Kerran kun olet lääkäri niin mun on aivan pakko kysyä mitä tohtorit puuhastelee sen ajan kun ei ole potilasta pöydällä? Omat lääkärinreissut on yleensäottaen aina jotain väliä 5-15min ja potilaita silti kutsutaan vain noin 20-30 min välein
Mä ainakin luen Aku Ankkaa ja surffaan pakkiksella... tai sit en :D
TJJ tuossa tiivisti asian aika hyvin. Ns. väliajoilla todellakin tehdään ne edellisen potilaan sairauskertomusmerkinnät ja tutustutaan tietysti seuraavan potilaan sairauskertomukseen yms. Välissä myös uusitaan reseptejä, joita on terkkarissa ihan kiva nippu (50 ei ole yhtään yläkanttiin heitetty arvio) ja se uusiminenkaan ei ole pelkästään vain nimi paperiin vaan pitää katsoa että mitä uusii ja kenelle ja tarvittaessa laittaa viestiä, että potilaan pitää tulla vastaanotolle, ennen kun voi uusia jotain reseptiä. Lisäksi puhelinreseptejä apteekeihin saa soitella. Joskus saatan käydä jopa vessassa tai syömässä
mutta useimmiten en ;)
Ja sitten siihen Sumun haasteeseen ;)
Terkkulapäivystyksistä.. 2 h jonoa on ihan normaali aika. Kiireelliset eli rintakipuiset, tajuttomat, myrkytykset, kouristelevat yms. hoidetaan yllättäen ensin kuin kurkku- ja selkäkipuiset tai sairaslomanhakijat, vaikka nämä jälkimmäiset olisivatkin jonottaneet jo 3 tai 4 h. Toki myös lapset pyritään katsomaan nopeasti. Mun mielestä ihminen, joka tulee hakemaan sairauslomaa yhden päivän kestäneen kuumettoman kurkkukivun jälkeen, saakin odottaa
Sairaalapäivystykset tosiaan ovat sen 24-26 h, joskus saa nukkua sen 4 h, joskus ei yhtään ja silti pitäisi päässä raksuttaa. Ovat kyllä motivoivia, kun ihmiset ovat yleensä sairaampia ja tk:n seulan läpikäyneitä. Lähtökohta kun on tk:ssa, että kukaan ei ole oikeasti sairas, näin kärjistetysti.
Magneeteista sun muista kalliista tutkimuksista pitää miettiä, että sen asian pitää johtaa johonkin eikä vaan uteliaisuudesta niitä tutkimuksia tehdä. Esim. selkäkivuista 90 % paranee 3 kk:n aikana. Jos harkitaan leikkaushoitoa, niin totta kai se kuvaus tehdään. Ihmisillä on vaan asenne, että kaikkihetimullenyt. Toki jos lopullinen työkyky on uhattuna jonkun vaivan takia, niin kaikki mahdollinen tehdään. Tulee paljon kalliimmaksi jonkun ihmisen jääminen eläkkeelle kuin esim. asian tutkiminen ja hoitaminen, jos vain mahdollista.
Ja antibioottikuurien kinuajista... Selitän kyllä keuhkoputkentulehduspotilaille (terveisiä vaan Mintulle, täällä tää näsäviisas pakkislainen taas paasaa ;)), että antibioottia ei välttämättä tarvita, mutta jos huomaan, että potilaan älyllinen kapasiteetti ei riitä siihen, että viesti menisi perille, niin helpommalla pääsee kun kirjoittaa sen kuurin. Monilla on käsitys, että "kuuri paransi sen flunssan viimeksikin", kun tauti oli joka tapauksessa jo menemässä ohi. Esim. itse kärsin tietäen antibioottien haitat poskiontelotulehduksen ihan mielelläni, kyllä se paranee ilmankin, kokemusta on. Myös korvatulehduksista 80 % paranee ilman antibioottia, mutta kun ei tiedä kuka kuuluu siihen 20:een prosenttiin, niin kuuri kirjoitetaan kaikille. Ja tähän väliin on pakko heittää potilaiden klassinen vastaus kysymykseen, onko ollut kuumetta: "Mulle ei yleensä nouse kuume" :D Kyllä se nousee, jos on kunnon tauti ;)
Ja mitäs vielä... Tk-työ on todella vaativaa ja resurssit pienet. Yksityispuolella samat lekurit tekee työtä, olosuhteet ovat vaan paremmat ja rahalla saa, siksi siellä asioisin itsekin mieluummin. Bandiitin kaltaisia potilaita ymmärrän: totta kai 30 vuotta sairautensa kanssa elänyt ihminen tietää sairaudestaan varmasti enemmän kuin minä, niin miksi en kuuntelisi heitä. Tai muutenkin. Tk:ssa ei voi hallita kaikkea tai edes murto-osaa. Siellä on osattava poimia porukasta oikeasti sairaat ja lähettää heidät jatkotutkimuksiin. Vähemmän sairaat voivat mennä yksityiselle vaatimaan tutkimuksia ja maksaa ne itse. Ei tällä yhteiskunnalla ole varaa magneettikuvata jokaisen selkäkipuisen selkää, kun se ei johda juuri mihinkään.
feikkiedit: Sen verran kiukulla tätä kirjoitin, että pahoittelen kärjistyksiä ja yliampuvia kommentteja. Terkkariin ei saada lääkäreitä, kun sitä työtä ei kukaan arvosta ja se on rankkaa. Yksityispuolen lekureita moni pitää parempana siksi, kun ne kirjoittaa höllemmin antibiootteja ja muita lääkkeitä. Sairaalamaailmassa heitetään välillä vitsiä, että yksityisellä kirjoitetaan antibiootteja selkäkipuunkin... Mutta tarkoitus onkin pitää ASIAKAS tyytyväisenä, että se tuo rahansa jatkossakin samaan puljuun.