Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Täällä nyt painoa pudoteltu tammikuusta asti. 95kg ->88kg ja rasvat suunnilleen 19% -> 14%. Mahakin kutistunu mukavat 7-8 senttiä. Kaljaa on kyllä tullu kitattua aika runsaastikin mutta siitä huolimatta hyvin edenny rojekti. Kympin rasvoihin oli tarkotus vetää mutta saa nyt nähdä näyttääkö sitä liian rimpulalta sitten. Olisko mielestänne fiksumpaa vetää nyt kerralla rasvat alas (8-10%) seuraavaa massakautta ajatellen vai onko se kasvun kannalta ihan sama jäädä 12-14% lukemiin ja ruveta siitä taas painoa nostamaan?

Voisko joku heittää jonkun esimerkin päivän aterioista? Meikä kun ei oikee tajua miten yhden annoksen kalorimäärä lasketaan.. Ni et siis jos jollain olis jo valmiina joku 2500kcal/d "menu" valmiina?

Edit: Ois muuten aikas cool jos joku tekis semmosen taulukon ruoka-aineista ja niitten kaloripitoisuuksista. Et vois sielt vaan valita itselleen sopivat ainesosat ja määrät. Ku mä olen tottunu tekee aika "gourmet" safkaa, ja tuntuu tosi tyhmältä et pitäs ruveta syömään jotain tosi tosi yksinkertasta yhtäkkiä.. Eikä sit taas jaksa laskee jonku vuohenjuustopastan kaloreita, ku siin on varmaa jotain 6-10 eri ainesosaa.

Dieetin aikana ei saa missään vaiheessa tulla nälkä. Tai saa... jos haluaa lihaksista päästä eroon. Lihakset pitää aineenvaihduntaa yllä ja niin painon pudottamiesta tulisi vaan vaikeampaa ja vaikeampaa. Eli syö siis enemmän. Määrällisesti, ei kalorillisesti. Keho myös kuluttaa tehokkaammin energiaa kun se sulattaa ruokaa. Eli syö enemmän proteiinia etenkin lihan, kanan ja kalan muodossa ja lisää kasviksia ja vihanneksia. Veden juomisestakaan ei myöskään ole haittaa.

Ok! Mulla ei oikeastaan ole nälkä kuin iltaisin. Olen syönyt 22:00 iltapalan, ja nukkuun vasta puolilta öin.. Nyt siirsin illemmalle muutakin proteeniä kuin rahkan. Ei tullut nälkä.

Toivottavasti en tolla viikon kärvistelyllä menettäny lihaksia.. Tuskin :D Ainakaan paino ei tullut kuin kilon alas. Mut tää oli mulle uutta että dieetillä ei saa tulla nälkä! Tai kun proteiiniä saan kuitenkin ihan tarpeeks ainakin, mut... Lisätään siis hieman "täyttävää" ei kaloripitoista ruokaa. Eli rahkaa esimerkiksi vaan lisää ;)

Joo...vois suosilla jättää nuo cheattipäivät väliin:D Ei mitään itsehillintää siihen asti kunnes rupee keho hylkii ruokaa...ei näin:)

Joo...vois suosilla jättää nuo cheattipäivät väliin:D Ei mitään itsehillintää siihen asti kunnes rupee keho hylkii ruokaa...ei näin:)

Jokohan tämä on tänne postattu, muistaakseni johonkin muuhun threadiin linkitin aikoja sitten, mutta mutta... Thibaudeau käsittelee cheattipäivät artikkelissaan mielestäni hyvin ja kattavasti! :) Kannattaa tsekata.

Viimeksi muokattu:
Onkos toi kalorilaskuri.fi jotenkin sekaisin, kun heittää kulutukseksi pituudesta tai painosta riippumatta aina 2500kcal kun alkaa lisäilemään ruokia sinne?

Voisko joku heittää jonkun esimerkin päivän aterioista? Meikä kun ei oikee tajua miten yhden annoksen kalorimäärä lasketaan.. Ni et siis jos jollain olis jo valmiina joku 2500kcal/d "menu" valmiina?

Edit: Ois muuten aikas cool jos joku tekis semmosen taulukon ruoka-aineista ja niitten kaloripitoisuuksista. Et vois sielt vaan valita itselleen sopivat ainesosat ja määrät. Ku mä olen tottunu tekee aika "gourmet" safkaa, ja tuntuu tosi tyhmältä et pitäs ruveta syömään jotain tosi tosi yksinkertasta yhtäkkiä.. Eikä sit taas jaksa laskee jonku vuohenjuustopastan kaloreita, ku siin on varmaa jotain 6-10 eri ainesosaa.
Ei sulle kukaan niitä tule laskemaankaan. Koitappa ensin laskea ihan itse www.kalorilaskuri.fi .

Laitoinkin jo postausta kymmenisen päivää sitten asiasta, mutta vastauksia ei tullut. Eli siis paino oli sillo jumitellu pari viikkoa ja kääntyi nousuun. No optimistisena ajattelin että tämä on niitä jumitusvaiheita ja kohta paino alkaa taas tippua...mutta...kun paino silti vaan nousee nyt ollaa tultu yli 2kg alimmasta painosta ylöspäin ja about 0.5kg siitä reilun viikon takaisesta.

Teenköhän jotain perusteellisesti väärin kun alkaa hieman kummastuttaa. Reilut 2kk tullut oltua -500/-600 kaloreilla(kalorilaskuri antaa 2200-2500kcal peruskulutus). Ainut mikä muuttunut on aerobisen määrä nyt kun ei hiihtämään ei enää pääse. Sen olen korvannut 6 kertaa viikossa punttia 30-45min.

Mikään ei juurikaan ole muuttunut paitsi aerobinen pois ja punttia tilalle, sekä ruokavalioon enemmä prodea. Suhteilla P40/HH30/R30, noilla mennään. Mikähän mättää :\

Minun askeettisilla tiedoilla osaan kertoa sen verran, että jos olet aerobisen vaihtanut punttiin niin lihakset keräävät nestettä lihaskuntoharjoittelun myötä varsinkin aloittaessa ja tämän takia painon nousu voi näkyä vaalla. Tod näk tämä on vain alun huumaa ja tilanne tasoittuu ajan myötä. Älä hätäänny vaan nauti treenaamisesta:) Ulkona on kaunis ilma niin ota vaikka pyöräilyä, rullaluistelua sauvojen kanssa, kävelyä tai hölkkää 2-4 kertaa viikkoon niin saat nesteet liikkeelle.

Viimeksi muokattu:
Minun askeettisilla tiedoilla osaan kertoa sen verran, että jos olet aerobisen vaihtanut punttiin niin lihakset keräävät nestettä lihaskuntoharjoittelun myötä varsinkin aloittaessa ja tämän takia painon nousu voi näkyä vaalla. Tod näk tämä on vain alun huumaa ja tilanne tasoittuu ajan myötä. Älä hätäänny vaan nauti treenaamisesta:) Ulkona on kaunis ilma niin ota vaikka pyöräilyä, rullaluistelua sauvojen kanssa, kävelyä tai hölkkää 2-4 kertaa viikkoon niin saat nesteet liikkeelle.

Juu, näin vähän itekin asiaa tuumailin. Olin vaan siinä käsityksessä, että lihakset ei enää niin hirveästi nestettä keräisi, koska suht tehokkaasti tuota hiihtoa tuli harrastettua talven aikaan ja sillonki oli huomattavissa painon nousua nesteiden takia. Punttiakin tein hiihdon välipäivinä mutten niin aktiivisesti kuin nyt.

Tuosta nesteiden kertymisestä varmaan kielii sekin että saa juoda sen useemman litran päivässä enemmän kuin normaalisti.

Pitää ruveta lisäämään aerobista ja erityisesti HIITtiä tässä kuhan tiet kuivaa ja pölyt laskeutuu. Taitaa jäädä vaan unelmaksi, se ettei sinne tavoitteeseen ennen juhannusta pääse(70kg) eli se 10kg vielä pois. Jos paino olisi alaspäin menny samaa tahtia kuin ennen nin silloin se olisi ollut siinä ja siinä. Eipä sillä niin väliä, jos ulospäin sentään näkyy kiristymistä :)

En tiedä sitten, mutta ei taida olla järkeä enää kiristää noissa kaloreissa. Nyt mennään siis se -500/-600 kcal/vrk, mutta jos kiristäis -800-1000kcal? Taitaa vaan lihaksista(mitä nyt ei juuri paljoakaan ole) sen jälkeen paino lähteä jos olen oikein ymmärtänyt? Kiristäminen kyllä onnistuisi ainakin siinä mielessä ettei nykyisin nälän tunteesta ole ollut tietoakaan ja se 1600kcal päivässäkin on vaikea joskus saada täyteen. Taitaa viisainta vaan edetä nykyisellä tavalla ja odotella sitä että tilanne tasoittuu? :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tätä on varmasti jankattu täällä ikuisuuksia, mutta laitanpahan kuitenkin eli reilu puolivuotta käyty salilla säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa. Noh, 10kg nousi paino nopeasti 84->94 ja jotain tuloksia on näkynyt mm olkapäissä, niskassa eli lihasta tullut ja varmaan sitä fläsääkin joskin kaikki vanhat vaatteet mahtuu edelleen päälle. Treenaaminen on ollut viime aikoina pääasiassa raskailla painoilla 3x6-10 toistoja monipuolisesti kaikille lihasryhmille.

Tässä nelisen kuukautta "yritetty" :itku: diettailla eli hiilarit aamulla ja protskut illalla tyyliin ja siinä -500kcal, mutta kun perkkeles ei onnistu. Tulokset ovat jopa kasvaneet maltillisesti ja paino pysynyt koko ajan samana +-2kg. Lenkkeillytkin olen parisen kertaa viikossa salin ohella kun nyt ilmat ovat sen sallineet.

Onko nyt HIIT aamuisin ja hiilareiden vähentäminen minimiin ainut tapa saada vararengasta pienenemään vatsanseudulta vaiko vain annoskokojen pienentäminen. Roskaruokaa syön harvoin...ja olutta noh...ehkä kuukaudessa tulee käytyä 1-2 kertaa ulkona, mutta loppukevään/alkukesän otan tiukemman linjan eli 1x kuussa... vai kannattaako minun odottaa "fit" tuloksia paljon myöhemmin kun salitreeniä ei ole takana kuin se reilu ½-vuotta...

Tätä on varmasti jankattu täällä ikuisuuksia, mutta laitanpahan kuitenkin eli reilu puolivuotta käyty salilla säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa. Noh, 10kg nousi paino nopeasti 84->94 ja jotain tuloksia on näkynyt mm olkapäissä, niskassa eli lihasta tullut ja varmaan sitä fläsääkin joskin kaikki vanhat vaatteet mahtuu edelleen päälle. Treenaaminen on ollut viime aikoina pääasiassa raskailla painoilla 3x6-10 toistoja monipuolisesti kaikille lihasryhmille.

Tässä nelisen kuukautta "yritetty" :itku: diettailla eli hiilarit aamulla ja protskut illalla tyyliin ja siinä -500kcal, mutta kun perkkeles ei onnistu. Tulokset ovat jopa kasvaneet maltillisesti ja paino pysynyt koko ajan samana +-2kg. Lenkkeillytkin olen parisen kertaa viikossa salin ohella kun nyt ilmat ovat sen sallineet.

Onko nyt HIIT aamuisin ja hiilareiden vähentäminen minimiin ainut tapa saada vararengasta pienenemään vatsanseudulta vaiko vain annoskokojen pienentäminen. Roskaruokaa syön harvoin...ja olutta noh...ehkä kuukaudessa tulee käytyä 1-2 kertaa ulkona, mutta loppukevään/alkukesän otan tiukemman linjan eli 1x kuussa... vai kannattaako minun odottaa "fit" tuloksia paljon myöhemmin kun salitreeniä ei ole takana kuin se reilu ½-vuotta...

No kalorit eivät ole olleet - 500. Koska muuten paino putoaa.

Aloitin kaksi viikkoa sitten ekan "kesädieettini" ja nyt on paino pudonnu 78,2kg>76,7kg 700 kcal:n vajeella. Onko tuo vaje liikaa? Kalorilaskurilla olen syömisiäni tarkkaillut ja makroravinnejakauman olen pyrkinyt pitämään vähähiilihydraattisena p/hh/r 40/20/40. Syön tasaisin välein 5-7 kertaa päivässä. Dieetin kanssa samaan aikaan aloitin Bill Starrin 5X5 single factor -ohjelman, jonka löysin tuolta Treeni-osiosta. Treenannut olen nelisen vuotta todella epäsäännöllisesti, enintään neljän kuukauden säännöllisiin jaksoihin on motivaationi riitänyt:jahas:

Eli olenko nyt kusemassa dieetin ja polttamassa ne vähätkin lihat mitä löytyy?:david:
Niin ja aerobista tulee harrastettua 3-4 kertaa viikossa yleensä n 40 min. juosku/hölkkälenkeillä.

Ehkä kannattaa vähentää vähän rasvan määrä. vaikka 40/30/30 tai 40/25/35 tai 45/20/35 jne. Sitten yleensä suositellaan n. 500 kcal vajetta päivässä eli 3500 viikossa. Näin rasvaa pitäisi pudota n. puoli kiloa viikossa ja lihojen pitäisi säilyä melko hyvin. Sulla se vaje taas on viikossa 4900.. eli vähän enemmän. Myös noilla määrillä aineenvaihdunta tuppaa menemään säästöliekille, elikkä kuluttaa koko ajan vähemmän ja vähemmän energiaa. Sen takia olisi hyvä jos kerran viikossa ottais vähän enemmän kaloreita esim. +500-1000. Ei muutu rasvaksi vaan kiihdyttää aineenvaihduntaa ja antaa energiaa. Samoin kannattaa hieman vaihdella kalorimääriä päivästä toiseen, että keho ei pääse tottumaan/hidastumaan rasvanpolton suhteen. Kunhan viikossa olisi n. -3500kcal.

Tuo ravinnejakauma tosissaa vähän heitteleekin juuri tuollasiin lukemiin mitä kirjotitkin... Tuosta vajeesta vaan kun esim. velocity dietistä oon lueskellu ni siinähän tuo vaje taitaa olla suurempikin kun 700 kcal ni mietin, että onko tuo 500 kcal ihan ehdoton raja? Tosi vaikee kyl huomata ite häviääkö tuota lihasta kun rasvakin palaa ja kroppa näyttää koko ajan "lihaksikkaammalta". Nyt kuitekin rupes epäilyttämää, että saatan tehä tässä aloittelijan helpoimman virheen kun pidän tollasta vajetta.. Kalori/hiilarisyklittely myös kiinnostas mut en löytäny siitä haulla ketjua.. Enkö vaan osannu käyttää hakua vai eikö sellasta ketjua ole?

Tuo ravinnejakauma tosissaa vähän heitteleekin juuri tuollasiin lukemiin mitä kirjotitkin... Tuosta vajeesta vaan kun esim. velocity dietistä oon lueskellu ni siinähän tuo vaje taitaa olla suurempikin kun 700 kcal ni mietin, että onko tuo 500 kcal ihan ehdoton raja? Tosi vaikee kyl huomata ite häviääkö tuota lihasta kun rasvakin palaa ja kroppa näyttää koko ajan "lihaksikkaammalta". Nyt kuitekin rupes epäilyttämää, että saatan tehä tässä aloittelijan helpoimman virheen kun pidän tollasta vajetta.. Kalori/hiilarisyklittely myös kiinnostas mut en löytäny siitä haulla ketjua.. Enkö vaan osannu käyttää hakua vai eikö sellasta ketjua ole?

No yleisesti kun vetää 500 kcal/päivä niin lihas säilyy parhaiten. Aluksi voi olla ehkä isommatkin, mutta pidemmän päälle mitä hitaampi dietti sen enemmän säilyy niitä lihoja. Kalorisyklittelystä pitäis kyllä löytyä juttua... Ja varmasti löytyykin. Harjoittele hakua vielä :)

Juu, ekaa kertaa dieettailemassa ollaan. Mitat on tällä hetkellä 163/78 ja tarkotus olis saada paino jonnekkin 68-70 parissa kuukaudessa. Mitään salilla käyntejä en harrasta, kun ei vaan yksinkertaisesti kehtaa mennä. Energiantarve on vissiin jonkun 2100kcal päivässä. Tästä -500kcl ja pitäisi alkaa läskit kariseen, vai? Lenkkeilyn olen aloittanut, ja hölkkään puoli tuntia per kerta, ja n. 3 kertaa viikossa. Ja voisiko joku tarkentaa vielä noista proteiinitarpeista?

T. Ville

5vrk +800, 2 vrk -750. Löytyi tuollanen kalori syklittely.

Tuo olisi itselleni aika ideaalinen, kun haluisin vähän ylimääräistä pois, ja viikonloppusin kova syöminen on vähän hankalaa. Onko se tosiaan mahdollista syklitellä saman viikon sisällä + ja - kaloreilla?

Entä pystyisikö tuon toteuttamaan 5 vrk +500/ 2vrk -1000 jaksoilla?
Koska eihän kahden päivän aikana mitään lihasta kerkeä lähtemään...

Tuo olisi itselleni aika ideaalinen, kun haluisin vähän ylimääräistä pois, ja viikonloppusin kova syöminen on vähän hankalaa. Onko se tosiaan mahdollista syklitellä saman viikon sisällä + ja - kaloreilla?

tuskinpa siinä 2päivässä rasvakaan lähtee palamaan, kokonaisuudessa oot viikon plussilla kuitenkin.

Ihan tällänen omakohtanen kokemus, ei sitä lihasta lähe viikonkaan aikana jos oot jos koko ajan miinuksilla. Koittakaa ymmärtää että keho polttaa lihasta ainoastaan äärimmäisessä tilanteessa eli jos esimerkiksi et syö koko päivänä ollenkaan ja liikut silti. Niin pitkään ku annat kropalle edes jostain energiaa niin se ei syö lihaksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom