Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Täh? Ainakin mun kurssilla pystyi pari teekkaria ja yksi farmaseutti skippaamaan koko ruottin opetukset, koska siis olivat käyneet aiemmin sen virkamiesruotsin...P.S. Niin ja niille joilla on jo joku koulutus taustalla niin vaikka olisitte yliopistossa jo suorittaneet ruotsinkielen testin niin lääkiksessä joudutte jokatapauksessa suorittaa uudestaan. Suomi on p*ska maa...
Kaikki kirurgit ovat erikoislääkäreitä, mutta kaikki erikoislääkärit eivät ole kirurgeja.Titteleistä. Nelosen sairaalasarjassa yks on erikoislääkäri ja toinen kirurgi. Eikös kaikki kirurgit ole erikoislääkäreitä ja kaikki erikoislääkärit kirurgeja?
Titteleistä. Nelosen sairaalasarjassa yks on erikoislääkäri ja toinen kirurgi. Eikös kaikki kirurgit ole erikoislääkäreitä ja kaikki erikoislääkärit kirurgeja?
Täh? Ainakin mun kurssilla pystyi pari teekkaria ja yksi farmaseutti skippaamaan koko ruottin opetukset, koska siis olivat käyneet aiemmin sen virkamiesruotsin...
Meillä ei ainakaan Oulussa onnistu. Opettajan mukaan sen takia, että se lääkiksessä oleva ruotsinkurssi keskittyy nimenomaan lääketieteelliseen ruotsinkielisiin sanoihin...
:lol2: Joko pukkaa ruotsit päälle? Meillä vasta keväällä. Ja sitten hajotaankin ja kovaa. Onneksi saa olla vielä koko syksyn aivan hekumoissaan tuon fysiologian parissa. Guyton & Hall on kuin hyvä romaani jota jaksaa lukea loputtomiin.
:ja avautuminen:
Minkä v**un takia sitä ruotsia pitää vieläki lukea, ei sitä vi**u tartte jossaki s**tanan Sallan terveyskeskuksessa. S**tanan RKP ja muut ruotsalaiset haistakaa p*ska
Terveisin: 2. vuosi lääkiksellä ja hajoaa pakolliseen ruotsinkielen opiskeluun.
P.S. Niin ja niille joilla on jo joku koulutus taustalla niin vaikka olisitte yliopistossa jo suorittaneet ruotsinkielen testin niin lääkiksessä joudutte jokatapauksessa suorittaa uudestaan. Suomi on p*ska maa...
Voisin jatkaa tästä aiheesta, saadaan hyvä keskustelu aiheeksi. Mitä mieltä olette keikkalääkäreistä? Nämähän tekee usein keikkalääkärin hommia juuri siksi, että siitä saa 2 kertaa parempaa palkkaa virkaan verrattuna. Appiukko (lääketieteen tri, neurologia) ei oikeastaan paheksu mitään muuta niin paljon kuin keikkalääkäreitä. Keikkalääkärit juoksee paikasta toiseen ja pysyviä potilassuhteita ei pääse muodostumaan. On paljon esimerkkejä, joissa keikkalääkärit ovat määränneet samalle potilaalle yli 10 kertaa saman hoidon (antibioottikuuri). Tämä potilas menehtyi syöpään, mutta syöpä olisi voitu havaita ajoissa, jos hoito olisi tehty asianmukaisesti. Muitakin esimerkkejä löytyy.
Keikkalääkärit eivät siis muodosta pysyviä suhteita potilaisiin. Usein potilaiden tutkiminen voi olla erittäin pintapuolista eikä tarkemmin viitsitä tutkia potilaan oireita. Sitten kirjoitetaan sama resepti kuin muutkin ovat tehneet, eihän keikkalääkäri kuitenkaan ole seuraavalla viikolla samaa potilasta ole hoitamassa? Ehkä hieman kärjistettyä, mutta moni keikkalääkäri lienee sellainen, jos puheisiin ja faktoihin on uskominen. Potilaiden hoitaminen on joillakin voinut jopa jäädä toissijaiseksi, kun oireisiin ja sairauden kehittymiseen ei kiinnitetä riittävästi huomiota. Mieli varmaan karkailee muissa asioissa kuten vapaa-ajassa?
Yllä kuvattu esimerkki pätee varmastikin rahan perässä juokseviin. Lääkärin etiikka on jostain kumman syystä päässyt unohtumaan tai siitä ei välitetä? Ammattitaitoa ei välttämättä 100 prosenttisesti käytetä potilaan parhaaksi.
Hieman kärjistettyä, mutta tarkoituksena onkin herättää keskustelua.
Niin tulikin :D Vielä ku oon Oulussa, jossa ei ruotsinkielisiä juurikaan ole niin yhä enemmän tämä toinen vieras kieli turhauttaa :curs: Itsellä ei mikään prekliininen aine tuottanut tähän mennessä niin paljon päänvaivaa ku ruotsi. Onneksi englanti luistaa itteltä hyvin :dance2:
Nyt tulee kyllä varmaan pari tyhmää kysymystä, mutta antaa mennä:
Miksi sitä fysiikkaa painotetaan pääsykokeissa kokoajan enemän ja enemmän? Ainakin omasta mielestäni keho on lähinnä kemiallista reaktiota.
Millä tavalla kemiaa, matikkaa, fysiikkaa ja biologiaa pitäisi painottaa, koska itse olen IB-lukiossa, eli valitsen aineita en kursseja. Luonnollisesti en voi ottaa kaikkia pitkinä.
Nyt kysymyksien jälkeen jaan hieman omaa tietoani, joka on saatu lääketieteen opiskelijalta kun olin sairaalassa TET:issä. Tosin mieleeni on jäänyt vain pari juttua . Ensimmäisenä: Opiskelutyyli vaihtelee paikkakunnittain. Tämä opiskelija sanoi että esimerkiksi Helsingissä saatetaan tehdä ryhmät ja antaa tapausesimerkki, joka pitää ratkoa mutta jossain toisessa kaupungissa sitten sama asia vain luennoidaan läpi. Toisena se, että matikkaa hän ei, ainakaan omien sanojensa mukaan, ole tarvinnut kuin pääsykokeissa.
Täällä siis kirjoittelee melkein 17 vuotias lukion ekaluokkalainen, joten kaikki tälläiset asiat vaikuttavat vielä kovin etäisiltä, mutta kysyn nyt ettei sitten nakerra kun aineet on valittu. Anteeksi muuten, jos tuli jotan jo sanottua tai jo vastattua mutta en vain jaksa kahlata näin vakavaa threadia läpi, ainakaan putkeen.
Nyt tulee kyllä varmaan pari tyhmää kysymystä, mutta antaa mennä:
Miksi sitä fysiikkaa painotetaan pääsykokeissa kokoajan enemän ja enemmän? Ainakin omasta mielestäni keho on lähinnä kemiallista reaktiota.
Millä tavalla kemiaa, matikkaa, fysiikkaa ja biologiaa pitäisi painottaa, koska itse olen IB-lukiossa, eli valitsen aineita en kursseja. Luonnollisesti en voi ottaa kaikkia pitkinä.
:ja avautuminen:
Minkä v**un takia sitä ruotsia pitää vieläki lukea, ei sitä vi**u tartte jossaki s**tanan Sallan terveyskeskuksessa. S**tanan RKP ja muut ruotsalaiset haistakaa p*ska
Terveisin: 2. vuosi lääkiksellä ja hajoaa pakolliseen ruotsinkielen opiskeluun.
P.S. Niin ja niille joilla on jo joku koulutus taustalla niin vaikka olisitte yliopistossa jo suorittaneet ruotsinkielen testin niin lääkiksessä joudutte jokatapauksessa suorittaa uudestaan. Suomi on p*ska maa...
Itse en lukenut kemiaa 1 kurssia enempää lukiossa, biologiaa en ollenkaan ja mat/fys numerot 6-9 (ka jossain 8 paikkeilla ehkä) ja siellä lääkiksessä hengailen.. Voi ne tarvittavat asiat opetella itsekinIhan mielenkiinnosta:
Minkälaisia arvosanoja lääkikseen pyrkivillä ja siellä opiskelevilla on lukion matikasta, fysiikasta ja kemiasta? Rehelliset vastaukset tai ei vastausta ollenkaan, kiitos.
Ja vieläkin tärkeämpänä haluan tietää, että kuinka tärkeää lukiossa opiskeltu kemia on lääkikseen pyrkiessä, sillä tein itse huonon valinnan enkä jatkanut kemiaa 1. kurssin jälkeen. Kiinnostusta riittää niin pitkälle, että opiskelisin asiat vaikka valintakokeita ajatellen jälkikäteen itse.
Minkälaisia arvosanoja lääkikseen pyrkivillä ja siellä opiskelevilla on lukion matikasta, fysiikasta ja kemiasta? Rehelliset vastaukset tai ei vastausta ollenkaan, kiitos.