Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Kyselempä minäkin oman laihdutusohjelmani toimivuudesta. Eli 19-vuotias nuori nainen olen, pituutta löytyy 176, painoa nyt 69 kg, 72 kg:sta lähdettiin.

Täällä olevan 3-jakoisen ohjelman olen suunnitellut tekeväni ma-ke-pe. Aamulenkkejä harrastaisin seuraavanlaisesti: ma-ke-pe; 30-40 min reipasta kävelyä, syke 120-140 (sykemittari apuna). Ti-to: HIIT-lenkit. Tiistain ja torstain iltapäivän ohjelma olisi hiukan hakusessa, onko liikaa jos käy molempina päivinä BodyStepissä? Vai käynkö toisena päivänä stepissä, toisena pidemmällä juoksu/kävely lenkillä? Vai molempina päivinä vain juoksemassa/kävelemässä?

Ruokavalion luulisi olevan suht. hyvässä kunnossa? Aamupalaksi Elovena Plus -hiutaleita, maitoa, ruisleipää juustolla ja kananmunalla. Lounaaksi lautasmallin mukaan kouluruokaa. Välipalaksi maitorahkaa jonkin hedelmän kera. Iltaruokana kotiruokaa lautasmallin mukaan. Iltapalaksi tonnikalaa, kananmunaa tai maitorahkaa, mitä tekee milloinkin mieli.

Nuo muutamat kilot kun luultavasti ovat vain nesteitä, juon muutenkin liian vähän, saanko tuolla tyylillä sen ~10 kg pudotettua?

Hei,

Itse pitäisi kanssa saada kiloja pois. Selvä ruokavalion muutos on tehty, ja jotain kuntoiluakin pitäisi saada. Inhoan lenkkeilyä, varsinkin kun kelit ovat nyt talvella suhteellisen huonoja, joten kuntopyörä taitaa olla ainoa vaihtoehto. Onko sillä siis mitään merkitystä millä tavalla niitä kaloreja polttaa?

speedy_ sanoi:
Hei,

Itse pitäisi kanssa saada kiloja pois. Selvä ruokavalion muutos on tehty, ja jotain kuntoiluakin pitäisi saada. Inhoan lenkkeilyä, varsinkin kun kelit ovat nyt talvella suhteellisen huonoja, joten kuntopyörä taitaa olla ainoa vaihtoehto. Onko sillä siis mitään merkitystä millä tavalla niitä kaloreja polttaa?

Ei. Ihan sama vaikka stepperillä punppailisit himassa.

Hömppää ruokapöytään

aliEn sanoi:
19-vuotias nuori nainen olen,
Aamupalaksi Elovena Plus -hiutaleita, ?

Älkää nyt hyvät ihmiset enää langetko tuohon "funktionaalinen" -roskaan.

Vaikka se ei omassa lompakossa tuntuisikaan, se vaikuttaa muiden henkilöiden ostopäätöksiin, joka taas vaikuttaa kaupan tuotevalikoimiin jne. Kierre on valmis.

Menepä ja etsi kaupan hyllyltä tölkki, jonka kyljessä lukee (vain) piimää, niin näet...

Jees, olen parikymppinen miehenalku. Pituuteni on 188cm ja painan noin 80kg. Kysymykseni on hieman erilainen kuin tähän asti, koska en
harrasta tällä hetkellä salilla käyntiä, enkä ole harrastanut pariin vuoteen. :(

Olen kuitenkin taas aloittamassa, mutta ennen sitä haluaisin saada kaiken ylimääräisen kropastani pois. Pääsisin näin aloittamaan salilla käynnin "puhtaalta pöydältä". Ylimääräistä ei ole kauheasti, en ole siis mikää jokinorsu. Läskiä on suurinpiirtein 7-9kg. Ylimääräistä on vyötäröllä ollut varmaan yläasteesta asti suurinpiirtein samanverran, mutta nyt haluaisin viimeinkin eroon niistä. Miksi kysymykseni on erilainen? Siksi, että tässä laihduttamisessa ei tarvitse murehtia lihasten säilymistä, koska niitä ei juurikaan ole. :)

Haluaisin siis tietää lähinnä, mikä olisi paras ruokavalio. Arvostaisin suoria esimerkkejä viikon ruokavaliosta. Käyn päivittäin töissä. En siis ole kouluruoan armoilla, otan töihin joka päivälle eväät. Siis oikea ruokavalio ja liikunta? Lenkkeilyä muutaman kerran viikossa? Riittääkö?

Minä päivinä kannattaisi pitää mitkäkin kalorit? Mulla alkaa siis kalorinvaihtelut akselilla 1 500/1 700/1 900kcal ja treenipäivät ovat maanantai, tiistai, keskiviikko ja perjantai. Kannattaisiko viikonloppuna vetäistä nuo 1 500kcal, vaiko miten?

On nyt pakko kysyä täältä, kun tuo kalori laskuri näyttää aika paljon kaloreita esim. mandariineille. Niin onko ne muka oikeesti niin "lihottavia", vaikka hedelmiä ovatkin? Ja entäs kahvi?

Tässä on dieetti kestänyt nyt tuollaiset 12 viikkoa ja vielä pitäisi pudottaa noin 1kg - 1,5kg mutta tällä hetkellä vaikuttaa, että homma olisi hieman jämähtänyt paikoilleen. Mitäköhän tässä vaiheessa kannattaisi tehdä? Lisätä aerobista, pudottaa vielä kaloreita vai boostata aineenvaihduntaa mäsäytyspäivällä?

Kalorit tällä hetkellä n. 2000 kcal ja paino siis n. 81-81,5kg kun tavoite olisi 80kg. Aerobista 3x kertaa viikossa.

Dios sanoi:
Tässä on dieetti kestänyt nyt tuollaiset 12 viikkoa ja vielä pitäisi pudottaa noin 1kg - 1,5kg mutta tällä hetkellä vaikuttaa, että homma olisi hieman jämähtänyt paikoilleen. Mitäköhän tässä vaiheessa kannattaisi tehdä? Lisätä aerobista, pudottaa vielä kaloreita vai boostata aineenvaihduntaa mäsäytyspäivällä?

Kalorit tällä hetkellä n. 2000 kcal ja paino siis n. 81-81,5kg kun tavoite olisi 80kg. Aerobista 3x kertaa viikossa.

Oletko koko 12 viikkoa ollut miinuksella? Jos olet, niin joku tankkauspäivä voisi todellakin tehdä hyvää. Tosin jälkjellä oleva pudotuskin on niin pieni, että voisi tossa harkita jopa kaloreiden tiputtamistakin vielä. No ehkä joku vähän kokeneempi dieettaaja osaa sanoa vielä tarkemmin.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Dios, mielestäni pystyt tuon kilon - puoltoista pudottamaan vaikka lisäämällä aerobista vähän, vedät vaikka viikon pari 5 kertaa aerobista ja joko/tai sitten vain syöt vähemmän, anyhow tuollainen pitäisi lähteä suht helposti :).

Timba79 sanoi:
Oletko koko 12 viikkoa ollut miinuksella? Jos olet, niin joku tankkauspäivä voisi todellakin tehdä hyvää. Tosin jälkjellä oleva pudotuskin on niin pieni, että voisi tossa harkita jopa kaloreiden tiputtamistakin vielä. No ehkä joku vähän kokeneempi dieettaaja osaa sanoa vielä tarkemmin.

En nyt aivan koko 12 viikkoa mutta edellisestä mäsäytyspäivästä on aikaa noin 8 viikkoa, joten onhan tässä tovi mennyt ilman mutta jos tuota pyörällä sotkemista tosiaan lisäisi niin saisi tämänkin huvin vihdoin päätökseen.

On nyt pakko kysyä täältä, kun tuo kalorilaskuri näyttää aika paljon kaloreita esim. mandariineille. Niin onko ne muka oikeesti niin "lihottavia", vaikka hedelmiä ovatkin? Ja entäs kahvi?

jiel sanoi:
On nyt pakko kysyä täältä, kun tuo kalorilaskuri näyttää aika paljon kaloreita esim. mandariineille. Niin onko ne muka oikeesti niin "lihottavia", vaikka hedelmiä ovatkin? Ja entäs kahvi?

Kalorilaskurin mukaanhan mandariinissa on noin 42 kcal/100g (kuorittuna), joka ei tosiaankaan ole paljoa, ja mandariini on yksi vähiten energiaa sisältävistä hedelmistä (vertaa esim. banaani ja luumut). Normaali mandariini painaa varmaan jonkin verran alle 100g.

Kahvi mustana sisältää noin 2,5 kcal/desi ja rasvattoman maidon kanssa 7,5 kcal/desi, joka ei sekään tunnu missään.

Millainen lämminruoka olisi hyvä dieetillä(ruokalajeja) ? Onko hyvä ottaa välipaloina esim. ruisleipä & jugurtti / ruisleipä & maitorahka, onko suositella jotain hyviä välipaloja. :eek: :whip: , Kun olisi vielä tarkoitus reenata kovaa 6krt viikossa [lajitreeni3krt & 3 salitreeni viikossa] että tulisi(ko) jättää esim sali vähemmälle dieetin ajaksi ?

Teke, hyviä lämminruokia dietillä ovat aivan normaalit kana/jauheliharuuat. Vähentää vain vähän hiilareita. Esim 200 g broilerin fileesuikaleita, 50 g tummaa pastaa, 250 g pakastevihanneksia.

Maitorahka parempi vaihtoehto välipalaksi. Älä jätä salitreeniä pois dietillä. Treenaus auttaa säilyttämään lihakset, kun mennään miinuskaloreilla.

kasvu ja miinuskalorit

sivarinlötkö sanoi:
Voi ne lihat miinuskaloreillakin kasvaa ja todennäköisesti kasvaakin, jos on ihan aloittelija.

Kuinka aloittelija tuohon täytyy olla..? Itse olen reilun vuoden puntannut vapaapainoilla ja sitä ennen moooonta vuotta tyhmää ja tehotonta laitetreeniä. Silti nyt keväällä kun olen dieetannut n. -300 - -400 kcal dieetillä niin tuntuu, että kyllä sitä lihasta vaan tulee entiseen malliin, sitä alkoi tulla ihan eri tavalla kun aloitin nuo vapaapainot..:haart:

Ymmärrän kyllä, että osa kasvuvaikutelmasta tulee lihaserottuvuuden kasvusta kun rasvaa lähtee, mutta silti... Paino ei ole laskenut 6 vkossa kuin pari kiloa (sekin aika alussa) ja nyt se on asettunut hiipimään n. 200 grammaa viikossa alaspäin. Olenko lääketieteellinen ihme? En ole ihan kevyt tyttö, 170/67 ja rasvaprossa varmaan jotain 23-24. Paidanhihat kuitenkin täyttyvät yhä paremmin ja paremmin vyötärön kaventuessa.

Oma mututeoriani on se, että kun miinuksella ei ole kovin paljoa (mulla ruuasta tulevat kalorit usein jopa yli laskennallisen lepokulutuksen ja vaje tehdään liikunnalla) niin kyllähän sieltä omista rasvakerroksista irtoaa sitten kaloreita jolloin ollaan lopputuloksessa, jossa ravinnon määrä (ruuasta+omista pehmusteista) vastaa kulutusta. Mielipiteitä/faktaa tästä?

Miten on pitääkö dieetillä olla aina aerobista vai onnistuuko painon tiputtaminen pelkästään kalorimäärää tiputtamalla? Saako kalorimäärän tiputtamisella aikaan vain sen että lihakset lähtee painon mukana? Mistä voi parhaiten huomatan sen että lihat rupeaa häviämään läskin sijasta? Tällä hetkellä olen tiputtanut n.1kg/ viikko pelkästään ruokavalion muutoksella. Aerobista ei ole tullut muuten kuin kuntopyörällä polkeminen ennen treeniä alkulämmöks(n.5min). Treenipainot eivät ole paljon tippunu aikaisemmasta. Ruokavalio on noin 500 kcal miinuksella ja proteeinia tulee n.2g/painokilo.

blobbari sanoi:
Miten on pitääkö dieetillä olla aina aerobista vai onnistuuko painon tiputtaminen pelkästään kalorimäärää tiputtamalla?
Ei sitä aerobista välttämättä tarvita, mutta miksi haluat välttää sitä? Se auttaa pitämään aineenvaihduntaa ja peruskuntoa yllä ja antaa enemmän pelivaraa syömisen suhteen. Itse teen dietillä runsaasti aerobista (n. 800-1000 kcal/päivä) juuri siksi, että tuolloin voin syödä määrällisesti enemmän.

Pienistä aterioista tulee vain vihaiseksi -- vihaisemmaksi kuin aerobisesta harjoittelusta. ;)

Jos vetää diettiä muuten järkevästi, eli turvaa proteiininsaannin ja käy vähän salillakin pumppailemassa, niin tuskin ne lihat mihinkään katoavat. Jos ja kun jotain lihaa häviää läskin ohella, niin eiköhän se tule myös nopeasti takaisin lihasmuistin ansiosta? Epäilen onko tämä "lihasten palaminen" edes mikään todellinen ongelma standardipunttaajalle jolla ei ole Ruhrlin massoja ja joka ei tähtää mihinkään kisakireyteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom