Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Noniin. Alkaa sitten olla tutkinto graduvaiheessa ja uranäkymät eivät juuri lämmitä. Ajattelen nyt sitten lääkistä hyvänä vaihtoehtona.

Kirjoitin -03 ja uskon että kertaamalla itsenäisesti fyssa palautuisi taas mieleen. Kemia menee varmasti helposti jos vähän lukasee. Vaikka E:n kirjoitin silloin -03 matikasta, on laskurutiini hahlojäässä.

Eli suositelkaapas jotain toimivaa itseopiskelupakettia. Olen käsittänyt ettei mm. sähkömagnetismia pidä osata...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin. Alkaa sitten olla tutkinto graduvaiheessa ja uranäkymät eivät juuri lämmitä. Ajattelen nyt sitten lääkistä hyvänä vaihtoehtona.

Kirjoitin -03 ja uskon että kertaamalla itsenäisesti fyssa palautuisi taas mieleen. Kemia menee varmasti helposti jos vähän lukasee. Vaikka E:n kirjoitin silloin -03 matikasta, on laskurutiini hahlojäässä.

Eli suositelkaapas jotain toimivaa itseopiskelupakettia. Olen käsittänyt ettei mm. sähkömagnetismia pidä osata...

Jos saa kysyä, niin mitä alaa luet nyt? Itsellä vähän sama käynyt mielessä kun ei luonnontieteellisellä koulutuksella ole mitään arvoa oikeassa elämässä (=yliopiston ulkopuolella). Ongelmana on vaan noi opintotukikk:t. Ne kun alkaa olla kohta käytetty ja voi olla aika rankkaa käydä lääkistä ja käydä töissä koko opiskeluajan.

Mä lähtisin liikkeelle Galenoksen hankinnasta ja lukisin sen aluksi vain nopeasti läpi (kokonaiskuva). Kertaisin tuon jälkeen epäselviltä tuntuvia osa-alueita lukion fysiikan ja kemian opetuksesta, joihin Galenoksessa viitataan. Itselläni oli tosiaan 12 vuotta taukoa laskemisesta, kun päätin hakea lääkikseen ja jouduin kertaamaan aika paljon. Siitä huolimatta mun mielestä ei kannata käyttää turhaan aikaa s=vt, tyylisten asioiden tankkaamiseen, jos homma tuntuu selvältä. Laskemalla laskuja selvität nopeasti, mitä osaat ja mitä et.

Kaikki valmennuskurssien pitäjät myyvät itseopiskelupaketteja. Mulla on kokemusta Huippuvalmennuksen matskuista (hyvät mielestäni), mutta niistä pyydettävä hinta on varsin suolainen. Epionen materiaalit taitavat olla järkevämmin hinnoiteltuja ja nettikirjoitteluiden perusteella hyviä kanssa. Pääasia on, että hankit itsellesi paljon laskettavaa sisältävää matskua. Epionen sivuilta löytyvä Älyvuoto -foorumi on ok-paikka kysellä epäselviä asioita.

Vanhat pääsykokeet saa ratkaisumalleineen ostettua yliopistoilta kaikkein halvimmalla, joten niitä ei kannata hankkia valmennuskurssien tarjoajilta. Itse säästin vanhojen pääsykokeiden laskemisen lukemisen loppuvaiheeseen, jossa tein aina pääsykokeen ja kertasin sen jälkeen Galenoksesta asiat, joita en koetta tehdessäni osannut. Sinänsähän noi pääsykokeiden laskut ovat yleensä helppoja kaavaan sijoittamisia. Hankaluus on vain opetella kaavakokoelman kaikki kaavat niin, että tiedät mikä mikäkin kaava ja sen muuttujat ovat (samoilla kirjaimilla on eri kaavoissa monesti eri merkitys), ja millaisissa tilanteissa ko. kaavaa tulee käyttää.

Biologian ymmärtämistä helpotti omalla kohdalla Ihmisen fysiologia ja anatomia -kirjan lukeminen Galenoksen ohella, sillä noi Galenoksen bilsan matskut ovat tiivistelmiä ko. kirjasta. Galenoksessa vain ystävällisesti on jätetty pois ne ymmärtämistä auttavat osat tekstistä. Muutenkin mun mielestä biologia oli loppupeleissä se hankalin osa Galenosta, koska noihin laskutehtäviin on kokeessa tarjolla avuksi kaavakokoelma ja laskurutiinin saa laskemalla.

Biologia pitää kokonaisuudessaan vain muistaa. Se ei taas onnistu alueen laajuuden vuoksi ilman ymmärrystä, joten mind mapit, muistiinpanot, tiivistelmät ym. tekniikat ovat erittäin tärkeitä. Kirjan sisäiset viitteet (myös eri lukujen väliset) asioiden välillä on saatava haltuun.

Ei kannata lähteä siihen rumbaan, että läpiluet Galenosta esim. 10 kertaa. Itse ehdin lukea kirjan noin kolmesti, joista siihen toiseen lukukertaan, jonka aikana laadin valtaosan muistiinpanoista ja laskin kertaustehtäviä, kului valtaosa ajasta. Jälkikäteen ajatellen olisin ehkä päässyt hieman helpommalla neljällä lukukerralla, jolloin yhdellä kerralla ei olisi tarvinnut hahmottaa niin paljon asioita syvyyssuunnassa akselilla pääkohdat-detaljit.

Fysiikan kohdalla vastaavaa helpotusta tarjoaa kuulemma "Santorius. Biotieteiden fysiikka" niminen kirja, mutta tuosta mulla ei ole omakohtaista kokemusta. Kurssikaverini, joka kirjan omistaa suosittelee tuota lämpimästi.

Eli otetaanpa tähän raamatun perään tiivistelmä itseopiskelupaketista:

-Galenos & muistiinpanot
-Lukusuunnitelma ja sen noudattaminen (tätähän se valmennuskurssi vaan pääosin tarjoaa)
-Jonkin valmennuskurssin itseopisekelumatskut (Epione?)
-IFA & Santorius

Joka tapauksessa, persettä penkkiin ja lukuintoa niinäkin hetkinä, kun ahdistaa. :)

Mikä olisi järkevin tapa aloittaa fysiikan opiskelu jos ei ole lukiota käynyt? Pystyykö itsenäisesti edes oppimaan vai tarviiko opettajan? Joku hyvä peruskirja vai lukion kurssikirjat?

Itse kirjoitin MEMME enkä lukiossa lukenut kuin pakolliset fysiikan ja kemian kurssit. Sitten tammikuussa aloin lukemaan Galenosta ja sivussa lukion kirjoista kävin oleelliset fysiikan ja kemian kurssit. Eximian itseopiskelumateriaali oli tukena. Sisään pääsin ja kohta valmistun :)

Itellä kans edessä tää rumba lähivuosina, tänä keväänä kayn katsastamassa kokeet.

Vähän itseäkin pelottaa tuo fysiikka, vaan kaks kurssia lukiossa käytynä.
Kirjotin Bilsan E ja Kemian M, saa nähdä kuinka uppoaa fysiikka.

Noniin, nyt on kirjoitukset ohi ja alkaa todellinen lukeminen Galenosta toukokuun loppua silmälläpitäen :curs:

Ruotsia en kirjoittanut, enkusta tulossa M, kemiaa nousee M:stä E:hen luultavasti, tai sanotaan vaikka, toivottavasti. Bilsa jää alustavien pisteiden valossa pisteen, ehkä kaksi vajaa L ja matikka nyt.. riippuu jos yksikin tehtävä on pielessä niin E tulee. Äikkä on C/M. Ja Galenoksen luku on paljon, paljon kiinnostavampaa kuni yhdenkään nuihin kokeisiin luku! Pari päivää taisin lukaista jokaiseen kun viisi ainetta kahteen viikkoon piti kirjoittaa.. ^^ Mutta motivaatio on lääkikseen ihan mahdoton! (ja sillä, näillä kirjaimilla en teene mitään kun ruotsia en ollenkaan kirjoittanut, ei nouse lähtöpisteet kovin korkeiksi siis)

Onko muita tulossa lääkiksen pääsykokeisiin nyt keväällä? Erityisesti Helsinkiin hakevia?

Tulossa ollaan. :rolleyes: Ja Helsinkiin tottakai, muutto ei tule kysymykseenkään.

Lakki pokattu 3 vuotta sitten rimaa hipovalla suorituksella, nyt motivaatiota vähän erilailla..

Jooh helsinkiin yritän päästä tänä vuonna sisään. Onha täs valmennuskurssil jo pari kuukautta harjoteltu noit galenoksen juttui. Nyt ku on kirjotukset ohi nii tahti vaa nopeutuu.

Noh mites pakkiksen tulevien lääkäreiden luku-urakka on edenny? Tuntuu, että fyssa ja kemia on hallussa iha hyvin, mutta bilsaa pitäs vielä kertailla enemmän tai vähemmän.

Loppukiri menossa. Vanhojen kokeiden perusteella fysiikka on heikoin kohta. Erilaisia tai oikeastaan samanlaisia kaavoja on loputon määrä. Kaikkia symboleita ja yksiköitä ei saa ikinä päähän.
Kemia on helpponakki, taustalla kemian cum laude -opintokokonaisuuden suoritus. Biologiassa vaikeinta on muistaa 1000 ja 1 erilaista termiä /nippelitietoa. Onneksi uudemmissa kokeissa painotetaan asiakokonaisuuksien ja toimintamekanismien ymmärtämistä. Tai siis on toistaiseksi painotettu...

Mitenkäs muuten varaudutte epäonneen? Itse otan kynää ja laskinta, jos toinen sattuu hajoamaan. Pääsykoekaupunkiin tietysti jo edellisenä aamuna. Vatsataudin varalle hiilitabletteja ja pääkipuun särkylääkettä, mutta kyllä sairaana on vaikea pitää ajatus kirkkaana.

Täälläkin loppukiri menossa, salillakaan ei ole kolmeen viikkoon tullu käytyä. Fysiikka on hallussa, kemian soveltavien/vaikeampien asioiden kertaaminen ja uuden tiedon omaksuminen on käynnissä. Biologiaa ja kemiaa + vanhoja kokeita pitäisi tehdä nämä viimeiset päivät. Huippukunto saavutetaan sitten torstaiksi. Sähkömagneettinen induktio on opettelematta mutta tuskinpa sitä tarvitsee osata?

Kaikista eniten mietityttää, millainen koe on tulossa - jos tulee 12 sivuinen artikkeli, josta pitää kirjoittaa pari pitkää esseetä niin kiire tulee. Olen ihan auttamattoman hidas tekstinymmärtämisen kanssa. Saattaakin olla, että jätän nämä kysymykset viimeiseksi, pisteistä riippuen.
Pari koetta on tullut jo tehtyä, ja aika oli tiukoilla noidenkin kanssa. Viimeiseksi teemaksi olenkin ottanut nopean/ytimekkään kirjoitustekniikan + laskujen nopean laskemisen ilman virheitä.

Mikään asia ei oikeastaan ole hukassa, mutta 15 min/tehtävä vetää oikeasti tiukoille, varsinkin kun tuossa ajassa pitäisi ehtiä lukea esiteksti, miettiä miten tehtävä lasketaan ja vielä kirjoittaa tehtävä ylös. Onhan noita kokeita onneksi vielä muutamia harjoiteltavana.

Mie oon tyrkyllä Helsinkiin hampaalle. Meen tosin Kuopioon tekemään pääsykokeen.

Oon ollu pari viikkoa jo niin kypsänä lukemiseen et oisin voinu jo mennä sen pökäsemään.

Ite kirjotin 2004. CEEEEE arvosanat. Ihan ok pisteet kai niistä. Luin insinööriks tässä välissä ja kuvittelen siitä olevan jotain hyötyä just noissa kemia/fysiikka/matikka- laskuhommeleissa. Mut vanhojen pääsykokeitten perusteella se on ihan herran hallussa tuleeko kokeeseen sellaset tehtävät joihin osaa vastata. Eli ei mitn täydellistä ulkoaopetteluhikutusta (ois pitäny) täällä.

Tsemppiä kaikille loppukiriin ja kokeeseen!

Eiks pääsykoe yleensä pidä tehä siel mihin hakee?

Itsepä vastasit jo kysymykseesi. Yleensä.

Helsingin lääketieteen hakuoppaasta lainaten: "Hammaslääketieteen koulutusohjelmaan pyrkivät voivat osallistua valintakokeisiin myös Kuopion yliopistossa."

Helsingin lääketieteen hakuoppaasta lainaten: "Hammaslääketieteen koulutusohjelmaan pyrkivät voivat osallistua valintakokeisiin myös Kuopion yliopistossa."

Myös haettaessa Ouluun hampaalle, voi pääsykokeen tehdä Kuopiossa :) Tällä todennäköisesti pyritään kannustamaan Itä-Suomessa asuvia hammaslääkärikoulutukseen ja paikkaamaan huutavaa pulaa siellä päin. Vaikka nythän on päätetty Kuopion yliopistossa aloittaa uudelleen hammaslääketieteen koulutusohjelma.

Lueskelin tossa noita tämän kevään hakijatilastoja ja ainakin itselleni tuli yllätyksenä, että lääkis ei monen muun alan tavoin olekaan onnistunut kasvattamaan hakijamääriään. Oliko jopa Helsingissä hivenen määrä laskenut. Tosin se voi johtua siitä, että lääkistä lähdetään harvemmin "kokeilemaan" vaan kaikki hakijat ovat aina enemmän tai vähemmän tosissaan mukana. Näin voisi pohdiskella... :rolleyes:

Ja näin offtopicin puolelta; haen itse Helsingin luonnontieteelliseen, en lääkikseen.

oli joo helsinkiin laskenu, mutta tosin turkuun ja tampereelle noussut hakijamäärä :) täälläki loppukiriä (harakiriä) vedellään G:n kanssa. Järkyttävä kirja kaiken kaikkiaan, noin niinku tekstin puolesta. Fyssa ja kemma vahvimmat osat meikäläisellä, molemmista eximia tänä vuonna. kemma kahta pistettä vajaa L... Mut semmosta. Onnea pakkiksen lääkishakijoille pääsykokeisiin!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom