Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Huomenna lukasen luvut 16 ja 17, niin sitten on kirja luettuna ekan kerran. Sitten loppuviikosta kertaan vähä lukion kemiaa, ja tiistaina alkaa joku valmentava kurssi. Kestää noin 25 päivää, 100 euroa. Ja vieläpä läheltä. Sen aikana lasken niin penteleesti, alleviivaan ja yritän opetella tarkasti.

btw, tiedän lääkäreitä, jotka jotkut ovat lukenee Tartossa, jotkut Norjassa, jotkut Ruotsissa jne. Ruotsilla nyt vois pärjätä ruotsissa ja norjassa, mutta toi Viro vähä epäilyttää. Se kuullostaa niin samanlaisen erilaiselta, ettei sitä voi oppia... :/

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
BruCe sanoi:
Aivan Jyväskylän vieressä asustelen. Armeija se on mullakin kesällä edessä...
Ohoh... Ajatuskatkos.

Mä olen jo lukenut kerran läpi, nyt alleviivaan, sivulla 207 menen... Onnettoman hidasta touhua! 12 sivua tunnissa lukuvauhti... :rolleyes:

Viime vuonna alleviivasin koko Galenoksen... Virhe oli mulle, koska siinä kesti niin tuhottoman kauan ja en ehtinyt laskea paljon p*skaakaan... Tänä vuonna virheistä oppineena en ole juurikaan alleviivannut, mitä nyt muutamia tärkeimpiä asioita. Nyt pitäisi loppuaika oikeastaan keskittyä kemiaan ja fysiikkaan... Biologian osuudet nyt kuitenkin menevät, ja niitä nyt pystyy aina paikkailemaan "mutu-tiedoilla".. Jos laskut eivät ole hallussa niin on kyllä aika syvällä... :D

Piru, tuo alleviivaus saattaa kyllä olla virhe. Mutta siinä jää asiat kyllä pirun hyvin mieleen, ei raaski jättää kyllä hommaa kesken. Nuo laskut on kyllä pahoja. Tilasin Galenokseen harjoituskirjat, on ihan pirun hyvät, mitä nyt pikaseltaan kattelin. Tilasin myös vanhoja pääsykokeita kuopiosta neljältä vuodelta, näkee vähän kokeiden tasoa.
Tavoite olisi neljä kertaa lukea kirja läpi, alleviivaukset, muistiin panot, tehtävät ja vanhat pääsykokeet tehdä.. :D Onhan tässä vielä 50 päivää aikaa. :D

Mä en muuten ymmärrä että miks vitussa noita laskuja tarvii olla noin perk**Eesti??!! :D Joku viisaampi saa kertoa. Eihän normaali terveyskeskuslääkärin tarvi kauheesti laskea. Kai. Painottais ennemmin sitä biologiaa!

No ei kannatakaan, kyllä siitä mullekin oli hyötyä... Siitä nimenomaan jää asiat hjuvin mieleen. Mulla se homma kaatukin viime vuonna nimenomaan niihin laskuihin... :( Niinpä, ja kaikki aika pitäs käyttää hyväkseen... :D Siitä tulikin mieleen, vois vaikka mennä laskemaan kemiaa :D

Sitä mäkin oon tässä miettiny, että miks sitä bilsaa ei painoteta enempää... Sitä paitsi sit kun pääsee sisään niin niitä laskuja ei sit enää lasketa... Ei mitään järkeä mun mielestä...

1) Tää homma menee ihan chattailemiseks :D
2) Voisin lähteä nukkumaan TAI
3) Voisin lähteä lukemaan.
4) Jatketaan chattia huomenna :D

BruCe sanoi:
Sitä mäkin oon tässä miettiny, että miks sitä bilsaa ei painoteta enempää... Sitä paitsi sit kun pääsee sisään niin niitä laskuja ei sit enää lasketa... Ei mitään järkeä mun mielestä...
Jaa ei lasketa? Siis tää on kyllä suoraan hanurista.
Noi laskupäänerot pääsee biologianeroja paremmin lääkikseenkin :itku:

Saapas sanoi:

No siis ei ainakaan siinä määrin mitä ton kokeen perusteella vois olettaa...

Ja nimenomaan tää alkaa mennä sättäämiseks... :D Eli katellaan kun homma etenee...

Kattellaan :D
Tää homma lähtee aina käsistä. Sitä aattelee tulevansa puoleks tunniks koneelle ja heräävänsä aamulla aikasin lukeen, mutta tässä sitä ollaan. Hoh hoh. :rolleyes:

Edit - Se pakkotoisto -chat olis kyllä kova sana! Vois vaan riistäytyä liikenne käsistä...

Saapas sanoi:
Piru, tuo alleviivaus saattaa kyllä olla virhe. Mutta siinä jää asiat kyllä pirun hyvin mieleen, ei raaski jättää kyllä hommaa kesken. Nuo laskut on kyllä pahoja. Tilasin Galenokseen harjoituskirjat, on ihan pirun hyvät, mitä nyt pikaseltaan kattelin. Tilasin myös vanhoja pääsykokeita kuopiosta neljältä vuodelta, näkee vähän kokeiden tasoa.
Tavoite olisi neljä kertaa lukea kirja läpi, alleviivaukset, muistiin panot, tehtävät ja vanhat pääsykokeet tehdä.. :D Onhan tässä vielä 50 päivää aikaa. :D

Itse ajattelin jättää alleviivailut ja tiivistelmät tekemättä. Keskittyisi vaan 110% lukemiseen, pänttäämiseen ja laskemiseen.

Mistäs noita harjoituskirjoja tilailit? Pitäisi löytyä varmaankin jokaisestä hyvinvarustetusta rautakirjasta?

Saapas sanoi:

Öh, eikös lääkiksessä tarvittava biologia ole nykyään aika kunnolla matikkaa. Mua ainakin itse pelottaa se, että aloilla joilla tutkitaan paljon osataan todella vähän matikkaa. Ainakin todennäköisyyslasku (lukion matikka ei riitä, vaan pitää osata eri jakaumia ja mielellään ymmärtää myös teoria, jotta ei tekisi vääriä oletuksia) on todella tärkeä.

Teille, jotka nyt luette lääkikseen, niin kannattaa muuten miettiä pitkälti fyssan ja kemman kohdalla, että miksi asia on jollain määrätyllä tavalla eikä vain oppia ulkoa. Tuossa on se hyvä puoli, että ymmärtämällä saa kylkiäisenä suurimman osan kaavoista ulkoa, koska kaavan saa johdettua nopeasti jos vain ymmärtää. Fyssan kohdalla mekaniikassa lienee tärkeintä ymmärtää differentiaalilaskennan hyödyntäminen teoriassa, jotta pystyy parista kaavasta johtamaan lähes kaikki muut (ja tuo on vielä helvetin helppoa). Valitettavasti lukiossa ei vielä osata moniulotteisia Riemannin integraaleeja, joilla pystyy helposti johtamaan peruskaavoista jäyhyysmomentit, sähkö- ja magneettikentät yms. kunhan kappaleet ovat yksinkertaisia.

Toisaalta esim. termodynamiikassa on aika vaikeeta johtaa kaavoja lukion matikalla, ellei sitten jostain sää päälle innostusta opetella osittaisdifferentiaaliyhtälöiden teoriaa. :)

"Saappaalle" vielä tarkennuksia. Kyllä, LjK loppuu vasta keväällä, se ei noudata samoja syklejä kuin muut maavoimien yksiköt koska alkukesän aurinkoisina päivinä pitää ehtiä hyppäämään. www.mil.fi/joukot/utjr voi lukea lisää... Opintotukea ja -lainaa saa normaalisti Suomesta. Valmistuminen kestää kuusi vuotta kuten Suomessa. Sisäänpääsy rajoista en tiedä, riippuu hakijamääristä. Ulkomailla opiskelusta ei saa mitään extra-pointseja, mutta koska englannin oppii sujuvasti, se antaa hyvät valmiudet työskentelyyn ulkomailla. Samoin ulkomailla asuminen valmistaa kansainvälisiin hommiin jos sellaiset kiinnostavat.

Anssi Manniselle joka kommentoi opetuksen laatua ja työn määrää. Voitko pohjustaa väitteesi johonkin. Ei kannata kommentoida asioita jos ei tiedä niistä mitään. Jos ei ole asiallista sanottavaa niin sport and sex -vaihtoehto voisi sopia: voiteet lampisten pohjiin ja suksi vittuun! Ei mopolla moottoritielle. Ei mitään henk.koht. mutta jos sun kommentit on tolla tasolla, niin munkaan ei varmaan kannata yrittää vastata niihin tätä paremmin.

t: Antti

anttioksanen sanoi:
Anssi Manniselle joka kommentoi opetuksen laatua ja työn määrää. Voitko pohjustaa väitteesi johonkin. Ei kannata kommentoida asioita jos ei tiedä niistä mitään. Jos ei ole asiallista sanottavaa niin sport and sex -vaihtoehto voisi sopia: voiteet lampisten pohjiin ja suksi vittuun! Ei mopolla moottoritielle. Ei mitään henk.koht. mutta jos sun kommentit on tolla tasolla, niin munkaan ei varmaan kannata yrittää vastata niihin tätä paremmin.
Kellogs Frosties virtsahuurretut murot - ja päiväsi alkaa väärällä jalalla!

Joo, kiitos Antti. :)
Minkälainen tokari sulla muuten on lukiosta? (eli onko mulla toivoakaan.. :rolleyes: ) Ja arvosteltiinko se numeroiden (4-10) vai kirjainten (A-L) mukaan?
Ainut homma mikä voi mennä vikaan, on tuo suullisen enkun koe..
Ajattelin, että vois olla viisasta jättää menemättä LJK:hon ja pyrkiä kunnolla sitten valmiuskurssien kera uudestaan kahden vuoden päästä, jos ei nyt pääse. Uskon kyllä itseeni, ei sinne tarvi toista kertaa yrittää. :love:

Mulla on ihan ok paperit, keskiarvo 9. Mä olen ymmärtänyt että eniten vaikuttaa bilsan, kemian ja fysiikan numerot. Kannattaa kysyä arvostelusta suoraan sähköpostilla International Student Office:sta (http://www.ut.ee/studentoffice), koska se on muuttunut viime vuosina. Arvaan että kasin keskiarvolla on hyvät mahdollisuudet päästä sisään. Sisäänpääsy ei siis takaa tutkintoa, vaan karsinta jatkuu koulussa, ensimmäinen vuosi on kriittisin. Tartossa pre-kliininen osa (ensimmäiset 2,5 vuotta) on tiukkaa, kokeita/testejä on pahimmillaan useampi samana päivänä, kevyimmilläänkin n. 1 - 2 viikossa, joten duunia täytyy tehdä paljon. Mutta jos on motivoitunut ei ole mitään ongelmaa pysyä kelkassa.

LjK tosiaan loppuu aika tyhmästi pääsykokeiden kannalta. Musta LjK:n käyminen oli ehdottomasti hieno kokemus, mutta toisaalta kyse on vaan intin suorittamisesta. Koita pähkäillä mikä on sulle paras ratkaisu ja tsemppiä lukuihin!!!!

t: Antti

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom