Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Jeppis. Arvelinkin että tuosta väikkärivaatimuksesta erikoistumiseen nähden tulee sanomista, ja sanoinkin tuon näköjään liian kärkkäästi että väikkäri olisi "jopa pakollinen", olisi pitänyt se jättää pois.
Olen kuunnellut palopuheita kummankin puolesta: "on pakollinen!" ja "ei ole pakollinen!" Ja totuushan on varmasti tapauksesta riippuen joko jompaa kumpaa tai jotain siltä väliltä. Väikkäriä suosittelevilla on ollut yhtenä pointtina tuo tulevaisuuskortti: voi olla että panokset kovenee tulevaisuudessa.
TJJ toikin tuossa hyvin esille miten vähän väikkärin tekeminen huonoimmassa tapauksessa tekijäänsä hyödyttää. Huomautan Lapolle että meriitin perässä väikkäreitä tekevien lisäksi on olemassa mahdollisuus tehdä tutkimusta muista syistä.

Mielestäni Lapo sun pitääkin ensin miettiä haluatko tehdä tutkimusta ja jos haluat niin teetkö sitä väikkärin vai itse tutkimuksen vuoksi, eikä miettiä sitä missä vaiheessa sun kannattaisi se väikkäri tehdä. Ei ehkä ole oikea lähtökohta miettiä tällaisia asioita sen pohjalta että "kun ei sitten vanhanakaan sitä varmaan enää jaksa alkaa värkkäilemään..."

Olen TJJ:n ja jänkäkoiran kanssa samaa mieltä että väikkäriä on typerää tehdä jos se suuri työmäärä jonka sen eteen teet ei sitten jokapäiväiseen työhösi vaikuta mitenkään positiivisesti. Se ei samalla myöskään liiemmin edistä tiedettä jos tutkimukset jättää pelkkään väikkäriin. Tuloksena tosiaankin paljon turhaa työtä itselle, vähän hyötyä kenellekään... ja musta hattu.

Täällä Oulussa väikkärin tekee perusopintojen aikana muutamat ihmiset per kurssi, eli en sanoisi että yleistä on. En tiedä missä välissä suurin osa ihmisistä väikkärinsä tekee. En näe että siihen on olemassa mitään parasta mahdollista "peliliikeaikaa" jos sitä Lapo ajoit takaa.

Lapo, miksi olet miettinyt erikoistumisia ja väikkäreitä noin tarkkaan? En millään tavalla halua kritisoida mutta on vaikeuksia vastailla kysymyksiisi kun en itse ole koskaan ajatellut noita asioita noin. Tuntuu että olet nyt tekemässä uraasi huipulta pohjaa kohti. Oletko missä vaiheessa opintoja? Ikäsi perusteella korkeintaan aloittanut?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielestäni Lapo sun pitääkin ensin miettiä haluatko tehdä tutkimusta ja jos haluat niin teetkö sitä väikkärin vai itse tutkimuksen vuoksi, eikä miettiä sitä missä vaiheessa sun kannattaisi se väikkäri tehdä. Ei ehkä ole oikea lähtökohta miettiä tällaisia asioita sen pohjalta että "kun ei sitten vanhanakaan sitä varmaan enää jaksa alkaa värkkäilemään..."
Täytyy kyllä sanoa että en ehkä ajattele maailman tiedeyhteisön parasta jos jotain tutkimuksia teen...
Lapo, miksi olet miettinyt erikoistumisia ja väikkäreitä noin tarkkaan? En millään tavalla halua kritisoida mutta on vaikeuksia vastailla kysymyksiisi kun en itse ole koskaan ajatellut noita asioita noin. Tuntuu että olet nyt tekemässä uraasi huipulta pohjaa kohti. Oletko missä vaiheessa opintoja? Ikäsi perusteella korkeintaan aloittanut?
:lol2: Opinnot alkavat ensi syksynä. Ei tässä nyt mitään tulevaisuuden suunnitelmia onneksi ratkota.

Ajattelin vain kysäistä, kun rupesi vain kiinnostamaan, sillä joskushan noita asioita pitää kuitenkin miettiä. Ja tottakai haluan tietää asiasta. Kyselisin varmaan aivan samalla tavalla jos en olisi päässyt lääkikseen ja sen sijaan DI opinnot alkaisivat. Tosiassa nämä keskustelut voidaan ottaa vakavaksi puheenaiheeksi sitten ehkä aikaisintaan sen 6v kuluttua. Voi asiat näyttää hieman toisenlaisilta silloin. Toisaalta kyllä eräs kaveri Helsingissä (aloitti siis viime syksynä, itse kävin tällöin intin) puheli jotain että aikoo ehkä tässä peruskoulutuksen aikana alkaa väsäilemään ko "teosta" ja meikä oli siihen että :eek: . Miten jaksat/pystyt, eikö mene juurikin tuo mainittu "elämän paras aika" ihan hukkaan?

Mutta jos totta puhutaan niin olen kyllä alustavasti ajatellut väitöskirjasta että miksipä ei? Jos todella pääsisin tutkimaan jotain minua kiinnostavaa asiaa (jotain esim. punttailuun tms. liittyvää) niin miksipä tosiaan ei? Ja miksi en tähtäisi korkealle? Tullaanko sieltä lujaa sitten alas... Ehkäpä, mutta so far,so good. Kuten sanottu, siperia opettaa. Olen vissiin sen luonteinen että haluan kokeilla rajojani, ja katsoa miten pitkälle sitä pääsee jos oikein pistää itsensä likoon. Koulua on myös tullut jo pidemmän aikaa käytyä sillä mielentilalla että pidetään arvosanat (näitä ei ehkä ihan väikkäriin voi verrata, mutta you get the point) sillä tasolla että niiden takia en joudu hylkäämään jotain opiskelupaikkaa/työtä. Ehkä ajattelen vielä näin, kun kuulen että mahdollisesti duunia on enemmän tarjolla tohtoreille. Ihan kuin sitä ei olisi lisensiaateille. Joudun todennäköisesti vielä opiskelujenkin aikana toteamaan että töitä on enemmän kuin pystyn tekemään. Katsellaan sitten parin yliopistovuoden jälkeen näyttääkö maailma toisenlaiselta. Hyvin todennäköisesti näyttää.

Tulipa oikea megapostaus. :D Carter vedit tämän nyt ihan liian vakavaksi, ei meikä näin tosissaan kysellyt.

Niin, ja unohtui tuosta että TJJ esitti postauksessaan juuri niitä seikkoja, jotka myös oli mielessä. Eli ajattelin että voiko tohtorin tittelistä tulla tosiaan vain se titteli, ilman sen kummempia vaikutuksia käytäntöön. Mutta nyt nukkumaan... ZZZZ

Mä kyllä ymmärrän tuon väitöskirjan tekemisen ja tutkimuksen ehkä vähän eri tavalla kuin useimmat täällä. Väitöskirja oli sata vuotta sitten tieteellisen uran huipentuma, mutta kyllä se nykyään on lähes joka alalla (pl. jotkut humanistit jotka tekevät sitä tyyliin 20 vuotta) käyntikortti ja peruskoulutus johonkin tietynlaiseen työhön. Ihan varmasti lääketieteen tohtorille, joka ei kuitenkaan ole päätoimisesti tutkijalääkäri, on paikkansa ammattikunnassa. Kun noita isojen yliopistosairaaloiden spesialistien cv:itä selailee niin kyllä siellä useimmiten kunkin alan huipuilla on tittelinä tohtori/professori/dosentti ja erikoislääkäri. Eikö se nyt ole lähes itsestäänselvää että jollain erikoislääketieteen alalla nille huipuille on hyödyksi omata valmiudet olla perillä alan uusimmista tutkimustuloksista.

Eikä sen väikkärin nyt välttämättä tarvitse olla mikään statusta nostattava juttu. Jotkut saattaa vaan olla niin kiinnostuneita joistakin aloista että tekee mieli selvittää ja hallita se ala mahdollisimman hyvin. Onhan näitä hukkatohtoreita muillakin aloilla, esim. Koneen toimitusjohtajana istuu sellainen.

Lapolle: Aivan aivan. Sain vain sellaisen kuvan noista kysymyksistäsi että olet jo suunnittelemassa missä vaiheessa pitäs tehdä väikkäriä ja missä vaiheessa erikoistua vaikka et vielä tiedä mitä ko asiat käytännnössä tarkoittavatkaan. Kyseleminenhän on aivan oikein tosiaan. Hyvä asenne ja selkeet päämäärät sulla tuntuu olevankin opiskeluun!

Preklinikasta oma mielipiteeni on että tää on helpompaa kuin lukiossa. Siinä mielessä että ei ole yhtä pitkiä päiviä kuin lukiossa, opiskelutahti on usein löysempi joskus kyllä kiireinen, eikä asiatkaan mielestäni yhtään vaikeampia. Eli uskon että kun lukiosi on menny hyvin niin hyvin menee täälläkin!

Jos olet miettinyt tutkimuksen tekemistä, oli sitten tiedeyhteisön parhaaksi tai vain väikkärin saamiseksi, niin suosittelen että osallistut tutkijalinjalle tai vastaavalle mikäli sellainen järjestetään. Se ei tarkoita että pitäisi alkaa tekemään tutkimusta vaan saat siellä tietoa mitä tutkimus on, miten sitä käytännössä tehdään ja mitä tutkimusaiheita siellä opiskelupaikkakunnallasi tarjotaan. Siinä ei häviä mitään, itse asiassa saa pari opintopistettäkin varmaan siitä kurssista. Toisena vinkkinä sellainen että koska syvärit pitää tehdä jostakin tutkimusaiheesta, niin voisi olla fiksua alkaa tekemään niitä syväreitä mahd aikaisin, koska opintojen alussa on ihan hyvin aikaa tehdä niitä, ne on sitten pois alta, ja tärkeimpänä siksi että jos tutkimusta haluat jatkaa niin voit sitten mahdollisesti jatkaa siitä syväriaiheesta, joko väikkäriin asti tai pidemmälle. Näin sinulla on siis hyvä alku tutkimukselle jo aikaisessa vaiheessa opintoja.

Mä kyllä ymmärrän tuon väitöskirjan tekemisen ja tutkimuksen ehkä vähän eri tavalla kuin useimmat täällä. Väitöskirja oli sata vuotta sitten tieteellisen uran huipentuma, mutta kyllä se nykyään on lähes joka alalla (pl. jotkut humanistit jotka tekevät sitä tyyliin 20 vuotta) käyntikortti ja peruskoulutus johonkin tietynlaiseen työhön. jne....

On on, emme sitä väitäkkään.

Mutta se, että jollakin lukee käyntikortissa lääketieteen tohtori ei kerro oikeastaan yhtään mitään. Se kertoo vain sen, että joskus on väitellyt, mutta ko henkilön käytännön osaamisen suhteen pelkkä LT merkinnän informaatioarvo on tasan nolla. LT psykiatrin väitöskirja voi olla hyvinkin jostain gynekologisen syövän molekyylijutuista (ja ei, en keksinyt tätä esimerkkiä päästäni)..

Joo, vissiin on olkapääni, polveani & selkääni tohtoroineen liikuntaylilääkärin väitöskirja naistentaudeista...

Joo, vissiin on olkapääni, polveani & selkääni tohtoroineen liikuntaylilääkärin väitöskirja naistentaudeista...

Se ei oikeasti edes ole harvinaista, että väitöskirja on ihan jostain muusta kuin oma erikoisala on..

Toisena vinkkinä sellainen että koska syvärit pitää tehdä jostakin tutkimusaiheesta, niin voisi olla fiksua alkaa tekemään niitä syväreitä mahd aikaisin, koska opintojen alussa on ihan hyvin aikaa tehdä niitä, ne on sitten pois alta, ja tärkeimpänä siksi että jos tutkimusta haluat jatkaa niin voit sitten mahdollisesti jatkaa siitä syväriaiheesta, joko väikkäriin asti tai pidemmälle. Näin sinulla on siis hyvä alku tutkimukselle jo aikaisessa vaiheessa opintoja.
Syvärit? Joku pakollisiin opintoihin sisältyvä "syventävä" tutkielma tms.?

EDIT: Joo löytyipä vielä hyvä linkki kun rupesin ihan googlettamaan asian tiimoilta: http://www.uta.fi/jarjestot/tlk/e-flatus/2005-2/kysymyksia.html

Onkos täältä kuinka moni opiskelemas oulun lääketieteellises? Onko tietoa mitenkä hyvin siitä yliopistollisessairaalan/lääketieteellisen tiedekunnan lähistöltä saa asuntoja? Itellä alkaa syksyllä 07 opiskelut siellä? Onko esim. Peltolan alueelta kuinka vaikea saada yksiötä? Ja sitte sellanen kysymys et pystyykö sitä kämppää hakemaan jo nyt ku mulla on se paikka jo sieltä ja pitääkö se vastaanottaa heti ku tarjotaan vai voisko sitä "varata"?

http://www.psoas.fi/

Varmaan avittaa...

Täällä sama tilanne, Kuopioon vain näillä näkymin suuntaudun (käväisen ehkä koettamassa onnea vielä Tampereella). Hain ekan kerran jo tammikuussa, ja pari päivää sitten uusin tuon hakemuksen. Luulisin olevani ihan hyvissä kohdin jonoa siellä, ja kun tästä vuosi menee etiäpäin niin asuntoja kaiken järjen mukaan vapautuu ja meikällekin sieltä kämppä löytyy...

Ja :offtopic: :wall: vittukun ei nukuta, päikkärit teki tepposet. :(

Itsekin olen Ouluun hakemassa nyt keväällä. Missä vaiheessa kannattaa laittaa tuonne psoasille hakemus, jos menen armeijaan ensi kesänä ja näin ollen opiskelut alkais vasta vuoden 2008 syksyllä?

Itsekin olen Ouluun hakemassa nyt keväällä. Missä vaiheessa kannattaa laittaa tuonne psoasille hakemus, jos menen armeijaan ensi kesänä ja näin ollen opiskelut alkais vasta vuoden 2008 syksyllä?

Eiköhän se kannata laittaa mahdollisimman aikasin, niin on jotain toivoakin yksiön saamisesta.

Mie sain asunnon täältä Oulusta kun olin vielä armeijassa Sodankylässä. Homma meni sillai nätisti, että valtio makso vuokran tuolta armeija-ajalta just sen vuoksi, että kotiutumisen jälkeen olis ollu aika myöhästä alkaa enää kämppää hommaamaan.

PSOAS:lle kannattaa laittaa hakemus vaikka heti ja tarkkailla sitten, että miten helposti se kämppä irtoaa. Hakemuksen jätön jälkeen kannattaa soitella toimistolle, sillä se helpottaa asunnon saamista vaikkei ehkä saiskaan.

PSOAS ei vissiin kovin helposti ensiasunnoksi anna yksiöitä, joten solusta joutuu ehkä alottaan. Toinen vaihtoehto on lääkiksen vieressä olevat Sairaalanrinteen asunnot, joita vuokraa Oulun Medikiinteistöt Oy.

Jeah, tänään alko Galenoksen luku. Ei jaksanut tossa kirjoitusten aikana sitä vielä lueskella, ja vasta eilen ton kirjan käteeni sainkin. :) Ajattelin kerran ton lukasta läpi ennen valmennuskurssia, joka alkaa 2.4. Yhteensä olis tarkoitus varmaan joku 3-4 kertaa lukasta läpi. Samalla tietysti tehtäviä harjoitellen.

Millaiset lukusuunnitelmat muilla lääkikseen hakijoilla on? Miltä on Galenos maistunut? Nää muutamat kymmenet sivut alussa on tuntunut kohtuullisen ymmärrettäviltä vielä. Saa nähä mitä hauskaa on vielä edessä. :D

Jeah, tänään alko Galenoksen luku. Ei jaksanut tossa kirjoitusten aikana sitä vielä lueskella, ja vasta eilen ton kirjan käteeni sainkin. :) Ajattelin kerran ton lukasta läpi ennen valmennuskurssia, joka alkaa 2.4. Yhteensä olis tarkoitus varmaan joku 3-4 kertaa lukasta läpi. Samalla tietysti tehtäviä harjoitellen.

Millaiset lukusuunnitelmat muilla lääkikseen hakijoilla on? Miltä on Galenos maistunut? Nää muutamat kymmenet sivut alussa on tuntunut kohtuullisen ymmärrettäviltä vielä. Saa nähä mitä hauskaa on vielä edessä. :D

Ei muutaku jaksamista luku urakkaan ja onnea tulevaan pääsykokeeseen :thumbs:

Kyllä se Galenos aika helppo lukusena pysyykin paitsi muutamaa paskamaista kohtaa lukuunottamatta ;)

Ei muutaku jaksamista luku urakkaan ja onnea tulevaan pääsykokeeseen :thumbs:

Kyllä se Galenos aika helppo lukusena pysyykin paitsi muutamaa paskamaista kohtaa lukuunottamatta ;)
Kiitoksia! :)

Kuinkas paljon ite opiskelit saadaksesi opiskelupaikan?

Itse aloittelen nyt toista kertaa lukemaan läpi, eka kerta meni alleviivaillessa :) itseopiskelimateriaaliakin tilasin, pitäisi olla vino pino laskuja (kuvainnollisia :)) tulossa. On Galenoksessa kyllä välillä ihan hämäriä sutkautuksia keskellä asiatekstiä, välillä jopa hymähtää ja se on jo paljon pääsykoekirjan ollessa kyseessä. Laskuihin oon panostanu/panostan, ärsyttää se nippelitiedon määrä ja tieto siitä että juuri niitä ilmeisesti kysellään kokeessakin :/ voimia kaikille lukemiseen!

EDIT: Oho, kaksi markkaa täynnä \,,/

ei se mikään nippelitietokoe ollut ainakaan viime kerralla, ihan hyvin mittasi osaamista varmasti. Ei galenoksesta kuitenkaan silti voi jättää mitään asiaa opettelematta, siinä on kaikki tärkeää.
väitän, että jos galenosta ei kykyne tarpeeksi hyvin opettelemaan muutamassa kuukaudessa, että pääsee kokeesta läpi (edes toisella tai kolmannella yrityksellä), niin tuskin lääkiksessä opiskelussakaan pärjäisi, uutta asiaa kun tulee jatkuvasti vähintään samaa tai nopeampaa tahtia kuin pääsykokeisiin lukiessa, kannattaa varautua työntekoon. :whip:

Enpä tuosta tiedä. Todella monet ovat sanoneet että pääsykoe on ainakin ensimmäiseen pariin vuoteen se vaikein asia. Viime vuoden koe oli IMO jotenkin erilainen kuin aiemmat. En ole aivan varma, mutta pientä fysiikka painotusta saattoi olla silloin (ja ehkäpä tulevassakin). Tällä haetaan enemmän miehiä sisään (nykyisin jotain ~2/3 naisia). Nippelitietoakin kyllä oli pariin otteeseen. Olikohan jotain sellaista että paljonko promille alkoholia nostaa veren osmolaliteettia (17 mOsm/kg ;) ).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom