Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!

Olen nyt diettaillut jonkin aikaa aika matalilla kaloreilla. Ruoka ei välillä ole juuri maistunut eli olen mennyt jopa niinkin alhaisilla määrillä kuin 1000 kalorilla. Välillä olen syönyt 1200 kaloria päivää kohden. Liikuntana on 4 krt viikossa punttista (2 volyymitreeniä ja 2 perusraskasta). Nyt vähän huolettaa proteiininsaanti, kun olen syönyt sitä alhaisesta kalorimäärästä johtuen noin 1,5 g/painokilo kohden. Rasvaa syön noin 0,8 g painokiloa kohden. Pääpaino prodessa ja rasvassa on aterian jälkeen. Hiilarit jogurtista, kasviksista, mehukeitosta ja puurosta. Paino on pudonnut ihan jees, mutta varmaan tahti olisi reippaampi pidemmällä tähtäimellä, jos söisi ainakin 1200 kaloria päivässä - ei menisi säästöliekki päälle. Kuitenkin se säästöliekin raja on kuulemma 50 % kulutuksesta eli esim. mulla noin 1100 kcal liikuntapäivinä. Painoa on nyt 53 kg ja varmaankin se tavoite tulee olemaan 50-51 kg, ei ainakaan alle.

Nyt vähän huolettaa proteiininsaanti, kun olen syönyt sitä alhaisesta kalorimäärästä johtuen noin 1,5 g/painokilo kohden.

eihän nyt esim. rahkasta tuu niin paljon ylimääräisiä kaloreita, etteikö sitä kannattais syödä jotta saa sitä protuakin se pari g/painokilo...

Guerlainn, tiedät varmaankin hyvin, mitä mieltä olen tästä dieettijutusta kohdallasi, muta kommentoinpa nyt silti ihan aiheeseen.

Olen nyt diettaillut jonkin aikaa aika matalilla kaloreilla. Ruoka ei välillä ole juuri maistunut eli olen mennyt jopa niinkin alhaisilla määrillä kuin 1000 kalorilla. Välillä olen syönyt 1200 kaloria päivää kohden. Liikuntana on 4 krt viikossa punttista (2 volyymitreeniä ja 2 perusraskasta)...Kuitenkin se säästöliekin raja on kuulemma 50 % kulutuksesta eli esim. mulla noin 1100 kcal liikuntapäivinä.

Kuten sanottua, liian vähän energiaa saat. Tarkoituksena dieetillä on pitää aineenvaihdunta mahdollisimman suurilla kierroksilla ja kalorit niin korkealla kuin mahdollista mahdollisimman pitkään - ei etsiä sitä rajaa, missä juuri ja juuri vältetään säästöliekki. (Sen rajan etsiminen jollain laskennallisella 50 prosentin säännöllä on aika naurettavaa IMO muutenkin.) Se vähemmän kun ei ole enemmän, usko vain hyvällä! Dieetillä kiireestä ei ole muuta kuin haittaa, sillä rasva ei pala nopeammin, vaikka kuinka vetäisit itsesi tilttiin. Se, ettei ruoka maistu, on nimenomaan huono merkki ja kertoo aineenvaihdunnan hidastumisesta. Väitän omasta kokemuksestani, että entisellä häiriöisellä tuo mekanismi on vielä paljon herkempi, sillä kroppa muistaa kyllä mitä on joutunut kokemaan ja lyö ne liinat kiinni heti, kun vähänkin aihetta on. Mitä sillä sitten saavuttaa?

Nyt vähän huolettaa proteiininsaanti, kun olen syönyt sitä alhaisesta kalorimäärästä johtuen noin 1,5 g/painokilo kohden. Rasvaa syön noin 0,8 g painokiloa kohden.

Parhaiten saat proteiinin määrää ylös, kun nostat suosiolla sitä kokonaisenergiamäärää.

Pääpaino prodessa ja rasvassa on aterian jälkeen.

Tätä en ymmärrä. Toivottavasti et tarkoita, että treenin jälkeen, sillä silloin nimenomaan pitäisi panostaa siihen hiilaripuoleen protskujen ohella.

Paino on pudonnut ihan jees, mutta varmaan tahti olisi reippaampi pidemmällä tähtäimellä, jos söisi ainakin 1200 kaloria päivässä - ei menisi säästöliekki päälle.

Tai jos vaikka söisi ihan kunnolla? Tuollaisilla energiamäärillä toki alkuun lähtee reilusti nesteitä, glykogeenejä ja biomassaa, ehkä jopa hieman rasvaakin, mutta ikävä kyllä touhulla on vaara loppua kuin seinään.

Kai se tehokkuus riippuu siintä kuinka kovalla sykkeellä vaikka pyöräilet sitten. Kyllä pyöräillessä saa varmasti samat tehot kun juostessa laittamalla vastukset kuntoon :rolleyes:

Tällä palstalla ainakin on yleisesti pidetty hyvänä tehdä dieetillä samanlaista treeniä kuin bulkillakin. Eli sillä se liha pysyy millä on tullutkin. Monet ovat myös tehneet voimapainotteista treeniä dieetillä(allekirjoittanut myös) hyvin tuloksin.

Lisäravinteista et tarvitse kuin palautusjuoman, joka onkin todella tärkeä. Tietysti proteiinidrinkillä voit korvata välipalan jos et sitä jostain syystä pysty normaalina ruokana ottamaan.

Mitä kreatiiniin tulee niin jos tarkoituksesi on pienentää rasvaprosenttia, eikä nimenomaan painoa, niin käytä vaan kreatiinia.

Kiitän, tämä auttoi suuresti. Jotenkin omaan päähän kuulostaa hullulta tehdä massatreeniä, mutta eihän tässä tarvi kuin rasvakiloja pudotella pois, joten ei kai se miksikään siinä hidastu. Joten suuri kiitos. :)

Kuten sanottua, liian vähän energiaa saat. Tarkoituksena dieetillä on pitää aineenvaihdunta mahdollisimman suurilla kierroksilla ja kalorit niin korkealla kuin mahdollista mahdollisimman pitkään - ei etsiä sitä rajaa, missä juuri ja juuri vältetään säästöliekki. (Sen rajan etsiminen jollain laskennallisella 50 prosentin säännöllä on aika naurettavaa IMO muutenkin.) Se vähemmän kun ei ole enemmän, usko vain hyvällä! Dieetillä kiireestä ei ole muuta kuin haittaa, sillä rasva ei pala nopeammin, vaikka kuinka vetäisit itsesi tilttiin. Se, ettei ruoka maistu, on nimenomaan huono merkki ja kertoo aineenvaihdunnan hidastumisesta. Väitän omasta kokemuksestani, että entisellä häiriöisellä tuo mekanismi on vielä paljon herkempi, sillä kroppa muistaa kyllä mitä on joutunut kokemaan ja lyö ne liinat kiinni heti, kun vähänkin aihetta on. Mitä sillä sitten saavuttaa?

Pitäisi varmaan taas nostella kaloreita jonnekin 1200-1300 kalorin tasolle pariksi päiväksi, kun nyt olen syönyt jotain 1000-1100 kcal. Oikeastaan on ollut suht' helppoa: proteiinia 1,3-1,5 g/kg ja rasvaa vaihdella 30-40 g päivää kohden. Tai sitten voisin pitää korkeammilla kaloreilla noin 1500 kcal päivän. Itselleni se 2000 kcalia toi vain ylimääräisiä kiloja (tosin lihastakin ;)), enkä oikein ollut siinä olomuodossa tyytyväinen itseeni. Nyt on 53,0 kg painoa. Heittelee kivasti: tiistaina 51,9 kg klo 7.00 aamulla ja eilen klo 6.05 53,3 kg. Tänä aamuna klo 8.00 53,0 kg. Tiistaina söin hirvenlihaa iltapalalla, ilmeisesti oli suolaa sen verran, että nesteet kerääntyivät heti kehoon.

Mitä mieltä muut ovat asiasta?

Pitäisi varmaan taas nostella kaloreita jonnekin 1200-1300 kalorin tasolle pariksi päiväksi, kun nyt olen syönyt jotain 1000-1100 kcal. Oikeastaan on ollut suht' helppoa: proteiinia 1,3-1,5 g/kg ja rasvaa vaihdella 30-40 g päivää kohden. Tai sitten voisin pitää korkeammilla kaloreilla noin 1500 kcal päivän. Itselleni se 2000 kcalia toi vain ylimääräisiä kiloja (tosin lihastakin ;)), enkä oikein ollut siinä olomuodossa tyytyväinen itseeni. Nyt on 53,0 kg painoa. Heittelee kivasti: tiistaina 51,9 kg klo 7.00 aamulla ja eilen klo 6.05 53,3 kg. Tänä aamuna klo 8.00 53,0 kg. Tiistaina söin hirvenlihaa iltapalalla, ilmeisesti oli suolaa sen verran, että nesteet kerääntyivät heti kehoon.

Mitä mieltä muut ovat asiasta?

1000 kaloria päivässä on pitemmän päälle oman terveytensä kanssa leikkimistä. Et voi millään saada tuollaisella ruokavaliolla tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita. Rasvaa olisi hyvä saada (pienimmänkin naisen) noin 50g vuorokaudessa, eli sinun kohdallasi vajaa gramma per painokilo. Jos (kun) syöt nykyisellään noin 1000 kaloria, joista 40g rasvaa (360 kcal) ja 75g proteiinia (300 kcal) jää hiilareille vain noin 85g (340 kcal) mikä ei sekään ole muuten noin syömällä kovinkaan terveellistä ja elimistölle hyväksi. Sä sekoitat tuolla tominnalla sun elimistön aineenvaihdunnan ja muut mekanismit totaalisesti. Nyt oma terveys etusijalle, niin pään kuin kropankin terveys.

1000 kaloria päivässä on pitemmän päälle oman terveytensä kanssa leikkimistä. Et voi millään saada tuollaisella ruokavaliolla tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita. Rasvaa olisi hyvä saada (pienimmänkin naisen) noin 50g vuorokaudessa, eli sinun kohdallasi vajaa gramma per painokilo. Jos (kun) syöt nykyisellään noin 1000 kaloria, joista 40g rasvaa (360 kcal) ja 75g proteiinia (300 kcal) jää hiilareille vain noin 85g (340 kcal) mikä ei sekään ole muuten noin syömällä kovinkaan terveellistä ja elimistölle hyväksi. Sä sekoitat tuolla tominnalla sun elimistön aineenvaihdunnan ja muut mekanismit totaalisesti. Nyt oma terveys etusijalle, niin pään kuin kropankin terveys.

Mä halusin quottaa tätä kohtaa siksi että olen aikoinani juurikin saanut koko kehoni sekaisin syömällä aivan liian vähän ja lisäksi olin vielä syömättä lihaa/kanaa joten todella heikolla eväillä on taidettu elää...

Näin jälkeen päin harmittaa miten idiootti on ollut...eihän sitä silloin tajunnut että hiusten ohentuminen ja ihon näppylät ja heikko olo johtuvat siitä, että en saanut tarpeeksi ravinteita :rolleyes:
nyt mietityttääkin saankohan koskaan enää hiuksiani kasvamaan normaaleiksi tai miten pahaa vahinkoa olen keholleni ehtinyt tekemään :itku:

Joo eli ensimmäistä dieettiäni olis tarkotus alotella tossa kuunvaihteessa. Aamupaino on siinä hiukkasen alle 96kg ja pituutta 182cm, rasvat öpaut 17% (94,5kilosena oli 16%). Tarkotus olis johonkin 86-90kg välille tiputella. Suunnittelin että söisin noin -500kcal vajeella, mutta syödäänkö sitten treenipäivänä aina sen treenissä kulutetun määrän enempi? Miten saisin parhaiten selvitettyä kokonaisenergiankulutukseni, eri sivustot antavat aivan eri lukemia... Entä mitkä olisivat parhaat makroravinnesuhteet, olisiko p30%/hh40%/r30% ok? Lihasta olis tarkotus säilyttää mahdollisimman paljon, mitä vinkkejä tähän? Kauanko kannattaa varata aikaa jos tuo 86kg tavotteena, onko kilo per viikko realistinen tavoite?

Moi ja joo, tarviaisin apua painonhallinnan suunnittelussa... Olen lueskellut näitä ja muita foorumeita ja keskusteluja joka puolelta ja saanut hyviä vinkkejä... Mutta ongelmani on se, että kaikissa painotetaan liikuntaa :( Itse en pysty pahemmin liikkumaan aktiivisesti ennen kuin saisin painoa pois esim. pelkällä ruokavaliolla... Olen kokeillut ENE-dieettiä (maksimissaan 800kcal/pvä) muunnettuna normaalille ruualle (eli ei mitään nutrifasteja :) ) mutta kun olen lukenut nyt näitä juttuja, niin minusta tuntuu että turhaan olen kokeillut, koska kroppa vetää varmasti itsensä säästöliekille...

Ai niin, strategiset mitat: Pituus 185cm, paino 140kg (jokinorsut yhtykää :) )

Eli jos olisi hyviä neuvoja miten alottaa, jotta saisi kumminkin mahd. nopeasti painoa pois, jotta pääsisi lisäämään sitten liikuntaa? Lihaksilla ei väliä, ne hankitaan läskien jälkeen takaisin ja myöskään ei ole väliä, että onko dieetti tyylillä tulee-takaisin-samantien näin alussa, koska tarkoitus olisi kumminkin muokata koko ruokarytmi ja liikuntarytmi uusiksi :)

Moi ja joo, tarviaisin apua painonhallinnan suunnittelussa... Olen lueskellut näitä ja muita foorumeita ja keskusteluja joka puolelta ja saanut hyviä vinkkejä... Mutta ongelmani on se, että kaikissa painotetaan liikuntaa :( Itse en pysty pahemmin liikkumaan aktiivisesti ennen kuin saisin painoa pois esim. pelkällä ruokavaliolla... Olen kokeillut ENE-dieettiä (maksimissaan 800kcal/pvä) muunnettuna normaalille ruualle (eli ei mitään nutrifasteja :) ) mutta kun olen lukenut nyt näitä juttuja, niin minusta tuntuu että turhaan olen kokeillut, koska kroppa vetää varmasti itsensä säästöliekille...

Ai niin, strategiset mitat: Pituus 185cm, paino 140kg (jokinorsut yhtykää :) )

Eli jos olisi hyviä neuvoja miten alottaa, jotta saisi kumminkin mahd. nopeasti painoa pois, jotta pääsisi lisäämään sitten liikuntaa? Lihaksilla ei väliä, ne hankitaan läskien jälkeen takaisin ja myöskään ei ole väliä, että onko dieetti tyylillä tulee-takaisin-samantien näin alussa, koska tarkoitus olisi kumminkin muokata koko ruokarytmi ja liikuntarytmi uusiksi :)

Koko hommahan lähtee kaloreista. Eli sun ei välttämättä tarvitse harrastaa liikuntaa kunhan syöt alle oman peruskulutuksesi, (~3200 kcal) mutta liikunnan harrastaminen auttaa sitä. Eli pikkuhiljaa pudotat kaloreita ja seuraat painoa.

Sen liikunnan ei tarvitse olla raskasta, vaan vaikka nopeaa kävelyä, sauvakävelyä tjsp. Tai jos esim. asut korkeakerroksisessa kerrostalossa, käytä rappusia äläkä hissiä. Kauppakäynnillä käy pyörällä tai kävellen, älä autolla jne.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse en pysty pahemmin liikkumaan aktiivisesti ennen kuin saisin painoa pois esim. pelkällä ruokavaliolla...

Kyllä sinä varmaan pystyt kävelemään vaikka puoli kilometriä. Kävele sen verran aluksi vaikka joka toinen päivä, sillä sekin on parempi kuin ei ollenkaan. Kun jalat toipuvat järkytyksestä niin voit lisätä matkan kokonaiseen kilometriin jne. siitä se lähtee.

Eli jos olisi hyviä neuvoja miten alottaa, jotta saisi kumminkin mahd. nopeasti painoa pois, jotta pääsisi lisäämään sitten liikuntaa?

Taisi olla tuossa hieman ylempänäkin jo mainittu, että sitä nopeaa konstia ei vaan ole. Tärkeintä on sitkeys ruokavalion noudattamisessa ja kulutuksen (liikunnan) lisäämisessä.
Oletko harkinnut käyntiä kuntosalilla ? Siellä olisi kuntopyöriä ja soutulaitteita yms ja tietysti sitten normaalit kuntosalilaitteet, joilla kaikilla saisi sitä kulutusta aikaiseksi. Tsemppiä !

Jep, eli just tuossa mietin, että kyllähän nyt pakko on jotain yrittää liikkua... eli yleensä kävelen töihin, semmoset 400m ja takaisin ja sit portaita kämpille kävelen yhen kerroksen :) Jos tohon yrittäis lisätä sit semmoset 2km joka toinen päivä näin alustavasti ja sit ruokavaliota mietin tässä, että miltä tämmöinen kuulostaisi:

Aamulla pala ruisleipää, jolle keittokinkkusiivu ja pari viipaletta 5% juustoa, lounas tonnikalasalaatti, jossa hemapa, riisiä, suolakurkkua ja sit siihen kevyt kermaviilikastike, jossa kermaviiliä ja tsatsikimausteseos, välipala aamupalan mukainen, illallinen 100g lihaa ja tuoresalaatti, iltapalasta ei ole hajuakaan, että mitä kannattaisi...

Tätä on nyt tullu suunniteltua jo paljon ja kipinä on syttynyt, ottaen huomioon että olen ollut kumminkin suurimman osan elämästäni lihava :)

Mikä olisi muuten sopiva kilokalorimäärä päivälle? Laskin tolla 22*kilot+500-kaavalla oman maksimin, joka on n.3580kcal... Meneekö kroppa millä määrällä säästöliekille?

Kokeile aluksi vaikka tommosta 2500kcal/päivä. :) Iltapalaksi kannattaa syödä proteiinipitoista, eli illalla jätetään ne hiilihydraatit pois. Todella maukas iltapala on vaikkapa purkki rahkaa oman maun mukaan, vaikkapa funlightia sekaan. Siihen samaan syssyyn vielä pari ruokalusikallista rypsäriä. Kyllä maistuu. Ja tietenkin kaikki (siis kaikki) ylimääräiset hiilihydraatit pois. Laihduttaessa on tärkeää saada energiaa enemmänkin protskusta ja hyvistä rasvoista kun hiilihydraateista. Eli selvennykseksi, kaikki pullat, karkit, limut, KAIKKI jätetään pois. Älä huijaa itseäsi, sillon et ikinä onnistu.

^ Tsemppiä! Ja se mitä suosittelen ihan omastakin kokemuksesta on se, että luet päivittäin pakkotoisto.comia, hyviä vinkkejä täynnä foorumi laihduttamista ja treenaamista ajatellen, ja loppujen lopuksi kaikki menee hifistelyksi. :D

Eka dietti ever menossa ! Aika usein vaivaa tunne et on hyödytöntä treenata ja riisiinnyn vaa.Olisinkohan nyt noin kuukauden päivät pudotellu painoa. Paino oli 89kg ja nyt se on noin 84. Suunnilleen kilo per viikko tahtia siis mennään.Eilen kaupassa joudun taistelemaan oikein tosissaan ettei se grillimausteinen sipsipussi ja herkullisen näkönen karkkipussi tarttunu matkaan. Myöskin mäkkärin ja grillin ohi meneminen teki tuskaa. Huomenna pakko syyä aamusta iltaa pelkkää paskaa :kuola: Joka viikko yhen cheattipäivän pitäny. Tällä viikolla piti jättää väliin mutta ei pysty niin kovat himot roskaruokaan. Pari aamuaerobista hiittien myödäss ottanu ja muuten sit vaa sotkenu ennen reeniä ja reenin jälkee salilla vähän aikaa fillarilla. Jos vielä jaksais tonne 80 kg pudotella.

Huoh, vähän ihmiset oma-aloitteista asioiden tutkimista tohon hommaan! Kaikki kysyy samoja asioita jotka on tänne kirjotettu jo jotain 50 kertaa.. "syön tän verran ja oon tän kokonen onx hyvä?" jos lukee näitä juttuja läpi ni ei tarvitse jokaisen erikseen kysyä että mikä se hyvä kalorivaje nyt sitten on.

Tänää lähtee meikän laihdutus käyntii! 92,5kg on mistä lähetään ja vuoden loppuun mennessä sais sen ~10kg pois niin ois todella hyvä, eihän se muuta kaipaa kun omistautumista ja kovaa reeniä! :), nyt vaan jätettävä noi paskaruoat pois! Ja rahkaa,kanaa ja riisii ! =)

Tänää lähtee meikän laihdutus käyntii! 92,5kg on mistä lähetään ja vuoden loppuun mennessä sais sen ~10kg pois niin ois todella hyvä, eihän se muuta kaipaa kun omistautumista ja kovaa reeniä! :), nyt vaan jätettävä noi paskaruoat pois! Ja rahkaa,kanaa ja riisii ! =)

Tsemppiä :) Ite tässä pudotellut 77 -> 70

Back
Ylös Bottom