Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kannattaa nyt silti pitää mielessä, että kaikki katoava paino ei todennäköisesti ole rasvaa.

No ei ole ei, ja näillä keleillä varmaan nimenomaan niitä nesteitä. Yllätti se silti tommosen rymyputken jälkeen, ja tästä on taas hyvä palata hyvin mielin normaaliin dieettiin:)

Edelliseen liittyen: kuinka pienellä painon pudotuksella on mahdollista saada esim. 5cm pois vyötäröltä? Olettaen että ei olla kuin 178cm/82kg ja rasva lähinnä mahassa. Entä jos lasketaan dieetin jälkeen palautuvat nesteet mukaan?

Edelliseen liittyen: kuinka pienellä painon pudotuksella on mahdollista saada esim. 5cm pois vyötäröltä? Olettaen että ei olla kuin 178cm/82kg ja rasva lähinnä mahassa. Entä jos lasketaan dieetin jälkeen palautuvat nesteet mukaan?
Jaa-a, paha sanoa. Sun pitää vaan kokeilla. Lähet dieettaamaan ja mittailet, ei se oikeen muuten selviä.

Paljonko keho sitten oikeasti voi kerätä nestettä? Itselläni on illalla paino jotain 64,7 ja aamulla 63,5. Tarkoitus olisi saada paino laskemaan siihen 60 tienoille ja alkaa kunnolla kasvattamaan lihaksia. En vaan saa painoa laskettua sitten millään, enkä tiedä mitä teen väärin vai onko lasku niin hidasta, että urheilun keräämä neste kompensoi sitä.

Laihdutuksesta on kyllä kokemusta. Sairastin noin 10.v sitten anoreksiaa ja menetin teininä lihasmassaa ihan kiitettävästi. Sen jälkeen paino lähti jojoilemaan ja pahimmillaan painoin 80kg. Laihdutin 57 kiloon joku vuosi sitten ja paino pysyi lukemassa 58 yli puoli vuotta. Sitten sattui niin, että terveys petti melko äkillisesti ja vanavedessä tuli liuta elämänmuutoksia. En kyennyt syömään juuri mitään ja laihduin jonnekin 55 kiloon. Kun loppuvuodesta terveys parani ja saatoin syödä kunnolla, niin lihosin. Olin melko masentunut kaikesta sattuneesta ja tunnesyöminen otti vallan ja paisuin jonnekin 63kg tienoille. Vedin suklaamuroja 5 lautasellista päivässä rasvaisella maidolla ja muuta mukavaa. Sitten kävin keväällä kolmessa leikkauksessa, ja lihosin taas joitakin kiloja.

Leikkausten jälkeen aloitin dieetin ja kuntoilun. Joitakin kiloja olen laihtunutkin ja pääsin nippanappa alle 63 kilon. Ennen juhannusta kuitenkin join kaverin valmistujaisten kunniaksi (sosiaalinen pakko). Sitten olin seuravaan viikon flunssassa ja juhannuksena join neljä kaljaa ja vedin napaan yhteensä n. 1 makkarapaketin + karkkia ja sipsiä. Eli viikon sisällä, 2 juominkia, flunssa ja armoton ketutus. Se tietenkin turvotti ja keskeytti laihtumisen. Mutta nyt siitä asti olen urheillut ihan kiitettävästi ja syönyt 5 päivää viikossa miinuksella. Ja paino tuntuu vaan nousevan.

Esimerkiksi keskiviikko (olen siis nainen (63kg/172cm):
- pyöräilyä 110min (14km+14km)
- kävelyä 50min, jokunen pätkä hölkäten
- painonnnostoja 15min
+kaikkea sekavaa, kuten vatsalihaksia ja punnerruksia.

Kaloreja tuli kalorilaskurin mukaan syötyä n. 2000.

Tiistai
-pyöräilyä 60min (14km)
- n. 50 min kävelyä
painoja, vatsalihaksia yms.

Kaloreita n. 1800

Pyöräilen juuri nyt lähes päivittäin 14-28km, koska en omaa bussikorttia ja pitää käydä taajamassa ruokkimassa kissa. Normaalisti vedän 2-3 kerta aviikossa viikossa päivän, jolloin poljen 14km ja teen 1h kävely/hölkkä lenkin. Muina päivinä kävelen tunnin ja pidän 1 ylläpitopäivän ja yhden plussapäivän. Joskin plussapäiviä voi jäädä välistä, koska kohellan liikaa.Tällä viikolla pyöräiltyä tulee lähes päivittäin.

Kalorilaskurin mukaan mikrojen prosentit vaihtelevat aika paljon. Joku päivä olen syönyt 50% rasvaa, 24% proteiinia ja loput 26% hiilihydraatteja. Joinakin päivinä hiiilihydraatteja voi olla 40% . Rasvan määrä näyttäisi vakiintuneen 40% tienoille. Pitäisi syödä enemmän proteiinia, mutta just nyt joudun syömään, mitä mies ja vanhemmat minulle ostavat. Ainoat syömäni ns. suuret hiilihydraattituotteet ovat banaani, kasvikset, keittovihannekset, ruisleipä ja maitovalmisteet. Niitä syön lähinnä ennen urheilua ja aamulla. Verensokerini heittelee helposti, joten en syö perunaa, pastaa tai riisiä juurikaan. Lähinnä syön perunaa vain äitini luona pienen määrän.

Eli, miksi en laihdu? Pettääkö kalorilaskuri minua, olenko säästölieillä vai onko painonpudostus niin hidasta, että jatkuva liikunta kerää nestettä kehoon?

Edit. En siis luota sokeasti vaakaan, vaan tukeudun mittanauhaan. Senkin luvut ovat jämähtäneet paikoilleen.

Viimeksi muokattu:
Kannattaako dieetillä laskea marjojen kalorit kuinka tarkkaan? Kasvisten suhteen olen ollut vähän löysempi kuin muiden ruoka-aineiden eli niitä en ole aina punninnut. No, "kauhukseni" huomasin, että esim. mansikoissa on 41 kcal/100 g ja tuo 100 grammaa mansikoita ei suurensuuri annos ole. Oliko näissä jokin kuitujuttu, kun muistaakseni joku perusteli joskus kasvisten & marjojen "merkityksettömyyttä" sillä, ettei niistä kuiden takia edes kaikki kalorit imeydy?

kilo per sentti =) jos on hyvä tuuri

Yksi kysymys olisi tähän väliin. Sanottakoon, että joskus viime syksynä mittani olivat 183cm/69kg ja aloitin silloin maltillisen bulkkaamisen. Nyt painoa on noin 76kg ja ajattelin kysyä, onko mitään järkeä pitää lyhyttä dieettiä tässä välissä, kun tuntuu että masuun ois kertynyt myös muutakin kuin lihasta? Vai olisiko järkevää vain syödä kunnolla ja kasvattaa massaa sinne 80kg päälle suorilta?

Pelottaa, että jos vaan kasvattelen massaa kerralla paljon, niin samalla tulee liikaa läskiä. :hyper:

Kauheata hifi-laihduttamista näkee täällä ALOTTELIJOIDEN osiossa. Itse en syö omasta mielestäni mitään terveellistä, jos ehrammia ja proteiinia ei lasketa, ja silti paino vaan putoaa. Turha ajatella jotain "pakko syödä parin tunnin välein systeemiä", kun vetää vaikkapa 2-3 ateriaa päivässä ja on siihen tyytyväinen.

Käyn 3-4 kertaa salilla viikossa ja harrastan muuta liikuntaa samassa ja ruokavalio on lähinnä: klo 11-13 perunaa/nuudeleita ja jauhelihaa/pihvejä, 18-20 jotain pizzaa/makkaraa/lihis ja johkin väliin päivää yksi tai kaksi purkkia rahkaa heralla. Usein tulee myös popsittua karkkia, sipsiä ja muuta turhaa, mutta kohtuudella. Nälkä on yleensä vain aamulla ja siitäkin pääsee helposti yli pienellä sisulla.

Paino on pudonnut noin kilon per viikko, parina viikkona ehkä puoli kiloa. Toukokuun puolesta välistä on painoa lähtenyt vähän vajaa 10 kiloa ja lihaksia tullut muutaman kuukauden treenillä varmasti muutaman kilon edestä.

Ei laihduttamisen tarvitse olla vaikeeta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Laitetaan tämä aloittelijan yritys tänne haukuttavaksi :D
Eli mennäänkö tässä pahasti metsässä ja jos niin missä vika?

Klo 9.30
2x Ruisleipäviipale, broilerleike, juusto.

Klo 13
Raejuusto, tonnikala

Klo 16.30
Kanafile, riisi

Klo 20
2x Ruisleipäviipale, broilerleike, juusto.

~1700kcal, p134/hh176/r51 (32/41/27%)

Olen 183cm/87kg/33v mies, kuntolaitteen höpöhöpörasvamittari(tm) väittää prosentiksi 38%,
lihakset ainakin vielä tässä vaiheessa melkolailla olemattomat.

Viikon aikana tulee tehtyä salitreeni kolmeen kertaan ja aerobista välipäivinä 60min.

Vitamiineja en erikseen syö, eli jos ne pitäisi ottaa mukaan, niin mitä suosittelette?

^Sellaisia ohjeita heittäisin, että syö päivässä joku 4-6 kertaa, jokaisella aterialla tasaisesti proteiinia (päivittäin tulisi saada vähintään se 2g/painokilo proteiineja). Aamulla hiilarit ja illalla rasvat. Eli älä ota enää kello 18 jälkeen hiilaria, vaan rahkaa/raejuustoa ja vaikka oliivi + kalaöljyt.
Vitamiineiksi itse otan d-vitamiinia, c-vitamiinia ja monivitamiini-mineraalia, plus sitten nuo kalaöljyt.
Muuta en osaakaan sitten neuvoa.

Nostaisin melkeinpä proteiinin määrää ja tiputtaisin hiilareista.. Hiilarit ottaisin pääasiassa kasviksista, hedelmistä ja marjoista.. Protsku 200/100/60 ja kalorit pysyy samoissa.

Ite olen 166cm/72kg

Katsoin kalorilaskuri sivulta, että peruskulutukseni on 2034 kcal päivässä. Päätin että vedän 1500 kcal päivässä. Proteiini 40% (150 g = 600 kcal) Hiilarit 40% (150 g = 600 kcal) Rasva 20% (~33 g = 300 kcal)

Intervalleja ajattelin 3-4 krt viikossa ja siihen päälle 3 kertaa viikossa punttitreeniä, onko se liikaa ja miten noi makroravinteet pitäisi jakaa, jos en jaa sitä oikein? Että onko sillä sitten kauheesti väliä, kunhan ollaa miinukaloreissa ja en tiedä onko 150 g hiilareita paljon dieetillä? (Jotkut menee low-carb dietillä eli <100 g). Olen postannut tähän threadiin aikasemmin, mutta en saanut vastausta.

Kiitos etukäteen!:kippis1:

Mies vai nainen? Todella vähän rasvaa tossa. hiilarit voi laskea vaikka sinne vähän alle 100g päivässä

Rasvaa olisi hyvä saada ainakin 70 grammaa, mieluummin vähän enemmän

Melkeinpä lähtisin tiputtamaa hiilarit satasee ja rasvat just tohon Wiltsun mainitsemaa 70.. Pysyy kalorit samassa.

Hiilarit nauttisi sitte painottaen aamua, lounasta ja sitte vielä palautusjuoman yhteytee.. Ruokailujen yhteydessä kasviksia reilusti ja hedelmiä...

Mies vai nainen? Todella vähän rasvaa tossa. hiilarit voi laskea vaikka sinne vähän alle 100g päivässä

Rasvaa olisi hyvä saada ainakin 70 grammaa, mieluummin vähän enemmän

Olen mies, eli protskua reilusti, rasvaa kohtalaisesti ja hiilarit alle 100g niin alkaa näkyä tuloksii parin viikon päästä?

Mites porukka muuten juo vettä dietillä? Ilmeisesti kannattaa juoda vaikka vähän ylipaljon?
Kyllä sitä kannattaa juoda vaikkei olisikaan jano. Ja onhan se hyvää mahan täytettä, jos nälkä kummittelee niin kippaat litran vettä kurkusta alas. Itse juon dieetillä monta lasia + sitten treeni päivänä menee treenin aikana se 2-3 litraa helposti.

Back
Ylös Bottom