Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pääseekö kotitreenillä hyväänkin kuntoon? Sängyn alta löytyy 2x 5kg käsipainot ja joku ihmeen taivutettava tanko(en tiedä oikeaa nimeä?). Tarkoituksena olisi treenata kesäkuun loppuun pelkästään kotona paskan rahatilanteen takia (ihan oikeasti ei vain ole rahaa ostaa salikorttia, hyvä kun ruokaan riittää).
Sehän riippuu ihan siitä, mitä pitää hyvänä kuntona. On se ainakin haastavampaa kuin salilla käyminen.

Oon kyllä hoitanut aerobisen ennen punttitreenia, eikä hirveesti ole (kai) suorituksii haitannu. Vai onko sillä sitten väliä onko aerobinen ennen vai jälkeen?

Itse ollut noin 5kk dieetillä ja paino tippunut n. 10kg! Alkupaino oli 7.1. 91,4kg ja tänä aamuna 80,6kg. Olo on aika mahtava ja oon ollut huomattavasti rohkeempi sosiaalisissa asioissa. Tosin matkaa on vielä jonkin verran :) ainoa ongelma on motivaatio, mutta kun miettii haluaako elää siinä entisessä epävarmassa olossa...

2008 Heinäkuu lähtöpaino 117kg, 2010 Toukokuu 106kg ja tammikuun jälkeen ei ole liikkunut mihinkään. 186cm pitkä, 21 vuotias, taistelulajit ja pyöräily harrastuksena. Päivät aktiivisesti liikkeessä.

Minkälaisella kalorimäärällä pyrin vuorokauden vetämään ja minkälaisella rytmityksellä?
Paljon proteiinia vuorokaudessa? Paljon ja minkälaista rasvaa keholle vuorokaudessa?

Tuntuu, että vaikka on pidemmän aikaa laihduttanut ja katsonut mitä syö. On taas niin paljon aukkoja rasvojen ja proteiinien kanssa, että ei tiedä mitenkä pitäisi tehdä.

Kuinka saada aineenvaihdunta toimimaan?

Iltaa.

Oon tässä monesti halunnu alottaa dieetin, mutta siinä epäonnistuessa. Tällä kertaa aion ihan tosissani yrittää ja jos ei tällä viikolla vielä niin maanantaista lähtien, johtuen pienestä kurkkukivusta.
Aerobista treeniä teen kolmesti viikossa (HIIT-treeni tyhjään vatsaan aamuisin) + kuntosali 3x viikkoon. Liikkuminen ei tuota vaikeuksia, mutta tuo ruokavalio on muuta kuin hyvä ja siksi tuota ylimääräistä rasvaa ei lähde haluttuun tapaan. Kuitenkin sitä rasvaa löytyy jenkkakahvoja myöten. Tavoite olisi saada heinäkuuhun mennessä ylimääräiset rasvat pois, jotta lihakset tulisivat edes jotenkuten näkyviin. Jatkossa kun rasvat on lähteny kokonaan lipettiin, voi sitä sitte pumpata rautaa ja yrittää saada massaa kehoon.
Ongelma on just tässä ruokavaliossa. Kaikki ylimääräinen roskaruoka pitäs varmasti karsia sukliista pizzaan myöten pois. Alussa se tuntuu ihan varmasti vaikealta.

Olisko kellään ideaa minkälaista ruokavaliota kannattais lähtee kokeileen? Ja mitään vinkkejä millä sais tuon makeis/roskaruoan himon pois?

Olisko kellään ideaa minkälaista ruokavaliota kannattais lähtee kokeileen? Ja mitään vinkkejä millä sais tuon makeis/roskaruoan himon pois?
Kyllä kannattaa ihan perusasioissa pysyä. Lihaa, kalaa, kanaa, jauhelihaa, perunaa, riisiä, pastaa, ruisleipää, rahkaa, raejuustoa, tonnikalaa, kananmunia. Pidä vaikka jonkin aikaa ruokapäiväkirjaa mihin suunnittelet esimerkiksi valmiita ateriakokonaisuuksia. Ja lue tämän ketjun avausposti oikein ajatuksella läpi :) Jakobilla on hyviä ajatuksia tuossa tekstissään. Proteniinia 2-3g painokiloa kohden, rasvaa sopivasti ja hiilareita aktiivisuuden mukaan.

Kalorimääriä ajatellen tietty ois ihan kiva tietää, että minkälaisista lähtökohdista startataan. Meikäläisen kokoinen (177/83) tiputtaa painoa 2000-2300 kcal:n päiväannostuksella.

Itsellä toimii dieetillä parhaiten kun tekee sapuskat etukäteen. Käy ostaa pakasterasioita noin 10kpl ja elintarvikevaaka. Keitän makaronit ja paistan kanat ja isken saman määrän tasaisesti molempia kymmeneen kippoon. Kipot jääkaappiin ja joka päivä syön kaksi "purkkiruokaa". Helppoo, ja ei tule sortumisia kun ruuat valmiina. Kalorit laskettu niin tosi helppo toteuttaa. Lisäksi tietysti päivässä menee aina lähes sama aamupala, rahkaa ja tonnikalaa välipalaksi. Tiedän tarkalleen paljon syön, ja on viideksi päiväksi eteenpäin ruuat. Tosi hyvin toimii tolleen, sit pari kertaa viikossa teen yhden vähän paremman safkan, esim 150g ranskalaisia ja kalapuikkoja, mut kuitenkin oon miinuksella myös niinä päivinä.

Kaks viikkoa vielä dieettii jäljellä ja tän viikon ruoka ollu seikeitto :P paljon protskuu, vähän kaloreita ja tosi täyttävää kun tulee joku 5litraa sitä lientä messiin..

Yritän nyt pitää hieman ateriarytmiä parempana jatkossa. Ennen mentiin tahdilla aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Kaloreita tuli vuorokaudessa n. 1700-2000kcal ja keho ilmeisesti jämähti nyt aivan täysin. Aineenvaihdunta lukossa.

Nyt yritän aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala ja kaloreita vuorokauteen 2400kcal. Proteiinia 2g/kg ja monivitamiinia aamuisin. Vähän hiilihydraatteja ja hyviä rasvoja.

Olenko hukassa vai jäljillä? Kuinka vielä voisi tehdä paremmin? Omegaa kehiin ?

Olen nyt ensimmäistä kertaa dieetilla, mitat 177cm/64kg. Läskiä ei siis paljoa ole, tosin eipä ole lihastakaan. Olen pari kuukautta treenaillut kotona Pakkista aina välillä selaillen. Heinäkuun puolessavälissä alkaa armeija ja siihen mennessä haluaisin päästä viimeisistäkin rasvoista eroon(lähinnä alavatsan seudulta). Laskin kalorilaskurilla, että päivittäisen ruokavalioni sisältö näyttää tältä:
1828 Kcal/Proteiinia 167g/Hiilihydraatit 84g/Rasvat 60g

Syön 4-5 kertaa päivässä viikon lähes joka päivä arvoiltaan samalla tavalla. Ovatko arvot kohdallaan, vai pitäisikö Hiilihydraatteja lisätä tai rasvoja vähentää? Saatan pitää viikolla myös välillä yhden hieman "helpomman" päivän ja syödä 2600kcal:n arvosta ruokaa/mässyä. Haittaako tälläinen erityispäivän pitäminen dieettiä, vai onko sillä ylipäätänsä mitään merkitystä?

Tiedostan tosiaan, että painoni ja rasvaprosenttini(vaikka en ole sitä koskaan mitannut) ovat suhteellisen alheella jo nyt, mutta nyt olisi tosiaan tarkoitus päästä viimeisistäkin rasvoista eroon. Onnistuuko se yllämainitulla tavalla ja pitäisikö tuo vapaapäivä jättää välistä kokonaan, jos se häiritsee dieettiä?

Kiitän kommenteista jo etukäteen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Moroo

Mulla on tässä nyt ensimmäistä kunnon dieettiä käynnissä ja se lähenee loppuaan. 9 viikossa on mennyt 11 kiloa veke (95kg -> 84 kg @ 181cm). Ruokavalioni on ollut ihan samanlainen kun bulkilla, eli olen vaan vähentänyt syömistä melko tasaisesti ja priorisoinut proteiinia ja rasvaa hiilareitten kustannuksella(mutta ei kuitenkaan mikään keto tai VHH), muita hokkuspokkuskonsteja en ole käyttänyt.
Sitä mietin että paisuuko kroppa tai lihakset kun rupee syömään nollatason verran, eli täyttyykö lihakset nesteistä tai jotain? Koitan välttää kuivankesänorava-lookkia mikä tulee vastaan kohta puolin.

Kuinka edetä?

Terve!

Olen tässä nyt aloittanut painonpudotuksen/lihaksien kehittämisen. Tällä hetkellä pyrin syömään 500-1000 kaloria vähemmän kuin kulutan, joten osa mahdollisestas laihtumisesta tulee jo siitä.

Olen myös käynyt pyöräilemässä jonkin verran ja tarkoituksena ehkä käydä myös lenkillä. Ongelma tässä on että haluaisin myös liittää tähän jonkin verran kuntosalitreeniä, mutta en oikein tiedä minkä verran mitäkin tehdä?

Eli tuleeko liikaa jos Esim:

Ma: Sali
Ti: Lenkki/pyöräily 1h
Ke: Lepo
To: Sali
Pe: Pyöräily

La ja Su varaan krapulalle.

Voiko noina salipäivinä käydä pyöräilemässä myös, vai onko lihaksien levon kannalta pyöräily suotavaa.

Eli voinko pyöräillä vaikka MA TI TO ja PE ja sitten salilla vain ma ja to?

Hieman ehkä sekava viesti, mutta on homma sen verran alussa ettei oikein itsekään tiedä miten edetä.

Aloittelin tossa dieetin viikko sitten ja n. 500-700 kalorivajeella per päivä edetään. Nyt tuli vaan mieleen, että kun olkapää ei oikein tykännyt ekoista miinuskaloreilla vedetyistä penkkitreeneistä ja meni aika jumiin(saattoi vääntyä myös kyykyssä kun pidin tankoa jotenkin oudosti?) + kipeeks niin en ole nyt salilla käynyt neljään päivään. Nyt alkaa jo näyttää paremmalta ja pyrin menemään kunhan kerkeän, mutta miten noin yleisesti, häviääkö lihakset tyystin jos ei käy kolmea kertaa viikossa salilla dieetin aikana, vaan vain esim. 1-2 kertaa viikossa?

Tarkoitus on kuitenkin kiristellä lopulta aika vähän, jos nyt sais BMI:n normaalipainon rajoihin. Tarkoittaa minulla tällä kilo/viikko tahdilla about, että juhannukseen asti ja vähän päälle pitäis jatkaa.

@ Rubbish:
Toki voit pyöräillä noina päivinä tai niinä päivinä kuin haluat. Se pitäis ihmisen itse tietää, että mikä on liikaa ja mikä ei. Kroppaa kuuntelemalla se selviää. Ja jos joskus tuntuu, että tulee korvista ulos niin voi ottaa vähän helpomalla. Mutta vähän hämää tuo viikonlopun juomiset + painonpudotus :D vai oliko tämä vitsi, jota en aivan ymmärtänyt?

Helps

Noniin. Itselläni olisi tarkoitus alottaa kunnon fatburning dieetti. En ole kehonrakentaja vaan yleisurheilia.. Rasvaprosentti päässyt vähän nousemaan, kaikki ovat mahan ympärillä. Inbody mittauksella saatiin 26.6% rasva%. paino 91/184cm. lihakset 44%.

Aamu hiitit -> Olisko hyvä alottaa hiittaus niin, että joka toinen aamu 2 lasii vodaa ja lenkki ( kesto?! ) jonka jälkeen protsku pitoinen aamupala.
Tilasin myös green tea tabuja ja acai marjoja, lisäksi syön star nutritionin omega 3 rasvahappoja 3x2 per pv. Mitä mieltä näistä?? nopeet hiilarit hitaisiin ja niin, että protskuun päin painotetaan. hiilarit aamulla, protskut ja rasvat illalla. -500kcal ok?

siis acailla ja vihreellä teellä pyrin nopeampaan aineenvaihduntaan ja onhan niillä muutenkin terveydellisiä vaikutuksia. =) Niin, ja olisiko nuo omegat parmepi popsia illalla kuin aamupvstä?

Niin ja onko huonoa tehostaa rasvan palamista hiitin jälkeen aamulla aamupalan yhteydessä juomalla 4dl vihreetä teetä?
Vastatkaa tuohon hiitin kestoon, mulla ei ole mitään kokemuksia.

Viimeksi muokattu:
siis acailla ja vihreellä teellä pyrin nopeampaan aineenvaihduntaan ja onhan niillä muutenkin terveydellisiä vaikutuksia. =) Niin, ja olisiko nuo omegat parmepi popsia illalla kuin aamupvstä?

Niin ja onko huonoa tehostaa rasvan palamista hiitin jälkeen aamulla aamupalan yhteydessä juomalla 4dl vihreetä teetä?
Vastatkaa tuohon hiitin kestoon, mulla ei ole mitään kokemuksia.

HIIT vedetään yleensä 5-15min. Aloitetaan vaikka tuosta viidestä ja lisätään joka viikko vaikka minuutilla..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom