Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä tuo on vissiin ihan totta että fysiikkapainotteisella kokeella kosiskellaan poikia sisään. Mutta fysiikan & matematiikan hallitseminen yleensäkin osoittaa jonkinlaista loogista päättelykykyä, ainakin nuo soveltavat osat. Ja sitä tarvitaan, laskuja ei nyt sinänsä niin kauheasti. Tosin jonkun lukio matskanhan voi opetella ihan ulkoa, ei siihen hirveitä vaadita. Ja fysiikassa oikeastaan sama homma. Mutta voi niitä päätelläkin, kunhan perusasiat hallitsee. Että vähän kakspiippuinen juttu. Biologiahan on taas lähinnä pelkkää ulkoa opettelua. Tämäkin kyky on tarpeen, mutta yksinään kovin turha. Tällaisen käsityksen olen minä saanut.

PS. Näin se juhannus tässäkin menee. Juuri tulin kaverilta (autolla) juhannusillasta, ja ihan hyvältä päätökseltä jälleen tuntuu etten viinaan koskenut. Huomenna pystyy taas aamulla paukuttaan HIITiä muiden kärvistellessä kanuunassa. Jee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä tuo on vissiin ihan totta että fysiikkapainotteisella kokeella kosiskellaan poikia sisään. Mutta fysiikan & matematiikan hallitseminen yleensäkin osoittaa jonkinlaista loogista päättelykykyä, ainakin nuo soveltavat osat. Ja sitä tarvitaan, laskuja ei nyt sinänsä niin kauheasti. Tosin jonkun lukio matskanhan voi opetella ihan ulkoa, ei siihen hirveitä vaadita. Ja fysiikassa oikeastaan sama homma. Mutta voi niitä päätelläkin, kunhan perusasiat hallitsee. Että vähän kakspiippuinen juttu. Biologiahan on taas lähinnä pelkkää ulkoa opettelua. Tämäkin kyky on tarpeen, mutta yksinään kovin turha. Tällaisen käsityksen olen minä saanut.

PS. Näin se juhannus tässäkin menee. Juuri tulin kaverilta (autolla) juhannusillasta, ja ihan hyvältä päätökseltä jälleen tuntuu etten viinaan koskenut. Huomenna pystyy taas aamulla paukuttaan HIITiä muiden kärvistellessä kanuunassa. Jee.

Niin no jos kokeessa lasketaan enemmän fysiikkaa kuin kuuden vuoden aikana koulussa, niin ei se nyt ihan soveltuvuutta alalle testaa... Loogista päättelykykyä kyllä juu.
Monia fysiologian asioita saa kyllä soveltamalla ja tietämällä asioiden vierestä, ei sitä kaikkea voi millään ulkoa alkaa opettelemaan.

Niin no jos kokeessa lasketaan enemmän fysiikkaa kuin kuuden vuoden aikana koulussa, niin ei se nyt ihan soveltuvuutta alalle testaa...

Juu, tuodaanpa omaa näkökantaa. Lääketiedehän perustuu hyvin pitkälle luonnontieteisiin eli fysiikkaan ja kemiaan, joten IMO ne on syytä osata jo sen takia.

Tietty niitä erikoistumisaloja on niin paljon, että nuista ei vält. ole hyötyä kaikissa tehtävissä, mutta esim. tutkijalle/tutkimustehtävissä olevalle nuiden hallinnan luulis olevan elinehto.

No se taas riippuu että mitä tutkii. Enkä itseasiassa edes usko kovin monen tutkijan tekevän yhtään mitään lukion fysiikan/kemiankaavoilla. Itse lääkiksessähän ei uusia kaavoja "opetella". Ehkä pari jossain radiologiassa. Kemiassa voi jotain myös tulla vastaan. Mutta kyllä meikäläisellä ainakin kun lukiota muistelee niin todella usein jokin kaava tuki sitä teoriaa sillä tavalla, että se auttoi ymmärtämään mitä esim. jossain reaktiossa tapahtuu. Vaikka eihän nuo lukion jutut vielä mitään monimutkaisia tosiaan ole.

Milloinhan mahtaa muista yliopistoista tulemaan noita valintoja? Turun tuloksia jännitetään täällä. Viime vuonna tuli ainakin hieman ilmoitettua aikaisemmin. Viittiiskö porukka ilmotella, jos postiluukusta tipahtaa valintatulokset...

Itse oon nyt jo alkanut lukea Galenosta ensi vuoden pääsykokeisiin, kun se on kuulemma niin vaikea. Ja hemmetti kun jo ensimmäisen 50 sivun jälkeen tuntuu, ettei tästä tule yhtään mitään. Kemiasta tulee paljon sellaista vastaan, mitä lukiossa ei ole ollenkaa opetettu, sitten silmäilin vähäsen näitä fysiikan laskuja yms., siinäkin sama juttu. Vaikka lukiossa oon saanut molemmista aineista ysejä ja joskus 10, niin en kuitenkaan tajua paljonkaan Galenoksen jutuista. :( Uutta asiaa tulee paljon, eikä sitä selitetä kunnolla edes, vaan oletetaan, että kaiken oppii sekunnissa. En tiedä enää, että kannattaako edes yrittää, kattoo nyt ensin, et mitä tulee yo-kirjoituksista. Että onnea vaan kaikille päässeille, pakko myöntää, että olette todella fiksuja :) Jos jollain on jotain vinkkejä galenoksen lukemiseen, niin olisin kiitollinen avusta ;)

No ei sitä todellakaan ole tarkoitus sekunnissa oppia. Kyllä sen kuuluukin haastava olla, jos ei galenosta pysty edes monen kuukauden aikana opettelemaan, voi sitten lääkiksessä olla vähän vaikea pärjätä...
Huonostihan siinä asiat selitetään, eli valmennuskurssille tai sitten vaihtoehtoisesti jos tuntee jonkun joka osaa vähän selittää hankalia asioita...kuten esimerkiksi minä näin netin välityksellä :)
(mikäli jaksan)

VITTU JEAH! Ovi Turun hammaslääkikseen aukesi! :D Ei perskele ku jännitti avata tota pdf:ää, missä luki sisällepäässeet. Olin noin 80% varma, etten pääsis mut hyvä näin!

Tällä kertaa täälläkin kilistellään.

Onnittelut kaikille sisäänpäässeille ja valitteluni niille, jotka eivät tänä vuonna päässeet. Ei se maailma siihen lopu. Aina tulee ensi vuosi ja välivuosikin voi olla hemmetin positiivinen kokemus.

Näinhän siinä kävi, että minäkin löysin oman nimeni listasta :) Meinasi välillä usko loppua ihan täysin (ja loppuikin), mutta nyt voi olla tyytyväinen. Syksyllä nähdään! :kippis1:

VITTU JEAH! Ovi Turun hammaslääkikseen aukesi! :D Ei perskele ku jännitti avata tota pdf:ää, missä luki sisällepäässeet. Olin noin 80% varma, etten pääsis mut hyvä näin!
Welcome aboard. Kuten myös muille kenellä kävi "tsäkä". Ei vaa, vitut siinä mitää tsäkää ollu, ollaan vaan niin päälliköitä. :david: Teitte sen mitä vaadittiin. Seuraaviin Medixeihin (lääkisten väliset olympialaiset) otetaan joku oma laji. Tai sit ei, mut onnee kuitenkin. :D :kippis1:

Ja PS. kun siellä jossain vaiheessa koulua tulee varmasti puheeksi jossain yhteydessä muskelin kasvatus yms. niin valistakaa koko kurssia jotenkin, että eivät sitten ole sormisuussa kun vastaanotolle tulee joku vähän pattia kasvattanut henkilö ja sanoo syövänsä vaikkapa lisäproteiinia. Etteivät automaattisesti leimaa tätä piikittäjäksi, ja pidä moraalisaarnaa. Eihän "normilääkäri" mistään raudan kolistelusta mitään tiedä. :lol2: Tämä on minun vakaa aikomus.

Täällä myös yksi, joka olisi kiinnostunut ostamaan erilaisia laskuharjoituksia.
Jos joltain löytyy ja haluat päästä eroon niin laitahan esimerkiksi privaa tulemaan :)

Kyselin Turusta omia pisteitäni ja ajattelin pistää ne tänne näkyville jos joku Helsinkiin pyrkivä haluaa vielä spekuloida mahdollisuuksiaan.

Eli skaalattuja pisteitä tartti sisäänpääsyyn 59,75 ja yhteispisteitä 91,25. Skaalauskerroin on omista pisteistä laskettuna n.0,605 eli sisäänpääsyyn vaadittiin 98,75 raakapistettä. Nuo kaksi viimestä siis on mun laskemia eli saattaapa olla väärinkin.

Sen voisi vielä lisätä että ainakin omalla kohdalla pisteiden laskeminen meni pahasti mäkeen, mutta onneksi laskin omat pisteeni alakanttiin. Lopullinen raakapistemäärä oli nimittäin 17,5 pistettä korkeampi kuin omassa "arvostelussani" :D

Onnittelut kaikille, joiden työnteko palkittiin.

Oma nimi löytyi myös Oulun listalta, molemmat kiintiörajat ylittyivät kirkkaasti. Näköjään sitä pystyy pitkän inttivuoden jälkeenkin lukemaan itsensä ensimmäisellä yrityksellä sisään.

Ei malta odottaa, että pääsee käärimään hihat ja paiskimaan lisää töitä. Tavoitteena on oppia oikeasti kaikki mahdollinen, eikä vain nollat taulussa palloilla kursseista läpi minimivaatimuksilla. Nyt alkaa se 6v + erikoistuminen opiskelu, mitä onkin jo vuosi odoteltu. :thumbs:

Onnea kaikille sisäänpäässeille!
Jessus, toisaalta sitä itsekin vielä haluaisi koittaa, mutta hyvä näinkin, pääasia että on itse tyytyväinen.
Toisaalta sitä miettii, että kuus vuotta + erikoistuminen, jaksaako sitä saakeli kukaan lukea noin pitkään?!
Ei ihan normaalikaan voi olla jos kymmenen vuotta lukee kirjoja? :D
Tosin kyllähän se palkitsee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom