Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Amaryllis sanoi:
Kuinka aloittelija tuohon täytyy olla..? Itse olen reilun vuoden puntannut vapaapainoilla ja sitä ennen moooonta vuotta tyhmää ja tehotonta laitetreeniä. Silti nyt keväällä kun olen dieetannut n. -300 - -400 kcal dieetillä niin tuntuu, että kyllä sitä lihasta vaan tulee entiseen malliin, sitä alkoi tulla ihan eri tavalla kun aloitin nuo vapaapainot..:haart:

Ymmärrän kyllä, että osa kasvuvaikutelmasta tulee lihaserottuvuuden kasvusta kun rasvaa lähtee, mutta silti... Paino ei ole laskenut 6 vkossa kuin pari kiloa (sekin aika alussa) ja nyt se on asettunut hiipimään n. 200 grammaa viikossa alaspäin. Olenko lääketieteellinen ihme? En ole ihan kevyt tyttö, 170/67 ja rasvaprossa varmaan jotain 23-24. Paidanhihat kuitenkin täyttyvät yhä paremmin ja paremmin vyötärön kaventuessa.

Oma mututeoriani on se, että kun miinuksella ei ole kovin paljoa (mulla ruuasta tulevat kalorit usein jopa yli laskennallisen lepokulutuksen ja vaje tehdään liikunnalla) niin kyllähän sieltä omista rasvakerroksista irtoaa sitten kaloreita jolloin ollaan lopputuloksessa, jossa ravinnon määrä (ruuasta+omista pehmusteista) vastaa kulutusta. Mielipiteitä/faktaa tästä?

Oon miettiny ihan samaa..
kuulostaa ihan tutulle toi juuh... en oo kyllä mitenkään super tarkasti laskenu omia kaloreitani, mutta en oo ainakaan plussalla ollu ja silti jaksan treenata ja painoja saa lisäillä aika useesti..! jesh!
lihaksetkin tuntuu kehittyvän, voi tietysti olla myös siitä, että rasvaa on saattanu vähän lähteä, muttamutta..
treenitausta on mulla kans aika samanlainen, eli ehkä me vielä ollaan niin aloittelijoita (minä ainakin!) että lihakset kehittyy pienellä miinuksellakin ihan kivasti:rolleyes:
Jos joku asiasta paremmin tietävä osais vastata..

hei entä onko paha juttu, että saan suurimman osan kaloreistani rasvasta? oon nimittäin tässä yrittäny saada lihaksia kasvamaan, ja onnistunutkin, samalla kun oon vähentäny reippaasti hiilareita (en kuitenkaan poistanu kokonaan, eli hedelmiä ja vihanneksia mnee reippaasti..). seurauksena, kun proteiinin ja rasvan määrä on pysyny samana, on luonnollisesti että rasvan prosentuaalinen osuus kasvaa..
eli kumpi olis parempi välttää, rasva vai hiilarit, kun ei ihan pelkällä proteiinillakaan elele:D lopultahan kyse tietty on kokonaisenergiasta, ei sen lähteestä..

Umaijad sanoi:
hei entä onko paha juttu, että saan suurimman osan kaloreistani rasvasta? oon nimittäin tässä yrittäny saada lihaksia kasvamaan, ja onnistunutkin, samalla kun oon vähentäny reippaasti hiilareita (en kuitenkaan poistanu kokonaan, eli hedelmiä ja vihanneksia mnee reippaasti..). seurauksena, kun proteiinin ja rasvan määrä on pysyny samana, on luonnollisesti että rasvan prosentuaalinen osuus kasvaa..
eli kumpi olis parempi välttää, rasva vai hiilarit, kun ei ihan pelkällä proteiinillakaan elele:D lopultahan kyse tietty on kokonaisenergiasta, ei sen lähteestä..

Jos yrität kasvattaa lihasta, niin ne hiilarit on myös erittäin tärkeät. Ei sitä rasvaa kannata missään tapauksessa yli 30% päivän kaloreista ottaa. Rohkeasti vain hiilareita mukaan ruokavalioon, ei ne mikään peikko ole. Kannattaa muutenkin lukea ihan huolella näitä palstan ruokavaliojuttuja.

Elikkä tässä tälläinen hätäisesti väsätty ruokavalioni tai tälläseksi sen olen kuvitellut mielessäni.
Tarkoitukseni olisi pudottaa painoa[~6kg] ja olen koittanut minimoida hh määrän pieneksi [Neuvokaa jos tässä asiassa jotain muutettavaa].
Olisiko hyvä lisäillä tuohon maitorahkaa & rejuustoon esim.mansikoita, hilloja jne?
Antkaa kommenttia vapaasti onko tuo päin honkia, miten ja mitä tulisi muuttaa[tulisiko ruokia vaihtaa, ruokailu kertoja vähentää? tai voisiko tätä mitenkään muuttaa yksinkertaisemmaksi]
Tai voisiko tuota muuttaa helpommakksi kun normaalisti paino liikkui 74-76kg ja nyt painan 80kg että ylimääräistä on jonka luulisi lähtevän suht helposti !

Maanantai, Keskiviikko & Perjantai:07.00: Omega3 + lasi vettä, Kaurapuuro + ruisleipä + maitorahka/raejuustoa.
10.00: Ruisleipä & rahkaa/tonnikalaa[kahvi]
12.00: Lämminruoka & lasi vettä [esim: kala/liha]
14.00: raejuusto tonnikala setti
16.00: Lämminruoka & lasi vettä [esim: kala/liha]
18.15-20.00 Treenit: palautusjuoma [reco2]
22.00: Tonnikala/rahka/Raejuusto.

tiistai,torstai & sunnintai:07.00: Omega3 + lasi vettä, Kaurapuuro + ruisleipä + maitorahka/raejuustoa.
10.00: Ruisleipä & rahkaa/tonnikalaa [kahvi]
14.00-16.00 Sali: Palautusjuoma [Hera80 + malto6]
18.00: Lämminruoka & lasi vettä [esim: kala/liha]
20.00: Kanamuna
22.00: Tonnikala

Lauantai:On vapaa, saa syödä vapaammin!

Kiitos ! :worship:

Teke sanoi:
Elikkä tässä tälläinen hätäisesti väsätty ruokavalioni tai tälläseksi sen olen kuvitellut mielessäni.
Tarkoitukseni olisi pudottaa painoa[~6kg] ja olen koittanut minimoida hh määrän pieneksi [Neuvokaa jos tässä asiassa jotain muutettavaa].
Olisiko hyvä lisäillä tuohon maitorahkaa & rejuustoon esim.mansikoita, hilloja jne?
Antkaa kommenttia vapaasti onko tuo päin honkia, miten ja mitä tulisi muuttaa[tulisiko ruokia vaihtaa, ruokailu kertoja vähentää? tai voisiko tätä mitenkään muuttaa yksinkertaisemmaksi]
Tai voisiko tuota muuttaa helpommakksi kun normaalisti paino liikkui 74-76kg ja nyt painan 80kg että ylimääräistä on jonka luulisi lähtevän suht helposti !

Maanantai, Keskiviikko & Perjantai:07.00: Omega3 + lasi vettä, Kaurapuuro + ruisleipä + maitorahka/raejuustoa.
10.00: Ruisleipä & rahkaa/tonnikalaa[kahvi]
14.00: raejuusto tonnikala setti
16.00: Lämminruoka & lasi vettä [esim: kala/liha]
18.15-20.00 Treenit: palautusjuoma [reco2]
22.00: Tonnikala/rahka/Raejuusto.

tiistai,torstai & sunnintai:07.00: Omega3 + lasi vettä, Kaurapuuro + ruisleipä + maitorahka/raejuustoa.
10.00: Ruisleipä & rahkaa/tonnikalaa [kahvi]
14.00-16.00 Sali: Palautusjuoma [Hera80 + malto6]
18.00: Lämminruoka & lasi vettä [esim: kala/liha]
20.00: Kanamuna
22.00: Tonnikala

Kiitos ! :worship:

Tuota ruokavaliota on vähän hankala kommentoida, sillä et ole laskenut kalorimääriä tai edes gramma määriä aterioiden osalta. Näyttäisi kuitenkin siltä että vähähiilihydraattiseksi dieetiksi (ja muutenkin) hyviä rasvoja tulee liian vähän. Esim. oliiviöljyä kannattanee lisätä ainakin noille illan viimeisille aterioille ja muillekin aterioilla, jos nuo lämpimät ruoat eivät sisällä esim. pastaa ja riisiä.

Jotta painon tiputtaminen onnistuisi kannattaisi mielestäni dieetti rakentaa tarkemmin ja laskea määrät siten että kaloreita ei tule kulutusta enempää. Lisäksi kannattanee miettiä kuinka monta % energiasta tulee hiilareista, rasvoista ja proteiinista.

Netistä löytyy palveluita kuten http://www.kalorilaskuri.fi, joiden avulla kalorimäärät ja on helppo arvioida. (Taas ilmaista mainosta :) )

Täältä pakkikseltakin apuja löytyy esim. tästä threadistä ja searchillä.

Teke sanoi:

Thank God! Meinaan tursuaa tonnikalaa ja ruisleipää ulos korvista perjantai-iltana se on varma :D Ota joinain päivänä monivilja tms. leipää lisukkeena. Ei diettailu niiiin vakavaa hommaa ole. Lisää listaan muutama kilo vihanneksia ja hedelmiä jos niitä ei ole jo aterioihin laskettu mukaan. Jäiset marjat ovat myös hyviä puurossa - olettaen ettei niitä ei ole uitettu sokerissa pakastettaessa. Hyvälle näyttää muuten! Paljonko sulla on pituutta?

Mites ton tankkauspäivän laita on? Syödäänkö silloin ihan normaalilla suhteella Hiilihydraatit,proteiinit ja rasvat? Ylikaloreita vai plus-miinus nolla? Nyt tullut 6viikkoa 1kg/viikko tahdilla ja yksi ylikalori päivä on ollut. Muuten tiukasti rajoissa ja nyt on painon pudotus vaikeutunut parina viime viikkona.

Oon laskenu, että jos syön noin 1800kcal päivässä, niin laihdun. Miten voin laskea tuon määrän, kun ei ole mitään hajua paljonko lämmin ruoka tai kaurapuuro sisältää kcal? Tuntuu, että aamupalan ja päiväruoan jälkeen ei enää muuta voi syödä, ettei mene yli.

Alaser, netti on täynnä erilaisia taulukoita ruoka-aineiden energiamääristä esim. finellin sivut. Kaurapuuron energiämäärä nyt on aika helppo katsoa paketin kyljestä: 1 desi hiutaleita painaa 30g ja energiaa siinä on n. 450 kj=120 kcal. Kyllähän 1800 kcal:iin aika paljon enemmän ruokaa sopii kuin aamupala ja päiväruoka. Ei kun laskeskelemaan.

VekiS85 sanoi:
. Kaurapuuron energiämäärä nyt on aika helppo katsoa paketin kyljestä: 1 desi hiutaleita painaa 30g ja energiaa siinä on n. 450 kj=120 kcal. Kyllähän 1800 kcal:iin aika paljon enemmän ruokaa sopii kuin aamupala ja päiväruoka. Ei kun laskeskelemaan.

Miten mä laskin, että jauhot painaa jonkun 25gr ja kaloreita kaurapuurosta saa 85kcal :eek: veteen siis teen...

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Mulla on nyt muutama viikkoa ihan suht menestyksekästä dieettiä takana, mutta välillä on vaan mennyt todella överiksi, ja on tullut mätettyä tv:tä katsellessa sellaiset 500-1000kcal karkeista, kun ei ole hermo kestänyt :D Tilanteen olen "korjannut" käymällä n. 1/2-1 tunnin lenkillä pitäen sykkeet jossain 160-165 pinnassa. Ideana on ollut juosta nuo karkeista tulleet hiilarit mäkeen, siksi noin kovat sykkeet. Kun mittari on näyttäny kulutukseksi suunnilleen sata- parisataa kcal enemmän, kuin mitä karkeista tuli, olen lenkin lopettanut, olen kuluttanut enemmän siksi, että en luota mittarin arvoihin. Ainakin se on kohottanut aerobista kuntoa, ja tuntuu punttikin kulkevan vähän paremmin, että ei siitä nyt pelkkää haittaakaan ole ollut. Ei kai tollaisesta voi olla haittaa dieetille, kunhan ei kovin usein toistu?

Painoin tammikuussa 2004 108kg. Joka vuosi painoni nousi 10kg pelkällä läskillä :eek:. Olen yrittänyt laihduttaa melkein 2 vuotta nykypäivään saakka, eli vuonna 2004 huhtikuussa aloitin tosissani laihduttamisen ja saman vuoden kesäkuun lopussa paino olikin pudonnut 12kg, vaaka näytti/näyttää edelleen 93kg. Eli silloin tahti oli sopivasti -1kg viikko. Mutta sen jälkeen laihduttaminen ei ole enää toiminut. Koska olin/olen tukevahko alussa treeniohjelma olikin melko yksinkertainen, eli 3km kävelylenkkejä 6 kertaa viikossa. Melkein 1,5 vuoden kävelyohjelmasta on ollut peruskunnolleni hyötyä sen suhteen että kävelyohjelma on muuttunut puoli vuotta sitten juoksu-kävely ohjelmaksi, jonka pituus on 5 kertaa viikossa 7,4km, jossa kerralleen juoksen aina 700m ja kävelen 200m, juoksen taas 700m, kävelen 200m, kunnes 7,4km tulee täyteen. Huhtikuussa 2004 en edes jaksanut juosta max. 150m pidemmälle. Sen suhteen on ollut onneksi kehitystä, ja eikä tuo paino ole +10kg/vuosi toteutunut. Ruokavaliokin muuttui terveemmäksi, karamellia en ole syönnyt 1,5 vuoteen, sokerilimonaadit ja sipsit ovat poistuneet täysin elämästäni.

Se mikä nyt minua vaivaa on se ettei paino yksinkertaisesti ole pudonnut enää pitkään aikaan. Ideoita kaipaisinkin hyvään uuteen teholiikuntaan, jolla saisin takaisin -1kg/viikko tahtiin. Juoksu-kävelyyn olen lopullisesti leipääntynyt, toki harrastan sitä silti, mutta jotain uutta ja tehokkaampaa tarvitsisin.

MBE, Juokse koko matka? :D

Kun alkaa tosissaan juoksemaan, niin juoksukunto kehittyy roimasti.

Itse en kyennyt juoksemaan aluksi kuin 7km putkeen, 4 viikkoa myöhemmin pystyin juoksemaan 10km.

Itse vähentäisin hiilihydraattien määrää ruokavaliosta, jos paino ei enää tipu.

Mitä vois tehä aamuaerobiseksi, kun ei tuonne 25 asteen pakkaseen kehtaa aamulla oikein lähteä? Mites vois kehittää lihaksia kotona, kun ei oikein salille innostais lähteä?

Alaser sanoi:
Mitä vois tehä aamuaerobiseksi, kun ei tuonne 25 asteen pakkaseen kehtaa aamulla oikein lähteä? Mites vois kehittää lihaksia kotona, kun ei oikein salille innostais lähteä?

Kuntopyörä, tanssimatto.. tai jos löytyy kumppani niin sitähän voi yhdessä harrastaa aamujumppaa :)

Lihasten monipuolinen kehittäminen kotona on suht mahdotonta. Tosin esimerkiksi jotain kevyehköä hauis-, selkä- ja vatsatreeniä voi tehdä mutta jalkojen treenaaminen on jo vähän vaikeampaa ilman kunnon romuja.

en osaa poistaa viestiä... lallaa

Jep eli ekaa kertaa ollaan kunnon dieetillä, vuosi sitten vedin radikaalisti vaja 30kg pois 4kk mutta se ei nyt ihan terveellistä ollut. Elikkä painoa tällä hetkellä pikkasen alle 100kg, tarkoitus olis pyrkiä tuonne 85kg tietämille näin aluksi. Dieetin olen koonnut itse eri threadeista siten että kaloreita tulee, liikunnan määrästä riippuen, 1900-2500kcal. Pp/hh/ra-suhteen olen yrittänyt pitää pp55 hh25 ra20.
Liikuntaa tulee harrastettua 2x kjj + 1 omatoiminen kjj reeni ja 3x sali, lisäksi 2x viikossa noin 60min venyttely. Salilla on käytössä 3-jakoinen(rinta-olkapäät-ojentajat-epäkkäät, jalat-vatsa, selkä-haukat-forkut). Katellaan miten lähtee sujumaan.

Mitenkäs porukka on tuota aamuaerobista ottanut käyttöön? heti alustako vai vasta tilanteen mukaan myöhemmin? Korkealla vai matalalla sykkeellä?

Jeps eli 19-vuotias nainen olen, ja laihduttaa yritän. Viimeisen kuukauden aikana on nyt 3 kiloa lähtenyt, joten kyllä tässä jotenkin alkuun ollaan päästy. Tähän asti olen pyrkinyt syömään päivässä 1200 kcal (pr40/hh30/r30), kalorilaskurin mukaan tuo olisi kalorimäärä kun en harrasta liikuntaa ja vähennetään 500 kcal. Ihme kyllä ei ole edes hirvittävä nälkä tullut, tarpeeksi kun syö vähärasvaista lihaa ja kasviksia (ja maitorahkaherkkuja). Viikonloppuisin en laske kaloreita, silloin tulee syötyä niinä parina päivänä ~2000 kcal tai enemmänkin. Viikolla käyn 4 krt punttisalilla ja paristi juoksemassa.

Toimiikohan tuo systeemi pidemmän päälle..? Salipäivinä syön ehkä 100 kcal ylimääräistä, otan varman päälle ettei mene ylikään.. Tuleeko takapakkia, kun viikolla syö niin vähän ja viikonloppuna sitten reilusti enemmän (ottaako elimistö sen energian jotenkin extratarkkaan talteen)?

aliEn, hyvin olet suunnitellut dieettisi, mutta jos viimeisen kuukauden aikana on lähtenyt "vain" 3 kiloa, niin vaikuttaisi, että elimistö on mennyt vähän säästöliekille. 1200 kcal/päivä on nimittäin todella vähän. Olit laskenut kalorilaskurilla paljonko kulutat jos et liiku ja vähentänyt siitä 500 kcal, mutta sinullahan näyttää liikuntaa olevan runsaastikin ohjelmassa. Uskallat, ja kannattaakin, varmasti syödä hieman enemmän. Viikonlopun 2000 kcal ei sekään vielä ole hirveän paljon.

Pidät saman systeemin pr40/hh30/r30, mutta lisäät kalorit tuonne 1600-1800 kcal/päivä hieman nykyisestä painostasi riippuen. Hieman maltillisempi dieetti toimii pitemmälläkin aikavälillä. Ei muuta kuin tsemppiä:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom