Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Juu, itsekkin olen lihasta nytten viimeiset kuusi kuukautta salilla saanut suht "hyvin" miinus kaloreilla. Ei mahdoton yhtälö, ainakaan omalla kohdalla.

Mulla olis suunnitelmissa aloittaa reilun vuoden himassa treenailun jälkeen ensimmäien virallinen dietti
en vain oikein tiedä miten sen järkevästi sunnittelisin, kun ei oikeastaan ole juurikaan pudotettavaa painoa, mutta hiukan olisi tarvetta kiristellä...mulla kun kaikki rasva kertyy alakroppaan ja erityisesti reisiin.
mihin kaikkeen ja mihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota järkevää ja toimivaa diettiä suunnitellessä? ja mikä on sellainen realistinen aika mihin mennessä reisistä(kin) lähtee senttejä pois? mulla ei kuitenkaan mitään kiirettä ole tärkeintä on, että dietti on toimiva ja tuloksia tulee.

On väännetty niin paljon, että melkein huvittuu kun näitä väittelyitä lukee.. Viime elokuusta olen vääntänyt raudan kanssa, käynyt lenkillä sekä tarkkaillut syömistä (en aloittanut nollatasosta) ja todellakin läski on vähentynyt JA lihasta tullut lisää ihan samaan aikaan. :hyvä:
Omakohtaisella kokemuksella väitän, että sekä ruuan että liikunnan monipuolisuus/VAIHTELUVUUS näyttelee tässä suurta osaa, ettei kroppa pääse tottumaan mihinkään = ei tule säästöliekkiä, kehitys ei hidastu/lopu jne. Luultavasti monet ovat tästä eri mieltä, mutta aion pysyä tyytyväisenä "aloittelijana" vaikka loppuelämäni, jos kehitys on näin hyvää sekä ihran menemisen että lihaksen tulemisen suhteen tällä metodilla.:D Vaihtelua, vaihtelua, pääasia että tulee kauhee hiki ja karkkipäivät täytyy muistaa!
Juu, itsekkin olen lihasta nytten viimeiset kuusi kuukautta salilla saanut suht "hyvin" miinus kaloreilla. Ei mahdoton yhtälö, ainakaan omalla kohdalla.

Oletteko siis luotettavilla rasvaprosentti- tai kehonkoostumusmittauksilla todenneet että lihasta todella on kasvanut? Vai voisiko kyseessä olla illuusio lihasten kasvamisesta niiden erottuvuuden parantuessa rasvan vähetessä? Miten kehonpaino? LilyCelieri ei myöskään varsinaisesti sanonut olevansa miinuskaloreilla, joten maltilliset plussat ovat voineet aiheuttaa lihaskasvun lisäksi rasvaprosentin pienenemistä, joka ei välttämättä tarkoita sitä että rasvan MÄÄRÄ kehossa olisi vähentynyt tippaakaan.

Oletteko siis luotettavilla rasvaprosentti- tai kehonkoostumusmittauksilla todenneet että lihasta todella on kasvanut? Vai voisiko kyseessä olla illuusio lihasten kasvamisesta niiden erottuvuuden parantuessa rasvan vähetessä? Miten kehonpaino? LilyCelieri ei myöskään varsinaisesti sanonut olevansa miinuskaloreilla, joten maltilliset plussat ovat voineet aiheuttaa lihaskasvun lisäksi rasvaprosentin pienenemistä, joka ei välttämättä tarkoita sitä että rasvan MÄÄRÄ kehossa olisi vähentynyt tippaakaan.
Ikävä kyllä ko. mittauksiin ei ole ollut mahdollisuutta.
Kehonpaino: 73,4-> 66,9kg. (Pituus 167cm.) MUTTA samalla aikavälillä hauis 30->31,5cm, miten se selittyy jos lihas ei ole kasvanut? Myönnän, että miinukseni ovat olleet erittäin maltillisia, mutta pointtini koskikin lähinnä samanaikaisen rasvanpolton ja lihaksen kasvun mahdollisuutta, ei niinkään kalorimääriä.

Moi, pakko kysyä täältä onkos teillä kellään tietoa pihtimittauksen ja elektronisen mittauksen(tämä sähkönjohtavuutta mittaava laite) tarkkuuksista? Nimittäin kävin tänään mittauttamassa rasvaprosenttini pihdeillä ja päälle katsottiin vielä elektronisella vempaimella.Tulokset olivat varsin erinlaiset. Pihdeillä mitattuna antoi melkoisen alhaisen tuloksen ja kun peiliin katselee niin en oikein usko tulokseen, tuntuisi että elektroninen mittaustapa oli lähempänä. Pihdeillä mitattiin 4 pisteestä,hauis, ojentaja, pari senttiä lapaluusta ja lonkkaluun tietämiltä. Onko kellään pitoa asiasta. Tämä kehonkoostumuksen mittaus vedessä vissiin olis aika tarkka?

Terve, nyt tarvitsisi ehkäpä hiukan apuja ruokavalioon diettini aikana.

Elikkä, tällä hetkellä löytyy pituutta 182cm, painoa ~90kg ja ikää 22v. Tavoitteena olisi saada se 80kg kesään mennessä ja tämä kiva "pikku" kaljapötsi pois.

Tällä hetkellä treenaan n.3 kertaa viikossa salilla ja n.4 kertaa viikossa käyn kavereiden kanssa pelaamassa lätkää sen 2-2,5h (per kerta). Ruokavaliota olen yrittänyt tässä kasata mutta jotenkin on vaan sellainen tunne että tuleekohan syötyä sittenkin liian vähän?

Ruokavalio suurinpiirtein:

Aamupala: Muroja + kuppi kahvia. (Puuroa en kerkeä keittämään, sen verta unelias olen että max 35min ennen töihin lähtöä saan kasattua itseni sängystä ylös).
Lounas: Yleensä jotain einesruokaa työpaikan ruoka-automaatista.
Välipala: Ruisleipää, 17% kermajuustoa pari siivua, ja HK:n 9% meetwurstia pari siivua myös + kahvia, ei aina välttämättä kumpaakaan.
Päivällinen: Riisiä / Makarooneja n.100g, jauhelihaa n.400g tai vastaavasti joku 400g kanasuikaleita tjsp.
Iltapala: Muroja, pari leipää.

VKL: Ryyppypäivänä (jos nyt sellainen sattuu tulemaan) Tummaa keskiolutta ja tod näk roskaruokaa yömyöhään, päivällä tietenkin normaali ruoka. :kippis1:

Sen verran vielä tuosta treenaamisesta että salilla käyn aina sen 3x viikkoon, mutta lätkää pelaamassa en aina tuota 4. Välillä 2 kertaa viikossa, mutta yleensä 3-4x viikossa.

Vinkkejä että mitä kannattaisi lisätä aterioihin / aterioiden välille (raejuustoa turha ehdottaa, oksettaa jo ajatuskin siitä). Ja tietenkin se pääkysymys, että syönkö liian vähän vai kenties jopa liian paljon? Karkit ja limpparit olen jättänyt kokonaan pois, lukuunottamatta joskus lätkän peluun jälkeen paikallisella huoltsikalla ehkä Powerade tjsp, tätä tosin melko harvoin. ;)

Voi olla illuusio, mutta jos paino ei -kcal (Olin keskimäärin 100-500 päivästä riippuen) tippunut, mutta rasvaa lähti ja lihasta kasvoi niin en pidä sitä illuusiona. Eli tämä tarkoittaa, että pysyin tuona aikana 81-83kg tasolla parin kuukauden ajan.

Ei ole mittauksia tehty tuolta ajalta, mutta kehitystä tapahtui.

Mulla olis suunnitelmissa aloittaa reilun vuoden himassa treenailun jälkeen ensimmäien virallinen dietti
en vain oikein tiedä miten sen järkevästi sunnittelisin, kun ei oikeastaan ole juurikaan pudotettavaa painoa, mutta hiukan olisi tarvetta kiristellä...mulla kun kaikki rasva kertyy alakroppaan ja erityisesti reisiin.
mihin kaikkeen ja mihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota järkevää ja toimivaa diettiä suunnitellessä? ja mikä on sellainen realistinen aika mihin mennessä reisistä(kin) lähtee senttejä pois? mulla ei kuitenkaan mitään kiirettä ole tärkeintä on, että dietti on toimiva ja tuloksia tulee.

Noh, jos kukaan ei osaa sanoa tohon mitään, niin miltä kuullostaa tällanen alustava suunnitelma:

Aamiainen: 2täysjyvä/ruisleipää + becel ja 2leikkelettä joku hedelmä tai kasviksia

Lämmin ruoka: täysjyvää ja proteiinia:kalaa/kanaa/lihaa max10% +kasviksia
(tässä kohtaa vähennän hiilareiden osuutta ja lisään kasviksia verrattuna entiseen)

Iltapala: tähän kohtaan en keksi mitään...paitsi kananmunia :D

+1-2 Välipalaa: hedelmiä, pähkinöitä/siemeniä soijapohjainen tmv. jogurtti
ja kahvia ja yrttiteetä saan aina juoda niin paljon kun haluan, koska olen jo aikuinen :D.

En nyt ole ihan varma miten hyvin toimii käytännössä toi dietti :rolleyes:
Mä luultavasti toteutan dietin täysin maidottomana(kokeilu) joten siksi ei ole rahkaa tai raejuustoa!

^ Aamupalalle saisi kyllä olla jotain proteiinipitoista, se rahka olisi kova vaihtoehto, mutta jos maidottomana vetelet dieetin niin ei siinä, paista vaikka kananmunia.

Ja sitten vaikka iltapalana syöt tonnikalaa jossain muodossa. Välipalana hedelmät ja pähkinät menevät hienosti, pähkinätkin vaan aika salakavalia kaloreiden suhteen, niiden kanssa tarkkana! ;)

Muuten näyttää kyllä ihan hyvältä, tsemppiä!

Vielä yksi kysymys, joka on tärkeä motivaation ylläpitämisen kannalta...eli kaunako arvioltaan kestää että rasva alkaa palaa myös reisistä ja senttejä todella katoaa (mulla kun se rasva aina vikana lähtee niistä reisistä)?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vielä yksi kysymys, joka on tärkeä motivaation ylläpitämisen kannalta...eli kaunako arvioltaan kestää että rasva alkaa palaa myös reisistä ja senttejä todella katoaa (mulla kun se rasva aina vikana lähtee niistä reisistä)?
Ei tollasta pysty sulle kukaan ennustamaan ilman kristallipalloa. Riippuu niin monesta eri tekijästä.

Millä pitää motivaatio yllä useita kuukausia. Salillakin tuntuu että ei jaksa mitään ja saa jo painoja pienentää kun ei vaan ole voimaa. Laihdutellu olen reilut parikuukautta ja vielä pitäs melkein toinen mokoma jaksaa.

Ei tollasta pysty sulle kukaan ennustamaan ilman kristallipalloa. Riippuu niin monesta eri tekijästä.
Aijaa...luulin että kai tosta nyt vois edes arvioida meneekö kuukausia vai vuosia. No mitä ne tekijät sitten ovat? geenit varmasi ainakin.

Aijaa...luulin että kai tosta nyt vois edes arvioida meneekö kuukausia vai vuosia. No mitä ne tekijät sitten ovat? geenit varmasi ainakin.

Ei nyt varmaan ihan vuosia mene;). Parissa viikossa näkyy jo jotain pientä tulosta, ja kun ei kiristeltävää vissiin ihan älyttömästi ole niin jotain muutamaa kuukautta ehkä voisi arvioida. Jep, geeneistähän tuo enimmäkseen on kiiinni, mistä rasva ensimmäisenä lähtee (kuten myös se mihin rasvaa eniten kertyy).

Geenit, nykyinen rasvaprosentti ja kehon koostumus, kalorivaje, kuinka monesta sentistä puhutaan eli tavoiterasvaprosentti jne. Vaikka kaikki olisikin paperilla kunnossa niin noissa rasvoissa liikuttaessa varsinkin naisella voi ongelmia ja yllätyksiä vielä tulla vastaan. Kuitenkin olet nyt jo kovin hoikka, joten joudut aika alhaisiin rasvoihin itsesi vetämään jos haluat reisistä kunnolla läskiä palamaan. Naisilla kun toi estrogeeni vielä tuppaa keräämään sitä rasvaa reisiin ja takapuoleen joten sieltä ne todennäköisesti lähtee viimisenä.

Mutta kuten sanottu niin eiköhän puhuta kuukausista jos kaikki menee nappiin.

Geenit, nykyinen rasvaprosentti ja kehon koostumus, kalorivaje, kuinka monesta sentistä puhutaan eli tavoiterasvaprosentti jne. Vaikka kaikki olisikin paperilla kunnossa niin noissa rasvoissa liikuttaessa varsinkin naisella voi ongelmia ja yllätyksiä vielä tulla vastaan. Kuitenkin olet nyt jo kovin hoikka, joten joudut aika alhaisiin rasvoihin itsesi vetämään jos haluat reisistä kunnolla läskiä palamaan. Naisilla kun toi estrogeeni vielä tuppaa keräämään sitä rasvaa reisiin ja takapuoleen joten sieltä ne todennäköisesti lähtee viimisenä.

Mutta kuten sanottu niin eiköhän puhuta kuukausista jos kaikki menee nappiin.

Tällä hetkellä rasvaprosentti jonkun mittarin mukaan on siinä kahdenkympin paikkeilla(en tiedä miten oikein toi mittari näyttää, mutta voi sillä ainakin seurat rasvaprosentin nousua/laskua)...enkä kyllä oikein tiedä paljon noi rasvat pitäis tosta sitten pudota, että senttejä lähtis...mikä on kohtuu alhainen rasvaprosentti naiselle? mä olen ihan käsi tällasissa :D.
eikä mulla ole sellasta tarkkaa tavotetta kun tiedän, ettei kovin helposti rasva reisistä lähde...sen verran kiltti pitää itselleen olla ;).

Eikös normaali naiselle se 18 rasvaprosentti ole jo aika alhainen. Ja nyt ei puhuta mistään kilpaurheilijasta. Joillakin alkaa hormoonitoiminta heitellä sen alhaisemmissa rasvoissa.

Eikös normaali naiselle se 18 rasvaprosentti ole jo aika alhainen. Ja nyt ei puhuta mistään kilpaurheilijasta. Joillakin alkaa hormoonitoiminta heitellä sen alhaisemmissa rasvoissa.
No ei kyllä sitten ainakaan se meikän rasvaprosenttimittari näytä oikein...tänään kun mittasin (ainakin neljästi katoin tuloksen) niin oli 18-19 kieppeillä :lol2:

No ei kyllä sitten ainakaan se meikän rasvaprosenttimittari näytä oikein...tänään kun mittasin (ainakin neljästi katoin tuloksen) niin oli 18-19 kieppeillä :lol2:

In body laitteen mukaan 18-28 on normaali naisen rasvaprosentti ja se testin tekijä sanoi että monelle tuo 18 on liian alhainen että saattaa alkaa hormoonit temppuileen. Eli tuostahan voi tehdä sen päätelmän että urheilullinen nainen joka haluaa olla "rantakunnossa" nii on jossakin 17-20 rasvoissa. Tää on kyllä sitten ihan mun omaa MUTUilua. Laitteen mukaan se optimi rasvaprosentti oli 23 naisella ja miehellä 15.

Edit. muistelisin niistä pyllistely kuvissasi että olit aika optimi rasvoissa että hyvinhän tuo tulos voi pitää paikkansa.

Nyt on hienoa kun olen päässyt laihduttamisen makuun. Ensin lähtee kaikkialta muualta se rasva ja lopuksi vasta mahasta. Housut meinaa jatkuvasti tippua kun vyötäröltä on jo 6cm mennyt. Paino yhteensä tippunut 4-5kg.
Äiti jopa kehu eilen persustani, kun verkkarit jalassa kuljin, että eihän se ikinä noin timmi ole ollut :)
Mites muuten on, että paljonko teillä laihoilla on se mahanympärys ? Itellä se on 80cm rajoilla ja vieläkin näyttää, että paljon on pois otettavaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom