Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Ei sitä peruskulutuksen alle kannata mennä, ainakaan dieetin alkuvaiheissa. Tuo peruskulus tarkottaa nimenomaan sitä, että makaisit levynä sängyssä, etkä edes vessaan tai jääkaapille nousisi välillä.

Ja pitää muistaa, että 61 kg naiselle se 500 kcal on paljon isompi vaje, mitä 100 kg miehelle. Ja jos 61 kg painava tiputtaa painoa 0,5 kg viikossa, on se jo prosentteina ihan hyvä määrä, kun taas 100 kg saisi pudottaa sen 0,8-0,9 jotta pudottaisi SUHTEESSA saman määrän painoaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Timba79 sanoi:
Ja pitää muistaa, että 61 kg naiselle se 500 kcal on paljon isompi vaje, mitä 100 kg miehelle. Ja jos 61 kg painava tiputtaa painoa 0,5 kg viikossa, on se jo prosentteina ihan hyvä määrä, kun taas 100 kg saisi pudottaa sen 0,8-0,9 jotta pudottaisi SUHTEESSA saman määrän painoaan.

Taas kertaalleen heittäisin sen, että tavallinen dieettaus ei ole mitään rakettitiedettä. -500kcal on ihan hyvä ohjenuora, harva sitä kaloreita jaksaa kovin tarkkaan laskea (eikä kyllä tarvitsekkaan). Tämä tarkottaisi sitä että, kaikki sapuskat pitäisi mennä vaa'an kautta ja meikäläisestä ei ainakaan tuohon ole. Semmosella kevyellä mutulla kun painaa niin aika nopeasti löytää ne oikeat määrät sapuskaa :thumbs:

Kisailijat ovat sitten asia erikseen, mutta tämä on aloittelijoiden osio

Kiitos kaikille vastauksista:worship: . Nyt voin huokaista helpotuksesta, että ei tartte ihan hirmuisesti kituudella :) . Vielä kysymys: paljonko saan hyvillä mielin popsia terveellistä, proteiinipitoista ja vähähiilarista ruokaa tietäen, että rasva palaa, lihas ei katoa kauhiasti, eikä elimistö mene säästöliekille? Mikä ois suunilleen sopiva kalorimäärä, jos liikuntaa ei oteta ollankaan huomioon (lisään sitten liikunnalla kulutetut kalorit päälle)?

Jakob sanoi:
Taas kertaalleen heittäisin sen, että tavallinen dieettaus ei ole mitään rakettitiedettä. -500kcal on ihan hyvä ohjenuora, harva sitä kaloreita jaksaa kovin tarkkaan laskea (eikä kyllä tarvitsekkaan). Tämä tarkottaisi sitä että, kaikki sapuskat pitäisi mennä vaa'an kautta ja meikäläisestä ei ainakaan tuohon ole. Semmosella kevyellä mutulla kun painaa niin aika nopeasti löytää ne oikeat määrät sapuskaa :thumbs:

Kisailijat ovat sitten asia erikseen, mutta tämä on aloittelijoiden osio

No mun pointti ei ollut tehdä tästä mitään rakettitiedettä, vain huomauttaa että ei tuijoteta tota -500 kcal määrää minään ainoana oikeana totuutena miinuskaloreista. Näppituntumalla menen itsekin ja se riittää todellakin tavisdiettaajalle erittäin hyvin. Tottakai vähä pitää alussa laskeakkin, jotta saa sen oikean näppituntuman muodostettua.

Kuulin täst sivusta yhelt kaverilt ja tulin tänne lukee näit threadei ku oon muutenki just alottanu kuntoilun jne. Mietin vaa et ku lihasmassaa hankkiessa pitäs syödä enemmän ku dietillä? Ja mä en noista Kcal määristä ymmärrä yhtään mitää et oisko mahdollista tiputtaa painoa JA saada lihasta tälläsellä treeni ohjelmalla:

3 kertaa viikos puntille (miken threadin neuvojen mukaa)
aamulla hölkkää joku 20min about ja lätkää käyn nyt talvella sellasen 5-7 kertaa viikossa noin 1,5-2 tuntii kerta.

Ja nyt mulla tuli epävarmuus noista ruokavalioista ku luin tätä threadii, että jos käyn joka aamu hölkällä, sen jälkeen aamupalaks ruisleipää pari palaa + maitoa. sit kouluu (koulussa ruokailu klo 11) ja kotiin päästyä (klo 14:00 - 16:00) syön yleensä pari leipää + maitoo/kaakaota ja jotain mandariinii tai vastaavaa hedelmää. sitten tuolla kuuden aikoihin toinen ruoka (äidin tekemää kotiruokaa joka on mahdollisimman terveellistä ku valitin sille et tekis terveellistä :D ) ja sit illalla taas leipää ja maitoo.

Pystyykös tälläsellä ruokavaliolla laihtumaan SEKÄ saamaan lihasta? Ehdotuksia treeniin kenties? pidempiä lenkkejä aamulla? :)

kiitos.

Tpsu sanoi:
Kuulin täst sivusta yhelt kaverilt ja tulin tänne lukee näit threadei ku oon muutenki just alottanu kuntoilun jne. Mietin vaa et ku lihasmassaa hankkiessa pitäs syödä enemmän ku dietillä? Ja mä en noista Kcal määristä ymmärrä yhtään mitää et oisko mahdollista tiputtaa painoa JA saada lihasta tälläsellä treeni ohjelmalla:

3 kertaa viikos puntille (miken threadin neuvojen mukaa)
aamulla hölkkää joku 20min about ja lätkää käyn nyt talvella sellasen 5-7 kertaa viikossa noin 1,5-2 tuntii kerta.

Ja nyt mulla tuli epävarmuus noista ruokavalioista ku luin tätä threadii, että jos käyn joka aamu hölkällä, sen jälkeen aamupalaks ruisleipää pari palaa + maitoa. sit kouluu (koulussa ruokailu klo 11) ja kotiin päästyä (klo 14:00 - 16:00) syön yleensä pari leipää + maitoo/kaakaota ja jotain mandariinii tai vastaavaa hedelmää. sitten tuolla kuuden aikoihin toinen ruoka (äidin tekemää kotiruokaa joka on mahdollisimman terveellistä ku valitin sille et tekis terveellistä :D ) ja sit illalla taas leipää ja maitoo.

Pystyykös tälläsellä ruokavaliolla laihtumaan SEKÄ saamaan lihasta? Ehdotuksia treeniin kenties? pidempiä lenkkejä aamulla? :)

kiitos.

ruokailus on ainakin ihan metsässä. kunnolla proteinia ja muutakin ruokaa, selaa noi aloittelioiden perusketjut läpi niin saat tietoa.

rasvan polttaminen ja lihaksen saaminen samaan aikaan on todella hankalaa ja lihaksen kasvu ja rasvan palaminen on aika mitäntöntä. syklitä mieluummin tyyliin että 2:1 jaolla yli kulutuksen - alle kulutuksen. lihasta tulee ja läskiä ei kerry pidemmällä aikavälillä.

Tpsu jos oot vielä nuori, niin syöt silleen ettei nälkä vaivaa. Ainakin ite oon näiltä sivuilta ja omalla kokemuksella saanut käsityksen, et varsinkin alottelijan kannattaa unohtaa tollaset syklittelyt sun muut ja keskittyy olennaiseen. Se vaati oma-aloitteisuutta, mutta on lopulta hyvin luontevaa, eli alat tarkkailla ruoka-aineiden tuote selostuksia. Tiedät mistä saa hiilareita, proteiineja Ja rasvaa. Jos pelaat noin paljon lätkää niin syö paljon hiilareita, eli leipää, riisiä, hedelmiä ym. Proteiineja saat maidosta, lihasta ym. ja rasvaa esim. lihasta ja sitä varsinaista hyvää rasvaa rypsi- oliiviöljystä.

Pahimmin voi mokata jos heti alussa stressaa syömisiään pahasti. Käy vaan niin että lihoo tai laihtuu hirveesti. Pikku hiljaa oppii omat syömisensä ja aina vähän hioo ja hioo niin siinä se on ja se syömä puoli on sitten tulevaisuudessa kunnossa.

Jos haluat lihasta niin alussa kannattaa vähän diettailla jos on liikaa laardia ja alottaa sit puhtaalta pöydältä ja syödä vähän yli kulutuksen ja treenata kovaa. Jos oot suht hoikassa nyt, niin alat heti vaan syömään enemmän.

Itellä meni "muutama" kuukaus et löyty se oikea kalorimäärä bulkille ja dieetille, mut mitä enemmän kasvaa niin sitä enemmän pitää syödä. Jos haluut painaa 100kg sun pitää syödä kun 100kg

Kokkaat yhessä sen sun mutsis kaa niin varmana tiiät mitä syöt!

Eli ekana kantsii diettailla ja sit ku on hoikempi nii sit lähetää syömää ja käymää puntil hirmusesti? mut eikös ne lihakset kasva samalla ku diettaa ku kylhä siin pitää liikkuakki eikä pelkästää syödä terveellisesti? ku aina oon liikkunu mut ruokavalio ollu päin peetä, nyt alkanu käymää puntilla (täytin just 17 ja haluis kuntoo enne armeijaa :P ) nii eikös dietin aikana voi myös käydä puntil? vai pilaaks se sen dietin vai onkse ihan turhaa käydä puntiksel jos pudottaa painoo ku ei riitä ravintoo lihaksille?

kiitos.

Käyt salilla vaikka olisit dieetillä tottakai. Vaikkei lihakset diteillä kasva niin kyllähän siinä muutama kalori palaa ja ne viimesimmätkään lihakset ei pala pois. Tossakin dietissä ennen varsinaista lihan kasvatusta on ideana se, että jos sulla on jo valmiina sitä läskiä ja sit kun alat punttaa ja syömään yli kulutuksen niin rasvaa tulee taas ja ne lihakset mitä syntyy niin jää sinne peittoon. Jos kohta oot inttiin menossa niin kannattaa ehkä panostaa tohon voimaan, mut siitä sun pitää kysyy joltain muulta viisaammalta, niinkun kohta munkin jos 1.5 vuoden päästä armeija kutsuu...

No kiitos neuvoistanne ja loistavasta threadista ;) kattelen tarkemmin mitä syön ja niin pois päin ja jos ei ala tulosta tulla nii tuun tänne itkemää lisää neuvoja :)

Jylli81 sanoi:
En lukenut kokonaan, mutta se mitä luin vaikutti oikein selkeältä ja asialliselta tiedolta.

Mielestäni et tainnut mainita eri makroravinteiden energiamääriä, eli
hiilihydraatit 4 kcal/g
proteiini 4 kcal/g
rasva 9 kcal/g
alkoholi 7 kcal/g

Lisäksi eri elintarvikkeiden ravintosisältöjä voi etsiä täältä.

selittäkääs tyhmälle miten mä voin noi laskee kokonais kaloreista? ei tajuu:rolleyes: kerran oon oppinu mut unohin jo:(

and1_ sanoi:
selittäkääs tyhmälle miten mä voin noi laskee kokonais kaloreista? ei tajuu:rolleyes: kerran oon oppinu mut unohin jo:(

Et mitenkään ellei proteiinin, hiilari ja rasvan määrä ole laskettu erikseen.

Timba79 sanoi:
Et mitenkään ellei proteiinin, hiilari ja rasvan määrä ole laskettu erikseen.

tein dietille tollasen ruoka "rungon" eli et suunniltee sellasel menis, siinä on kaikki kalorit yhteensä, sitte prodet, hh, ja rasvat erikseen grammoina kyllä:)

and1_ sanoi:
tein dietille tollasen ruoka "rungon" eli et suunniltee sellasel menis, siinä on kaikki kalorit yhteensä, sitte prodet, hh, ja rasvat erikseen grammoina kyllä:)

No ei sitten muuta kun kertomaan vaan hiilarit ja protut 4:llä ja rasva 9:llä, näin saat ne kalorit noista grammoista.

EDIT: vai oliko tässä nyt joku "kompa", jota mä en tajunnut?

Timba79 sanoi:
No ei sitten muuta kun kertomaan vaan hiilarit ja protut 4:llä ja rasva 9:llä, näin saat ne kalorit noista grammoista.

EDIT: vai oliko tässä nyt joku "kompa", jota mä en tajunnut?

ei ollu, kiitos vaan!:) onko ihan hyvä dietille, ku tuli tälläi?: prodet 238gr/hh 197gr/rasvat 59gr=n.41%/n.34%/n.23% ja kaloreit tuli yhteensä 2282kcal..

Painoa pitäis tiputtaa 25kg. Ensimmäinen tavoite on -10kg vappuun mennessä, tekee siis vajaan -1kg per viikko. Tämähän pitäisi olla ideaalinen vauhti. Liikuntaa viikossa 1x kuntonyrkkeilyä (90min), 2 x puntti, 1 x sauvakävely (n. 50 min) ja 1 x uinti (30-50 min 1000-1800metriä). Pyrkinyt syöttämään rehellisesti kalorlaskuri.fi sivuille syöntimäärät. Tuloksena on keskiarvona viikolle 1850 kcal/päivä jakautuen P/H/R 32%/50%/18%. Ikää 39 painoa 125 (siis 25 kg liikaa, lihasmassaa on sillä nuorempana todellakin tuli treenattua). Eli kysymys kuuluu.. Tuntuuko tuo kalorimäärä sopivalta tuohon painonpudotus tavoiteeseen verrattuna? Entäs tuo P/H/R jako?

kaloreita on turhankin vähän. 125kg miehenä kulutuksesi on aikaa korkealla joten kaloreita reilusti lisää, turha sitä on mennä 1500kcal miinuksella. ;)

Totta. mutta jos tuo 125kg sisältää puhdasta läskiä tuon reilut 25 kiloa niin eihän tuo peruskulutus tarvitse olla tuolla 2800-3000 kcal paikkeilla.

veturi sanoi:
mulla toi kulutuslaskuri menee yläkanttiin tarjoo
3000-3300 ja oon kaksi viikkoo syöny 2400-2700
eikä paino putoo grammaakaan...:itku:

Mulle tarjos joku arvioksi kovan treenipäivän kulutukseksi yli 2900 kaloria, kevyen päivän kohdallakin yli 2000 kaloria (joilla ei laihdu, ei liho). Mulla tuntuu kuitenkin putoavan paino vain sillä kun syön n. 1600 kaloria neljänä päivänä viikossa, parina päivänä 1800-2000 ja joskus sitten se ns. mässypäivä ja silloinkin vain noin 2500-3000 kaloria. (Painan n. 55 kiloa) Omituista tässä on se että lihakset on kyllä hyvin pysyneet ja jopa kasvaneet..?! Tai sit mä olen vaan osannut ja on tosiaan alkanut lähteä rasvoista. En tiä oisko sitten senkin ansiota että joulun tienoilla en ollut minkäänlaisella dieetillä ja kroppa keräili voimia tai jotain:D Tai sit oon huijannut itteeni noissa laskuissani. Luulisin kyllä olevani varsin tarkka, prodet lasken mutten muuta. Niitä tulee pirusti! Ainaki 100 g päivässä! Hih. Mutta joka tapauksessa alle 2000 kaloria päivässä ja treenaan sentäs 10-15 tuntia viikossa.

Hyvät ohjeet kyllä tässä, vois kaikkiin naistenlehtiin kirjoittaa tämän pohjalta vähän rehdimpää tietoa...

Tuo säästöliekki-asia kiinnostaa. Jos elimistö on alkanut tottua vähäiseen kulutukseen niin kuinka nopeasti sen voi palauttaa normaalimpaan? Kuinka nopeasti kroppa tuollaiseen kituuttamiseen ylipäänsä tottuu? Nyt parin lepopäivän ja vapaammin syömisen jälkeen meinaan nimittäin kiristää tosi tiukille rasvoista mutta pelkään että joudun tosiaan kitkutteleen tuolla 1500 kalorilla päivässä ku kroppa on tottunut melko vähään syömiseen.

OT: kiinnostaisi sellainenkin asia kuin naisten ja miesten erot painonpudotuksessa. Naisillahan tarvii olla luonnostaan enempi rasvaa ja noi hormonit vaikuttavat mystisesti kehon toimintaan. Antakaa vinkkiä jos tästä on keskustelu jo jossain menossa.

venla sanoi:
Tuo säästöliekki-asia kiinnostaa. Jos elimistö on alkanut tottua vähäiseen kulutukseen niin kuinka nopeasti sen voi palauttaa normaalimpaan? Kuinka nopeasti kroppa tuollaiseen kituuttamiseen ylipäänsä tottuu?

Aevan, muakin kiinnostaisi.

Tässä viimeisen 32 viikon aikana oon maltillisesti dieettailluit aika alhasillakin kalorella n. 16 kiloa pois, eli ihan ookoo tahtiin. Syön kuitenkin urheilevaksi 90-kiloiseksi nuoreksi mieheksi aivan älyttömän vähän, 1500-2000kcal päivässä. Viikossa tulee 3-5 lajitreeniä ja mukaan yritän pusertaa vielä yhden punttitreenin tai kevyen lenkin.

Nyt pelottaa, että paino ei tästä enää putoakaan, on jo junnaillut kolmisen viikkoa. Se 10-15 kiloa rasvaa pitäisi vielä pudottaa, että saisi vatsapalat kaivettua esiin. Sen jälkeen vasta ajattelin alkaa kasvattelemaan lihasta, jos tuntuu liian pieneltä.

Kaloreita en uskalla laskea, koska pelkään vähienkin lihasten menetystä. Aamuaerobinen voisi olla varmaan hyvä lisä? Miksei muuten aamu-urheilu kuluta lihasta, kun silloinhan paahdetaan menemään "tyhjällä moottorilla"?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom