Laadukkaimmat releet keittiöön

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Onhan tuossa vähän matkaa. No silava käristyy.

pannut.jpg

Vuosia olen jo kironnut kaiken maailman paistinpannuja. On tullut testattua kaikki paitsi valurauta... No tänään kaverin vinkistä hain wärtsilän valurautapannun kirppikseltä 10e hintaan. Putsaamiseen meni 30min ja rasvailuun 15min ja voi jumalauta, että oli hyvä paistella. Heitin jo ikean 365 pannut roskiin :D Tuli vähän tyhmä olo

Käsisähkövatkaimesta kadonneet mystisesti vatkaimet. Joten jos ostas taas hieman parempaa tilalle. Kokemuksia KitchenAid:n vempeleistä, onko ne hintansa väärttejä? Sähkövatkainkin jonkun verran yli satkun, joten maksaako turhasta vai onko oikeasti järkevää sijoittaa tuollaiseen kamppeeseen moista rahaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Neuvoissa oli jotain kuivapolttoa, että se tarttumaton pinta sitten alkais vorkkia.

Polttaminen on tärkeää. Se jäi myyjältä aluksi selittämättä. Hän sanoi, että pinta tulee itsestään. Keväällä turasin rasvanpolttoa pannun kanssa neljänä päivänä ja pinnasta tuli kaunis ja kiiltävä, mutta nyt se on pohjasta jo "kulunut" lähes mataksi. Rasvaa kun käyttää reippaasti, niin ei takerru.

Polttaminen on tärkeää. Se jäi myyjältä aluksi selittämättä. Hän sanoi, että pinta tulee itsestään. Keväällä turasin rasvanpolttoa pannun kanssa neljänä päivänä ja pinnasta tuli kaunis ja kiiltävä, mutta nyt se on pohjasta jo "kulunut" lähes mataksi. Rasvaa kun käyttää reippaasti, niin ei takerru.

Kannattaa välillä putsata pannu valkosella ihmesienellä ja kuumalla vededellä. Palanut paska pinnalla tekee sen tarttuvaksi. Tuon putsin jälkeen silavat taas pintaan.

Ja ettei sitä paskaa pääse palamaan pintaan, niil noille valurauta/hiiliteräs pannuille riittää reippaasti miedompi lämpö hellalla, pitää lämmön yllä toisinkun teflon ym. kikkareet.

Ruoan valmistuksen jälkeen paperilla ylimäärät töhnät pannusta ja rasvaa vähän hieroo pintaan ja kuumana uuniin lepäämään kunnes viileä säilyttää vaikka tasolla.

Ne kiiltävät rosteripannut taitaa olla lähinnä miedolla lämmöllä ruskistamiseen ja soossien tekemiseen. Esim. paprikan ja sipuloiden kuullotus. Kanaa ym. Ihan turha paistaa...

Se hiiliteräs pannu kuuluukin olla aika tumma kun on hyvä pinta.

Kai niillä pärjää kun ei paremmasta tiedä.

Mutta itsellä esim Fiskarsin keittiöveitsiä aika mälli. Ovat vaan niin perkuleen kovaa terästä, että vaikea teroittaa verrattuna johonkin laadukkaampaan puukkoon.
Kai niillä pärjää kun ei paremmasta tiedä.

Mutta itsellä esim Fiskarsin keittiöveitsiä aika mälli. Ovat vaan niin perkuleen kovaa terästä, että vaikea teroittaa verrattuna johonkin laadukkaampaan puukkoon.

TOJIRO shirogami nakiri lähti myös tilaukseen..

Kaupoilla osu muuten tänään silmiin joku Fiskarssin santoku/vihannesveitsi, siinä ainakin oli maininta että 55-56HRC, eli aika pehmoinen terä.

Tällä kanavalla on hyviä sushi pätkiä, jos niiden teko kiinnostaa:
https://www.youtube.com/channel/UCbULqc7U1mCHiVSCIkwEpxw

Tuolla myös välissä KnifeMerchantin veitsipätkiä, mm:

View: https://www.youtube.com/watch?v=7nTBEbMQBGQ

Tuossa pätkässä hyviä lähtökohtia mitä kannattaa huomioida veitsiä valitessa.

Teroittamisesta ja yleisimmistä mokista miten porukka teroittelee niitä(purkan mässyttäminen pikkusen rasittavaa...):

View: https://www.youtube.com/watch?v=z27nM4Zfdu0

Kokkausketjussa enempi veitsiasiaa, mutta tuo ylempikin quote tosiaan aika vanha jo.

Joka käytön jälkeen olen putsannut ja öljynnyt. Saattaa olla osasyy pinnan heikkenemiseen.

Juu ei sitä putsata kannata ellei ole palanut paskaa kiinni. Rätillä ja silavalla saa hyvin ylimääräiset pois pannulta. Ja ei pesuaineita!

Kastikkeetkin kannattaa tehdä eri pannulla niinkun esim. eri veitsille on omat käyttötarkoituksensa. Nuo hiiliterärpannut on loistavia pelkän lihan ja vaikka kasvisten paistoon. Valmiiseen piffiin sitten suola ja pippuri ym...

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Itse ostin kuukausi sitten hiiliteräspannun ja rupean olemaan aika kypsä siihen, että kaikki tarttuu pintaan kii.Olen tehnyt rasvanpolton uunissa ja kosanilla moneen kertaan, mutta ei mikään auta.Nyt riittää tämä pelleily ja siirryn takaisin paistamaan kanani teflonilla, en kokenut mitään hyvää kyseisestä pannusta.

Onko kundeilla indukstioliedet?

Olen omalla induktiollani nyt pilannut 4-5 pannua vaikka lupasivat sen siihen soveltuvan. Pariin paikkaan tein valituksetkin ja sain yhdestä rahat takaisinkin.
Nyt en käytä pannua edes 9:llä niin pannutkin pysyy hyvänä.

No aika selkeästi kaikissa ohjeissa lukee ettei tarvitse käyttää niin suuria tehoja kuin muissa vaihtoehdoissa.

Itse en ole saanut kuitenkaan yhtään vaurioita mihinkään vaikka välillä tykittelen boostimodessakin.

Kuukausi on kyllä lyhyt aika, kun vuodessa olen saanut omaan omelettipannuun kiiltävän ja hylkivän pinnan. Normi paistinpannu vaatii enemmän, kun meen aina vähän söheltään sen kanssa. Juuri nappasin sen eilisen jäljiltä liedeltä ja heitin makaronilaatikot siihen, ei ihan mennyt putkeen tuo tarttumattomuus ja saa taas hinkkailla teräsvillalla ja tehdä yhden rasvapolton. Mutta tiedostin tuloksen ja pisteet pannulle siitä, että sen kanssa sää tehdä tahallaankin mokia ja aina saa kunnostettua.

Omat hiiliteräkset ei kyllä lämmöstä ole miksikään mennyt. Rasvapoltossa kun liedelle hieman jopa meinannut unohtua.

Ja se hiiliteräspannujen kanssa on jees, että voi käyttää niitä teräslastoja.

Teflonit ym. ohuet pannut on siitä vähän huonoja, että ne jäähtyy nopeasti. Eli joko vähän lihaa kerrallaan pannulle tai sitten hella täysille mikä tuhoaa pinnootteenkin.

Itse en ole saanut kuitenkaan yhtään vaurioita mihinkään vaikka välillä tykittelen boostimodessakin.

Pata kattilaa soimaa ja niin se pilkka osuu omaan nilkkaan. Kahden litran kattilan pohja pamahti kuplalle.

Eli olisi uuden kattilan osto edessä. Suosituksia laadukkaasta?

Padernon isompaan kattilaan olen muuten oikein tyytyväinen, mutta naarmuuntuu helposti ja näyttää aika ikävältä sitten.

No nyt! Hiiltä ja terästä, pari vuotta sielunelämään tutustumista, ja kas - munakas luiskahti lautaselle kuin itsestään. Ehkä sittenkin alan uskoa kapistukseen nimeltä hiiliteräspannu!

Reilu vuosi jälleen lisää hinkkaamista hiiliteräspannun kanssa. Ei isompaa moittimista, ei kyllä kohtuuttomia kehujakaan. Paitsi, että tällä pannulla pärjää, kunnes kuolema korjaa. Lopullista "luistoa" en ole saavuttanut ja se on varmasti omaa osaamattomuuttani, mutta minkäänlainen "tarttuminen" ei ole haitannut pätkääkään.

Pakko työstää lisää. :)

Aiheesta hiiliteräkseen. Tein ruskeakastiketta ja olen sen jauhot tähän mennessä ruskistanut teflonilla. Päätin koittaa jauhelihan paistamisen jälkeen ruskistaa jauhoja hiiliteräksellä ja onnistui erinomaisesti. Hieman tarras vehnäjauhot + voi seos muutenkin märkään pannuun, mutta ajattelin ensi kerralla koittaa niin, että puhdistan ja kuivaan pannun ennen jauhojen kippausta. Sekä kyseenalaistan voin lisäämisen joka on vain opittu tapa aiemmilta sukupolvilta.

Oma omelettipannu on siinä kunnossa, että muutaman munan paiston jälkeen kun hajotan uuden munan pannulle enkä koske kertaakaan lastalla, niin jo heti munan hajoittamisen jälkeen ja aivan löysänä, se liukuu pannulla aivan tuorreen paistopinnan avulla. Kyseisellä omelettipannulla ei kyllä muuta paisteta, mutta on kyllä hyvässä vedossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom