Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tättädää, oon ollu about 5 viikkoo dieetillä ja paino tippunu yhteensä sen ehkä 4-5kg.

Pari kiloo jäljessä siis.Alussa lähti nopeemmin, nyt vähän hitaammin. Johtunee varmaan siitä, et oon pitäny mässypäivän joka lauantai, ja ne on menny yleensä "hieman" yli ja lisäks ettei kouluruoasta oikeen osaa laskee kaloreita tarkalleen joten aika olettamuksen varassa on niiden suhteen menty. Lisäks ollu pari flunssaa tässä nyt kuukauden sisään, joten ei oo kehdannu ihan niin tiukilla vetää. Myöskään aerobista en oo vetäny kuin sen 1x viikossa jos sitäkään. 2x bjj ja 3x punttia riittänee.

Tättädää, oon ollu about 5 viikkoo dieetillä ja paino tippunu yhteensä sen ehkä 4-5kg.

Pari kiloo jäljessä siis.Alussa lähti nopeemmin, nyt vähän hitaammin. Johtunee varmaan siitä, et oon pitäny mässypäivän joka lauantai, ja ne on menny yleensä "hieman" yli ja lisäks ettei kouluruoasta oikeen osaa laskee kaloreita tarkalleen joten aika olettamuksen varassa on niiden suhteen menty. Lisäks ollu pari flunssaa tässä nyt kuukauden sisään, joten ei oo kehdannu ihan niin tiukilla vetää. Myöskään aerobista en oo vetäny kuin sen 1x viikossa jos sitäkään. 2x bjj ja 3x punttia riittänee.

mitä järkeä pitää "mässypäivä" kerran viikossa? Viikottainen mässypäivä saattaa helpostikkin mitätöidä koko viikon dieetin.

mitä järkeä pitää "mässypäivä" kerran viikossa? Viikottainen mässypäivä saattaa helpostikkin mitätöidä koko viikon dieetin.

Siks kun en jaksa mitään varsinaista dieettiä ees vetää, vaikka kaloreita suurinpiirtein laskenkin. Tästä eteenpäin mässypäivinä tosin meinaan syödä normaalisti, niinkuin muinakin päivinä, mutta vedän vaan karkkipussin tai jäätelöä lisäks, kun tähän mennessä oon saattanu käydä esim kebabilla tai syödä nuudeleita ruoaks, jossa taas ei oo mitään järkee. Kyllä keho tarvitsee kunnollista ravintoa myös mässypäivinä.

En harrasta varsinaisesti kehonrakennusta, käyn salilla vaan bjj-treenien ohella että saisin voimaa, joten läskikerroksen vähenemisellää ei ole kiire. Läskiä ei nykyisellään edes kauheasti ole, muutama ylimääräinen kilo pitäisi vielä pudottaa.

Uskon myös vakaasti, että pitkällä aikavälillä laihtuu jos syö 6 päivää viikosta oikein alle kulutuksen ja yhtenä päivänä sit vetää vaikka karkkipussin ja normiruokaa kaloreita laskematta. Joku kebabilla käynti ja 1kg suklaan syöminen ja 3 promillen kännit päälle saattaa hyvinkin mitätöidä viikon, muttei muutaman sadan karkkigramman syöminen millään.

Ei jaksa ottaa stressiä tälläsistä asioista, on niin paljon muutakin stressattavaa.

Sitä en kiellä, etteikö läski lähtis paremmin jossei pitäis mässypäiviä ollenkaan, varmasti lähtis. Mun mielestä mässypäivän merkitys esim aineenvaihdunnan ja laihtumisnopeuden kannalta on varmasti normaalilla ihmisellä marginaalinen, lähinnä se on monelle psykologinen juttu ja auttaa jaksamaan dieetillä. Mutta koska hyvänmakuisten asioiden syöminen on kivaa, eikä minulla ole kova kiire tai 5% kehonrasvat tähtäimessä, pidän mässypäivän kerran viikossa.

Minkälainen olisi hyvä iltapala? Siis ihan ruokana. (tiedän että pitäisi syödä vähän hiilareita, ja hyviä rasvoja enemmän, muuta en keksi mitään ruokaa, mikä täyttäisi nämä vaatimukset..:wtf:)

Minkälainen olisi hyvä iltapala? Siis ihan ruokana. (tiedän että pitäisi syödä vähän hiilareita, ja hyviä rasvoja enemmän, muuta en keksi mitään ruokaa, mikä täyttäisi nämä vaatimukset..:wtf:)

Protskuu ja rasvaa, eli tonnikalaa, raejuustoa maitorahkaa ja sitten rypsiöljyä kohti ääntä.

Har. Har. Ha.
Mun dieetilläni on nyt tullut painoa (ja läskiä) lisää viikossa kilo (edellisellä viikolla vain puoli kiloa, jei). Joka aamu vaaka vain näyttää isompaa lukua. Eli matematiikan mukaan se tarkoittaa sitä, että söisin n. 1000 kcal liikaa päivittäin. Syön päivittäin noin 2400 kcal 75kg miehenä, ja viikkoon kuuluu neljä salikertaa, kolme HIITtiä ja yksi tabata.

Repikää siitä. :wtf:

Har. Har. Ha.
Mun dieetilläni on nyt tullut painoa (ja läskiä) lisää viikossa kilo (edellisellä viikolla vain puoli kiloa, jei). Joka aamu vaaka vain näyttää isompaa lukua. Eli matematiikan mukaan se tarkoittaa sitä, että söisin n. 1000 kcal liikaa päivittäin. Syön päivittäin noin 2400 kcal 75kg miehenä, ja viikkoon kuuluu neljä salikertaa, kolme HIITtiä ja yksi tabata.

Repikää siitä. :wtf:

Kysynpä ne kysymykset jotka tarvii vastausta:

Onko dieettiä takana vasta 2 viikkoa niinkuin teksti antaa ymmärtää?
Oletko laskenut aamupainojen keskiarvot noilta kahdelta viikolta ja verrannut niitä, vai onko paino tosiaan noussut tasaisesti joka päivä?
Mitkä ovat makroravinteiden suhdeprosentit?

Ja sitten pari kommenttia:

1,5 kg menee helposti nesteiden ja suolistossa olevan ruoan määrän piikkiin, itselläni heiluu aamupainot dieetillä tuon 1-1,5 kg helposti, mutta trendi on silti koko ajan alaspäin.

Kysynpä ne kysymykset jotka tarvii vastausta:

Onko dieettiä takana vasta 2 viikkoa niinkuin teksti antaa ymmärtää?
Oletko laskenut aamupainojen keskiarvot noilta kahdelta viikolta ja verrannut niitä, vai onko paino tosiaan noussut tasaisesti joka päivä?
Mitkä ovat makroravinteiden suhdeprosentit?

Nyt alkoi seitsemäs viikko dieettiä. Ensimmäiset kolme ja puoli menivät ketoosia tavoitellen, mutta ainoa tulos vähähiilarisesta (hiilareita vain yhtenä päivänä viikossa, muuten alle 30g ja nekin kasvisten sivutuotteena) oli totaalinen voimien katoaminen. Söin silloin myös ~2000 kcal/päivä. Edellämainituista tuloksista rohkaistuneena päätin korottaa kaloreita ja alkaa syömään hiilareita aamuisin ja treenien ympärillä. Paino pomppasi takaisin lähtölukemiin, kun nesteet tulivat takaisin (luulen) ja on siitä lähtien kivunnut tasaiseen tahtiin.
Ei pitäisi käydä vaa'alla joka aamu, mutta se pannahinen on matkalla keittiöön... Aloituspaino oli 74, ja nyt tänään oli 75,4. En ole merkinnyt muistiin välipäivien painoja, mutta kovasti se _tuntuu_ ylöspäin hilautuvan. En käytä kreatiiniakaan, joten siitä ei johdu, jos on vain nestepöhöä.
Nyt on p/r/hh 28/30/42, mistä tulee 2,25 grammaa proteiinia per painokilo. Tietenkään täysin tarkkaan noihin lukuihin en pääse joka päivä, mutta niin lähelle pyrin kuin mahdollista.

Nyt alkoi seitsemäs viikko dieettiä. Ensimmäiset kolme ja puoli menivät ketoosia tavoitellen, mutta ainoa tulos vähähiilarisesta (hiilareita vain yhtenä päivänä viikossa, muuten alle 30g ja nekin kasvisten sivutuotteena) oli totaalinen voimien katoaminen. Söin silloin myös ~2000 kcal/päivä. Edellämainituista tuloksista rohkaistuneena päätin korottaa kaloreita ja alkaa syömään hiilareita aamuisin ja treenien ympärillä. Paino pomppasi takaisin lähtölukemiin, kun nesteet tulivat takaisin (luulen) ja on siitä lähtien kivunnut tasaiseen tahtiin.
Ei pitäisi käydä vaa'alla joka aamu, mutta se pannahinen on matkalla keittiöön... Aloituspaino oli 74, ja nyt tänään oli 75,4. En ole merkinnyt muistiin välipäivien painoja, mutta kovasti se _tuntuu_ ylöspäin hilautuvan. En käytä kreatiiniakaan, joten siitä ei johdu, jos on vain nestepöhöä.
Nyt on p/r/hh 28/30/42, mistä tulee 2,25 grammaa proteiinia per painokilo. Tietenkään täysin tarkkaan noihin lukuihin en pääse joka päivä, mutta niin lähelle pyrin kuin mahdollista.

Paino siis tippui ekat 3½ viikkoa? Kuinka paljon?

Minkälainen treenitausta sulla muuten on? Eräs tuttu aloitti puntilla käynnin uudestaan useamman vuoden jälkeen ja oli selvästi hoikempi puolen vuoden jälkeen, mutta paino ei ollut muuttunut mihinkään. Eli lihasta oli tullut mutta silti läskiä lähtenyt. Lieneekö lihasmuisti syypää miksi moinen temppu yleensäkään onnistui, mutta onnistui kuitenkin.

En oikein nimittäin millään usko etteikö noilla tempuilla mitä teet juuri nyt pitäisi laihtua, ehkä on silti vielä liian aikaista sanoa toimiiko dieetti vai ei.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paino siis tippui ekat 3½ viikkoa? Kuinka paljon?

Siis käytännössä se tippui parissa päivässä noin kilon, junnasi kolme viikkoa peilikuvan muuttumatta: olen siinä kynnyksellä, että palikat näkyy jos oikein pinnistää, joten jos rasvaprosentti olisi laskenut painon pysyessä paikallaan, oletan että se näkyisi. Tippunut paino tuli takaisin myös parissa päivässä, kun aloin syömään taas hiilareita.
Tuntuu vähän siltä, että on oma systeemi jostain syystä totaalisen sekaisin, koska olen kanssasi samaa mieltä siitä, että pitäisihän tämän piruvie toimia. Kaksi juttua, joiden vaikutusta pitäisi varmaan harkita ovat ensinnäkin palkkarissa pöytäsokerin käyttäminen (50% fruktoosia, siis. Malto on sikamaisen kallista ollakseen "vain sokeria".) ja toisekseen se, että olen opiskelijana "istumatyöläinen", eli perusaktiivisuus on alhainen.

sanoit että p30/hh40/r30 , mutta tekstissä puhut siitä että hiilihydraatteja (joita siis tulisi tuon taulukon mukaan olla 40% päivän ravintosaannista) vältellään ja otetaan pääosin aamulla, ja sanot että proteiineja voisi syödä mihin väliin vaan (mukaasi myös aamulla) , eli saa sellaisen kuvan että proteiineja tarvitsee paljon enemmän kuin hiilihydraatteja, joita on silti taulukkosi mukaan 10% vähemmän otettava. en tajua? selventäkää pliis :S

Siis käytännössä se tippui parissa päivässä noin kilon, junnasi kolme viikkoa peilikuvan muuttumatta: olen siinä kynnyksellä, että palikat näkyy jos oikein pinnistää, joten jos rasvaprosentti olisi laskenut painon pysyessä paikallaan, oletan että se näkyisi. Tippunut paino tuli takaisin myös parissa päivässä, kun aloin syömään taas hiilareita.
Tuntuu vähän siltä, että on oma systeemi jostain syystä totaalisen sekaisin, koska olen kanssasi samaa mieltä siitä, että pitäisihän tämän piruvie toimia. Kaksi juttua, joiden vaikutusta pitäisi varmaan harkita ovat ensinnäkin palkkarissa pöytäsokerin käyttäminen (50% fruktoosia, siis. Malto on sikamaisen kallista ollakseen "vain sokeria".) ja toisekseen se, että olen opiskelijana "istumatyöläinen", eli perusaktiivisuus on alhainen.

Korvaisin kyllä tuon palkkarin sokerin välittömästi maltoon...

Vaikkakin perusaktiivisuutesi on alhainen, kulutuksesi lienee silti reilusti yli 2400 kcal päivässä kaiken tuon liikunnan kanssa. Ehkä viikko reilusti plussalla, jonka jälkeen uusi yritys dieettiin voisi toimia jos aineenvaihdunta on todellakin sekaisin.

fadvebu, tämän threadin eka postaus vastaa kysymykseesi.

Tässä nyt on tullut jo muutaman päivän ajan pohdittua, josko alottais vakituisen lenkkeilyn (2-3x/vko) ja satunnaiset kotopuntit päälle. Kysymykset tulee lähinnä maitorahkaan sun muihin protskuaineisiin. Mikä on paras proteeininsyöntiajankohta: pitkin päivää, aamulla, illalla, ennen lenkkiä vaiko lenkin jälkeen? Kannattaako yleensäkkin proteiinin syöminen laihduttamiseen (tai kiinteyttämiseen) ja onko proden syöminen kuinka kannattavaa, jos vain lenkkeilee aktiivisesti, tavoitteena pudottaa vähän painoa ja kiinteyttää lähinnä mahaa? Entä mitä muita kiinteyttämis vaihtoehtoja on olemassa, semmoisia joissa mielenkiinto pysyy, eikä mene vain toivottamaan nyhjäämiseen?

Strategiset mitat tällä hetkellä ~180cm ja ~80kg. Pyrin nyt muutenkin muuttamaan syöntitottumuksia, normaalisti tulee syötyä sitä, mitä käteen sattuu, ei väliä onko tuote roskaruokaa vai mitä :)

Miten eri rasvanpolttajat toimii / kannattaako niiden käyttö?

Olen aloittanut treenamisen syyskuun 22. päivä, lähtö painoni oli 132kg (pituutta 177cm) ja tarkoituksena ei ole laihduttaa ukosta mitään tikkua tai edes "normaalivartaloista", vaan ajatuksena on ajan kanssa treenata kunnon lihakasa. Tällä hetkellä paino on vähän alle 120kg, eli painoa on tippunut jo melko reilusti. Salilla käyn joka toinen päivä, 3 tai 4 kertaa viikossa ja ruokavaliona noudatan zonediettiä H40%/P30%/R30%. Päivittäis kulutustani olen seurannut kalorilaskurin.fi:n avulla ja homma tuntuu toimivan suht mukavasti.

Eli palatakseni kysymykseeni. Tavoitteena on, että painoni olisi 100-110kg:n välissä, mutta läskiä ei olisi kovinkaan paljoa, lähinnä lihasta. Varsinaisesti en ole ajatellut alkaa kehonrakentajaksi, mutta treeniohjelmani ovat ainekin toistaiseksi sen suuntaisia ja tavoitteena on siis pysyä mahdollisimman isona. Kannattaako kiinteytymistä yrittää tehostaa rasvanpolttajilla tuloksien nopeuttamiseksi / parantamiseksi? Tarkoitus olisi, että olisin jollain tapaa tavoitteessani vuonna 2010, mutta nopeampi kehitys ei haittaa.

Copypasteen tähän tovi sitten punttimimmien puolelle kirjoittamani tekstin burnereista (oma mielipiteeni vain):

Ihan ensiksikin, burnereilla ei tee mitään, ellei ensin ole ruokavalio kunnossa.

Yleensä se syy miksi burnereita ostetaan, on se, että halutaan niiden auttavan polttamaan rasvaa nopeammin, kuin mitä se muuten dieetillä palaisi. Mielestäni tämä on rahanhukkaa siitä syystä, että esim erään tuotteen kyljessä lukee, että tuotetta testannut ryhmä poltti seurantajaksolla 7,9% enemmän rasvaa kuin kontrolliryhmä. Mutta käytännössä, jos lasketaan paljonko tuo 7,9% on, niin sehän on aivan äärimmäisen pieni määrä. Jos ihminen laihtuu vaikkapa 10kg, niin burnereiden kanssa olisi samassa ajassa laihtunut sitten korkeintaan ~10,8kg. Tuo 0,8kg:n ero on niin pieni, että mun mielestä burnereista ei kannata maksaa. Jos vielä miettii kauanko 10kg:n laihtumiseen tarvii yleensä käyttää aikaa, niin tuo 0,8kg ei tuo merkittävää aikaetua. Ja sit jos mietitään vielä jotain 3kg:n pikkupudotusta, niin tuo 7,9% on 0,2kg. Mikä on aivan häviävän pieni etu.

Jos taas tarkastellaan muita tekijöitä, niin tuotteen hankkiminen saattaakin olla kannattavaa. Nimittäin, usein näissä on piristäviä ainesosia kuten kofeiinia, guaranaa, tauriinia ja lisäksi ehkä ruokahalua hillitseviä aineita. Niillä voi olla dieetillä monta suotuisaa vaikutusta, joista nyt ensimmäisenä mieleen tulee se, että on virkeämpi, eikä siis energian saannin väheneminen aiheuta paikallaan istumista, vaan normaalia arkiaktiivisuutta on helppo jatkaa (=energiankulutus ei vähene väsymisen takia) ja samasta vireystasosta johtuen jaksaa treenata paremmin ja enemmän. Toinen voisi olla se, että kun ruokahalua hillitään, niin myös dieetillä olo on helpompaa (ei tarvitse kieltäytyä mistään, kun ei halua mitään). Näistä syistä burnereiden käyttö on mielestäni perusteltua.

Kertokaa viisaammat että mistä, voi mistä johtuu että 3 vkon kalorilaskuriveivauksen tuloksena paino 2 vkoa alas ja nyt sitten kilo lisää edelliseen lukemaan..viimeksi kävin puntarilla viime la, la mässypäivä ja tänään kävin sitte uudestaan...erittäin tiukka -500 kcal/päivä, punnitsen kaikki.

Ja liikkunutkin olen tässä vkon aikana, punttia, airobista..voi perkele :itku: .

Kertokaa viisaammat että mistä, voi mistä johtuu että 3 vkon kalorilaskuriveivauksen tuloksena paino 2 vkoa alas ja nyt sitten kilo lisää edelliseen lukemaan..viimeksi kävin puntarilla viime la, la mässypäivä ja tänään kävin sitte uudestaan...erittäin tiukka -500 kcal/päivä, punnitsen kaikki.

Ja liikkunutkin olen tässä vkon aikana, punttia, airobista..voi perkele :itku: .

Ei ole itkun paikka, paino voi heijata kilon, kaksi helposti päivän aikana riippuen nesteistä ja suolistossa olevan ruoan määrästä.

Mässypäivät voi myös kerätä hetkeksi nestettä kehoon, jolloin paino nousee pariksi päivää, jonka jälkeen lähtee taas alaspäin.

On luotettavampaa ottaa ylös aamupaino joka päivä, ja laskea sunnuntaina keskiarvo koko viikon aamupainoista. Näitä viikon keskiarvopainoja vertailemalla saa luotettavampaa tietoa mihin suuntaan paino on menossa kuin että mittailisi vaikka kerran viikossa.

Kokeilin ettii mut en onnistunu.... Mistä sais tietää/laskettuu suurin piirtein oman energiankulutuksen? :O

Oon 18v, käyn 4 kertaa viikos salilla, painan 75kg pituutta 175cm. :)

Back
Ylös Bottom