Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
no nii laitetetaanpas hiukan vuodatusta tänne... eli siis ikää olis 24v ja bmi surullisen korkea 35 ja nyt olis jo töissä jaksamisen kannalta pakko aloittaa pientä treeniä kun tuli saatua tutun kauppana ilmaiseks kuntopyöräkin kotiin eli...

1.Millaisia "lenkkejä" tommosell kandee tehdä et sais jtn oikeesti aikaseksi (tehny nyt noin 7km + 5km baut45min yhteensä)

2.oisko kellään mitään loistavia vinkkejä mitä mässätä ajamisen aikana mistä ei olis haittaa laihduttamiselle (kun sitä ajaa työkseen niin pirun usein se mässypussi tulee aina haettua siihen viereen vaikkei ees tekis mielikään)

3.Konkreettisia ruokavinkkejä ( sen oon tajunnu ettei ihan rasvasinta tuu syötyä mut ihan omakohtasia ja mielellään pikaisia suosikkeja)

kaiketi tässä kaikki tällä kertaa.... tarvinnee vaan toivoa että joku vastaa ja sais pikkuhiljaa täst 120 kilosta ees osan pois...

Tätä varmaan kysytty lukuisia kertoja mutta millä saada viimeiset löysät kilot karisemaan (tavoitteena noin 10% rasvat)?. Olen 172cm pitkä ja aamupaino pyörii 79-81kg välillä, tällä hetkellä silmällä arvioitu rasva% on noin 15. Teen fyysistä työtä 8h päivässä ja treenaan salilla 4kertaa viikossa nelijakoisella ohjelmalla, joka treenin jälkeen poljen kuntopyörää matalalla sykkeellä 30min ja käyn pelaamassa jääkiekkoa kahtena iltana viikossa. Olisiko syytä pitää kevyt kuukauden pituinen bulkki jakso sillä treenipainot ovat laskeneet mielestäni huomattavasti? Kalorit olen pyrkinyt pitämään noin. 2000-2500 välillä riippuen onko treeni vai lepopäivä. En juo enkä syö roskaruokaa.

Päivän ruoat:
Aamupala: ehrmann+10g pellavansiemenrouhe+30g kauralese, viipale ruisleipää+lisukkeet, vitamiinit.
Lounas: Tumma riisi/makaroni 150g(keitetty) +150g jauheliha/kana/kala +5g oliiviöljy
Päivällinen: Tumma riisi/makaroni 100g(keitetty) +100g jauheliha/kana/kala +5g oliiviöljy
Treeni + Palautusjuoma phase3 50g
Salin jälkeen: Sama kuin päivällinen
iltapala: ehrmann + kananmunia 4-6kpl + kalaöljyt
+Kaikkien ruokien yhteydessä menee tuorekurkkua noin 500g per päivä, sekä kofeiinia kahvin ja tabletin muodossa reilusti.

Onkos tuossa jotain korjailtavaa/muutettavaa?

Meikäläisel on cheattipäivä menossa nyt moneen kuukauteen, kun paino on jammaillut samoissa lukemissa jo niin kauan että on aineenvaihdnta varmaan ihan jumissa antakaa vinkkiä kui paljo kaloreita tämmösenpäivän voi syödä? mitat 168/67kg. oon nyt tänää syöny jo suklaapatukan ja fazerin sinistä jne.

Tätä varmaan kysytty lukuisia kertoja mutta millä saada viimeiset löysät kilot karisemaan (tavoitteena noin 10% rasvat)?. Olen 172cm pitkä ja aamupaino pyörii 79-81kg välillä, tällä hetkellä silmällä arvioitu rasva% on noin 15. Teen fyysistä työtä 8h päivässä ja treenaan salilla 4kertaa viikossa nelijakoisella ohjelmalla, joka treenin jälkeen poljen kuntopyörää matalalla sykkeellä 30min ja käyn pelaamassa jääkiekkoa kahtena iltana viikossa. Olisiko syytä pitää kevyt kuukauden pituinen bulkki jakso sillä treenipainot ovat laskeneet mielestäni huomattavasti? Kalorit olen pyrkinyt pitämään noin. 2000-2500 välillä riippuen onko treeni vai lepopäivä. En juo enkä syö roskaruokaa.

Päivän ruoat:
Aamupala: ehrmann+10g pellavansiemenrouhe+30g kauralese, viipale ruisleipää+lisukkeet, vitamiinit.
Lounas: Tumma riisi/makaroni 150g(keitetty) +150g jauheliha/kana/kala +5g oliiviöljy
Päivällinen: Tumma riisi/makaroni 100g(keitetty) +100g jauheliha/kana/kala +5g oliiviöljy
Treeni + Palautusjuoma phase3 50g
Salin jälkeen: Sama kuin päivällinen
iltapala: ehrmann + kananmunia 4-6kpl + kalaöljyt
+Kaikkien ruokien yhteydessä menee tuorekurkkua noin 500g per päivä, sekä kofeiinia kahvin ja tabletin muodossa reilusti.

Onkos tuossa jotain korjailtavaa/muutettavaa?

Kalorit kuulostaa aika alhaiselta katsoessa työkuormaa ja treenimäärää ... mitä tahtia paino putoaa? 1kg/vko+? Jos tahti on kova niin se ainakin tuolla kuormalla voi vetää elimistön aika piippuun, mutta älä ainakaan vedä bulkkia vaan mielummin tasoita kulutusta vastaavalle tasolle.

Kalorit kuulostaa aika alhaiselta katsoessa työkuormaa ja treenimäärää ... mitä tahtia paino putoaa? 1kg/vko+? Jos tahti on kova niin se ainakin tuolla kuormalla voi vetää elimistön aika piippuun, mutta älä ainakaan vedä bulkkia vaan mielummin tasoita kulutusta vastaavalle tasolle.

Lähinnä viimeaikoina (viimeiset 1kk) paino pysynyt tosissaan tuolla 80kg tietämillä. Dietin alussa pysyttelin korkeammilla kalorimäärillä n. -300-500kcal/pvä, silloin painon tippuminen oli nopeaa, ku se on nyt selvästi sahannut paikallaan. Siispä päädyn nostamaan kaloreita taikaisin tuohon -500kcal pintaan ja katsellaan että mitä sitten tapahtuu.

Kysyisin tästä aiheesta että onko periaatteessa ihan sama toimenpide pudottaa rasvaprosentti 8% -> 6%, kun 12% -> 10% ? Vai onko tässä jotain käytännön eroa.

Kysyisin tästä aiheesta että onko periaatteessa ihan sama toimenpide pudottaa rasvaprosentti 8% -> 6%, kun 12% -> 10% ? Vai onko tässä jotain käytännön eroa.
Kyllähän se tuppaa hankalammaksi menemään mitä kireämmäksi halutaan. Eli mun mielestä toi 8% -> 6% on paljon vaikeampi toimenpide kuin 12% -> 10%. Rupee toi 6% olemaan jo sellanen rasvaprosentti ettei siihen ole kovin helppo päästä.

kun nyt tässä dietillä ollaan,ni onko kuinka hyvä/huono idea jättää palkkarista hiilareiden(malto) osuus pienemmäksi? tällä hetkellä vedelly kombona, että hera n.1,5dl ja malto 1dl.. ja vaikuttaako se mitenkään tuohon, että tällä hetkellä treenaaminen keskittyy lähinnä tollasiin pitkiin sarjoihin ja suht.lyhyisiin taukoihin?

kun nyt tässä dietillä ollaan,ni onko kuinka hyvä/huono idea jättää palkkarista hiilareiden(malto) osuus pienemmäksi? tällä hetkellä vedelly kombona, että hera n.1,5dl ja malto 1dl.. ja vaikuttaako se mitenkään tuohon, että tällä hetkellä treenaaminen keskittyy lähinnä tollasiin pitkiin sarjoihin ja suht.lyhyisiin taukoihin?
Palkkarista mä viimisenä lähtisin karsimaan hiilareita pois jos kyseessä on low carb -dieetti. Ne menee kuitenkin aika tehokkaasti käyttöön lihasten glykogeenivarastojen täyttämiseen. Et kertonut minkälainen dieetti on kyseessä joten hankala sanoa mitään täsmällistä.

Kirjotanpa tännekin nyt ekaa kertaa, kun uusi harrastus on puraissut ja dietattu kovasti. Topic lienee suht oikeakin kysymykselle.

Eli tarkotuksena kuten monella muullakin on painon pudottaminen. Olen onnistuneesti kesän aikana pudottanut vajaan 20kg. (toukokuun loppu 108kg -> elokuun loppu 90kg) (ainii ja pituutta itellä on se 185cm) Pääasiassa paino pudonnut ruokavaliolla ja liikunnalla. Nyt syksyä kohden kuitenkin ajattelin ottaa saliharrastuksen mukaan kuvioihin, kun lenkkikelit ovat mitä ovat. Lisänä talvella tulee sählyt ja kai tavalliset lenkitkin pysyy kuvioissa.

Oon täältä lukenut jonkin verran diettaamisesta ja salihommien yhteensopivuudesta, enkä ajatellut lenkkeilyä/joukkuepelejä unohtaa kokonaan.

Tämän hetken ruokavalioni koostuu:
Aamiainen = Ehrmann rahka+marjat+kauraleseet(n.0,5-1dl)+kahvimuki

Eväät töissä = 3kpl Vaasan&Vaasan täysjyväleipää+banaani
(työpäivän aikana myös pari kupillista kahvia myös)

Iltaruoka = normiviikolla reilusti kasviksia, kanaa, salaattia, raejuustoa tai keittoruoka (esim pinaattikeitto), myös munakasta tjsp tulee syötyä.

Iltapala = Tonnikalapurkki ja/tai banaani/hedelmä

Laskeskelin päivän energiansaannikseni päivästä riippuen 1500-1800kcal, joka tuntuu vähältä omaan kokooni nähden. Silti ei missään vaiheessa ole uupumusta tullut, vaikka lenkkeillyt kesälläkin paljon.

Kesän treenipäiväkirjan mukaan kuitenkin tulee noin 4-6h juoksua/pyöräilyä viikottain. Nyt sitten salitreeni tulee ohjelmaan, jota ajattelin noin 2-4krt viikossa harrastaa + noin 2x2h sählyvuorot (tai vastaavasti muut lenkit) viikossa päälle.

No, se mitä tässä kaikessa haluan kysyä on: Vaatiiko saliharrastuksen mukaanotto jotain muutoksia ruokavalioon? Salilla aloittelen nyt 1-jakoisella ohjelmalla, joka oli täältä foorumilta jostain otettu ja hyväksi kehuttu. Alkuun salilla yleensä poljen pyörää 20min ja soudan 20min. Eli pitäisikö kaiken järjen mukaan vielä painon pudota vaikka en lenkkeile enää yhtä aktiivisesti (4-6krt viikko), ja iskeekö jossain vaiheessa säästöliekki päälle. Tuleeko ruokavalioon lisätä jotain tärkeää? (niitä tsiittipäiviä tulee ehkä kerran kahteen viikkoon, kun tulee mässättyä jotain epäterveellistä)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos kertoo oman painonsa 24, niin saako vastauksesi perusaineenvaihdunnan ylläpitämiseen tarvittava kalorimäärä?

Ja paljon yleensä teillä, ketkä ovat onnistuneesti vetäneet dieetin läpi, pudonneet voimatasot? Onko huomattavaa tippumista esim sarja- ja maksimipainoissa vai vain hiukan?

Joo mukavalta kuulostaa! :) itellä ollu just 4-5kk tauko salilta ja pitäis päästä johonki kuntoon taas.. painoo on sen 104kg varmaan tällä hetkellä ja pitäis saada pudotettua siihen n. 95kg :) pituuttahan on 187cm. Eli ei muutako laihari kehiin ja kovaa reeniä! :) kiitoksia tästä.. :P

Olisi kysymys, että hidastaako makeutusaineet rasvanpolttoa? Kun tulee tuota pepsi maxia ja zeroa juotua aika paljon..

ompas mukava huomata että tän sivuston vinkeillä on ollu IHAN OIKEAA vaikutusta... nyt jo reiluss kolmess viikos lähteny noin kolme kiloa pelkällä ruokavalion säätämisellä ( ehkä se lihis aamupalana ei ny ollu ihan terveellisin vaihtoehto) ja aamuaerobisella! alussa tosiaan painoa oli 120 ny "enää" 117.2 no... bout 90 kiloon on viel matkaa :D

Olen 172 cm pitkä ja painoa on tällä hetkellä 82 kg.. aloittaessani punttailun ja bulkkaamisen 8 kk sitten painoin 62-64 kg, eli aika paljon tullut painoa lisää.

Olen treenannut ja syönyt tämän ajan suht tarkasti joten tuosta ~20 kg bulkatusta kilosta saattaa osa olla jopa lihasta. Peilistä katsottuna sanoisin että 5-7 kg olisi varaa tiputtaa läskiä.

En mikään läski ole omasta mielestäni mutta olisihan kiva pääästä tuosta ylimääräisestä rasvasta eroon joten kertokaapa viisaammat olisiko tässä vaiheessa mielestänne hyvä dieetata? Olen saanut semmoisen käsityksen, että kun sitä rasvaa sit kertyy ajan myötä niin saattaa olla hankala homma päästä siitä eroon, truu oor false?

:offtopic:
http://www.healthcentral.com/cholesterol/home-body-fat-test-2774-143.html <- Kuinka hyvin luulette tuon pitävän paikkansa? Antaisi minulle rasvaprosentiksi 13-17 % kun hieman eri mitoilla koklailin.

Ootteko huomanneet että light-limut aiheuttaisivat turvotusta?

En ole huomannut, ja varmasti ihan yksilöllistä että miten mikäkin aiheuttaa turvotusta. :)

Olen 172 cm pitkä ja painoa on tällä hetkellä 82 kg.. aloittaessani punttailun ja bulkkaamisen 8 kk sitten painoin 62-64 kg, eli aika paljon tullut painoa lisää.

Olen treenannut ja syönyt tämän ajan suht tarkasti joten tuosta ~20 kg bulkatusta kilosta saattaa osa olla jopa lihasta. Peilistä katsottuna sanoisin että 5-7 kg olisi varaa tiputtaa läskiä.

En mikään läski ole omasta mielestäni mutta olisihan kiva pääästä tuosta ylimääräisestä rasvasta eroon joten kertokaapa viisaammat olisiko tässä vaiheessa mielestänne hyvä dieetata? Olen saanut semmoisen käsityksen, että kun sitä rasvaa sit kertyy ajan myötä niin saattaa olla hankala homma päästä siitä eroon, truu oor false?

Yhtään tietämättä kuinka paljon sitä rasvaa oikeasti on, niin paha sanoa juuta tai jaata. Suosittelisin silti jos itsestään tuntuu niin tiputtamaan sen 5-7kg ja näin pysyt koko ajan suht kireänä. Eikä sitten yks aamu sieltä peilistä kurkistakkaan se jokinorsu :D

Tohon rasvan kertymiseen olen kuullut sellaisen teorian(joku viisaampi voi sit kertoa oliko täyttä potaskaa), että kun niitä rasvasoluja lisääntyy kehoon niin itse soluista on todella vaikea päässä eroon. Ne vain kutistuvat dietatessa ja sitten helposti kasvavat takasin bulkilla. Eli ei kannattaisi ihan ryhävalaan mittoihin päästää itteään.

Lihoessa rasvasolut kasvavat ja kun ne kasvavat tarpeeksi paljon (lihot riittävästi), niin rasvasoluja tulee lisää ja tuossa tuo lihomisen tekninen puoli onkin. Kasvua, lisääntymistä, kasvua.

Paska homma tulee sitten laihduttaessa, eli rasvasolut kyllä pienenevät, mutta eivät määrällisesti vähene, eli joka kerta laihduttamisesta tulee vaikeampaa ja lihomisesta helpompaa. Tämä korostuu eritoten entisillä läskeillä kuten itselläni. Muutaman kilon painonnousu ei tarkoita, että rasvasoluja tulee lisää, mutta jos päästää itsensä tuhtiin kuntoon niin silloin niitä on voinut jo tullakin kivasti.

Eli bulkatessa kannattaa pitää järki päässä ja kasvaa rauhallista tahtia ja jos on entinen läski, niin bulkkaaminen on jo oma taiteenlajinsa, sillä läskin kerääminen on ihan helvetin helppoa. Tästä löytyy näppärä artikkeli t-nationista (FFB handbook).

EDIT: niin ja rasvasoluista voi päästä eroon, mutta vaatii kirurgisen toimenpiteen.

Back
Ylös Bottom