Laadukkaimmat releet keittiöön

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Ikea on liian kaukana, ei jaksa vaivautua - ja jos jaksaisi, tulisi kuitenkin tehtyä heräteostoksia :nolo:

Mikä pinnoite Ikean pannussa on, onko haitallisia muoveja?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Teflonia eli melko todennäköisesti myrkyllinen.

Teflonin kehittäjäyritys DuPont on pitänyt yli 20 vuotta omana tietonaan, että olennainen teflonin valmistuksessa käytettävä komponentti, Perfluoro-oktaanihappo eli PFOA, saattaa olla haitallinen ihmisille ja ympäristölle. DuPontin mukaan teflonilla käsitellyt kuluttajatuotteet ovat turvallisia eikä aineesta jää pitoisuuksia valmiiseen tuotteeseen. Amerikkalaisen ympäristöjärjestön Environmental Working Groupin (EWG) mukaan PFOA on eläinkokeissa aiheuttanut mm. syöpää ja kehitysvammoja.

Juust. Toivottavasti ette osta ruoka-aineita kaupasta muovisissa astioissa tai säilytä safkaa muovissa. Myös astiapesukoneen käyttö on haitallista! Tutkitusti se jättää astianpesuainejäämiä monin kertaisesti verrattuna käsin tiskaamiseen.

Nojoo, hiiliteräspannu odottaa itsellä kyllä ostamista. Mutta ei sen takia että joku on todennut teflon-pannut myrkyllisiksi :)

3 kpl Supermass Nutrition SUPERCARB (3 kg) -25%
Heirolin Cerasafe pannut on hyviä. Mulla kestäny nyt reilusti yli vuoden pannu ja edellisen rikkoi vaimo ku jätti sen hellalle niin että meni melkein punaiseksi. Tätä en anna enää vaimon käyttöön.

Nostellaanpa ketjua. Tuli ostettua melko arvokas veitsi kun tähän asti on menty Lidlin 15€:n veitsisetistä tulleella hirvityksellä, tosin ihmeen hyvin silläkin on pärjännyt. Toki yksi keraaminen Victorinox löytyy, mutta ei ole kovin käytännöllinen veitsi ja on ollut tosi pitkään käyttämättömänä. Uuden hankinnan myötä piti toki piti ostaa myös bambupuinen leikkuulauta. Teroituskivet ja magneettinen veitsitukki ovat vielä postissa.

Kyseessä on japanilainen nakiri eli vihannesveitsi, valmistaja Takeda. Nämä näyttivät olevan aika kiven alla. Monessa paikassa himpan alle 300$ veitsi, mutta melkein kaikkialta loppu ja ainut paikka, jossa oli myi hintaan 340$ (+47,20$ rahti). Reippaan 80€ vero- ja tullimaksun jälkeen veitsi oli minun eli karkeasti 460€ tuosta köyhtyi. Melko kallista tuo EU:n ulkopuolelta tilailu, mutta jos näitä suomesta jostain saa niin varmaan osataan kate niissäkin paikoissa ottaa.

P6050031.JPG
P6050033.JPG

Inspiraatio veitsen hankintaan oli youtuben MrKnifeFanaticin arvostelu. Vaikuttaa melko kokeneelta veitsien suhteen ja ainakin testauskanta on videoiden perusteella laaja. Alla olevassa videossa on 5mm pidemmän nakirin testausta, mutta käytännössä taitaa olla sama veitsityyppi (ruostumattomalla "pinnoitettu" Aogami super -teräs).

Tuosta bongasinkin vallan mainion veitsisivuston chefknivestogo.com, josta saa pääasiassa japanilaisia veitsiä melko laajassa hintaluokassa. Nyt pitä opetella teroitushommelit kunnolla ja seuraava hankinta on 210- tai 240-millinen gyuto eli perinteinen kokkiveitsi.

http://www.chefknivestogo.com/

Aika vähän tullut käytettyä, mutta tosi hyvältä vaikuttaa. Kerran jäi tohon leikkuulautaan pystyyn kun puolitin kolme porkkanaa kerralla, että ihan suht terävänä tulee valmistajalta.

Aika kallis hankinta, mutta voi sen rahan kai turhempaankin laittaa. Miten tuon mallinen sitten toimii käytännössä, siitä ei ole kokemusta.

Pitää muuten äkkiä kehasta Ikean 365 -sarjan pannua. Maksokohan se 15 e ja reippaan puoltoista vuotta jo kestänyt, nyt alkaa olla pikkuhiljaa vaihtokunnossa. En tule enään ostamaan yhtäkään Swiss Diamond:n pannua, jos Ikeasta saa tuollaisen laatukamppeen. Omassa pannussa on pyöreä kahva, en nähnyt vastaavaa enään kuin wokki-pannuna. 365:n normipannu oli jo erilaisella kahvalla. Onko @Huppe :lla tietoa asiasta, eli onko kahva vaan eri? Sinä tuosta Ikeasta joskus kehasit.

Tosin taidan kyllä ostaan hiiliteräs-kamppeen seuraavaksi. Kokemuksia kellään?

Tosin taidan kyllä ostaan hiiliteräs-kamppeen seuraavaksi. Kokemuksia kellään?
On. Kävi hyvin kun kaivoin tämän ketjun esille juuri varta vasten sitä varten että pääsen kehumaan tuota omaa De Buyeria. Se on siis hiiliteräspannu ja varmaan viimeinen paistinpannu minkä ikinä enää ostan. Se on nimittäin lähes ikuinen. Kun siihen tekee rasvapolton kunnolla, niin siinä paistaa kananmunatkin ihan yhtä hienosti kuin uudella teflonilla. Se liukuu siinä pinnalla ja toihan perkele paranee käytössä eikä kulu niin kuin pinnoitetut paskat. Ei enää ikinä teflonia, ei keraamista eikä mitään muutakaan paskapannua. Mä oon ihan tarpeeksi kauan niiden kanssa tapellut ja hakannut päätä seinään ja nyt mä oon onnellinen kun vihdoinkin löysin ihan oikeasti hyvän pannun.

Onhan tuo vähän painavampi kuin teflon, mutta huomattavasti kevyempi kuin valurauta enkä kyllä usko että se on kenellekään varsinainen kynnyskysymys koska ei se nyt niin paljon kuitenkaan paina. Ja vaikken ole muita hiiliteräspannuja kokeillut niin suosittelen laittamaan heti hiukan enemmän rahaa ja hankkimaan tuo De Buyerin, koska hiiliteräspannuissa on kuulemma herkästi sitä vikaa että pohja elää ja menee kieroon. Tuossa on niin paksu pohja ettei ole mennyt. Kääntöpuolena sitten se, että hiiliteräspannu lämpiää kauemmin kuin teflon ja tuo sit vielä vähän kauemmin koska on paksu, mutta se on mulle ainakin mitätön ongelma kunhan on suora.

Suosittelen tekeen rasvanpolton uunissa. Youtubessa on videoita missä se tehdään kaasuliedellä, mutta mulla kun ei ole kaasuliettä ja kokeilin tuossa tavallisella, niin se meni ihan vituiksi. Jouduin hiomaan pannun puhtaaksi ja aloittamaan alusta. Uunissa tuli vitun hyvä. Eli ensin uuni sataan asteeseen ja pannu sinne. Antaa olla muutaman minuutin ja ottaa pois. Pintaan (vaikka molemmin puolin) pellavansiemenöljyä (se on tähän paras koska sillä on korkea savuamispiste) ja pyyhitään se tasaisesti joka paikkaan. Sen jälkeen puhdas pyyhe tai paperipyyhe tai vastaava ja sillä hierotaan kaikki öljy pois mikä lähtee. Siihen ei kuulu jäädä kuin ihan mikroskooppinen pinta ja sillä siitä tulee paras. Jos siihen pintaan jää näkyvä kerros niin se on sit heti pilalla. No joo, sen jälkeen uuni täysille 250-300 mihin se nyt nouseekaan ja pitää siellä kaksi tuntia. Sen jälkeen uunista virrat pois ja antaa olla siellä niin kauan että se pannu on huoneenlämmössä. Tämä on kuulemma tärkeä vaihe. Videossa sanottiin että kerta riittää, mutta mä tein kaksi. Jos haluaa olla varma niin tekee perkele vaikka neljä kertaa niin on takuuvarmasti helvetin hyvä. Jotkut on tehneet tuon kaasuliedellä jopa 11 kertaa, mutta se on hieman eri prosessi ja nopeampi.

E: Mulla on muuten myös kuparipannu rosteripinnalla ja se ei ole ollenkaan niin hyvä. Siitä ei saa niin tarttumatonta ja sen lisäksi se vetää aina kieroon kun sen lämmittää. Korjasin tosin ongelman vasaralla. Lämmitin ja kokeilin että kiero on. Käänsin toisin päin ja pamautin vasaralla pohjaan. Kokeilin että on vieläkin vähän kiero ja pamautin vähän kovempaa. Nyt on suora lämpimänäkin, mutta aika vähällä käytöllä se on silti ollut.

Viimeksi muokattu:
^Kiitos! Nyt lähti pannut tilaukseen. Täällä jossain vaiheessa kehuin Swiss Diamondia, mutta kyllä siitäkin on se pinnoite jo lähtenyt kävelemään. Perintövaluraudat vaan porskuttaa, mutta valuraudassa on omat heikkoutensa.

Tää De Buyer vaikuttaa erittäin lupaavalta. Pistin samantien tilaukseen 26 cm matalareunaisen + 28cm korkeareunaisen (maalaispannu). Hinnan puolesta ei niin kovin paha, nuo kaksi saa yhden Swiss Diamondin hinnalla.

Itse ostin juuri De Buyerin Mineral B Element Pro sarjan 28 cm pannun ja kreppipannun 16 cm.

Tuossa "Pro" sarjassa on hyvä että kahva on rosteria, ei ota siipeensä kovemmastakaan lämmöstä.

Vähän päivitystä hiiliteräspannuhommaan niin ette tee samoja virheitä. Älä käytä hiiliteräspannua kastikepannuna tai saat tehdä rasvanpolton uudestaan. Mulla on kyllä teoria, että 250 astetta uunissa ei ilmeisesti ole aivan tarpeeksi ja rasvanpoltosta ei tule niin pysyvä että se kastikkeen kestäisi, mutta en mä taida tuota siihen tarkoitukseen kuitenkaan enää käyttää vaikka sainkin sen taas kuntoon. Siihen sopinee paremmin kupari- tai rosteripannu tai sit vain se teflon.

Nyt mun resepti rasvanpolttoon oli neljä kertaa uunissa, päälle vielä poltin ne jo uunissa olleet rasvat levyllä niin kovalla lämmöllä kuin pystyi ja sen päälle varmuuden vuoksi koko pohja peittoon rypsiöljyllä ja lämmitin sen pariksi minuutiksi savuamispisteeseen asti, mutta en tietenkään polttanut koska ei se onnistu tuolla määrällä. Jätin vielä rasvat pannuun ja "annoin imeytyä" yön yli. Tämä kaksi viimeistä oli ihan omasta päästä vedettyä hätävarjelun liioittelua millä ei ehkä ollut mitään tekemistä lopputuloksen kanssa, mutta halusin kokeilla näin ja nyt se on ainakin hyvä. Pohja on ihan tumma (pelkällä uunipoltolla ei tummu noin hyvin) ja siinä paistaa pekonit ja munat ilman pienintäkään tarttumista.

Mitäs, jos toholla tekis tuon rasvapolton. Oisko mitään hyötyä saada kovempaa lämpöä pannulle?
Mä mietin ihan samaa mutta en keksinyt mistä saan sellaisen tähän hätään kun ei sellaista ostaakaan viitsi. Täytyis olla iso ja tehokas suutin mistä saa leveän liekin ja mikä tulee kaasupulloon kiinni eikä mitään näitä pienempiä missä on joku butaanisäiliö samassa.

Vähän lisää vinkkejä hiiliteräspannun käyttäjälle:

Mulla on tuollainen keraamisen lieden puhdistuskaavin / lasta tai mikä lie ja se on viimeisen päälle hyvä tuon pannunkin putsaamiseen. Jos siihen jää jotain ryönää niin tolla sen saa tosi helposti pois eikä naarmuta pintaa. Pelkällä paperilla pyyhkimällä ei saa kaikkia pieniä jauhelihamuruja tai mausteita pinnasta pois ikinä, mutta tolla lähtee niin hyvin kuin on tarvis.

Peseminen on yksi vaihtoehto puhdistamiseen, mutta mä koitan välttää koska se pinta pysyy aina parempana jos ei pese turhaan. Ei se silloin tällöin pesu tietysti mitään haittaa, mutta jatkuvasta hinkkaamisesta ottaa varmasti nokkiinsa. Pesun jälkeen se kannattaa kuivata huolellisesti ja pyyhkäistä vielä öljyä päälle ainakin aluksi ennen kuin pannu on reunoja myöden ihan musta, koska hiiliteräs ruostuu tosi herkästi.

Pesuaineen käytöstä ei varmaan tarvitse mainita? No varmuuden vuoksi: Ehdottomasti ei pesuainetta.

Mulla on ollut tapana pyyhkäistä pintaan vähän öljyä aina käytön jälkeen ihan vain varmuuden vuoksi että pysyy varmasti hyvänä ja mulla on edelleen päässä se harha rasvan imeytymisestä pannuun minkä kuvittelen parantavan tarttumattomuutta. Mutta hyvä se pannu nyt onkin että ei siinä mitään. Jatkan näin.

Noin muuten mä oon ihan rakastunut tähän pannuun. Kun sen saa hyväksi niin ei siihen tartu mikään. Tai ainakin saa tosissaan yrittää. Tähän kun lisää kaapista löytyvät valuraudan ja rosteripannun niin en mä muuta tarvitse. Teflonista oon päässyt lähes kokonaan eroon. No joo, joskus paistan pekonia yhdellä teflonilla mikä löytyy vielä kaapista mutta vain siksi että se on niin levottoman kokoinen että siihen menee koko paketti kerralla.

Ei oo mulla mennyt rasvapoltot kyllä nappiin. Pari kertaa tein Muurikka silavalla ja eka käyttökerralla lähti aina pinta kävelemään munan tarttuneiden palasten mukana.

Nyt oon polttamassa kolmatta kertaa - tällä kertaa pellavaöljyllä. Periaatteessa näyttää lupaavalta. Ohessa kuva kesken neljännen tai viidennen polttokerran - saa nähdä kestääkö tuo nyt sitten paremmin, kun vielä sen 5-6 kertaa polttaa. Tuota Muurikka silavaa muuallakin käskevät välttämään, koska siinä on 30% rypsiöljyä. En tiedä menikö sen takia vituiksi vai teinkö jotain muuta väärin. Mustaksi pannun kyllä sain silläkin.

Aikaahan tähän on palanut tuhottomasti, varsinkin kalenteriaikaa, kun on ollut reissuakin välissä yms.
29047523330_cd2cb641d6_z.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom