Lääkäreiden suhtautuminen nuoriin (avautuminen)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reme
  • Aloitettu Aloitettu
Yksi isompi leikkaus niin, avot, sillä on saatu on 10-20 vuoden vakuutusmaksut kulutettua.
Juuri näin. Itsellä on kaksi verkkokalvoleikkausta takana. Yksityinen puoli pisti lähetteen yliopistollisen sairaalaan, koneisto toimi helvetin hienosti ja nopeasti, näkö säilyi järkevänä ja hintaa ei operaatioille tullut sitten mitään. Maksan mielelläni veroja ja vakuutusmaksuja lopun ikäni ja ihan vapaaehtoistyönä vittuilen veroista valittaville ihmisille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TJJ sanoi:
Hyi. Olen tässä ollut sairaalalla lähettinä toista kuukautta, ja aika hektiseltä meno on varsinkin ensiavun puolella näyttänyt, mutta että näin hektistä. Vuorokauden päivystyksiä vähintään kerran viikkoon? Sellaisella tahdilla hommaa ettei ehdi välissä edes kusta? Tulee muuten meikäläisen työtavoilla (hommat mieluiten loppuun ennen taukoa) pikkuisen tukalat oltavat ellen sitten niitä muuta...

:offtopic:

PS. Suomen terveydenhuolto on tasokasta, mutta hidasta. Minkäs sille voi.

Riippuu täysin mihin verrataan, tuo tasokkuus keskimäärin. Meillä on jokin kansallinen illuusio siitä, että meillä olisi asiat jotenkin paremmin (tai edes yhtä hyvin) kuin muualla länsimaissa. Ei ole.

Jos verrataan Euroopan maihin tai OECD maihin, niin Suomessa käytetään vähemmän vuodessa rahaa julkiseen terveydenhuoltoon, kuin melkein missä vaan muualla (verrattuna BKT).

http://www.laaketietokeskus.fi/tiedostot/Terveydebhuollon_menot.pdf

"Vuonna 1990 terveydenhuoltomenojen bruttokansantuoteosuus Suomessa oli hieman OECD-maiden keskiarvon yläpuolella eli 7,8 prosenttia. Vuonna 2002 Suomen terveydenhuoltomenojen bruttokansantuoteosuus oli pudonnut 7,3
prosentttiin OECD-maiden keskiarvon ollessa 8,5 prosenttia. OECD-maista Irlanti käytti bruttokansantuotteestaan terveydenhuoltoon Suomea vastaavan
osuuden vuonna 2002. Suomea alhaisempi terveydenhuoltomenojen osuus oli Luxemburgissa, Meksikossa, Puolassa ja Slovakian tasavallassa."

http://www.laaketietokeskus.fi/tied...menojen_BKT-osuudet_2004_(OECD)_(ID_1677).pdf
Suomessa 2004 7,5% BKT.
Tuossa Luxenburg on noussut ohi ja Irlanti tippunut taakse. Näkee miten maat kuten Saksa, Ranska yms. ovat huimasti Suomea edellä; useita prosentteja.

Kyllähän sille voisi tehdä paljonkin, mutta kun äänestämämme poliitikot pitävät tärkeämpänä tukea kulttuuria yms. ei-pakollista kuin ylläpitää yhteiskunnan peruspalveluja. Tiet rappeutuvat, armeijaa ajetaan alas, julkista terveydenhuoltoa ajetaan alas yms. yms.. Demokratiassa ansaitsemme juuri sellaiset johtajat kuin olemme äänestäneet valtaan, joten saamme mitä ansaitsemme, mutta silti on väärin väittää ETTEI voisi tehdä mitään asialle.

Sinänsä, meillä kyllä on koneisto, joka hoitaa, jos vaan onnistuu saamaan oikean diagnoosin ajoissa. Tuo vaan ei ole triviaali vaatimus, jos se vaiva ei ole maallikonkin silmin nähtävissä oleva irti roikkuva käsi. Sitten jos/kun sen diagnoosin saa, seuraava ongelma on kuinka kauan joutuu jonottamaan hoitoa saadakseen. Hyvällä säkällä molemmat hoituvat, huonolla eivät.

Ja joo, tiedän kyllä että voin muuttaa muualle, jos täällä kerran on niin huonosti asiat. Ei, käyn vaan yksityisellä puolella.

Helvetin hieno keskustelu. Tassa pieni vertailukohta suomalaiseen meininkiin:

Parjattu NHS (National Health Service) taalla Britanniassa hoiti taannoin ongelmallisen akneni kuntoon yleislekurin lahetteella ihotautipuolelle. Toki jonottaa joutui 3kk, mutta paastyani paikan paalle 'roakutainit' (ne a-vitamiini johdannaiset tms. =mutu) tuli neljaksi kuukaudeksi ilmaiseksi, ilman polimaksuja. Suomessa vastaavasta olisin maksanut about satasen kuukaudessa polimaksun paalle.

Puolisoni hoidatti allergiat, astmat ja migreenit laakitykseen seitsemalla punnalla per resepti. Ts. laakkeet, mista Suomessa maksaa puolet, eli vaikkapa migreenikohtausnappi on 10€/kpl, on vahan toisella hintatasolla taalla. Suomessa tietenkin vuosittaisen omavastuun ylityttya ei joudu maksamaan 'mitaan', mutta siihenhan meneekin tovi...

NHS:lla kuitenkin on ongelmansa: Sairaalabakteerit moninkertaisia Suomeen verrattuna, byrokratia aivan jarkyttavaa ja tuttavien tyokokemusten kautta ymmarrettyna tyotahti toimistovaella verrannollinen suojatyohon. Tasta huolimatta olen sita mielta, etta reseptimaksu £7 on paljon oikeudenmukaisempi ja tasa-arvoisempi kuin Suomen 50% omavastuu. Vaikka muuten tama maa ei olekaan oikeudenmukaisemmasta paasta.. :offtopic:

Pieni kommentti eräille ketjuun kirjoittaneille:

Lääkäri, oli sitten terveyskeskuslääkäri tai joku muu, tietää varmasti oman alansa asioista helvetin paljon mattimeikäläistä enemmän. Tämä fakta ei silti poista sitä faktaa että yksittäinen lääkäri ei ole jeesus ja tiedä kaikesta kaikkea, saatikka että tietäisi jotain siitä vaivasta jonka kanssa yksittäinen potilas on jo ehkä vuosia joutunut elämään.

Onhan tuo huomattu jo sata kertaa, että liian moni lääkäri näyttelee tietävänsä asiasta kaiken ja sen perusteella tuputtaa kerta toisensa jälkeen sitä samaa paskaa joka ei ole jo aiemmin usealla yrityksellä toiminut. Ja sitten lähtee porot kolviin kun asiallisesti kerrot ja perustelet, että "tarjoamasi hoitokeino x ei toimi tässä asiassa, kokeiltu on". Tuon jälkeen saakin sitten arpoa ihan tosissaan, että jääkö käynnistä laskun lisäksi jotain muuta käteen. Meikäläiselle on turha tulla selittämään että olen 99%:sti väärässä ja lääkäri on 99%:sti oikeassa vaivojeni suhteen. Ei nimittäin pidä paikkaansa.

Käytän pääasiassa yksityistä lääkäripalvelua, joka tosin vastaa aika pitkälti tyyliä "tusinaan mahtuu 13 vastaavaa". On sekä asiaan paneutuvia ja asioista keskustelemaan pystyviä lääkäreitä, että jo kantansa päättäneitä jeesuksia jotka tietävät taivaan totena useitakin eri asioita. Kunnallisissa palveluissa linja on sama, molempia löytyy. Vaan kunnallisessa on mahdollisuus joutua sille random-ulkomaalaistaustaiselle lääkärille jolle tämä ensimmäinen kotimainen on himpun verran liian vaikea kieli. Asioiden hoitaminen on niin helvetin vaikeaa kun esimerkiksi minä en sattumoisin puhu sujuvaa venäjää. Ehdottomasti parasta palvelua olen saanut yksityiseltä lääkäriasemalta eräältä erittäin tunnetulta lääkäriltä ja käynnin maksoin omista rahoistani. Odotusaikaa ei oman rahan käyttökään poistanut. Yksityisellä asemalla on toki helpompaa valkata itselleen sopiva lääkäri ja kieltäytyä ehdottomasti menemästä jollekin tietylle lääkärille. Valitettavasti vaan näiden oikeasti tunnettujen ja tiettyjen spesialistien vastaanotot ovat jo ainakin viikoiksi täyteen buukattuja.

Mutta rohkeasti vaan, nyt palstan lääkärit hernettä nenuun. Mä tarjoan.

normaalisti käyn aina yksityisellä, mutta viimeksi kun kävin tk:ssa päivystyksessä pääsin heti ilmoittautumaan luukulle ja en ehtinyt edes poistua luukulta kun lekuri huuti jo nimeäni. ihmettelin kyllä tapahtunutta, mutta joskus näin. tämä siis palokassa. lekuri kertoi vaivastani ja muustakin aiheeseen liittyvästä. jäi helvetin hyvä mieli kun poistuin sieltä. jos heillä on aikaa potilaalle, niin apukin on paljon laadukkaampaa ja perusteellisempaa.

Kerran kun olet lääkäri niin mun on aivan pakko kysyä mitä tohtorit puuhastelee sen ajan kun ei ole potilasta pöydällä? Omat lääkärinreissut on yleensäottaen aina jotain väliä 5-15min ja potilaita silti kutsutaan vain noin 20-30 min välein :confused:

Mä ainakin luen Aku Ankkaa ja surffaan pakkiksella... tai sit en :D

TJJ tuossa tiivisti asian aika hyvin. Ns. väliajoilla todellakin tehdään ne edellisen potilaan sairauskertomusmerkinnät ja tutustutaan tietysti seuraavan potilaan sairauskertomukseen yms. Välissä myös uusitaan reseptejä, joita on terkkarissa ihan kiva nippu (50 ei ole yhtään yläkanttiin heitetty arvio) ja se uusiminenkaan ei ole pelkästään vain nimi paperiin vaan pitää katsoa että mitä uusii ja kenelle ja tarvittaessa laittaa viestiä, että potilaan pitää tulla vastaanotolle, ennen kun voi uusia jotain reseptiä. Lisäksi puhelinreseptejä apteekeihin saa soitella. Joskus saatan käydä jopa vessassa tai syömässä :eek: mutta useimmiten en ;)

Ja sitten siihen Sumun haasteeseen ;)

Terkkulapäivystyksistä.. 2 h jonoa on ihan normaali aika. Kiireelliset eli rintakipuiset, tajuttomat, myrkytykset, kouristelevat yms. hoidetaan yllättäen ensin kuin kurkku- ja selkäkipuiset tai sairaslomanhakijat, vaikka nämä jälkimmäiset olisivatkin jonottaneet jo 3 tai 4 h. Toki myös lapset pyritään katsomaan nopeasti. Mun mielestä ihminen, joka tulee hakemaan sairauslomaa yhden päivän kestäneen kuumettoman kurkkukivun jälkeen, saakin odottaa :)

Sairaalapäivystykset tosiaan ovat sen 24-26 h, joskus saa nukkua sen 4 h, joskus ei yhtään ja silti pitäisi päässä raksuttaa. Ovat kyllä motivoivia, kun ihmiset ovat yleensä sairaampia ja tk:n seulan läpikäyneitä. Lähtökohta kun on tk:ssa, että kukaan ei ole oikeasti sairas, näin kärjistetysti.

Magneeteista sun muista kalliista tutkimuksista pitää miettiä, että sen asian pitää johtaa johonkin eikä vaan uteliaisuudesta niitä tutkimuksia tehdä. Esim. selkäkivuista 90 % paranee 3 kk:n aikana. Jos harkitaan leikkaushoitoa, niin totta kai se kuvaus tehdään. Ihmisillä on vaan asenne, että kaikkihetimullenyt. Toki jos lopullinen työkyky on uhattuna jonkun vaivan takia, niin kaikki mahdollinen tehdään. Tulee paljon kalliimmaksi jonkun ihmisen jääminen eläkkeelle kuin esim. asian tutkiminen ja hoitaminen, jos vain mahdollista.

Ja antibioottikuurien kinuajista... Selitän kyllä keuhkoputkentulehduspotilaille (terveisiä vaan Mintulle, täällä tää näsäviisas pakkislainen taas paasaa ;)), että antibioottia ei välttämättä tarvita, mutta jos huomaan, että potilaan älyllinen kapasiteetti ei riitä siihen, että viesti menisi perille, niin helpommalla pääsee kun kirjoittaa sen kuurin. Monilla on käsitys, että "kuuri paransi sen flunssan viimeksikin", kun tauti oli joka tapauksessa jo menemässä ohi. Esim. itse kärsin tietäen antibioottien haitat poskiontelotulehduksen ihan mielelläni, kyllä se paranee ilmankin, kokemusta on. Myös korvatulehduksista 80 % paranee ilman antibioottia, mutta kun ei tiedä kuka kuuluu siihen 20:een prosenttiin, niin kuuri kirjoitetaan kaikille. Ja tähän väliin on pakko heittää potilaiden klassinen vastaus kysymykseen, onko ollut kuumetta: "Mulle ei yleensä nouse kuume" :D Kyllä se nousee, jos on kunnon tauti ;)

Ja mitäs vielä... Tk-työ on todella vaativaa ja resurssit pienet. Yksityispuolella samat lekurit tekee työtä, olosuhteet ovat vaan paremmat ja rahalla saa, siksi siellä asioisin itsekin mieluummin. Bandiitin kaltaisia potilaita ymmärrän: totta kai 30 vuotta sairautensa kanssa elänyt ihminen tietää sairaudestaan varmasti enemmän kuin minä, niin miksi en kuuntelisi heitä. Tai muutenkin. Tk:ssa ei voi hallita kaikkea tai edes murto-osaa. Siellä on osattava poimia porukasta oikeasti sairaat ja lähettää heidät jatkotutkimuksiin. Vähemmän sairaat voivat mennä yksityiselle vaatimaan tutkimuksia ja maksaa ne itse. Ei tällä yhteiskunnalla ole varaa magneettikuvata jokaisen selkäkipuisen selkää, kun se ei johda juuri mihinkään.

feikkiedit: Sen verran kiukulla tätä kirjoitin, että pahoittelen kärjistyksiä ja yliampuvia kommentteja. Terkkariin ei saada lääkäreitä, kun sitä työtä ei kukaan arvosta ja se on rankkaa. Yksityispuolen lekureita moni pitää parempana siksi, kun ne kirjoittaa höllemmin antibiootteja ja muita lääkkeitä. Sairaalamaailmassa heitetään välillä vitsiä, että yksityisellä kirjoitetaan antibiootteja selkäkipuunkin... Mutta tarkoitus onkin pitää ASIAKAS tyytyväisenä, että se tuo rahansa jatkossakin samaan puljuun.

Damn, olipa erittäin valaisevaa tekstiä Helgalta... Sellainen kysymys herää, millä perusteella (jos millään) ottavat töihin yksityisille/sairaalaan (tk:hon vissiin suunnilleen pääsee jos haluaa)? Tarvitaanko yksityiselle enemmän jotain opiskelumeriittejä & kokemusta? Sellaisen käsityksen kun olen saanut että terveyskeskukseen ei halua kukaan, sairaala menettelee ja yksityinen on sitten se the thing. Kun kerran itsekin mainitset että yksityisellä "olosuhteet paremmat ja rahalla saa". Yksityinen halutumpi paikka -> kysyntää paljon -> valikoituu yleisesti kokeneempia & ainakin muodollisesti pätevämpiä lääkäreitä? Vai meneekö ajatteluni metsään siinä, että samat henkilöt tekee duunia sekä sairaaloissa että yksityisellä? Mutta miksi kukaan tekisi sairaalassa, jos on mahdollisuus "parempaan" työhön yksityisellä?

Vähän muutakin olisi kysyttävää:

Voiko erikoistumispaikka olla yksityisellä? Esimerkiksi ainakin Jyväskylän LIKESille voi vissiin mennä/päästä liikuntalääketieteesen erikoistumaan?

EDIT: hmm LIKESsissä "voi suorittaa osia liikuntalääketieteen erikoislääkärikoulutuksesta." Kuitenkin viiden vuoden koulutusohjelma, eli suurimman osan voi suorittaa tuolla...?

Ja tähän väliin on pakko heittää potilaiden klassinen vastaus kysymykseen, onko ollut kuumetta: "Mulle ei yleensä nouse kuume" :D Kyllä se nousee, jos on kunnon tauti ;)

Ei muuten päde aina tämäkään. Kuumeettomat keuhkokuumeet ovat ihan oma spesialiteettini...:D

Muuten ihan hyvää tekstiä.

Bandiitin kaltaisia potilaita ymmärrän: totta kai 30 vuotta sairautensa kanssa elänyt ihminen tietää sairaudestaan varmasti enemmän kuin minä, niin miksi en kuuntelisi heitä.

Tuo on hieno asenne lääkäriltä.

Muutenkin hyvä ketju siinä mielessä, että kokemuksia tulee ihan sieltä "kentältäkin" eikä tarvitse lukea pelkästään potilaiden kommentteja. Auttaa hahmottamaan entisestään kuvaa hoitotyön todellisuudesta.

Itsekin kuulun näihin selkäkipujen valittajiin. Hoidon saaminen oli vielä vaikeampaa kun olin noihin aikoihin armeijassa. Jos ketuttaa lääkäreitä terveet potilaat niin yhtälailla ne ärsyttävät meitä sairaitakin. Kolmas inttilääkäri sitten laittoi lähetteen keskussairaalaan fysiatrian polille. Perusteellinen tutkiminen, röntgeniin ja magneettikuviin lähete. Välilevyn pullistuma diagnosoitiin. Nyt sitten lääkehoidolla on edetty ja parin viikon päästä tk-lääkärin kanssa käyn juttelemassa. Uusii reseptiä ja soitteli tilannetta. Sinänsä ihan positiivisella mielin olen sinne menossa, että osaapahan kartottaa tilannetta ja vaihtaa lääkettä jos tarvitsee. Varsinkin kun diagnoosi on jo tehty.

Tottakai se nostaa hermoa pintaan kun ei tajuta antaa (potilaan mielestä) konkreettista hoitoa. Kusipäitä löytyy joka ammatista. Kuitenkin kun terve ihminen menee valittamaan olematonta vaivaa tuottaa hän samalla hallaa muille, varsinkin oikeasti sairaille.

En ole KOSKAAN päässyt arvauskeskuksessa sinne vastaanotolle siihen aikaan, kun aika on varattu. Noin 20-30min yleensä joutunut vähintään odottamaan.

Tätä en itsekään ymmärrä. Sairaalapalveluja tuotettu vuosikymmeniä ellei vuosisatoja, ja vieläkään ei osata varata ihmisille aikoja siten että ne pitäisi paikkaansa.

Jos kerran pitää kiireellisille, akuuteille, kaulansa katkasseille tehdä hommia ennenkuin ottaa aikansa varanneen vastaan, niin normaalielämässä olisi a) kohteliasta ilmoittaa viivästymisestä asiakkaalle ja b) suunnitella niitä ajanvarauksia siten että jos jonkun kanssa meneekin 10 minuuttia kauemmin, niin ei tarvitse koko loppupäivän potilaiden kärsiä siitä.

Itse olen viimeiset muutaman vuoden ollut toisenlaisessa terveydenhuollossa, ja täytyy sanoa että on mukavaa kun on varattu aika, niin hoitsu soittaa 20min ennen ko. aikaa että miltä näyttää. Tähän asti puhelut on olleet "Aikanne xx:xx on yhä voimassa, lääkäri on silloin vapaa." Ei tarvi mennä vastaanotolle istuskeleen ja ihmettelemään että pitääköhän se varattu aika vai ei.

Juu, resurssipulaa, kiirettä, nukkumattomuutta, jne. voi aina syyttää... mutta joskus ehkä kannattaisi tarkistaa toimintatapojakin ja miettiä voisiko niitä parantaa. Taitaa vain tuo julkinen terveydenhuolto olla niin urautunut ja vanhoillinen että se paranee jäätikön liiketahdilla.

ehkä vähän :offtopic: mutta kuitenniin kirjoitan tapahtuman erään kaupungin sairaalan yöpäivytyksestä. olipa kerran sairaanhoitajat, jotka valvoivat päivytyksessä. saapuu ambulanssi, jossaa tuodaan elvytettävää potilasta. ilm. jo jonkin aikaa yöpäivytyksessä odotellut äiti pienen lapsen kanssa haluaakin palvelua nyt ja heti:rolleyes: . oli ollut kiireinen yö, siis oli priorisoitava potilasmateriaali tarkoin. eli ne joilla hengen lähtö lähellä, saavat hoitoa heti. ymmärrettävää tietenkin. mutta.. onhan se rankkaa kun lapsella jo varmaan tuhannes korvatulehdus äidin muistin mukaan:rolleyes: . lapsi huutaa, äitiä väsyttää jne. elvytys aloitetaan, sillä toki elvytettävät potilaat menevät korvatulehduksien edelle. sairaanhoitajat ja lääkäri elvyttävät potilasta kuin viimeistä päivää, kun lapsen huutoon väsynyt äiti kiljuu että miksi minun lapseni ei saa hoitoa samaan aikaan. what the fuck, oikeasti?! onhan se oma lapsi rakkain, mutta joki roti sentään kun näkee että toista ihmistä elvytetään. mutta tää on just asenne "mulle kaikki heti nyt olen kipeä. en jaksa en halua toipua rauhassa. antibiootti auttaa aina.":jahas: tämä hoitajan näkökulmasta. pientä avautumista oli tullut tilanteesta. tämä kuultu sairaanhoitajalta, joka opetti kirraa meille koulussa.

aiheeseen. mitä olen seurannut tk:n lääkäreiden töitä, on vitsin rankkaa kun arvostus on nollassa ja ihmiset aukoo päätään vähän turhanki takia. joskus varmaan aiheesta, mutta liian paljon saavat paskaa niskaan hyvästä tehdystä työstä. onko ihme että tk:ssa on vajausta lääkäreistä. kukapa sinne haluaa haukuttavaksi.:rolleyes:

Ei muuten päde aina tämäkään. Kuumeettomat keuhkokuumeet ovat ihan oma spesialiteettini...:D
Mä sanoisin että pätee... Miten nuo sun keuhkokuumeet on diagnosoitu? Paljonko ollut crp? Ja miten hoidettu? Tokihan esim. lievässä viruspneumoniassa kuume voi puuttua, mutta onko se sitten "kunnon tauti", on asia erikseen. Ja itse asiassa keuhkokuumeen määrittely on edelleen varsin kiistelty aihe.

Helgalta varsin mainio kirjoitus. Ei lisättävää.

Ja Sumulle: Jotkut potilaat toki ovat useammin oikeassa kuin toiset, mutta potilasta tuntematta ei voi etukäteen tietää miten asiantunteva potilas on asiassaan. En tiedä mistä tuo 99% nyt on revitty, mutta kuten aikaisemmin hatusta vetäisin, n. 75% potilaiden veikkauksista on totaalisen vääriä.

...
b) suunnitella niitä ajanvarauksia siten että jos jonkun kanssa meneekin 10 minuuttia kauemmin, niin ei tarvitse koko loppupäivän potilaiden kärsiä siitä.
...
Juu, resurssipulaa, kiirettä, nukkumattomuutta, jne. voi aina syyttää... mutta joskus ehkä kannattaisi tarkistaa toimintatapojakin ja miettiä voisiko niitä parantaa. Taitaa vain tuo julkinen terveydenhuolto olla niin urautunut ja vanhoillinen että se paranee jäätikön liiketahdilla.

Se nyt ei taida aina olla sen terveyskeskuslääkärin päätettävissä, että montako potilasaikaa pitää olla päivän aikana käytettävissä. Sehän on kunnanpäättäjien rahakysymys, että sinne päin vain palautetta!

Se nyt ei taida aina olla sen terveyskeskuslääkärin päätettävissä, että montako potilasaikaa pitää olla päivän aikana käytettävissä. Sehän on kunnanpäättäjien rahakysymys, että sinne päin vain palautetta!

Musta kans ihmisten pitäis nostaa enemmän meteliä terveydenhuollon toimimattomuudesta. Useimmiten sen huudon ja valituksen kuulevat terveyskeskuksen työntekijät, jotka (yleensä) yrittävät tehdä parhaansa olevien olevien resurssien mukaan, he EIVÄT ole päättäneet millä budjetilla sitä työtä yritetään tehdä. Ja esim. kotipaikkakunnallani tiedän valtiolta terveydenhuoltoa varten annettujen rahojen menneen ihan muualle ja sitten terveydenhuollossa pitäisi vielä yrittää säästää :curs:

Yksityiselle "pääsemiseen" ei ole mitään sen kummempia kriteerejä vaan esim. Mehiläisessä on suorastaan pulaa yleislääkäreistä eli sinne saa vaan mennä jos haluaa ja tarvitsee lisätienestiä. Muutama kirurgi on sanonut, että ei halua mennä pelkästään yksityissektorille "polvia tähystämään", kun kaikki vaativat ja mielenkiintoiset potilaat hoidetaan kuitenkin kunnallisen puolen sairaaloissa. Yksityinen on helppoa rahaa, mutta suurin osaa haluaa pitää myös ammattitaitoaan yllä/oppia uutta ja tämä onnistuu pääsääntöisesti sairaalassa. Ammattikunnan sisällä yksityislääkäreitä ei pidetä sen parempina (eikä tuskin huonompinakaan, ainakaan itse, kirurgeista en tiedä :D) lääkäreinä kuin esim. tk-lääkäreitä. Jokaisen lääkärin on oltava se pakollinen 9 kk terkassa töissä valmistumisen jälkeen, joten jokainen lääkäri tietää miten vaativaa tuo työ on.

Ja noista ajassa myöhässä olemisista... Itse ainankin huomasin, että omat "listani" kiristyivät viikko viikon jälkeen. Kun aikoja antavat hoitajat huomasivat, että "se selvisi tuostakin päivästä", niin kiristettiin aina pikkuhiljaa tahtia. Nipistettiin 10 min ruokatunnista, 10 min kahvitunnista ja lopulta ei ollut tauon taukoa. Onneksi proteiinidrinkin ja banaanin voi syödä samalla kun uusii reseptejä :D Ja monesti potilaat aikoja varatessaan kertoivat yhden syyn, jolle varattiin 20 min aikaa. Sitten vastaanoton aikana selviää, että asioita onkin 5... Pikkasen toki voi aikaa antaa mennä yli, mutta lopulta on sanottava, että varatkaa uusi aika näitä muita asioita varten. Ja potilaathan tästä ilahtui :) Mutta pakkohan se niitä iltapäivän ihmisiäkin on ajatella. Ja talvisin menee jo yhden mummon riisuttamiseen tutkimista varten se 20 minuuttia, kun on villapaita, poolopaita, laamapaita, aluspaita jne..

Ja Bandiitti: aattelinkin, et joku hoksaa tuon kuumettoman keuhkokuumeen. Se kai on mycoplasman tai klamydian aiheuttama, joka paranee itsestäänkin, mutta paraneminen nopeutuu antibiootilla. Ja mikä tärkeintä: siihen EI hoitamattomana yleensä kuole, toisin kuin pneumokokin aiheuttamaan. En kyllä muista että meille olisi koulussa sen kummemmin opetettu kuumettomasta keuhkokuumeesta. Se ei toki tarkoita sitä etteikö sitä olisi olemassa, mutta olen kyllä Klatskinin kanssa samaa mieltä.

Ja kiitos kaikille ymmärryksestä. En oikeasti halua olla ilkeä besserwisser, uskokoon ken tahtoo :lol2:

Lapo: siitä liikuntalääketiedeasiasta en tiedä muuta kuin että LIKESillä tais just olla erikoistuvan lääkärin virka auki. Sinne soittamalla asia varmasti selviää.

Ja uudestaan. Näitä juttuja on todella mukavaa lukea. Kerroppa vielä jotain lisää.

offtopiccina jatkuu...
Onneksi proteiinidrinkin ja banaanin voi syödä samalla kun uusii reseptejä :D
Jää muuten nähtäväksi paljonko joudun sitten joskus rahtaamaan safkaa sinne 24h päivystykseen... :david: Jos punttien nostelu sitten vielä kiinnostaa. Todennäköisesti kiinnostaa.

:D Ja eipä ole vielä oikein ajankohtaista kysellä likesin erikoistumispaikkoja. Vaikka siellä potilaana... siis asiakkaana ollessa tuli jotain läppää heitettyä että tuun sitten tänne erikoistumaan. Enkä tiedä edes kiinnostaako liikuntalääketiede niin paljoa... Jotain yleisurheilukisojen valvomista, virtsanäytteitä...? Insinöörihenkisenä ja näpräilystä pitävänä ennemmin jotain "koneiden korjausta", eli kirurgiaa tms. Mutta vissiin hieman aikaista näitä pohtia (opiskelut alkavat nyt syksyllä). :)

Sellainen kysymys herää, millä perusteella (jos millään) ottavat töihin yksityisille/sairaalaan (tk:hon vissiin suunnilleen pääsee jos haluaa)? Tarvitaanko yksityiselle enemmän jotain opiskelumeriittejä & kokemusta? Sellaisen käsityksen kun olen saanut että terveyskeskukseen ei halua kukaan, sairaala menettelee ja yksityinen on sitten se the thing. Kun kerran itsekin mainitset että yksityisellä "olosuhteet paremmat ja rahalla saa". Yksityinen halutumpi paikka -> kysyntää paljon -> valikoituu yleisesti kokeneempia & ainakin muodollisesti pätevämpiä lääkäreitä? Vai meneekö ajatteluni metsään siinä, että samat henkilöt tekee duunia sekä sairaaloissa että yksityisellä? Mutta miksi kukaan tekisi sairaalassa, jos on mahdollisuus "parempaan" työhön yksityisellä?

TK:ssa kaikkien tulee käydä niinkuin aiemminkin tuli mainittua, sinne jokainen pääsee/joutuu jossain vaiheessa. Yksityisen vastaanoton pitämisessä vaaditaan 2v työkokemus, ei muuta. Sairaala? No mitä sairaalassa, erikoistuvia lääkäreitä tuhottomasti, erikoislääkäreitä jne. Sairaalaan ja julkiselle puoelle pitää töitä oikeasti hakea, yksityistä voi pitää kuka tahansa lääkäri "täyden laillistuksen" saatuaan, eli se 2v työkokemus. Ja kyllä niistä yksityisen lääkäreistä suurin osa on jossain muualla töissä myös, terveyskeskuksissa tai sairaaloissa.

Ja usko tai älä, jotku haluaa terveyskeskuksessakin olla, jotku ei halua yksityiselle. Ihmiset (ja lääkäritkin) on erilaisia.

edit: Helga :worship: Siinä tulee niitä asioita mitä ei itse jaksa/kykene kirjoittaa, koska tulipa taas viime yö valvottua tuolla päivystäessä..

Toki jos lopullinen työkyky on uhattuna jonkun vaivan takia, niin kaikki mahdollinen tehdään. Tulee paljon kalliimmaksi jonkun ihmisen jääminen eläkkeelle kuin esim. asian tutkiminen ja hoitaminen, jos vain mahdollista.

Kerro tuo niille neropateille yleislääkäreille jotka mua ovat hoitaneet. Ei muuta kun keskushermostoon vaikuttavia särkylääkkeitä kehiin niin ne mekaaniset vaivat korjaantuvat ihan itsestään. Töiden tekokin onnistuu kuulemma jo parin päivän päästä ihan normaalisti, vaikka taulussa olisikin toista sataa milligrammaa tramadoligydrokloridia per päivä. Jeah. Right.

Ja uudestaan. Näitä juttuja on todella mukavaa lukea. Kerroppa vielä jotain lisää.

Toi kuulostaa melkein piilovittuilulta! Eli en kerro :D

offtopiccina jatkuu...
Jää muuten nähtäväksi paljonko joudun sitten joskus rahtaamaan safkaa sinne 24h päivystykseen... :david: Jos punttien nostelu sitten vielä kiinnostaa. Todennäköisesti kiinnostaa.

Aika ison repullisen sitä saa meikäläinenkin kantaa :)

:D Ja eipä ole vielä oikein ajankohtaista kysellä likesin erikoistumispaikkoja. Vaikka siellä potilaana... siis asiakkaana ollessa tuli jotain läppää heitettyä että tuun sitten tänne erikoistumaan. Enkä tiedä edes kiinnostaako liikuntalääketiede niin paljoa... Jotain yleisurheilukisojen valvomista, virtsanäytteitä...? Insinöörihenkisenä ja näpräilystä pitävänä ennemmin jotain "koneiden korjausta", eli kirurgiaa tms. Mutta vissiin hieman aikaista näitä pohtia (opiskelut alkavat nyt syksyllä). :)

Kato hitto, mä en hoksannut katsoa sun ikää ollenkaan :D Ihmelapsi 19-v lääkäri... Missä aloitat opiskelut? Nauti siitä, se on ihmisen parasta ja mielenkiintoisinta aikaa. Opiskeluaikana ei juuri liikuntaläääketiedettä ole, joten itse pitää ottaa selville, jos ala kiinnostaa.

Ja TJJ: tosiaan, se 2 vuoden eurolääkärikoulutus pitää olla alla ennen kun voi alkaa yksityislääkriksi.

Ja Sumu: nii-i, valitettavasti se seulominen lukuisten selkäkipuisten joukosta on hankalaa ja väistämättä jokaiselle tulee joskus virhearvointeja :( Jopa mulle ;)

Ja Sumu: nii-i, valitettavasti se seulominen lukuisten selkäkipuisten joukosta on hankalaa ja väistämättä jokaiselle tulee joskus virhearvointeja :( Jopa mulle ;)

No onneks sä et ole hoitanut mua, niin ei tarvitse sun toimista avautua :) Ja on se varmasti vaikeaa, en sitä kiellä. Mutta kun on faktaa on paperilla peukalohangallinen ja sairaskertomus muistuttaa lyhyttä romaania, niin kyllä hälytyskellojen pitäisi soida jos tarjotaan tyyliin buranaa tai panacodia (tai mitä tahansa muta lääkettä) ainoana ja välttämättömänä hoitokeinona.

Mutta joo, tää oli mun osalta tässä.

Suositut

Back
Ylös Bottom