiko parempi 3 krt viikossa salille ja 2 aerobista siihen lisäksi? Treeni olisi varmaanki yksinkertainen G6. Kiitokset vastauksista!!

Mulla ei oo mitään hajua laihduttamisesta, tai mistään muustakaan, mutta jos "punttaushimoja ei paljoa löydy", niin ihan turhaan sinne salille silloin mennään.

Mulla ei oo mitään hajua laihduttamisesta, tai mistään muustakaan, mutta jos "punttaushimoja ei paljoa löydy", niin ihan turhaan sinne salille silloin mennään.
Ilmaisin asian väärin. Punttikokemusta ei löydy ja tarvitsisi opetusta. Kyseinen nainen on myös hyvin ujo ja tarvitsisi pienen salin, jossa ei reenaisi kukaan muu samaan aikaan :D anteeksi epäselvyys!

Kannattaa ehkä kertoa kuntosalitreenin hyvistä puolista kuten kropan ulkomuodon muokkaantuminen ja se kuuluisa "kiinteytyminen" sekä positiivinen vaikutus kehonkoostumukseen. Tietty siellä täytyy osata valita tarpeeks raskaat painotkin, jotta tulosta syntyy. Saahan tuloksia pelkällä aerobisellakin, mutta itse jos jollekin antaisin vinkkejä niin suosittelisin salitreeniä. Kyllä siihenkin ajan kanssa tottuu ja oppii tykkäämään, tän oon huomannut lähipiirissä. Jos unelmakropan haluu, niin on sen eteen tehtävä töitäkin.

Seuraavia ohjeita jos kyseinen nuori nainen alkaa noudattaa, niin kyllä laihtuu 100% varmuudella. Ainakin jos ei kärsi mistään aineenvaihduntaan dramaattisesti vaikuttavasta sairaudesta kuten kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Punttaus ei tietenkään oo mikään pakko, jos haluaa ensisijaisesti laihtua eikä kasvattaa näyttäviä muskeleita.

1. Ruokavaliosta kokonaan pois (no yhtenä päivänä viikossa menköön, jos "pakko") sokeria, viljaa ja perunaa sis. tuotteet. Noilla se on kuitenkin lihonut. Jos haluaa pelata vielä enemmän varman päälle, myös maitotuotteet pois.

2. 4-6 ateriaa päivässä ja joka aterialla proteiinia (liha, kala, muna) ja kasviksia. Luonnolliset rasvatkin ok (kuten kylmäpuristettu öljy salaatinkastikkeena) Aterioiden välissä ei kaloreita nautita, ei siis napostella OLLENKAAN. Vettä vähintään 2 litraa/pv. Kuitulisänä esim. pellavansiemenrouhetta, aterioilla manteleita/pähkinöitä kasvisten lisäks. Hedelmät myös ihan ok aterioilla. Ja aterioiden välissä ei sitten syödä.

3. Mitä tahansa rankempaa liikuntaa vähintään kolmena päivänä viikossa 30+ minuuttia ja joka päivä edes kävelyä.

4. Riittävästi unta, aikaisemin nukkumaan, jos on taipumus valvoskella yömyöhään.

Seuraavia ohjeita jos kyseinen nuori nainen alkaa noudattaa, niin kyllä laihtuu 100% varmuudella. Ainakin jos ei kärsi mistään aineenvaihduntaan dramaattisesti vaikuttavasta sairaudesta kuten kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Punttaus ei tietenkään oo mikään pakko, jos haluaa ensisijaisesti laihtua eikä kasvattaa näyttäviä muskeleita.

1. Ruokavaliosta kokonaan pois (no yhtenä päivänä viikossa menköön, jos "pakko") sokeria, viljaa ja perunaa sis. tuotteet. Noilla se on kuitenkin lihonut. Jos haluaa pelata vielä enemmän varman päälle, myös maitotuotteet pois.

2. 4-6 ateriaa päivässä ja joka aterialla proteiinia (liha, kala, muna) ja kasviksia. Luonnolliset rasvatkin ok (kuten kylmäpuristettu öljy salaatinkastikkeena) Aterioiden välissä ei kaloreita nautita, ei siis napostella OLLENKAAN. Vettä vähintään 2 litraa/pv. Kuitulisänä esim. pellavansiemenrouhetta, aterioilla manteleita/pähkinöitä kasvisten lisäks. Hedelmät myös ihan ok aterioilla. Ja aterioiden välissä ei sitten syödä.

3. Mitä tahansa rankempaa liikuntaa vähintään kolmena päivänä viikossa 30+ minuuttia ja joka päivä edes kävelyä.

4. Riittävästi unta, aikaisemin nukkumaan, jos on taipumus valvoskella yömyöhään.

Kiitos vastauksesta! Iso ongelma kyseisellä neidolla on juuri tämä napostelu eri aterioiden välillä, joka koostuu pääosin suklaasta, sipsistä ja muusta scheissesta.
Yritän houkutella hänet puntille ja opettaa perusliikkeet kuten kyykyn, maven ja penkin. Osaatteko heittää arviota kulutuksesta? esimerkiksi 4 treeniä viikkoon niin paljonko tuollainen tyttö kuluttaa? voisin tehdä hänelle esimerkin päivänruokavaliosta. Myös ruokapäiväkirjaa hän aikoo pitää. Entä esim. lenkillä niin missä on optimisyke alue? hän omistaa jo sykemittarin ja sitä voisi hyödyntää. Taas on sekava selitys koittakaa jaksaa!

Kiitosta vaan. Ei kulutuksen arviointi ole oikeastaan edes tarpeellista eikä tarkalleen edes mahdollista. Sanoisin siis että tuon kokoinen alkaa laihtua jo kunnon ruualla, säännöllisellä ateriarytmillä ja liikunnalla ilman mitään laskemista. Semmonen nyrkkisääntö vielä, että ateria koostetaan harkiten, eikä oteta lisää. Ikinä :hyper: !

JOS niitä kaloreita haluaa alkaa laskeskella, sanoisin että n. 1800-2000 kaloria + liikunta jo laihduttaa. Moni (ehkä etenkin nainen?) mokaa laihdutuksensa syömällä ihan liian vähän tyyliin 1200 kaloria/pv jonkun viikon, jonka jälkeen ratkeaa hillittömiin mässäysorgoihin ja lihoo kaiken takaisin korkojen kera...

Kiitosta vaan. Ei kulutuksen arviointi ole oikeastaan edes tarpeellista eikä tarkalleen edes mahdollista. Sanoisin siis että tuon kokoinen alkaa laihtua jo kunnon ruualla, säännöllisellä ateriarytmillä ja liikunnalla ilman mitään laskemista. Semmonen nyrkkisääntö vielä, että ateria koostetaan harkiten, eikä oteta lisää. Ikinä :hyper: !

JOS niitä kaloreita haluaa alkaa laskeskella, sanoisin että n. 1800-2000 kaloria + liikunta jo laihduttaa. Moni (ehkä etenkin nainen?) mokaa laihdutuksensa syömällä ihan liian vähän tyyliin 1200 kaloria/pv jonkun viikon, jonka jälkeen ratkeaa hillittömiin mässäysorgoihin ja lihoo kaiken takaisin korkojen kera...
Tuhannet kiitokset vinkeistä! :worship: Voisin vaikka tänne päivitellä missä mennään tän projektin kanssa. Uskomattomat kiksit kun jeesaa jotakuta elämänmuutoksen aloittamisessa, vaikka se lähtee jokaisesta itsestään mutta kun tämäkin on oikea damsel in distress :D

Tsemppiä teille :) Ja jos ko. damsellilla on taipumus usein ahmia tai ylipäätään syödä stressiin tai vitutukseen (kuten erittäin monella on), se tapa kannattaa kitkeä asap. Ja sitä ei voi tosiaan ikinä korostaa liikaa, että itsestä se muutos lähtee. Mutta hyvä tsemppari auttaa paljon!

Ei huhhuhh, en näköjään osaa edes käyttää tätä palstaa, äskeinen viestini ei sitten tallentunut tai sitten ohjautui muualle... No, yritän uusiksi, ja alla oheinen veisti (ehkä) jo toisen kerran:

Heipä hei,

täällä palstaa ihastellen jo tovin aikaa seuraillut uusi jäsen. Olen kuutisen vuotta treenaillut sitä sun tätä, ja nyt 1,5 kk sitten aloittanut säntillisesti treenailemaan PT:on ohjauksessa tavoitteena muuttua ajan myötä riutuneesta laihisläskistä atleetimmaksi. Hyvin on alkanut, innostusta on riittänyt enemmän kuin ikinä kuvittelinkaan. Kuntosalilla 3-4 krt/vko, 1 krt pyöräilyä.

Olen nyt 3 vkoa noudattanut saamaani hieman muunneltua Jutta/Bull-dieetin suuntaista systeemiä; muutos on, että oliiviöljyä syödään 2 krt pv ruokalusikallinen ja muissa ruoka-aineissa pienet muunnokset määrissä. Muuten idea sama. Kokonaiskalorit joka tapauksessa n. 1500 kcal. Liikunnan myötä kulutetut kalorit korvataan kuitenkin kulutetulla määrällä proteiinipainotteisesti. Näin olen siis toiminut ja Kalorilaskurilla asiaa nyt viikon verran vielä tarkistellut, että oikeassa suunnassa liikun edelleen.

MUTTA... kun paino ei vaan lähde laskuun! No joo, ekalla viikolla putosi 0,5 kg (lähtöpaino oli 58,7 - olen siis 174 cm), seuraavalla viikolla mätin jouluaattona itseeni n. 3,5 kg edestä ruokaa, mutta välittömästi seuraavana aamuna palasin takaisin ruotuun. Tämän jälkeen olen tyylikkäästi täysin jämähtänyt lukuun n. 59,5, ei niin mitään muutosta. Alan olla ihan tosissaan epätoivoinen .

Siis voiko vikana olla nyt se, että...
- olen about 100-200 kcal syönyt kuitenkin liikuntapäivinä vähemmän, kun en ole jaksanut mättää itseeni koko sitä kuluttamaani kalorimäärää. 400-450 kcal on ihan kaamea määrä tunkea sitä ruokaa huiviin, joten väliin jää tosiaan inansa vajaaksi. Voiko se olla tosissaan näin pienestä kiinni??
- VAI onko mahdollista, että tuon 1,5 kk:n hyvin ahkeran treenaamiseni vuoksi lihasmassa on lähtenyt hienoiseen kasvuun enkä siis enää edes pääse tuonne lähtöpainooni? No ei kai...?

JA ennenkuin kysytte, miksen ota asiaa puheeksi PT:ni kanssa - no siksi, että hän on lomareissulla ja meillä on nyt 2 vkon tauko. Että näin

Olisin siis us-ko-mat-to-man kiitollinen, jos jotain tsemppiapua tai vastaavaa tähän kohtaan nyt tulisi, alkaa oleen sellainen turhan-tässä-näköjään-raadan -fiilis.

Kiitos paljon!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom