Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Alustusta: Massaa on kerätty -syö kaikkea mitä haluat- dietillä nyt reipas vuosi kohta. Ja varressa alkaakin tota ekstraa näkymään varsinkin keskivartalolla suht mukavasti :D (175/~91)
Viimeisen puolenvuoden aikana varsinkin elämäntyylini on ollut melkoisen lihapääkeskeinen, eli suurin airobinen liikunta on syntynyt kävellen tai pyöräillen salille ~2km suunta. Tavoitteena tässä dietissä on siis hyvin korkealla statuksella myös terveellisempi elämäntapa ja airobisen liikunnan lisääminen. Olenkin varma että pelkällä liikunnan lisäämisellä ja _turhien_ hiilihydraattien poistamisella päästään jo todella pitkälle. Suurin mörkö tähän mennessä dietin aloittamiselle onkin ollut niiden vähienkin lihasten katoaminen mitä on epätoivoisesti kasattu koko punttihistorian ajan. Olisiko minulle siis ideaalia lähteä tavoittelemaan jonkinlaista ketodiettiä, jossa kuitenkin ainakin aluksi hiilihydraatit pitäisin siellä sadan gramman nurkilla per päivä. Pääasiassa siis porskuttaisin lihatuotteilla, hedelmillä ja maitotuotteilla. Suurimmat hiilihydraattiannokset pitäisin aamulla (ruispuuro) sekä palautusjuomassa (~100g/palkkari). Voisiko tähän vielä lisätä alussa pääruuilla nautittava riisi 1-2x/päivässä? Mainittakoon siis vielä että nykyiset hiilarinautinnot päivässä on kuitenkin lähes nelinkertaiset yllämainittuun verrattuna. Entä millaista airobista tulisi aloittaa tekemään? Aamulla? HIIT vai peruslenkkeily? Itse mietin että aloittaisin peruslenkkeilyllä ½h-1h 4x aamuisin kahvikupin voimalla ennen aamiaista. Entä jos yhden peruslenkin aamuisin korvaisi HIIT:illä?

Mihin asioihin tulisi siis mun tilanteessa erityisesti kiinnittää huomiota? Päätavoitteet siis itsellä on hiilihydraattien raju karsiminen ja liikunnan lisäys. Tietysti rasvojen ja proteiinien saannista huolehdin. Vettä voin varmaan yhä juoda reilusti 2-4l päivässä? Senhän ei pitäisi kuitenkaan vaikuttaa nesteiden lähtöön kun hiilarit vähenevät.

Oma arvio on, että nykyisestä noin 91 kilosta olisi realistista tiputtaa 4-8kg tässä kevään aikana ilman suurempia lihaskatoja juuri tällä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.

Senverran vielä että nykyisestä kalorisaannista ei ihan tarkkaa lukua ole, mutta keskimäärin on aika pitkään huidellut tuolla 3500+kcal/päivä

E: senverran vielä että myös ehkä naurettava, mutta itselle todellinen mörkö on myös se, että jääkö tässä nyt sitten kaikki vaatteet väljiksi jos painoa muutaman kilon karistaa :D

Miksi mulla on ollut aina sellainen kuva, ettei tuo ole mahdollista? Voimatasot ehkä hieman nousseet, joka ymmärtääkseni on ihan normaalia alussa. Mietin vain syytä, miksi paino ei laske.

Jos olet vasta aloittanut treenaamisen, niin silloin se on mahdollista. Toisilla tämä vaihe kestää muutaman kuukauden, mutta olen kuullut reilun vuodenkin pituisesta jaksosta kun fläsää on palanut ja lihasta on tullut tilalle.

Jos olet vasta aloittanut treenaamisen, niin silloin se on mahdollista. Toisilla tämä vaihe kestää muutaman kuukauden, mutta olen kuullut reilun vuodenkin pituisesta jaksosta kun fläsää on palanut ja lihasta on tullut tilalle.
Salilla on käyty yli vuoden päivät ja yritin pudotella jo viimevuonna, tuloksetta. En sitten tiedä, vaikuttiko vuoden alussa viikon tankkausjakso mitään, mutta aika uskomattomalta tuo rasvan muuttuminen lihakseksi kyllä kuulostaa. Eikait tässä auta kun ihmetellä ja tarkkailla painoa.

Toistan nyt taas vaihteeksi itseäni, mutta kun olen vastausta vailla...

Mulla ei tunnu tuo paino laskevan kunnolla vieläkään, tänään paino salilla 86.10 (lähtöpaino 86kg 4 viikkoa sitten). Syön 2000kcal (sali & säbäpäivinä 2400) päivässä maks 100g hh ja loput prode & rasva. Sellaista kunnon painonlaskua en ole oikein havainnut, mutta istuessa farkut eivät enää ole niin tiukat reisistä ja känny & lompakko alkaa vieriä taskuissa jo sivuille. Kuitenkin odottaisin, että myös vaaka antaisi pienempää tulosta, eikä taaas jatkuvasti tuota 86kg:ta.

Aamupainon ja päiväpainon ero voi olla 2kg tietämillä. Ainakun käyt vaa'alla niin aamulla heti herätessä kusen jälkeen.

Aamupainon ja päiväpainon ero voi olla 2kg tietämillä. Ainakun käyt vaa'alla niin aamulla heti herätessä kusen jälkeen.
Tuo on kyllä ihan totta, että aamulla se paino pitäisi punnita. Mutta jos ajattelee, että painoa lähtisi, ei tuon päiväpäinon kuuluisi jatkuvasti olla 86kg. Peili on myöskin kaveri.

Salilla on käyty yli vuoden päivät ja yritin pudotella jo viimevuonna, tuloksetta. En sitten tiedä, vaikuttiko vuoden alussa viikon tankkausjakso mitään, mutta aika uskomattomalta tuo rasvan muuttuminen lihakseksi kyllä kuulostaa. Eikait tässä auta kun ihmetellä ja tarkkailla painoa.

Minä olen pudotellut liki 20kg viime kesästä ja kyllä siti lihaakin on hieman salilta tarttunut. Olen siis treenannut nyt yhdeksisen kuukautta ja edellisistä treeneistä on 15v.

Viimeksi muokattu:
Minä olen pudotellut liki 20kg viime kesästä ja kyllä siti lihaakin on hieman salilta tarttunut. Olen siis treenannut nyt yhdeksisen kuukautta ja edellisistä treeneistä on 15v.

Mites sait läskit lähtemään? Itellä pakko ottaa niskasta kiinni kun vaaka alkoi näyttää ennätyslukemia.. 128kg/175..
Nyt pariviikkoa salitreeniä takana ja vähillä hiilihydraateilla,pari kiloa lähtenyt..ikä 40 ja edelliset treenit kans 15v.sitten.
Ruumiinrakenne tälläinen pönäkkä ja tanakka jässikkä,mutta aika ketterä kuitenkin näin läskiksi..

Mites sait läskit lähtemään? Itellä pakko ottaa niskasta kiinni kun vaaka alkoi näyttää ennätyslukemia.. 128kg/175..
Nyt pariviikkoa salitreeniä takana ja vähillä hiilihydraateilla,pari kiloa lähtenyt..ikä 40 ja edelliset treenit kans 15v.sitten.
Ruumiinrakenne tälläinen pönäkkä ja tanakka jässikkä,mutta aika ketterä kuitenkin näin läskiksi..

Vähillä hiilillä minäkin menin ja mene edelleen. Panostin reippaasti sapuskoinnin opettelemiseen, samalla punttia ja kun paino laski 15kg, niin rupesin hölköttelemään pari kertaa viikossa.
Samanlaisia tolppia ollaan molemmat :)

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Terve! Minkälainen treeni toistojen suhteen dieetilla kannattaisi olla? jostain muistain lukeneeni, että voimatasoja olisi mahdollista nostaa dieetillä, onko näin?

Nyt on painon pudotusvauhti jo vähän hidastunut. noin 0,3 - 0,4kg/vko. Treenejä ei kärsi enään oikein lisätä (ei kerkiä palautumaan)

Ajattelin, että nyt su ja ma pidän tankkauspäivät. Eli syön normaali diettisafkoja, mutta kiskaisen kulutuksen about parisataa kaloria plussan puolelle ja kaiken hyvistä, pitkistä hiilareista. Parin päivän sievän tankkauksen jälkeen jatkan näillä normaaleilla diettikaloreillani (2100kcal) viikon loppuun asti ja jos paino tippuu, niin fine!

Jos paino taas ei tipu, niin tiputan kalorit 1800kcal päivässä ja vetäisen 2-3 viikkoa vielä ja sen alle en mene, vaan lopetan dietin.

Olen nyt jo tyytyväinen diettiin, mutta ajattelin nyt kerralla kiskaista kunnolla kireäksi :)

Vaikuttaako järkevältä?

Mulle auttoin hiiletön iltasafka kun paino ei tahtonut VHH:lla oikein kunnolla enää laskea. Treenin jälkeen iltasella vain rasvaa ja prodea koneeseen. Jos en treenannut aamulla, niin vain vähän hiiliä aamulla ja päivän suurin satsi päivällä kasviksista ja maitotuotteista. Eihän se varmaan kaikilla toimi, mutta kannattanee kokeilla.

Katsoin että ei meinannut tuo paino lähteä kunnolla iltakävelyillä oikein lähteä liikkeelle niin aloin polkemaan kuntopyörää 10-20min päivässä. Paino putoaa n. 0,4kg päivässä. (Aloitus aamupaino jotain 135kg tasoa ja nyt 130kg) Onko tommoisen pienen mutta kova tempoisen treenin tarkoituskin olla noin tehokas? Ihan hyvä vaan jos tätä vauhtia jatkuu mutta luulisi jossain vaiheessa hidastuvan? Noh, ilmoittelen taas tänne jos jatkuu samaan malliin. Toivottavasti saisi tuon 100kg tavoitteen nyt ennen kesäkuuta tavoitettua, vaikka saattaa tuntua vähän epärealistiselta mutta 1500kcal dieetti ja kuntopyörä on vaikuttanut aika tehokkaalta yhdistelmältä minun kehossani.

Katsoin että ei meinannut tuo paino lähteä kunnolla iltakävelyillä oikein lähteä liikkeelle niin aloin polkemaan kuntopyörää 10-20min päivässä. Paino putoaa n. 0,4kg päivässä. (Aloitus aamupaino jotain 135kg tasoa ja nyt 130kg) Onko tommoisen pienen mutta kova tempoisen treenin tarkoituskin olla noin tehokas? Ihan hyvä vaan jos tätä vauhtia jatkuu mutta luulisi jossain vaiheessa hidastuvan? Noh, ilmoittelen taas tänne jos jatkuu samaan malliin. Toivottavasti saisi tuon 100kg tavoitteen nyt ennen kesäkuuta tavoitettua, vaikka saattaa tuntua vähän epärealistiselta mutta 1500kcal dieetti ja kuntopyörä on vaikuttanut aika tehokkaalta yhdistelmältä minun kehossani.

Todennäköisesti et tuu pääsemään 100kg ennen kesäkuuta tuolla menolla...1500kcal on liian vähän kaloreita! Ei pääkoppa kestä kovin kauaa tuollaista. Ja tuo 0.4kg päiväs on melkein kaikki nesteistä ja lihaksista! Sitten kun lopetat "nälkäkuuris" niin saat kivasti kaiken takas ja vielä pahimmas tapaukses tuplana...niin ja tietty ehtana laardina!

Todennäköisesti et tuu pääsemään 100kg ennen kesäkuuta tuolla menolla...1500kcal on liian vähän kaloreita! Ei pääkoppa kestä kovin kauaa tuollaista. Ja tuo 0.4kg päiväs on melkein kaikki nesteistä ja lihaksista! Sitten kun lopetat "nälkäkuuris" niin saat kivasti kaiken takas ja vielä pahimmas tapaukses tuplana...niin ja tietty ehtana laardina!
Eiköhän tää ehtaa laardia nyttenkin ole.
Itsekkin kyllä mietin että ehkä liian vähän tuo 1500kcal, pitäisiköhän nostaa 2000kcal tj. Proteiinia lisätä että saisi edet ne vähäiset lihaksen rippeet pidettyä kasassa? Ei toi 1500kcal nyt NIIN koville ottanut että pää jossain vaihessa räjähtäisi (Diietti oli jotain 2 viikkoa mutta ei näkynyt edes painossa ? Alkoi vasta vaikuttamaan tuon kuntopyörän kanssa) Pitää nyt vielä vähän muokkailla tätä näin aloitusvaiheessa ei kyllä oikeasti kauheammin innosta kun saavuttanut juuri sen hyvän painon ja ajattelee mässäillä niin huomenna +10kg.

Eiköhän tää ehtaa laardia nyttenkin ole.
Itsekkin kyllä mietin että ehkä liian vähän tuo 1500kcal, pitäisiköhän nostaa 2000kcal tj. Proteiinia lisätä että saisi edet ne vähäiset lihaksen rippeet pidettyä kasassa? Ei toi 1500kcal nyt NIIN koville ottanut että pää jossain vaihessa räjähtäisi (Diietti oli jotain 2 viikkoa mutta ei näkynyt edes painossa ? Alkoi vasta vaikuttamaan tuon kuntopyörän kanssa) Pitää nyt vielä vähän muokkailla tätä näin aloitusvaiheessa ei kyllä oikeasti kauheammin innosta kun saavuttanut juuri sen hyvän painon ja ajattelee mässäillä niin huomenna +10kg.

Joo mutta tälläkin hetkellä paino mikä häviää on vain nesteitä ja lihaksia...rasva ei pala tai no palaa mutta suurin osa on kaikkea muuta. Itse aikoinaan vedin "nälkäkuurilla" reilun kk ja yli 10kg pois...sitten kaikki takas...että ihan oikeasti kannattaa miettiä haluaako muuttaa ne vähäisetkin lihat läskiksi! N.-500kcal vaje on hyvä ja paljon helpompi toteuttaa kuin suuremmat vajeet.

Joo mutta tälläkin hetkellä paino mikä häviää on vain nesteitä ja lihaksia...rasva ei pala tai no palaa mutta suurin osa on kaikkea muuta. Itse aikoinaan vedin "nälkäkuurilla" reilun kk ja yli 10kg pois...sitten kaikki takas...että ihan oikeasti kannattaa miettiä haluaako muuttaa ne vähäisetkin lihat läskiksi! N.-500kcal vaje on hyvä ja paljon helpompi toteuttaa kuin suuremmat vajeet.

Olrait.. 2600kcal taisi olla oma peruskulutukseni, joten jos nostaisin tuon 2000kcal, sitten jatkaisin kuntopyörällä ajelua vaikka 4 kertaa viikossa?
Yksi käsipaino löytyy joten yhden käden liikkeitä kai voisi myös tehdä? jotain 10 sarjoja 3 kertaa päivässä kummallakin kädellä - en tosin tiedä onko mitään hyötyä noin vähän tehdä, pitäisikö lisätä?
Eli periaatteessa tarkoitus olisi tuolla kcal pudotuksella tiputtaa painoa pääasiassa ja nuo kuntopyörä/käsipaino jutut sitten extrana mutta toki nekin vaikuttaa. Jostain luin että lihasharjoitukset edes auttaa pitämään ne vähäisetkin lihaksen rippeet kehossa?

130kg painoiselle 1500kcal päivittäinen saanti on aika shokki. Pelkästään reipas kävely noin suurella lisää kulutusta aika tajuttomasti, ja menee melkein nälkäkuurin piikkiin tuollainen kalorimäärä. Ei ne lihat sieltä nyt ihan niin vain lähde kävelemään, kun ilmeisesti ei punttitreeniä ole pohjalla juuri muutenkaan? Nesteitähän tuossa karkaa aika hyvin, ottaen huomioon että tuohon safkamäärään ei saa ynnättyä kovin paljoa hiilareita proden lisäksi. Jos liikut päivittäin "reilusti", eli 30-60min+ niin suosittelisin melkein 2000kcal pitämään minimissään. Saat sillä syödä jo runsaasti prodea ja vähän kaikkea muutakin, ja aivan taatusti ollaan silti hyvillä miinuksilla. Jos tavoitteena on raju painonpudotus ja välineinä kuntopyörä, vajetta voi pitää enemmän kuin 500, mutta ei mielellään yli 1000. Lihasten menettämistä suurempi ikävä on roikkuva iho, joka ei sitten välttämättä iästä riippuen oikein palaudu. Tsemiä laihdutukseen :thumbs:

Jep, ihan hyvä tuo kuntopyörä alkuun :) Painoa kuitenkin sen verran, että varmasti hyvin turvallinen vaihtoehto myös. Yritä myös tehdä kaikkia omalla painoll tehtäviä liikkeitä, jollei mene yhtään etunojapunnerruksia, niin sitten siitä se kevyempi "naisten" versio alkuun. Niin nousee hieman lihaskuntokin.

Back
Ylös Bottom