Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve!

Tänään alko dieetti puolen vuoden hienoisen plussakalori-punttailun jälkeen. Oon 169 / 60,5 kg ja rasvaprossa 21,2. Ajatuksena on tiristellä rasvaa hieman, ehkä tuonne hitusen alle 20.

Kehonkoostumusmittaus antoi perusaineenvaihdunnaksi 1417 kcal. Liikun seuraavassa syklissä: 2 kovaa viikkoa, 1 kevyt viikko. Kova viikko pitää sisällään 3 punttia, 2-3 kovaa aerobista, 1 rennompi aerobinen, 1 lepo. Kevyt viikko 3 punttia, 2-3 rennompaa aerobista, 2 lepoa.

PT suunnitteli ruokavalion, jossa on 1850 kcal, 122 g proteiinia, 255 g hiilareita ja 40 g rasvaa. Onko tämä jakauma järkevä? Itse olisin laittanut hieman enemmän proteiinia ja vähemmän hiilareita. 6 kertaa päivässä syödään ja juodaan paljon vettä.

Edit
: Syötin tänään kaiken syömäni kiloklubiin ja sain seuraavat luvut: 1766 kcal, p 160 g, hh 182g, r 44g. Prosenttijakaumat siis 36 %, 41 %, 23%. Kumpi kuulostaa järkevämmältä jakaumalta?
Oon syönyt nyt kaks viikkoa maks 1850 kcal ja proteiinia n. 150 g, r n. 45-50 g ja loput hiilareita. Paino putos ekalla viikolla 1,5 kg ja nyt se on ollut jo 5 päivää tasa 59.0 kg.

Kysymys: Miten kauan kannattaa antaa "jumittaa", ennenkuin on fiksua tehdä muutoksia? Ja mitä muutoksia suosittelette tekeväni ensin? Hiilareiden, rasvan vai kokonaiskaloreiden vähentämistä?

(Liikunnat on ollut nyt kovalla viikolla 3 punttia, 3 spinningiä)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mahtaisiko saada jonkinlaista kiinteytymistä aikaiseksi, jos vetäisi aina parin viikkoa pelkillä protskupirtelöillä (velocity malliin) ja pari-kolme viikkoa söisi kunnolla? Näitä syklittelisi muutaman kuukauden? Koko ajan kävisin puntilla 4 krt/viikko ja voisin alkaa vaikka kävelylenkkejä tekemään aamuisin. Olen 178 cm, 120 kg kokoinen.

Kofeiinitabletit taitaa olla 4€/100kpl tjsp ja vihreä tee -uute sitten hieman enemmän.
Läskinpoltto onnistuu ainoastaan dieetillä, ilman kalorivajetta ei noistakaan ole hyötyä.
Nii'in, tietenkin... Ajattelinpahan vain josko noista jauheista olisi ollut sitten jotain hyötyä, muttamutta.. taidan pysytellä kofeiinissa :D
Tähänkin asti menty kofeiinin voimin ihan hyvin!

Oon syönyt nyt kaks viikkoa maks 1850 kcal ja proteiinia n. 150 g, r n. 45-50 g ja loput hiilareita. Paino putos ekalla viikolla 1,5 kg ja nyt se on ollut jo 5 päivää tasa 59.0 kg.

Kysymys: Miten kauan kannattaa antaa "jumittaa", ennenkuin on fiksua tehdä muutoksia? Ja mitä muutoksia suosittelette tekeväni ensin? Hiilareiden, rasvan vai kokonaiskaloreiden vähentämistä?

(Liikunnat on ollut nyt kovalla viikolla 3 punttia, 3 spinningiä)
Ilmeisesti pitää vaan olla kärsivällinen. Tänä aamuna paino oli 58,7 kg. Ilmeisesti vauhti on sopiva? Eilen alkoi kolmas viikko on tulos on 60,5 -> 58,7.

Nii'in, tietenkin... Ajattelinpahan vain josko noista jauheista olisi ollut sitten jotain hyötyä, muttamutta.. taidan pysytellä kofeiinissa :D
Tähänkin asti menty kofeiinin voimin ihan hyvin!

On niistä hyötyä silloin kun aletaan liikkumaan järjellisyyden ja järjettömyyden rajoilla jolloin dieetatessa on saatava se viimeinenkin gramma pois ennen lavalleastumista, mutta jos tilanne on se, että rasva% on korkeahko ja laihdutussarkaa on muutenkin kuin maltillisen bulkin jäljiltä niin noissa ei ole mitään järkeä.

Tavallinen sukankuluttaja ja omaksi iloksi punttaava ei noista hyödy juuri mitään. Edelleen täytyy hikoilla hulluna salilla ja polulla, vetää viimeiseen saakka. Silloinkin se ero on marginaalinen :)

Ilmeisesti pitää vaan olla kärsivällinen. Tänä aamuna paino oli 58,7 kg. Ilmeisesti vauhti on sopiva? Eilen alkoi kolmas viikko on tulos on 60,5 -> 58,7.
Perhana. Eilen oli paino 59.0 ja tänään 59,3 eli ylöspäin menossa. Missäköhän kusee kun olen pitäytynyt tarkasti raameissa ja kaloreita maks 1850 kcal (tiukasti). Onko ihan normaalia, että sahaa tällalailla, vai pitääkö tässä alkaa tekemään jotain toisin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Perhana. Eilen oli paino 59.0 ja tänään 59,3 eli ylöspäin menossa. Missäköhän kusee kun olen pitäytynyt tarkasti raameissa ja kaloreita maks 1850 kcal (tiukasti). Onko ihan normaalia, että sahaa tällalailla, vai pitääkö tässä alkaa tekemään jotain toisin?

Todellakin on. 300 grammaa on erittäin vähän ja hyppely voisi yhtä hyvin olla vaikka kilogramman, mikäli on esimerkiksi syönyt hieman enemmän suolaa, tai ei jostain syystä käynyt "isolla asialla" tiettyyn aikaan...

Päivittäiseen vaihteluun ei kannata fiksautua. Mitä jos kävisit vaa'alla vain kahdesti viikossa?

Ei kannata päivätasolla tarkkailla painoa kun vaihtelee niin paljon. Tarkista viikon välein mieluummin nii saat luotettavia ja vertailukelpoisia tuloksia. Tuo muutama sata grammaa nyt tulee helposti jos vaikka on juonut vettä vähän enemmän.

No joo siis ei oo vaan 300 g, vaan paino oli jo 58,7 ja sitten seuraavana aamuna 59,0 ja sitten seuraavana 59,3. Eihän tuo ole vasta kuin 600 g mut mietin vaan kun ylöspäin menossa vaikka alas pitäisi. Vaihtelua on päivittäin toki ja kokonaisuudessaan seurataan viikkotasolla. PT käski pitämään päivätasolla kirjaa, niin siitä näkee sitten hyvin viikon tuloksen. Ekalla viikolla lähti 1,5 kg ja seuraavalla 300 g, sitten se kääntyi nyt kolmannella ylöspäin. Pitää katsoa tämä viikko loppuun, että missä mennään maanantaina eli 3 viikon jälkeen.

No joo siis ei oo vaan 300 g, vaan paino oli jo 58,7 ja sitten seuraavana aamuna 59,0 ja sitten seuraavana 59,3. Eihän tuo ole vasta kuin 600 g mut mietin vaan kun ylöspäin menossa vaikka alas pitäisi. Vaihtelua on päivittäin toki ja kokonaisuudessaan seurataan viikkotasolla. PT käski pitämään päivätasolla kirjaa, niin siitä näkee sitten hyvin viikon tuloksen. Ekalla viikolla lähti 1,5 kg ja seuraavalla 300 g, sitten se kääntyi nyt kolmannella ylöspäin. Pitää katsoa tämä viikko loppuun, että missä mennään maanantaina eli 3 viikon jälkeen.

Toi 300g lähtee kun käyt kusella. Kyllä noita heittelyitä näkee, kun sattuu sopivasti tyhjä vatsa, suoli ja rakko samaan punnitukseen.

edit: Oletuksena tietenkin, että kulutus on pysynyt miinuksella.

^ No sitä tässä just mietin, et kuseeko mun työpaikkaruokalan arvio ihan täysin (syön ruokaisan salaatin), tai onko mun kulutus laskettu päin peetä. Pikkasen reilut 1400 kcal on peruskulutus (kehonkoostumusmittauksen yhteydessä todettu), siihen sit normaalit toimet ja liikunnat. 1850 kcal on laskettu olevan sopiva, jotta olis 500 kcal miinuksella.

Ähh ei jaksanu lukea, asiaan haluaisin vastauksen joka on painanut mua jo pitkään.

Elikkä ''dietillä'' tässä nyt ollaan. Mitat: 187cm/79kg. Fläsää on ja niistä pitäis päästä eroon. On tullu käytyä nyt aktiivisesti n. 1½kk salilla ja motivaatio on kova. Mutta asiaa:

Paljon protskuu pitäs saada dietillä noilla mitoilla että vähäiset lihatki pysyy kii kropassa mutta ylimääräiset rasvat katoaa? Tavoitteena tähän asti on ollut se 2gr/kg eli noin 160gr (?)

Juoksen alkulämpäksi salilla 5-15min, muuten en lenkkeile. Pitäisikö lenkkeilyä lisätä vaikka välipäivien treeniksi (?)

+ Muita vinkkejä kiitos!

Ähh ei jaksanu lukea, asiaan haluaisin vastauksen joka on painanut mua jo pitkään.

Elikkä ''dietillä'' tässä nyt ollaan. Mitat: 187cm/79kg. Fläsää on ja niistä pitäis päästä eroon. On tullu käytyä nyt aktiivisesti n. 1½kk salilla ja motivaatio on kova. Mutta asiaa:

Paljon protskuu pitäs saada dietillä noilla mitoilla että vähäiset lihatki pysyy kii kropassa mutta ylimääräiset rasvat katoaa? Tavoitteena tähän asti on ollut se 2gr/kg eli noin 160gr (?)

Juoksen alkulämpäksi salilla 5-15min, muuten en lenkkeile. Pitäisikö lenkkeilyä lisätä vaikka välipäivien treeniksi (?)

+ Muita vinkkejä kiitos!
Ei se proteiinin määrä nyt niin tarkkaa ole. Tuo 160g on varmasti ihan riittävä.

Lenkkeillä voi jos haluaa. Lenkkeily nostaa kulutusta, joten silloin voi syödä enemmän ja laihtuu saman verran.

^ No sitä tässä just mietin, et kuseeko mun työpaikkaruokalan arvio ihan täysin (syön ruokaisan salaatin), tai onko mun kulutus laskettu päin peetä. Pikkasen reilut 1400 kcal on peruskulutus (kehonkoostumusmittauksen yhteydessä todettu), siihen sit normaalit toimet ja liikunnat. 1850 kcal on laskettu olevan sopiva, jotta olis 500 kcal miinuksella.

Kannattaa huomioida myös ruoan energiatiheys. Se syötkö 200kcal edestä omenaa vai suklaapatukkaa näkyy vaa'alla aika pitkään.

Zone-sarja -42%
^Haa! Nyt taidetaankin olla asian ytimessä. Elikkäs miksi asia on noin ? Eli omenassa on enemmän nestettä?

Olen saanut ohjeet, että tärkeintä on syödä usein ja 1850 kcal, niin, että sovitut makrot täyttyy. Eli rasvaa 0,8 g / painokilo ja proteiinia n. 2,5 g / painokilo, loput hiilareista. Syön siis rahkaa, marjoja, ruisleipää, 9% juustoa, kalkkunaleikettä, appelsiiniä, kanaa, kananmunia, rasvatonta raejuustoa, rasvatonta prodelisättyä maitoa, kalaa, lihaa, perunaa, juureksia (lanttu, bataatti, punajuuri) ja kasviksia (kurkku, tomaatti, salaatti, paprika, pavut jne), Reco2 palkkaria ja joskus fastin low carb proteiinipatukoita. Joskus harvemmin pastaa ja riisiä.

Onko liioista miinuskaloreista haittaa, helvetinmoisen nälän lisäksi? Jos vaikka menee päivässä yli -1000, niin mitä silloin käy, jos kuitenkin proteiininsaanti ylittää 2g/kg?

Back
Ylös Bottom