Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on nyt sellanen tilanne, että oon miespuolinen n. 180cm/70kg, kasvuiässä vielä. Alotin salin tossa viikko takaperin maanantaina arnoldin g6 ohjelmalla, sillä olis tarkotus nyt vetää joku 3 kuukautta tai niin kauan kuin kehitystä tulee.

Mutta asiaan: mulla on siis perseeseen ja reisiin kerääntynyt aika paljon tota fläsää, peppu kauheen näköinen ja löysä siis, ja onhan sitä masussakin (kahvoissa) toki vähän. Niin mietin tässä, että pitäiskö tässä tilanteessa bulkkailla jonnekkin tonne ensi vuoden tammi-helmikuuhun asti ja treenailla lihasta läskien alle (jaloille esim nyt 3 kyykkytreeniä viikos), ja sit rueta dieettaa ja kiristelee et pääsis ennen kesää hyvään kuntoon. Millainenhan lopputulos tästä tulis? Vai kantsisko unohtaa nyt toi lihasmassan hommaaminen ja alottaa suoraan dieettaa salin+lenkkeilyn kans?

Kiitos vastauksista.

PS: ja niin, onko tosta haittaa bulkilla massan kasvatuksen kannalta jos kävis vaikka kerran-2 viikossa vetämässä jonkun abaut tunnin juoksulenkin?

En ole huomannut, ja varmasti ihan yksilöllistä että miten mikäkin aiheuttaa turvotusta. :)

Yhtään tietämättä kuinka paljon sitä rasvaa oikeasti on, niin paha sanoa juuta tai jaata. Suosittelisin silti jos itsestään tuntuu niin tiputtamaan sen 5-7kg ja näin pysyt koko ajan suht kireänä. Eikä sitten yks aamu sieltä peilistä kurkistakkaan se jokinorsu :D

Tohon rasvan kertymiseen olen kuullut sellaisen teorian(joku viisaampi voi sit kertoa oliko täyttä potaskaa), että kun niitä rasvasoluja lisääntyy kehoon niin itse soluista on todella vaikea päässä eroon. Ne vain kutistuvat dietatessa ja sitten helposti kasvavat takasin bulkilla. Eli ei kannattaisi ihan ryhävalaan mittoihin päästää itteään.

Kiitos molemmille vastauksista.

Eli sit ens viikol alan dieettaa. Oliskohan näillä mitoilla tommonen ~2000 kcal paikoillaan? ja syödäänkö treeni- että lepopäivinä saman verran?

Mulla on nyt sellanen tilanne, että oon miespuolinen n. 180cm/70kg, kasvuiässä vielä. Alotin salin tossa viikko takaperin maanantaina arnoldin g6 ohjelmalla, sillä olis tarkotus nyt vetää joku 3 kuukautta tai niin kauan kuin kehitystä tulee.

Mutta asiaan: mulla on siis perseeseen ja reisiin kerääntynyt aika paljon tota fläsää, peppu kauheen näköinen ja löysä siis, ja onhan sitä masussakin (kahvoissa) toki vähän. Niin mietin tässä, että pitäiskö tässä tilanteessa bulkkailla jonnekkin tonne ensi vuoden tammi-helmikuuhun asti ja treenailla lihasta läskien alle (jaloille esim nyt 3 kyykkytreeniä viikos), ja sit rueta dieettaa ja kiristelee et pääsis ennen kesää hyvään kuntoon. Millainenhan lopputulos tästä tulis? Vai kantsisko unohtaa nyt toi lihasmassan hommaaminen ja alottaa suoraan dieettaa salin+lenkkeilyn kans?

Kiitos vastauksista.

PS: ja niin, onko tosta haittaa bulkilla massan kasvatuksen kannalta jos kävis vaikka kerran-2 viikossa vetämässä jonkun abaut tunnin juoksulenkin?

Noilla mitoilla en lähtis laihduttaa vielä pitkään aikaan (varsinkaan kasvuiässä). Bulkkaat vaan maltillisesti niin ei sitä rasvaakaan pahemmin tule niin ei tarvii dieettailla. Perse tuli itsellä tiukemmaksi saleilun myötä ja vaikea uskoa että noilla mitoilla masussakaan rasvaa pahemmin olisi.

Lenkillä käyminen on jopa suituisaa jotta kunto pysyy yllä, eikä haittaa lihasmassan hankintaa kunhan muistaa syödä tarpeeksi.

Oma kyssäri vielä loppuun: Miten ootte hoitanu ton aerobisen puolen jos ei hetkeen oo kauheesti tullut lenkkeiltyä? Ei varmaa järkee heti lähtee 4x viikossa lenkille dieetin aloittaessa?

Mitenkäs muuten on näin dietillä, kun koetan noita hiilareita säätelemällä saada fläsää/painoa tippumaan siten, että 2-3päivää norm.vähemmän hiilareita ja 1päivä hieman norm.enemmän hiilaria.. niin onko näillä VHH-päivillä kuinka tarkkaan määritelty, että millä aterioilla ja missä muodossa(hedelmät, kasvikset, leipä.?) näitä hiilareita pitäisi nauttia.Meinaan, että olenko ihan ulapalla, koska itse oon nyt näillä VHH-päivillä karsinu lähes kokonaan ton leivän veke ja alkanu korvaamaan sen mm. hedelmillä ja muutenkin huomannu, että suurinosa hiilareista tulee vedettyä jo siinä ennen klo 13. (poislukien palkkari)

Ja sitten näillä enem.hiilaria päivillä, niin onko kuinka vaarallista jos kurkusta alas vedettävä kalorimäärä menee yli kulutuksen(n. 0-500kcal). Meinaan, että ei kai tälläisten päivien takia dietti ala täysin kussa?

Olen useamman kerran tänne kirjoitellut, mutta taas täytyy. Epätoivo on vallannut: paino ei ota pudotakseen. Lukemat ovat edelleen 63-64 kg ja kymppi pitäisi kiristää pois. Joudun tällä hetkellä "suuongelmien" vuoksi syömään pehmeää ravintoa, joten mielikuvitusta tarvitaan ruokailun koostamiseksi. No, söinpä sitten viikon ajan puuroa, jogurttia, pilttiä, mehukeittoa yms. noin 800 kcal/pv. Päivittäin olen kävellyt noin 6 km, treenannut salilla 3 krt ja käynyt 3 krt lenkillä. Yhdellä kertaa juoksin. Mitä on tapahtunut? EI MITÄÄN. Soitin lääkärilleni, joka sanoi, ettei usko säästöliekkiin: "Kyllä energian pitäisi palaa, kun syöt vähän ja urheilet paljon. Ehkä kannattaisi käydä ravitsemusterapeutilla." Niin aion tehdäkin, mutta nyt tarvitaan pika-apua!

Suunnitelmani on, että alan syödä 1200 kcal/pv ja pitää viikossa yhden 1400 kcal päivän. Proteiinia syön 1,5-2,0 g/painokilo, loput hiilarista ja rasvasta. Miltäs kuulostaa? Säästöliekki kai tämä on, ei ole muuta vaihtoehtoa. Hiilarit hyvistä lähteistä: täysjyväviljasta, hedelmistä ja marjoista.

Eli siis ikää reilut 17v ja 175cm/82kg, niin pitäisi tuota painoa pudottaa johonkin 70kg:n pintaan.
Olen tehnyt nyt salitreeninä kolme kertaa viikossa tuota Arnoldin kultaista kuusikkoa ja pyrkinyt käymään 2-3 kertaa viikossa n. puolen tunnin lenkillä.

Mutta itse kysymykset ovatkin, että sopiiko tuo Arnoldin ohjelma laihduttamisen kanssa? Ja myöskin, että pitäisikö tuota lenkkeilyn määrää lisätä?

Mutta itse kysymykset ovatkin, että sopiiko tuo Arnoldin ohjelma laihduttamisen kanssa? Ja myöskin, että pitäisikö tuota lenkkeilyn määrää lisätä?

Sanoisin että parempiakin jakoja löytyy dieetille. 1-jakoisesta palautuminen kunnolla, ainakin Golden-Sixistä, jos ei kevyitä viikkoja aio pitää, on vähän siinä ja tässä dieetillä.

Toistaalta voisi sanoa etttä tuollaisella perustreenillä nimenomaan saa sitä kulutusta nostettua enemmän kuin 5-jakoisella hilavitkutin-treenillä...

Jos olet vasta aloittanut salin ja dieetin, niin muista että tossa käy sillalailla hassusti että paino ei välttämättä edes aluksi putoa, vaikka rasva palaisi koska lihasta tulee myös alkuun.

Eli siis ikää reilut 17v ja 175cm/82kg, niin pitäisi tuota painoa pudottaa johonkin 70kg:n pintaan.
Olen tehnyt nyt salitreeninä kolme kertaa viikossa tuota Arnoldin kultaista kuusikkoa ja pyrkinyt käymään 2-3 kertaa viikossa n. puolen tunnin lenkillä.

Itse kokeilin joskus aikoinaan G6:sta dieetillä. 3 viikkoa jaksoin tehdä sitä kunnes oli vaihdettava 2-jakoiseen paremman treenitehon perässä. En itse ainakaan jaksanut kunnolla sitä tahkoa -kaloreilla.

Vähän omasta rojektistani tällä hetkellä: Intin aikana lähti nyt 4-5kg, pääsin heinäkuussa pois ja paino oli 82kg. Nyt vieläkin 82kg, mutta dieetti toimii silti kuin häkä. Peilissä näkee itsekin jopa muutoksia ja palikat alkaa paisteleen ekaa kertaa eläessäni :D En tiedä miten olen onnistunut päätymään tähän tilanteeseen että paino ei laske mutta fläsä palaa, noh en valita, päinvastoin. :)
Viikkoon kuuluu siis 2x6km aamulenkkiä, 2x10km lenkkiä ja 4krt sali.
Tästä on hyvä jatkaa kunnes palikat on esille edustavasti :)

Mitenkäs muuten on näin dietillä, kun koetan noita hiilareita säätelemällä saada fläsää/painoa tippumaan siten, että 2-3päivää norm.vähemmän hiilareita ja 1päivä hieman norm.enemmän hiilaria.. niin onko näillä VHH-päivillä kuinka tarkkaan määritelty, että millä aterioilla ja missä muodossa(hedelmät, kasvikset, leipä.?) näitä hiilareita pitäisi nauttia.Meinaan, että olenko ihan ulapalla, koska itse oon nyt näillä VHH-päivillä karsinu lähes kokonaan ton leivän veke ja alkanu korvaamaan sen mm. hedelmillä ja muutenkin huomannu, että suurinosa hiilareista tulee vedettyä jo siinä ennen klo 13. (poislukien palkkari)

Ja sitten näillä enem.hiilaria päivillä, niin onko kuinka vaarallista jos kurkusta alas vedettävä kalorimäärä menee yli kulutuksen(n. 0-500kcal). Meinaan, että ei kai tälläisten päivien takia dietti ala täysin kussa?

apuja?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos olet vasta aloittanut salin ja dieetin, niin muista että tossa käy sillalailla hassusti että paino ei välttämättä edes aluksi putoa, vaikka rasva palaisi koska lihasta tulee myös alkuun.

Joo, pari viikkoa tehty ja oikeastaan paino ei ole tippunut, kuin 0,5-1kg. Eli eiköhän se siis kohtapuoleen lähde laskuun (toivottavasti)

Laitan kyssärin vielä tännekin osiolle kun en oikein saanut vastauksia muualta eli:

Olen nyt treenannut kolmisen viikkoa Arskan G6-ohjelmalla ja syönyt terveellisesti ja säännöllisesti . Paino tippuu ihan kivasti (olen siis dieetillä) mutta mietityttää kalorien alhainen määrä.
Treenaan salilla joka toinen päivä ja käyn kävelemässä 60 minuuttia muina päivinä. Saan ruuasta noin 1800-2200 kaloria päivässä mutta liikunnan ansiosta kulutus on joka päivä noin 3500-4500. Enempää ruokaa ei vaan yksinkertaisesti putoa. Kysyisinkin onko noin suuresta energiavajeesta haittaa? Treeni kulkee ja muutenkin olen virkeämpi kuin ennen.

Laitan kyssärin vielä tännekin osiolle kun en oikein saanut vastauksia muualta eli:

Olen nyt treenannut kolmisen viikkoa Arskan G6-ohjelmalla ja syönyt terveellisesti ja säännöllisesti . Paino tippuu ihan kivasti (olen siis dieetillä) mutta mietityttää kalorien alhainen määrä.
Treenaan salilla joka toinen päivä ja käyn kävelemässä 60 minuuttia muina päivinä. Saan ruuasta noin 1800-2200 kaloria päivässä mutta liikunnan ansiosta kulutus on joka päivä noin 3500-4500. Enempää ruokaa ei vaan yksinkertaisesti putoa. Kysyisinkin onko noin suuresta energiavajeesta haittaa? Treeni kulkee ja muutenkin olen virkeämpi kuin ennen.

Oletko varma, että kulutuksesi on joka päivä 3500-4500 kcal? Kuulostaa melko suurelta arviolta, tosin et kertonut painoa/pituutta ym. kulutukseen vaikuttavia tekijöitä. "Normaalikokoinen" mies kuluttaa mun tietojeni mukaan tolla liikuntamäärällä ehkä reilu 3000 kcal/päivä, jolloin 2500 kcal dieetillä olisi ihan ok.

Pituutta on 191 cm ja painoa huimat 128kg. Kalorilaskuri.fi antoi peruskulutukseksi n. 2800kcal tekemättä mitään. Olen käyttänyt samaa laskuria kun olen arvioinut liikunnan kuluttamat kalorit ja siitä saanut nuo lukemat.

Äitini pyysi tekemään itselleen laihdutusohjelman. Kyseessä ei ole mikään kisa dieetti, tai muuta hifistelyä. Tarkoitus ainoastaan saada painoa pois. Ikä 45v pituus 165cm ja painoa noin 88kg. Tekaisin tälläisen esimerkin mitä noudattamalla pitäisi painon alkaa pudota. Mitä olette mieltä olenko aivan metsässä?

Ruokailut

Aamupala:

1 dl kaurahiutaleita
raejuusto 100g(puolipurkkia)

Välipala:
Maitorahka + ananasmurska tai funlight mehutiiviste(makuja monia)

Lounas:
Normaali kotiruoka. Vähemmän riisiä, perunaa, pastaa ym. Enemmän lihatuotteita ja kasviksia. Puoli kourallista maapähkinöitä

Päivällinen:
Samanlainen kuin lounas. Näistä voi toisen korvata esim välipalalla tyyliin raejuustopurkki, hedelmä ja pähkinöitä. Mikäli syöt päivässä vaan yhden lämpimän ruoan.

Iltapala:
Raejuusto 200g + kourallinen pähkinöitä

Huomioitavaa!

- Ruokajuomina ihan mitä vain vähäsokerista(maito, vesi, kotimehu)
- Juo päivässä vettä vähintään 1,5 litraa
- Maitorahkaa, raejuustoa ja tonnikalaa voi vaihdella päittäin aivan miten vaan haluat. Jos syöt tonnikalaa öljyssä, niin purista ylimääräiset pois.
- Kerran noin 10 päivään et kiinitä syömiseen huomiota, vaan syöt karkkia, sipsiä yms. Tarkoitus sekoittaa aineenvaihdunta ja estää elimistön tottuminen.
- Pyri muutenkiin säännöllisiin elämäntapoihoin. Herää ja menen nukkumaan suunnilleen samoihin aikoihin. Nuku 6-9 tuntia.

Liikunta

- Juoksu/kävelylenkki 2-3 kertaa viikossa. 30-60min kerrallaan.
- Lisää halutessasi 1-2 kertaa viikossa aamulenkki ennen aamupalaa.
- Kiinnitä huomiota kaiken hyötyliikunnan ym kevyemmän liikkumisen lisäämiseen.

Pituutta on 191 cm ja painoa huimat 128kg. Kalorilaskuri.fi antoi peruskulutukseksi n. 2800kcal tekemättä mitään. Olen käyttänyt samaa laskuria kun olen arvioinut liikunnan kuluttamat kalorit ja siitä saanut nuo lukemat.

Siinätapauksessa tolla liikuntamäärällä kulutus on varmasti yli 3500 kcal/pv, joten voisit varmaan yrittää nostaa kaloreita vähintään lukemaan 2500 kcal/päivä. Mikäli reilusti on pudotettavaa, niin tommoinen kovempikin dieetti vois olla varmaan ihan ok aluksi. Painon 'pitäisi' laskea noin 1 kg/viikko, joka on jo aika kova tahti.

Kalorikulutuksen arvioiminen ja syödyn energiamäärän tarkka laskeminen on yllättävän hankalaa, eli kannattaa muistaa, että usein arviot ovat melko epätarkkoja. Aamupunnitukset pari kertaa viikossa on mielestäni helpompi tapa seurata syökö sopivasti kaloreita.

Äitini pyysi tekemään itselleen laihdutusohjelman. Kyseessä ei ole mikään kisa dieetti, tai muuta hifistelyä. Tarkoitus ainoastaan saada painoa pois. Ikä 45v pituus 165cm ja painoa noin 88kg. Tekaisin tälläisen esimerkin mitä noudattamalla pitäisi painon alkaa pudota. Mitä olette mieltä olenko aivan metsässä?

Kannattaa korostaa sitä, että kasviksia saa oikeasti syödä ihan reippaasti, eri muodoissaan ja joka aterialla. Itselleni ainakin iskisi nälkä ja vitutus hyvin äkkiä ilman. Tuohon voisi lisätä myös marjoja?

Liikunta

- Juoksu/kävelylenkki 2-3 kertaa viikossa. 30-60min kerrallaan.
- Lisää halutessasi 1-2 kertaa viikossa aamulenkki ennen aamupalaa.
- Kiinnitä huomiota kaiken hyötyliikunnan ym kevyemmän liikkumisen lisäämiseen.

Harrastaako äitisi mitään muuta liikuntaa? Onko hän harrastanut joskus jotain, mistä on nauttinut, mutta harrastus on jostain syystä jäänyt? Rohkaise etsimään jokin hauska liikuntalaji, esimerkiksi tanssi. Tai lähde itse joskus mamman kanssa pelaamaan sulkista tms. :) Kuntoilu voi kuitenkin olla ihan mitä tahansa, pelkkä lenkkeily voi alkaa kyllästyttämään äkkiä. Jos ei ihmeempiä tavoittele niin liikunnan tulisi olla ennen kaikkea hauskaa.

Kannattaa korostaa sitä, että kasviksia saa oikeasti syödä ihan reippaasti, eri muodoissaan ja joka aterialla. Itselleni ainakin iskisi nälkä ja vitutus hyvin äkkiä ilman. Tuohon voisi lisätä myös marjoja?

Harrastaako äitisi mitään muuta liikuntaa? Onko hän harrastanut joskus jotain, mistä on nauttinut, mutta harrastus on jostain syystä jäänyt? Rohkaise etsimään jokin hauska liikuntalaji, esimerkiksi tanssi. Tai lähde itse joskus mamman kanssa pelaamaan sulkista tms. :) Kuntoilu voi kuitenkin olla ihan mitä tahansa, pelkkä lenkkeily voi alkaa kyllästyttämään äkkiä. Jos ei ihmeempiä tavoittele niin liikunnan tulisi olla ennen kaikkea hauskaa.

Tällä hetkellä ei paljon muuta liikuntaa, kuin kotityöt ym hyötyliikunta. On käynyt aikoinaan ja käy tosin kyllä vieläkin toisinaan kävelemässä ihan reiluja lenkkejä(noin tunnin ajan) tuo nyt pitäisi saada vain säännölliseksi ja enne kaikkea lisättävä syömistä. Nykyään kokonaiskalorit päivässä on pyörinyt siinä 600-1000 kcal/päivä.

Back
Ylös Bottom