Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei, aloittelin itse tässä hiljattain saliharrastuksen joten eihän se ollut kun ajan kysymys ennenkuin tänne päätin viimein rekisteröityä. :puntti: Kuitenkaan en kysymykseni takia viitsinyt uutta threadia aloittaa.
Eli neljä viikkoa tullut käytyä salilla, tyylillä kolmesti viikkoon salilla, yhtenä päivänä osa käsistä, välipäivä, jalkapäivä + loput käsistä, välipäivä, selkä + hartiat + jos jotain jaksaa ja vatsalihakset joka toinen kerta. Välipäivinä harrastan aerobista liikuntaa sen tunnin verran, esim. juoksulenkki.

Olen 171cm / 64 kg 22-vuotias mies, tarkoituksena olisi pudottaa vielä pari kiloa, rytisten on viime vuosien aikana tullut paino alas sen ~30 kg mutta viimeiseen kuukauteen ei vaa'an viisari ole värähtänyt suuntaan eikä toiseen. Olen laskeskellut kalorilaskurilla päivittäiset ruoka-annokset, ja jokapäivä on tullut omien laskujen mukaan mentyä miinuskaloreilla.

Esimerkki päivän ruokavaliosta:
Aamupalaksi maitorahkaa purkki + banaani/omena
Lounaaksi jotain lämmintä ruokaa, esim. hernekeitto/kana&riisi/pinaattikeitto + raejuustoa riippuen ruuan määrästä
Iltapalaksi maitorahkaa/ pari leipää + hedelmiä

En millään tempulla saa tuosta sitä 2000+ kaloria minkä minä olevinaan kulutan, laskujeni mukaan joka päivä pitäisi mennä miinuskaloreilla. Joten, jos joku kokeneempi osaisi auttaa, missä vika ettei paino vaan putoa? Mättöpäiviä en vietä, eikä alkoholikaan ole viimeisen parin kuukauden aikana juurikaan virrannut, pl. juhannus. Liikuntaa ei juurikaan tullut harrastettua ennen tätä salireenistä innostumista. Kiitos ja kumarrus jo etukäteen jos joku osaa auttaa! :worship:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hei, aloittelin itse tässä hiljattain saliharrastuksen joten eihän se ollut kun ajan kysymys ennenkuin tänne päätin viimein rekisteröityä. :puntti: Kuitenkaan en kysymykseni takia viitsinyt uutta threadia aloittaa.
Eli neljä viikkoa tullut käytyä salilla, tyylillä kolmesti viikkoon salilla, yhtenä päivänä osa käsistä, välipäivä, jalkapäivä + loput käsistä, välipäivä, selkä + hartiat + jos jotain jaksaa ja vatsalihakset joka toinen kerta. Välipäivinä harrastan aerobista liikuntaa sen tunnin verran, esim. juoksulenkki.

Olen 171cm / 64 kg 22-vuotias mies, tarkoituksena olisi pudottaa vielä pari kiloa, rytisten on viime vuosien aikana tullut paino alas sen ~30 kg mutta viimeiseen kuukauteen ei vaa'an viisari ole värähtänyt suuntaan eikä toiseen. Olen laskeskellut kalorilaskurilla päivittäiset ruoka-annokset, ja jokapäivä on tullut omien laskujen mukaan mentyä miinuskaloreilla.

Esimerkki päivän ruokavaliosta:
Aamupalaksi maitorahkaa purkki + banaani/omena
Lounaaksi jotain lämmintä ruokaa, esim. hernekeitto/kana&riisi/pinaattikeitto + raejuustoa riippuen ruuan määrästä
Iltapalaksi maitorahkaa/ pari leipää + hedelmiä

En millään tempulla saa tuosta sitä 2000+ kaloria minkä minä olevinaan kulutan, laskujeni mukaan joka päivä pitäisi mennä miinuskaloreilla. Joten, jos joku kokeneempi osaisi auttaa, missä vika ettei paino vaan putoa? Mättöpäiviä en vietä, eikä alkoholikaan ole viimeisen parin kuukauden aikana juurikaan virrannut, pl. juhannus. Liikuntaa ei juurikaan tullut harrastettua ennen tätä salireenistä innostumista. Kiitos ja kumarrus jo etukäteen jos joku osaa auttaa! :worship:

Älä nyt mitään kolmijakoista ala vielä treenaamaan jos neljä viikkoa löytyy salitaustaa, ota kaikki hyöty nyt irti ja ala treenaamaan aluksi yksijakoisella ohjelmalla, että lihakset saavat mahdollisimman paljon rasitusta heti alussa. Nappaa tuolta vaikka Arnoldin kultainen kuusikko, sitä itsekkin tein aikoinaan ja voin suositella lämpimästi.

Jos painat vain 64kg niin älä nyt enää painoa pudottele vaan ala syömään kunnolla. Semmoinen 200-500 kaloria yli kulutuksen jos lihasta haluat (toki aloittelijalla se lihas kasvaa vaikka pienillä miinuksilla, mutta vain maksimoidaksesi sen kasvun suosittelen plussakaloreita) Tuo kolme pientä ateriaa päivässä kerää tuskin edes sitä tuhatta kaloria, ehkä juuri ja juuri. Alat nyt syömään kunnolla, syöt sen 5-6 ateriaa päivässä sijoittaen isoimmat ateriat treenien ympärille (ennen treeniä ja treenin jälkeen). Koitat saada ainakin sen 2500kcal täyteen joka päivä, treenipäivinä hiukan enemmän. Jos se paino ei ala nousemaan niin lisää ruokaa koneeseen.

Päivittäin ruokavaliosta olisi hyvä saada proteiinia 2g/painokilo, rasvaa 1g/painokilo ja loput kalorit sitten hiilareista. Ei tuotakaan aivan täydellisesti tarvitse noudattaa, mutta pidä se sellaisena suuntaa antavana ohjeena. Pistä päivän syömiset tänne niin on helpompi pitää kirjaa. Kulutuksesi voit karkeasti arvioida samaisen sivun kautta, ja sen avulla sitten syödä tarpeeksi.

Hieno aloitusviesti helpotti paljon, mutta pari kysymystä heräsi:

1. Tulisiko saliohjelma muuttaa dietiillä? Teen nykyisin kolmijakoisella, joten tulisiko se vaihtaa vaikka yksijakoiseen dieetin ajaksi?

2. Aamuaerobiset ajattelin aloittaa. Vinkkejä lenkin suhteen? Mikä syke olisi paras rasvanpolttoa ajatellen?

3. Mikä saattaisi olla suuntaa-antava energiankulutukseni? Olen 175cm 80kg 18v jannu. Salilla käyn 2-3 kertaa viikossa ja niinä päivinä kun en salilla ole olen 9h ulkohommissa (huvipuistotyöntekijänä). En tiedä kuinka oleellinen tuo viimeinen tieto on, mutta ajattelinpahan kertoa varmuuden vuoksi.

Osaisiko joku vähän neuvoa? En tahtoisi tehdä kaikkea väärin, jos nyt tällaiseen leikkiin alan :D.

1. Varmaan pärjäät kolmijakosellakin dietillä ollessasi. Ite kyllä vaihtaisin varmaan kaksjakoseen, mutta toiminee tuokin.

2. Aamuaerobiseksi ehkä helpoin on n. 20min hölkkä tai sitten joku HIIT-juttu (rankempi, mutta tehokkaampi etenkin ns. jälkipolttoa ajatellen, koska se tehostaa aineenvaihduntaa koko päivän ajaksi), mutta periaatteessa mitä matalampi syke sitä enemmän rasvaa käytetään energiana suhteessa hiilihydraattiin (ja proteiiniin). Tosin matalammalla sykkeellä saa tehdä kauemmin hommaa, että saa saman määrän kaloreita palamaan kuin korkeampisykkeisellä liikunnalla. Joku sellanen 100-120bpm vois olla kätevin syke ja se onkin aika yleinen.

3. http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced Vaikka tuosta saat laskettua suurinpiirteisen kulutuksesi. Kyllä tuo huvipuistokin vähän enemmän istumatyötä enemmän kuluttaa, koska todennäköisesti seisoskelet siinä jonkun verran ja vähän käveletkin muutaman askeleen sinne tänne välillä. E: Huomaa muuten, että tuossa kalorilaskurissa saa vaihdettua paunat kiloiksi siitä yläreunasta.

Oho, siinäpä kätevä laskuri, kiitokset.

Tuli nyt vielä mieleen, että tulisiko tuo -500kcal laskea tuosta peruskulutuksesta? Näin ainakin oma järki sanoisi, koska tuo liikunnan mukaan määräytyvä kulutushan heittelee rajusti päiväkohtaisesti. Huvikseni laskeskelin tässä tämän päivän kalorisaantia ruoista:
Aamupala: Pari palaa ruisleipää, 2dl jugurttia, lasillinen rasvatonta maitoa ja kahvi = ~400kcal
Lounas: Atrian pyttipannu 473kcal
Iltapala (oikeastaan päivän toinen ruoka, koska työt kestävät myöhään): Rullakebab ~800kcal (foorumeilta kaivettu mutu-luku)

Tekisi yhteensä 1673kcal. Vaikuttaa melko mahdottomalta näillä safkoilla! Voiko todella jäädä siis +300kcal miinuksille vaikka söisi päivänmittaan vähän mitä sattuu, kuten minä tänään? Yleensä syön vielä terveellisemmin, päivällä edellisen päivän ruoan jämiä ja illlalla ihan aterian. Kalorithan jäävät tuolloin sinne 1500kcal tuntumaan. Voiko siis todella olla, että mitään suuria muutoksia ei tarvitse minun edes syömisiin tehdä? Erotuksena ainoastaan, että herkut (karkit, jäätelöt, ei-light-juomat, keksit, alkoholin) jätän pois. Vaikuttaa epäilyttävän helpolta. Vai tulisiko tässä vaiheessa alkaa sitten laskea niitä makroravintoarvoja (vai mitälie olivatkaan)? Nehän nimittäin heittävät tällaisella syömisellä pahasti, liikaa rasvaa ja hiilihydraattia epäilisin.

Olisi hieman liian helpon oloista todellakin, että lenkkeilyllä ja herkkujen poisjätöllä saisin tuon 500kcal vajeen aikaan tuosta vain.

Jos syöt alle mitä kulutat laihdut, jossei nyt mitään sairauksia ole. Tiedä sitten lähteekö lihasta miten paljon, jos syöt liian paljon alle kulutuksen, mutta laihdut kuitenkin.

Näinhän se tietenkin on, mutta tuntuu jotenkin järjenvastaiselta, että noin syöden voi vielä laihtua:wtf:. Pitänee ilmeisesti vastaavuudessa pyrkiä tarkkailemaan proteiinin saantia, jotta laihtuminen tapahtuisi rasvasta eikä lihaksesta?

Juu, kunhan käyt salilla ja syöt proteiinia riittävästi minimoit lihaksen "laihtumisen". Tietenkin yleensä vähän lähtee lihastakin ja voimat putoaa (painot pienenee), kun on dietillä.

Oho, siinäpä kätevä laskuri, kiitokset.

Tuli nyt vielä mieleen, että tulisiko tuo -500kcal laskea tuosta peruskulutuksesta? Näin ainakin oma järki sanoisi, koska tuo liikunnan mukaan määräytyvä kulutushan heittelee rajusti päiväkohtaisesti. Huvikseni laskeskelin tässä tämän päivän kalorisaantia ruoista:
Aamupala: Pari palaa ruisleipää, 2dl jugurttia, lasillinen rasvatonta maitoa ja kahvi = ~400kcal
Lounas: Atrian pyttipannu 473kcal
Iltapala (oikeastaan päivän toinen ruoka, koska työt kestävät myöhään): Rullakebab ~800kcal (foorumeilta kaivettu mutu-luku)

Tekisi yhteensä 1673kcal. Vaikuttaa melko mahdottomalta näillä safkoilla! Voiko todella jäädä siis +300kcal miinuksille vaikka söisi päivänmittaan vähän mitä sattuu, kuten minä tänään? Yleensä syön vielä terveellisemmin, päivällä edellisen päivän ruoan jämiä ja illlalla ihan aterian. Kalorithan jäävät tuolloin sinne 1500kcal tuntumaan. Voiko siis todella olla, että mitään suuria muutoksia ei tarvitse minun edes syömisiin tehdä?

Jättäisin tuosta lauseesta ihan suosiolla tuon VIELÄ sanan pois ;) Jättäisin eines pyttipannut ja naapuri pizzerian rullakebabit mättöpäivälle ja arkena söisin sitten vielä terveellisemmin. Parempia raaka-aineita ja enemmän aterioita! :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vielä oli sielä juuri sitä varten, että "normaalisti" syön ihan itsetehtyä ruokaa. Tuollaisia eineksiä ja pizzoja koitan välttää, mutta nyt vaan sattui tuollainen päivä kohdalle. Enemmän aterioita on hankala toteuttaa kun 9h työpäivän aikana on kaksi taukoa, ruoka- ja kahvitauko. Olen yleensä tehnyt niin, että olen jakanut mukaan otetut eväät siten, että syön osan lounaalla ja osan kahvitauolla. Jaksaa huomattavasti paremmin.

Tällä hetkellä mietityttää vain tuo proteiininsaanti. Olen siis syönyt perusterveellisesti ja annan vaikka esimerkiksi tämän päivän safkat: Aamulla aikaisemmin kertomani aamupala. Ruoaksi grillattu kanan filee, kolme perunaa ja lisäksi grillattuja vihanneksia. Välipalaksi söin maustamatonta rahkaa 200g johon lisäilin sitten mansikoita. Illalla ajattelin paistaa pari kananmunaa ja syödä ne ruisleivän kanssa. Ateriat huuhdon alas rasvattomalla maidolla.

Minulla ei oikeastaan ole hajuakaan paljonko proteiinia noin syöden saa. Tavoitehan olisi polttaa rasvaa eikä lihasta dieetillä. Kuinka kriittisiä lihakset siis ovat tuon protskunsaannin suhteen?

Miltä näyttää tällänen ruokavalio? olen siis dieetillä (ekaa kertaa)

Eilen:
aamupala: 3 kananmunaa, 2 realin leipää (juusto ja salaatti) , 1/2L maitoa
lounas klo 12: 2 kanafilettä, 4 perunaa, puol purkkii raejuustoo + salaattia
Päivällinen n. klo 16: 1/2L maitoa, tonnikalaa vedessä, 2 realin leipää
iltapala klo 20: valion maitorahka+ruokalusikallinen rypsiöljyä ja mansikoita.

Onko tää nyt ihan terveisiä perseestä?

Lenkillä käyn joka toinen päivä 40-60 min aamulla aikasin vauhti on sellasta 5 min/km
ikää on 21 ja pituus 176 ja paino 76kg

Miltä näyttää tällänen ruokavalio? olen siis dieetillä (ekaa kertaa)

Eilen:
aamupala: 3 kananmunaa, 2 realin leipää (juusto ja salaatti) , 1/2L maitoa
lounas klo 12: 2 kanafilettä, 4 perunaa, puol purkkii raejuustoo + salaattia
Päivällinen n. klo 16: 1/2L maitoa, tonnikalaa vedessä, 2 realin leipää
iltapala klo 20: valion maitorahka+ruokalusikallinen rypsiöljyä ja mansikoita.

Onko tää nyt ihan terveisiä perseestä?

Lenkillä käyn joka toinen päivä 40-60 min aamulla aikasin vauhti on sellasta 5 min/km
ikää on 21 ja pituus 176 ja paino 76kg

Mää jättäisin nuo perunat pois kokonaan. Joka kevät kun hieman tiputtelen painoo, syön esim lihapullien/kastikkeen/pihvien kans aina vaan kasviksia. Yleensä tomaattia,kurkkua ja jotain vihreää kylkeen.

Laske kalorilaskurilla kalorit ja makrojakauma, se sen kertoo missä menään :) Jos hiilaria liikaa, tiputa leipä pois ja rasvaa voi karsia vaikka kananmunan keltuaisia pois jättämällä. Tuo ruokalusikallinen rypsäriä kannattaa pitää jokapäiväisessä ruokavaliossa.

Mää jättäisin nuo perunat pois kokonaan. Joka kevät kun hieman tiputtelen painoo, syön esim lihapullien/kastikkeen/pihvien kans aina vaan kasviksia. Yleensä tomaattia,kurkkua ja jotain vihreää kylkeen.

Laske kalorilaskurilla kalorit ja makrojakauma, se sen kertoo missä menään :) Jos hiilaria liikaa, tiputa leipä pois ja rasvaa voi karsia vaikka kananmunan keltuaisia pois jättämällä. Tuo ruokalusikallinen rypsäriä kannattaa pitää jokapäiväisessä ruokavaliossa.

Laita kalorilaskuriin nuo, ja katso paljonko tulee kaloreita. Itse epäilisin, että rasvaa tulee liian vähän. Ainoat mistä rasvaa tulee tossa on kananmunat ja illan rypsiöljy ja en usko, että niistä tulee sitä n. 70g rasvaa. Rasvaa tarvitaan hormonitoiminnan ja jopa rasva-aineenvaihdunnan (rasvan palaminen) ylläpitämiseen. Perunat voi jättää pois, jos kaloreita tulee liikaa, mutta sitä tuskin tarvitsee tehdä.

Elikkä meikäläinen ollu Dieetillä nyt tammikuusta saakka ja tähän asti lähtenyt 8kg 106-98kg, pituutta löytyy 182cm.

Teen joka toinen pv yksjakosella ohjelmalla kaikki lihakset läpi ja joka toinen päivä aamulla hiit sekä illalla 30-60min hölkkälenkki.

kalorit pyörii siinä ~2000 paikkeilla, proteiinia nappailen noin 2g/ rasvaton painokilo

salilla käymisen alotin taas noin 1.5 vuoden tauon jälkeen viime viikolla, mutta onko siinä periaatteessa järkeä, kun miinuskaloreilla kokoajan mennään?

entä onko tuo hyvä, että joka toinen päivä aerobista ja joka toinen punttireeni? sunnuntain ajattelin pitää suht rentona.

mites noi kalorit, pitäiskö olla korkeemmat? laskurilla laskin jotain peruskulutusta, suunnilleen 2700?

kiitoksia nyt jo etukäteen vastauksista :puntti:

vähän päivitystä.

Paino puolenvuoden dieetin jälkeen 108 - 85.

Muutama kysymys:

1. Päivittäiset kalorit 1800-2000kcal, proteiinit 2g/painokilo, rasvat n. 1g painokilo ja loput hiilareista.
Pitäisikö vieläkin laskea noita kaloreita, kun tuppaa tuo paino jumittamaan tällähetkellä tossa 85?
Tietty kulutus tippuu ton painon mukana, mutta silti tuo kalorisaanti niin alhaalla, että luulisi tippuvan ihan tasaseen tahtiin?

2. Jaan postia pyörällä työkseni, joten liikuntaa tulee melko reippaasti, noin 2.5h lenkki viidesti viikossa.
Pitäisikö tähän päälle vetää vielä jotain muuta kunnon liikuntaa, esim. 30-60min hölkkälenkki?

3. Teen tällähetkellä salilla starting strenght 1-jakoista ohjelmaa, pääasiassa siis raskaita perusliikkeitä 3x5 tyylillä.
Onko ohjelma OK, vai pitäisikö ennemmin tehdä jotain 3x10 ohjelmaa tjsp?

4. Millälailla porukka täällä pitää cheattipäiviä? Itse pyrin pitämään kalorit siinä ~2000 paikkeilla vaikka söisinkin roskaa.

kiitoksia vaan etukäteen jos joku viitsii vastata :kippis1:

Iltaa taloon!
Reilu parikymppinen, 172 senttinen 85-90 kiloinen (en omista vaakaa, niin en osaa sanoa tämän hetkistä painoa) nuori mieshenkilö ilmoittautuu. Kyllästyin lihavana olemiseen lopullisesti, kun jälleen yhdet farkut alkaa olla tukalan pienet. Tein nyt periaatepäätöksen, että isompia farkkuja en osta, vaan pistän itseni mahtumaan kaikkiin vanhoihin vaatteisiin.

Sairastin masennusta muutaman vuoden, kun menetin muutamat läheiset ihmiset kertarysäyksellä, ja näiden vuosien aikana paino nousi melkoisesti 70 kilosta nykyisiin lukemiin. Vuodet meni lähinnä syödessä ja kotona makoillessa, eli lihas- ja juoksukunto on myös melko rapakunnossa, en muista milloin viimeksi olisin juossut pidempää matkaa, kuin bussipysäkille kotiovelta. Nyt olisi tarkoitus pudotella aluksi nopeasti paino takaisin tuonne 70 kilon tuntumaan ja sen jälkeen aloittaa paremman lihaspohjankin rakentaminen.

Olen koittanut lueskella ruokavaliosta ja treenailuista jo hieman ympäri nettiä, mutta tuntuu että jokainen sanoo toista. Karkit, limsat ja muut sokerijuomat jo jätinkin pois, mutta sitten päästäänkin kysymykseeni: karppausta vai kaloreiden laskemista, kun tavoitteena olisi saada paino alas? Tai oikeastaan paremmin rasva palamaan ja peilikuvaa paremmaksi, kun sitä vaakaa en omista. Näin yhtäkkinen syönnin tarkkailun aloittaminen tuntuu myös melkoiselta tähtitieteeltä. Löytyykö netistä joitain esimerkkipaketteja päivän ravinnolle? Pelasin teinipoikana jääkiekkoa, jolloin sain syödä vaikka puolitoista pellillistä pitsaa, pari pussia karkkia ja huuhtoa kaiken alas cociksella, eikä paino noussut mihinkään. Muutamien viime vuosien aikana ruokailussa ei sitten ollutkaan oikein minkäänlaista tolkkua muuan syystä. Tarkoituksena ei siis ole vain äkkiä saada miestä pienemmäksi (vaikka mahdollisimman paljon haluaisinkin pienentyä ennen opintojen alkua), vaan laittaa elämäntavat aikalailla uusiksi. Pysyvästi.

Minkälaista liikuntaa/treenausta pitäisi aloittaa harrastaa tässä sivussa? Salitreenin pääsisin aloittamaan syyskuussa ilmaiseksi, kun yliopiston tiloissa on ilmeisesti opiskelijoille ilmainen sali odottelemassa.

Terve!

Ravinto -osiossa on paljon infoa dieteistä, suosittelen niiden vilkaisua. Itse olen onnistunut pudottamaan tuolla karppauksella aika vaikuttaviakin määriä, mutta se pitää sitten ottaa ihan tosissaan. Vetäisin melkein ensimmäisen 3 viikkoa putkeen ihan suoraan natsi linjalla, mutta sitten voi huoletta esim joka toinen viikonloppu syödä muutakin kuin karppiruokaa, ns. cheattipäivä. Tarkempia ja varmasti parempaa infoa löydät tosiaan tuolta Ravinto -osiosta. Itse alotin täällä alottelijiden osiolta löytyvällä Starting Strenght ohjelmalla, ja sitä monet suosittelevat myös juurikin dietin ajaksi. Ongelmana vaan kunnon himo karppaamisessa on että paino saattaa lähteä valumaan liiankin nopeasti, vaikka kuulostaa tylsältä, on 1kg/viikko ihan maksimi vaikka enemmänkin lähtisi helposti, jos siis haluat samalla oikeasti treenata, etkä vain tukea sillä mahdollisimman nopeaa diettiä.

3. Lisää liikuntaa. Aamuaerobista pidetään yleensä hyvänä ajankohtana rasvanpolttoa ajatellen. Eli ennen aamiasta lenkille mars. Miksi aamulla? kroppa on tyhjä hiilhydraateista, jotka ovat elimistön ensisijaista energiaa ja näin pakotat elimistön käyttämään rasvaa energianlähteenä.

Tuota mulle neuvottiin aamulla kun herää niin vetämään vaikka samantien tota proteiini juomaa, ku keho on yön aikana tyhjentyny proteiinista, niin kannattaako tuokin jättää sitten lenkkeilyn jälkeiseksi yhdistää aamupalan yhteyteen se ? Kun eihän siinä vissiin hiilareita paljoa ole kun sekoittaa veteen ?

Zone-sarja -42%
Olisko vanhemmilla kävijöillä vinkkejä itselle joka on kyllästynyt muistuttamaan palloa, olen 176cm ja painoo kertyny pyöreät 110kg. Nyt aloittamassa dieettiä ja salille tarkoitus ruveta käymään. Millaisia sarjoja suosittelette? Ja mitä kaikkea kannattaa salil tehdä? Ei oo aiemmin tullut siellä meinaan käytyä. Myös muut inkit tervetulleita näin alkuun. Proteiinin saantia meinasin lisätä jo alkuun hera80:llä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom