Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Riippuu sun kulutuksesta ja muiden aterioiden kalorimäärästä eli kokonaiskalorimäärä kulutukseen nähden merkkaa.

Vitjat se vaan on nii pirun hankala määrittää kouluruuan kalorit. Paljon olisi suunnilleen puolet salaattia,n.puolet "ruokaa" ja leipä. 200-300kcal? :arvi:

Vitjat se vaan on nii pirun hankala määrittää kouluruuan kalorit. Paljon olisi suunnilleen puolet salaattia,n.puolet "ruokaa" ja leipä. 200-300kcal? :arvi:

Taitaa riippua silti paljon mitä se "ruoka" oikein on. Parhaiten tietää varmaan koulun keittäjät jos he sen ruoan tekevät. Ja jos se tilataan muualta, pitäisi heidän saada varmaan ravintoarvot (sis. kalorit) mukana. Eli kysäseppä heiltä. Jos tiedät mitä ruokaa se tarkalleen on, voit varmaan myös empiirisesti alkaa tutkia mitä sen sisältävät ainekset pitävät energiaa sisällään (taulukot yms).

Taitaa riippua silti paljon mitä se "ruoka" oikein on. Parhaiten tietää varmaan koulun keittäjät jos he sen ruoan tekevät. Ja jos se tilataan muualta, pitäisi heidän saada varmaan ravintoarvot (sis. kalorit) mukana. Eli kysäseppä heiltä. Jos tiedät mitä ruokaa se tarkalleen on, voit varmaan myös empiirisesti alkaa tutkia mitä sen sisältävät ainekset pitävät energiaa sisällään (taulukot yms).

Itsehän vinguin koulun keittäjiltä ravintoarvotaulukoita ruokalistan yhteyteen, pari viikkoa meni niin oli hyvinkin kattavat listat ruokalistan vieressä. Yllättävän vähäkalorisia ja terveellisiä ruokia valmistavat. Eli sinne vaan kysymään josko olisi mahdollista saada tietää kalorimääriä.

Opiskelen siis AMKissa.

Edit: esimerkkinä vielä esim tämänpäiväinen ruoka: Spagettia, jauhelihakastiketta, salaattia, maitoa ja kaksi näkkileipää levitteellä. Kaloreita noin 890, proteiinia noin 49g.

tarkotus nyt ei ole pudottaa painoa mutta: mitä haittaa on jos noi puolet energiasta tulee rasvasta?
tänään esim. 18%hh 32&P ja loput rasvaa?
syöty ruoka on ok terveellistä.. rasvaa tulee juustosta, pähkinöistä ja munista eniten.

tarkotus nyt ei ole pudottaa painoa mutta: mitä haittaa on jos noi puolet energiasta tulee rasvasta?
tänään esim. 18%hh 32&P ja loput rasvaa?
syöty ruoka on ok terveellistä.. rasvaa tulee juustosta, pähkinöistä ja munista eniten.

Kuulostaa semmoiselta ruokavaliolta mitä minä en ainakaan jaksaisi noudattaa. Kerrohan ensin mitä syöt päivittäin?

Kuulostaa semmoiselta ruokavaliolta mitä minä en ainakaan jaksaisi noudattaa. Kerrohan ensin mitä syöt päivittäin?

duunieväinä on ollut kinkkua&juustoa hapankorpun päällä, keitettyä kananmunaa, tomaattia, suolaakurkkkua, kurkkua, oliivia, pähkinää..

kotona taas munakasta öljyisellä tonnikalalla&juustolla tai lihaa/kanaa& vihanneksia&papuja tjsp ja hedelmiä+partajugurttia + salaattia.
juustosta ja pähkinöistä ja kananmunista se rasva tulee..

lähinnä siks duunissa tollasta että helppo napata kaupasta juusto ja kinkku ja sit puukottaa niitä reippaasti korpun päälle..
siispä mieluummin ottasin ne energiat rasvasta kuin hiilareista, mutta kysymys oli se että onko tosta mitä haittaa?

Viikko sitten aloitin oman diettini. Salilla en ole käynyt noin puoleen vuoteen, ja taas sain motivaatiota lähteä hikoilemaan. Inttiin lähtö heinäkuussa, joten ihan sopiva aika aloittaa monipuolinen treenaaminen jälleen.

Puolen vuoden aikana tullut lähinnä makoiltua ja liikkuminen ollut todella vähäistä. Kilojakin muutama kertynyt ja tarkoitus olis kiristellä tässä ennen kesää ja saada tuolta vatsasta noi ylimääräiset pois.

Viime viikon maanantaina aamupaino oli 86kg. Pituutta löytyy 183cm. Tänä aamuna paino oli 84kg.

Kuitenkin laitan päivän ruokailut tähän jos siellä olis jotain korjattavaa. (perjantain safkat)

Aamiainen klo 07.15

Puuro (kauraleseitä 40g ja 2dl vettä)
100% ruisleipää yksi pala + kalkkunaleikettä siivu.
Ehrman rahka tai protskudrinkki.

Lounas klo 11.00-11.30

Kouluruoka ( Mitä koulussa onkaan ruokana, lautanen koostuu suurimmaksi osaksi lihasta ja kasviksista. Sit perunaa/riisii/pastaa vähän siihen päälle. Juomana lasi maitoa + lasi vettä.

Välipala n. klo 14.00

Prodedrinkki / purkki tonnikalaa vedessä
-1 tl oliiviöljyä / rypsärii.

Päivällinen n. klo 16.30

Esim. broiler ohut leike n. 120g.
-salaattia (tomaatti,kurkku yms)
-vähän riisiä, perunaa tai vastaavaa.

klo 18.00 Sali.

Treenin jälkeen palkkari.

klo 21.00

rahkaa + oliiviöljyä.

Tässä esim. eilisen ravinnejakauma: (lepopäivä)

Prode = 184.6g HH = 125.4g R = 53.8g

Tarkoitus olis tiputtaa paino sinne 80kg tienoille ja kiristyä vatsan kohdalta.

Treenaan 2-jakoisella 4krt viikkoon, ja parina aamuna aamuaerobista kuntopyörällä.

Rasvat yritän ottaa hyvistä lähteistä (Oliiviöljy, rypsiöljy, pähkinät)
Hiilareita yritän rajoittaa, leivän syömistä ja hedelmiä.

Miltäs näyttää ?

Moro,

En viitsinyt uutta topiccia aloittaa, joten heitän tänne.

Olen 18v mies koolla 185/125.

Tarkoituksena olisi tiputtaa painoa ja saada voimaa lisää. Viime kesänä nostin penkistä n.90kg, mutta nyt en ole testannut. Huonon sijantini vuoksi en voi käydä salilla, joten olen ostanut rautaa hieman kotia.

Kotoa löytyy: punttitanko + 65kg levyjä, 2x 15kg käsipainot, leuvanveto mahdollisuus. Sekä jonkin lainen penkki löytyy, mutta sitä en ole ottanut vähän aikaan esille. On myös mahdollisuus ostaa lisää.

Millaiset ruoka valio suosittelette, ja päivittäis treeniohjelmaa kun lisäravinteena on Total Fitin CLA kapselit. 5kg olen pudottanut alle viikossa normaalilla laihdutus menetelmällä, ja olen ruokavaliosta saanut kaikki herkut pois. Opiskelujen lisäksi olen portsari iltaisin, joten pitäisi saada " massiivista " olemusta lihaksilla, eikä vatsalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Viikko sitten aloitin oman diettini. Salilla en ole käynyt noin puoleen vuoteen, ja taas sain motivaatiota lähteä hikoilemaan. Inttiin lähtö heinäkuussa, joten ihan sopiva aika aloittaa monipuolinen treenaaminen jälleen.

Puolen vuoden aikana tullut lähinnä makoiltua ja liikkuminen ollut todella vähäistä. Kilojakin muutama kertynyt ja tarkoitus olis kiristellä tässä ennen kesää ja saada tuolta vatsasta noi ylimääräiset pois.

Viime viikon maanantaina aamupaino oli 86kg. Pituutta löytyy 183cm. Tänä aamuna paino oli 84kg.

Kuitenkin laitan päivän ruokailut tähän jos siellä olis jotain korjattavaa. (perjantain safkat)

Aamiainen klo 07.15

Puuro (kauraleseitä 40g ja 2dl vettä)
100% ruisleipää yksi pala + kalkkunaleikettä siivu.
Ehrman rahka tai protskudrinkki.

Lounas klo 11.00-11.30

Kouluruoka ( Mitä koulussa onkaan ruokana, lautanen koostuu suurimmaksi osaksi lihasta ja kasviksista. Sit perunaa/riisii/pastaa vähän siihen päälle. Juomana lasi maitoa + lasi vettä.

Välipala n. klo 14.00

Prodedrinkki / purkki tonnikalaa vedessä
-1 tl oliiviöljyä / rypsärii.

Päivällinen n. klo 16.30

Esim. broiler ohut leike n. 120g.
-salaattia (tomaatti,kurkku yms)
-vähän riisiä, perunaa tai vastaavaa.

klo 18.00 Sali.

Treenin jälkeen palkkari.

klo 21.00

rahkaa + oliiviöljyä.

Tässä esim. eilisen ravinnejakauma: (lepopäivä)

Prode = 184.6g HH = 125.4g R = 53.8g

Tarkoitus olis tiputtaa paino sinne 80kg tienoille ja kiristyä vatsan kohdalta.

Treenaan 2-jakoisella 4krt viikkoon, ja parina aamuna aamuaerobista kuntopyörällä.

Rasvat yritän ottaa hyvistä lähteistä (Oliiviöljy, rypsiöljy, pähkinät)
Hiilareita yritän rajoittaa, leivän syömistä ja hedelmiä.

Miltäs näyttää ?
Päiväs ohjelma näyttää aivan samalta kuin minulla :thumbs: Itselläni on ainakin tuo toiminut hyvin. Kunhan muistat 3h välein syödä ettei tulisi sellaista nälän tunnetta. :kippis1:

Terve! Olen päättänyt ruveta pudottaa läskii, tarkoitus olisi vähintään 15 kiloa veks.
Tällä hetkellä tilanne on 176/89 :S Pari viikkoa olen ollut dietillä. Alussa oli jopa 92 kiloa painoa, hyi saakeli!

Olen ruvennut juomaan paljon vettä, päivässä saattaa mennä jopa 4 litraa vettä. Leipien määrän olen tiputtanut 2 palaan päivässä ja värinkin tummaksi, ennen on saattanut mennä yli 6 palaa vaaleaa leipää. Hiilareita yritän vähentää mahdollisimman pienelle. Enemmän proteiineja olen myös ruvennut vetelemään. Tonnikalaa ja raejuustoa menee aika reilusti, luultavasti otan myös rahkan mukaan kuvioihin.

Päivä menee ruokien osalta suurinpiirtein näin:
Aamu: Mysliä rasvattomalla maidolla ja vettä reilusti, mahollisesti myös raejuustoa
Koulussa: Salaattia, lämmintä ruokaa. (usein on jotain perunaa ja lihaa)
Päivällä: Tonnikalaa ja raejuustoa vaihtelevilla lisukkeilla
(Lidlin oliivi tomaatti kastikejuttu ja jalopenon paloja *kuolaa*) tai vaihtoehtosesti tummaa leipää ja vaikka vähä paistettua kanaa.
Illalla: Raejuustoa ja tonnikalaa, luultavasti tulen ottamaan rahkan tähän kohtaan
Suurinpiirtein noin menee arkipäivät.

Kuten jo sanoin aikaisemmin niin vettä tulee juotua jopa 4 litraa pitkin päivää aterioiden aikana ja välissä pitämässä vattaa sen verran täynnä ettei tee mieli ottaa turhia välipaloja. Kaikki limut on korvattu vedellä tai kivennäisvedellä. (pari kertaa viikossa tulee juotua light limsoja, about 2 litraa viikossa) Myös random patukat ja karkkipussit on out.
1 mässypäivän pidän viikossa.

Urheilun puolelta, crosstrainerilla tulee sotkettua puolisen tuntia, myös olen ruvennut vähän puntteja nostelemaan (yleensä tulee pitkin päivää tehtyä pieniä sarjoja). Näin siis joka päivä paria välipäivää lukuun ottamatta.

Nyt olen myös ruvennut ottamaan päivttäin kuvan ittestäni kehitystä seuratakseni, motivaation vahvistamisen vuoksi.

Njoo, oisko mitää kommentteja, oisko ruokavaliossa parantamista tai jotain?

Aamu: Mysliä rasvattomalla maidolla ja vettä reilusti, mahollisesti myös raejuustoa
(Lidlin oliivi tomaatti kastikejuttu ja jalopenon paloja *kuolaa*) tai vaihtoehtosesti tummaa leipää ja vaikka vähä paistettua kanaa.
Illalla: Raejuustoa ja tonnikalaa, luultavasti tulen ottamaan rahkan tähän kohtaan

Itse vaihtaisin myslin puuroon koska myslistä saa arvaamatta aamulla helposti joku 600 kaloria maidon kanssa. Sellainen normaal lautanen on yleensä ainakin 100g mysliä jossa on sitten jotain 400kcal/100g ja siihen vielä joku 3-4 maitoa niin siinä on jo 500kcal. Ei siinä muuten mitään mutta jos haluat päivässä syödä joku 1800-2000kcal niin vähempi aamusyöminen jättää sitten enemmän ruokaa loppupäivälle eikä muutenkaan mene niin helposti kalorit yli.

Mitenkäs kun on nyt diettiä noin kuukausi takana, ja iski kohtalainen flunssa päälle. Päätin jo jättää loppuviikon salitreenit väliin, kun on niin tukkoinen ja väsynyt olo, mutta mites syönnin kanssa? Kannattaako olla ihan normaalisti dietillä, vai kannattaisiko lisätä kulutusta kunnes paranee? Ajattelin vaan että voisi paraneminen nopeutua jos olisi ylläpitokaloreilla...

Onkos sillä mitään väliä että millä aikavälillä ne kalorit päivässä ottaa? Tarkoitan siis sitä, kun tänään tuli pitkäks venähtäneen duunipäivän takia aterioiden välille semmonen 7 tuntia, niin nyt on koittanut kiriä sitä tässä muutamassa tunnissa kiinni (dieettisafkalla tietysti)...

Onkos sillä mitään väliä että millä aikavälillä ne kalorit päivässä ottaa? Tarkoitan siis sitä, kun tänään tuli pitkäks venähtäneen duunipäivän takia aterioiden välille semmonen 7 tuntia, niin nyt on koittanut kiriä sitä tässä muutamassa tunnissa kiinni (dieettisafkalla tietysti)...

Mielellään ei yli 3h taukoja syömisessä ja sillä on suuresti väliä mihin aikaan päivästä tankkaat mitäkin! Aamulla hiilareita naamaan, illalla rasvoja, protskua pitkin päivää. (Tosin ite oon ainaki aina tankannu protskuu illlalla kans enemmän, koska helppo tapa saada vatsaa täyttävä iltapala ilman hiilareita on rahka!)

Mielellään ei yli 3h taukoja syömisessä ja sillä on suuresti väliä mihin aikaan päivästä tankkaat mitäkin! Aamulla hiilareita naamaan, illalla rasvoja, protskua pitkin päivää. (Tosin ite oon ainaki aina tankannu protskuu illlalla kans enemmän, koska helppo tapa saada vatsaa täyttävä iltapala ilman hiilareita on rahka!)

Joo näin se on kutakuinkin tullut tehtyäkkin, mutta nyt kun tuli tommonen poikkeuksellinen pitkä syömistauko niin kai se on parempi koittaa yrittää syödä ne loppupaivän suunnitellut ateriat silti vaikka vähän lyhyemmin väliajoin, kuin jättää syömättä (jolloin samalla jäisi ihan liikaa miinuksille)??

Terve! Olen päättänyt ruveta pudottaa läskii, tarkoitus olisi vähintään 15 kiloa veks.
Tällä hetkellä tilanne on 176/89 :S Pari viikkoa olen ollut dietillä. Alussa oli jopa 92 kiloa painoa, hyi saakeli!

Olen ruvennut juomaan paljon vettä, päivässä saattaa mennä jopa 4 litraa vettä. Leipien määrän olen tiputtanut 2 palaan päivässä ja värinkin tummaksi, ennen on saattanut mennä yli 6 palaa vaaleaa leipää. Hiilareita yritän vähentää mahdollisimman pienelle. Enemmän proteiineja olen myös ruvennut vetelemään. Tonnikalaa ja raejuustoa menee aika reilusti, luultavasti otan myös rahkan mukaan kuvioihin.

Kuten jo sanoin aikaisemmin niin vettä tulee juotua jopa 4 litraa pitkin päivää aterioiden aikana ja välissä pitämässä vattaa sen verran täynnä ettei tee mieli ottaa turhia välipaloja. Kaikki limut on korvattu vedellä tai kivennäisvedellä. (pari kertaa viikossa tulee juotua light limsoja, about 2 litraa viikossa) Myös random patukat ja karkkipussit on out.
1 mässypäivän pidän viikossa.

Urheilun puolelta, crosstrainerilla tulee sotkettua puolisen tuntia, myös olen ruvennut vähän puntteja nostelemaan (yleensä tulee pitkin päivää tehtyä pieniä sarjoja). Näin siis joka päivä paria välipäivää lukuun ottamatta.

Nyt olen myös ruvennut ottamaan päivttäin kuvan ittestäni kehitystä seuratakseni, motivaation vahvistamisen vuoksi.

Aluksi :thumbs:

Sitten: Aamusta suosittelen vaihtamaan ton myslin puuroon ja syömään sen raejuuston tai vaihtoehtoisesti rahkaa.

Kouluruoalla lautasmallin mukaan kun syöt niin hyvin menee.

Päivällä vaihdat ton tonnikala/raejuusto setin johonkin terveelliseen ja proteiinipitoiseen lämpimään perusruokaan

Ja iltapalalle otat lisäksi jotain hyviä rasvoja.

Urheiluihin sen verran että unohda toi päivän mittaan vähän tekeminen ja hankkiudu punttisalille 3-4vk. Täältä löytyy helppoja ohjelmia aloittelijoille kun vähän kaivaa. Ja ei muuta kuin :whip:

Hmm, kiitoksia kommenteista. Pitänee ottaa tuo puuro aamupalalle. Päiväsafkasta, kotona yleensä jotain jauheliha+pasta ruokaa, esim makaroonilaatikko, onko tällänen hyvä vai onko turhan paljon hiilareita? Raejuuston kanssa vetelen jos vetelen. Sitten vielä niistä hyvistä rasvoista, riittääkö että vetää pari kalaöljy kapselia nassuun vai vaatiiko se jotain muutakin?

Kumpikohan on pahempiparempi, se että pitää kalorit kurissa kokoajan dieetillä mutta sitten muutaman kerran viikossa ratkee vaikka ottamaan sen rahkan tai parin kananmunan sijasta pari suklaapatukkaa yms. lakritsia tjsp. Eli nollaa vain henkisesti.

Vai se että pitää esim. kerran viikossa cheat-päivän ja vetää yli kulutuksen varsinkin hiilarien osalta.

Tulipahan vaan mietittyä asiaa, enkä osannut oikein ratkaista itse. Itsellä jo kiristelyt oikeastaan ohi kokonaan, -30kg tiputettu. Nyt maltillisesti plussille siirtyä, ja rankkaa reeniä. Omasta painonpudotuksesta stooria heti kun kerkeää! Tsemppiä jokaiselle! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom