Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aiemmin kyselit jotain pääsykokeesta: Matemaattisesti se ei ole kauppiksen pääsykokeen talousmatematiikkaa vaativampaa, mutta kemian ja fysiikan osaamista vaaditaan ja siis puhdasta matematiikkaa ei kokeessa ole ollenkaan. Jos lukiossa ei ole käynyt kuin pakolliset kurssit kannattaa fysiikkaan ja kemiaan varata paljon aikaa.

Soitin tänään Tampereen aikuislukioon ja kysyin onko heillä tarjota kemian ja fysiikan kursseja, mutta ei ollut. Kurssit alkavat vasta elokuun tienoilla ja se on mielestäni hieman liian myöhään, jos siis tarkoituksena on käydä esim. kaikki kemian kurssit ja sen jälkeen lukea kevään pääsykokeeseen.

Kuinka hyvin lukion biologia on oltava hallussa ennen kuin ottaa galenoksen käteen? Kaikki kurssit luettuna ja vähintäänkin kiitettävästi?

Vai pitäisikö kaivaa vanhat lukion (FyKeBi) kirjat kaapista ja aloitta lukeminen itsenäisesti? Nyt on ainakin töissä hiljaista, eli täällä voisi lukea hyvin 1-5h per päivä :)

Kuinka hyvin lukion biologia on oltava hallussa ennen kuin ottaa galenoksen käteen? Kaikki kurssit luettuna ja vähintäänkin kiitettävästi?

Vai pitäisikö kaivaa vanhat lukion (FyKeBi) kirjat kaapista ja aloitta lukeminen itsenäisesti? Nyt on ainakin töissä hiljaista, eli täällä voisi lukea hyvin 1-5h per päivä :)

Biologiassa tulee kovin paljon uutta (Jos haluat oppia galenoksen kautta, opit ne. Biologia on selitetty mielestäni täysin kattavasti siten, ettet tule tarvitsemaan lisätietoa mielestäni lukion opinnoista), eikä tuo ole mitään kertaamista varten oleva kirja. Mielestäni ilmankin osaamista siis voi aloittaa, koska aiheet ovat monasti ohi lukion (aihepiirit, ei vaikeudeltaan).

Kemiassa on hyvä osata perusteet, koska nämä kaavat painottuvat juuri kemian kursseilla käytyihin asioihin ja kaavoihin, mitä lukiossakin käytiin. Teoriaa kemiasta on kovin vähän imo.

Fysiikassa ei aivan näin ole, korkeintaan hieman työstä ja energiaperiaatteesta. Laskut siis. Teoria-asioissa ydinfysiikka on kiva osata, sen opetteleminen on ikävää ja vie aikaa. Monet kaavat ovat muutoin täysin uusia, ja aiheet ovat sitten lukiosta myös hieman ulkona.

Tämä vain oma mielipide. Kannatan, että aloitat itsenäisesti lukemaan niitä lukion kirjoja. Tai sitten aloitat suoraan galenoksesta, jotta tiedät, mitä pitää osata.

Soitin tänään Tampereen aikuislukioon ja kysyin onko heillä tarjota kemian ja fysiikan kursseja, mutta ei ollut. Kurssit alkavat vasta elokuun tienoilla ja se on mielestäni hieman liian myöhään, jos siis tarkoituksena on käydä esim. kaikki kemian kurssit ja sen jälkeen lukea kevään pääsykokeeseen.

Itse luin kaikki lukion kemian ja fysiikan kurssit viime syksyn aikana iltalukiossa ja hyvin siinä ehtii. Voinen sanoa, että tässä vaiheessa alkaa olla jo aika tyhjä olo, kun on koko syksyn, vuodenvaihteen ja kevään painanut satalasissa. Mutta itse lyhyen matematiikan lukijana en olisi kyllä millään oppinut noiden kurssien sisältöjä itsenäisesti lukemalla. Toki jos aloittaa lueskelemalla niitä vanhoja kirjoja ja sitten menee kurssille.:)

Itse luin kaikki lukion kemian ja fysiikan kurssit viime syksyn aikana iltalukiossa ja hyvin siinä ehtii. Voinen sanoa, että tässä vaiheessa alkaa olla jo aika tyhjä olo, kun on koko syksyn, vuodenvaihteen ja kevään painanut satalasissa. Mutta itse lyhyen matematiikan lukijana en olisi kyllä millään oppinut noiden kurssien sisältöjä itsenäisesti lukemalla. Toki jos aloittaa lueskelemalla niitä vanhoja kirjoja ja sitten menee kurssille.:)

Kannattako näihin fysiikan kirjojen "pohdi ja etsi", sekä "testaa osaatko" nippelijuttuihin käyttää paukkuja vai pitäisikö laskea vain? Miten onnistuit käymään kaikki kurssit yhdesä syksyssä? Tapiolan aikuislukiossa noihin menee vuosi. Sekoititko päivä- ja iltakursseja? Loppujen lopuks näissä fysiikan kirjoissa on aika vähän asiaa verrattuna yliopistokursseihin. Luulen että kaikkia kursseja ei edes kannata käydä istumassa iltalukiossa. Esim. fysiikka 1 on hyvin vähän oleellista asiaa ja fysiikka 2 näyttää myös aika helpolta.

Kannattako näihin fysiikan kirjojen "pohdi ja etsi", sekä "testaa osaatko" nippelijuttuihin käyttää paukkuja vai pitäisikö laskea vain? Miten onnistuit käymään kaikki kurssit yhdesä syksyssä? Tapiolan aikuislukiossa noihin menee vuosi. Sekoititko päivä- ja iltakursseja? Loppujen lopuks näissä fysiikan kirjoissa on aika vähän asiaa verrattuna yliopistokursseihin. Luulen että kaikkia kursseja ei edes kannata käydä istumassa iltalukiossa. Esim. fysiikka 1 on hyvin vähän oleellista asiaa ja fysiikka 2 näyttää myös aika helpolta.

Nojoo, kurssit alkoi syyskuun alussa ja viimeiset sain suoritettua maaliskuun puoleen väliin mennessä eli meni siihen reilu puoli vuotta (kaikki siis ihan iltalukiossa). Luin 6 kemian kurssia ja 8 fysiikan kurssia. Toki pakolliset olin jo 'oikean' lukion aikana lukenut. En mä niihin knoppijuttuihin pahemmin jaksanut aikaani käyttää, kun tiesin kuitenkin etten aio kirjoituksiin osallistua kyseisissä aineissa. Mutta jo laskurutiininkin parantamiseksi halusin opiskella ns. pitemmän kautta kaikki kurssit, vaikka onhan niissä paljon turhaakin lääkistä ajatellen. Lyhyessä matikassa kun tuo kaavojen pyörittelykin jää melko vähälle. Tosin ylihuomennahan se vasta ratkeaa onko mitään mennyt kuuppaan asti.:D

Mun mielestä kannattaa kuitenkin yrittää, mikäli asia kiinnostaa. Mutta koita tehdä asia kerralla perin pohjin, luulen että se palkitaan.:)

Aika sama tilanne siis ja ikääkin yhtä paljon. Harmittaa että en pitänyt lukion jälkeen välivuotta ja lukenut lääkikseen. Silloin dumppasit ajatuksen, koska en uskonut että pystyisin kirjoitusten jälkeen hakemaan lääkikseen, joten hain sitten kauppikseen ja pääsinkin suoraan sisään. Mietyttää vaan tuo valmistumisikä. Jos nyt ensi vuonna pääsisin sisään, niin valmistuisin 29 vuotiaana (eli alottaisin 23 vuotiaana). Pirun vanhana sitä siirtyisi työelämään täysipainoisesti.

Avokki tuskin suostuu elättämään minua 6 vuotta. Millaiset mahdollisuudet opiskelijoilla on tehdä töitä? Ilmeisesti neljännen vuoden jälkeen voi tehdä jo oman alan töitä? Onnistuuko viikonloppuisin työskentely?

Neljännen vuoden jälkeen voi tosiaan tehdä oman alan töitä ja ainakin Kuopiossa kolmannen vuoden jälkeen amanuenssuureja. Kyllä tässä ihan ok pystyy ainakin preklinikan aikaan tekemään sivussa töitä, itse tein kaksi päivää viikossa. Pakollista läsnäoloa tulee varmaan keskimäärin max. tunti päivässä. Luennot kun ovat vapaaehtoisia...

Ja mitä tuohon ikään tulee, niin mä olen 37, kun kävelen lisensiaattina pihalle. Toki mulla on se vajaa kymmenen vuotta töitä ja gradua vaille valmiit vanhat opinnot alla. Mut lääkärinä tuo työllistyminen ei ole mikään ongelma varmaan lähitulevaisuudessa, joten en liikaa stressaisi tuosta iästä. Parempi sitä on tehdä juttua, joka kiinnostaa se reilu 35-vuotta kuin juttua, joka ei kiinnosta 40-vuotta. :)

HUOMENNA se sitte on. Saa käydä ulostamassa puolen vuoden urakan parille lapulle.
edit. ja niin hiton kortisolit ja stressi ku tehostaa lihaskatoa ;)

Onnea kaikille tämän vuoden yrittäjille! :) Minulle voi sitten myydä ylimääräisen Galenoksen pois ;)

Oma lukeminen on jo alkanut kohti seuraavan vuoden pääsykoetta lukion kemia 1 -kurssilla, eli perusteista alkaen :D Saa nähdä jaksaako kevääseen asti vai väsähtääkö kesken...

Miten meni?

Mun mielestä meni suhteellisen hyvin, mutta en tajunnut kymppitehtävää ollenkaan. Viimiset 20 minuuttia sitä koitin miettiä.:curs:
Toivottavasti en ole ainoa. Virtausvastustehtäväkin 4c tais mennä päin persettä.

Muille tiedoksi:
Tänä vuonna teemana oli saunominen. Sauna on kova paikka, piti suunnitella vastuksiakin kiukaaseen.

No jos omasta mielestä meni hyvin niin se luultavasti oikeasti meni hyvin. Ite pääsin ihan reilulla marginaalilla sisään, mutta koe meni silloin joskus mielestäni aika perseelleen.

Tuntu loppuvan aika kesken pahasti, kymppii en tajunnu eikä ollu aikaa miettii. Ja myös tos 4c:ssä tuli joku virhe ettei siit ainakaa täysii pisteitä tuu. Ei kyl kovin hyvin tuntunu menevän, mut eihä tost tartte osatakaa ku reilu 60% yleensä nii pääsee sisään.

Joopajoo ja ensivuonna uusiksi. Sympatikusaktivaatio oli sitä tasoa, ettei tarkkuutta vaativasta tekstin lukemisesta tullut yhtään mitään, saati laskemisesta. kymppitehtävä nolliin. 4c nolliin, koska en tajunnut mitä siihen pitäisi tehdä laskematta sitä paperille. (laskuhan piti tehdä noin matematiikan näkökulmast ikään kuin päässälaskuna koska sitä ei siihen paperiin saanut mahtumaan).

Kirjoitin 4c laskun edellisen sivun taakse, mutta en ehtinyt kopioimaan. 3 d ja e meni kanssa nolliin, Ei riittänyt aika. En ollut varma, mikä kaava oli konvektion kaava, joten jätin laskematta ja tein sen sijaan 4c:n ja sen kohelluksen tuloksen tosta jo varmaan näittekin.

Kirjallisista sanoisin lonkalta että hyvä jos tulee puolet pisteistä, vaikka kyllä mä kaikki boksit kirjoitinkin täyteen joten ei tällä sisään mennä.

E: valmennuskurssin loppukoe tuntui helpolta ja kuvittelin saavani todella kovat pisteet. Sieltä tulikin 72% pisteistä, mikä toki oli ryhmän parhaimmistoa. Nyt taas tuntui koe vaikealta ja tuntui menevän TODELLA vituiksi. Melkeen hävetti palauttaa se tehtävämoniste.

Nyt: OLUTTA.

Nyt on nuo kokeet nähty eli nyt osaa vähän lukea ensi vuoden kokeeseen. Yllättävän hyvin sai lukematta kirjoiteltua juttua mutta fysiikkaa kun ei osaa yhtään niin pientä ongelmaa on

Joo-o, tulipa kyllä puskista tuo aihe ja koekin oli vähän erinäköinen aiempiin verrattuna. Toisaalta varsin hyvä ettei ollut niitä pirullisia pitkiä johdantotekstejä tehtäviin. Itseäni hämäsi anatomiatehtävän tms. puuttuminen eli ei ollut sellaista alkuvauhtia/rentoutta antavaa tehtävää. Mun mielestä myös se aineisto oli vähän epäselvä ja hankala, puhumattakaan siitä ykköstehtävästä(20p moisesta 'referaatista').

Mullakin jäi se hormonitehtävä ratkaisematta. Joku 5-10 minuuttia sitä pohdin ja sit päätin tehdä muut ensin ja palata siihen lopuksi. No, enpä tietenkään sitten ehtinyt. Kaikkiin muihin onneksi ehti vastata, vaikka kiireellä tulikin se eka tehtävä vasta klo 13.30 aloitettua. Myös se yksi PRU-tehtävä meni vähän heikosti, mutta siihenkin niitä eri vastuksia kuitenkin laskin niin tuskin ihan nollille menee.

Aika vähän kyllä tuli kokeesta mieleen juttuja missä olis voinut kamalasti galenoksen tankkaaminen auttaa lisämateriaalia enemmän. Se on vähän epäreilua. Eipä noita laskuja kai kuitenkaan kouluun päästyä kukaan enää laske, joten vahva fy/ke-painotus karsii kyllä ehkä vähän väärälläkin tavalla ihmisiä pois.

Noniin, tämähän alkoi kuulostaa jo katkeralta avautumiselta, mutta ehei, toivoa on vielä kuukauden ilmassa!:D

Noniin, tämähän alkoi kuulostaa jo katkeralta avautumiselta, mutta ehei, toivoa on vielä kuukauden ilmassa!:D

Onhan sitä vielä tuonkin jälkeen. Jos homma jää hilkulle, niin oikaisupyyntöä menemään tms.

Juurikin juttelin ylemmällä vuosikurssilla opiskelevan tytön kanssa, joka oli päässyt oikaisupyynnön avulla sisään. Myöhemmin sitten ko. tytön poikaystävä oli katsellut huvikseen pääsykoetta ja huomannut, että kokeen yhteenlasketuista loppupisteistä puuttui kaksi pistettä verrattuna tehtävistä annettuihin pisteisiin. Kukaan ei ollut huomannut tuota yhteenlaskuvirhettä edes koko tarkistusprosessin aikana. Eli kannattanee rimaa hipovissa tapauksissa tarkistaa koko koe varsin huolellisesti itse läpi. :)

Joo ei menny vahvasti ollenkaan.
Moni muuki tehtävä tais jäähä kympin lisäks melko nollille..
Eiku keksimään, mitä sitä sit ens vuonna tekis.

Joo ei menny vahvasti ollenkaan.
Moni muuki tehtävä tais jäähä kympin lisäks melko nollille..
Eiku keksimään, mitä sitä sit ens vuonna tekis.

fyssan laitokselle vuodeks elää yhteiskunnan rahalla :rock:

Täytyy sanoa että vitutus ei laantunut minnekkään yön yli nukkumisen jälkeen. Tein sen kardinaalimunauksen, mitä kenenkään EI pitäisi. Luin Galenosta viimeisen viikon pari ja jätin laskut kokonaan.

Ihan vaan sen takia että kemian ja fyssan laskeminen on totaalisen perseestä ja Galenos mielenkiintoista.

Noh, laskurutiiniinhan se sitten kaatui.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom