Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Päättöarvosana ja kirjotukset:
Matsku (pitkä) 10, E
Fyssa 10, en kirjottanu
Kemia 10, E
Bilsa 10, en kirjottanu

Kyllähän ne kemian perustiedot olisi hyvä hallita jo ennen pääsykokeeseen lukemista, mutta ei varmasti ole välttämätöntä. Muutamat on sanonu, ettei ollut sitä lukenu lukiossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vastaanpa minäkin:
Pitkä matikka 9, kirjoituksista E
Kemia 10, en kirjoittanut
Fysiikka 9, en kirjoittanut

Yksi parhaista kurssikavereistani ei ollut suorittanut kuin kemian ja fysiikan pakollisen kurssin lukiossa. Hänen mukaan kemia oli helpompi kerrata kuin fysiikka. Lieneekö kenties laajuudesta kyse? Itse koin, että kemian ja fyssan taustat edesauttoivat/joutui tekemään töitä vähemmän, kun taas lukio bilsasta ei pahemmin hyötyä. Tsemia pääsykokeisiin :).

Itsellä vois olla ehkä tarkoitus hakea, pitää vielä miettiä.
Tällä hetkellä kurssinumerot:
Matematiikka (pitkä): 9
Fysiikka: 9
Kemia: 10
Biologia: 8 (kirjoituksista M)

Sitten lisäkysymyksiä lääkisessä istuville:
Kävittekö valmennuskurssia? Ja kuinkamoni haki/pääsi abivuoden keväänä sisään, ja milloin aloititte sen kunnon 8h päivässä luku-uurastuksen?
Mietin vaan itse että jos nyt haen, luenko pääsykoekirjaa täyspainoisesti jo kirjoitusten aikana muiden aineiden lomassa, vai luenko hieman sillointällöin ja aloitan tuon täysillä lukemisen vasta kirjoitusten päätyttyä huhtikuun alussa.

Kävin tuollasen muutaman kuukauden valmennuskurssin ja ennen kurssia olin muistaakseni kerran lukenut pääsykoekirjan (joskus joululomalla suunnilleen tähän aikaan aloitin silloin lukemaan). En lukenut kirjoituksiin paljoakaan vaan pääasiassa pääsykokeisiin koko ajan kirjoitustenkin aikana. Pääsin abivuoden keväällä sisään.

Mielestäni pääsykokeeseen on paljon tärkeämpää lukea kuin kirjoituksiin, ja eihän kirjoituksilla tai lukioarvosanoilla tee sisäänpääsyn jälkeen enää mitään. Toisaalta osasin mielestäni nuo lukioasiat silloin melko hyvin, joten ei sen puolesta tarvinnut kirjoituksia stressata.

Kävin tuollasen muutaman kuukauden valmennuskurssin ja ennen kurssia olin muistaakseni kerran lukenut pääsykoekirjan (joskus joululomalla suunnilleen tähän aikaan aloitin silloin lukemaan). En lukenut kirjoituksiin paljoakaan vaan pääasiassa pääsykokeisiin koko ajan kirjoitustenkin aikana. Pääsin abivuoden keväällä sisään.

Mielestäni pääsykokeeseen on paljon tärkeämpää lukea kuin kirjoituksiin, ja eihän kirjoituksilla tai lukioarvosanoilla tee sisäänpääsyn jälkeen enää mitään. Toisaalta osasin mielestäni nuo lukioasiat silloin melko hyvin, joten ei sen puolesta tarvinnut kirjoituksia stressata.

Mjoo olen nyt yhteen kertaan tuon gallen lukenut, kun syksyllä sen ostin. Ajattelin vain että lukisinko sen pariin otteeseen nyt läpi kirjoitusten aikana vaiko vasta niiden jälkeen, mutta taidan valita tuon ensimmäisen vaihtoehdon kun itselläkään ei aivan hirmuista tarvetta ole kerrata noita yo-aineita useampaan kertaan. Pitää tuota kurssia varmaan miettiä pikkuhiljaa ettei paikat niistä täyty, maksavat vaan niin sairaan paljon.

Sitten lisäkysymyksiä lääkisessä istuville:
Kävittekö valmennuskurssia? Ja kuinkamoni haki/pääsi abivuoden keväänä sisään, ja milloin aloititte sen kunnon 8h päivässä luku-uurastuksen?
Mietin vaan itse että jos nyt haen, luenko pääsykoekirjaa täyspainoisesti jo kirjoitusten aikana muiden aineiden lomassa, vai luenko hieman sillointällöin ja aloitan tuon täysillä lukemisen vasta kirjoitusten päätyttyä huhtikuun alussa.

Itse kävin paikallisen kandiseuran (ainejärjestön) valmennuskurssin ja oli tosi hyvä, opettajina mm. kemian, fysiikan ja lääkiksen opiskelijoita ja hintakin oli erittäin kilpailukykyinen ja tuolta kurssilta sisäänpääsyprosentti oli 50-60 % eli keskimääräistä parempi.

Abikeväänä en päässyt sisään, paahdoin tammi-helmikuun kirjoituksiin painottaen kemiaa ja biologiaa ja vasta huhti-toukokuun luin täyspäiväisesti pääsykokeisiin. Välivuoden "opiskelin" sitten kemiaa ja aloitin jonkinlaisen pääsykoekirjojen lueskelun jo tammikuussa ja täysipäiväisesti sitten taas maalis-huhtikuusta alkaen. Hullun hommaa.. Mutta kyllä se kannatti! Hurjasti tsemppiä Tukalle ja muille urakoitsijoille, unelmien eteen kannattaa tehdä töitä.

Itse kävin paikallisen kandiseuran (ainejärjestön) valmennuskurssin ja oli tosi hyvä, opettajina mm. kemian, fysiikan ja lääkiksen opiskelijoita ja hintakin oli erittäin kilpailukykyinen ja tuolta kurssilta sisäänpääsyprosentti oli 50-60 % eli keskimääräistä parempi.

Abikeväänä en päässyt sisään, paahdoin tammi-helmikuun kirjoituksiin painottaen kemiaa ja biologiaa ja vasta huhti-toukokuun luin täyspäiväisesti pääsykokeisiin. Välivuoden "opiskelin" sitten kemiaa ja aloitin jonkinlaisen pääsykoekirjojen lueskelun jo tammikuussa ja täysipäiväisesti sitten taas maalis-huhtikuusta alkaen. Hullun hommaa.. Mutta kyllä se kannatti! Hurjasti tsemppiä Tukalle ja muille urakoitsijoille, unelmien eteen kannattaa tehdä töitä.

Mulla on melko sama tarina.

Ensin en päässyt sisään, pääsin fysiikkaa lukemaan (samoilla opiskeluilla melkein typerää olla hakematta kemia/fysiikka puolelle), "luin" sitä+kemiaa sen verran että sai opintotuet nostettua ja seuraavana keväänä jostain tammikuusta lähtien IFAa ja kandiseuran valmennuskurssille ja helposti sisään.

Kävin kandiseuran järjestämän kurssin Turussa ja maksoi noin 1000e, eli oli 500e halvempi kuin muut kurssit ja silti oikein hyvä. Ehdottomasti suosittelen kurssille menoa! Siellä tulee hyvä rytmi lukemisiin ja paine kun kaikki lukevat niin tosissaan.

Pääsin abikeväänä sisään ja keskityin ensin täysillä kirjoituksiin ja aloitin lukemaan Galenosta vasta kirjoitusten jälkeen. Suosittelisin tekemään niin, koska jos ei vaikkapa heti tärppäisikään niin olisi edes kunnon paperit joilla pyrkiä seuraavana vuonna uudestaan. Ja muutenkin hyvistä yo-arvosanoista on etua kun annetaan alkupisteitä. Mielestäni on siis parempi puristaa kerralla kunnolla se pari kuukautta, kuin lukea 4kk silloin tällöin selaillen.

Tsemppiä vaan lukuihin! :thumbs: Lukeminen todellakin kannattaa, on ollut varmasti mun elämäni paras syksy tämä ensimmäinen vuosi lääkiksessä. :)

Mulla seuraavat:

Matematiikka, pitkä: arvosana 8, kirjoituksista E
Fysiikka, arvosana taisi olla 9, kirjoituksista E
Kemia, arvosana 9, kirjoituksista E
Biologia, arvosana 9, en kirjoittanut.

Sitten äidinkielet ja englannit jotain C:tä. Ruotsia en jaksanut edes kirjottaa.

Noita arvosanoja on kertaalleen uusittu ja abivuonna en oikein olisi voinut uskoa lukevani lääketiedettä tällä hetkellä. Kannattaa vaan tehdä aivan järjettömästi töitä sen pääsykokeen eteen (toki pitää olla muutakin ettei pää hajoa). Mulla vasta ensimmäinen vuosi menossa mutta voin sanoa että olen pääsykokeiden tulosten julkistamisen jälkeen elänyt pelkässä huumassa. Tuntuu niin täydelliseltä alalta minulle ja kaikki on niin älyttömän siistiä. Ei koulun puolesta voisi asiat paremmin olla, en voi kuvitellakaan enää opiskelevani tai tekeväni mitään muuta.

Sisään menin kolmannella kerralla, tosin eka kerta oli täysin sitä että kävin katsomassa millaista kokeessa oikein on. Armeija laski lukumotivaatiota entisestään.

Mutta jos haaveena on lääketieteen opiskelut ja ala vaikuttaa oikeasti kiinnostavalta niin kannattaa tosiaan uhrata sen eteen paljon sillä se todellakin kannattaa.

Kuinkahan sitä kannattaisi edetä tuon lukemisen suhteen, kun valmennuskurssi alkaa vasta tammikuun lopussa; mietin tässä sitä, että pitäisiköhän nyt lukea Galenosta läpi vai kerrata kemiaa ja fysiikkaa? Vaikka kemia ja fysiikka tulee käytyä valmennuskurssilla, niin olisikohan kuitenkin ajankäytön maksimoinnin kannalta järkevintä nyt jo aloittaa nuo aineet?

Onko ketään kuka olisi hakenut/päässyt ilman lukiopohjaa? Onko opiskeluissa edes mahdollista pysyä mukana matematiikan, kemian ja fysiikan osalta?

Onko opiskeluissa edes mahdollista pysyä mukana matematiikan, kemian ja fysiikan osalta?

Yhtään kurssia fysiikkaa, matikkaa tai kemiaa en käynyt lääkiksessä (pakollisia mun aikana vain niille jotka ei tehnyt noista pääsykoetta hyväksytysti). Toki biokemiaa se yksi pakollinen kurssi, mutta eipä sitä voi oikein kemiaan verrata. Jotain säteilykoulutuksia toki, se ehkä lähimpänä mikä viittaa fysiikkaan.

Toki asioiden ymmärtämistä helpottaa joskus, jos edes vähän käsittää fysiikkaa ja kemiaa..

Entäs pääsykokeet? Voiko niitä läpäistä panostamalla galenokseen jos ei hallitse em. "lukiotietoja"?

Kuinkas paljon nuo Galenokset muuten muuttuupi vuosittain? Pääseekö vanhoilla kirjoilla sisään?

Aika sama onko lukion 'pakolliset' lukenu vai ei mitään kun Galenokseen on melkein jokaisesta kurssista otettu asioita.

Paljon on puhuttu et opetus tulisi nykyisin suoraan lääketehtailta...mites on ?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom