Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Tämä on tietysti akas tyhmä kysymys, mutta onkos ilman lukiota mahdollista pästä lääkikseen, jos Galenoksen pystyy omaksumaan? En ole hakemassa, mutta rupesi kiinnostamaan tuo menettely...
Miksikäs ei? Ei kai siinä mitään ongelmia tule...?

Kuinka moni päässeistä kävi valm. kurssin? ite semmone kuva, et aivan turhia jos kemia ja fyssa hallussa ja tilaa itseopiskelumatskat. Sanokaapa mielipiteitä...
Itsekin pääsin ilman kursseja. Edellisen vuoden itseopiskelumateriaalit ostin käytettynä, niistä oli hyötyä lähinnä kemian & fysiikan tehtävien osalta. Näistä oli kyllä jo todella vahva laskurutiini & teorian ymmärrys päällä kirjoitusten jälkeen, eli pystyi hyvin keskittymään bilsaan & muuhun nippelitietoon. Myös ne muutamat uudet kemian ja fysiikan sovellukset selvisivät ehkä paremmin.

Lapo sanoi:
Jaa ilmeisesti Tampereen hakusysteemit muuttunu viime vuonna, mut kaks vuotta sit pisteitä sai äikästä, matikasta tai reaalista (parempi) ja vieraasta kielestä (käytännössä varmaan parempi ruotsista tai enkusta). Ja ite pääsin sillon yo-todistus + pääsykoe -kiintiössä LEE:llä. En kyl oikein uskois et Tampereelle olis viime vuonna tarvinnu jo kolmea L:ää et torkasta olis hyötyä. Se olis aika suuri tasonnousu. Mut tuohonki kait vaikuttanee sitten se pääsykoemenestys... Uskoisin kuitenki et Gabriel voi ihan hyvin saada lisäpisteitä tosta todistuksestaan.
Jaajaa, tuolla lääkishakufoorumilla (älyvuoto.net) näitä joskus pyöriteltiin ja jonkun tekemien laskeskelmien perusteella tuon LLLE vetäisin, en tiedä menikö sitten päin metsiä.

No kaivelin sitten vielä sieltä nuo alkup. viestit:

Joku tällanen @ Älyvuoto sanoi:
Tampereen yliopisto, yleinen lääketiede
Yhteispisteet : 94
Koepisteet : 54.50

Erotus on 39,5 pistettä. Jos alkupisteesi jäävät sen alle, et olisi tänä vuonna hyötynyt niistä mitenkään. Vuosittain tietysti vaihtelua voi olla, mutta ei varmaan kovin suurta.
Lapo @ Älyvuoto sanoi:
Tampereen, jos niistä mitään ymmärrän. (äikkä C, reaali (vanha) ja pitkät matska ja englanti E. C:stä 4p, E:stä 6p, pitkät aineet, äikkä ja reaali saavat vielä kertoimen 1,5) Ja nyt vasta ymmärsin että noin simppelistihän voi tuon asian laskea että hyötyykö pisteistä vai ei. Eipä taida mun lapuista olla iloa tällä kertaa... Jos otetaan vaikka viimevuoden rajasta (39,5) mallia niin pitäisi olla kaikki neljä ainetta 1,5 kertoimen arvoisia ja arvosanat pitäisi olla LLLE jotta hyötyy lapuistaan...
Jotain tämmöistä siis, en kyllä osaa sanoa meneekö tuo sitten noin :lol2: . Täydet pisteet siis tuossa ilmeisesti 40p (4 ainetta, jokaisesta maksimi 6p, pitkistä aineista & äikkä & reaali + vielä kerroin 1,5 ja uudelle ylioppilaalle 4p lisää? Hmmhmm, nyt kyllä tämä tuntuu aika hämärältä, taitaa olla päin persettä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei munkaan mielestä ole pakko tuhlata rahojaan valmennuskurssiin, JOS hallitsee hyvin fysiikan ja kemian, ja pystyy ymmärtämään itse galenoksessa joissain kohdissa aika huonosti selitetyt uudet asiat. Loppu on pelkän biologian lukemista, jota pystyy itse tekemään kotona. Ei ne kurssit työtä tee kenenkään puolesta.
jos on epävarma, niin sitten varmaan ihan suositeltavaa kuitenkin käydä valmennuskurssi.

Loppu on pelkän biologian lukemista, jota pystyy itse tekemään kotona. Ei ne kurssit työtä tee kenenkään puolesta.
jos on epävarma, niin sitten varmaan ihan suositeltavaa kuitenkin käydä valmennuskurssi.

Tuo kaikki riippuu siitä miten kukin oppii parhaiten.. Itse en tahtonu tajuta IFAsta (oli silloin jotain vuosia sitten pääsykoe bilsankirja) paljoakaan. Kun taas sittenkun joku sen opetti mulle niin kaikki oli hyvinkin selvää.

Jotku vain oppii paremmin kurssilla kuin pelkästään kirjasta pänttäämällä.

Jäin tässä miettimään, ku alanvaihtoa olen harkinnut, kun lukiosta on se viisi vuotta jo aikaa, nii mitenkäs paljon lääkikseen pääsyyn tarvii sen Galenoksen ulkopuolista tietoa niiku kemiasta, fysiikasta jne.. Kemia kun muutenkin tuli aika lail kevyesti vedettyä tuolla lukiossa.

Vai koskeeko kysymykset kokeessa vain Galenosta, jota sitten on helpompi ymmärtää jos on kemiat ym. hallussa..?

Kokeen kaikkiin kysymyksiin löytyy periaatteessa vastaus Galenoksesta, tai viimeistään kokeen tausta/lisätiedoista. Tosin edellytetään että lukiosta on suhteellisen hyvin kemiat ja fysiikat käytynä. Pelkästä Galenoksesta todella vaikeaa ellei jopa mahdotonta IMO opiskella tarpeelliset kemiat ja fysiikat. Kirja kun ei paljon peruslaskuja & esimerkkejä tarjoa. Lähinnä tarvittavat kaavat, joita sitten pitää osata tarpeen mukaan käyttää.

Jäin tässä miettimään, ku alanvaihtoa olen harkinnut, kun lukiosta on se viisi vuotta jo aikaa, nii mitenkäs paljon lääkikseen pääsyyn tarvii sen Galenoksen ulkopuolista tietoa niiku kemiasta, fysiikasta jne.. Kemia kun muutenkin tuli aika lail kevyesti vedettyä tuolla lukiossa.

Vai koskeeko kysymykset kokeessa vain Galenosta, jota sitten on helpompi ymmärtää jos on kemiat ym. hallussa..?

Ite en oo ollu pääsykokeissa, mutta kun oon vanhoja kokeita katellu, niin fysiikkaa ja kemiaa on paljon. Ja galenoksen ulkopuiolistaki fysiikkaa saattaa olla.
Ja empiirisellä kokemuksella sanosin, että kaikkein eniten `hikareita` ja fyssiikka/kemian L:n oppilaita hakee lääkikseen(myös DI-opintoihin, mut enemmän lääkikseen).

Nyt on galenosta selailtu aikas paljon. Mikään aikomushan mulla ei vielä tänävuonna ole päästä kun on toi toinen tutkintokin vielä hiukan kesken, mutta menen vaan katsomaan missä mennään ja kuinpaljo tarvii ensvuonna panostaa, ja ehkä otan tämänkeväisellä lukemisellani sen uusien ylioppilaiden 4 pistettä kiinni. Muutama kysymys on silti herännyt:

-Kirjan johdannossa puhutaan että kaavoja ei tarvitse opetella ulkoa, miten on, sitooko tämä kysymysten laatijoita?
-Lyhyen matikan lukeneena en aatellut hukata aikaa ja lähteä opettelemaan integrointeja ym. ekstrapolointeja. Tarvitaanko niiden hallitsemista? Ainakin Turun lääkiksen sivuilla opiskelijavalinnan FAQissa sanottiin että lyhyellä matikalla pärjää.

Muuten on ihan mukavasti sujunu. Kirja on selkeä ja hyvin kirjoitettu. Vähän on kuitenkin saanut perehtyä uudestaan noihin lukion kemioihin. Onkos muuten muita galenoksen tankkaajia täällä?

lyhyellä matikalla pärjää.
kaavoja ei tarvitse opetella ulkoa, ja uskoisin että se sitoo kysymysten laatijoitakin. (eihän galenosta käytetä mihinkään muuhun kuin pääsykoetta varten) ja kokeessa saa kaavakokoelman käyttöönsä, kaikki mitä tulee tarvitsemaan ja enemmänkin kaavoja. Toisaalta jos niistä vähänkin tajuaa jotain ja harjoittelee jonkun verran laskemista niin aika hyvin pärjää ihan muistin varassa.

Osaisko joku vastata ku on sellanen tilanne itellä, että keväällä 2006 pääsin sisälle mut alotan nyt syksyllä 2007 eli olin 2006 lukukauden poissaolevana (intin takia). Niin tuleekohan sieltä yliopistolta automaattisesti uudestaan joku kirjelmä missä on nämä opiskelijamaksut tjsp. ja nämä muutkin aloittamista koskevat tiedot, vai pitääkö itse soitella tiedekuntaan, vai tuleeko kyseiset ilmoitukset vasta samaan aikaan kun uudet sisälle päässeet opiskelijat saavat tiedot.

Tuli vähän sekava mut anyway, niin ja kiitti jo etukäteen vastauksista :)

Ja galenoksen ulkopuiolistaki fysiikkaa saattaa olla.
Niin siis, tämä fysiikka on peräisin joko lukiosta, tai tehtävänannossa annetaan ohjeet esim. jonkun uuden kaavan käyttämiseksi. Kokeessahan käytännössä oletetaan, että lukiosta on pohjalla useampi fysiikan & kemian kurssi. Nämä asiat käydään galenoksessa läpi lähinnä esittämällä tarvittavat kaavat.

Osaisko joku vastata ku on sellanen tilanne itellä, että keväällä 2006 pääsin sisälle mut alotan nyt syksyllä 2007 eli olin 2006 lukukauden poissaolevana (intin takia). Niin tuleekohan sieltä yliopistolta automaattisesti uudestaan joku kirjelmä missä on nämä opiskelijamaksut tjsp. ja nämä muutkin aloittamista koskevat tiedot, vai pitääkö itse soitella tiedekuntaan, vai tuleeko kyseiset ilmoitukset vasta samaan aikaan kun uudet sisälle päässeet opiskelijat saavat tiedot.
Meikäläisellä täsmälleen sama tilanne, ja juuri muutama päivä sitten tuli yliopistolta (Kuopion siis) s-postia että kohta saa alkaa ilmottautumaan läsnäolevaksi. Ja jos en ihan väärin muista, niin kyllä sen "paksun" kirjeen (sis. kaiken tarvittavan informaation) pitäisi tulla vielä uudemman kerran. Rupee muuten jo pikkuhiljaa kohta vuoden odottelun jälkeen kutkutteleen ajatus siitä opiskelusta. Maistuu ihan vitusti suoraan sanottuna. :rock:

-Kirjan johdannossa puhutaan että kaavoja ei tarvitse opetella ulkoa, miten on, sitooko tämä kysymysten laatijoita?
-Lyhyen matikan lukeneena en aatellut hukata aikaa ja lähteä opettelemaan integrointeja ym. ekstrapolointeja. Tarvitaanko niiden hallitsemista? Ainakin Turun lääkiksen sivuilla opiskelijavalinnan FAQissa sanottiin että lyhyellä matikalla pärjää.

Muuten on ihan mukavasti sujunu. Kirja on selkeä ja hyvin kirjoitettu. Vähän on kuitenkin saanut perehtyä uudestaan noihin lukion kemioihin. Onkos muuten muita galenoksen tankkaajia täällä?
Kuten sanottu, kokeessa on kaavakokoelma (2-3s) josta sitten pitää vain osata poimia oikeat oikeisiin tehtäviin. Lyhyellä matikalla pärjää. Matemaattisesti vaikeimmat asiat ovat varmaan logaritmi & eksponentti yhtälöiden ratkaisua. Itseasiassa en ole ihan varma onko näitäkään, jossai radioaktiivisuus laskuissa voisi olla. 2. asteen yhtälöitä voi myös tulla vastaan.

:eek: Vai on kirja selkeä. Olet ihan ensimmäinen kuka noin sanoo. Kaikki muut ovat todenneet sen olevan täynnä virheitä, ja paikkapaikoin ihan sekavasti kirjotettua. :lol2:

Meikäläisellä täsmälleen sama tilanne, ja juuri muutama päivä sitten tuli yliopistolta (Kuopion siis) s-postia että kohta saa alkaa ilmottautumaan läsnäolevaksi. Ja jos en ihan väärin muista, niin kyllä sen "paksun" kirjeen (sis. kaiken tarvittavan informaation) pitäisi tulla vielä uudemman kerran. Rupee muuten jo pikkuhiljaa kohta vuoden odottelun jälkeen kutkutteleen ajatus siitä opiskelusta. Maistuu ihan vitusti suoraan sanottuna. :rock:

Hitto täs alkaa jo itekki hermoilemaan, et koskahan tulee jotain e-mailia tai tavallista postia sieltä (siis ouluun meen opiskeleen) :D Mulla kans sama homma, et ei millään malttasi enää odottaa et pääsis alottamaa... Onko sulla jo tietoa asuntopuolesta? Ite saan ehkä tod. näk. kaverin kans 2 hengen solun, mut varmuutta ei vielä oo...

:eek: Vai on kirja selkeä. Olet ihan ensimmäinen kuka noin sanoo. Kaikki muut ovat todenneet sen olevan täynnä virheitä, ja paikkapaikoin ihan sekavasti kirjotettua. :lol2:

Liekkö sitten uudessa painoksessa tehty parannuksia.. Toisaalta, oon nyt kolmevuotta oikiksessa lukenut kirjoja kirjoittajilta joista vain harvoilla on minkäänlaisia verbaalisia lahjoja vielä kun alalla on vähä sellanen tapa että jos asian voi sanoa vaikeasti niin se sitten kanssa sanotaan niin...

Pääsykoekirjat oli aikanaan tätä samaa huttua, ja kun vielä jokavuodeks tehtiin uudet niin ei paljon laatuun kiinnitetty huomiota. Se on varmaan sitte se mihin vertaa. Tottahan aluks ne kemia+fysiikkaosuudet meni vahvasti yli hilseen, mutta se tuskin johtui huonosti tehdystä kirjasta... :rolleyes:

Hitto täs alkaa jo itekki hermoilemaan, et koskahan tulee jotain e-mailia tai tavallista postia sieltä (siis ouluun meen opiskeleen) :D Mulla kans sama homma, et ei millään malttasi enää odottaa et pääsis alottamaa... Onko sulla jo tietoa asuntopuolesta? Ite saan ehkä tod. näk. kaverin kans 2 hengen solun, mut varmuutta ei vielä oo...
Ääh ei sitä ny hermoilla kannata. ;) Eiköhä sieltä infoo tuu. Asuntopuoli näyttää tällä hetkellä siltä että Kuopaksen kautta soluun menen alkuun, ja ainakin omana ajatuksena olis sitten löytää vaikka omalta vuosikurssilta pari kämppistä joiden kanssa vois paremman huoneiston ettiä. Todennäköisesti yksityisiltä markkinoilta. Tai siis mistä muualta niitä voiskaan ettiä. Saa vielä nähdä pääseekö pari kaveria sisään tänä(kään) vuonna. Jos pääsevät niin siinä on sitten varmaan kämppiksiä.

Liekkö sitten uudessa painoksessa tehty parannuksia..
Kyl me varmaan samaa painosta ollaan lueskeltu. 6.? (En oo ihan varma, mutta 7. painoskin saattaa olla, sisällössä ei kuitenkaan pitäisi olla mitään eroja. Se on vaan joku lisäotanta kun ovat loppuneet kesken ja painokseksi onkin lätkäisty 7. :rolleyes: )

Ääh ei sitä ny hermoilla kannata. ;) Eiköhä sieltä infoo tuu. Asuntopuoli näyttää tällä hetkellä siltä että Kuopaksen kautta soluun menen alkuun, ja ainakin omana ajatuksena olis sitten löytää vaikka omalta vuosikurssilta pari kämppistä joiden kanssa vois paremman huoneiston ettiä. Todennäköisesti yksityisiltä markkinoilta. Tai siis mistä muualta niitä voiskaan ettiä. Saa vielä nähdä pääseekö pari kaveria sisään tänä(kään) vuonna. Jos pääsevät niin siinä on sitten varmaan kämppiksiä.
Joo mullaki se tilanne, et psoassilta ne yrittää mua ja mun kaveria samaa soluun jos sattuu hyvä säkä että vapautuu 2 hengen solu, muuten otan sitte normi solun psoassilta ja peukut pystys toivon et tulis hyvä kämppis :D Psoassilla pitää ensi olla solus ennenkö voi päästä yksiöön, tavoite on päästä psoassilta yksiöön (jotka ei oo hirvee kalliitakaan) n. vuoden parin päästä... Ei viitti yksityisellekkään mennä ku sitte ei pääse noihin psoassin yksiöihin ennenkuin on ollut niitten solukämpässä... :)

Onko pakkiksella muita Ouluun lääk. pyrkijöitä tai jo opiskelevia?

:D Pitää muuten katella sit joskus et tuleeko excursioita tai jotain muita reissuja (Medix? (lääkisten olympialaiset) :lol2: ) Ouluun, vois olla iha rentoo heittää läppää "IRL".

:D Pitää muuten katella sit joskus et tuleeko excursioita tai jotain muita reissuja (Medix? (lääkisten olympialaiset) :lol2: ) Ouluun, vois olla iha rentoo heittää läppää "IRL".

Juu mut erottaa kyllä joukosta oon se penahaukka pelle :D ;)

Oli sitte tämmönen koe tällä kertaa... ei jääny kovin hyvä fiilis :( Mites muilla pakkislaisilla meni?

Ps. Olihan siellä yks mavekysymys lopussa :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom