Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jossain vaiheessa täytyy huomata, että kukaan ei voi osata kaikkea. Oikeastaan homma menee jotakuinkin niin, että ensin se 6 vuotta menee niiden perusteiden oppimiseen minkä pohjalle sitä ammattitaitoa ja tietoa aletaan työelämässä rakentamaan. Sitten kun osaa kaiken on aika jäädä eläkkeelle, koska on vaarallinen potilailleen.
Työelämän iloista kerrottakoon, että harvassa on ammatit missä sulle voidaan vittuilla päin naamaa, mutta jos itse sanot vähänkään väärin (tai sanomasi ymmärretään väärin vahingossa/tahallaan) niin joudut selittelemään tekojasi ja sanojasi ihan kirjallisesti. Helmee. Mutta on tässä ihan hyviäkin hetkiä.

Näinhän se näyttää menevän. Mä olen aivan samaa mieltä TJJ:n kanssa, lääkiksestä ei todellakaan valmistu valmiita lääkäreita. Senhän kertoo jo sekin, että yleislääkärin koulutukseen on aikaisemmin sisältynyt perusterveydenhuollon lisäkoulutusvaihe, joka kesti 3 vuotta (suomessa valmistuneilla 2 vuotta) LL-tutkinnon suorittamisen jälkeen ja joka käsitti työskentelyä käytännön lääkärin työssä, ennen kuin sai täyden laillistuksen harjoittaa lääkärin ammattia itsenäisesti. Nykyisin PTL-vaihe ei ole edellytys täydelle laillistamiselle, mutta samainen koulutus sisältyy nimellä yleislääketieteen erityiskoulutus yleislääkärin koulutukseen siinä mielessä, että sen suorittaminen on edellytys oikeudelle toimia yleislääkärinä sosiaaliturvajärjestelmän piirissä muissa EU-maissa kuin Suomessa.

Silloin, kun valitsee lääkärin ammatin, velvoittaa samalla itsensä koko työuran kestävään opiskeluun jo silläkin perusteella, että lääketieteellinen tieto uudistuu hurjaa vauhtia, ja ylläpitääkseen ammattitaitoa on vähän niinkuin pakko olla ajan hermolla.

Mitäs tästä ammatista voisi muuta kertoa? Aikamoisessa vaatimusten ristipaineessa joutuu työtään tekemään. Toisaalta on tehokkuuden vaatimus ja toisaalta pitäisi kuitenkin pystyä kohtaamaan jokainen potilas yksilönä ja panostaa lääketieteellisen osaamisen ohessa siihen, että potilaalle jää tunne siitä, että häntä on kuunneltu. Ei ole helppo homma siinä vaiheessa, kun vastaanottolista huutaa punaista.

Toisaalta haasteellisuus ja työn yllätyksellisyys on myös tämän ammatin hyvä puoli, kunhan se ei mene liiallisuuksiin. Ja se taas tarkoittaa sitä, että tämä ammatti vaatii tietynlaisen luonteenlaadun, että kestää jatkuvia vaatimuksia, joita tulee vähän joka suunnalta. Ja toisaalta, silloin kun tuntee onnistuneensa jonkun potilaan kanssa ja sattuu saamaan siitä jopa hyvää palautetta potilaalta tai vaikka kollegalta, niin onhan se tosi palkitsevaa :) Niillä pienilläkin hyvillä palautteilla on ainakin itselleni tosi suuri merkitys. Mutta edelleen: helppo tie tämä ei ole, ja ammatin tuoman statuksen tai rahapussin takia tätä ei kannata alkaa tekemään.

Palkkapäivä? :D

Niin, no onhan se ihan ok, kunhan ei laske tehtyjä tunteja (ainakaan jos on töissä sairaalassa)..

Mutta nyt pitää lähteä kasailemaan jänteitä ja kurkistamaan miksi jonku polvi ei suoristu..se on ihan kivaa. :)

Vähemmän mä tk:ssa tein tunteja kuin sairaalassa...
Mulla oli lähinnä mielessä omalääkärijärjestelmän työ, jossa työaikaa ei ole määritelty. Itse en ole vielä varsinaisia väestövastuulääkärin töitä tehnyt, mutta mitä tässä kollegoita olen seurannut, niin kyllä heillä työpäivät venyvät ilman päivystyksiäkin. Itsekin teen tällä hetkellä sairaalassa työtä, ja päivystysvelvoite on aika raskas....Mutta kyllähän tähän ajan kanssa tottuu. Valintakysymys, kuten sanoit :)

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että minkälaisista tuntimääristä tässä puhutaan? Esimerkiksi per kuukausi?

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että minkälaisista tuntimääristä tässä puhutaan? Esimerkiksi per kuukausi?

No viikkotyötunnit on mulla vaihdellut normi 38,XXh - ~100h. Aika normisetti on yks päivystys/vko, eli yks 24h työpäivä/vko. edit: ja jos haluaa oikein hymyillä palkkapäivänä, niin siihen sitten erinäisiä lisätöitä päälle.

Noilla tuntimäärillä taidetaan kuitenkin ylittää lääkärien keskipalkka aika reilusti? Tai varmaankin ylittyy kun et taida olla ihan perus yleislääkäri.

Noilla tuntimäärillä taidetaan kuitenkin ylittää lääkärien keskipalkka aika reilusti?

Kyllähän sillä hyville palkoille pääsee, mutta se vähä vapaa-aika meneekin sitten seinää tuijottaessa. Keskipalkkaa en tiedä.

Täytyy toki huomioida, että kaikilla lääkäriyden aloilla ei ole mahdollista tehdä "isoa tiliä" tekemällä paljon tunteja. Vaikka ihotautien erikoistuva ei paljoa päivystyskorvauksilla juhli.

Eihän palkka tietenkään kaikkea korvaa. Tollaset 24h työpäivät ovat varmaan tautisia. Lähinnä kyselen sen takia, kun yritän suhteuttaa alan palkkatasoa siihen tehtyyn työmäärään. Mielenkiintoa lisää se, että ala on lähellä omia opintojani.

Noin 38-62 tuntia viikossa. Keskimäärin 24 tuntia päivystystä per viikko normityöajan (38 tuntia) päälle. Eihän nuo tunnit niin hirvittäville näytä, mutta meikäkäläiselle tässä vaiheessa ihan tarpeeksi, kun ottaa huomioon työn laadun. Ja kuten TJJ sanoi, niin vapaa-aika voi mennä hyvin pitkälti työstä palautumiseen. Mutta mä puhun nyt vastavalmistuneen lääkärin näkökulmasta, että varmaan ajan myötä pystyy vapaa-ajastaankin nauttimaan paremmin. Sitä odotellessa :D

Ei se valvomisesta (tai edes puolittaisesta valvomisesta) toipuminen iän myötä ainakaan helpommaksi tule.. :rolleyes:
Ei tuo valvominen ole ollut mulle ongelma (tosin en oleta, että se muuttuisi iän myötä helpommaksi), vaan tarkoitin lähinnä sitä, että toivon ja uskon, että työn kokonaisrasittavuus helpottaisi sen myötä, kun työhön tulee rutiinia, eikä niin monia asioita tarvitsisi kelata pohjia myöten aina uudestaan.

Ei tuo valvominen ole ollut mulle ongelma (tosin en oleta, että se muuttuisi iän myötä helpommaksi), vaan tarkoitin lähinnä sitä, että toivon ja uskon, että työn kokonaisrasittavuus helpottaisi sen myötä, kun työhön tulee rutiinia, eikä niin monia asioita tarvitsisi kelata pohjia myöten aina uudestaan.

No kyllä se stressi/rasitus vähän helpottaa ajan myötä. Ja samalla toipumisajat pitenee.. :D Helmee.

No kyllä se stressi/rasitus vähän helpottaa ajan myötä. Ja samalla toipumisajat pitenee.. :D Helmee.
Ehkä pitäis suosiolla vaan valita se työterveyshuolto tai ihotaudit...tai ehkäpä patologia, niin saattais jatkossa elämänlaatuakin olla :D Ainakin pidän nuo mielessä potentiaalisina vaihtoehtoina!

Olen muuten aina ihmetellyt kuka sankari on keksinyt, että terveydenhoitoalalla väännetään näitä reilusti yli 20 tuntisia työputkia. Eli mitä järkeä on pitää ihmistä töissä alalla, jossa vaaditaan kuitenkin jonkin sorttista tarkkuutta tai muuten joku sivullinen saattaa kärsiä aika pahastikin. Eikö se olisi kaikkien kannalta sairaalassa järkevintä pitää porukkaa töissä maksimissaan 10h vuoroissa, jonka jälkeen vaihdetaan tilalle joku muu hoitamaan hommaa.

Toisaalta välillä ymmärrän, ettei voi vaihtaa toista lääkäriä tilalle, jos vaikka leikkaus kestää tuntitolkulla.

Olen muuten aina ihmetellyt kuka sankari on keksinyt, että terveydenhoitoalalla väännetään näitä reilusti yli 20 tuntisia työputkia. Eli mitä järkeä on pitää ihmistä töissä alalla, jossa vaaditaan kuitenkin jonkin sorttista tarkkuutta tai muuten joku sivullinen saattaa kärsiä aika pahastikin. Eikö se olisi kaikkien kannalta sairaalassa järkevintä pitää porukkaa töissä maksimissaan 10h vuoroissa, jonka jälkeen vaihdetaan tilalle joku muu hoitamaan hommaa.

Toisaalta välillä ymmärrän, ettei voi vaihtaa toista lääkäriä tilalle, jos vaikka leikkaus kestää tuntitolkulla.

En tiedä mikä tähän järjestelyyn vielä syynä on, mutta veikkaan seuraavaa.

Esim meillä on joka päivä poissa työvahvuudesta 1 el ja 1evl, päivystysvapaalla (joka on muuten palkaton vapaa sen 24h työn jälkeen, helmee). Jos jaettas 8-10-12h vuoroihin, niin porukkaa olis huomattavasti enemmän pois päivävahvuudesta, kun ne makais kotona odottamassa vuoroaan tulla päivystämään.

galenos haltuun

Ei sinne lääkikseen loppujen lopuksi ole niin vaikeata päästä. Riittää kun on hankkinut pohja tietoja fysiikasta ja kemiasta ja tämäkin onnistuu helposti netissä, aikuislukiossa taikka avoimessa yliopistossa. Kun nämä on hallussa voi huoletta käydä painimaan galenoksen kanssa. Hyvä tapa lähestyä galenosta on tämän blogin kautta: Galenos Haltuun. Tuolla opetetaan galenosta kappale kerrallaan mukavasti ja helposti omaksuttavalla tavalla. Videoin, kuvin ja artikkelein. Tsemppiä kaikille lukemisiin.

Dodii, sitä pitääs kuopiossa alotella 1.9 tänää tulleen kirjeen mukaa.. Oli vissii vähän marginaaliaki tuos välissä, ja koepisteillä siis...

Mutta mikä tärkeintä. EI ENÄÄ KOSKAAN SITÄ VITUN GALENOSTA!!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom