Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Mie oon tyrkyllä Helsinkiin hampaalle. Meen tosin Kuopioon tekemään pääsykokeen.

Oon ollu pari viikkoa jo niin kypsänä lukemiseen et oisin voinu jo mennä sen pökäsemään.

Ite kirjotin 2004. CEEEEE arvosanat. Ihan ok pisteet kai niistä. Luin insinööriks tässä välissä ja kuvittelen siitä olevan jotain hyötyä just noissa kemia/fysiikka/matikka- laskuhommeleissa. Mut vanhojen pääsykokeitten perusteella se on ihan herran hallussa tuleeko kokeeseen sellaset tehtävät joihin osaa vastata. Eli ei mitn täydellistä ulkoaopetteluhikutusta (ois pitäny) täällä.

Tsemppiä kaikille loppukiriin ja kokeeseen!
Samis. Kirjoitin itse 2003, DIn paperit on diplomityötä vaille kourassa ja haen Ouluun hampaalle. Paperit oli tosin mulla paskemmat. :D
Oulun hakijamäärä hampaalle on melkein tuplaantunut viime vuodesta. Tänä vuonna hakijoita on 313, viime vuonna jotain 190... varmaan jotain 250 ilmaantuu siis kokeeseen asti. Aika moni vissiin koittaa siis hampaan kautta yleiselle, missä en hirveästi järkeä näe.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika moni vissiin koittaa siis hampaan kautta yleiselle, missä en hirveästi järkeä näe.

Juu ei siinä ole mitään järkeä. Jos haluaa vaihtaa hampaalta yleiselle puolelle, täytyy pääsykoe tehdä ihan normaalisti. Nyt ekan vuoden opiskelun jälkeen tuntuu, että olen ainakin ihan unohtanut fysiikat ja kemiat, joten jos haluaisin kokeeseen nyt osallistua, täytyisi nähdä hirveä työ opetella ne uudestaan.
Ja muutenkin typerää kun ihmiset vaihtavat hampaalta pois, kun hampaalle oikeasti haluaviakin olisi paljon ja hammaslääkäreistä on pulaa.

Viime vuonna ihmiset ei vissiin ollu oikeen tajunneet tota paikkojen lisäystä hampaalle ja yhtä paikkaa kohti olikin vaan 3 hakijaa. Nyt sinne on yleisöryntäys kun rajat oli niin alhaalla. Jospa yleiselle olis tänä vuonna helpompi päästä :D Viikko vielä!

Ainaki Ouluun hakeville voin sellasen peliliikkeen antaa, että kannattaa käydä etukäteen kattoos missä salissa joutuu tentin tekee tai ainaki tulla hyvissä ajoin etukäteen. www.medicine.oulu.fi tuolta ainaki sen verran näkee, että osilla koe on noissa sairaalan luentosaleissa, joita voi olla vähän hankalampi löytää, jos ei tunne taloa. Samote jos omalla autolla tuutte niin parkkipaikat voi olla jokseenkin kivenalla :D

Ainaki Ouluun hakeville voin sellasen peliliikkeen antaa, että kannattaa käydä etukäteen kattoos missä salissa joutuu tentin tekee tai ainaki tulla hyvissä ajoin etukäteen. www.medicine.oulu.fi tuolta ainaki sen verran näkee, että osilla koe on noissa sairaalan luentosaleissa, joita voi olla vähän hankalampi löytää, jos ei tunne taloa. Samote jos omalla autolla tuutte niin parkkipaikat voi olla jokseenkin kivenalla :D
Onneksi ei ole tätä jännitystä, että pitäisi vielä lähteä toiseen kaupunkiin koetta tekemään. Lisäksi on tullut aika monta kertaa tuolla lääkiksellä pyörittyä ja syömässä käytyä siinä sodexholla. Jonkunnäköinen henkinen yliote siis mulla :D.
Paskempi juttu vaan on, että mun sali taitaa olla iso auditoriosali siinä pääaulan vieressä (Päärakennuksen auditorio). Ikävä lähteä vessaan keskeltä salia, varsinkin jos joutuu vähän kiipeilemään, eikä ne valvojat kuitenkaan mitään huomaa, jos siellä käsi pystyssä oottelen. :rolleyes:

Onneksi ei ole tätä jännitystä, että pitäisi vielä lähteä toiseen kaupunkiin koetta tekemään. Lisäksi on tullut aika monta kertaa tuolla lääkiksellä pyörittyä ja syömässä käytyä siinä sodexholla. Jonkunnäköinen henkinen yliote siis mulla :D.
Paskempi juttu vaan on, että mun sali taitaa olla iso auditoriosali siinä pääaulan vieressä (Päärakennuksen auditorio). Ikävä lähteä vessaan keskeltä salia, varsinkin jos joutuu vähän kiipeilemään, eikä ne valvojat kuitenkaan mitään huomaa, jos siellä käsi pystyssä oottelen. :rolleyes:

Mutta siinä salissa on ylivoimaisesti parhaimmat penkit, niihin on aivan mahtava nukahtaa :hyvä: Se työtaso taas on paras mun mielestä siinä lääketieteellisen vanhassa pääsalissa (K101) :D

Odysseushan voisi hellästi katetroida Snoopien ennen tenttiä, jotta aikaa ei kuluisi vessassa ravaamiseen.:haart:

Saiskohan jostaki thiemannin katetrin pöllittyä, sit vielä pänksit ja steriilit hanskat niin eiköhän se siitä. Snoopie on kuitenkin ronski mies niin mitään puudutteita tarvita :D Toi on niitä ainuita toimenpiteitä mitä oppi tekee ku hoitajan hommia lomilla vääntänyt :hyvä:

Tällä jos paikka irtoaa, niin ehdottomasti! Voittaa aina housuun kusemisen. :hyvä:
Toisena vaihtoehtona voisin kohottaa veren osmolaliteettia vetämällä 200g suolaa ennen koetta, niin ei pitäisi kusta tulla. Eihän se pieni jano haittaa... ;)

Saiskohan jostaki thiemannin katetrin pöllittyä, sit vielä pänksit ja steriilit hanskat niin eiköhän se siitä. Snoopie on kuitenkin ronski mies niin mitään puudutteita tarvita :D Toi on niitä ainuita toimenpiteitä mitä oppi tekee ku hoitajan hommia lomilla vääntänyt :hyvä:

Suoraan vaan suprapubinen kystostomia...ei tarvi toisen äijän munaan koskea.

Tällä jos paikka irtoaa, niin ehdottomasti! Voittaa aina housuun kusemisen. :hyvä:
Toisena vaihtoehtona voisin kohottaa veren osmolaliteettia vetämällä 200g suolaa ennen koetta, niin ei pitäisi kusta tulla. Eihän se pieni jano haittaa... ;)

:----D Aika tiukka... Paljonkos se nousis... Nyt vedetää hatusta natriumin moolimassaks 22,41 ja kloorin hmm 35,40? niin tosta 200g sun osmolaliteetiks tulis semmone... 6900 mosm/l.. :D

No mut, oisha siinä kuitenki sairaala lähellä...

Tai sitten teet tentin kevyessä dehydraatiossa. Eli edellisenä iltana saunaan kuivapuku päällä tekemään circuit training:iä. Tai sitten riipaset ihan vain rehelliset kännit. Ei ainakaan ole kusihätä tentissä sitten.

Tai sitten teet tentin kevyessä dehydraatiossa. Eli edellisenä iltana saunaan kuivapuku päällä tekemään circuit training:iä. Tai sitten riipaset ihan vain rehelliset kännit. Ei ainakaan ole kusihätä tentissä sitten.
Sais sopivasti stressin ja jännityksen purettua tuolla circuit trainingillä. :)

Sain tänään vihdoinkin biologian kertauksen valmiiksi, orgaanisen kemian tehtäviä vielä joitakin jäljellä. Huomisesta lähtien sitten pelkkiä valintakokeita ja soveltavia tehtäviä. Ihan hyvin alkaa olla pullat uunissa, pitää vaan ne Galenoksen "pilipali" kappaleet sieltä kirjan loppupäästä lukea - saattaahan niistäkin jutuista kysymys tulla.

Miten teillä muilla hakijoilla aikataulut piti lukemisen suhteen? Varasin itse n. kuukauden aikaa sekä fysiikalle että kemialle, mutta siltikään ei kuukausi fysiikan kanssa tuntunut riittävän vaan venähti. Sen verran sain kuitenki puristettua aikataulua hullun lailla tässä kuussa, että paketin pitäis alkaa olla pikkuhiljaa valmis.

Kuinkas matemaattinen koe tuo lääkiksen/hammaslääkiksen koe on? Onko laskutoimitukset simppeleitä, mutta täytyy osata kemiaa ja fysiikkaa? Tässä kohta kauppatieteidenmaisterin paperit taskussa, mutta ala ei tunnu oikein omalta. Mietin että olisikohan sitä mahdollisuuksia esim. kuopioon jos alkaisin käymään iltaisin lukion fysiikan/kemian oppimäärän läpi ja kevään lukisin pääsykokeisiin? Haikisin siis ensi keväänä lääkikseen.

Kuinkas matemaattinen koe tuo lääkiksen/hammaslääkiksen koe on? Onko laskutoimitukset simppeleitä, mutta täytyy osata kemiaa ja fysiikkaa? Tässä kohta kauppatieteidenmaisterin paperit taskussa, mutta ala ei tunnu oikein omalta. Mietin että olisikohan sitä mahdollisuuksia esim. kuopioon jos alkaisin käymään iltaisin lukion fysiikan/kemian oppimäärän läpi ja kevään lukisin pääsykokeisiin? Haikisin siis ensi keväänä lääkikseen.

Onhan niissä kokeissa laskemista, mutta laskut ovat pääosin helppoja kaavaan sijoittamisia, mutta ongelman kuvaukset saattavat olla tahallisen sekavia. Eli yleensä noissa kokeiden tehtävissä ei ole tarvinnut pyörittää ja yhdistellä kaavoja, kunhan on tajunnut tehtävänannon oikein.

Jos selviät lukion kemiasta/fysiikasta, selviät noistakin. Suurin homma on opetella Galenoksen kaikki kaavat sille tasolle, että tajuaa missä tilanteissa kutakin kaavaa on tarkoitus käyttää. Tuon avulla pitäisi sitten osata koetilanteessa poimia oikea / oikeat kaavat kaavakokoelmasta. Ajanpuutteen vuoksi kokeessa ei enää ole aikaa alkaa suuremmalti kelailla mitä tekee, vaan homman on tultava melko selkäytimestä.

Mut tervetuloa Kuopioon, eka vuosi täällä on ainakin henkilökohtaisesti ollut varsin palkitseva...

Itse kirjoitin keskivertoa huonommat paperit lukiosta, koska tuolloin ei koulunkäynti tai mikään muukaan fiksu asia kiinnostanut. Hain lukion jälkeen ammattikorkeakouluun ja pääsin sisään. Valmistun vuoden sisään sähköpuolen AMK-inssiksi, mutta ei tämä ala ei jotenki tunnu omalta...

Itse havahduin tasan viikko sitten ja ihmettelin, miksi en ikinä hakenut sinne lääkikseen kun pääsin lukiosta. Sillon jo tiesin, että ihmisen fysiologia on aina vähintäänkin jollain tasolla kiehtonut meikäläistä, mutta ikinä ei tullut lääkikseen haettua. Varmasti ajattelin, että minulla ei olisi mitään mahdollisuuksia päästä lääkikseen, koska kirjoitin niin huonot paperit lukiosta.

Seuraaviin lääkiksen pääsykokeisiin on vuosi aikaa. Nyt olisi hyvää aikaa käydä lukion kemian ja fysiikan kursseja iltaisin ja hyvissä ajoin aloittaa joku perusteellinen valmennuskurssi :) En vain tiedä kuinka hyvin nuo kaikki fysiikan ja kemian kurssit ehtisi käymään iltalukiossa esim. ennen vuoden vaihdetta.

Itse kirjoitin keskivertoa huonommat paperit lukiosta, koska tuolloin ei koulunkäynti tai mikään muukaan fiksu asia kiinnostanut. Hain lukion jälkeen ammattikorkeakouluun ja pääsin sisään. Valmistun vuoden sisään sähköpuolen AMK-inssiksi, mutta ei tämä ala ei jotenki tunnu omalta...

Itse havahduin tasan viikko sitten ja ihmettelin, miksi en ikinä hakenut sinne lääkikseen kun pääsin lukiosta. Sillon jo tiesin, että ihmisen fysiologia on aina vähintäänkin jollain tasolla kiehtonut meikäläistä, mutta ikinä ei tullut lääkikseen haettua. Varmasti ajattelin, että minulla ei olisi mitään mahdollisuuksia päästä lääkikseen, koska kirjoitin niin huonot paperit lukiosta.

Seuraaviin lääkiksen pääsykokeisiin on vuosi aikaa. Nyt olisi hyvää aikaa käydä lukion kemian ja fysiikan kursseja iltaisin ja hyvissä ajoin aloittaa joku perusteellinen valmennuskurssi :) En vain tiedä kuinka hyvin nuo kaikki fysiikan ja kemian kurssit ehtisi käymään iltalukiossa esim. ennen vuoden vaihdetta.

Aika sama tilanne siis ja ikääkin yhtä paljon. Harmittaa että en pitänyt lukion jälkeen välivuotta ja lukenut lääkikseen. Silloin dumppasit ajatuksen, koska en uskonut että pystyisin kirjoitusten jälkeen hakemaan lääkikseen, joten hain sitten kauppikseen ja pääsinkin suoraan sisään. Mietyttää vaan tuo valmistumisikä. Jos nyt ensi vuonna pääsisin sisään, niin valmistuisin 29 vuotiaana (eli alottaisin 23 vuotiaana). Pirun vanhana sitä siirtyisi työelämään täysipainoisesti.

Avokki tuskin suostuu elättämään minua 6 vuotta. Millaiset mahdollisuudet opiskelijoilla on tehdä töitä? Ilmeisesti neljännen vuoden jälkeen voi tehdä jo oman alan töitä? Onnistuuko viikonloppuisin työskentely?

Aika sama tilanne siis ja ikääkin yhtä paljon. Harmittaa että en pitänyt lukion jälkeen välivuotta ja lukenut lääkikseen. Silloin dumppasit ajatuksen, koska en uskonut että pystyisin kirjoitusten jälkeen hakemaan lääkikseen, joten hain sitten kauppikseen ja pääsinkin suoraan sisään. Mietyttää vaan tuo valmistumisikä. Jos nyt ensi vuonna pääsisin sisään, niin valmistuisin 29 vuotiaana (eli alottaisin 23 vuotiaana). Pirun vanhana sitä siirtyisi työelämään täysipainoisesti.

Avokki tuskin suostuu elättämään minua 6 vuotta. Millaiset mahdollisuudet opiskelijoilla on tehdä töitä? Ilmeisesti neljännen vuoden jälkeen voi tehdä jo oman alan töitä? Onnistuuko viikonloppuisin työskentely?
Pistetääs tuohon oma tarina kun omasi kuulostaa niin tutulta. Eli minäkin tosiaan pääsin lukiosta suoraan kauppikseen jossa armeijan jälkeen aloitin. Pari vuotta kauppista sai jo miettimään muita vaihtoehtoja ja pääsinkin 2 vuotta sitten lääkikseen eli valmistun juurikin 29-vuotiaana. Ei kaduta pätkääkään vaikka oma ikä välillä vituttaakin, muttei sekään pahasti :D Paljon minua vanhempaakin porukkaa lääkiksessä opiskelee, ilmeisesti useat heräävät lääkikseen hakemiseen vasta myöhemmin?

Aiemmin kyselit jotain pääsykokeesta: Matemaattisesti se ei ole kauppiksen pääsykokeen talousmatematiikkaa vaativampaa, mutta kemian ja fysiikan osaamista vaaditaan ja siis puhdasta matematiikkaa ei kokeessa ole ollenkaan. Jos lukiossa ei ole käynyt kuin pakolliset kurssit kannattaa fysiikkaan ja kemiaan varata paljon aikaa.

Lääkärin sijaisuuksia saa tehdä ainakin joillakin erikoisaloilla neljännen vuoden jälkeen, mutta esim. terveyskeskukseen pääsee päivystämään vasta viidennen vuoden jälkeen, jolloin kandit sitten tekevät noita viikonloppujakin. Itsekin tosiaan olen vasta kaksi vuotta opiskellut eli en noista sijaisuuskuvioista täysin perillä ole.

Aika henkilökohtaista varmaan miten jaksaa tehdä töitä. Ainakin nyt ekana vuonna luentoja ja harkkoja oli max 6h päivässä keskimäärin, joten hyvin ehtisi viellä illalla töihin. 23-vuotiaana aloittaminen lääkiksessä ei ole minun mielestä edes mitenkään myöhään! Täällä Turussa se oli varmaan lähempänäkin keskiarvo aloittajaikää, kuin omani 19v.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom