Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt tuossa hieman yrittänyt tuhdimmin annostaa menemään. Sunnuntai meni 3000kcal ja tänään yritän samaan, vaikkakin veikkaan lopulliseksi tulevan 2500kcal max. Mutta nämähän ovat vieläkin peruskulutuksen alapuolella ilman liikuntaa. Kalorilaskuri näyttää peruskulutukseksi sen 3100kcal, joten mitenkä iso mättö sitä pitäisi vuorokauteen saada ja minkälaisesta aikajaksosta kannattaisi puhua, kun yrittää saada kehoa luovuttamaan.

Ja vielä tähän kun ottaa huomioon päivittäisen liikkeen jaloilla ja 7km lenkit vähintään kolme kertaa viikkoon. Alkaa nuppia ahistamaan, kun jumittanut niin perkeleen kauan tuossa 107kg:ssä ja tavotteeseen olisi matkaa vielä ihan mukavasti (90kg) Onhan tässä tietysti peruskunto jo aika rautainen ja ikinä en ole näin hyvin jaksanut juosta. Lihastakin löytyy oikein mukavasti, mutta vatsasta pitäis saada siivu irti ja ylimääräiset rasvat siis kehosta irti. Kuukausi eteenpäin ja alkaa taas pyöräkausi, joten silloin tulee vuorostaan se 40-50km viikkoon pyörällä vedettyä lenkkiä.

"Stna kun ei temppelin ovet aukea"

Itse kyllä lisäisin tuota lenkkeilyn määrää aika rajusti josset nyt ole mikään metsuri ammatiltasi.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Alkaa olemaan 30km juoksu/kävely intervallia viikkoon aika maksimi jalkojen palautumisen kannalta. Tietysti, kevät tulee ja alustalla pito paranee. Ja kyllähän tässä jatkuvasti yritän päästä ylöspäin juoksemisen määrässä ja pituudessa, mutta kyseenalaistan kumminkin ravintopuolta ja erityisesti tuota kamalaa jumimista.

Joku tuossa kusee nyt ja pahasti. Ensinnäkin 1-2 olisi pitänyt lähteä jo kahdella ekalla viikolla. Tarkista sieltä kalorilaskurin tilastoista tarviiko tehdä kalorikorjausta sinne perustietoihin. Kyllä se käyrä kertoo oletko syönyt oikein verrattuna tarpeeseen ja liikuntaan.

No tuota kalorilaskuria olen melko orjallisesti noudattanut. Kalorilaskuri antaa 1800 "normipäiväksi" ja salin kanssa about 2000 on menny. Voiko olla että miehessä on niin vähän lihaa, että pitää tiputtaa tuota kalorimäärää? Viime vuonna Inbodyssä käydessäni peruskulutus oli ~1700.

No helvetin huonostihan toi on tippunu. Tiputa hiilarit 5% pariks viikoks ja tsekkaa mitä tapahtuu? Ei oikein toimi noi "perusdieetit" itelläkään. Ketoosilla lähteny kaloreita laskematta pääsääntösesti kilo/viikko.

E. Ja syytäkin itkee jos 6vko on kituuttanu nälässä eikä mitään oo tapahtunu :D

Olen tuota ketoosia miettinyt, mutta en uskaltanut ekaa diettiä sillä aloittaa. Hieman se tietenkin houkuttelis, mutta en tiiä uskaltaako. Kait sitä vois kuiten...

Ei näläkää oikeastaan ole ollut ja vanahana dataajana nälässä oleminen on toinen nimi. ;)

Kiitos vastauksista.

No tuota kalorilaskuria olen melko orjallisesti noudattanut. Kalorilaskuri antaa 1800 "normipäiväksi" ja salin kanssa about 2000 on menny. Voiko olla että miehessä on niin vähän lihaa, että pitää tiputtaa tuota kalorimäärää? Viime vuonna Inbodyssä käydessäni peruskulutus oli ~1700.

Olen tuota ketoosia miettinyt, mutta en uskaltanut ekaa diettiä sillä aloittaa. Hieman se tietenkin houkuttelis, mutta en tiiä uskaltaako. Kait sitä vois kuiten...

Ei näläkää oikeastaan ole ollut ja vanahana dataajana nälässä oleminen on toinen nimi. ;)

Kiitos vastauksista.

No jos inbody antaa 1700 niin sitten sun pitää vetää 1200kcal tms. jotta paino laskee. Se on jo helvetin vähän siis jos haluaa painoa tiputtaa. Itse vetäisin treeniä sen verran että kalorivaje tulee sieltä kautta, eli normi kulutuksen mukaan söisi ja sitten treenistä tulevan vajeen jättäisin huomioimatta.

Paino 96kg. Kalorit päivässä n. 2500kcal, protskua 200g. Treenipäivinä (6kpl. viikossa) lisäksi palkkarista se n. 220kcal (1dl heraa, 1dl maltoa). Viikossa 5 kertaa rauhallista kävelyä n. 50min.

Tarkotus ois pudottaa painoa se 1kg viikossa, miltä toi kalorimäärä kuulostaa? Onko liian vähän/paljon?

No jos inbody antaa 1700 niin sitten sun pitää vetää 1200kcal tms. jotta paino laskee. Se on jo helvetin vähän siis jos haluaa painoa tiputtaa. Itse vetäisin treeniä sen verran että kalorivaje tulee sieltä kautta, eli normi kulutuksen mukaan söisi ja sitten treenistä tulevan vajeen jättäisin huomioimatta.

Niin siis todellakin peruskulutus on sen Inbodyn mukaan tuo 1700, eli maatessa, 12 tunnin paaston jälkeen, niinkuin tuo näytettäisin määriteltävän. Voiko olla, että menen liian alhaisilla kaloreilla ja kroppa on jumissa vai pitäisikö tuon mättöpäivän vaikuttaa siihenkin? Töissä tulee käveltyä jonnin verran, mutta muuten salia lukuunottamatta on liikunta olematonta.

Miksi ei uskalla ketoosia? Nytjo hiilarit sulla aika alhaalla, niin eipä toi kauheesti eroo :) anna palaa vaan.

En mie tiiä, ajattelin vain että se on tollainen hifistely. Hieman kokemusta oisin halunut ensin "normidiettailusta", mutta en tiiä kun ei se näytä toimivan. Nuo hiilarit ei ole ollut ihan noin alhaalla kuin pitäisi...

En itseäni aloittelijaksi enää miellä, mutta laitetaan nyt tänne kun en äkkiseltään parempaa threadia aiheesta löytänyt.

Eli:

Olen 28-v salia + brassijujutsua harrastava mies. Tavoitteenani on päästä kesäksi pikku hiljaa tiukkaan kuntoon. Dieetti on alkanut vuoden vaihteessa, lähtöpaino oli n. 72kg, nykypaino 66kg. Kroppa on ns. atleettinen, näkyvä rasva mikä löytyy - on totutusti siellä vyötärön seudulla. Rasvaprosenttiani en ole nyt mitannut, mutta pyörinee jossain 12-13 prosentin lukemissa. Koko aikaa en vedä tiukkaa linjaa - välillä tulee viikonloppuisin syötyä vapaammin ja baareissakin käytyä - tästä johtuen mennään hiljalleen eteenpäin dieetin suhteen. Tavoitteena silti tiukka kesäkunto, tässä nykyinen salitreenipäivän ruokavalioni, johon toivon rakentavia kommentteja:

(kokonaiskalorimääriä pyöristelty hieman tasalukuihin)

AAMUPALA:
Puuro (kaurahiutale 30g) + mehukeittoa + raejuustoa 150g + pähkinöitä (maapähk. 10g + makadamiapähk. 10g + cashewpähk. 5g) 25g
= P 31g + H 24g + R 18g = 370 kcal

LOUNAS:
Broilerin fileesuikaleet (110g) + raejuustoa (100g) + oliiviöljy (1rkl) + parsakaali (60g) + tomaattia + kurkkua + paahdettua sipulia (5g) + aurinkokuivattua tomaattia (5g)
= P 45g + H 9g + R 17g = 360 kcal

VÄLIPALA:
Cytosport Muscle Milk 75g
= P 32g + H 12g + R 18 = 350 kcal

PALAUTUSJUOMA:
Palautusjuomasekoitus 110g Whey Overdrive 2 (70g) + OsmoPure (40g)
= P 57g + H 40g + R 2g = 410 kcal

PÄIVÄLLINEN:
Jauhelihapihvi (100g) + raejuustoa (100g) + oliiviöljy (1rkl) + parsakaali (60g) + tomaattia + kurkkua + paahdettua sipulia (5g) + aurinkokuivattua tomaattia (5g)
= P 39g + H 11g + R 27g = 440 kcal

ILTAPALA:
3 kananmunaa + vihanneksia
= P 21g + H 1g + R 16g = 230 kcal

+ 2 monivitamiinitablettia
+ 2 kalaöljykapselia
+ 1 magnesiumtabletti
= YHT: P 225g + H 97g + R 98g
= n. 2150-2200 kcal

Miltä vaikuttaa kokonaisuudessaan?

Zone-sarja -42%
Alkaa olemaan 30km juoksu/kävely intervallia viikkoon aika maksimi jalkojen palautumisen kannalta. Tietysti, kevät tulee ja alustalla pito paranee. Ja kyllähän tässä jatkuvasti yritän päästä ylöspäin juoksemisen määrässä ja pituudessa, mutta kyseenalaistan kumminkin ravintopuolta ja erityisesti tuota kamalaa jumimista.

Kokoajanhan ne matkat siitä melkein huomaamatta jokatapauksessa venyvät ja venyvät ja tuo palautuminenkin varmasti nopeutuu sitä mukaa kun kunto kohoaa :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paino ei lähde, ei sitten millään. Alkaa jo pikkuhiljaa vi*uttamaan, kohta yritetty diettailla jo 1.5v onnistumatta vielä kertaakaan. Aikoinaan, kun lopetin säännölliset karkki / limu / herkkupäivät niin paino putosi huomaamatta sellaiset 10kg, laittamatta mitään kalorilaskuriin tai keskittymättä mitenkään painonpudotukseen. Nyt olen koittanut etsiä sopivaa kalorimäärää, jolla alkaisi rasva lähteä. Ekaksi otin 2000kcal - ei tulosta. Nyt sitten oon yrittänyt vaan syödä ihan normaalisti laittamatta mitään kalorilaskuriin sen kummemmin - ei tulosta. Kilpirauhasen vajaatoiminta on poissuljettu. Neuvokaa, mitä teen? Mitat tälläiselle laihaläskille 183/84. Kalorilaskuri antoi 2200kcal pk:ksi, eli olikohan tuo 2000kcal sitten tiettyinä päivinä jo liikaa, jolloin saatu hyöty hävisi ja viikon saldona oli +- 0 kcal. Pitäisikö vielä kokeilla tuota 2000kcalia, sehän olis miinuksien kanssa sellaiset 1700kcal / päivä.

Ja joo, oon pitäny mässypäiviä suurinpiirtein kerran kahteen viikkoon.

Paino ei lähde, ei sitten millään. Alkaa jo pikkuhiljaa vi*uttamaan, kohta yritetty diettailla jo 1.5v onnistumatta vielä kertaakaan. Aikoinaan, kun lopetin säännölliset karkki / limu / herkkupäivät niin paino putosi huomaamatta sellaiset 10kg, laittamatta mitään kalorilaskuriin tai keskittymättä mitenkään painonpudotukseen. Nyt olen koittanut etsiä sopivaa kalorimäärää, jolla alkaisi rasva lähteä. Ekaksi otin 2000kcal - ei tulosta. Nyt sitten oon yrittänyt vaan syödä ihan normaalisti laittamatta mitään kalorilaskuriin sen kummemmin - ei tulosta. Kilpirauhasen vajaatoiminta on poissuljettu. Neuvokaa, mitä teen? Mitat tälläiselle laihaläskille 183/84. Kalorilaskuri antoi 2200kcal pk:ksi, eli olikohan tuo 2000kcal sitten tiettyinä päivinä jo liikaa, jolloin saatu hyöty hävisi ja viikon saldona oli +- 0 kcal. Pitäisikö vielä kokeilla tuota 2000kcalia, sehän olis miinuksien kanssa sellaiset 1700kcal / päivä.

Ja joo, oon pitäny mässypäiviä suurinpiirtein kerran kahteen viikkoon.
Mun mielestä ei kannattais sun mitoilla hirveästi alle 2000kcal mennä.. Lisää lenkkeilyä tms. niin alkaa läski sulamaan.

Mun mielestä ei kannattais sun mitoilla hirveästi alle 2000kcal mennä.. Lisää lenkkeilyä tms. niin alkaa läski sulamaan.
Kalorilaskuri antaa pk:ksi 2200. Jos lepopäivinä nauttisi sen 1700kcal ja salipäivinä +300, ei varmaan mennä kauheasti mönkään. Vielä on melko liukkaat kelit lenkkeilyyn, mutta hiihto toimikoon korvaajana vielä hetken. Katsotaan, josko noilla kaloreilla tulisi tulosta :P

Kalorilaskuri antaa pk:ksi 2200. Jos lepopäivinä nauttisi sen 1700kcal ja salipäivinä +300, ei varmaan mennä kauheasti mönkään. Vielä on melko liukkaat kelit lenkkeilyyn, mutta hiihto toimikoon korvaajana vielä hetken. Katsotaan, josko noilla kaloreilla tulisi tulosta :P

Jos sä jaksat tuolla 1700kcal:lla niin mikäs siinä:) Sillon kyllä painon on jo pakko pudota..

Ihan hyvin voi vetää vaikka 1500kcal/vrk imo jos paino ei lainkaan putoa 2000kcal/vrk. Siitä alemmas ei kauheasti kannata mennä, ellei ole joku erittäin lyhyt pikakiristely kyseessä.

Kuseekohan noi laskurit kun antaa 3200kcal saisi päivässä syödä ja painon pitäisi pysyä samana mutta kun vedin perunamuussia ja mureketta päivällä, ja illallla pringles purkin (165g sipsejä) niin seuraavana päivänä oli noussut. 1500kcal olen koittanut pysyä mutta kerran kahteen viikkoon aina tulee laitettua lisää bensaa, varmaan toi 1500kcal aika iso kalori tiputus mutta kun ei 2000kcal mitään muutosta tapahdu niin ei auta muu.. Onkohan mahdollista että vaikka lihava olenkin niin keho ei kuluta tuota 3200 kun ei ole lihasta tai jotain? 2000 kcal siis ja istun lähinnä koko päivän eli ei mitään liikuntaa nyt. jos vaikka paastoaisi koko päivän sitten illal syö sipsipussin niin seuraavana päivänä on nousussa.. noh jaa - jatketaan tällä 1500 niin kauan kun kestetään ?

Nyt olisi tarkoitus karistaa ylimääräiset kilot pois (taas) ja toivottavasti tällä kertaa pysyvästi. Alaselän huono kunto motivoi eteenpäin.
Mittani ovat 177/82 ja salitaustaa ei ole juuri ollenkaan eikä myöskään lihoja ole mitä suuremmin varjella. Läskiä kyllä löytyy vaikka muille jakaa

Tässä karkea arvo ruokailustani. Olen seuraillut kalorilaskuria ja en osaa sanoa onko liikaa/liian vähän kaloreita. Kuitenkaan ei tunnu pahalta olla dietillä ja muutenkin virkeämpi olo. Tästä eteenpäin olen alkanut kulkea 4 kertaa viikossa salilla. Joten haluaisin kuulla myös teidän mielipiteen. Ruokailujen väliin jää yleensä 3-5h ja vettä olen myös juonut paljon. Olen pyrkinyt syömään sillä tyylillä ettei vatsa tule aivan täyteen vaan jää semmoinen kevyt olo

Aamupala: Maitorahka 250g + loraus mehukeittoa
Lounas: Kouluruoka, puolet salaattia ja puolet lihaa/kanaa ja perunaa/riisiä
Päivällinen: Lihaa/kanaa, peruna/riisi + salaattia ja raejuustoa
Iltapala: Maitorahka 250g + loraus mehukeittoa

Kommentteja meneekö aivan metsään :( Kolmas viikko lähti käyntii tänään tällä ruokamäärällä ja painoa oli muistaakseni pudonnut kahdessa viikossa 2-4,5kg

Vahvistusta ajatukselle / parannusehdotuksia?

Terve!

Tänään alko dieetti puolen vuoden hienoisen plussakalori-punttailun jälkeen. Oon 169 / 60,5 kg ja rasvaprossa 21,2. Ajatuksena on tiristellä rasvaa hieman, ehkä tuonne hitusen alle 20.

Kehonkoostumusmittaus antoi perusaineenvaihdunnaksi 1417 kcal. Liikun seuraavassa syklissä: 2 kovaa viikkoa, 1 kevyt viikko. Kova viikko pitää sisällään 3 punttia, 2-3 kovaa aerobista, 1 rennompi aerobinen, 1 lepo. Kevyt viikko 3 punttia, 2-3 rennompaa aerobista, 2 lepoa.

PT suunnitteli ruokavalion, jossa on 1850 kcal, 122 g proteiinia, 255 g hiilareita ja 40 g rasvaa. Onko tämä jakauma järkevä? Itse olisin laittanut hieman enemmän proteiinia ja vähemmän hiilareita. 6 kertaa päivässä syödään ja juodaan paljon vettä.

Edit
: Syötin tänään kaiken syömäni kiloklubiin ja sain seuraavat luvut: 1766 kcal, p 160 g, hh 182g, r 44g. Prosenttijakaumat siis 36 %, 41 %, 23%. Kumpi kuulostaa järkevämmältä jakaumalta?

Terve!

Tänään alko dieetti puolen vuoden hienoisen plussakalori-punttailun jälkeen. Oon 169 / 60,5 kg ja rasvaprossa 21,2. Ajatuksena on tiristellä rasvaa hieman, ehkä tuonne hitusen alle 20.

Kehonkoostumusmittaus antoi perusaineenvaihdunnaksi 1417 kcal. Liikun seuraavassa syklissä: 2 kovaa viikkoa, 1 kevyt viikko. Kova viikko pitää sisällään 3 punttia, 2-3 kovaa aerobista, 1 rennompi aerobinen, 1 lepo. Kevyt viikko 3 punttia, 2-3 rennompaa aerobista, 2 lepoa.

PT suunnitteli ruokavalion, jossa on 1850 kcal, 122 g proteiinia, 255 g hiilareita ja 40 g rasvaa. Onko tämä jakauma järkevä? Itse olisin laittanut hieman enemmän proteiinia ja vähemmän hiilareita. 6 kertaa päivässä syödään ja juodaan paljon vettä.

Edit
: Syötin tänään kaiken syömäni kiloklubiin ja sain seuraavat luvut: 1766 kcal, p 160 g, hh 182g, r 44g. Prosenttijakaumat siis 36 %, 41 %, 23%. Kumpi kuulostaa järkevämmältä jakaumalta?

Omaan silmääni tuo jälkimmäinen näyttäisi paremmalta, mutta kumpi tuntuu itsestäsi paremmalta, eli miten jaksat treenata yms. ?

lotjake93: Samaa pohdin itsekin. Treenin sujumisesta en vielä tiedä kun huomenna vasta spinning-tunti edessä ja keskiviikkona sitten punttia. Mut pitänee testailla vaan.

Onkos tuohon rasvansaantiin jotain yleispätevää ohjetta? Onko tuollainen reilut 40 g sopivasti?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom