Paljonko keho sitten oikeasti voi kerätä nestettä? Itselläni on illalla paino jotain 64,7 ja aamulla 63,5. Tarkoitus olisi saada paino laskemaan siihen 60 tienoille ja alkaa kunnolla kasvattamaan lihaksia. En vaan saa painoa laskettua sitten millään, enkä tiedä mitä teen väärin vai onko lasku niin hidasta, että urheilun keräämä neste kompensoi sitä.
Laihdutuksesta on kyllä kokemusta. Sairastin noin 10.v sitten anoreksiaa ja menetin teininä lihasmassaa ihan kiitettävästi. Sen jälkeen paino lähti jojoilemaan ja pahimmillaan painoin 80kg. Laihdutin 57 kiloon joku vuosi sitten ja paino pysyi lukemassa 58 yli puoli vuotta. Sitten sattui niin, että terveys petti melko äkillisesti ja vanavedessä tuli liuta elämänmuutoksia. En kyennyt syömään juuri mitään ja laihduin jonnekin 55 kiloon. Kun loppuvuodesta terveys parani ja saatoin syödä kunnolla, niin lihosin. Olin melko masentunut kaikesta sattuneesta ja tunnesyöminen otti vallan ja paisuin jonnekin 63kg tienoille. Vedin suklaamuroja 5 lautasellista päivässä rasvaisella maidolla ja muuta mukavaa. Sitten kävin keväällä kolmessa leikkauksessa, ja lihosin taas joitakin kiloja.
Leikkausten jälkeen aloitin dieetin ja kuntoilun. Joitakin kiloja olen laihtunutkin ja pääsin nippanappa alle 63 kilon. Ennen juhannusta kuitenkin join kaverin valmistujaisten kunniaksi (sosiaalinen pakko). Sitten olin seuravaan viikon flunssassa ja juhannuksena join neljä kaljaa ja vedin napaan yhteensä n. 1 makkarapaketin + karkkia ja sipsiä. Eli viikon sisällä, 2 juominkia, flunssa ja armoton ketutus. Se tietenkin turvotti ja keskeytti laihtumisen. Mutta nyt siitä asti olen urheillut ihan kiitettävästi ja syönyt 5 päivää viikossa miinuksella. Ja paino tuntuu vaan nousevan.
Esimerkiksi keskiviikko (olen siis nainen (63kg/172cm):
- pyöräilyä 110min (14km+14km)
- kävelyä 50min, jokunen pätkä hölkäten
- painonnnostoja 15min
+kaikkea sekavaa, kuten vatsalihaksia ja punnerruksia.
Kaloreja tuli kalorilaskurin mukaan syötyä n. 2000.
Tiistai
-pyöräilyä 60min (14km)
- n. 50 min kävelyä
painoja, vatsalihaksia yms.
Kaloreita n. 1800
Pyöräilen juuri nyt lähes päivittäin 14-28km, koska en omaa bussikorttia ja pitää käydä taajamassa ruokkimassa kissa. Normaalisti vedän 2-3 kerta aviikossa viikossa päivän, jolloin poljen 14km ja teen 1h kävely/hölkkä lenkin. Muina päivinä kävelen tunnin ja pidän 1 ylläpitopäivän ja yhden plussapäivän. Joskin plussapäiviä voi jäädä välistä, koska kohellan liikaa.Tällä viikolla pyöräiltyä tulee lähes päivittäin.
Kalorilaskurin mukaan mikrojen prosentit vaihtelevat aika paljon. Joku päivä olen syönyt 50% rasvaa, 24% proteiinia ja loput 26% hiilihydraatteja. Joinakin päivinä hiiilihydraatteja voi olla 40% . Rasvan määrä näyttäisi vakiintuneen 40% tienoille. Pitäisi syödä enemmän proteiinia, mutta just nyt joudun syömään, mitä mies ja vanhemmat minulle ostavat. Ainoat syömäni ns. suuret hiilihydraattituotteet ovat banaani, kasvikset, keittovihannekset, ruisleipä ja maitovalmisteet. Niitä syön lähinnä ennen urheilua ja aamulla. Verensokerini heittelee helposti, joten en syö perunaa, pastaa tai riisiä juurikaan. Lähinnä syön perunaa vain äitini luona pienen määrän.
Eli, miksi en laihdu? Pettääkö kalorilaskuri minua, olenko säästölieillä vai onko painonpudostus niin hidasta, että jatkuva liikunta kerää nestettä kehoon?
Edit. En siis luota sokeasti vaakaan, vaan tukeudun mittanauhaan. Senkin luvut ovat jämähtäneet paikoilleen.