Eli suositelkaapas jotain toimivaa itseopiskelupakettia. Olen käsittänyt ettei mm. sähkömagnetismia pidä osata...
Mä lähtisin liikkeelle Galenoksen hankinnasta ja lukisin sen aluksi vain nopeasti läpi (kokonaiskuva). Kertaisin tuon jälkeen epäselviltä tuntuvia osa-alueita lukion fysiikan ja kemian opetuksesta, joihin Galenoksessa viitataan. Itselläni oli tosiaan 12 vuotta taukoa laskemisesta, kun päätin hakea lääkikseen ja jouduin kertaamaan aika paljon. Siitä huolimatta mun mielestä ei kannata käyttää turhaan aikaa
s=vt, tyylisten asioiden tankkaamiseen, jos homma tuntuu selvältä. Laskemalla laskuja selvität nopeasti, mitä osaat ja mitä et.
Kaikki valmennuskurssien pitäjät myyvät itseopiskelupaketteja. Mulla on kokemusta Huippuvalmennuksen matskuista (hyvät mielestäni), mutta niistä pyydettävä hinta on varsin suolainen. Epionen materiaalit taitavat olla järkevämmin hinnoiteltuja ja nettikirjoitteluiden perusteella hyviä kanssa. Pääasia on, että hankit itsellesi paljon laskettavaa sisältävää matskua. Epionen sivuilta löytyvä Älyvuoto -foorumi on ok-paikka kysellä epäselviä asioita.
Vanhat pääsykokeet saa ratkaisumalleineen ostettua yliopistoilta kaikkein halvimmalla, joten niitä ei kannata hankkia valmennuskurssien tarjoajilta. Itse säästin vanhojen pääsykokeiden laskemisen lukemisen loppuvaiheeseen, jossa tein aina pääsykokeen ja kertasin sen jälkeen Galenoksesta asiat, joita en koetta tehdessäni osannut. Sinänsähän noi pääsykokeiden laskut ovat yleensä helppoja kaavaan sijoittamisia. Hankaluus on vain opetella kaavakokoelman kaikki kaavat niin, että tiedät mikä mikäkin kaava ja sen muuttujat ovat (samoilla kirjaimilla on eri kaavoissa monesti eri merkitys), ja millaisissa tilanteissa ko. kaavaa tulee käyttää.
Biologian ymmärtämistä helpotti omalla kohdalla Ihmisen fysiologia ja anatomia -kirjan lukeminen Galenoksen ohella, sillä noi Galenoksen bilsan matskut ovat tiivistelmiä ko. kirjasta. Galenoksessa vain ystävällisesti on jätetty pois ne ymmärtämistä auttavat osat tekstistä. Muutenkin mun mielestä biologia oli loppupeleissä se hankalin osa Galenosta, koska noihin laskutehtäviin on kokeessa tarjolla avuksi kaavakokoelma ja laskurutiinin saa laskemalla.
Biologia pitää kokonaisuudessaan vain muistaa. Se ei taas onnistu alueen laajuuden vuoksi ilman ymmärrystä, joten mind mapit, muistiinpanot, tiivistelmät ym. tekniikat ovat erittäin tärkeitä. Kirjan sisäiset viitteet (myös eri lukujen väliset) asioiden välillä on saatava haltuun.
Ei kannata lähteä siihen rumbaan, että
läpiluet Galenosta esim. 10 kertaa. Itse ehdin lukea kirjan noin kolmesti, joista siihen toiseen lukukertaan, jonka aikana laadin valtaosan muistiinpanoista ja laskin kertaustehtäviä, kului valtaosa ajasta. Jälkikäteen ajatellen olisin ehkä päässyt hieman helpommalla neljällä lukukerralla, jolloin yhdellä kerralla ei olisi tarvinnut hahmottaa niin paljon asioita syvyyssuunnassa akselilla pääkohdat-detaljit.
Fysiikan kohdalla vastaavaa helpotusta tarjoaa kuulemma "Santorius. Biotieteiden fysiikka" niminen kirja, mutta tuosta mulla ei ole omakohtaista kokemusta. Kurssikaverini, joka kirjan omistaa suosittelee tuota lämpimästi.
Eli otetaanpa tähän raamatun perään tiivistelmä itseopiskelupaketista:
-Galenos & muistiinpanot
-Lukusuunnitelma ja sen noudattaminen (tätähän se valmennuskurssi vaan pääosin tarjoaa)
-Jonkin valmennuskurssin itseopisekelumatskut (Epione?)
-IFA & Santorius
Joka tapauksessa, persettä penkkiin ja lukuintoa niinäkin hetkinä, kun ahdistaa.