Siis täähän on ihan loistava uudistus. Mitä sitten, vaikka keksii myöhemmin hakea, kyllä ne lukion peruspaskat pitää olla lapasessa joka tapauksessa.
Tällä uudistuksella ollaan yritetty saada valmennuskursseilta tullutta hyötyä pois, abeille paremmat mahikset ja päästä eroon galenoksesta. Tässä ollaan onnistuttu nyt kaikessa. Jos joku haluaa lähteä leikkiin mukaan niin siinä 9 kk minkä se abi nyt sinun mukaasi saa etua, voi aikuishakija viettää saman ajan vaikka iltalukiossa. Tai opiskella itsekseen, mikä onnistuu muuten ihan hyvin. Oman tasonsakin pystyy vanhana ylioppilaana mittaamaan kansallisella tasolla, vaikka käymällä kirjoittamassa jonkin aineen esim. kemian. Ilman valmennuskursseja.
Sillä, että IFA lähti on ollut syynsä. Kuitenkin yhtenä muutosehdotuksena oli sellainen skenaario, että pääsykokeeseen olisi tullut lukion oppimäärät, Ihminen. Fysiologia ja Anatomia sekä aineisto. Tässä tuo kirja, on kyllä hyvä opus. Mutta jos tuohon oltaisi päädytty olisi tilanne kuitenkin mennyt käytännössä vain askelen taaksepäin vanhaan mistä ollaan jo ehditty uudistua.
https://www.booky.fi/kirja/bjalie_ym/ihminen_fysiologia_ja_anatomia/9789510230879
Niin, ja itse olen kuvailemasi myöhemmällä iällä lääkäriksi -tyyppinen tapaus. Koska olin sluibaillut lukiossa niin käytännössä jouduin veivailemaan fyke akselin uusiksi + galenoksen. Ja jouduin sen tekemään itsekseni, kun ei ollut varaa valmennuskurssiin. No entä jos tuolloin ei olisi ollut galenosta? Vähemmän duuniahan se silloin olisi vaatinut (no ei käytännössä, mutta hoksaat pointin).
Jos pääsit suoraan abina ilman valmennuskurssia niin onneksi olkoon. Jos taas kävit valmennuskurssin (joo olisit varmaan päässyt muutenkin, who cares) niin ymmärrän sitten paremmin vastalauseesi. Jos sinä olet joutunut maksamaan kalliin kurssin niin muidenkin pitää kärsiä. Nostetaan lääkärit takaisin elitistiselle jalustalleen missä ne vanhoina hyvinä aikoina olivatkin! Köyhät kyykkyyn!
Sitä en kyllä tiedä, että antavatko valmennuskurssit oikeasti todellista hyötyä. Käsitykseni mukaan ainakin suurin osa sisäänpäässeistä olisivat päässeet joka tapauksessa, kurssilla tai ilman. Toisaalta ehkä tämänkaltainen muutos nostaa kynnystä mennä valmennuskurssille. Joka tapauksessa kaikilla ei ole mahdollisuuksia kalliisiin kursseihin, joten siinä mielessä tässä ollaan menty lähemmäs tasapuolisia sisäänpääsymahdollisuuksia kaikille.