Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt olis tarkotus alottaa laihduttaminen, ja olen todellakin rapakunnossa, kun en edes yhtä leukaa jaksa tehdä. Statsit on 15v/163cm/77kg-82kg. Salia olen ajatellut, että jos hommaisi jonkun salikortin, mutta en sitten tiedä noista ohjelmista mitään..Soveltuuko saliharjoittelu ylipäätänsä laihduttamiseen vai kannattaako ruveta lenkkeilemään tai jotain muuta aerobista liikuntaa? Vai molemmat? Ja tän threadin diettiohjeilla porskutetaan siinä sivussa ofc.

Ja ajattelin, että 3pv viikossa olisi mahdollista käydä salilla.

Nyt olis tarkotus alottaa laihduttaminen, ja olen todellakin rapakunnossa, kun en edes yhtä leukaa jaksa tehdä. Statsit on 15v/163cm/77kg-82kg. Salia olen ajatellut, että jos hommaisi jonkun salikortin, mutta en sitten tiedä noista ohjelmista mitään..Soveltuuko saliharjoittelu ylipäätänsä laihduttamiseen vai kannattaako ruveta lenkkeilemään tai jotain muuta aerobista liikuntaa? Vai molemmat? Ja tän threadin diettiohjeilla porskutetaan siinä sivussa ofc.

Molemmat on hyvä. Tosin alkuun vaikka pelkkää salia jos ei oo paljoo liikkunu. 3pv/viikko on ihan hyvä, päälle vaikka 2 lenkkiä ihan kävelyvauhdilla.

Jos salillasi on mahdollisuus, niin hommaa sieltä ohjelma ja opastus tekniikoihin. Hinta on todella pieni siihen hyötyyn nähden, että aloitat harrastuksen oikealla tavalla ja vältät noin monet monet virheet.

Kuntosalia kannattaa (ja melkein pitää jos haluaa olla muutakin kuin laiha läski) harrastaa laihdutuksen aikana ja muulloinkin, mutta aerobinen liikunta kuuluu myös tuohon rinnalle täysin. Molempi parempi :)

Oon tätä monta kertaa kysyny ja niin varmaa moni muukin ja ei oo vielkää iskostunut.. Eli miten tasapainotella sali ja aerobinen? Nyt kun koulut taas alkamassa ni on tohon ruokapuoleen taas tulossa jonkinlainen rutiini, ni pääsis paremmi tähä rojektiin.. 15-20kg pois puolessa vuodessa eli 2-3kg/kk..

Oon tätä monta kertaa kysyny ja niin varmaa moni muukin ja ei oo vielkää iskostunut.. Eli miten tasapainotella sali ja aerobinen? Nyt kun koulut taas alkamassa ni on tohon ruokapuoleen taas tulossa jonkinlainen rutiini, ni pääsis paremmi tähä rojektiin.. 15-20kg pois puolessa vuodessa eli 2-3kg/kk..

Riippuu pitkälti dieetistä, millä meinaa kiloja pudottaa imo.
Jos tiputtaa hiilarit minimiin tai on kovilla miinuksilla, ei aerobista kannata kauheesti harrastaa. Jos syö hiilareita suht normaalisti, mutta on vaan maltillisilla miinuskaloreilla, voi aerobista harrastaa. Kaikki ei tosin sillonkaan tykkää lenkillä käydä. Kai se on makuasia. Mä käyn hölkkälenkeillä sillon kun jaksan, muuten koitan kävellä/tehä jotain muuta vastaavaa "aerobista".

Järkevällä teholla niin, että vuorottelet vaikka päivittäin kumman teet, esim:

Maanantaina - sali
Tiistaina - aerobinen
Keskiviikkona - sali
Torstaina - aerobinen
Perjantaina - kevyttä kävelyä, eli huilipäivä
Lauantaina - sali ja/tai aerobinen
Sunnuntaina - kevyttä kävelyä

Tuo on täysin siitä kiinni miten jaksaa ja on mahdollisuuksia ja kannattaa muistaa, että pitää tehot matalalla jos kunto ei anna periksi tai muuten näyttää tulevan ongelmia. Itse treenaan noin, että vapaapäiviä tulee viikossa 1 tai 2 maksimissaan ja silloinkin jotain kävelyä yms vaikken laihduttaisi edes :)

Paino on pompannut nopeasti +10 kg, kun oli ahmintaa. Ei oikeastaan ollut tekemistä nälkäkuurien kanssa, vaan psyykkistä syömistä enemmän. Nyt pitäisi saada kilot katoamaaan. VHH toi vain huonon olon, joten pakko keksiä nyt jotain muuta. Aion mennä vain tasaisella vajeella. Onko laihtumisen kannalta loppujen lopuksi merkitystä, syökö enemmän hiilaria, jos jaksaa vedellä miinuksilla? Proteiinia mun pitää syödä enemmän eli jotain 1,5-2,0 g/painokilo. Helposti sen saa kasaan, kun syö paljon lihaa, kalaa (tonnaria!), raejuustoa, rahkaa jne.

Eikös VHH perustu lähinnä siihen, ettei nälkää ole ja siksi miinuksilla on helpompaa? Säästöliekistä olen muuten lukenut, mutta en jotenkin usko, että kroppa kamalan nopeasti siihen menee, jos on ihan oikeasti syönyt tosi paljon ennen dieettiä. Siis ihan kunnon mässyjä sokeria, rasvaa yms. p******.

Mitä syötte dietillä iltaisin, josta ei tule paljon hiilareita? Itellä ongelma tämän kanssa, kun niitä hiilareita ei illalla tarvitse juuri ollenkaan, mutta vaikea on ollut semmoista iltapalaa keksiä jossa ei niitä olisi..

Mitä syötte dietillä iltaisin, josta ei tule paljon hiilareita? Itellä ongelma tämän kanssa, kun niitä hiilareita ei illalla tarvitse juuri ollenkaan, mutta vaikea on ollut semmoista iltapalaa keksiä jossa ei niitä olisi..
Tonnikalaa/raejuustoa/rahkaa ja öljyä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Okei, no mitäs tosta tonnikalasta esimerkiksi voi valmistaa kun miettii kevyttä iltapalaa?

E: Oisko esim joku tonnikalamunakas hyvä?
Joo tonnikalamunakas on aika hyvä. Kananmunat tosiaan on myös hyvää syötävää illalla kun ovat proteiinia ja rasvaa. Yleensä sekotan vaan puoli purkkia tonnikalaa ja puoli purkkia raejuustoa. Sellaisenaan vaan naamariin ja lisäksi suoraan pullosta lusikalla rypsäriä naamaan. Ei ehkä mitään herkkua noi, mutta tottuu ja helppo laittaa kun on laiska.

Joo tonnikalamunakas on aika hyvä. Kananmunat tosiaan on myös hyvää syötävää illalla kun ovat proteiinia ja rasvaa. Yleensä sekotan vaan puoli purkkia tonnikalaa ja puoli purkkia raejuustoa. Sellaisenaan vaan naamariin ja lisäksi suoraan pullosta lusikalla rypsäriä naamaan. Ei ehkä mitään herkkua noi, mutta tottuu ja helppo laittaa kun on laiska.

Paljos tommosessa munakkaassa sitte on noita kaloreita kun tekee semmosen 3 munan munakkaan ja puolpurkkii tonnikalaa? (tein ny illalla)

Onko iltapalaksi purkillinen rahkaa (250 g) + marjoja pari desiä/hedelmä + rasvaa tilkka ihan ok? Vai pitäisikö hedelmä ja marjakin jättää pois. :jahas:

Sitten toinen kysymys, joka koskee säästöliekkiä. Kuinka nopeasti kroppa lyö itsensä säästöliekille? Söin pitkään ihan mässysti (= liika kaloreita --> lihominen), sitten tasaisemmin (+/- kalorit --> paino ei noussut) ja nyt vetelen kovemmilla miinuksilla eli 600-800 kcal miinuksella päivässä. Tarkoitus olisi saada nesteet liikkeellä ja pläskiä myös. Kalorilaskurilla lasken kalorit ja merkitsin kulutukseksi kevyt, kun teen toimistotyötä, mutta siinä päivän aikana tulee käytyä myös asioilla työn puolesta pyörällä ja liikuttua jonkin verran. Peruskulutus mulla olisi nimittäin noin 1600 kcal todella kevyt-kohdan valitsemalla ja noin 1800 kcal kevyellä. Painoa on nyt 63,9 kg. Salista olen tämän viikon jälkeen pitänyt pientä taukoa 2 vko, sillä hyvien ilmojen ansiosta olen pyöräillyt 4 krt viikossa 30 km/pv ja käynyt myös lenkillä. Ensi viikolla ajattelin palailla uudella ohjelmalla salitreenin pariin tai tehdä 1-jakoisella muutaman treenin. Sitten viim. syyskuun alussa alkaa 3 krt/vko treeni uudella salilla.

Kuinka monta kiloa kannattaa laihduttaa viikossa? Mitä haittaa siitä on, jos laihduttaa liian paljon? 5 kertaa viikossa aamuin ja illoin, joka päivä lenkillä, 3 kertaa viikossa salilla. Mitä korjata?

Kuinka monta kiloa kannattaa laihduttaa viikossa? Mitä haittaa siitä on, jos laihduttaa liian paljon? 5 kertaa viikossa aamuin ja illoin, joka päivä lenkillä, 3 kertaa viikossa salilla. Mitä korjata?

Riippuen henkilön painosta/koosta(eli tarkalleen sanottuna ylipainon määrästä :rolleyes:), 0.5-1kg viikossa. Jos sitä rasvaa ei paljonkaan ole ja laihdutat kiristely mielessä, mitä maltillisemmat miinukset, sen parempi.

Mitähän tarkoitat tuolla "5 kertaa viikossa aamuin ja illoin, joka päivä lenkillä"? Meinaatko että käyt lenkillä kahdesti päivässä 5x viikossa?:eek:

Kroppa tarvitsee myös lepoa, eli maksimissaan 5 lenkkiä viikkoon. Ottaen huomioon, että kalorit ovat joka tapauksessa miinuksella, kolme lenkkiä viikossa riittää hyvin. Ei kannata rääkätä itseään liikaa tai tulokset ottavat vain takapakkia.

Jos käyt salilla kolme kertaa viikossa, käy lenkillä vaikka välipäivinä kolmesti viikossa ja pidä yksi päivä kokonaan lepoa.

Jeh, eli illalla pyritään välttämään hiilareita koska ne ovat nopeita energian lähteitä, ja niitä ei yöllä tarvita. (Myös kasvuhormonin eritykseen erityisesti nopeat hiilarit vaikuttavat epäsuotuisasti, mutta se ei nyt ole pääasia tässä kohtaa.) Illalla otetaan rasvoja sen takia että ne antavat tasaisesti energiaa yön mittaan ja hidastavat hieman ravintoaineiden imeytymistä jolloin saadaan kokonaisvaltaisempi ja tasaisempi rakennusaineiden imeytyminen yön aikana. Samasta syystä tulisi ennen nukkumaanmenoa nauttia hitaammin imeytyviä proteiineja (maitoproteiinia, soijaa).

Ajattelin heittää aamupuuron sekaan oliiviöljyä jonkun 15g niin olisiko se parempi vetästä siinä yöprotskun kanssa? Kun olen jo siinä päivällisen syönyt noin klo 16-18 ja siitä on rasvaa jo kerinnyt kertymään jauhelihasta 20g+oliiviöljy 15g.

Tavoitteenani on siis kasvattaa lihasta ja siinä kyljessä poltella rasvaa.

Sitten kiinnostaisi tietää että kun tuo kanan rasvahan on "hyvää rasvaa" niin onko kananmunan rasva myös samanlaista? Kyllähän sitä niin kuvittelisin mutta haluaisin tietää asian varmuudella.

Ajattelin siis että voisi joskus ottaa vaikkapa 3 kananmunaa iltapalaksi niin se rasva auttaisi tuossa proteiinin imeytymisessä.

Kaikki neuvot ovat tervetulleita ;)

Kyllä sitä öljyä voi vedellä milloin vaan, mutta tietysti illalla sitä on hyvä ottaa. Rypsiöljyä yleensä(ainakin täällä) pidetään oliiviöljyä parempana, mutta syö kumpaa tykkäät. Kananmunat on myös hyviä iltapalaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom