Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tsempit myös sinne! Oon tässä viimeisen kuukauden aikana huomannut että treenata saa ihan tosissaan ja vahdata mitä suustaan alas pistää että homma etenee...

2008 Tammikuu = 107 kg
2009 Syyskuu = 83,5 kg

Syöminen:

- Leipää ei ole ostettu kotiin sitten 2007 joulukuu
- Proteiinia paljon (en ole laskenu, mutta ehkä 1,5 - 2g per kilo)
- Karkkia / Suklaata / Jäätelöä / Sipsejä silloin tällöin, mutta maltti määriä
- Tämä kesä käytännössä vain ykkösbisseä / alkoholitonta, 3 kertaa humala
- Yrittää syödä mahd. usein
- 2009 alusta käyttäny palkkaria

Treeni:
- Sali 3 - 5 krt / vko
- 2008 - yksi jakoinen
- 2009 - yksi jakoinen 05/09 asti
- 2009 - viisi jakoinen 08/09 asti
- 2009 - nyt 1.8 alkaen G6 ja treeni kerrat jääny 1 - 3 krt / vko duunin takia
- 2009 - syksy lätkää kerran kaksi viikossa 1,5 h

Nyt on hyvä olla, vielä viimeinen vararenkaan rippeiden poisto, tavoite n.80kg ja jäntevyyden lisäystä.

Itse olen yrittänyt tulla fiksummaksi kaikkien epäonnistuneiden laihdutusyritysten vuoksi. Ensinnäkin olen aina syönyt liian vähän, mikä ei ole johtanut enää niinkään repsahduksiin, vaan tulos on ollut +/- 0, mieluummin plussaa kuin miinusta. Tällä hetkellä syön 1200 kcal syklitellen sitä niin, että vkokeskiarvo on 1240 kcal, mutta kahtena päivänä syödään 1300-1400 kcal. Laskennallisesti vaje on -1000 kcal/pv eli viikossa yritän pudottaa kilon verran. Tämä perustuu siihen tietoon, että
a) säästöliekki iskee, jos syödään alle 1200 kcal
b) säästöliekki ískee, jos syödään vähemmän kuin 50 % kulutuksesta

Mulla kulutus on tosiaan yleensä 2200 kcal/pv, koska peruskulutus kalorilaskurin "kevyt"-valinnalla on 1805 kcal. Tähän päälle hyötyliikuntaa (ainakin koulumatkat kävellen, salille kävellen) + treenit 6 krt/vko. Kulutus treeneissä yleensä lähemmäs 300 kcal ilman peruskulutuksen vähentämistä.

Olen pitkään ollut säästöliekillä, joten mun fiksun idean mukaan voisi tuo 1200 kcal auttaa jo kummasti, koska olen junnaavan painon takia idioottimaisesti yrittänyt syödä 750-900 kcal/vrk. Ruokavaliosta on puuttunut lähes kokonaan proteiini ja rasva. Toisin sanoen toivon, että noin 300-400 kcal lisääminen energiansaantiin sekä proteiinimäärän nostaminen yli 100 g (tavoite 1,8-2,0 g/painokilo) ja rasvan nostaminen 30 % kokonaisenergiasta (35-40 g tavoite) auttavat. Ainakin muutos on melkoinen ja minä ainakin kroppanani aloittaisin näin ollen rasvanpolton. ;) Hiilaritavoitteet ovat siinä noin 100 g tuntumassa tai vähemmän, koska syön paljon proteiinia.

Tavoitteena on 65-66 kg --> 53-54 kg eli melkoinen määrä pitäisi karistaa. Lisärasituksena on kilpirauhasen vajaatoiminta, johon on tosin lääkitys olemassa (aloitettu helmikuussa).

Neljättä päivää 2500 kcal dieetilla, paino pysynyt samana eli nyt tiputellaan 2200 kcal hujakoille. Treenit kulkenu hyvin, muuten kuin että väsyttää ihan perkeleesti! Nukuin just 2 tunnin päiväunet ja koulussa meinaa nukahtaa joka tunnilla.. joka yö nukkunut +8h. Muilla sama ongelma?

Neljättä päivää 2500 kcal dieetilla, paino pysynyt samana eli nyt tiputellaan 2200 kcal hujakoille. Treenit kulkenu hyvin, muuten kuin että väsyttää ihan perkeleesti! Nukuin just 2 tunnin päiväunet ja koulussa meinaa nukahtaa joka tunnilla.. joka yö nukkunut +8h. Muilla sama ongelma?

Kyllä kyllä, mutta ite en oo noita kaloreita laskenu ollenkaan, joten en osaa niistä sanoa.

Diettaat, mutta et laske kaloreita?
Mä oon ainakin monesti dieetannut tietämättä yhtään monta kaloria päivässä tulee. Pelkästään vaakaa seuraamalla pystyy aika hyvin menemään eteenpäin jos syö lähes samat safkat päivittäin. Siitä on helppo vähentää tai lisätä jotain sen mukaan mihin suuntaan vaakatulos on menossa.

Ihan pisti silmään tämäkin topicci tässä ja teki mieli hieman kysäistä. Aloitin 2008 Syyskuussa laihdutuksen armeijan motivoimana. Lähtöpaino oli 116kg, joka on nyt pudonnut 105kg. Tässä lukemassa olen jumittanut nyt kesästä lähtien ja alas pitäisi vielä päästä. Olen 186cm pitkä ja ikää on 21 vuotta. Ideaalisena tavoitteena olisi päästä 100kg ja kadottaa turha rasva kehosta.

Harrastan taistelulajeja kolmesti viikossa (kaksi tuntia kerrallaan) ja pyöräilen/lenkkeilen vähintään kolmesti viikossa. Tähän lisätään vielä satunnainen liikunta eri lajien parissa. Joten enemmän tai vähemmän tulee aerobista liikuntaa. Lenkit kestävät yleensä vähintään tunnin, useammin kaksi. Sykettä olen pitänyt 140-150 kohdalla ja tahtia tasaisena alusta loppuun.

Syön kolmesti päivässä ja mahdollisimman monipuolisesti. Hiilihydraatit yritän jättää iltaisin mahdollisimman pienelle saannille. Proteiinia taas panostan kaikkina kellonaikoina.

Mielestäni liikun ja syön aika ideaalisesti. Dietti on tuottanut tulosta ja olo on terve. Fyysisesti olen sisältäpäin hyvässä kunnossa, mutta ulkoisesti tahtoisin saada vielä rasvaa pois ja painoa hieman alemmaksi. Turhat läskit siis pitäisi saada palamaan.

Että jotta, mitähän sitä parantaisi tai muuttaisi. Että tältä säästöliekiltä ja hitaalta kaudelta pääsisi eteenpäin taas?

........
Että jotta, mitähän sitä parantaisi tai muuttaisi. Että tältä säästöliekiltä ja hitaalta kaudelta pääsisi eteenpäin taas?

Kannattaa nyt noin pitkän tuloksettoman dieetti jakson jälkeen jo laittaa syömiset paperille ja laskea kalorit. Voi olla että syöt saman verran kuin dieetin alussa, joka onkin nykyisellä painollasi juuri kulutuksesi verran. Tai sitten oot ollu liian kauan liian pienillä kaloreilla ja ns. säästöliekki on tullut.
Sitten vaan ruokailut vaatimaan kuntoon ja katsomaan mitä tapahtuu.
Kai olet syönnyt myös tarpeeks rasvaa?

Mitäs mittanauha näyttää, eli onko viimisten kuukausien aikana tapahtunu siellä suunnassa kehitystä?

ps. ideaaliseen ruokailuun kuuluu minun mielestä enemmän kuin 3 ateriaa. Vähintään 4. Ja säännöllisyys on valttia näissä.

Kannattaa nyt noin pitkän tuloksettoman dieetti jakson jälkeen jo laittaa syömiset paperille ja laskea kalorit. Voi olla että syöt saman verran kuin dieetin alussa, joka onkin nykyisellä painollasi juuri kulutuksesi verran. Tai sitten oot ollu liian kauan liian pienillä kaloreilla ja ns. säästöliekki on tullut.
Sitten vaan ruokailut vaatimaan kuntoon ja katsomaan mitä tapahtuu.
Kai olet syönnyt myös tarpeeks rasvaa?

Mitäs mittanauha näyttää, eli onko viimisten kuukausien aikana tapahtunu siellä suunnassa kehitystä?

ps. ideaaliseen ruokailuun kuuluu minun mielestä enemmän kuin 3 ateriaa. Vähintään 4. Ja säännöllisyys on valttia näissä.

Kaloreita päivään olen pitänyt 2000 verran, mikä toki on vähän minun kokoiselle miehelle. Mutta olen yrittänyt pitää säästöliekkiä poissa. Rasvan saantiin en ole sen enemmän perehtynyt, mutta kalaa on tullut aika ahkeraan syötyä ja hyvää rasvaa mielestäni on tullut paikkapaikoin. Ruokailua on kolmesti päivässä, joskus neljästi päivässä. Töissä kun on niin sitä tulee syötyä neljästi päivässä. Aamu, lounas, päivä ja ilta.

Mittanauhalla en ole itseasiassa edes tarkkaillut, mutta toki jonkunlaista muutosta on ihan silmin huomannut käsissä ja jaloissa. Koska selkeästi lihasta on jäännyt enemmän "näkyville" vaikka se paino nyt ei tahdo lähteä laskuun. Sinäänsä kiva, että paino pysyy samassa. Mutta kun alas pitäisi vielä vähintään se 5kg päästä. Ja vaikka sitä mittanauhaa nyt ei ole tullut käytettyä, niin olettaisi että pitkän taantuman jälkeen paino pitäisi saada liikkeelle. Kuinkahan tuota kehon ihrasta luopumista voisi nyt parantaa tai laittaa jälleen liikkumaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ensimmäinen kiristys

Tämän pitkän ketjun innoittamana päätin aloittaa ensimmäisen dieettini:whip:

Lähtökohdat ovat seuraavat:

183 cm ja 95kg.
Salihistoriaa noin 2 vuotta.
Ensimmäinen tavoite on 1kk= -5kg

Lihasta on viime kuukausina kertynyt hyvään tahtiin, mutta runsas (ja jokseenkin epäterveellinen) syöminen on johtanut vararavinnon kertymiseen ja BMI on kivunnut 28 paikkeille. Olen laskenut ruokailuni kalorimääriä nyt muutaman päivän ajan, enkä ole koskaan tajunnut, kuinka helppoa ja yksinkertaista se todellakin on. Proteiinin saanti on helpohkoa, mutta hiilarit jäävät alkuinnostuksen takia kenties jopa liian alhaisiksi (noin 150g/päivä).

Motivaationi on tällä hetkellä tietysti erittäin hyvä, eikä tällä viikolla ole tehnyt juurikaan mieli suuresti himoitsemiani heikkouksia (mitä tahansa sokerista). Parasta kehon kiristämisessä on se, että teen tämän vain ja ainoastaan itseni ja oman motivaationi takia. Asialla ei ole mitään tekemistä vaimoni, naisten, kesän rantakauden tai lääkärin määräysten kanssa.

Toivottavasti dieettikokemukseni antavat intoa jatkaa harrastustani entistä määrätietoisemmin ja ilman useamman läskikilon turvotukseen johtavia megamassakausia!

Rinta.jpg
[/IMG]

Tässä olis kuukauden vanha kuva, massaa yritetään saada koko ajan lisää minkä ehditään.
Nyt kuitenkin olisi tavoite vielä massanlisäyksen jälkeen pudottaa rasvat pois niin että nuo lego-palikat tulisivat näkyviin.
Kertokaas nyt sitten missä vaiheessa olisi hyvä näillä rasvoilla alkaa dietata kun touko/kesä- kuussa olisi tarkoitus olla palikoiden näkyvissä.
Eläissäni en ole dietannut joten edes karkeita arvioita. Ketoosidiettiä mietin kun se ilmeisesti on aika toimiva.
kuvittelin että saisin huoletta tammikuuhun asti mennä plussakaloreilla ja tammikuussa hanat kiinni ja painonpudotus. Onko 3-4kk liian vähän aikaa?

Mitat 183cm ja aamupaino ~85kg. Oon tässä nyt bulkkaillut pari-kolme kuukautta ja nyt olisi mielessä kalorisyklittely, dieetille en haluaisi tässä vaiheessa ettei tulokset tipu. Läskiä ei löydy mitenkään kummemmin, kun seison niin ei huomaa mitään ja mut istuessa saapi mahasta otettua kiinni :D Eli olisiko tuo kalorisyklittely (pari viikkoa miinuksilla ja sitten plussilla) tässä tapauksessa kätevä? Tuloksia: penkki 80kg, mave ~125kg ja kyykky ~115kg. Rasvaprossaa siis haluaisin pienemmäksi.

Kertokaas nytten että miten toi laihdutus toimii samalla kun käydään salilla ja hankitaan lihaksia? onko se edes mahdollista ? ja mitä sanotte kreatiinin käytöstä dietillä? pidempää diettiä tässä ollaan alottamassa..

Kertokaas nytten että miten toi laihdutus toimii samalla kun käydään salilla ja hankitaan lihaksia? onko se edes mahdollista ? ja mitä sanotte kreatiinin käytöstä dietillä? pidempää diettiä tässä ollaan alottamassa..

Lihaksia et saa lisää jos menet miinuskaloreilla, mutta kun käyt salilla niin et menetä lihaksia ja siinä on jo aika iso ero siihen kun laihdutat etkä käy salilla. Näin ollen lihaksen määrä kehossa suhteessa muuhun painoon nähden kasvaa, mutta itse lihasmassaa ei tule lisää. Läskiä lähtee, lihas jää.

Toistinko tarpeeksi monta kertaa? :D

Kreatiini toimii hyvin dieetillä ja auttaa pitämään nesteitä kehossa mikä taas on parempi juttu yleensä minkä tahansa asian kannalta (paitsi optisen harhan puntarilla).

Kiitos paljon vastauksesta! nyt ollaan taas viisaampia, ja pitää sanoa että en niinkää diettiä ole alottamasssa vaan pikemminkin elmänmuutos kyseessä. mutta sen verran kyllä miinuskaloreille mennään että tota fläsää jonkun verran lähtisi.

paljonkohan salipäivinä kuluu kaloreita sellanen 1,5tunnin kunnontreeni, ei muuta ihmeellistä liikuntaa muuten. paino tällä hetkellä 98kg, paino olisi tarkoitus saada siihen 90kg kieppelle, niin miten kannattaisi alkaa tätä prosessia työstämään? lenkkia? monta krt vko ? tällä hetkellä en tee muuta liikuntaa kuin tuon 4krt viikossa salia..ja sitten mitä syödä ja kuinka paljon syödä?? JA VIELÄ kuinka noitten kreatiinin ja beta-alaniinin käyttö käy tässä? ihan pysyvää painon pudotusta haen että suuremmat fläsät pois!

Pistän tän vielä tänne kun tuntuu että laitoin väärään ketjuun sry!

Paljonko lihaskuntotreeni kuluttaa kaloreita 70 kiloisella 170cm pitkällä miehellä? Eli siis vatsalihasliikkeitä, punnerruksia, selkälihaksia ja kyykkyjä lisäpainoilla sekä ilman puolesta tunnista tuntiin?

Back
Ylös Bottom