Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Timba79 sanoi:
Dieetille on yleensä sellainen treeni paras jolla tulee massaakin parhaiten. Dieetillä kun on tarkoitus yrittää säilyttää lihat mahdollisimman hyvin ja sillähän ne säilyy millä on tulleetkin. :)

juu:)

Olen itse ollut dieetillä nyt 1,5 kuukautta ja treenannut 3 kertaa viikossa koko kropan. Tuntuu toimivan hyvin ainakin minulla. Treenipainoja ei ole tarvinnut laskea, päin vastoin ne on nousseetkin, ja kuitenkin elopainoa on lähtenyt n. 4,5 kiloa tähän mennessä.

Kalorilaskuria käytän itse sekä ruokapäiväkirjana, että kulutuksen laskemiseen. Suosittelen. http://www.kalorilaskuri.fi/

en muista luinko pakkikselt vai mistä,mut joku suositteli dietille tollast 3 kertaa viikossa koko kroppa ohjelmaa.en oo kyl ikinä tollasel tehny ennemmin mut kai sen vois kokeilla.tehäänkö tossa sarjoja per lihas niin,et tulee viikossa sama määrä sarjoja per lihas,kun esim.4-jakosessa.eli siis esim. rinta n.9,selkä 12-14 jne. vai vähemmänkö kuitenkin kun joka kerta koko kroppa läpi?ja jos ei kerta oo treenipainot tippunu niin vois iha senki takii koklaa,kun mulla tahtoo noi sarjapainot tippuu dietillä ihan sikana:( mistäköhän johtuis?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mä oon kanssa tässä ollu dieetillä noin 2 viikkoa, 4 kertaa viikossa salilla, siellä aluks lämmöt kuntopyörällä n. 15 min ja sen jälkee ankaraa vatsalihas treeniä ja käsiä, joskus jalkojakin. Paino on tippunut n. 76-78:sasta 72. Miten mahollista? lähtikö tässä nyt nesteet, vai mitä? lihakset on pysynyt saman kokoisina ku ennenki, ja ei oo mahasta lähteny mitenkään hirveesti pois?

jiel sanoi:
mä oon kanssa tässä ollu dieetillä noin 2 viikkoa, 4 kertaa viikossa salilla, siellä aluks lämmöt kuntopyörällä n. 15 min ja sen jälkee ankaraa vatsalihas treeniä ja käsiä, joskus jalkojakin.
Onko jotain erikoista syytä miksi olet valinnut kovimmaksi reenikohteeksi vain suhteellisen pieniä lihasryhmiä (vatsat, kädet)?

no vatsan pitäis olla taas rantakunnossa kesällä, ja käsiä mä oon muuten vaan pitäny aina "tärkeimpänä". Teen kyllä sellasia vatsalihas liikkeitä, että selkäkin saa treeniä. Kuin niin?

jiel sanoi:
mä oon kanssa tässä ollu dieetillä noin 2 viikkoa, 4 kertaa viikossa salilla, siellä aluks lämmöt kuntopyörällä n. 15 min ja sen jälkee ankaraa vatsalihas treeniä ja käsiä, joskus jalkojakin. Paino on tippunut n. 76-78:sasta 72. Miten mahollista? lähtikö tässä nyt nesteet, vai mitä? lihakset on pysynyt saman kokoisina ku ennenki, ja ei oo mahasta lähteny mitenkään hirveesti pois?

voi herranjumala...

and1_ sanoi:
juu:)

en muista luinko pakkikselt vai mistä,mut joku suositteli dietille tollast 3 kertaa viikossa koko kroppa ohjelmaa.en oo kyl ikinä tollasel tehny ennemmin mut kai sen vois kokeilla.tehäänkö tossa sarjoja per lihas niin,et tulee viikossa sama määrä sarjoja per lihas,kun esim.4-jakosessa.eli siis esim. rinta n.9,selkä 12-14 jne. vai vähemmänkö kuitenkin kun joka kerta koko kroppa läpi?ja jos ei kerta oo treenipainot tippunu niin vois iha senki takii koklaa,kun mulla tahtoo noi sarjapainot tippuu dietillä ihan sikana:( mistäköhän johtuis?

Tässä pari linkkiä T-Nationilla jukaistuihin ohjelmiin:
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=508031
ja
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=534922.

Noilla kahdella on tullut viimeksi treenattua. Viimeisessä ohjelmassa tulee jokaiselle lihasryhmälle n. 2-3 liikettä viikossa, eli periaatteessa hieman vähemmän kuin normaali nelijakoisessa. Sarjoja ei tehdä loppuun asti, mutta volyymi voi olla korkeampi kuin 3-4 jakoisessa.

Esimerkiksi jälkimmäisessä ohjelmassa tehdään aina päivän eka liike (kyykky, leuanveto ja penkki 10 x 3 eli kymmenen kolmen toiston sarjaa) ja loput liikkeistä 4x6. Itse olen tehnyt kaikki tietyn liikkeen sarjat aina samoilla painoilla, siten että viimeinen sarja on tiukka, mutta ei kuitenkaan aivan viimeiseen asti vedetty (1-2 toistoa jää reserviin).

Tuo kakkosohjelma ohjeistaa lisäämään painoja joka viikko, mutta etenkin nyt dieetin mentyä pidemmälle on tullut lisättyä vain joka toinen viikko.

Ensimmäisessä ohjelmassa on enemmän vaihtelua. Liikkeet, toistomäärä ja systeemi muutenkin vaihtelee koko ajan.

jiel sanoi:
no vatsan pitäis olla taas rantakunnossa kesällä, ja käsiä mä oon muuten vaan pitäny aina "tärkeimpänä". Teen kyllä sellasia vatsalihas liikkeitä, että selkäkin saa treeniä. Kuin niin?

Öö, onko sun selkätreeni sitten pelkkää alaselän treenaamista? Jos näin on niin metsässä olet ja syvällä. Alaselkää kun ei tartte edes erikseen hinkkailla jos treeniohjelmassa on esim. SJMV takareisille. Yläselkä taas on todella iso kokonaisuus treenattavaksi ja tarttee enemmän treeniä mitä hauis ja ojentajat yhteensä.

jiel sanoi:
Lihashan ei tunnetusti kasva dieetillä, joten ei ole mitään syytä hinkata vasoja jotenkin massakaudesta poikkeavasti. Lisäksi vatsalihasten päällä oleva rasvakerros on taivaalliset tietämätön siitä mitä lihakset puuhailevat, eli vatsalihasten teko ei tehosta vatsan kohdalla olevan rasvan palamista.

Kalonrinkulutusta ajatellen dieetin tukena pitäisi reenata mahdollisimma isoja lihasryhmiä, sillä silloin energiankulutus harjoittelun aikana ja sen jälkeen on suurempi kuin pelkästään pieniä lihasryhmiä tehdessä. Eli tässä yhteydessä tärkeimmät olisivat jalat ja selkä. Tämä lisäksi kaikkien lihasten reenaminen dieetillä on viisasta lihaskatoa ehkäistääkseen, dieetillä kun palaa aina läskin lisäksi myös lihasta. Mitä huonompi ruokavalio+reeni, sen enemmän painoa lähtee lihasmassasta. Mitä enemmän painoa lähtee lihasmassasta, sen vähemmän kroppa kuluttaa kaloreita levossa ja liikunnassa. Mitä vähemmän kroppa kuluttaa kaloreita, sen vähemmän saa syödä lihomatta.

jiel sanoi:
Paino on tippunut n. 76-78:sasta 72. Miten mahollista? lähtikö tässä nyt nesteet, vai mitä? lihakset on pysynyt saman kokoisina ku ennenki, ja ei oo mahasta lähteny mitenkään hirveesti pois?

Kuinka paljon/vähän syöt jos noin nopeesti on paino tippunut?

no, siinä 11.30 kouluruuan, salin jälkeen pienen välipalan n. klo 18.00, ja illalla ruuan n. kello 21-22... ja kaikilla ruokailu kerroilla oon vähentäny runsaasti ruuan määrää. Viikonloppusin syön kyllä aamupalan, ja ehkä välipalan, ja iltaruuan. Ja oon ottanu huomioon kyllä että aamusin pitkät hiilarit ja tälläset jutut. Mua vaan mietitytti, että mistä tollanen määrä painoa on pudonnut?

Ja tpt:n kaltaisia turhia viestejä ei kyllä tarvita, jos kerran alottelijana kysyn kysymyksen ni siihen kelpaa kyllä vastaus, Tosta ei kukaan hyödy mitään.

Hmm... Tässä taas näitä aloittelijoiden vuodatuksia, mutta sitä vartenhan tämä osio on;). Itsekkin olisi tarkoitus kesäksi saada tuosta vyötäröltä vähän vararengasta pois. Tavoitteena joku 5-7kg kesään mennessä(tuskin liian paljon?).
Tällä hetkellä muuta liikuntaa salin lisäksi ei tule tehtyä(salia 3krt./vko), joten ajattelin että vähän vähentäisi hiilihydraattien määrää ja alkaisi käymään 3 kertaa viikossa lenkillä, joista vaikka 2 HIIT:iä, niin pitäisi rasvan lähteä palamaan? Kuinkakohan kauan tuolla 2 HIIT + yksi tasavauhtinen/vko -menisi suunnilleen tuohon 5-7kg vähennykseen? Tällä hetkellä 74kg/177cm

GroundHog sanoi:
Hmm... Tässä taas näitä aloittelijoiden vuodatuksia, mutta sitä vartenhan tämä osio on;). Itsekkin olisi tarkoitus kesäksi saada tuosta vyötäröltä vähän vararengasta pois. Tavoitteena joku 5-7kg kesään mennessä(tuskin liian paljon?).
Tällä hetkellä muuta liikuntaa salin lisäksi ei tule tehtyä(salia 3krt./vko), joten ajattelin että vähän vähentäisi hiilihydraattien määrää ja alkaisi käymään 3 kertaa viikossa lenkillä, joista vaikka 2 HIIT:iä, niin pitäisi rasvan lähteä palamaan? Kuinkakohan kauan tuolla 2 HIIT + yksi tasavauhtinen/vko -menisi suunnilleen tuohon 5-7kg vähennykseen? Tällä hetkellä 74kg/177cm

Mahdoitkohan lukea tuota ekaa postausta ollenkaan? Ei tuollaisiin kysymyksiin voi vastata. Voit tehdä vaikka Hiittiä koko päivän, mutta jos vielä tämän jälkeen kalorit jää plussalle et laihdu. Eli laske niitä kaloreita ensin alkuun. Kyllä voit hiilareita vähentää ja prodea lisätä, mutta siitä ei ole apua, jos olet + KALOREILLA.

EDITTIÄ: Liikunta on hyvä tuki dieetillä, mutta siitäkään ei ole apua, jos syö liikaa.

Apua, apua, laskin äsken peruskulutukseni kalorilaskurilla, ja sain tulokseksi n.1640 kcal/ päivä ilman liikuntaa:itku: ! Voiko todellakin olla totta, että jos en treenaisi ja haluaisin laihduttaa, saisin syödä vain n.1140 kcal päivässä :eek: ??! Olen siis 165,5 cm pitkä (tärkeä puolikas :D ) ja painan n.61. Onneksi sentään en ole sohvaperuna..

Pompula sanoi:
Apua, apua, laskin äsken peruskulutukseni kalorilaskurilla, ja sain tulokseksi n.1640 kcal/ päivä ilman liikuntaa:itku: ! Voiko todellakin olla totta, että jos en treenaisi ja haluaisin laihduttaa, saisin syödä vain n.1140 kcal päivässä :eek: ??! Olen siis 165,5 cm pitkä (tärkeä puolikas :D ) ja painan n.61. Onneksi sentään en ole sohvaperuna..

Noi laskurit on omasta kokemuksesta aika hanurista. Joskus noita huvikseen testailin ja heittoja peruskulutuksessa tuli eri laskureita käytettäessä mulla parhaimillaan +500kcal.

Ilmeisesti neiti ihmisiä ollaan? Aika alhaiselta kuulostaa mun korvaan, mutta liikunnalla saa suhteellisen helposti nostettua kulutusta 500kcal/d. Koita vaikka aluksi lähteä liikkeelle 1900-2000kcal/d ja siitä sitten seurailet kuntoa ja säädät kaloreita suuntaan tai toiseen.

niin siis ne laskurit antaa arvion sun peruskulutuksesta, eli jos et liikkuis mihinkään koko päivänä niin sen verran menee itse elämiseen. joten niihin tulee aina lisätä vähintään parisataa kcal kun liikut kuiteskin jotakin joka päivä + liikunta. laske parilla laskutavalla se kulutukses ja ota niist vaikka keskiaro.

miten niin vain 1140, jos makaisit paikallasi ja söisit 1630kcal niin laihdut silloinkin.

erkjetter sanoi:
miten niin vain 1140, jos makaisit paikallasi ja söisit 1630kcal niin laihdut silloinkin.

Juu, mut aika perkeleen hitaasti :D. Eköhän tuossa haeta sitä perinteistä 500 kcal:n vajetta, mikä tekis sen ~0,5kg/viikko.

juu varmasti sitä tarkoitettiin, hyppäs naamalle vaan niin pahasti että oli pakko kommentoida ettei sen tarvitse olla just tasan se 500kcal.

Laskurit hanurista, asiaa :hyper: ! Noh, en ihan noin pienillä kaloreilla ole itse kärvistellyt, vaan semmoset ka. 1700 kcal tulee viikolla ma-pe ja viikonloppuna suunnilleen 2500-3000 kcal. Liikunnalla kulutan tuommoiset hiukkasen päälle 3000 kcal/viikko.

Aikasemmin olin "minibulkilla" ja tuolla nykyisellä kalori/liikuntamäärällä on nyt joulupöhötystä lähtenyt pois parisen kiloo (tosin saattaa myös johtua kreatiinin käytön lopettamisesta). Ja nyt ois siis tarkotus hiukkasen kiristellä vielä, mutta kun laskin paljonko "oikeaoppisesti" saisin syödä (ilman liikuntaa), niin tuo kalorimäärä oli aika järkkyä kuultavaa tämmöselle ruuan rakastajalle :kuola: .

mulla tuli kanssa kulutus ilman liikuntaa n. 2100 kaloria, ja punttis päivinä n. 2900 kaloria. Eli onko tollanen n. 500 kalorin miinus sitten sopiva vai?

Suositut

Back
Ylös Bottom