Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
sivarinlötkö sanoi:
Aevan, muakin kiinnostaisi.

Tässä viimeisen 32 viikon aikana oon maltillisesti dieettailluit aika alhasillakin kalorella n. 16 kiloa pois, eli ihan ookoo tahtiin. Syön kuitenkin urheilevaksi 90-kiloiseksi nuoreksi mieheksi aivan älyttömän vähän, 1500-2000kcal päivässä. Viikossa tulee 3-5 lajitreeniä ja mukaan yritän pusertaa vielä yhden punttitreenin tai kevyen lenkin.

Nyt pelottaa, että paino ei tästä enää putoakaan, on jo junnaillut kolmisen viikkoa. Se 10-15 kiloa rasvaa pitäisi vielä pudottaa, että saisi vatsapalat kaivettua esiin. Sen jälkeen vasta ajattelin alkaa kasvattelemaan lihasta, jos tuntuu liian pieneltä.

Kaloreita en uskalla laskea, koska pelkään vähienkin lihasten menetystä. Aamuaerobinen voisi olla varmaan hyvä lisä? Miksei muuten aamu-urheilu kuluta lihasta, kun silloinhan paahdetaan menemään "tyhjällä moottorilla"?

Pidä viikon tai kahden tauko dieettailuista ja syö ylläpitokaloreilla.

sivarinlötkö sanoi:
Aevan, muakin kiinnostaisi.

Tässä viimeisen 32 viikon aikana oon maltillisesti dieettailluit aika alhasillakin kalorella n. 16 kiloa pois, eli ihan ookoo tahtiin. Syön kuitenkin urheilevaksi 90-kiloiseksi nuoreksi mieheksi aivan älyttömän vähän, 1500-2000kcal päivässä.

On tosiaan varsin vähän, mä painan sen noin 55 (tai mitä milloinkin, 53-56!) ja olen nainen ja syön saman verran ja sekin on vähän.

Kyllähän ne kovasti puhuvat että aamulenkki olisi se painonpudotuskeinoista toimivin tai toimivimpia (toimivin on tietty se että syö vähemmän kun kuluttaa;) ). Itsekin kannatan.

Mut joo kertokaa säästöliekistä meille kaikki (mun alkup. kysymys tarkemmin ylhäällä)! Niin joo ja mitä ne ylläpitokalorit tarkalleen ottaen on? Ei laihdu, ei liho, vai mit?

Mulla täysin samanlainen onkkelma kuin Venlalla! Oon syönyt kanssa 3 päivää 1600 kcal, pari 1800 kcal, ja pari 2500-3000. Ruokavaliosta karsittu kaikki turha hiilari, illalla ei ollenkaan hiilareita, prodea n.150g päivässä, hyvää rasvaa (kylmäpusitettu rypsäri ja kylmäpuristettu oliiviöljy) 30-40g päivässä. Lisäksi aamuaerobiset 5x viikossa (kävely töihin 40min) ja punttia kolmesti viikkoon. Liikuntaan on mennyt 4200 edestä kaloreita. Näin on siis jatkunut nyt kolmisen viikkoa, eikä paino ole tippunut yhtään:wall: .

Olen aina syönyt suhteellisen vähän, ja liikkunut paljon. Nyt syksyllä lisäsin kaloreita ka 2300, ja hetkeksi jätin aamuaerobiset pois (tosin alotin samalla kreatiinin, jonka nyt lopetin ihon mennessä huonoon kuntoon), ja painoa tuli semmoset 5 kg/3kk :itku: . Nyt ois tarkotus kiristellä, ja on tosi neuvoton ja :david: olo.

OutOfShape sanoi:
Pidä viikon tai kahden tauko dieettailuista ja syö ylläpitokaloreilla.

Kai se on pakko lopettaa painosta stressaaminen muutaman viikon ajaksi. Ylöspäin se on kuitenkin tulossa kun aloitin kreatiinin taas.

Minkäkokoinen Pompula on? MUTU: tuo 2300kcal/päivä on 55-kiloiselle naiselle on semmonen millä paino pysyy samoissa, vaikka urheilisi kohtuullisen paljon.

Pampula painaa tällä hetkellä 62 ja on 166 pitkä, ja lihaksia tässä rungossa ihan kohtuu hyvin, rasvaprossaksi laskettu syksyllä 17 (josta se on kyllä takuulla nyt noussu). Laskin ensin tuon peruskulutukseni ilman liikuntaa, mikä on suunnilleen 1700, ja sitten siihen liikunnalla kuluttamani kalorit päälle (sykemittarin avulla saadut). Ruuat on laskettu kohtuullisen tarkkaan. Viikon erotuksena on tullut -330 kcal per päivä, eikä minkäänlaista painonlaskua ole havaittavissa :wall:

Pompula sanoi:
Viikon erotuksena on tullut -330 kcal per päivä, eikä minkäänlaista painonlaskua ole havaittavissa :wall:

Ei viikko riitä mihinkään, kun kyse on noin kireästä kunnosta ja noin pienestä vajeesta. Myös naiseudella saattaa olla tekemistä asian kanssa.

Hih, siis viikon keskisaldo on ollut -330 kcal, mutta kolmisen viikkoa oon jo tuolla miinuksella ollut ;). Mutta voi hyvinkin olla, että nyt alkuun ei tapahdu oikein mitään, ja sitten eräänä kauniina päivänä herään ja yön aikana on lähtenyt kaikki monen viikon aikana kulutetut rasvat kävelemään :D

Joo Pompula, tutulta kuulostaa. Rasva-% noin 15-17%, paino noin 56 ja pituutta 165. Kireelle joutuu vetään joo myönnetään, mut mut. Ihan mystistä turvotusta on välillä. Juoda pitäis paljon ja mineraalit huolehtia ja hiilareista karsia, se kai auttais. Ei mulla ylipainoo siis ole tosiaankaan mutta pitäis silti kiristellä... ja treenauksesta kun on taukoa flunssan vuoksi niin kroppa menee ihan sekasin, se ei tajua mitä tapahtuu kun on tottunut treenaan 2 kertaa päivässä :curs: ja silloin 1500 kalorillakaan ei laihtumaan pääse. Päälle vielä lajin aiheuttamat pakolliset painonvedot... epäselkeetä on. Ja vähän tyttöjen juttuja: kuukautiset vie painosta 2-3 kiloa äkkiä veks. Mä luulen kans Pompula et se on sit yhtäkkiä se kolmisen kiloa ainakin veke.

Mut ei vieläkään ole puhuttu säästöliekistä :D

Itse päätin toissapäivänä aloittaa laihiksen, ja ruveta käymään salilla. Satuin tänne eilen eksymään, ja lueskelin foorumeita.

Tuossa mainittiin jostakin 2500kcal / päivä. Itse eilen söin 1600kcl edestä, ja tänään menee sellainen ~2000. Kuinka alas kannattaisi mennä? Vai pitääkö sitä verrata Pelkkään kulutukseen?

Aloitan käymään salilla 2-3kertaa viikossa, ja sählyäkin aloin juuri harrastamaan.[ kerran viikossa 2h]

Onko noista tuotteista kuten, muscle+, laihdutus-sydeemit ym. ym. enemmän haittaa kun hyötyä kun tarkoitus olisi enemmänkin tiputtaa painoa, mutta lisätä samalla lihaksia yläkroppaan.

Ja vielä tuosta liikunnasta, kannattaako pitää jokatoinen päivä, sellaista rennompaa meininkiä, käy vain esim. lenkillä, kävelemässä.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
bayer, oletko mies vai nainen, pituus, paino ja arvioitu rasvaprosentti? 150cm,50kg naiselle 2000kcal on paljon dietillä ja 195cm 110kg miehelle 2000 on naurettavan vähän.

lihasten kasvatus ja rasvan poltto samaan aikaan on aika marginaalista joten lihasmassan kasvua ei kauheasti kannata odottaa. kyllä niistä jauhoista hyötyä on kunhan ovat kunnollisen ruokavalion ja liikunnan rinnalla eikä toisinpäin.

Poikanen vasta, ei voi mieheksi kutsua. Massaa löytyy ~100kg, varmaan vähän ylikin, pituutta n.181cm

En ole hento vaikka olisin laiha, siis, hartiaa on jonkun verran, ja harrastanut kuitenkin kaikenmoista kokoikäni (mm. jääkiekkoa 7vuotta) jaloissa on voimaa, mutta yläkropassa ei hirveästi painooni nähden. Ruumiinrakenteeni vain yksinkertaisesti on iso. :)

Noh, voisi keskittyä tähän laihduttamiseen, tietysti sillä tavalla että säilyttää nämä ns. lihakset ;)

Kuinka nopeasti rasva voi muuten/pitäisi palaa, eli millon vois alkaa odottaa jo jotain näkyvää?

Tahtoo jenkkakahvat pois ja ehkä muutakin kun ylimmät vatsalihakset näkyviin, lähtötilanteessa rasvat oli 15%. Nyt reilu pari viikkoa menty proteiinipitoisella vähähiilarisella/-rasvasella dieetillä (kalorit suunnilleen -600)ja aerobista treeniä tulee n.3-5 tuntia viikossa, painoa lähtenyt ehkä kilon verran mutta peili ei kyllä kannusta vielä yhtään. :wall: Ja pienestä miehestä siis kyse, pituus 174cm ja paino nyt 69kg.

Beyer sanoi:
Poikanen vasta, ei voi mieheksi kutsua. Massaa löytyy ~100kg, varmaan vähän ylikin, pituutta n.181cm

noniin, alle 2000kcal/päivä ei kannata edes ajatella. aloita jostakin 3000-3300kcal/päivä ja lasket siitä kaloreita alaspäin tarvittaessa ;)

ei siihen kalorilaskuriin kannata silmättömästi luottaa. sekun on vain laskuri jolloin tulokse ovat suuntaa antavia koska yksilöllisiä eroja kulutuksessa on paljon.

Gixxer: 0.5-1kg rasvaa/viikko. alussa nestettä voi lähteä reilumminkin.

Beyer sanoi:
Onko tuohon www.kalorilaskuri.fi :n kulutus mittaukseen kauhea luottaminen?

Kyllä mulla tuo ainakin näyttäisi antavan hyviä lukemia.

Vinkki; laske koko viikon kulutus harjoittelun mukaan ja jaa seitsemällä, niin saat aika tarkan kulutuksen päivää kohti.esim:

Ma 2650Kcal (punttitreeni)
Ti 2200Kcal (lepo)
Ke 2650Kcal (punttitreeni)
To 2650Kcal (punttitreeni)
Pe 3200Kcal (perobinen)
La 2650Kcal (punttitreeni)
Su 2200Kcal (lepo)

Yht.18200Kcal / 7 = 2600Kcal

Tuon pitäisi vastata hyvin keskimääräistä kulutustasi. Siitä sitten oman maun mukaan kaloreita (esim. -500kcal) pois, niin alkaa rasva käryämään.

Kiitos neuvoista! :)

Mikä olisi sellaista ruokaa jota kannattaisi sitten illemmalla syödä, ja millaista puntin jälkeen kannattaisi mutustella, ottaen huomioon että tarkoitus olisi tietenkin laihduttaa. Muscle+ minulta löytyy kaapista :I

Jenkkakahvat pitäs saada pois itsekkin. Samalla voisi harkita pienoista salillakäymistä, joten millaista viikkotreeniä suosittelisitte. Paino pitäs saada pikkasen putoamaan (190cm/86kg) tonne 80kg:n hujakoille. Voimaa ja kestävyyttä täytyisi saada myös hieman lisää (armeijaan ensivuonna).
Penkistä ei tätä nykyä nouse kuin oma ruho, en edes uskalla miettiä miten vähän nostaisin. Olen siis aivan kynäniska.
Pientä viikottaista treeniä pitäisi saada itselleen kehiteltyä, jotta paino lähtisi hieman laskuun ja tulisi sellaista "perus" kestävyyttä mukaan. Hiihtovälineet olisi kaapissa pölyttymässä ja voisi niitä nostella tuolta pois.
Ruokavaliosta ei ole hajuakaan, koulu kun verottaa tuota aamujumppailua ja aamupalan syöntiä, yleensä nakkaan suuhun mitä kaapista löytyy. (Linja-auto koululle lähtee 07:15, joten siinä ei paljoa ehdi kuntoilemaan :rolleyes: )

Kysynkin teiltä, että miten tällainen mato saadaan liikkeelle ja toimimaan. En usko, että armeijassa tällaisella kunnolla pärjätään.

McStrawberry sanoi:
Jenkkakahvat pitäs saada pois itsekkin. Samalla voisi harkita pienoista salillakäymistä, joten millaista viikkotreeniä suosittelisitte. Paino pitäs saada pikkasen putoamaan (190cm/86kg) tonne 80kg:n hujakoille. Voimaa ja kestävyyttä täytyisi saada myös hieman lisää (armeijaan ensivuonna).
Penkistä ei tätä nykyä nouse kuin oma ruho, en edes uskalla miettiä miten vähän nostaisin. Olen siis aivan kynäniska.
Pientä viikottaista treeniä pitäisi saada itselleen kehiteltyä, jotta paino lähtisi hieman laskuun ja tulisi sellaista "perus" kestävyyttä mukaan. Hiihtovälineet olisi kaapissa pölyttymässä ja voisi niitä nostella tuolta pois.
Ruokavaliosta ei ole hajuakaan, koulu kun verottaa tuota aamujumppailua ja aamupalan syöntiä, yleensä nakkaan suuhun mitä kaapista löytyy. (Linja-auto koululle lähtee 07:15, joten siinä ei paljoa ehdi kuntoilemaan :rolleyes: )

Kysynkin teiltä, että miten tällainen mato saadaan liikkeelle ja toimimaan. En usko, että armeijassa tällaisella kunnolla pärjätään.

Hankala antaa mitään yksittäistä vinkkiä näin laajaan kysymykseen. Kannattaa miettiä aluksi kuinka paljon aikaa kuntoiluun on valmis viikossa laittamaan. Mitä tuo pienimuotoinen salilla käynti sínulle merkitsee?

Aloittelijoille hyviä saliohjelmia ja vinkkejä on pakkis täynnä. Esimerkiksi:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394

Kannattaa aluksi valita joku koko kroppa kerralla- ohjelma ja tehdä sitä 2-3 kertaa viikossa. Tämän lisäksi vaikka sitä hiihtoa tai muuta aerobista pari kertaa viikossa. Sitten vain ruokavalio kuntoon karsimalla kaikki roska pois. Oikeasta ravinnosa löytyy myös paljon juttua, esimerkiksi:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=20346
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=241

Muista että diettaamisessa ruokavalio näyttelee pääosaa.

Täällä on puhuttu paljon aamuaerobisesta diettaamisen yhteydessä, kuinka kauan keho osaa käyttää pääsääntöisesti sitä rasvaa polttoaineena ja missä vaiheessa rupeaa syömään enimmäkseen lihasta? Itselläni kun voi aamulla mennä 1-2 tuntia heräämisestä ennen kun kerkiää syödä, jos tekee aamuaerobisen.

Oma aikataulu kun menee vapaapäivinä/iltavuoroina seuraavanlaisesti: Hereille, kofetabut naamaan ja pari lasia vettä, lihasten lämmittely/lyhyitä venytyksiä ja puolen tunnin matalasykkeiselle lenkille, sitten pienimuotoinen kuntopiiri (vatsoja, selkiä, vähän käsipainoharjoitteita) ja pidempi venyttely, suihkuun ja sit vasta safkaa ääntä kohden.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom