Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Ande sanoi:
Itse hakemassa nyt keväällä Turkuun lääkikseen. Heti ruotsin kirjallisen jälkeen Galenoksen kimppuun. Tällä hetkellä sivulla 182, mutta paljoakaan en muista. Kemiaa vähä harppasin osittain alusta ja muun lukemani aikana olin todella väsynyt. Nyt pitää sitten ruveta täyspäiväiseksi Galenoksen lukijaksi.

Haen myös lukemaan fysiikkaa tai kemiaa, ja sitten armeijan jälkeen uudestaan kokeilemaan, jos en nyt pääse. Haen vaikka 10 vuotta putkeen. Halu on kova, ollut jo monta vuotta, mutta lukiossa ei paljoa tullut fysiikkaan ja kemiaan keskityttyä. Tai keskityin kyllä, mutta laskuakaan en kotona laskenut, joten laskurutiini puuttuu.
Saas nähdä törmätäänkö muutaman vuoden päästä tuolla Arcanumilla (Turun Yliopiston Kemian laitos) ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pieni GALLUP tämän vuoden hakijoille:
Kuinka monta sivua menee päivässä?
Entäpäs kuinka monta tuntia?

Mä luen noin sata sivua ja ehkä neljä tuntia päivässä, viikonloput kans.

Saapas sanoi:
Pieni GALLUP tämän vuoden hakijoille:
Kuinka monta sivua menee päivässä?
Entäpäs kuinka monta tuntia?

Mä luen noin sata sivua ja ehkä neljä tuntia päivässä, viikonloput kans.

Jep jep, minäkin tänä vuonna hakemassa. :) Viime vuonna hain Kuopioon, mutta ei oikeen kirjotusten takia onnistunu....

Galenoksen oon lukenu aika pirun monta kertaa jo läpi ja koko kevään laskenu sekä fysiikkaa, että kemiaa. Ja kannattaa todellakin opetella niitä kemian kaavoja sieltä alusta ulkoa. :D Mitä nyt oon niitä viime vuosien kokeita katellu niin siellä on kysytty välillä just jotn kaavoja vaan ulkoa ja sitten välillä on taas mielettömän pitkiä kemian laskuja.

Kemian laskuja... Voi hitto. Fysiikan ja kemian laskut on molemmat vähän hakusessa.
Pitää sitten laskea niin pirusti... Sain tänään harjoituskirjatkin.

Lääkärin homma on varmasti mielenkiintoista ja palkitsevaa ($$), mutta myös todella raskasta! Mun suvusta KAIKKI on lääkäreitä, broidin ja faijapuolen menoa on tullu kateltua vähän lähemmin, ja kun työpäivät harvoin jää alle 10 tunnin, sen lisäks niitä päivystyksiä, niin voi kyllä pakkotoistot jäädä sitten vähiin! Puhumattakaan siitä kun potilaita, joihin oot ehtiny tutustua (esim. syöpäklinikka) tai sitte vaan tuntemattomiakin (ambulanssilääkäri) kuolee muutama viikossa, on se myös henkisesti helvetin raskasta, nähty on, vaikka siihenkin kuinka "tottuis". Kuitenkin iso respect lääkäreille, tuleville ja nykyisille, on vaan hyvä tiedostaa se toinenkin puoli!

tuub sanoi:
Lääkärin homma on varmasti mielenkiintoista ja palkitsevaa ($$), mutta myös todella raskasta! Mun suvusta KAIKKI on lääkäreitä, broidin ja faijapuolen menoa on tullu kateltua vähän lähemmin, ja kun työpäivät harvoin jää alle 10 tunnin, sen lisäks niitä päivystyksiä, niin voi kyllä pakkotoistot jäädä sitten vähiin! Puhumattakaan siitä kun potilaita, joihin oot ehtiny tutustua (esim. syöpäklinikka) tai sitte vaan tuntemattomiakin (ambulanssilääkäri) kuolee muutama viikossa, on se myös henkisesti helvetin raskasta, nähty on, vaikka siihenkin kuinka "tottuis". Kuitenkin iso respect lääkäreille, tuleville ja nykyisille, on vaan hyvä tiedostaa se toinenkin puoli!

Juuh, kyllä on tiedostettu tuokin puoli...

Ja saapas, oon kyllä itekin isossa kusessa noitten kemian laskujen kanssa... :D

Toinen varteenotettava vaihtoehto tulevalle uralleni on TERBIO Turussa. Riippuu vähän, kuinka noi lääkiksen ovet käyttäytyy tässä parin seuraavan kevään aikana.

Outs. Olenko ainoa, joka ei ole edes vielä aloittanut lukemista? Heti alkuviikosta käynnistyy, kunhan saan sen kirjan käsiini. :eek:

Kuten mainittiinkin, niin tuo läpilukemiskertojen lasku on aika turhaa. Itse varsinkin tykkään mennä hitaasti ja todella ajatuksella läpi tarvittavan alueen. Kukin tavallaan toki, mutta mikään takuu tuo läpilukumäärä ei menestymiseen ole.

Onnea porukoille!

Voi sitten olla, että sitä kirjaa ei enää saa.. Se oli jo viime viikon alussa kustantajalta lopussa.
Tosin akateemisessa oli ainakin monta kirjaa pinossa kun kävin ostamassa viime viikon alussa sen.

Mitenkäs porukan lukeminen edistyy?
Olen nyt saanut luettua ensimmäisen kerran kirjan läpi nopeudella 25 sivua / tunti.
Nyt toista kertaa menossa ja alleviivaan samalla. Hidasta on.

No, eri paikkaan on haku, mutta kuitenkin: tänään hain kaupasta kaksi pääsykoekirjaa joita siellä oli, tilasin loput. Pitäiskö tässä vielä lukemaankin alkaa? :D

Wildemar sanoi:
Outs. Olenko ainoa, joka ei ole edes vielä aloittanut lukemista? Heti alkuviikosta käynnistyy, kunhan saan sen kirjan käsiini. :eek:

Kuten mainittiinkin, niin tuo läpilukemiskertojen lasku on aika turhaa. Itse varsinkin tykkään mennä hitaasti ja todella ajatuksella läpi tarvittavan alueen. Kukin tavallaan toki, mutta mikään takuu tuo läpilukumäärä ei menestymiseen ole.

Onnea porukoille!

Eihän tuossa vielä mitään hätää ole, tuleepahan vaan luettua tehokkaasti kun aika on kortilla. Itse läpäisin pääsykokeen viime vuonna, ja täytyy kyllä sanoa etten ole pettynyt valintaani, lääkis on hyvä paikka opiskella. Opiskelun lomassa työskentelen lääkiksen valmennuskurssilla.
Aloitin lukemisen juuri näihin aikoihin, ja otin tavoitteen että sain luetuksi kirjan kerran läpi siinä vaiheessa, kun kokeeseen oli kuukausi. Tämä oli siis kevyttä lukemista, tarttumatta kiinni yksityiskohtiin. Tuo kuukausi ennen koetta olikin sitten aika takomista, kannattaa suunnitella ainakin parin päivän välein tavoitteet, niin näkee valmiiksi mitä on tehtävä ja paljonko sitä aikaa todella on, esim. maanantaina luen kappaleen 2 ja teen samalla muistiinpanot/tiivistelmän ja piirrän pari kuvaa. Tiistaina ja keskiviikkona kpl 3 jne.
Yksi kaveri teki siten että kun oli oppinut asiat hyvin, ryhtyi hän itse kirjoittamaan kirja kiinni kappaleiden asioita, ja lopuksi tarkasti tekstinsä ja puuttuvat asiat, ja korjasi oman tekstinsä. Tämä voi olla hyvä kikka jos vain on ylimääräistä aikaa eikä jaksa enää kerrata uudestaan kirjaa lukemalla.
Laskeminen on tietysti myös tärkeää, valmennuskurssi ainakin itselleni oli tärkeä juuri sen takia että sieltä sai oikeanlaisia tehtäviä ja sai käsitystä tarvittavasta osaamisesta, muuten olisin varmasti aliarvioinut tarvittavan fysiikan ja kemian osaamisen. Jos ei käy kurssia, kannattaa kyllä yrittäää hankkia jostain noita tehtäviä joita monilla kursseilla jaetaan, niitä on hyvä tehdä siinä välissä kun lukeminen kyllästyttää.

"Saapas" pyysi mua kirjoittamaan tänne, kun kyselin muita juttuja "treeni & ravinto" -osiolla.

Eli mä luen nyt 3. vuotta naapurimaa Virossa, Tarton Yliopistossa. Täällä on tällähetkellä n. 100 suomalaista lääkiksessä, kymmeniä on valmistunut ja he ovat työelämässä Suomessa. Mun tilanne oli se, että laskuvarjojääkärikoulu loppui huhtikuun lopussa, joten lääkiksen pääsykokeisiin jäi vain kuukausi aikaa. Siksi päätin hakea Tartoon, jossa opiskeli jo yksi aikaisemman kurssin ljk-kaveri. Sisään valitaan lukio papereiden perusteella. Minkäänlaista pääsykoetta ei ole. Jos ei menesty opinnoissaan (reputtaa kolmasti kokeessa), joutuu lopettamaan. Lopettamisprosentti on vaihdellut, minun luokaltani lopetti puolet, eli 10 oppilasta ensimmäisen vuoden aikana, mutta yleensä lopettajia on vähemmän. Opiskelu on englannin kielellä ensimmäiset kaksi vuotta, sitten viroksi, jonka ehtii oppia hyvin siihen mennessä. Opetus maksaa 3000 euroa ensimmäiset kaksi vuotta, sitten 1500 vuodessa. Tutkinto on yksi yhteen EU sopiva ja töihin Suomeen pääsee yhtä helposti kuin suomalaisen yliopiston tutkinnolla. Samoin kandioikeudet ovat samat, ja neljännen jälkeen voi työskennellä tk-lääkärin viransijaisuuksissa. Tarton yliopiston, samoin kuin täältä valmistuneiden suomalaisten, maine on erittäin hyvä. Opetus on laadukasta; töitä täytyy tehdä enemmän kuin Suomessa, ulkoaoppimista korostetaan liikaa, mutta toisaalta ryhmät ovat pieniä, opettajat ovat pääasiassa professoreita/dosentteja.

Suosittelen Tartoa lämpimästi. Ei kannata tuhlata elämäänsä pääsykokeisiin lukemiseen, vaan pistää paperit tänne jos ei natsaa suomeen. Jengi täällä Tartossa on hauskaa, elely virossa on ok, ulkomailla elely avartaa jne. Lääkiksestä löytyy myös kovia urheilijoita joten treeniseuraa löytyy myös...

t: Antti

Lisää löytyy:
www.ut.ee/taslo Tarton Suomalaiset Lääketieteenopiskelijat ry.
www.ut.ee Tarton Yliopisto

Kannustavaa tekstiä kaimapoikani villekille! Tahti kuulostaisi meikäläisellekin sopivaksi. Olet ilmeisesti Helsingissä opiskelemassa? Sinne ollaan tulossa. :thumbs:

Tartossa, WOOOOT??!?!?!?!!!111yksyks

Mä itseasiassa mietin tota vaihtoehtoa tässä vähän aikaa sitten. Satuit muuten pirun hyvään aikaan putkahtaan foorumille! Mä voisin sitten tehdä "Antit" jos en laskuvarjojääkärikoulun (pyrin myös) jälkeen pääse tokallakaan sisään. Loppuuko se LJK huhtikuun lopussa vai? :itku: Nyt meni suunnitelmat sekasin. :( Mitenkäs rahatalous, eläminen on pirun halpaa, mutta lukukaudet maksavat. Saako opintotukea suomesta, vai onko ihan töiden / opintolainan varassa? Ilmeisesti valmistuu suomalaiseen tapaan kuudessa vuodessa? Saako ulkomaan kokemuksesta jotain extraextra pisteitä mihinkään? Kerros nyt vielä jotain mielenkiintoista..
Niin joo, mikä se sisäänpääsy k.a. on noin suurin piiirtein? Ja arvostellaanko yo- tutkinnon vai ihan normaalin numerotodistuksen mukaan?

Pitää tutustua noihin sivuihin, jotka annoit.

Suuresti kiitoksia jo tästä!! :worship:

Mua harmittaa vaan toi vaadittava suullisen enkun koe, joka olis mulla nyt joskus parin viikon sisällä, pitäiskö se nyt kuitenkin sitten käydä suorittamassa?
Ja arvosanan tarvitsee olla vähintään hyvä.. :rolleyes:

Enpä oo semmosia suorittanu... :) Mut jos en tänä vuonna pääse sinne Kuopioon, niin sitten ensi vuonna vois vaikka harkita ulkomaita :D

Ai säkin haet Kuopioon? Mistä päin olet lähdössä liikkeelle, mennäänkö samalla kyydillä? Mä oon Tampereen kyljestä.
Nähdään nyt ainakin Kuopiossa... Kiva tutustua jo valmiiks, niin ei sitten tule ihan vieraana taloon armeijan jälkeen.. :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom