Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei vaan ihan tosissani. Urheilulajini vaatii sen, jotta voin pärjätä. Onko muuten ylipäätänsä mahdollista nostaa voimatasoa samaan aikaan laihdutuksen aikana?

Onko muuten ylipäätänsä mahdollista nostaa voimatasoa samaan aikaan laihdutuksen aikana?

On. Luonnollisesti hitaampaa kuin plussalla, mutta täysin mahdollista.
Maltilliset miinuskalorit ja järkevä treeni ja riittävä lepo, niin luulis voiman karttuvan.

En tiedä oikein paikkaa jossa voisi laskea nopeasti kalorit, mutta jos joku kokenut voisi perstuntumalta kertoa, kuinka paljon kaloreita tästä ruokamäärästä tulee:

Aamupalaksi: vähän 4-viljan puuroa tilkalla maitoa ja kuppi teetä sekä banaani + 1 lasi mehua

Lounaaksi: Puoli lautasellista vihreää salaattia, 1/4 lihakastiketta ja 2 keskikokoista perunaa, ruokajuomana 3 lasia vettä

Välipalaksi: 5 pientä ruisleipää, oivariinillä(80%) ja metwurstilla + kaksi mandariinia

Iltapalaksi: 5 pientä vaaleaa leipää metukalla ja oivariinillä + 1 tumma leipä samoilla täytteillä + 1 mandariini ja juomana vettä

eli

Puuro maidolla
Lihakastiketta
2 perunaa
5 vaaleaa leipää
6 tummaa leipää
3 mandariinia
1 lasi mehua

Tämän verran tuli tänään syötyä. Juoksin 4 x 300 m jyrkkään ylämäkeen + 1 km alkulämmittely + 1 km täysiä lopussa

Jarsorna sanoi:
Puuro maidolla
Lihakastiketta
2 perunaa
5 vaaleaa leipää
6 tummaa leipää
3 mandariinia
1 lasi mehua
Eipä tuosta paljoa kaloreita irtoa. Missä on teikäläisen protskut? En ala laittamaan itse noita kalorilaskimeen, koska sen voit itsekin tehdä ja todella pienellä vaivalla. Jos dietillä olet tai tavoite on kasvattaa lihasta, on minusta turhan vähän proteiinia noissa ruuissa. Sitä voi lisätä aika ronskilla kädellä jokaiseen ateriaan.

Näin lääketieteen opiskelijana voin sanoa, että urheilusta johtuva väsymys ja yleensäkkin väsymys on hormooni kakkaa. Joten se on normaalia , että väsyttää :D:D tuli vaan mieleen ku selasin näitä juttuja. Ottakaa kofeiinia tai jotain :D

Hormooni kakkaa? Vähän kyllä kyseenalaistaisin tämän opiskelusuuntautumisesi, kun ei perus terminologia ole fysiologian opiskelijalla hallussa preklinikan jälkeen. Siinä olet toki oikeassa, että kofeiini piristää ihan oletusarvoisesti - piristehän kyseessä joka tapauksessa on. :)

Minä olen huomannut väsymyksen väistyvän liikunnan kuin liikunnan jälkeen sopivalla palkkarilla ja riittävillä yöunilla. Seuraava ateria salitreenin jälkeen kannattaa myös ajoittaa alle kahden tunnin sisään harjoittelun lopetuksesta, jos mielii olla skarppina lopun päivää.

Dieetti-ketjuun adekvaatisti vielä kirjoittaen totean, että nyt alkaa armoton dieetti kesäkuntoon pääsemiseksi. Pituutta löytyy karvan päälle 1.8m ja painoa hälyttävät 84kg. Laihdutushistoriaakin on takana 55kg läskipäiviltä, aikaa silloin taisi kulua 14 kk. Nyt pitäisi ensi kertaa yrittää säilyttää tuo vuoden aikana rakennettu lihasstruktuuri. Onneksi on hyvin aikaa pudotella 14 kg. Reilu puoli kiloa viikossa lienee sopiva tahti.

Tsemppiä kaikille muillekin dieettaajille! Tarvitaan ennen kaikkea mielenlujuutta ja päättäväisyyttä. :thumbs:

Täältä löytyykin aloittelijalle todella paljon hyvää tietoa!
Elämäni ensimmäinen laihdutuskuuri alkaa nyt ja tulen toimimaan melko pitkälti täältä löytämieni vinkkien mukaan.

Kesäksi olisi tarkoitus pudottaa 15kg painoa. Nyt on maha niin iso ettei tahdo saada sukkia jalkaan :eek:

Nyt on puolitoista viikkoa omaa ensimmäistä "kunnon" diettiä takana. Tavoitteena on pudotella rasvaprosentti sinne 10% tuntumaan kun nykyinen on lähempänä 18-20%, jos sais etes vähän päkkiä näkymään, sitä ei oo moneen moneen vuoteen näkynykään :P. Aikaa oon varannu ihan kesään asti. Liikunta hoituu salilla ja juuri alkaneella thaiboxingilla. Kevään aikana kunhan lumet sulaa ja aurinko suostuu paistamaan niin vois aloittaa juoksulenkit. Loppupainolla ei minulle ole mitään väliä, tavoite on tuo rasvaprosentti. Mutta veikkaan että paino putoaa sinne 83-85kg lukemiin nykyisestä 94kg:stä.

Ruokavalio suunnilleen seuraavanlaista:
Aamupalana puuroa, rahka, kananmuna noin 400kcal.
Lounas koulussa eli vaihtelee jonkin verran mutta noin 400-700kcal.
Välipalana protskujuoma + joku hedelmä, n 300kcal.
Kotona päivällinen perus kotiruokaa noin 400-700kcal.
Klo 19 aikaan voileipiä 2-3kpl noin 200-300kcal.
Ja vielä ennen nukkumaan menoa rahka + kalanmaksaöljytabletteja noin 150kcal.

Ja näillä eväillä kalorit siellä 2000-2400 riippuen vähän siitä mitä koulussa on ruokana ja minkä verran päivän aikana tulee liikuntaa. Jos en oo ihan hakoteillä niin pitäs olla noin p30/h40/r30 nuo ravintoarvot, vaihtelee tietty päivän ruokien mukaan. Lisäks paljon vettä ja ruualla vähän enempi salaattia kun yleensä. Mitäs mieltä tällaisesta? Onko selviä epäkohtia vai päästäänkö tällä tavoitteeseen?

Tammikuun dieetti lähtenyt todella hyvin liikkeelle! painoa pudonnut 73kg -> 69kg.. minkäänlaista 'diettiohjelmaa' en ole käyttänyt, vähemmän ruokaa mahaan ja raskaampaa liikuntaa ja muistaa jättää herkut pois, niin kyllä dietin pitäisi onnistua! :)

cheat-päivän plussat - mikä olis sopiva? +300,+500, enemmän? kokemuksia. itsellä ei olet joten etsin jotain hyväksi koettua näin alkuunsa niin voin sitten soveltaa.

ite ruennu nyt dieetiille ..
nyt tullu syötyä sillee et joku 80g proteiinejä ja 60hiilarii ja joku 50g rasvaa päivässä

ja tänäänkään ei tullu ku se 1000 kcal syötyä .. Nälkä ei ole ollut missään vaiheessa

Kuitenkin aika iso ihiminen olen n. 180cm ja 100kg joten eikö tuo ole vähän liian vähän tuo 1000 kcal per päivä .. mutta miksi minulla ei ole ollut nälkä missään vaiheessa.

Nyt jo 3 päivä takana n.1000 kcal syönnillä ja nälkää ei ole ollut missään vaiheessa

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
nyt tullu syötyä sillee et joku 80g proteiinejä ja 60hiilarii ja joku 50g rasvaa päivässä

1000 kcal sinun kokoisellesi kaverille on aivan liian vähän. Painonpudotus tyssää alkuunsa, kun elimistö menee säästöliekille liian vähäisen energiansaannin takia. Muutenkin 1000 kcal:illa kitkuttelu ei ole edes terveellistä.

Nostat kalorit ainakin 2200-2500 kcal:iin ja ylikin, jos liikuntaa tulee paljon. Vaa´alla käynti vaikka viikon välein on hyvä tapa seurata dieetin etenemistä. Noin kilo viikossa on aika sopiva vauhti painonpudotukseen.

Mä alottelen pikkuhiljaa dieettiä (kesäkuntoon ;)) - tavoitteena ei ole pudottaa mitään tiettyä kilomäärää vaan pyrin katsomaan peilistä miten tiukistuminen edistyy ja jossain vaiheessa on tarkoitus käydä mittailemassa myös rasvoja. Mitat on tällä hetkellä 166/55 (rp n.19-20), eli painon puolesta ei tosiaan olis mitään laihdutettavaa - haluan vaan masun tiukaksi ja vähän paremman lihaserottuvuuden :) Tällä viikolla oon tehnyt muutaman aamuaerobisen tyhjään mahaan (ma, ti, la 30min kerralla, keskisyke n.130), 2 salitreeniä (tavallisesti niitä tulee 3) ja tänään teen pidemmän (60min) lenkin. Kaloreita on tullut vaihdellen -200/-500 (poikkeus: eilen pidin herkkupäivän: kiinalaista ja jäätelöä), apuna käytän kalorilaskuria.

Kysymys kuuluu: kuinka monta aamulenkkiä mun ois hyvä tehdä viikossa ja minkä pituisia (jos syke on keskimäärin 130)? Noiden lisäksi viikkoon kuuluu siis 3 salitreeniä ja 1 astangajoogatunti + rauhallista kävelyä koiran kanssa. TätäKIN on varmasti kysytty jo aiemmin, mutta en jaksa millään kahlata koko ketjua läpi. Toinen kysymys: onko parempi pitää se yksi herkkupäivä viikossa vai ei - jos nyt puhutaan vaikka tästä dieetin alkuvaiheesta? Kiitos jo etukäteen, jos joku ystävällinen jaksaa vastata :)

mikä olis mulle sopiva kalori määrä/pvä nyt kun aloitin dietin ja käyn salilla 3 kertaa viikossa?. mitat 175/74. ja kannattaisiko tilata jotain lisä ravinteita, ja minkälainen treeni ohjelma kannattais ottaa? :)

Silloin kun aloitin tämän dieetin niin minä saatoin syödä päivässä sen 4000kcal joten olo oli kuin virtahevolla..

Nyt kun olen syönyt sen 1000kcal / päivä niin nälkää ei ole ollut lähellekkään niin usein kuin ennen.. eli ei kertaakaan päivässä ole nälkä päässyt yllättämään..

Voiko noin pienillä kalorimäärillä edes laihtua.. toki tota läskiä on aika tavalla mitä kuluttaa..

Ja tohon jos lyö kerta viikkoon salilla ja 3 kertaa viikossa aerobista se 1h niin minusta on aika paljo miinuksella mutta kun ei ole nälkä niin kai se nyt sitten polttaa sitä rasvaakin

ja sillä tavoin olen syönyt että aamulla se vähänen määrä hiilareita mitä nyt tulee sämpylästä.. ja sitten päivän mittaan mahdollisimman proteiini pitoista ruokaa..

Mitä pitäisi muuttaa.. miten olisi joku tyhjällä mahalla H.I.I.T tai joku peruslenkki aamulla ennen aamupalaa???

Mitä pitäisi muuttaa.. miten olisi joku tyhjällä mahalla H.I.I.T tai joku peruslenkki aamulla ennen aamupalaa???

Itelläni olisi ainakin noilla kaloreilla vähän väliä tyhjä maha... :D

Asiasta viidenteen, dieetti alkaa helmikuussa ja olen tähän mennessä treenannut 2-jakoisella puolen vuoden ajan hyvin tuloksin. Millaista treeniohjelmaa suositellaan dieetille, onko syytä lähteä vaihtamaan vai pysyä vaan vanhassa...? :david: Aamu- ja iltareenit eli kahdesti päivässä muuten mutta aika tuskin riittää..

Itelläni olisi ainakin noilla kaloreilla vähän väliä tyhjä maha... :D

Asiasta viidenteen, dieetti alkaa helmikuussa ja olen tähän mennessä treenannut 2-jakoisella puolen vuoden ajan hyvin tuloksin. Millaista treeniohjelmaa suositellaan dieetille, onko syytä lähteä vaihtamaan vai pysyä vaan vanhassa...? :david: Aamu- ja iltareenit eli kahdesti päivässä muuten mutta aika tuskin riittää..

Kyllä dietin alkuun ainakin voi vetää ihan samalla ohjelmalla kuin ennen diettiäkin. Sitten dietin edetessä ja sarjapainojen tippuessa voipi ohjelmaa muutella siten, että tekee esim. hieman pidempiä sarjoja tms. jotta saadaan edelleen vastaava "kasvu"ärsyke lihaksille tai siis, että menetettäisiin mahdollisimman vähän lihasta. Eli punttitreeniä ihan niinkuin ennenkin ja aerobista pikkuhiljaa enemmän ja enemmän.:rock:

Nyt on puolitoista viikkoa omaa ensimmäistä "kunnon" diettiä takana. Tavoitteena on pudotella rasvaprosentti sinne 10% tuntumaan kun nykyinen on lähempänä 18-20%, jos sais etes vähän päkkiä näkymään, sitä ei oo moneen moneen vuoteen näkynykään :P. Aikaa oon varannu ihan kesään asti. Liikunta hoituu salilla ja juuri alkaneella thaiboxingilla. Kevään aikana kunhan lumet sulaa ja aurinko suostuu paistamaan niin vois aloittaa juoksulenkit. Loppupainolla ei minulle ole mitään väliä, tavoite on tuo rasvaprosentti. Mutta veikkaan että paino putoaa sinne 83-85kg lukemiin nykyisestä 94kg:stä.

Ruokavalio suunnilleen seuraavanlaista:
Aamupalana puuroa, rahka, kananmuna noin 400kcal.
Lounas koulussa eli vaihtelee jonkin verran mutta noin 400-700kcal.
Välipalana protskujuoma + joku hedelmä, n 300kcal.
Kotona päivällinen perus kotiruokaa noin 400-700kcal.
Klo 19 aikaan voileipiä 2-3kpl noin 200-300kcal.
Ja vielä ennen nukkumaan menoa rahka + kalanmaksaöljytabletteja noin 150kcal.

Ja näillä eväillä kalorit siellä 2000-2400 riippuen vähän siitä mitä koulussa on ruokana ja minkä verran päivän aikana tulee liikuntaa. Jos en oo ihan hakoteillä niin pitäs olla noin p30/h40/r30 nuo ravintoarvot, vaihtelee tietty päivän ruokien mukaan. Lisäks paljon vettä ja ruualla vähän enempi salaattia kun yleensä. Mitäs mieltä tällaisesta? Onko selviä epäkohtia vai päästäänkö tällä tavoitteeseen?

Noh halloota! Vaikuttaako tää nyt järkevältä vai epäjärkevältä systeemiltä?

Noh halloota! Vaikuttaako tää nyt järkevältä vai epäjärkevältä systeemiltä?

Mun mielestä nuo voileivät kuulostaa liian epäilyttävältä dieettiruokana, voisiko siinä ajatella muutosta?
Samoin tuo proteiinipaukku välipalana - ota ennemmin palautusjuomana reenin päälle se. Välipalana ennemmin ehkä raejuustoa+hedelmä+ruisleipää tai jotain. Aamupuuroon voi rahkan syömisen sijasta laittaa esim soijarouhetta ja sitten illalla syö rahkaa+öljyä. Ravinnon sisältö sulla on kutakuinkin perusmallilla ainakin mun mielestä. VOihan sitä sitten dieetin edetessä vaihdella ja vähentää/lisätä jotain. Tällä hetkellä itselläni vähähiilarinen ruokavalio ja viikossa putosi sopivasti 700 g! saa nyt nähdä miten jatko sujuu.... ja ilman muuta kannattaa pitää herkkupäivä, tai ainakin päivä jolloin saa valita yhden tai kaksi herkkuruokaa.

cheat-päivän plussat - mikä olis sopiva? +300,+500, enemmän? kokemuksia. itsellä ei olet joten etsin jotain hyväksi koettua näin alkuunsa niin voin sitten soveltaa.

jos herkkupäivänäkin lasket tarkasti valitsemasi herkkujen kalorit, tulee dieetistä pitkä ja tuskallinen. sen sijaan että suret herkkupäivän sisältämää kalorimäärää ehdotan että valitset yhden tai kaksi herkkua - älä mässytä koko päivää. jos dieetillä aikoo onnistua se on päänupista kiinni - loppujen lopuksi kalorien laskemisella et saa tsemppiä hommaan vaan itsekuri ja sen myötä onnistuminen antaa voimia. ilman muuta kulutuksen ym arvioiminen on avainasemassa alussa, mutta sanotaan että kuukausia ei jaksa ajatella syömisiä lukuina vaan todella nauttii olostaan vaikka on dieetillä (koska onnistunut kulutuksen arviointi ei pidä koko ajan näläntunnetta päällä). herkkupäivän nautinto onkin sitten jotain aivan mahtavaa eikä sitä tarvi laskea! ainakin itse opettelen tähän ajatukseen.... :thumbs:

ja tänäänkään ei tullu ku se 1000 kcal syötyä .. Nälkä ei ole ollut missään vaiheessa

Kuitenkin aika iso ihiminen olen n. 180cm ja 100kg joten eikö tuo ole vähän liian vähän tuo 1000 kcal per päivä .. mutta miksi minulla ei ole ollut nälkä missään vaiheessa.

Nyt jo 3 päivä takana n.1000 kcal syönnillä ja nälkää ei ole ollut missään vaiheessa

sama ei-nälkä - tunne koettu aikanaan kaalikeitolla, sairaaladieetillä ym paskahommilla. kyllä se heikotus ja päänsärky vielä tulee sitten kun enimmät nesteet on kulutettu. minä en ainakaan usko, että sun kannattaa yrittää laihtua pitkä aika tuolla kalorimäärällä. ehkä täyslevossa vois mennä. sori vaan, pakko sanoa että ala syödä enemmän ja vältä säästöliekki! ja muuten, dieetin alussa innostus vie kaiken nälän.

Suositut

Back
Ylös Bottom