Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko dieettejä välttämätöntä pitää noin 2 viikon välein, jos nyt ei mitään niin mittavaa rasvakerrostumaa löydy? Vaan onko dieettien pitäminen hyödyllistä jotta lihakset kasvaa kun saa muutosta aina dieettijakson ja massajakson väleillä?

Täh?

Onko dieettiä muutenkaan pakko vetää, jos ei mittavaa rasvakerrosta ole?

Kasvata ensin lihasta ja kun sitä on tarpeeksi ja jos sen mukana on tullut merkittävästi löysää, vedä dieetti.

Itse en lähtis ehkä yli -1000kcal dieettiä suosittelemaan kellekään, koska sillon kyllä nopeasti voi nuo lihakset hävitä ja se säästöliekki uhkaa.. Yleensä jos ollaan säästöliekillä niin nälän tunne katoaa eikä oikeastaan ole koskaan nälkä sekä painonlasku voi myös stopata. Ainakin itselle on käynyt noin mut tuohon säästöliekille siirtymisen estämiseksi auttaa kyllä nuo tankkauspäivät mukavasti.

PSMF-dieetillä voi kyllä pitää lihoja ihan kivasti, vaikka kalorivaje olisikin yli -1000. Ko. dieetti on kyllä tarkoitettu nopeaksi rasvantiristämiseksi - pidemmän päälle lihat kyllä lähtevät helpommin noin suurella vajeella.

Ja säästöliekkin on enemmänkin myytti kuin painonlaskua stoppaava tekijä. Varsinkin järkevällä dieettamisella ei ole mikään ongelma.

Mikähän mahtaa olla maksimi kalorivaje tuollaisella 3-4 viikon dietillä? Kärsiikö mennä -700-800kcal? Aerobista olisi aika paljon mukana, sekä dietin ajan popsittaisiin novedexiä. Ilmeisesti tuosta novedexistä on hyötyä dietillä (lihat pysyy paremmin)?

Hyvin voi pitää noin alhaalla, ehkä mennä alemmaksikin. Et tiedä miten toimii ellet kokeile.

Ja kuinka hyvin lihas voi kasvaa dieetillä?

Huonosti. Mahdollista se kyllä on, varsinkin ylipainoisilla aloittelijoilla. Pidempään treenanneilla todella vaikeata. Tarvitsee jonkinlaista kalorinsyklittelyä tai CKD tai Ultimate Diet-tyyppistä ratkaisua.

Ehkäiseekö runsas 2,5-3g/painokilo lihojen lähtemistä parhaiten? Eli jos prodee vetää tarpeeksi, ei tarvitse ressata että lihat lähtee eikä läskit?.

Tavallan kyllä. 2,5-3g/kg on ihan hyvä määrää dieetillä ja 3g/kg on oikeastaan maksimi normitreenajalle, ellei sitten proteiini ole käytännössä katsoen ainoa ravinne, jota syö - PSMF.

kuinka monta kertaa kuukaudessa olisi hyvä pitää cheatti päivä ?

Riippuu monesta asiasta - rasvan määrästä, kalorivajeesta, laihdutuksen 'sujuvuudesta', yksilöllisyydestä jne. Kokeilemalla se paras löytyy. Eli sanotaan vaikka, että 2-10 kertaa kuukaudessa.

Noh, vielä hieman spekulointia&hifistelyä :) Kumpi järkevämpää: 2vko ketoosi 2vko normi -700kcal vai 4vko normi -700kcal? Ilmeisesti aerobista ei voi tuon ketoosidietin aikana harrastaa.. Eli kummalla saa tod.näk. rasvat alemmaksi? Aerobista olisi aika paljon ohjelmassa.

Mahdotonta sanoa. Se millä laihtuu parhaiten ja pitää lihoja parhaiten.

Käytännössä näin.
Aseta kalorit.
Aseta proteiinin määrä.
Pidä huolta riittävästä välttämättömien rasvahappojen, vihannesten ja rasvan saannista (n. 1g/kg, väliaikaisesti voi mennä alemmaksi, kuten PSMF:llä.).
(Syö hiilareita aktiivisuustason mukaan.)

Tuon jälkeen erot ovat melko minimaalisia, valitsee sitten rasva tai hiilihydraattipitoisen dieetin. Se millä on parempi olo, pysyy paremmin kalorivajeessa ja pystyy treenaamaan paremmin, on se parempi. Välivaihtoehdotkin ovat sallittuja :). Ketolla voi vallan mainiosti vetää paljon aerobista kun dieettiin on sopeutunut.

Voisko joku arvioida minun päivän syömisen?
Aamulla: puuro ja kahvi.
Lounas: kouluruoka eli tuskin mitään kovin epäterveellistä. Juomana maito.
Päivällinen: Yleensä kunnon koti ruoka, jonka kanssa ruisleipää ja maitoa.
Iltapala: Tonnikala ja raejuusto.

Voisko joku sanoa, että syönkö tarpeeks tai syönkö oikein oikeana hetkenä?

www.kalorilaskuri.fi

Aamulle proteiinia vielä lisäksi, esimerkiks vaikka raejuustoo puuron sekaan, tai heraa yms. Vaikea sanoa syötkö tarpeeksi, koska "Yleensä kunnon kotiruoka" voi tarkottaa aivan mitä vain riippuen henkilöstä.

Kuinka ajoissa dieetti pitäisi aloittaa ennen kesää että olis päkki näkyvis ja muutenki timmis kunnos sit rannalla? Kun nyt tässä olen lihasmassaa kasvatellut niin montakin viikkoa ennen kesää pitää dieetata? Rasvaa on sen verran että 4-6päkki näkyy suht hyvin oikeassa valaistuksessa, mutta rannalla ollessa ei jaksaisi yrittää pyrkiä auringon alle että lihakset näkyis :D Niin kauankohan tälläisen sulattelemiseen menis sellaisella -500-700? kcal vajeella? Ja säännöllisillä aamuaerobisilla?

No jos se nyt näkyy jo nipin napin, niin eiköhän jo viikon dieetti saa ylimääräiset nesteet pois, jolloin ainakin näkyy?

No jos päkkisi näkyy jo niin ylimalkaisesti vois sanoo et 1-3kk, riippuen siitä kuinka alhaseks ne rasvat haluat.

Meinaatko että noin kauan? Ei se nyt aivan niin hyvin näy kun varmaan luulette, mutta jännittää saa koko ajan jos sen kanssa haluaa rannalle mennä, ja istuessa massiivinen makkara tulee esiin.. Mutta olisi mukava ehtiä kasvattaa lihasmassa ensin kuntoon ja sitten armoton dieetti ja kaikki mahd rasva pois. Onko tähän jotain kikkoja vielä sen lisäksi et syö n500kcal vähemmän kun kuluttaa ja juoksee aamulla tyhjällä vatsalla? Ja tietysti ruokavalio kunnossa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Liittyykö rasva% siihen, että lähteekö dieetillä miten paljon lihasta tai voimaa? Kun mulla se on niinkin paljon kuin 25. Oon vaan kelannu sitä, että jos on paljon rasvaa kehossa, niin sillon ei dieetillä juuri lihoja pala kuin on niin paljon rasvaa poltettavana. Onko näin? Alan tässä 4-5kk dieetille ja yritän tiputtaa ainakin sen 15kg.

Liittyykö rasva% siihen, että lähteekö dieetillä miten paljon lihasta tai voimaa? Kun mulla se on niinkin paljon kuin 25. Oon vaan kelannu sitä, että jos on paljon rasvaa kehossa, niin sillon ei dieetillä juuri lihoja pala kuin on niin paljon rasvaa poltettavana. Onko näin? Alan tässä 4-5kk dieetille ja yritän tiputtaa ainakin sen 15kg.

Näinhän se juuri menee. Eli jos keholla on hyvä syy luopua rasvasta (rasvaa on enemmän kuin mitä ihannerasvaprosentti on) ja lihasta vähemmän kuin mitä "ihannetaso" on, niin kun kalorit tiputetaan miinukselle, kroppa ottaa mielummin ne puuttuvat kalorit ennemmin rasva- kuin lihaskudoksesta. Sama logiikka toimii myös päinvastoin. Eli kun on vähän rasvaa ja paljon lihasta, niin aika mieluusti kroppa rupeaa polttamaan lihasmassaa rasvavarastojen sijaan.

Oon nyt selaillu näit juttui vähän sielt sun täält ja rupeen oleen ihan sekasin :)

Elikkä sali treeniä alla noin vuosi (3-4 kertaa viikossa) tuloksia on ihan kohtuudella tullu mutta nyt haluaisin hiukan kroppaa kiinteyttää pituus 162 paino 68kg
sen verran mitä oon kaloreita laskenu ni alle kulutuksen menee jonkun verran... mutta ongelma on nyt siinä ku en tie mitä pitäis muokata ruokailussa...
jos kulutus on esim 2500kcal luokkaa ni mikä olis hyvä määrä P, H, R
kaapissa itellä on hera 80, prode 90, muscle +, malto, cla strong, omega 3 mut en nyt tie ihan tarkkaa et miten noita kannattais alkaa syödä....?

miettisin myös et onks noi lihottavii tuotteita jos niit esim syö taukopäivänä ku niist tulee kummiski jonkun verran noita kaloreita.....

Oon nyt selaillu näit juttui vähän sielt sun täält ja rupeen oleen ihan sekasin :)

Elikkä sali treeniä alla noin vuosi (3-4 kertaa viikossa) tuloksia on ihan kohtuudella tullu mutta nyt haluaisin hiukan kroppaa kiinteyttää pituus 162 paino 68kg
sen verran mitä oon kaloreita laskenu ni alle kulutuksen menee jonkun verran... mutta ongelma on nyt siinä ku en tie mitä pitäis muokata ruokailussa...
jos kulutus on esim 2500kcal luokkaa ni mikä olis hyvä määrä P, H, R
kaapissa itellä on hera 80, prode 90, muscle +, malto, cla strong, omega 3 mut en nyt tie ihan tarkkaa et miten noita kannattais alkaa syödä....?

miettisin myös et onks noi lihottavii tuotteita jos niit esim syö taukopäivänä ku niist tulee kummiski jonkun verran noita kaloreita.....

Rasvanpoltto ei ole niin monimutkaista, syöt vain n. 500 alle kulutuksen, ja syöt terveellisesti. Pidä huoli että saat joka aterialla tarpeeksi proteiinia, ettei lihakset pala pois dieetillä rasvan sijasta. Aamuaerobiset on hyödyllisiä koska elimistö polttaa rasvaa, kun maha on tyhjä ja oikein muuta energialähdettä ei löydy. Eli aamulla n 3-4 kertaa viikossa tyhjällä mahalla lenkille tuonne pistävään pakkaseen =)
Laita heraa aamupuuron sekaan, jos et oikein muuta proteiinia aamupalasta saa. Muscle+:aa treenin jälkeen, maltoa en käyttäisi dieetillä, koska en suosi hiilareita muutakuin massaa hakiessa. Omegaa vedät joka aamu, mutta noihin muihin en ole itse tutustunut.

Kyllä se rasva siitä lähtee, kun vaan jaksaa ponnistella. Noista mässy päivistä, saahan niitä pitää, ja pitääkin. Pidät vain huolta että kulutat seuraavana aamuna/päivänä kertyneet kalorit suurimmalta osin pois. Mutta kuten varmaan olet lukenut, Elimistö pitää rasvasta sitä kovemmin kiinni, mitä vähemmän sitä sinulta tulee löytymään. Joten nuo mässy-päivät on aivan jees kunhan et pidä niitä liian usein, ja muistat kuluttaa kalorit pois.

Rasvanpoltto ei ole niin monimutkaista, syöt vain n. 500 alle kulutuksen, ja syöt terveellisesti. Pidä huoli että saat joka aterialla tarpeeksi proteiinia, ettei lihakset pala pois dieetillä rasvan sijasta. Aamuaerobiset on hyödyllisiä koska elimistö polttaa rasvaa, kun maha on tyhjä ja oikein muuta energialähdettä ei löydy. Eli aamulla n 3-4 kertaa viikossa tyhjällä mahalla lenkille tuonne pistävään pakkaseen =)
Laita heraa aamupuuron sekaan, jos et oikein muuta proteiinia aamupalasta saa. Muscle+:aa treenin jälkeen, maltoa en käyttäisi dieetillä, koska en suosi hiilareita muutakuin massaa hakiessa. Omegaa vedät joka aamu, mutta noihin muihin en ole itse tutustunut.

Höpöhöpö. Palaa sen yksittäisen aamulenkin aikana kyllä rasvaa enemmän suhteessa hiilihydraatteihin, mutta ei sillä ole mitään väliä. Kokonaiskulutus ratkaisee aina. Ihan sama, mitä polttoainetta liikuntasuorituksen aikana käytetään.

Kuinka pahasti tuomitaan ruisleipä, valmisruoat,juustot?
voiko päivällisellä syödä hyvällä omalla tunnolla pikkasen tummaa riisiä/tummaa pastaa tai vaikkapa yhden perunan?
Kuika pahasta on jos syö päivässä proteiinia liikaa vai voiko sitä edes syödä liikaa...?

Yks kysymys nyt diettailusta. Olen aloittanut dietin, laihdutuskuurin vai millä sitä nyt kutsuisi pari päivää sitten.. ja tarkoituksenahan on saada rasvaa pois erityisesti keskivartalosta, vaikken nyt mikään lihava olekaan. (normaalipainoinen). Mutta asiaan, haittaako jos dietillä maidon juonti on silti kovaa johon on tottunut bulkilla, kun maitoa kuluu sellainen 2,5-4l päivässä...rasvatonta tietysti :D. kyllähän tuossa proteiinia tulee mutta tuleeko liigaa energiaa?:S

Yks kysymys nyt diettailusta. Olen aloittanut dietin, laihdutuskuurin vai millä sitä nyt kutsuisi pari päivää sitten.. ja tarkoituksenahan on saada rasvaa pois erityisesti keskivartalosta, vaikken nyt mikään lihava olekaan. (normaalipainoinen). Mutta asiaan, haittaako jos dietillä maidon juonti on silti kovaa johon on tottunut bulkilla, kun maitoa kuluu sellainen 2,5-4l päivässä...rasvatonta tietysti :D. kyllähän tuossa proteiinia tulee mutta tuleeko liigaa energiaa?:S

Ei kukaan voi tohon vastata, noilla tiedoilla. Laske meneekö tolla maidon kulutuksella yli vai ali päivän kulutuksen. Itseähän kuitenkin ottaisin noikin kalorit ihan kiinteästä ruoasta, niin ei oo nälkä koko ajan :)

Höpöhöpö. Palaa sen yksittäisen aamulenkin aikana kyllä rasvaa enemmän suhteessa hiilihydraatteihin, mutta ei sillä ole mitään väliä. Kokonaiskulutus ratkaisee aina. Ihan sama, mitä polttoainetta liikuntasuorituksen aikana käytetään.

Teoriassahan se menee näin, mutta käytäntö ei varmaankaan ole ihan sama? Miksi sitten ammattilaiset tekevät niitä aamulenkkejä? Esim Jari Mentula.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom